Novinky

Kdo, co a proč

  • Obrázek k novince 28.8.2013

    Tak o čem bude tajuplný Tomorrowland?

    Epické sci-fi Tomorrowland, jehož první klapka padla v pondělí ve Vancouveru, je dalším filmem Brada Birda, kterým se pokusí zopakovat famózní úspěch Mission: Impossible – Ghost Protocol, případně svých animovaných pixarovek. Superáčkový projekt s Georgem Clooneym v hlavní roli a spoustou oscarových jmen ve štábu je od začátku obestřen tajemstvím. Ještě když se film jmenoval „1952", měl být o „kontaktu s mimozemšťany na Zemi". To vedlo k dohadům, že zápletka pracuje s kolektivními UFO zážitky, které byly v zmíněném roce hlášeny v New Yorku a Washingtonu. Později Disney film přejmenoval a objevily se informace, že onen „Svět zítřka" je vlastně skrytá alternativní realita, utopie vzešlá z geniálních mozků Tesly, Eiffela, Vernea a Einsteina. Maličko víc napoví oficiální synopse, aktuálně zveřejněná k zmíněnému startu natáčení: „Spojeni osudem, optimistická dívka překypující touhou po poznání a bývalé zázračné dítě, dnes vyčerpaný a rozčarovaný vynálezce se vydávají na nebezpečnou misi – odhalit tajemství podivuhodného místa skrytého v čase a prostoru, které v jejich společné paměti existuje jako Tomorrowland." Rádi se necháme překvapit, v každém případě studio Disney označuje film jako „akcí nabité mysteriózní dobrodružství". V hlavních rolích uvidíme Clooneyho a Brittu Robertson (seriál Under the Dome), jejich padoušským protivníkem bude Hugh „House" Laurie. Příběh vznikl v hlavě Damona Lindelofa, za kameru se postaví čerstvý držitel Oscara za Pí a jeho život Claudio Miranda, fantastický svět vybuduje vedoucí výpravy Scott Chambliss (oba Abramsovy Star Treky), kostýmy dodá Jeffrey Kurland (Počátek) a střih dostal na starost Walter Murch (Oscar za Anglického pacienta a Apokalypsu). Světová premiéra filmu je naplánovaná na 12. prosince 2014.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 27.8.2013

    Rychlá a zběsilá parta dostane zabrat

    Diesel, Walker, The Rock a ostatní, kteří přežili šestý díl (ten je s tržbami téměř 800 milionů dolarů suverénně nejúspěšnějším zářezem série), budou mít co dělat, aby se ve zdraví dožili konce sedmičky. Dostanou totiž mimořádně tuhé protivníky. K hlavnímu padouchovi Jasonu Stathamovi se totiž v roli jeho pravé ruky připojí thajský lamač kostí Tony Jaa. Ten po několika fyzicky i psychicky náročných domácích produkcích konečně míří do Hollywoodu. A vybral si dobře, Fast and Furious 7 je zaručený trhák, navíc v režii hororového krále Jamese Wana slibuje trochu jiný styl, než měly části režírované Justinem Linem. Wan je totiž zarytý oldschooler a i FF7 chce vtisknout mnohem realističtější feeling, dokonce mluví o „stylu drsných revenge thrillerů ze sedmdesátých let". To samozřejmě neznamená, že budou chybět vytuněné káry a honičky. Podle nových zpráv si studio Universal na září objednalo uzavření cesty, jejíž serpentiny protínají nádherné přírodní scenérie v Pike National Forest ve Skalistých horách v Coloradu. Prozatím nebylo potvrzeno, že se tu bude natáčet právě FF7, ale první klapka filmu padne právě v září a navíc Paul Walker se během tohoto léta ukázal na horolezecké akci na zdejší hoře Pikes Peak. Rychlá a zběsilá série se zřejmě definitivně vrací do Států.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 26.8.2013

    Russell Crowe jako režisér v první světové

    Hádáte správně, tématem pro hercův režijní debut bude nechvalně známá bitva o Gallipoli. Během sáhodlouhého zákopového krveprolití v letech 1915 – 1916 tam v boji s Osmanskou říší padlo přes 10 000 Australanů a Novozélanďanů. Pro příslušníky těchto národů je Gallipoli dodnes větším válečným traumatem než Pearl Harbor pro Američany a často se k němu vrací v románech a filmech (nejslavnějším zpracováním je Weirovo GallipoliMelem Gibsonem). Croweův film The Water Diviner však nebude zobrazovat přímo bitvu. Odehrává se po ní a vypráví příběh Australana, který cestuje do poválečného Turecka, aby vypátral osud svých dvou synů. Ti skončili na „missing in action" seznamech právě na Gallipoli. Otce si podle všeho zahraje sám Crowe. Konkurz na hlavní roli prý nebyl potřeba, protože (jak dodal známý šprýmař Crowe), „režisér je dobře obeznámen s mou předešlou tvorbou". Předpokládá se, že film bude mít premiéru někdy na sté výročí masakru.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 25.8.2013

