Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (294)
Vypořádat se tímto tématem a ještě k tomu si zachovat přirozenost a nestraný pohled na cirkusové umělce není tak jednoduché jak by se mohlo zdát. Rozsáhlé téma je bohaté na spousty postav, solidní výprava, která je doprovázená hudbou Karla Svobody (líbezný až depresivní hlavní hudební motiv se velice povedl) a šikovná režie Františka Filipa spolu s hereckými výkony mají za následek jeden z nejlepších Československých seriálů minulého století. ()
Skvělý seriál - Režisér Filip si dokázal najít skvělé představitele všech rolí. Vůbec tu není na škodu česko-německá produkce. Karel Svoboda se svou báječnou hudbou. A v roli vypraveče, který diváka provází celým seriál báječný Radovan Lukavský. Pro mě je toto snad nejepší seriál, co se kdy v naší televizi natočil. ()
Právoplatná součást našeho televizního rodinného stříbra, ale stejně si neodpustím pár výtek. Obsazení některých herců nepovažuji za příliš šťastné (jak mohli do role Heleny obsadit tak nevzhlednou a nesympatickou ženskou !? - na druhou stranu z Němců zahrál pořádně snad jen Werner Possardt) a některé dějové skoky mi přijdou příliš násilné (postavu Vaška měl IMHO hrát mezi Pavlem Mangem a Jaromírem Hanzlíkem ještě někdo). I tak je to ale nezapomenutelný seriál s nádhernou výpravou, výtečnými hereckými výkony (Haničinec, Kemr, Postránecký) a nadpozemsky krásnou melodií Karla Svobody, u které se mi vždy derou slzy do očí (stejně jako v závěru poslední epizody). 85%. ()
„Príbeh, ktorý vám budeme rozprávať, sa začal v dobe, kedy prababičky našich pradedov boli ešte deťmi. Začal sa na Šumave pred viac ako 150 rokmi a začal sa smutne, pretože sa vlastne začal lúčením.“ Koniec leta 2018 sa u mňa niesol v kompletizácii tohto výnimočného seriálu. Vedel som, o čo ide, ale nikdy sa mi ho nepodarilo vidieť celý. Tu druhý diel, tu 20 minút zo štvrtého, potom trištvrte z poslednej epizódy a podobne. Povedal som si „stačilo“ a pozrel som si Cirkus Humberto celý. Tam, kde my máme epické rodinné ságy Tisícročná včela a Červené víno, tam vsadili českí bratia na pompéznosť. Behom 12 epizód sa premelú desiatky postáv, veľkolepé scenérie a behom jediného záberu v pohodičke poskočíme o 7 rokov dopredu. Proste ako Jakubisko, len bez magického realizmu, ale naopak prísne realistické (napriek tomu tak trošku... rozprákové?). Kto má podobné záležitosti v láske, bude si rochniť ako hroch v bahne. V tomto prípade nejde o rodokmeň rodinného klanu, ale cirkusu – čo je ale svojím spôsobom tiež jedna veľká rodina. Skvelá je už bravúrna hudobná zvučka, ktorá plynulo prejde z cirkusovej roztatárenosti do osudovej vážnosti. Dlhé cirkusové atrakcie mi pripadali nudné, tak ale zas je to seriál z prostredia cirkusu, tak tu „asi“ museli byť, že. Okrem životov rôznych ľudí seriál reflektuje aj doby, ktoré sa postupne menili a každá bola trochu iná. Rovnako tak sa menili riaditelia, pričom každý sa cirkus snažil poňať úplne inak. Seriál je o stratenej ére, čo je krásne nostalgické, ale je dobre, že sa to skončilo, cirkusy s cvičenými zvieratami sú príšernosť a mali by sa zakázať. Plno skvelých postáv (Malina, tetička v natoľko živelnom podaní Jiřiny Bohdalovej, že sa pred ňou aj skúsení cvičitelia levov schovávajú v skriniach) a ich silné rozlúčky (barón, Berwitz, Vaškov otec), rozkošný malý Vašek (u detských hercov zvykne hroziť nebezpečenstvo protivnosti, ale Pavel Mang bol super, hoci rola ho prekliala) a precítený rozprávač mimo záber. Mínusy: nesympatická predstaviteľka Heleny, možno by bodlo vyhodiť jednu dve zbytočné epizódy, zaujímavá, ale nakoniec povrchná vedľajšia línia s trojuholníkom Vašek/Paolo/Helena, Jaromíra Hanzlíka mám rád, ale do úlohy „Vaškua“ sa nehodí a niektoré vedľajšie postavy z deja miznú nedôstojne, bez poriadnej rozlúčky, čo je veľká škoda, lebo napriek vedľajskosti si získali moje srdce (Frans, Selnický). Tak ale čo už, to je asi údel týchto pre-postavovaných príbehov, že sa niektoré v priebehu deja vyparia a vy si na ne spomeniete až dva dni nato. Plus ku koncu bolo postáv tak veľa, až som chvíľkami nevedel, kto je koho vnuk a kto koho dcéra. ()
Tak jsem si dneska v TV nahodou prepl na tento serial a vzpomnel si, jak jsem ve svych asi deseti letech koukal a hltal kazdou jeho minutu. A soucasne si uvedomil, jak kvalitni serial, ktery se s nasi soucasnou TV produkci neda vubec srovnavat, jsme byli schopni vyprodukovat. Skoda, ze to ted nejde :( ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- Pavel Mang dostal dětskou hlavní roli Vaška poté, co se dostavil na konkurz jako poslední a na požádaní v kanceláři režiséra předvedl salto. (Jizni Tlapa)
- V díle se používá termín „tenťák“, což je slangové označení pro dělníka, který stavěl a boural cirkus. Slovo vzniklo z německého tent-stan. (sator)
- Pro scény se lvy byly použity dvě klece v sobě, které byly kovovými pruty v přesném zákrytu, takže herci byli v bezpečí. (M.B)
Reklama