Novinky

Kdo, co a proč

  • Obrázek k novince 30.10.2020

    Netflix znovu zvýšil cenu

    Streamovací služba Netflix opět zvedla ceny, změna se ale prozatím týká pouze amerického trhu. Zvýšení pak platí pro dvě ze tří nabídek, Standardní, která obsahuje možnost simultánního sledování na dvou obrazovkách ve Full HD a stahování na dvě zařízení, a Premium, která předchozí nabídku rozšiřuje o dvě další obrazovky a zařízení, a k tomu obsahuje ještě možnost přehrávání ve 4K Ultra HD. Cena Standardu stoupne o jeden dolar na 14 dolarů měsíčně (327 korun) a cena Premium se zvedla o dva dolary na 18 dolarů měsíčně (420 korun).

     

    Pro srovnání cena v České republice je aktuálně 259 korun měsíčně za Standard a 319 korun za Premium. Experti už delší dobu očekávali, že Netflix přijde s dalším zvýšením ceny, ostatních regionů se to pak bude týkat v nejbližších týdnech.

     

    Netflix si podobný krok pochopitelně může dovolit, streamovací služba patří mezi nejpopulárnější na světě, je také v nejvíce zemích světa a disponuje největší knihovnou titulů. Loni za tvorbu nového obsahu společnost navíc utratila 18,5 miliard dolarů (!), letos však díky pandemii nejspíš ušetří.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 30.10.2020

    Hathaway a Chastain na téma mateřství

    Herečky Jessica Chastain (Velká hra) a Anne Hathaway (Čarodějky) si zahrají v anglickém remaku francouzsko-belgického psychologického thrilleru Duelles/Mother’s Instinct režiséra Oliviera Masset-Depasseho. Snímek podle knižní předlohy Derriere la Haine Barbary Abel vypráví o dvou matkách, jež jsou zároveň i sousedkami a nejlepšími přítelkyněmi. Každá má úspěšného muže, perfektní dům a taky syna ve stejném věku jako ta druhá. Dokonalý život jim ale naruší náhlá tragédie, která rozjede kolotoč viny, podezření a paranoie. Tématy originálu jsou tak převážně mateřství, pouto mezi matkou a jejím dítětem, stejně jako pouto, které si dospělí lidé vybudují mezi sebou. Režisér originálu se pak vrátí za kameru i pro nový film, jež se bude tentokrát odehrávat v 60. letech v USA.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 29.10.2020

    Páté Insidious zná režiséra

    Protože hororových zpráv v období Halloweenu není nikdy dost, přichází i jedna pro fanoušky duchařských filmů. Studio Blumhouse dnes oznámilo, kdo bude režírovat pátý snímek v sérii Insidious. A nebude to nikdo jiný než herec Patrick Wilson, představitel hlavní role v prvních dvou filmech série. Předchozí díly natočili James Wan, Leigh Whannell a naposledy Adam Robitel.

     

    Pátý snímek ovšem přímo naváže na události druhého filmu a bude sledovat rodinu Lambertových deset let po jejich poslední děsivé příhodě. Wilson se tedy opět objeví i před kamerou jako hlava rodiny, Josh Lambert. Dalším potvrzeným vracejícím se hercem je Ty Simpkins a za scénářem tentokrát bude stát Scott Teems (Halloween zabíjí).

     

    Pro Patricka Wilsona toto bude režijní debut. Nicméně jako hvězda i další úspěšné duchařské franšízy, V zajetí démonů, má s tímto žánrem už velkou spoustu zkušeností, a tak se zdá být vhodnou volbou. Snímek by měl dorazit v roce 2022.

    (Goldbeater)
  • Obrázek k novince 29.10.2020

    Světoví režiséři dávají tipy na Halloween

    Za dva dny tu máme Halloween, předvečer svátku Všech svatých, a zatímco v běžné situaci si tento anglosaský lidový svátek v mnoha zemích užívají lidé (a hlavně děti) venku v ulicích, letos zřejmě kvůli pandemii koronaviru razantně přibude těch, kteří ho raději oslaví skromně jen z pohodlí svého obýváku u nějakého strašidelného filmu.

     

    A pro ty, kteří si na sobotu 31. října svůj hororový program ještě nesestavili, tu máme několik rozmanitých tipů od těch nejpovolanějších. Zpravodajský filmový web IndieWire totiž dal dohromady celkem čtyři desítky stručných doporučení od světoznámých a oceňovaných režisérů, z nichž každý vybral svůj oblíbený horor a krátce se o něm porozprávěl.

