Reklama

Reklama

Cirkus Humberto

(seriál)
  • Západní Německo Zirkus Humberto
všechny plakáty
TV spot 12
Drama / Rodinný / Historický
Československo / Západní Německo, 1988, 10 h 35 min (Minutáž: 52–55 min)

Předloha:

Eduard Bass (kniha)

Kamera:

Andrej Barla

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)
(další profese)

Epizody(12)

Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)

Recenze uživatele topi80 k tomuto seriálu (13)

Cirkus Humberto (1988) 

Můj nejoblíbenější seriál z dětství, při každé repríze vždycky stihnu pár dílů. Tady mohu srovnávat s literární předlohou a musím říci, že v seriálu nepostrádám vůbec nic. A při srovnání musím dokonce seriálu přiznat, že dílo Eduarda Basse dokonce převyšuje. Samotný román ztrácí zhruba od poloviny na zajímavost, seriálu se povedlo tento bod zlomu přesunout téměř až na konec, což svědčí o velkém citu tvůrců pro atraktivitu celého díla. Že se zde sešla herecká elita, o tom není pochyb. Fantasticky ztvárněná parta v maringotce českých tenťáků. Vosátka tady byl o něco živelnější a užvaněnější než v románu, ale není pochyb, že při obsazení Josefa Dvořáka šlo o záměr. Ale ona to byla jízda už od začátku. Občas se kritizuje účast zahraničních herců, ale já tady s výjimkou Helenky (obsazení té matróny bylo pro postavu Helenky likvidační) nemám problém. Werner Possard je výborný, typický fanfaronský světský, který se stárnutím trochu ztrácí smysl pro realitu. Tohoto herce jsem si v seriálu velice oblíbil, přestože se jeho projev velmi vymyká civilnějšímu projevu českých herců. S Katjou Rupé určitě taky nikdo nemá problém, stejně jako s panem Gambierem, jehož představitele jsme mohli vidět i v posledním díle francouzských komedií o četnících. Právě herci, které český divák neznal, ale na nichž bylo hned poznat, že jsou odjinud, dodali seriálu velkou část jeho výpravnosti, atmosféře střetávání s jinými kulturami a jinými kraji. S přesunutím děje do Prahy už seriál ztratil tah na branku (ale jak jsem psal, v knize je tento úsek mnohem delší a asi i nudnější). Co mě mrzí, je konec. Tvůrci seriálu měli jednoznačně dát prostor zmínce o vztahu Vaškovy vnučky s potomkem hraběcího rodu Palačičů (ze kterých kdysi Carlo Humberto vymámil lipicány). Samostatnou kapitolou je hudba. Říká se, že nejlepší filmová hudba je ta, které si během filmu ani nevšimnete. Karel Svoboda dokázal, že hudba, kterou vnímáte stejně intenzivně jako celý děj, je možná ještě lepší. ()

Návrat (1988) (E01) 

Prvním díl seriálu se věnuje postavě Vendelína Maliny. V knize se tato kapitola odehrává v rámci vzpomínky v dobách, kdy už je direktorem Petr Berwitz a vypravěč nás seznamuje s osazenstvem cirkusu. Otto Zelenka s Oldřichem Lipským se správně rozhodli, že z toho udělají první díl seriálu a zajímavou analogii mezi příchodem Vendelína a později dalšího šumavana Vaška. Rozjezd seriálu je tedy pozvolný a nese se v linii, "kterak se chudý český chasník přidal k cirkusu, aby si zasloužil nevěstu". Cirkus zatím čítá jen malý ansámbl, ale o touze Carla Huberta vybudovat nejlepší cirkus, co po světě jezdí, netřeba pochybovat, zde zase můžeme vidět analogii mezi fanfaronstvím Martina Růžka a později (uprostřed seriálu) jeho vnuka ztvárněného Wernerem Possardem. Potěší pohled na kontrast mezi šumavským venkovanem a potulnými kejklíři, stejně jako pobaví i pár dalších situací, včetně konečného vyúčtování práce za spravení kola. V knize, jestli se nemýlím, se tato kapitolo odehrává ve formě vyprávění ()

Nabídka k sňatku (1988) (E02) 

Druhý díl už se nám hezky rozjel a nasměroval nás do slavné fáze, kdy bude cirkusu šéfovat Petr Berwitz, který už zde prokazuje schopnost udělat pro cirkus maximum a též vizionářské manažerské myšlení. Když se podíváme na vyjednávací mistrovství Carla Humberta, měl na co navazovat. Vtipná zápletka s mladým hrabětem Palačičem v podání Viktora Preisse. Zde mě mrzí, že zatímco kniha obsahuje na samém konci velmi vtipný návrat k této šlechtické rodině, seriál zvolil jiné zakončení. ()

Carlo se loučí (1988) (E03) 

