poster

Cirkus Humberto (TV seriál)

Drama / Rodinný / Historický

Československo / Západní Německo, 1988, 10 h 35 min (Minutáž: 52–55 min)

Předloha:

Eduard Bass (kniha)

Kamera:

Andrej Barla

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák, Jiří Bartoška, Petr Nárožný, Iva Janžurová, Katja Rupé, Werner Possardt, Václav Postránecký, Oldřich Vízner, Kateřina Macháčková, Lubomír Lipský st., Josef Somr, Jiří Lábus, Radovan Lukavský, Josef Laufer, Jiří Holý, Vladimír Krška, Pavel Mang, Martina Hudečková, Pavel Vondruška, Jana Janatová-Havlátová, Karolína Kubalová, Adolf Filip, František Němec, Jana Paulová, Wolfgang Bathke, Hana Brejchová, Jana Hlaváčová, Josef Abrhám, Patrick Préjean, Libuše Šafránková, Dagmar Havlová, Jaroslava Adamová, Svatopluk Beneš, Vlastimil Drbal, Hana Gregorová, Miloslav Homola, Václav Kotva, Taťjana Medvecká, Josef Větrovec, Jana Šulcová, Stanislav Fišer, Jiří Lír, Viktor Preiss, Martin Stropnický, Robert Vrchota, Petr Skarke, Igor Smržík, Rudolf Vodrážka, Antonín Jedlička, Rudolf Hrušínský ml., Marek Pavlovský, Tereza Vokurková, Josef Kubíček, Oldřich Velen, Jana Boušková, Vladimír Pospíšil, Hugo Kaminský, Hanuš Bor, Karel Chromík, Otakar Brousek st., František Hanus, Klára Lidová, Barbora Kohoutková, Kurt Conradi, Dietrich Adam, Jörg von Liebenfeiß, Radovan Lukavský (vyp.), Pavla Mixtajová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    Slavný román Eduarda Basse, oslava "malého" češství prostých lidí naší národní minulosti převodem do filmové řeči neutrpěl. Naopak. Jeden z nejlepších představitelů televizní formy hraného filmu, opřený o koprodukční materiálové zdroje, předvedl jeden ze svých nadprůměrných výkonů. Z takto připraveného východiska se rodí celá galerie vynikajících hereckých výkonů vesměs překonávajících své prozaické předlohy. Platí to o Haničincově Karasovi starším, Hanzlíkovu Vaškovi Karasovi, , Bartoškově Burešovi, Kemrovu Malinovi a v tom seznamu by bylo možné pokračovat. Téměř donekonečna. Přehlédnout nelze ani další přínos Bassova díla. Je jím důsledná a úspěšná rekonstrukce středoevropské identity živnostníků, cirkusových a pouťových umělců desáté múzy pramatky moderních uměleckých žánrů a jejich pestrého a měnivého světa. Láska k lidovým vrstvám prostupuje dílo někdejšího komika, který sám byl jejich produktem a nezaniká ani ve vynikající adaptaci, jež - jsouc sama tvůrčím činem - ještě rozmnožila bohatou škálu tohoto všedně nevšedního světa. Výsledkem je vděčné dílo přístupné bez všech omezení pro děti všech generací. Nejen těch českých a německých, jimž bylo určeno.(27.8.2007)

  • Segrestor
    ***

    Svou výpravou takový seriál ve své době bere dech. I hudba je něco, co se neodmyslitelně vryje do srdcí všech televizních diváků různých věků. Nakonec i celé to drama kolem historie (ne)jednoho cirkusu (a komedie s tím spojená) stojí taktéž za pochvalu. Co ovšem je pro mě těžce stravitelné, je účast německých gesichtů, což je jako šleha devítiocasou kočkou umocněno dabingem české elity (např. krásný hlas Jany Preissové - to tam doprdele nemohla rovnou hrát? Vždyť je (byla) i lepší a krásnější a talentovanější, než ta německá frojlajn). Ne, tomuto flagelantství nelze holdovat a je to škoda. Mohlo to být ...dokonalé.(6.8.2012)