     

    Zajímá vás, jaký hororový snímek by vám doporučili ostřílení tvůrci Martin Scorsese, Quentin TarantinoChristopher Nolan, Guillermo del Toro, Edgar Wright, James WanJoon-ho Bong, William Friedkin, Sam RaimiJohn Carpenter a mnoho dalších? Celý seznam čtyřiceti filmů i s krátkými komentáři oslovených osobností si můžete prohlédnout přes tento odkaz.

    (Goldbeater)
  • Obrázek k novince 29.10.2020

    Pokračování Tomb Raidera odloženo na neurčito

    Přestože zpráva o pokračování Tomb RaideraAlicií Vikander z roku 2018 potěšila mnohé fanoušky herní předlohy i prvního filmu, slíbené datum premiéry jaro 2021 nakonec film nesplní. Režisér Ben Wheatley (Rebeka, Křížová palba) sice na projektu dál pracuje, studio MGM teď ale snímek kvůli probíhající pandemii odložilo na neurčito – není totiž vůbec jasné, kdy bude možné film o takovém měřítku začít natáčet, natož poslat do kin. Produkce přitom měla začít už před několika měsíci, jenže doba je zlá a časy se mění. Momentálně tak je možné natáčet spíše filmy menšího rázu, kde filmaři mají větší šanci splnit přísná bezpečnostní opatření.

     

    Ani ty ale nejsou zárukou – dalšího zrušení se dočkal například biograficky snímek o Bobu Dylanovi Going ElectricTimothéem Chalametem. Ten dojel na scénář, který zahrnoval návštěvu mnoha menších klubů, obří komparz a dobové paruky a oblečení. Což v dnešní době zkrátka nepřipadá v úvahu. Režisér filmu James Mangold (Le Mans '66) se tak místo toho může naplno soustředit na přípravu pátého Indiana Jonese.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 29.10.2020

    Druhý Borat slaví úspěch

    Přestože se k oficiálním číslům Amazonu – podobně jako u Netflixu, Applu nebo dalších – nejspíš nikdy nedostaneme, můžeme se mezitím řídit alespoň jejich slovy. A podle těch zaznamenal druhý Borat herce Sachy Baron Cohena na streamovací službě obří úspěch. Během premiérového víkendu jej prý zhlédly desítky milionů uživatelů, přičemž doslova v den premiéry se k televizím posadilo přes milion fanoušků, aby sledovalo živé vystoupení Borata a zúčastnili se taneční party s ostatními fandy z celého světa. Nedostatek přesných dat je už v dnešní době streamovacích služeb bohužel zvykem, v tuto chvíli totiž ani není jasné, jak přesně Amazon měří úspěch svých filmů – například kolik minut se musí uživatel dívat, aby byl počítán? Ne, že by Boratovi v předvolebním období úspěch nikdo nevěřil, bylo by ale rozhodně pěkné mít i nějaká konkrétnější čísla.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 28.10.2020

    Hammer a Lopez v akční romantice

    Armie Hammer a Jennifer Lopez byli obsazeni do nové akční romantické komedie Shotgun Wedding. Lopez už má s tímto žánrem samozřejmě bohaté zkušenosti, pro Hammera se ovšem bude jednat o premiéru. Snímek studia Lionsgate bude vyprávět o zasnoubeném páru (Lopez a Hammer), který pozval své rodiny na blížící se svatbu. Jenže všechny jejich plány rázem krachnou, když na svatbu dorazí skupina únosců. Snímek natočí režisér Jason Moore (Ladíme!, Ségry) podle scénáře od Marka Hammera a Liz Meriwether. Lopez slavila loni velký úspěch s filmem Zlatokopky, Hammer si zahrál naposledy v remaku Rebeccy, který před pár dny přistál na Netflix. Herec se objeví také v chystané Smrti na Nilu.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 28.10.2020

    Moon Knight našel představitele i režiséra

    Marvelovská protiváha Batmana, hrdina s přezdívkou Moon Knight, konečně našel hlavního představitele. V chystaném seriálu na streamovací službě Disney+ se tak v hlavní roli představí Oscar Isaac (Star Wars: Vzestup Skywalkera). Stejně tak už víme, že o režii seriálu, jenž by měl být dospělejší a temnější, než na co jsme běžně od marvelovek zvyklí, se postará egyptský filmař Mohammad Diab (Konflikt).

     

    Volba dává smysl zejména proto, že v komiksu postavu Marca Spectora aka Moon Knighta posedne egyptský měsíční bůh Khonshu, který skrze něj chce bojovat s bezprávím. Spector v komiksu vyrůstal v prostředí židovské rodiny a náboženská tématika jej později silně provází, je otázkou, jestli podobné motivy ovšem zůstanou i v seriálu. Diabův chválený snímek se objevil v roce 2016 na festivalu v Cannes. Zatím není jasné, jestli režisér natočí pouze pilotní epizodu, nebo všechny díly. Showrunnerem celého projektu je Jeremy Slater (The Umbrella Academy).