    Abrams nenatočí nové Star Wars digitálně

    Posledním dílem ságy, která byla natočena na klasický 35 mm film, byla Skrytá hrozba. V Klony útočí a Pomstě Sithů už Lucas experimentoval s digitálními kamerami. Tvůrci Epizody VII (a dalších) však už několikrát avizovali, že se pokusí co nejvíce přiblížit duchu původní trilogie. Producentka a nynější šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy slibovala maximum natáčení v reálných dekoracích a exteriérech, stejně jako mnohem větší podíl praktických efektů na úkor digitálních zázraků. J.J. Abrams zašel ještě dál, když se rozhodl natáčet na klasický film, konkrétně na Kodak 5219, jestli vás zajímají technické detaily. Oznámil to Dan Mindel krátce poté, co byl oficiálně vybrán jako kameraman Epizody VII. Jeho volba není žádným překvapením, natočil s Abramsem oba Star Treky i M:I:III, jeho další sci-fi zkušeností je John Carter a aktuálně má na kontě The Amazing Spider-Man 2. Otázkou zůstává, kdy vlastně nové Star Wars uvidíme. Natáčení začne někdy během příštího roku, ale kolují fámy, že namísto natřískaného léta 2015 si Disney pro Epizodu VII vybere až vánoční sezónu. Ta epickým rodinným sci-fi/fantasy filmům typu Hobit či Avatar vyloženě svědčí.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 24.8.2013

    Ben Affleck je nový Batman

    Potěšilo to zejména Kevina Smithe, protože to pro něj znamená, že „už viděl nahatého Batmana". Zbytek filmového světa se už téměř čtyřiadvacet hodin zmítá v diskusích, jestli jde o správnou volbu. Ben Affleck už byl se světem DC komiksů spojován v souvislosti s nabídkou studia Warner Bros. režírovat týmovku Justice League. Že ale bude obsazen do role gothamského temného rytíře, to ještě před dvěma dny nečekal snad nikdo. Internetem se šířily dohady o možném castingu Ryana Goslinga, Wese Bentleyho či dokonce Orlanda Blooma (!?). Oficiální zpráva Warneru, že novým Waynem / Batmanem bude bývalý Daredevil, přišla jako blesk z jasného nebe. Ještě je potřeba upřesnit, že se nejedná o samostatný film o netopýřím muži, ale vlastně o pokračování letošního Muže z oceli, z něhož se vyvinul „Superman vs. Batman" projekt. Režírovat bude opět Zack Snyder, Supermana si znovu zahraje Henry Cavill, vrátí se i Amy Adams, Laurence Fishburne a Diane Lane. Natáčení odstartuje v první polovině příštího roku a premiéra je stanovena na 17. července 2015.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 23.8.2013

    Rambo se přesouvá do televize

    Rambo: Do pekla a zpět z roku 2008 nebyl žádný komerční trhák, ale fanoušci akce ocenili jeho žánrovou čistotu a snímek si pamatujeme jako důstojný návrate Slye do slavné role. Dlouho se mluvilo o páté části a Stallone pracoval s různými koncepcemi („Rambo zpátky v Americe bojuje proti domácím extrémistům", „Rambo zachraňuje dceru před mexickým drogovým kartelem" a pod.). Naposledy mluvil o námětu ve stylu Nesmiřitelných a předání štafety mladší hlavní postavě. Zdá se, že něco takového opravdu dostaneme. Ale ne na plátnech kin. Produkční společnosti Nu Image a Enterteinment One totiž plánují udělat z Ramba televizní seriál. Stallone by se měl podílet jako „kreativní konzultant", možná producent a prý i na herecké bázi. Samozřejmě, nelze očekávat, že by regulérně hrál hlavní postavu v seriálu – díky úspěchu série Expendables je Stallone naplno vytížený a natáčí jeden kinofilm za druhým. Možná se objeví jen v pilotním dílu, aby realizoval ono zmiňované „předání štafety". Prozatím není stanoveno, kdy by se mělo natáčet, ale projekt si pomalu začíná hledat televizní kanál, který by jej uvedl na obrazovky.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 22.8.2013

    Ujme se Eastwood Spielbergova ostřelovače?

    Zhruba před měsícem Steven Spielberg odstoupil od projektu American Sniper a spolu s ním i studio DreamWorks. Válečné drama o nejlepším střelci v historii Navy SEAL přešlo plně do péče Warner Bros., kde momentálně hledají nového režiséra. Nabídku údajně dostal Clint Eastwood. Nestárnoucí pistolník právě natáčí adaptaci úspěšného broadwayského muzikálu Jersey Boys. American Sniper je určitě látka, kterou si v jeho podání umíme představit lépe, ale je otázkou, jestli si troufne na náročné natáčení někde na sluníčku a rozpáleném písečku. Film totiž vypráví skutečný příběh mariňáka Chrise Kylea, který během desetileté služby v Iráku sloužil jako ostřelovač a má Pentagonem potvrzených 160 zabití z víc jak 250 hlášených. Iráčané se jej obávali tak velmi, že mu dali přezdívku Ďábel. Biografická knížka, podle které vzniká scénář, ale vypráví i o Kyleově manželce, sledující postupné mužovo odcizení a stupňující se posedlost válkou a zabíjením. Kyle zemřel letos v únoru kulkou jiného válečného veterána, trpícího posttraumatickým syndromem. Ve filmu by ho měl ztvárnit Bradley Cooper, který se podílí i na produkci, takže jeho účast změna režiséra zřejmě neovlivní.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 21.8.2013

    Bekmambetov a nový Ben-Hur?

    To je rozhodně odvážná představa. Studio MGM se už nějakou dobu ohání plány natočit novou verzi Ben-Hura. Nepůjde však o remake slavného filmu z roku 1959 (těžko můžete překonat totální klasiku, která získala 11 Oscarů a stala se životní rolí Charltona Hestona), ale spíš o novou, věrnější adaptaci románu Lewa Wallace z roku 1880. Hlavní rozdíl ve srovnání s legendárním filmovým eposem tkví v tom, že kniha (a příští film) paralelně s příběhem Ben-Hura, který je zrazen, prodán do otroctví a vrátí se s úmyslem na pomstu, vypráví příběh Ježíše. S tím se Ben-Hur nesetká až na Golgotě, ale i několikrát předtím. Bizarní je ovšem představa, že by film tohoto ražení natočil „šílený Kazach" Timur Bekmambetov, který se proslavil ruským fantasy trhákem Noční hlídka, jeho pokračováním Denní hlídka, divokou adaptací komiksu Wanted a dokonale nefunkčním loňským propadákem Abraham Lincoln: Lovec upírů. Uvidíme, jak dopadne právě zahájené rokování, ale snad v MGM najdou nějaké vhodnější řešení.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 20.8.2013

    První klapka Expendables 3 – kdo je in, kdo out?

