Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Obyvatelé vesnice se chystají na Velikonoce, chlapi před hospodou komentují zelené pivo a nebezpečí chemtrails, když oslavu na návsi naruší náraz dodávky do kašny. Řidiči se podařilo zmizet, lidem je ale jasné, že šlo o teroristický čin. Bezpečí celé vesnice teď závisí na hasičích, na jejich odhodlanosti a akci. Miroslav Krobot hraje náčelníka hasičů, pro něhož celá situace znamená nebývalou vzpruhu. Michal Isteník představuje jeho zástupce, jenž poprvé poznává, co to je mít přehnaný strach o rodinu. Má dobré srdce, jen moc věří tomu, co mu kdo řekne a co zjistí na internetu. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (217)

claudel 

všechny recenze uživatele

K debutům jsem vždy mírný, jinak by moje hodnocení letělo ještě razantněji dolů. Rozumím intenci autorů poukázat na českou malost, jež se v posledních krizích dere výrazně do popředí (pandemie, uprchlíci, energetika...), nicméně realizace se podle mě vůbec nepovedla a nevím, jestli jsem se vůbec aspoň pousmál, když už nezasmál. S Dírou u Hanušovic bych to vůbec nesrovnával, jediné pojítko představuje Miroslav Krobot a Dejvické divadlo. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Mě to nevyrušilo, Ostrava má krom stylu i významnou zkušenost s integrací 50/50, o které se Pepíkům nesnilo, ta od kolébky zocelila nejeden kratky zobak, takže kovaný Ostravák kraviny neřeší, sžil se, ale svoje ví, o tom žádná. Úspěšné výjimky jsou, bez debaty a ironie je to vždy důležitý pokrok, ale s nohama na zemi člověk předejde finální deziluzi. Soužití na Ostravsku je symbióza křehká, ale dá se říct, že funguje statečně, o nedostatku tolerance nemůže být řeči, zrovna díky zkušenosti vnímám Ostravu jako jedno z nejtolerantnějších měst u nás, (fanatického fašouna a rasistu skutečně vygeneruješ snadněji v lokalitách, kde rómy a araby neviděli, viz případ kdysi úspěšného kokotleby v Banské Bystrici, která je slovy sněhobílá, jeden sympatický muslim tam točí výbornou zmrzlinu a lidé ho mají rádi),  více středovýchodní exotiky by ale obyvatelstvo Ostravy skutečně nemuselo unést. Pěšina lemovaná slunečnicemi je jednou, naivní, cestou, která není po každého a ano, obava může hlupáka dohnat až k děsivému činu, na to velké bacha, stačí málo, druhou věcí je řev venkovanů, že venkov takový není!!! Není? Já ale podobný znám, aniž bych generalizovala. Adresně? Třeba kolem Jeseníku. Pochopitelně tyhle konspiracemi zblbé existence fungují nejen tam, ve městech je jich rovněž jako nasráno a jeden by nevěřil, jaké bludy z nich padají. Režisér se rozhodl natočit svůj film na venkově, podezřívala bych ho z kde čeho, ale že by to měl být kopanec do balíků a komplet všech vesnic v celé pohádkové zemi, to tedy ne. Herecky fajn, satirické sdělení jasné. Jo a s názorem: "neříkejme to, že to neudělali, aby se jich lidé nepřestali bát!" jsem se už taky setkala. Celkově hodnotím průměrně, vyzdvihuji, že díky odlišným reakcím film nezapadne. Mluví se o tom? Píše? Podíval se verbal? Jo. Za mě cajk. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Už studentské filmy Adama Kolomana Rybanského naznačili, že jeho tvorba bude stát za pozornost. Absolventský film tvůrce například Přátelského setkání nad sportem je zároveň jeho celovečerním debutem, který se dočkává širokého nasazení v kinech. Počáteční znamení o české komedii odehrávající se ve vesnickém prostředí mohli vyrovnat varovné signály, stál se ovšem zázrak a Kdyby radši hořelo skutečně není českou komedií pro idioty.   