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 27.10.2020

    Moje sestra vlkodlak v seriálové podobě

    Blíží se úplněk, a tak následující zpráva přišla právě v ten pravý čas. Pokud jste fanoušci vlkodlačích hororů a je vám líto, že kvůli pandemii koronaviru a s tím spojeným vládním opatřením se nebude konat původně plánovaná projekce Podzimní sklizně Festivalu otrlého diváka s názvem Rezavá střecha, krvavý sklep, bude vás jistě zajímat, že podle nejnovějších zpráv má hororová trilogie Moje sestra vlkodlak dostat seriálovou podobu od produkčních společností Sid Gentle Films (Killing Eve) a Copperheart Entertainment (tvůrců všech tří dílů).

     

    Děj seriálu by měl být prakticky remakem původního příběhu o sestrách Ginger a Brigitte, které si během puberty naplno užijí nevídaných tělesných proměn. Na scénáři k seriálu pracuje Anna Ssemuyaba (Unsaid Stories) a výkonným producentem bude John Fawcett, režisér prvního snímku Moje sestra vlkodlak a zároveň tvůrce úspěšného kanadského seriálu Orphan Black.

    (Goldbeater)
  • Obrázek k novince 27.10.2020

    Netflix oznámil hraný seriál Assassin’s Creed

    Po Borderlands, The Last of Us, The Division, Just Cause a mnoha dalších videoherních adaptací oznámených v posledních měsících a letech se teď nově dočká již druhého pokusu o adaptaci také populární série Assassin’s Creed. Zprávu o novém hraném seriálu oznámil streamovací gigant Netflix. Producenty seriálu budou šéfové filmové divize Ubisoft Jason Altman a Danielle Kreinik – momentálně se hledá showrunner. Hraný seriál bude rovněž doprovázet již dříve oznámený animovaný seriál. Nový projekt pak nebude mít žádnou spojitost s filmem z roku 2016, v němž si hlavní roli zahrál Michael Fassbender, a na který v dobrém nevzpomínají ani fanoušci, ani kritici. Netflix si údajně slibuje od nového Assassin’s Creed podobný úspěch, jaký zaznamenal loňský fantasy seriál Zaklínač. Ten již taky obdržel kromě nové řady taky několik spin-offů, včetně hraného filmu. Tak uvidíme, jestli se něco podobného podaří zopakovat i s touto značkou.

    (dO_od)
<< předchozí 1 2 3 4 146 291 435 580

Filmové akce, rozhovory a úvodníky

  • Obrázek k novince 15.5.2020

    46. Letní filmová škola Uherské Hradiště bude

    15. květen 2020, Uherské Hradiště – Letní filmová škola v Uherském Hradišti proběhne. Pořadatelé festivalu se k tomuto kroku rozhodli po jednání s městem a ministerstvem kultury. Je samozřejmé, že základní podmínkou této dohody je zachování bezpečnosti návštěvníků, hostů a obyvatel města. Festival se zkrátí na šest dnů a namísto tradičního termínu na přelomu července a srpna se uskuteční 7.–12. srpna 2020. Organizátoři počítají s omezeným počtem diváků v sálech, s dodržováním povinných rozestupů, se zvýšenými hygienickými opatřeními a se zrušením davových akcí, tedy se všemi platnými pokyny ministerstva zdravotnictví. Vyjádření k tomuto rozhodnutí vedle ředitelky Letní filmové školy Uherské Hradiště poskytli také starosta města Uherské Hradiště a ministr kultury ČR:

     

    „Mám radost, že se našemu týmu podařilo udržet vizi konání Filmovky a že vše směřuje k tomu, že skutečně bude! Je jasné, že kvůli dodržení všech hygienických a bezpečnostních norem bude jiná, než jak ji všichni známe. Jsem ovšem přesvědčená o tom, že to bude ročník, na který nikdo nezapomene a atmosféra v sálech bude srdečnější než obvykle. Veškerých příprav se zhostíme s největší možnou zodpovědností k našim návštěvníkům, hostům, partnerům i obyvatelům města tak, abychom naši milovanou Filmovku oslavili ve zdraví, lásce, radosti ze setkání a nových objevů. To vše v plné součinnosti s městem UH, MK ČR, Krajskou hygienickou stanicí Zlínského kraje a dalšími institucemi, což, jak věříme, přispěje k hladkému průběhu akce. Držme si tedy palce, aby se naše plány uskutečnily, naše společnost si mohla oddechnout od strachu svírajícího současný svět a my vás v srpnu mohli s úsměvem přivítat v našem filmovém ráji, v srdci Slovácka. Těšíme se na společné tvoření a setkání s vámi, jako by to bylo poprvé.“ – Radana Korená, ředitelka festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště a Asociace českých filmových klubů