    Bulharští fanoušci už zasypávají internet fotografiemi Sylvestera Stallonea, který dorazil do Varny. Režisér Patrick Hughes odstartoval včera, tedy v pondělí 19. srpna v Nu Boyana Studios natáčení The Expendables 3. Studio Lionsgate k tomu vydalo oficiální tiskovou zprávu, ze které konečně víme, kdo je na palubě a na koho je potřeba zapomenout. Starou partu kromě Slye tvoří Jason Statham, Dolph Lundgren, Jet Li, Randy Couture, Terry Crews a Arnold Schwarzenegger. „Nové" obličeje obstarají Mel Gibson, Harrison Ford, Antonio Banderas a Wesley Snipes. Dalšími posilami jsou Kellan Lutz, hvězda MMA Ronda Rousey, boxer Victor Ortiz a Glen Powell. A to je zhruba tak všechno. Kde jsou dříve slibovaní Jackie Chan, Nicolas Cage, Milla Jovovich, Steven Seagal či Mickey Rourke? Inu, podle všeho jsou ze hry ven. Máme tu ale stručnou zápletku: protivníkem „postradatelných" je tentokrát Conrad Stonebanks v podání Mela Gibsona. Kdysi s Barney založil tým, ale pak přešel na „temnou stranu Síly" a stal se bezohledným překupníkem se zbraněmi. Barney Ross dostal za úkol zlikvidovat ho, ale Stonebanksovi se podařilo narafičit vlastní smrt. A dnes se chce pomstít, tedy zničit Barneyho a celou jeho partu. Veteráni budou potřebovat mladší posily... Za zmínku ještě stojí, že režisérem druhého štábu, odpovědného za akční scény, je Dan Bradley (trilogie Bourne, Quantum of Solace, Mission Impossible IV). Světové premiéry filmu se dočkáme 15. srpna 2014.

    (Cervenak)
  • Obrázek k novince 19.8.2013

    Legendary a Warner: Velký hollywoodský rozvod

    Produkční společnost Legendary Pictures založil v roce 2000 „vlk z Wall Street" Thomas Tull poté, co shromáždil 500 milionů dolarů z kapes soukromých investorů. Legendary podepsalo smlouvu se studiem Warner Bros. a z této spolupráce vzešly trháky jako 300, Strážci, trilogie Pařba, trilogie Temný rytíř, Souboj titánů nebo letošní Muž z oceli. V roce 2014 však smlouva Legendary s Warnerem končí a nebude prodloužena. Místo toho se Legendary dohodlo s Universalem na distribuci svých titulů po dobu pěti let. Ovlivní to osud několika připravovaných filmů. Pod společnou hlavičkou Legendary / Warner ještě uvidíme 300: Vzestup říše, novou Godzillu a Nolanův Interstellar. Na crossoveru Batmana a Supermana, který by měl dorazit do kin v létě 2015, se však už Legendary podílet nebude. A pak je tu několik problémových projektů, především fantasy s Jeffem Bridgesem Seventh Son. Legendary film plně financovalo a Warner jej měl uvést do kin 17. ledna příštího roku. K tomu už nedojde, Warneři pochybně vypadající snímek hodili na krk Universalu a ten mu teď musí najít nové datum premiéry. I několik dalších velkých projektů přechází od Warneru k Universalu, především Duncanem Jonesem režírovaná fantasy podle hry Warcraft, další herní adaptace Mass Effect, Mannův pořád nepojmenovaný kyber-thriller s Chrisem Hemsworthem či horor Crimson Peak v režii Guillerma del Toro. Pro běžného diváka se tím v podstatě mění jen logo v úvodu filmu, ale v Hollywoodu se kvůli tomu přelévají obrovské peníze a některé dlouho spící projekty (zejména zmiňovaný Warcraft) by se konečně mohly odrazit od dna.

    (Cervenak)

Filmové akce, rozhovory a úvodníky

  • Obrázek k novince 14.6.2020

    Dny evropského filmu startují již za pár dní

    Dny evropského filmu (DEF), které se zaměřují výhradně na současný evropský film, letos představí 40 filmů z téměř 30 evropských zemí. Hlavní část programu DEF proběhne od 16. do 23. června v Praze, Brně, Ostravě a následně v rámci festivalových ozvěn v dalších 6 městech. Program se neprofiluje podle konkrétních zemí, ale DEF představují evropský film pomocí témat a žánrů a letos se zaměří i na sci-fi, horory, avantgardu nebo dokumenty. V celkem 6 programových sekcích uvedou oceňované animované snímky, filmy pro mladší publikum, rodiny s dětmi i filmy starých mistrů. Přehled programových sekcí: zde.