Dojemné loučení s Carlem i Bernhardem. Vedení cirkusu se ujímá Petr Berwitz a začínají se dít velké věci, které jsou popsány v obsahu dílu, ale kromě toho dokáže ze šlechtických kruhů do cirkusu přivést i svou vyvolenou Anežku v podání Katji Rupé. Tu dabuje Jana Preissová a člověka znalého dalších dílů napadne logická věc. To nemohla Anežčinu dceru hrát právě Jana Preissová, zvlášť když už v Rozmarném Létě hrála provazochodkyni? Skvělá scéna byla s kapelníkem Selnickým, který bude perlit i v dalších dílech. ()

Nový domov (1988) (E04) 

Asi nemám co dodat ke komentáři trona. Vnikání osiřelé šumavské rodiny do exotického prostředí cirkusu je o to působivější, když vidíte seriál v 7 letech a vše vidíte očima Vaška. ()

Maringotka číslo osm (1988) (E05) 

Když vidíte seriál ve věku, kdy jste stejně staří jako Vaš-ků, je vám samozřejmě tento díl nejbližší. A mně to vydrželo dodnes. Nějaké ty dětské konflikty, vtipná pátrací akce direktora a totální nostalgie u ohně před maringotkou č. 8, kde se při večerech vypráví příběhy. ()

Natrvalo (1988) (E06) 

Poslední díl s malým Vaš-ků. Berwitz ve vrcholné direktorské formě a spousta dalších postav. Zajímavostí je, že Vosátka, který je v knize vylíčen jako někdo, kdo toho moc nenamluví, je tady v podání Josefa Dvořáka excelentní žvanil. ()

Konkurence (1988) (E07) 

Mnozí se shodují (a já jim mohu dát za pravdu), že velký Václav v podání Jaromíra Hanzlíka ztratil onu jiskru, kterou této postavě dával Pavel Mang. Ale to nevadí. Ten, který v cirkusu vyrostl nebo s ním spíše srostl, teď rozumí všemu, což Berwitzovi na jednu stranu imponuje, na druhou stranu to narušuje jeho pýchu. Ale nepochybuje, že by to byl budoucí direktor k pohledání. Ovšem, i neblahou zásluhou jediného nepovedeného castingu v případě Helenky není divu, že Vašek jde raději po Růžence. Jinak, naprosto výbornej "dvořitel" Laufer. ()

Láska (1988) (E08) 

Vlastně je s podivem, že Kranz s rukama zvyklýma na opratě dokáže reagovat moderněji než Berwitz, kterého jeho schopnost vytěžit něco z každé příležitosti opustila. Ale pořád je dost bystrý na to, aby pochopil, co na něho jeho blízcí ušili pozváním emeritního krále lipicánů. A že ten se opravdu činí, aby Berwitzovi naznačil, že jeho schopnosti jsou fuč. A Václavovo dilema… Na jedničku. ()

Rozhodnutí (1988) (E09) 

Neobyčejně silná scéna loučení Petra Berwitze s cirkusem. ()

Varieté (1988) (E10) 

Přesunem od kulaté práce trpí seriál o něco méně než kniha, ale pořád to ustál o něco lépe, a to zejména díky živelnosti, kterou se tvůrcům povedlo vtisknout vedlejším i epizodním postavám. ()

Útěk (1988) (E11) 

Mohu napsat to samé, co u předchozího dílu. Seriál na rozdíl od knihy ustál přesun z cirkusu do Prahy, a to zejména díky hercům, kteří dokázali vtisknout postavám víc života, než tomu bylo v knize. Tady je to Petr Nárožný nebo Kateřina Macháčková. ()

Slavné jméno (1988) (E12) 

Poslední dva díly jsem srovnával s knihou. A jakkoli je tento seriál důkazem, že filmové zpracování může mnohonásobně překonat knižní předlohu, konec v knize, kde se po letech setkáváme se šlechtickou rodinou Palačičů, je mnohem lepší než ten seriálový. ()

Související novinky

Zemřel režisér František Filip

Zemřel režisér František Filip

09.01.2021

Ve věku 90 let zemřel český režisér a scenárista František Filip. Zprávu o úmrtí plodného tvůrce televizní produkce přinesla Česká televize. Absolvent pražské FAMU má k dnešnímu dni na svém kontě na… (více)

Zemřel Václav Postránecký

Zemřel Václav Postránecký

08.05.2019

Ve věku 75 let zemřel po těžké nemoci herec Václav Postránecký. Postránecký se vyučil zámečníkem, většinu života ale strávil buď před kamerou, nebo v divadle. Účinkoval ve Slováckém divadle, později… (více)

Radoslav Brzobohatý: 1932 - 2012

Radoslav Brzobohatý: 1932 - 2012

13.09.2012

Pouhý den před svými osmdesátinami zemřel ve středu 12. 9. jeden z nejvýraznějších českých herců druhé poloviny 20. století. Byl představitelem hlavně mužných rolí, drsnějších i těch, díky kterým byl… (více)

Reklama

Reklama