     

    „Podporuji uskutečnění Letní filmové školy, nicméně z pozice města jako hlavního partnera akce velmi apeluji na podmínku dodržení veškerých bezpečnostních opatření. Zorganizovat festival v náhradní verzi bude nepoměrně složitější a těžší, než v režimu, na který jsme všichni zvyklí. Oceňuji dosavadní snahu AČFK udělat všechno pro to, aby se Letní filmová škola vůbec mohla uskutečnit. Ve snaze nalézt smysluplné a funkční řešení tradičního filmového svátku v Uherském Hradišti jsme s organizátory v těsném kontaktu a mohou počítat s naší pomocí při koordinaci jednotlivých akcí festivalu.“ – Stanislav Blaha, starosta města Uherské Hradiště

     

    „Musíme se začít postupně vracet k normálnímu životu a k tomu samozřejmě kulturní a společenské akce patří. Pokud tedy bude epidemiologický vývoj nadále příznivý, jsme domluveni s ministrem zdravotnictví, že od 25. 5. by mohl být počet návštěvníků kulturních akcí navýšen na 500 osob a zároveň bychom mohli na konci května říci, kolik lidí se bude moci účastnit přímo letních akcí a já pevně věřím, že při takových číslech, která bychom mohli oznámit, by se mohly konat již celkem zajímavé letní kulturní akce." – Lubomír Zaorálek, ministr kultury ČR

     

    Akreditace budou spuštěny na začátku července. Z programu doposud byla oznámena sekce Terra festivalis: Izrael a předpremiérové uvedení na Oscara nominovaného filmu Corpus Christi. Na webu LFŠ jsou k dispozici Otázky a odpovědi k 46. LFŠ.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 30.4.2020

    Edisonline je tu!

    Edison Filmhub spouští nové webové stránky a s nimi přidává poslední dílek do skládačky „kino | café | téma | VoD,“ která je jeho definicí. Rozšiřuje tak svůj brand první česko-slovenskou festivalovou online videotékou. „Edisonline není panickým projektem pro čas karantény, VoD platforma byla součástí našeho filmhubu již od jeho spuštění. Proto jsme našli výhodu v nevýhodě a uvolněné kapacity využili k jejímu doladění,“ komentuje start online videotéky zakladatel Film Europe, Ivan Hronec.

    Divákem Edisonline je návštěvník klubových kin, galerií, koncertů, s hlubším zájmem o kinematografii i kulturu obecně. Cílem je poskytnout zájemcům o festivalový film bezprecedentně rozsáhlou a pravidelně aktualizovanou SVoD knihovnu ke streamingu kdykoli a kdekoli, na webovém prohlížeči či Apple nebo Android zařízeních.

    Za cenu jednoho lístku do kina – 155 Kč – uživatel získá měsíční přístup ke službě. Při spuštění 28. 4. 2020 bude v základním balíčku 50 filmů převážně evropské produkce oceněných na festivalech v Cannes, Benátkách či Berlíně, 12 filmů pro děti a přístup k online vysílání filmových kanálů Film Europe, Be2Can a Československo se stovkami festivalových a archivních česko-slovenských snímků. V průběhu roku až do 31. 5. 2021 přibyde každý měsíc dalších 30 filmů a postupně tak Edisonline nabídne více než 400 SVoD snímků v základním balíčku.

    VOD je posledním střípkem v hybridně distribučním modelu, ve kterém chce Film Europe své filmové akvizice na český, ale i evropsky filmový trh uvádět a provést tak snímky celým jejich životním cyklem: od kinopremiéry, uvedení v online prostoru a reprízy v TV – přičemž časová okna mezi těmito platformami budou zkrácena na nezbytné minimum.

    Edisonline má však i aktuální ekonomický a partnerský rozměr: „Měsíc po uzavření kin nabízíme kulturní komunitě reálnou finanční pomoc. Stát samozřejmě před tímto problémem nesmí zavřít oči, ale musíme si umět pomoci i sami. Proto 155 Kč, které divák za měsíc užívání Edisonline zaplatí, rozdělíme mezi producenty, distributory a poskytovatele platformy. 20 % z této částky pak chceme využít jako podporu kulturním prostorům zasažených karanténou a krizí. Proto je dostane buď zprostředkovatel prodeje služby, ať už jím je kino, filmový magazín, škola, divadlo, galerie či festival nebo i samotný divák, který si službu zakoupil napřímo a může tak těchto 20 % z ceny předplatného své oblíbené instituci věnovat. Idea tohoto mikrosponzoringu je pozvat všechny do filmového prostoru solidarity pro 21. století,“ komentuje Ivan Hronec možnost partnerství a okamžité finanční pomoci českému kulturnímu prostoru.