    Speciální verzi písně Jaro od Tata Bojs, která je součástí programu Brainz VR Cinema, dorazí osobně představit Milan Cais. Režisérka Johana Ožvold uvede objevný dokument The Sound Is Innocent a Václav Marhoul připomene své Nabarvené ptáče. Snímek Postiženi muzikou o zákulisí neobyčejné kapely The Tap Tap po projekci představí režisér Radovan Síbrt a o zlatém věku kypré burlesky po projekci filmu Turné s diváky pohovoří ředitel Prague Burlesque David Jahn. Po snímku Kam se muž vrací, provede diváky Norskem prostřednictvím diáků cestovatel a dobrodruh Ivo Petr. O tom, jak to bylo s řeckou dluhovou krizí se po projekci filmu Dospěláci v místnosti povede ekonomicko-politologická debata se známým ekonomem Tomášem Sedláčkem. Vybrané programové sekce a jednotlivé projekce DEF podporují ambasadoři z řad českých influencerů a známé osobnosti. V kině se tak diváci potkají s hercem Matyášem Valentou, herečkami Kateřinou Hrachovcovou, Petrou Nesvačilovou nebo s všestrannou umělkyní Vladivojnou La Chiou. VR filmy podpoří mimo jiné gamerka Naomi Adachi.

    Letošní doprovodný program reflektuje aktuální témata, o kterých se bude debatovat s českými ekology, cestovateli, ekonomy, hudebníky, právníky či politology. Kompletní doprovodný program: zde. „Ráda bych diváky pozvala na dvě akce v rámci doprovodného programu festivalu, které se věnují aktuálním tématům. V sekci K věci – do divočiny představíme film Až přijde oheň, doplněný o platformu Café Evropa, zavedený formát debatování aktuálních evropských témat, tentokrát zaměřený na problematiku sucha a požárů. Ve stejné sekci uvedeme film Space Dogs, po kterém bude následovat debata s organizací Hlas zvířat, která bojuje za práva zvířat a pokud někde dochází k jejich porušování, vede tyto trestní spory,“ říká ředitelka DEF Barbora Golatová.

  • Obrázek k novince 5.6.2020

    Sen noci svatojánské s živým doprovodem

    K 60. výročí uvedení světově proslulého a mnoha cenami ověnčeného  loutkového filmu Sen noci svatojánské slavného malíře a sochaře Jiřího Trnky připravila společnost JV Classics jeho obnovenou premiéru s živým doprovodem Symfonického orchestru Českého rozhlasu a Dětského pěveckého sboru pod vedením dirigenta Jana Kučery. Role vypravěče se ujme oblíbený herec Petr Štěpánek, který poetický Kainarův text na motivy stejnojmenné klasiky W. Shakespeara osobně naživo převypráví. Mluvené slovo se na jevišti dokonale propojí s živou hudbou, aby tak dodalo nesmrtelnému a stále svěžímu Trnkovu mistrovskému dílu další okouzlující dimenzi.

    Projekt představoval od svých počátků pro celý rozsáhlý realizační tým obrovskou výzvu. Velmi náročné přípravy zahrnovaly úpravu objemných partitur slavného tvůrce filmové hudby Václava Trojana, které se s respektem a bravurou zhostil výborný skladatel a dirigent Adam Klemens. Nedílnou součástí této práce bylo i přizpůsobení původního filmu pro uvedení s živým hudebním doprovodem. Ve výsledku se však jedná o zcela unikátní a komplexní zážitek z jednoho z nejvýznamnějších počinů české kinematografie. Sen noci svatojánské je pro své jedinečné zpracování a použité technologie považován za revoluční počin v oblasti animovaného filmu. Jiří Trnka, kterému se ve světě přezdívalo Walt Disney Východu, byl znám pro svoji naprostou preciznost a velký důraz na detail. Natáčení díky tomu trvalo neuvěřitelné 2 roky!

    Všechny loutky si Trnka vytvořil sám. Byly vysoké 25cm, vyrobené z latexu kvůli plynulosti pohybu (jen hlavičky měly z moduritu, jelikož Mistr od samého počátku nechtěl ve filmu mluvené slovo a na vypravěče přistoupil teprve po velkém nátlaku komise Čs. filmu) a na rukou měly namísto obvyklých čtyř pět prstů (což po Trnkovi použil až kultovní režisér Tim Burton v animovaném filmu Ukradené Vánoce). Film se stal prvním širokoúhlým (systém CinemaScope) loutkovým filmem na světě a je držitelem řady ocenění z tuzemských i světových filmových festivalů (Cannes, Benátky, Valencie). Snímek se také dočkal zpracování pro USA, tato verze z roku 1961 byla doplněna o kompletní dialogy a komentář namluvila tehdejší hollywoodská hvězda první velikosti, legendární herec Richard Burton. Časopis Time ve své době zařadil Sen noci svatojánské mezi nejlepší filmy roku – po bok Godardovu U konce s dechem a Felliniho Sladkému životu!

    Naším velkým přáním a cílem přitom vždy bylo zprostředkovat hlavně dětem pozapomenutou krásu a poetiku geniálního Jiřího Trnky ve spojení s mistry slova - Shakespearem, Kainarem a Brdečkou, ukázat jim, že i v dnešní době počítačové animace a dalších nekonečných možností, kterými současný animovaný film disponuje, jim má toto nádherné dílo co nabídnout a předat. Z projektu vznikne také unikátní studiová nahrávka, výtěžek bude věnován na obnovu loutek Jiřího Trnky. 

    Obnovená premiéra se bude konat 24. října 2020 v 18:00 v Kongresovém centru Praha. Vstupenky jsou v prodeji v síti Ticketportal, nebo o ně můžete soutěžit zde.

  • Obrázek k novince 28.5.2020

    Festival We Are One oznámil program

    Globální online youtubový festival We Are One, na němž se podílí filmové festivaly z celého světa, včetně například Karlových varů, Berlinale či Cannes, oznámil svůj program. Od zítřka (29. 5.) až do příští neděle (7. 6.) tak na stránce festivalu najdete unikátní a zajímavé snímky z celého světa. Celkově festival nabídne přes 100 filmů, z celkového počtu 35 zemí, jež byly vybrány z dohromady 21 významných festivalů. A na co že se tedy můžete například těšit?