  • manonfire
    *****

    Ano, určité věci tahaly za vlasy, ať už bezchybný a v jakékoliv další dobrodružství permanentně natěšený malý Vašek (Jen si vzpomeňte, jak při své první návštěvě Hamburku vyslintal dobrý litr), nebo nesnesitelně afektovaný a ublíženecký Paolo Josefa Laufera ("Na Paola jen bič....to si piš a tobě přes ksicht) a koneckonců i dospělé Helence občas zasněně ujela mimika kamsi ke zlatým časům grotesky. Jenže jak zazněly tóny Svobodovy bez dizkuze geniální hudby, člověk se na konci posledního dílu s touhle ságou loučil velmi nerad, až smuten tak, že by mu mysl nerozveselil ani poplašeným Lipicánem k smrti ukopaný klaun, jenž měl tentokrát nechat frkačku ve své náprsence. V tomhle cirkusu se toho totiž událo strašně moc....a to jak toho milého(Hrabě Orsini v debatě s panem "Bremburdou". Tetička Hammerschiedová v poloorgasmické konfrontaci s mesieur Dumbierem.......) jakož i naopak nehorázně smutného a působivého (Osamocený ochrnutý Berwitz s svými koňmi. Karasovo dojetí z plakátu vnučky Ludmily Humberto.) Pokud jde o herce, tak by bylo snad hrdelním zločinem nevyzdvihnout Josefa Kemra a jeho úchylně dokonalé herectví v roli Maliny. Další mistrovskou práci odvedla Jiřina Bohdalová, Josef Somr, Josef Větrovec, Petr Haničinec, Libuše Šafránková. A zatímco se mi příliš nepozdávali Radoslav Brzobohatý, a Jaromír Hanzlík dozrál až v závěru, stejně jako jeho role, musím pochválit i německý ansámbl. Werner Possardt, Wolfgang Bathke a Katja Rupé neměli v kombinaci s hlasy jim propůjčenými vůbec chybu. Zkrátka bych řekl, že takovou poctu téhle branži potulné nevysekl nikdo a už se to asi ani nepovede. 90%(26.12.2007)

  • velkyvezir
    *****

    Vyníkající adaptace Bassova románu a jeden z nejlepších československých seriálů vůbec. Příběh o lidech, kteří dali přednost těžkému životu před pohodlím, o lidech, kteří chtěli posouvat hranice svých možností, díky čemuž si jsou velmi blízcí a respektují se. Jediný zápor seriálu je obsazení některých herců, především herečky, která hrála manželku Václava Karase. Přece jen vedle Hanzlíka vypadala Kathy Kriegelová poněkud hřmotně. Kdyby se o role Heleny Berwitzové a její matky podělily Jana Preissová a Kattja Ruppéová - i vzhledem k jejich jisté fyzické podobnosti, seriálu by to jen prospělo. Takto Hanzlík vedle své partnerky vypadá jak střízlík... Inu daň za koprodukci se zahraničními televizemi... Jinake nezapomenutelný herecký koncert pánů z vozu č. 8, především Petra Haničince, kterého jsem měl díky seriálu o Jakubu skláři zafixovaného jako padoucha, a který v tomto svém seriálu napravil mé mínění o něm, tj. pochopil jsem, že je to PAN HEREC. Co se týče děje, samozřejmě se z knihy do seriálu nevešlo všechno, ale knize ani seriálu to nikterak neublížilo. Jen je škoda, že v závěru seriálu nebyl více vykreslen vztah Václava a Heleny poté, co ona odešla ke Kranzovi. Kdo zná jen seriál, má pocit, že to bylo manželství z rozumu, v knize je zřejmé, že po odchodu Heleny, kdy si psala s Vaškem dopisy, se ukázalo, že k sobě našli cestu.(24.3.2007)

  • MM_Ramone
    ***

    "Utichlo náměstí, jakoby náhle s tím, plakáty déšť strh z nároží a poslední aplaus už ztich. Dálky jsou šňůry měst, ve tvářích brázdy cest. Dědictvím dávným spoutaným své poselství zas dál šli nést. Čas tuhle štaci už svál, zmizel klaun i principál. Rozvážej světem úsměvy dětem, tuším, co žene je dál. Krev toulavá svá kouzla má, má moc pár křídel dát, jak vítr z hor se hnát. Krev toulavá svá kouzla má, má moc i brát i dát, má sílu pouta rvát. Ticho tu vládne zas, do duší nám pad mráz. Kdy se však z dálky vrátěj zpět, tak to vím jen já a pan Bass." ***(27.1.2018)

  • - Ve všech dílech se objevil pouze Adolf Filip. (M.B)

  • - Jaromír Hanzlík neměl v některých krotitelských scénách a později také při skoku z hrazdy do sítě ve Varieté Humberto dabléra. (Reyak)

  • - V scéne, kedy Vaška (Pavel Mang) ohýbajú a pripravujú na artistické číslo, je vidieť, že plače. Jeho slzy však neboli skutočné, ale bol mu do očí aplikovaný glycerinový roztok. (Jello Biafra)