    Edisonline najdete na webových stránkách www.edisonline.cz / www.edisonline.sk.
    Popřípadě se na něj prokliknete přímo z webu kina a jeho partnerů: www.edisonfilmhub.cz / www.GoOut.cz.

  • Obrázek k novince 30.4.2020

    Největší filmové festivaly se spojily

    Více než 20 filmových festivalů z celého světa se spojily, aby společně uspořádali akci zvanou We Are One na platformě YouTube, kde po dobu deseti dní budou streamovat vše od filmů, dokumentů, hudby, až po rozhovory. Součástí festivalu jsou všichni hlavní hráči, tedy Cannes, Berlinale, Sundance, Toronto, Tribeca a další. Účast přislíbily již také Karlovy Vary.

     

    Přesný program zatím nebyl oznámen, zároveň s tím by diváci neměli čekat žádné obří premiéry nových snímků. Online festival bude zdarma a přístup k němu budou mít všichni, součástí ale pochopitelně bude možnost dobrovolně přispět Světové zdravotnické organizace na její boj s koronavirem.

     

    Více informací a později také přesný program naleznete zde.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 28.4.2020

    Filmový festival v Karlových varech se ruší

    Po týdnech spekulací a čekání na vývoj okolo situace s koronavirem v Česku se pořadatelé Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary rozhodli letošní ročník zrušit. „Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary je jednou z nejvýznamnějších kulturních událostí u nás a jako organizátoři jsme nakonec dospěli k názoru, že hledání redukovaných nebo alternativních variant by šlo proti jeho hlavnímu smyslu, a tím je vzájemné setkávání diváků, filmových tvůrců, lidí z různých oblastí života a jejich kolektivní vnímaní filmových děl. Věřím, že síla společného prožitku při projekcích v sálech a jeho sdílení jsou nenahraditelné,“ uvádí v tiskové zprávě prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška.

     

    Místo festivalu se ve dnech 3. 7. – 11. 7. uskuteční akce Vary ve vašem kině, která nabídne mimořádný výběr snímků, které podle organizátorů stojí za to letos vidět. 55. ročník festivalu jako takový mezitím dostal nové datum konání, a to 2. – 10. července 2021. Festival se rovněž připojí ke Cannes, Torontu a dalším, kteří se zapojí do mezinárodního projektu We Are One: A Global Film Festival. Více informací najdete pod tímto odkazem.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 25.3.2020

    Češi vyhráli světové finále 48 Hour Film Project

    Populární celosvětová soutěž, ve které mají filmaři za úkol za pouhých 48 hodin vymyslet, natočit a odevzdat hotový krátký film, má poprvé za 20 let svého konání české vítěze. Stali se jimi filmaři z Popojedem! production, pod vedením režisérů Jana Chramosty, Janka Cingroše a Lukáše Venclíka. Jejich 7-minutový film Good Catch, na který se můžete podívat zde, nejprve zvítězil v národním kole a poté se utkal se 150 finalisty z celého světa na světovém finále v Rotterdamu.

    Kromě ocenění za nejlepší film si tvůrci odnesli také cenu za nejlepší režii a nominaci za nejlepší scénář. Toto vítězství zároveň kvalifikovalo jejich film pro festival v Cannes, kde budou uvedeni ve výběrovém pásmu 12 nejlepších krátkých filmů této soutěže. Filmařům z Popojedem! production už se jednou podařilo dostat s krátkým filmem BioBuddy těsně pod vrchol, když se v roce 2016 umístili na světovém finále na 2. místě.

  • Obrázek k novince 15.3.2020

    Virová nákaza ve filmech

    Momentální krizová situace reagující na probíhající šíření viru Covid-19 měla mimo jiné za následek i uzavření veškerých kinosálů, což pochopitelně vedlo k tomu, že distributoři začali rušit či odkládat plánované premiéry leckterých nových snímků, případně pro jejich uvedení zvolili jinou alternativní cestu. Stejné kroky podnikli i organizátoři připravovaných nebo i částečně rozjetých filmových festivalů. Jaké ekonomické dopady budou mít bezpečnostní opatření, k nimž se vlády jednotlivých zemí uchylují, lze v tuto chvíli jen stěží odhadnout. Změnu celkové atmosféry ve společnosti však pociťují pravděpodobně všichni – v médiích i mezi lidmi se téměř o ničem jiném nemluví.
     