     

    Režisér Josh Swade uvede svůj dokumentární snímek Ricky Powell: The Individualist, Telmo Esnal pro změnu představí španělský muzikál Dantza a Giorgio Ferrero nabídne pohled na krásné věci ve filmu Beautiful Things. Festival kromě jiného zprostředkuje také rozhovory s prominentními filmovými tvůrci, včetně Francise Forda Coppoly, Joon-ho Bonga či Guillerma del Tora. Příprava festivalu, jenž vznikl v reakci na zrušení většiny letošních akcí z důvodu pandemie, trvala asi pět týdnů. Veškeré dobrovolné finanční příspěvky pak poputují na charitativní účely v rámci boje s nemocí Covid-19.

     

    Kompletní přehled chystaných filmů každopádně najdete pod tímto odkazem.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 18.5.2020

    Roztočte spirálu své filmové kariéry!

    Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva se letos týká tématu „Pozitivní spirála“, aneb jak jeden dobrý skutek dokáže změnit svět k lepšímu. Výherci získají štědrou finanční odměnu. Vyhlášení letošních výherců proběhne v červenci 2020. Vzhledem k nastalé situaci, se účast výherců na festivalech v Cannes a v Karlových Varech přesouvá až na rok 2021. Dobrou zprávou je posunutí uzávěrky přihlášek a krátké filmy ve vertikálním formátu (9:16) mohou autoři letos přihlašovat výjimečně až do 31. května.

    Společnost Nespresso již pátým rokem pořádá soutěž, ve které dává šanci výjimečným filmovým talentům z celého světa, a současně chce tvůrce inspirovat k tomu, aby změnili svět k lepšímu. Stejně jako v předešlých ročnících, i letos se musí začínající filmaři držet společného tématu a zpracovat jej v krátkém filmu na výšku, tedy způsobu přehrávání videí, jehož popularita za poslední roky neustále roste.

    O co se soutěží? V mezinárodním kole čeká na tři nejlepší autory finanční odměna na rozjezd filmové dráhy. Samozřejmě nepřijdou ani o pozvání na filmový festival v Cannes (pouze mezinárodní výherce). Stejně tak lokální výherci nepřijdou o pozvání na filmový festival v Karlových Varech a mentoring pod vedením filmových profesionálů. Díky vzniklé situaci se oba festivaly uskuteční až v roce 2021. České kolo soutěže pro finálovou trojici vyvrcholí vyhlášením vítězů, které se uskuteční během července 2020. Vítěz získá 3 000 eur a autoři na 2. a 3. místě výhru ve výši 1 000 eur.

    Soutěžní videa lze nahrávat až do 31. května 2020 na adresu Nespresso.com/talents, kde bude následně zveřejněno 30 nejlepších snímků o tom, jak dobro mění svět. Ať už jde o malé zdvořilé gesto odplacené stejnou měrou, nebo velký čin, který prospěje celé planetě.

    Soutěž Nespresso Talents představuje šanci pro zrod nových filmových hvězd. V roce 2017 vyhrála mezinárodní kolo Daria Kashcheeva z pražské FAMU. Zúčastnila se díky tomu mentoringových seminářů s filmovými experty, v roce 2019 vyhrála studentského Oscara za film Dcera a letos v lednu získala nominaci na Oscara v kategorii krátký animovaný film.

    Aby měla soutěž Nespresso Talents pozitivní dopad ve všech ohledech, vysadí i letos společnost Nespresso za každý přihlášený film 10 stromů, a to v rámci rozsáhlé iniciativy v partnerství s projektem PUR. Cílem je pomoci malým pěstitelům začít s výrobou biokávy za využití poznatků z oboru agrolesnictví.

  • Obrázek k novince 15.5.2020

    46. Letní filmová škola Uherské Hradiště bude

    15. květen 2020, Uherské Hradiště – Letní filmová škola v Uherském Hradišti proběhne. Pořadatelé festivalu se k tomuto kroku rozhodli po jednání s městem a ministerstvem kultury. Je samozřejmé, že základní podmínkou této dohody je zachování bezpečnosti návštěvníků, hostů a obyvatel města. Festival se zkrátí na šest dnů a namísto tradičního termínu na přelomu července a srpna se uskuteční 7.–12. srpna 2020. Organizátoři počítají s omezeným počtem diváků v sálech, s dodržováním povinných rozestupů, se zvýšenými hygienickými opatřeními a se zrušením davových akcí, tedy se všemi platnými pokyny ministerstva zdravotnictví. Vyjádření k tomuto rozhodnutí vedle ředitelky Letní filmové školy Uherské Hradiště poskytli také starosta města Uherské Hradiště a ministr kultury ČR:

     

    „Mám radost, že se našemu týmu podařilo udržet vizi konání Filmovky a že vše směřuje k tomu, že skutečně bude! Je jasné, že kvůli dodržení všech hygienických a bezpečnostních norem bude jiná, než jak ji všichni známe. Jsem ovšem přesvědčená o tom, že to bude ročník, na který nikdo nezapomene a atmosféra v sálech bude srdečnější než obvykle. Veškerých příprav se zhostíme s největší možnou zodpovědností k našim návštěvníkům, hostům, partnerům i obyvatelům města tak, abychom naši milovanou Filmovku oslavili ve zdraví, lásce, radosti ze setkání a nových objevů. To vše v plné součinnosti s městem UH, MK ČR, Krajskou hygienickou stanicí Zlínského kraje a dalšími institucemi, což, jak věříme, přispěje k hladkému průběhu akce. Držme si tedy palce, aby se naše plány uskutečnily, naše společnost si mohla oddechnout od strachu svírajícího současný svět a my vás v srpnu mohli s úsměvem přivítat v našem filmovém ráji, v srdci Slovácka. Těšíme se na společné tvoření a setkání s vámi, jako by to bylo poprvé.“ – Radana Korená, ředitelka festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště a Asociace českých filmových klubů

