Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Roku 1668 napsal francouzský dramatik a herec Moliére (vlastním jménem Jean Baptiste Poquelin) komedii s nehrdinským hrdinou Harpagonem. Člověkem chorobně závislým na penězích, sobeckým lakomcem, který mamonu obětuje i vztahy s nejbližšími. Neovladatelná touha po hromadění majetku je lidský nešvar, který, bohužel, přetrval do dnešních dnů. Snad proto je komedie Lakomec stále životná a proslulý skrblík zatím neopustil naše i světové scény... Harpagon (Viktor Preiss) je zámožný pán, ale svému domu vládne hamižnou pěstí. Šetří na všem, tyranizuje a omezuje své děti i personál. Zároveň je to však požitkář. Rád by si vzal za ženu mladičkou a půvabnou dívku Marianu (Michaela Maurerová), která však dává přednost jeho synovi Kleantovi (Jan Dolanský). Dceru Elišku (Andrea Elsnerová) hodlá bez věna provdat za stárnoucího muže a Kleanta oženit s bohatou vdovou. Eliška však tajně miluje správce Valéra (Filip Blažek), který Harpagonovi naoko podlézá a snaží se získat jeho přízeň. Sňatky v domě organizuje důvtipná dohazovačka Frosina (Jiřina Bohdalová) za přispění vychytralého sluhy Čipery (Miroslav Vladyka). Po mnoha humorných zápletkách vše dopadne jinak, než si pán domu přál. Namísto Mariany objímá své ztracené a znovunalezené zlaťáky a o svých dětech nechce nic slyšet. Oba mladé milující páry si najdou prozatímní útočiště u Frosiny... Česká televize ve snaze zprostředkovat svým divákům poklady klasické dramatiky, připravila moderní, osobitou adaptaci Lakomce. Scénárista a režisér Zdeněk Zelenka posílil ve své úpravě roli Frosiny (v podání Jiřiny Bohdalové) a zvýraznil etické poselství komedie, v jejímž konci zůstává osamělý a opuštěný chudák k politování. Harpagon si to neuvědomuje. Nepotřebuje rodinu, nepotřebuje lásku, jeho srdce náleží jen a jen našetřenému zlatu. Ctitelé hereckého umění jistě ocení Viktora Preisse a jeho umné hledání a nalézání směšnosti v tragikomickém charakteru. (Česká televize)

(více)

Recenze (49)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Říká se, že inscenovat klasická divadelní díla je i dnes záslužná věc, protože mají stále co říct i v současnosti. Je nasnadě, že se Molièrův Lakomec, ve světě, kde se kdekdo honí (už jenom) za penězi, do stoupy mezi odloženou veteš jen tak nedostane. Nutno ovšem podotknout, že z původní groteskní i hořké komedie charakterů stvořil Zelenka spíše jakousi trpkou pohádku. Z příběhu se víceméně vytratila složitost a nejednoznačnost konfliktu, v němž mládí musí čelit tyranovi a přitom přicházejí o nevinnost. Nu což, i Krále Leara lze inscenovat jako Sůl nad zlato, záleží jen na očekávání a nárocích publika. Harpagonův syn Kleant (Dolanský) představuje v inscenaci dychtivého, nerozvážného milence, z něhož máme bžundu, zatímco v originále se má postupně odhalit i jako hazardní hráč a prchlivý synek, který na závěr sám otce vydírá (!) ukradenou truhlou. A Valér (Blažek), zde dobromyslný správce z rodu Hloupých Honzů, který se vetřel do Harpagonovy domácnosti kvůli jeho dceři, je v předloze více oportunní a vypočítavý člověk, než si Zelenka myslí. Špatně dopadla i děvčata, Eliška (Elsnerová) a Mariana (Maurerová), připomínající příliš naivní, prostořeké princezny. Největší zásah ovšem utrpěla postava staré dohazovačky Frosiny (Bohdalová), která zčista jasna začne (nezištně) konat dobré skutky... Mnohem šťastnější volbu měl Zelenka v osobě Viktora Preisse, který Harpagona zahrál o poznání zajímavěji, s elegantní komikou. Stvořil mazaného, ale omezeného pleticháře, který si uchovává šarm a kterého je nám nakonec vlastně líto. Ze hry tak naštěstí zůstalo to nejdůležitější: jak může člověk žít pro peníze a ovládat své blízké, jako by šlo o majetek, zatímco se sám stává sluhou, vězněm svého lakomství. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Zdeněk Zelenka točí velmi solidní tv inscenace, bohaté na výpravu, humor a herecky vděčné role. A takový je i tento případ. Moliérův Lakomec byl už zpracován v tolika (!) ovlivňujících podobách a přesto je tahle inscenace svěží, nápaditá a originální. Za nesmírně odvážný krok, který se ale vyplatil, pokládám přepsání Moliérova nedotknutelného mramorového textu do civilní, rozverně konverzační podoby, které se herci chopili s evidentní radostí a třeba Zelenkův dvorní herec Viktor Preiss se v něm cítil jako ryba ve vodě. Jiný herec, takový Boris Rösner nebo Jiří Bartoška, by Harpagona pojal jako prvoplánově negativní postavu s charakterem karikatury a nejspíš by se patologicky vyžíval v patetické deklamaci textu za doprovodu okázalých gest. Ale Viktor Preiss je v roli pošetilého staříka maximálně přesvědčivý, dojemně komický a jeho projev je sympaticky umírněný. To se bohužel nedá říci o ostatních hercích, kteří se sice očividně snaží, ale s výjimkou Jiřiny Bohdalové se neubrání přehrávání. Mimořádně slabý je Miroslav Vladyka a málo přesvědčivý Filip Blažek. Kapitolou pro sebe je Jan Dolanský, výborný herec s mimořádným talentem pro komedii, který ale zbytečně moc tlačí na pilu a je sice roztomilý, ale jako Kleant ne zrovna uvěřitelný. Totéž se týká i Andrey Elsnerové v roli Elišky. Přesto musím říct, že tahle komedie patří v porovnání s ostatní televizní tvorbou současnosti k vysokému nadprůměru. Podrobnější reference zde: http://modrakrev.blogspot.com/2010/03/lakomec-viktor-preiss.html 80% ()