    Pocit, že virová nákaza prosákla už prakticky všude, prohlubují i leckteré weby publikující nejrůznější žebříčky filmů s právě tímto zaměřením. Nejde přitom pochopitelně o pouhý rozmar – nemožnost chodit do kina totiž nevedla k tomu, že by se lidé méně věnovali filmům a seriálům, právě naopak. Jak lidé tráví více času doma u televizí a streamovacích služeb, mají možnost dohánět resty. Pozoruhodné přitom je, že jejich volba se v mnoha případech dotýká právě tématu virové pandemie, přičemž sahají jak po klasikách typu Smrtící epidemie (1995) či 12 opic (1995), tak po filmech novějších – velkou renesanci nyní zažívá například doposud mírně přehlížený snímek Nákaza (2011).
     
    Jednoho by přitom napadlo, že by přeci dávalo větší smysl sledovat filmy jiných, především odlehčenějších žánrů, které budou mít na lidskou psychiku spíše uvolňující efekt. Na druhou stranu, člověka to pak alespoň vede k tomu, že si uvědomuje různé chyby, jichž se hrdinové takových filmů dopouštějí, a může se z nich poučit a případně nebrat dočasná omezení a doporučení na lehkou váhu. Vzhledem k intenzitě a charakteru virových nákaz v těchto snímcích se může teoreticky dostavit i uklidnění opírající se o to, že na tom vlastně nejsme ještě tak špatně.
     
    Pandemické filmy jako takové jsou přitom v podstatě příspěvky do katastrofického žánru, které mohou nabývat nejrůznějších podob, často jde o thrillery či horory. Nejčastěji skloňovaná hollywoodská Smrtící epidemie s hvězdným obsazením a režií Wolfganga Petersena je děsivá právě v tom, že se snaží být realistická v zobrazování světa, jímž se šíří smrtící virus, a to včetně toho, jak by asi společnost v takové chvíli reagovala. V tomto směru na ni úspěšně navazuje právě výše zmíněná Nákaza Stevena Soderbergha, kterou i zdravotničtí odborníci považují za nesmírně věrohodnou v navozování určitých situací, budování atmosféry šíření strachu ve společnosti i chování individuálních jedinců.
     
    Smrtící epidemie přitom není ani zdaleka prvním snímkem pandemického žánru. Mezi jeho téměř neznámé zástupce se řadí např. americké drama Pacific Liner (1939), zabývající se vypuknutím chaosu na lodi kvůli choleře, kterou na ni zavleče černý pasažér. Podstatně známější je noir-krimi Panika v ulicích (1950), v níž se pátrá po zločincích, neúmyslně roznášejících po městě plicní mor. S trochou nadsázky lze mezi film zabývající se nákazou zařadit třeba i Sedmou pečeť (1957) Ingmara Bergmana, jejíž děj se odehrává na pozadí morové epidemie. Ve všech třech případech se však jedná o onemocnění bakteriálního původu, nikoli virového.
     
    To, že virové nákazy mohou mít nejrůznější symptomy, dokazují např. filmy Hrozny smrti (1978), v nichž se virus šíří ve víně a mění jeho konzumenty ve vraždící šílence, Cabin Fever (2002), v němž hrdiny napadne virus požírající maso, Potomci lidí (2006), odehrávající se ve světě, kde se přestaly rodit děti, Stalo se (2008), v němž v důsledku virové nákazy lidé ztrácejí pud sebezáchovy a páchají sebevraždy, Slepota (2008), jejíž hrdinové postupně přicházejí o zrak, či Perfect Sense (2011, viz. obrázek), v němž virus postupně obírá své oběti pro změnu o čich, chuť a sluch.
     
    Šíření viru může mít mnohdy i metaforický význam, třeba jako poslední krok v rozkladu už tak dost zkažené a „nemocné“ společnosti nebo jako určitá forma božího trestu. Ve filmu Rabid (1977) Davida Cronenberga je virus propojen s falickými motivy (nákaza se začne šířit prostřednictvím bodce, který se vysouvá hlavní hrdince z otvoru v podpaží), ve společensky kritickém paranoidním thrilleru The Crazies (1973) George A. Romera zas hraje roli ve vyobrazení společnosti po válce ve Vietnamu. Zmínit se dají i filmy odehrávající se až po proběhnutí virové nákazy, kdy ve městě přežívá buď jen malé procento přeživších, jako např. ve 12 opicích, nebo jeden jediný člověk, jako třeba ve filmu Já, legenda (2007) nebo v podstatně starším The Last Man on Earth (1964).
     
    Speciální kapitolou jsou pak zombie filmy, v nichž virová nákaza mění lidi v oživlé mrtvoly, napadající v touze po lidském mase a mozcích další jedince. V tomto ohledu nelze opomenout již zmíněného George A. Romera a jeho hororovou sérii započatou snímkem Noc oživlých mrtvol (1968), v němž postavy zombies v této podobě představil poprvé (do té doby pojem zombie, související s kultem voodoo, představoval osobu zotročenou pod vlivem omamných látek). Romero zombies zpopularizoval coby plahočící se a sípající bledé mrtvoly, jež symbolizovaly obecně bezduchost a nemyslící lidské masy propadající mimo jiné třeba konzumerismu – viz Romerův Úsvit mrtvých (1978).
     