     

    „Podporuji uskutečnění Letní filmové školy, nicméně z pozice města jako hlavního partnera akce velmi apeluji na podmínku dodržení veškerých bezpečnostních opatření. Zorganizovat festival v náhradní verzi bude nepoměrně složitější a těžší, než v režimu, na který jsme všichni zvyklí. Oceňuji dosavadní snahu AČFK udělat všechno pro to, aby se Letní filmová škola vůbec mohla uskutečnit. Ve snaze nalézt smysluplné a funkční řešení tradičního filmového svátku v Uherském Hradišti jsme s organizátory v těsném kontaktu a mohou počítat s naší pomocí při koordinaci jednotlivých akcí festivalu.“ – Stanislav Blaha, starosta města Uherské Hradiště

     

    „Musíme se začít postupně vracet k normálnímu životu a k tomu samozřejmě kulturní a společenské akce patří. Pokud tedy bude epidemiologický vývoj nadále příznivý, jsme domluveni s ministrem zdravotnictví, že od 25. 5. by mohl být počet návštěvníků kulturních akcí navýšen na 500 osob a zároveň bychom mohli na konci května říci, kolik lidí se bude moci účastnit přímo letních akcí a já pevně věřím, že při takových číslech, která bychom mohli oznámit, by se mohly konat již celkem zajímavé letní kulturní akce." – Lubomír Zaorálek, ministr kultury ČR

     

    Akreditace budou spuštěny na začátku července. Z programu doposud byla oznámena sekce Terra festivalis: Izrael a předpremiérové uvedení na Oscara nominovaného filmu Corpus Christi. Na webu LFŠ jsou k dispozici Otázky a odpovědi k 46. LFŠ.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 30.4.2020

    Edisonline je tu!

    Edison Filmhub spouští nové webové stránky a s nimi přidává poslední dílek do skládačky „kino | café | téma | VoD,“ která je jeho definicí. Rozšiřuje tak svůj brand první česko-slovenskou festivalovou online videotékou. „Edisonline není panickým projektem pro čas karantény, VoD platforma byla součástí našeho filmhubu již od jeho spuštění. Proto jsme našli výhodu v nevýhodě a uvolněné kapacity využili k jejímu doladění,“ komentuje start online videotéky zakladatel Film Europe, Ivan Hronec.

    Divákem Edisonline je návštěvník klubových kin, galerií, koncertů, s hlubším zájmem o kinematografii i kulturu obecně. Cílem je poskytnout zájemcům o festivalový film bezprecedentně rozsáhlou a pravidelně aktualizovanou SVoD knihovnu ke streamingu kdykoli a kdekoli, na webovém prohlížeči či Apple nebo Android zařízeních.

    Za cenu jednoho lístku do kina – 155 Kč – uživatel získá měsíční přístup ke službě. Při spuštění 28. 4. 2020 bude v základním balíčku 50 filmů převážně evropské produkce oceněných na festivalech v Cannes, Benátkách či Berlíně, 12 filmů pro děti a přístup k online vysílání filmových kanálů Film Europe, Be2Can a Československo se stovkami festivalových a archivních česko-slovenských snímků. V průběhu roku až do 31. 5. 2021 přibyde každý měsíc dalších 30 filmů a postupně tak Edisonline nabídne více než 400 SVoD snímků v základním balíčku.

    VOD je posledním střípkem v hybridně distribučním modelu, ve kterém chce Film Europe své filmové akvizice na český, ale i evropsky filmový trh uvádět a provést tak snímky celým jejich životním cyklem: od kinopremiéry, uvedení v online prostoru a reprízy v TV – přičemž časová okna mezi těmito platformami budou zkrácena na nezbytné minimum.

    Edisonline má však i aktuální ekonomický a partnerský rozměr: „Měsíc po uzavření kin nabízíme kulturní komunitě reálnou finanční pomoc. Stát samozřejmě před tímto problémem nesmí zavřít oči, ale musíme si umět pomoci i sami. Proto 155 Kč, které divák za měsíc užívání Edisonline zaplatí, rozdělíme mezi producenty, distributory a poskytovatele platformy. 20 % z této částky pak chceme využít jako podporu kulturním prostorům zasažených karanténou a krizí. Proto je dostane buď zprostředkovatel prodeje služby, ať už jím je kino, filmový magazín, škola, divadlo, galerie či festival nebo i samotný divák, který si službu zakoupil napřímo a může tak těchto 20 % z ceny předplatného své oblíbené instituci věnovat. Idea tohoto mikrosponzoringu je pozvat všechny do filmového prostoru solidarity pro 21. století,“ komentuje Ivan Hronec možnost partnerství a okamžité finanční pomoci českému kulturnímu prostoru.

    Edisonline najdete na webových stránkách www.edisonline.cz / www.edisonline.sk.
    Popřípadě se na něj prokliknete přímo z webu kina a jeho partnerů: www.edisonfilmhub.cz / www.GoOut.cz.