Reklama

kajas 

všechny recenze uživatele

Matně jsem si na tuhle inscenaci pamatovala z dětství, takže jsem oživila vzpomínky a bavila jsem se. Preiss byl (jako v každé roli) skutečně výborný, hodně mě ale zklamal můj milovaný Jan Dolanský, to jeho pitvoření bylo mnohdy dost otravné. Celkově ale musím tuto komedii zhodnotit kladně a těším se na další shledání. ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

U mě dost schazuje zážitek z téhle verze propastný rozdíl v kvalitě hereckých výkonů. Na jedné straně vynikající Preiss a Bohdalová,parádně přirození ve svém projevu, kteří své role pojmuli dost po svém,což mi ale vůbec nevadilo a na straně druhé v podstatě propadli všichni ostatní.Nevím jestli za to může herecká velikost výše jmenovaných,nebo nějaká momentální skupinová indispozice ostatních zůčastněných,ale hlavně Dolanský a Elsnerová mi tu tedy vůbec neseděli.Bohužel dva dobří herci tuto hru celou neutáhnou a snad až přílišná snaha ostatních(hlavně Dolanského) ruší. -Už jsem viděl několik verzí Lakomce a tohle mohla být jedna z těch nejlepších. Škoda. ()

bloom 

všechny recenze uživatele

Moliérova hra Lakomec mě už léta fascinuje a speciálně postava Harpagona díky možnosti pojmout ji tolika různými způsoby. Harpagona jsem viděl v podání spusty herců: z Francouzů to byli Michel Serrault a Louis de Funés, z našich pak třeba Miloš Kopecký, z rozhlasu si pamatuji Stanislava Neumanna a slavný monolog jsem viděl v televizi v podání Františka Filipovského i Ljuby Skořepové. Můj oblíbený Viktor Preiss vsadil na Harpagona jako křepkého staříka a musím říci, že se jedná o mě sympatické pojetí. Rudolf Hrušínský a Jiřina Bohdalová vlastně své role opakují z různých jevištních provedení hry. Celá inscenace se dlouho věrně drží předlohy, aby ke konci na ni téměř úplně rezignovala (slavný monolog je skoro celý vypuštěn) a vzniklo další pojetí konce. Přesto pro mě nejbližším Harpagonem zůstává Petr Nárožný na prknech Činoherního klubu, škoda, že neexistuje záznam této inscenace. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (1)

  • V Lakomci natočeném o čtvrt století dříve hraje Viktor Preiss Harpagonova syna Kleanta. Zde ztvárnil Harpagona. (a-ja)

Související novinky

Blažena Holišová: 1930 - 2011

Blažena Holišová: 1930 - 2011

08.04.2011

Dlouholetá členka činohry Národního divadla Blažena Holišová zemřela po dlouhé nemoci v jedné z pražských nemocnic ve věku 80 let. Mladičká Blažena, tehdy ještě Zálešáková, pracovala nejdříve jako…

Reklama

Reklama