    Po přelomu milénia se ze zombies stala mnohem dravější hrozba, svižně pobíhající a v houfech se pohybující armáda hladových těl se zbytkovou inteligencí. Přelomovými snímky jsou v tomto ohledu 28 dní poté od Dannyho Boylea (2002) a Úsvit mrtvých od Zacka Snydera (2004). Motiv virové laboratoře jako epicentra nákazy pak do žánru vrátila série Resident Evil (2002-2016). Velkým americkým hitem byla Světová válka Z (2013), celosvětově úspěšný byl i jihokorejský Vlak do Pusanu (2016). Ostatně, Jižní Korea má v poslední době virové nákazy v rámci filmových námětů poměrně v oblibě, viz také snímky Vyšinutí (2012) či The Flu (2013). Jako dalšího mimo-amerického zástupce zombie žánru stojí za to zmínit oblíbený panelákový horor [REC] (2007). A že si se zombies jde užít i v komediích (ovšem se stále přítomným motivem smrtelné nákazy) dokazují třeba britský Soumrak mrtvých (2004), americký Zombieland (2009) nebo norský Mrtvý sníh (2009), kde na hrdiny útočí zombie-nacisté.
     
    Filmů s tématem virové nákazy je zkrátka obrovské množství, nepočítaje nehoráznou spoustu snímků se zombie apokalypsou. Výše popsaný průřez rozhodně nelze označit za vyčerpávající, leč může posloužit jako zdroj inspirace pro neotřelé filmové zážitky, jež mohou působit zejména za momentální situace mimořádně výživně. Komu by to nestačilo, může si na ČSFD v sekci „Podrobné vyhledávání“ zadat požadovaná klíčová slova alias tagy (třeba „virus“ nebo „epidemie“) a zobrazit si výčet všeho, co může toto heslo nabídnout. Nicméně je pravděpodobné, že řada z vás dá přednost raději nějakému zcela jinému žánru, aby myšlenky na nebezpečné viry a pandemie alespoň na nějakou dobu vyhnala z hlavy.

    (Filmmaniak)
  • Obrázek k novince 7.3.2020

    27. Český lev – výsledky

    Letošní 27. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer, inspirovaný tradičním českým cibulákem, plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to pod tradičním režijním vedením Michaela Čecha. Nejvíce nominací proměnil snímek Václava Marhoula Nabarvené ptáče včetně filmu roku, režie a kamery. V hereckých kategoriích si rozdělily ceny snímky Vlastníci Jiřího Havelky a Staříci Martina Duška a Ondřeje Provazníka. Ceny si odnesli Tereza Ramba, Jiří Schmitzer, Klára Melíšková a Ladislav Mrkvička.

     

    Nejlepším studentským filmem se stala na Oscara nominovaná Dcera (Daria Kashcheeva). Další ceny si odnesli tvůrci tv seriálu Most! a tv minisérie Vodník. Cenu za Mimořádný přínos české kinematografii si odnesl dvorní producent Jana Švankmajera Jaromír Kallista. Cenu filmových fanoušků ČSFD.cz převzal na tiskové konferenci od zástupkyně ČSFD.cz Barbory Kosařové režisér Martin Horský za film Ženy v běhu. Kompletní výsledky cen naleznete v sekci Ocenění.

    (Bart)
  • Obrázek k novince 6.3.2020

    Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

    Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu. Deset nejúspěšnějších účastníků soutěže vyhraje cestu na Mezinárodní filmový festival v Cannes, který patří mezi nejstarší a nejprestižnější filmové festivaly na světě. Festival se koná 12. - 23. května 2020 a pořadatel soutěže hradí výhercům ubytování i cestu.

    Loňského ročníku soutěže se v celé Evropě zúčastnilo přes 14 000 mladých lidí. Jednu z výher získala i Michaela P. z České republiky, podle vlastních slov velký fanoušek evropských filmů.

    Soutěž #euFilmContest potrvá do 26. března 2020 a účastníci v ní mají odpovědět na 20 otázek týkajících se filmů nebo aktivit podpořených programem Kreativní Evropa MEDIA. Za každou správnou odpověď získají jeden bod, bod navíc pak mohou získat také za sledování facebookové nebo twitterové stránky programu. Zúčastnit se mohou soutěžící starší 18 let. Pravidla soutěže a soutěžní otázky najdete na www.wealllovestories.eu/filmcontest.