Rybanský svým celovečerním debutem dokázal nezklamat a skutečně předvést, že má před sebou očividně česká kinematografie nadějného filmaře, který pravděpodobně natočil komedii.... kterou mnoho diváků nebude schopna plně docenit. Rybanský totiž skutečně nenatočil volné pokračování Slunce, seno, i přes částečně styčné plochy se ani nevyplatí očekávat dalšího Instalatéra z Tuchlovic Tomáše Vorla. Rybanský totiž nesází na pouhé karikatury, ale dvě komplexní ústřední postavy, na které jde koukat zcela odlišnými přístupy. A je pak na samotném divákovi, zda si k postavám vybuduje sympatie či je bude vyloženě nenávidět.   Rybanského celovečerní debut poté staví na tématech společenských obav o své bezpečí, lehké xenofobie koketující s rasismem a též i snahy najít si náhradní smysl života. V jistých momentech dokáže Rybanského debut připomenout i ty nejlepší komedie československé nové vlny, ze které dle vlastních slov Rybanský ve své tvorbě čerpá. U postav jde přitom zpozorovat klasické xenofobní obavy, buranské vyjadřování i naivní víra v hoaxy. Rybanský tak v jádru servíruje uvědomělou satiru, která má skutečně daleko ke komediím Zdeňka Trošky.   Vývoj samotného děje je do jisté míry předvídatelný, samotný úvod filmu v podstatě diváka navede k intuici, jak samotný film skončí. Díky komplexnosti postav je ovšem zajímavé sledovat jejich postup, Miroslav Krobot i Michal Isteník jsou ve svých rolích naprosto vynikající, Anna Polívková zase po všech těch Špindlech a Po čem muži touží mile překvapí v umírněnější roli. Klíčový je i fakt, že je velmi snadné se v příhodách z vesnice poznat, komedie rozhodně nesází pouze na rýpání do vesnických obyvatel, protože se člověk velmi pravděpodobně v reakcích veřejností na hrozbu teroristického útoku i romských spoluobyvatel snadno pozná. Což nepokrývá fakt, že jsou jisté momenty až okatě vyhrocené, jsou ovšem vyhrocené tak solidním způsobem a v závěru do sebe tak solidně vše zapadne, že se to Rybanskému vlastně odpouští snadno.   Odpouští se mu to snadno především i proto, že jde o jednu z výtvarně nejlépe vypadajících filmových záležitostí poslední doby, kdy může v jistých momentech Kdyby radši hořelo připomenout i filmy Wese Andersona nebo Damiena Chazellea. Minimálně dokáže Kdybi radši hořelo vyvolat dojem, že o obrazové kompozici někdo reálně vymyslel, paleta barev spolu dohromady prakticky vždy krásně ladí a jde skutečně o jeden z vizuálně nejkrásnějších českých filmů za hodně dlouhou dobu. Velké celky často zobrazují postavy v kontrastních prostorech a dokazují, že tu skutečně vzniká o poznání ambicióznější záležitost, než je v rámci české filmové produkce zvykem.   Kdyby radši hořelo především dokáže vykonat tah na branku. Přesně ví kam míří, co přesně chce vzkázat a do čeho přesně se rýpnout. Jisté momenty přitom těží i z černého humoru, který ovšem pochopitelně nezabuduje u všech. Především je skutečně nevhodné jít na Kdyby radši hořelo s pocitem, že se bude divák smát od ucha k uchu. Je to totiž především komediální drama s několika silnými momenty a především je skutečně nutné u ní zapnout mozek a pochopit, že autor filmu ambicemi skutečně nešetří. Něco podobného se dá například říct o komediálních záležitostech Jana Prušinovského či Jiřího Havelky, s Kdyby radši hořelo je to ovšem ještě možná o kapánek složitější a tato komedie skutečně není pro jednodušeji smýšlející občany. Na druhou stranu ovšem po delší době nemusí mít divák u české komedie v kinech pocit, že z něj tvůrci dělají naprostého idiota.   Svým celovečerním debutem tak Rybanský skutečně dokázal, že se jeho tvorba vyplatí nadále sledovat. Jeho filmy pravděpodobně nebudou trhat rekordy v návštěvnosti a čerpání z ranných filmů Miloše Formana či Ivana Passera ocení málokdo, Kdyby radši hořelo ovšem dokáže naplnit blahý pocit, že žánr české komedie ještě není úplně v řiti. A to se bohužel v roce 2022 musí cenit hodně..... () (méně) (více)