  • Obrázek k novince 30.4.2020

    Největší filmové festivaly se spojily

    Více než 20 filmových festivalů z celého světa se spojily, aby společně uspořádali akci zvanou We Are One na platformě YouTube, kde po dobu deseti dní budou streamovat vše od filmů, dokumentů, hudby, až po rozhovory. Součástí festivalu jsou všichni hlavní hráči, tedy Cannes, Berlinale, Sundance, Toronto, Tribeca a další. Účast přislíbily již také Karlovy Vary.

     

    Přesný program zatím nebyl oznámen, zároveň s tím by diváci neměli čekat žádné obří premiéry nových snímků. Online festival bude zdarma a přístup k němu budou mít všichni, součástí ale pochopitelně bude možnost dobrovolně přispět Světové zdravotnické organizace na její boj s koronavirem.

     

    Více informací a později také přesný program naleznete zde.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 28.4.2020

    Filmový festival v Karlových varech se ruší

    Po týdnech spekulací a čekání na vývoj okolo situace s koronavirem v Česku se pořadatelé Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary rozhodli letošní ročník zrušit. „Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary je jednou z nejvýznamnějších kulturních událostí u nás a jako organizátoři jsme nakonec dospěli k názoru, že hledání redukovaných nebo alternativních variant by šlo proti jeho hlavnímu smyslu, a tím je vzájemné setkávání diváků, filmových tvůrců, lidí z různých oblastí života a jejich kolektivní vnímaní filmových děl. Věřím, že síla společného prožitku při projekcích v sálech a jeho sdílení jsou nenahraditelné,“ uvádí v tiskové zprávě prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška.

     

    Místo festivalu se ve dnech 3. 7. – 11. 7. uskuteční akce Vary ve vašem kině, která nabídne mimořádný výběr snímků, které podle organizátorů stojí za to letos vidět. 55. ročník festivalu jako takový mezitím dostal nové datum konání, a to 2. – 10. července 2021. Festival se rovněž připojí ke Cannes, Torontu a dalším, kteří se zapojí do mezinárodního projektu We Are One: A Global Film Festival. Více informací najdete pod tímto odkazem.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 25.3.2020

    Češi vyhráli světové finále 48 Hour Film Project

    Populární celosvětová soutěž, ve které mají filmaři za úkol za pouhých 48 hodin vymyslet, natočit a odevzdat hotový krátký film, má poprvé za 20 let svého konání české vítěze. Stali se jimi filmaři z Popojedem! production, pod vedením režisérů Jana Chramosty, Janka Cingroše a Lukáše Venclíka. Jejich 7-minutový film Good Catch, na který se můžete podívat zde, nejprve zvítězil v národním kole a poté se utkal se 150 finalisty z celého světa na světovém finále v Rotterdamu.

    Kromě ocenění za nejlepší film si tvůrci odnesli také cenu za nejlepší režii a nominaci za nejlepší scénář. Toto vítězství zároveň kvalifikovalo jejich film pro festival v Cannes, kde budou uvedeni ve výběrovém pásmu 12 nejlepších krátkých filmů této soutěže. Filmařům z Popojedem! production už se jednou podařilo dostat s krátkým filmem BioBuddy těsně pod vrchol, když se v roce 2016 umístili na světovém finále na 2. místě.

  • Obrázek k novince 15.3.2020

    Virová nákaza ve filmech

    Momentální krizová situace reagující na probíhající šíření viru Covid-19 měla mimo jiné za následek i uzavření veškerých kinosálů, což pochopitelně vedlo k tomu, že distributoři začali rušit či odkládat plánované premiéry leckterých nových snímků, případně pro jejich uvedení zvolili jinou alternativní cestu. Stejné kroky podnikli i organizátoři připravovaných nebo i částečně rozjetých filmových festivalů. Jaké ekonomické dopady budou mít bezpečnostní opatření, k nimž se vlády jednotlivých zemí uchylují, lze v tuto chvíli jen stěží odhadnout. Změnu celkové atmosféry ve společnosti však pociťují pravděpodobně všichni – v médiích i mezi lidmi se téměř o ničem jiném nemluví.
     
    Pocit, že virová nákaza prosákla už prakticky všude, prohlubují i leckteré weby publikující nejrůznější žebříčky filmů s právě tímto zaměřením. Nejde přitom pochopitelně o pouhý rozmar – nemožnost chodit do kina totiž nevedla k tomu, že by se lidé méně věnovali filmům a seriálům, právě naopak. Jak lidé tráví více času doma u televizí a streamovacích služeb, mají možnost dohánět resty. Pozoruhodné přitom je, že jejich volba se v mnoha případech dotýká právě tématu virové pandemie, přičemž sahají jak po klasikách typu Smrtící epidemie (1995) či 12 opic (1995), tak po filmech novějších – velkou renesanci nyní zažívá například doposud mírně přehlížený snímek Nákaza (2011).
     
    Jednoho by přitom napadlo, že by přeci dávalo větší smysl sledovat filmy jiných, především odlehčenějších žánrů, které budou mít na lidskou psychiku spíše uvolňující efekt. Na druhou stranu, člověka to pak alespoň vede k tomu, že si uvědomuje různé chyby, jichž se hrdinové takových filmů dopouštějí, a může se z nich poučit a případně nebrat dočasná omezení a doporučení na lehkou váhu. Vzhledem k intenzitě a charakteru virových nákaz v těchto snímcích se může teoreticky dostavit i uklidnění opírající se o to, že na tom vlastně nejsme ještě tak špatně.
     