    Kreativní Evropa MEDIA je program Evropské unie na podporu evropského audiovizuálního průmyslu, existující od roku 1991. Každý rok podpoří kolem 2 000 projektů, včetně filmů, TV seriálů, videoher, vzdělávacích programů, kin a mnoha dalších. V České republice vzniká s podporou KE MEDIA řada nových českých filmů, v poslední době třeba Nabarvené ptáče, Národní třída nebo Staříci. V roce 2019 mělo v českých kinech premiéru 55 českých a zahraničních evropských snímků podpořených program KE MEDIA, které navštívilo více než 934 000 diváků. Program podporuje také filmové festivaly - Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě, Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež ve Zlíně či Jeden svět. Podporu má i 33 kin ve 22 městech - Ostravě, Hradci Králové, Vsetíně nebo v Českých Budějovicích.

  • Obrázek k novince 3.3.2020

    Soutěž Nespresso Talents je opět tady!

    Roztočte spirálu své filmové kariéry. Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva, jejíž výherci získají štědrou finanční odměnu a pozvánku na festival do Cannes nebo do Karlových Varů, se letos týká tématu „Pozitivní spirála“, aneb jak jeden dobrý skutek dokáže změnit svět k lepšímu. Krátké filmy ve vertikálním formátu (9:16) mohou autoři přihlašovat až do 25. března.

    Společnost Nespresso již pátým rokem pořádá soutěž, ve které dává šanci výjimečným filmovým talentům z celého světa, a současně chce tvůrce inspirovat k tomu, aby změnili svět k lepšímu. Stejně jako v předešlých ročnících, i letos se musí začínající filmaři držet společného tématu a zpracovat jej v krátkém filmu na výšku, tedy způsobu přehrávání videí, jehož popularita za poslední roky neustále roste. 

    O co se soutěží? V mezinárodním kole čeká na tři nejlepší autory finanční odměna na rozjezd filmové dráhy, ale především pozvánka na filmový festival v Cannes 2020 a mentoring pod vedením filmových profesionálů. České kolo soutěže pro finálovou trojici vyvrcholí na Mezinárodním festivalu Karlovy Vary 2020, kde proběhne vyhlášení vítězného filmu a rozdání peněžitých cen. Vítěz získá 3 000 eur a autoři na 2. a 3. místě výhru ve výši 1 000 eur. 

    Soutěžní videa lze nahrávat až do 25. března 2020 na adresu Nespresso.com/talents, kde bude následně zveřejněno 30 nejlepších snímků o tom, jak dobro mění svět. Ať už jde o malé zdvořilé gesto odplacené stejnou měrou, nebo velký čin, který prospěje celé planetě. Soutěž Nespresso Talents představuje šanci pro zrod nových filmových hvězd. V roce 2017 vyhrála mezinárodní kolo Daria Kashcheeva z pražské FAMU. Zúčastnila se díky tomu mentoringových seminářů s filmovými experty, v roce 2019 vyhrála studentského Oscara za film Dcera a letos v lednu získala nominaci na Oscara v kategorii krátký animovaný film.

    Aby měla soutěž Nespresso Talents pozitivní dopad ve všech ohledech, vysadí i letos společnost Nespresso za každý přihlášený film 10 stromů, a to v rámci rozsáhlé iniciativy v partnerství s projektem PUR. Cílem je pomoci malým pěstitelům začít s výrobou biokávy za využití poznatků z oboru agrolesnictví.

  • Obrázek k novince 1.3.2020

    Vítězové 70. ročníku festivalu Berlinale

    70. ročník filmového festivalu Berlinale je u konce a cenu Zlatý medvěd za nejlepší film si letos nakonec odnesl iránský film Zlo neexistuje režiséra Mohammada Rasoulofa. Ten se přitom sám nemohl festivalu zúčastnit kvůli přísné perzekuci iránským režimem – cenu za něj tak přebírala dcera, která žije se svou matkou v Hamburku. Na snímku, jenž kritizuje režim iránské vlády a taky trest smrti, se podílela kromě jiných i česká produkční firma Europe Media Nest.

     

    Porota letos vybírala dohromady z osmnácti filmů, cenu za nejlepší režii si odnesl Korejec Sang-soo Hong za snímek Žena na útěku, velkou cenu poroty obdržel americký film Nikdy, zřídka, občas, vždy Elizy Hittman a Stříbrného medvěda za nejlepší ženský a mužský herecký výkon získali Paula Beer (Undine) a Elio Germano (Chtěl jsem se schovat).

     

    Mimořádného Stříbrného medvěda u příležitosti kulatého výročí festivalu Berlinale obdržel francouzsko-belgický film Smazaná historie. Ten vypráví o trojici sousedů, kteří se společně postaví nástrahám sociálních sítí a moderních technologií.

     

    Kompletní seznam ocenění najdete zde.

    (dO_od)
1 2 3 4 5 6 19 36 54 71