kingik 

všechny recenze uživatele

Pro hasiče je nejhorší, když nemá co hasit. V obci jsou velikonoční svátky a jejich dosavadní standardní ráz naruší dodávka, která nabourá do kašny. Po nehodě řidič z místa činu zmizel. Okamžitě se vyrojí spekulace o teroristickém činu arabských příslušníků, které mohutně ve své rasisticky orientované kampani přiživuje velitel místních hasičů. A on jako jediný ví, že celý akt má na svědomí místní opilec. A s touhle pravdou se svěří svému hodnému zástupci. Ve filmu se neurodil humor lidového kalibru. A to může pro diváky představovat problém, neboť venkovské prostředí k tomu svádí. On ten humor je poněkud specifický, je skrytý, ovšem příliš v ničem nevyniká. Satirický podtext rychle vyprchal. Divák má v podstatě před sebou film s příchutí nezávislé tvorby, kdy se cílí na rozličné charaktery postav. Miroslav Krobot jako velitel hasičů a Michal Isteník jako zástupce velitele do filmu dostali svým ztvárněním originální rozměr. Třetí zapamatovatelnou postavou je těhotná Anna Polívková, její masturbační umění praktikované na jejím manželovi alespoň film ozvláštnilo. V globálu se ovšem jedná o promarněnou šanci. Vždyť ten film ani pořádně neví, čím by chtěl být. Humor z větší míry zanikl, satirické hledisko je dost slabé. A navíc to má celé dost statickou podobu. Debutující Adam Koloman Rybanský si ostudu se svým dílem netrhl. Nedokázal ale protlačit zamýšlenou provokaci a myšlenkové hodnoty takovým způsobem, aby se eliminovala plíživá nuda. A hlavně nuda a unylost v tomhle filmu dominují nad vším ostatním. 5/10 ()

sir-dave 

všechny recenze uživatele

Sonda do českých vesnic. Krobot co věta, to perla. Kdo žije/žil na takové té typické menší vesnici se vcítí do spousty scének. Občas si zanadávame na černé, na politiku, zajdeme na zábavu, dáme několik piv v garáži. Je to dost krátké a díky tomu se nestihne ani příliš nudit, ikdyž ve druhé polovině jakoby lehce ztrácelo na elánu. Vy z toho cikána děláte málem Ježíše ()

Galerie (14)

Zajímavosti (5)

  • Scénář k filmu vznikal od roku 2017. (SONY_)
  • Natáčení začalo v říjnu roku 2020, hlavní část natáčení probíhala ale až v únoru a březnu roku 2021. Několikadenní mrazy donutily filmaře dokonce natáčení pozastavit. (Azurose)
  • Natáčelo se ve Chvalnově ve Zlínském kraji. Hřbitov se nachází v nedalekém Roštíně. (skudiblik)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Květnové Kino na hranici se vrací

Květnové Kino na hranici se vrací

21.04.2022

Letošní 24. ročník filmové přehlídky Kino na hranici, která se koná na obou stranách řeky Olzy, v Českém Těšíně a Těšíně, proběhne 29. dubna až 3. května 2022. Organizátoři se vrátili k původní… (více)

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

15.03.2022

Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava začína 16. marca do kinosál uvedie 75 filmov. Tie budú rozdelené v 8 sekciách – V strede Európy-súťaž krátkych filmov; V strede Európy – mimo súťaž,… (více)

Reklama

Reklama