    Pandemické filmy jako takové jsou přitom v podstatě příspěvky do katastrofického žánru, které mohou nabývat nejrůznějších podob, často jde o thrillery či horory. Nejčastěji skloňovaná hollywoodská Smrtící epidemie s hvězdným obsazením a režií Wolfganga Petersena je děsivá právě v tom, že se snaží být realistická v zobrazování světa, jímž se šíří smrtící virus, a to včetně toho, jak by asi společnost v takové chvíli reagovala. V tomto směru na ni úspěšně navazuje právě výše zmíněná Nákaza Stevena Soderbergha, kterou i zdravotničtí odborníci považují za nesmírně věrohodnou v navozování určitých situací, budování atmosféry šíření strachu ve společnosti i chování individuálních jedinců.
     
    Smrtící epidemie přitom není ani zdaleka prvním snímkem pandemického žánru. Mezi jeho téměř neznámé zástupce se řadí např. americké drama Pacific Liner (1939), zabývající se vypuknutím chaosu na lodi kvůli choleře, kterou na ni zavleče černý pasažér. Podstatně známější je noir-krimi Panika v ulicích (1950), v níž se pátrá po zločincích, neúmyslně roznášejících po městě plicní mor. S trochou nadsázky lze mezi film zabývající se nákazou zařadit třeba i Sedmou pečeť (1957) Ingmara Bergmana, jejíž děj se odehrává na pozadí morové epidemie. Ve všech třech případech se však jedná o onemocnění bakteriálního původu, nikoli virového.
     
    To, že virové nákazy mohou mít nejrůznější symptomy, dokazují např. filmy Hrozny smrti (1978), v nichž se virus šíří ve víně a mění jeho konzumenty ve vraždící šílence, Cabin Fever (2002), v němž hrdiny napadne virus požírající maso, Potomci lidí (2006), odehrávající se ve světě, kde se přestaly rodit děti, Stalo se (2008), v němž v důsledku virové nákazy lidé ztrácejí pud sebezáchovy a páchají sebevraždy, Slepota (2008), jejíž hrdinové postupně přicházejí o zrak, či Perfect Sense (2011, viz. obrázek), v němž virus postupně obírá své oběti pro změnu o čich, chuť a sluch.
     
    Šíření viru může mít mnohdy i metaforický význam, třeba jako poslední krok v rozkladu už tak dost zkažené a „nemocné“ společnosti nebo jako určitá forma božího trestu. Ve filmu Rabid (1977) Davida Cronenberga je virus propojen s falickými motivy (nákaza se začne šířit prostřednictvím bodce, který se vysouvá hlavní hrdince z otvoru v podpaží), ve společensky kritickém paranoidním thrilleru The Crazies (1973) George A. Romera zas hraje roli ve vyobrazení společnosti po válce ve Vietnamu. Zmínit se dají i filmy odehrávající se až po proběhnutí virové nákazy, kdy ve městě přežívá buď jen malé procento přeživších, jako např. ve 12 opicích, nebo jeden jediný člověk, jako třeba ve filmu Já, legenda (2007) nebo v podstatně starším The Last Man on Earth (1964).
     
    Speciální kapitolou jsou pak zombie filmy, v nichž virová nákaza mění lidi v oživlé mrtvoly, napadající v touze po lidském mase a mozcích další jedince. V tomto ohledu nelze opomenout již zmíněného George A. Romera a jeho hororovou sérii započatou snímkem Noc oživlých mrtvol (1968), v němž postavy zombies v této podobě představil poprvé (do té doby pojem zombie, související s kultem voodoo, představoval osobu zotročenou pod vlivem omamných látek). Romero zombies zpopularizoval coby plahočící se a sípající bledé mrtvoly, jež symbolizovaly obecně bezduchost a nemyslící lidské masy propadající mimo jiné třeba konzumerismu – viz Romerův Úsvit mrtvých (1978).
     
    Po přelomu milénia se ze zombies stala mnohem dravější hrozba, svižně pobíhající a v houfech se pohybující armáda hladových těl se zbytkovou inteligencí. Přelomovými snímky jsou v tomto ohledu 28 dní poté od Dannyho Boylea (2002) a Úsvit mrtvých od Zacka Snydera (2004). Motiv virové laboratoře jako epicentra nákazy pak do žánru vrátila série Resident Evil (2002-2016). Velkým americkým hitem byla Světová válka Z (2013), celosvětově úspěšný byl i jihokorejský Vlak do Pusanu (2016). Ostatně, Jižní Korea má v poslední době virové nákazy v rámci filmových námětů poměrně v oblibě, viz také snímky Vyšinutí (2012) či The Flu (2013). Jako dalšího mimo-amerického zástupce zombie žánru stojí za to zmínit oblíbený panelákový horor [REC] (2007). A že si se zombies jde užít i v komediích (ovšem se stále přítomným motivem smrtelné nákazy) dokazují třeba britský Soumrak mrtvých (2004), americký Zombieland (2009) nebo norský Mrtvý sníh (2009), kde na hrdiny útočí zombie-nacisté.
     
    Filmů s tématem virové nákazy je zkrátka obrovské množství, nepočítaje nehoráznou spoustu snímků se zombie apokalypsou. Výše popsaný průřez rozhodně nelze označit za vyčerpávající, leč může posloužit jako zdroj inspirace pro neotřelé filmové zážitky, jež mohou působit zejména za momentální situace mimořádně výživně. Komu by to nestačilo, může si na ČSFD v sekci „Podrobné vyhledávání“ zadat požadovaná klíčová slova alias tagy (třeba „virus“ nebo „epidemie“) a zobrazit si výčet všeho, co může toto heslo nabídnout. Nicméně je pravděpodobné, že řada z vás dá přednost raději nějakému zcela jinému žánru, aby myšlenky na nebezpečné viry a pandemie alespoň na nějakou dobu vyhnala z hlavy.

    (Filmmaniak)
<< předchozí 1 2 3 4 18 36 53 70