Novinky

Kdo, co a proč

  • Obrázek k novince 13.6.2009

    Conan je v haj*lu

    Omluvte to přímočaré vyjádření osobních pocitů, ale slušněji už to napsat nedokážu (zvažoval jsem i mnohem ostřejší verze). Že se schyluje k natáčení nového filmu o barbaru Conanovi (spíš než o remake Miliusova filmu by mělo jít o novou adaptaci původních příběhů Roberta E. Howarda), už všichni vědí. Scénář napsali Thomas Dean Donnelly a Joshua Oppenheimer (Sahara) a film vznikne v produkci společnosti Nu Image/Millennium Films (třeba čtvrtý Rambo) s rozpočtem kolem 100 – 120 milionů dolarů. Natáčet se začne ještě letos v Bulharsku a Jižní Africe. Bylo tedy načase vybrat režiséra. Kandidátů bylo několik, všichni více či méně přijatelní. Neil Marshall, James McTeigue, Christophe Gans... Nakonec to, zdá se, nebude ani jeden z nich. Produkční společnost totiž oslovila Marcuse Nispela. Toho, který natočil mizerné remaky Texaského masakru motorovou pilou a Pátku třináctého. Nispel říká, že chce opravdu drsné a temné pojetí, vizuálně inspirované malbami legendárního ilustrátora Franka Frazetty. Úplně to samé blábolil i předtím, než natočil Pathfindera – Cestu bojovníka. Také to dodržel (vůdce Vikingů měl kostým Frazettova slavného Death Dealera), ale všichni víme, že ani stylová pochmurnost filmu nijak nepomohla. Proč si někdo myslí, že to bude fungovat u Conana? Cesty Páně a myšlenkové pochody hollywoodských hlavounů jsou nevyzpytatelné, takže největší klasika heroic fantasy nakonec zřejmě uvízne v prackách tvůrce, vedle něhož je i Paul W. S. Anderson filmař oscarových parametrů. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 12.6.2009

    James T. Kirk nebo Ethan Hunt?

    Zdá se, že čtvrtá mise je docela „possible“. Dokonce za účasti Cruise a Abramse. Mission: Impossible 3 se jim povedla a přestože nesplnila komerční očekávání, těch 400 milionů dolarů na celosvětových tržbách zas až takový průšvih nebyl. Právě naopak. Paramount chce čtyřku, Tom Cruise se zřejmě pokorně vrátí do role Ethana Hunta a J. J. Abrams potvrdil, že bude produkovat. Doslova řekl: „Jsem poctěn Tomovou nabídkou, abych produkovat Mission: Impossible 4.“ Můžeme doufat, že bude i režírovat? To se teprve uvidí. Stále totiž nebylo rozhodnuto, jestli se dočkáme pokračování Star Treku. Je za tím cítit jisté váhání studia Paramount. V Americe jde prozatím o nejúspěšnější film roku, ale ve zbytku světa letí Enterprise jen tak na půl warpu – v mezinárodním komerčním řebříčku, kterému kralují Andělé a démoni jako zatím největší hit roku, je Star Trek „až“ pátý. Pokud ale jde o recenze, Abrams je mezi režiséry letošních letních blockbusterů jasným vůdcem pelotonu (konkuruje mu jedině Sam Raimi, ale jeho kritiky oslavovanému Stáhni mě do pekla se naopak nedaří komerčně). Tak si počkejme, jak se „Džejdžej“ rozhodne. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 11.6.2009

    Středověk zajímavější než Vin Diesel?

    Pro Roba Cohena zřejmě ano. Jeho dalším filmem měl být návrat k hrdinovi, kterého kdysi s Dieselem docela úspěšně uvedli na plátna kin, přičemž rozstříleli nejen Prahu, ale i velehory tyčící se těsně u ní. Ano, řeč je o agentovi z donucení Xanderu Cageovi. Trojka s podtitulem XXX: The Return of Xander Cage si však bude muset poradit bez Cohena. Ten se totiž raději rozhodl režírovat projekt studia Fox nazvaný Medieval. Sám film popisuje jako „Sedm statečných odehrávajících se ve středověku“, takže zřejmě neexistuje spojitost se stejnojmennou počítačovou hrou. Natáčení by mělo začít v říjnu a producentem filmu bude McG. Otázka zní, jestli to po všeobecně špatně přijaté třetí Mumii ještě vůbec někoho zajímá. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 10.6.2009

    Opravdu áčkový A-Team?

    Sympaťák Bradley Cooper pozvolna prosakoval do pozornosti filmového publika. Od vedlejších roliček v seriálech (Sex ve městě) přes vedlejší postavy v komediích (Nesvatbovi, Yes Man) se propracoval až k rolím hlavním (vydařený horor Půlnoční vlak). Ale opravdovou hvězdou se stane až teď. Hlavně díky úspěchu aktuální Pařby ve Vegas, která je v rámci svého žánru megahitem, a zprudka nakopne kariéry všech kocovinou postižených hlavních představitelů. Už předtím šly klepy, že Cooper je žhavým kandidátem na roli komiksového Green Lanterna (zatím nepotvrzeno), ale tučná nabídka teď přišla od studia 20th Century Fox. V celovečerním a do současnosti přeneseném remaku kdysi nesmírně populárního akčního seriálu The A-Team by si Bradley měl zahrát poručíka Templetona „Facemana“ Pecka. Připojí se tak Liamu Neesonovi, který právě rokuje o roli plukovníka Johna „Hannibala“ Smithe. Ostatní členové „žoldnéřského týmu, který musí prchat před vojenskou policií, protože byl křivě obviněn ze zločinu, jenž nespáchal“, budou muset být obsazeni vzápětí. Premiéra je totiž stanovena na 11. června 2010 a natáčení startuje už v srpnu. Film produkují bratři Scottové a Stephen J. Cannell, který jeden z největších televizních fenoménů 80. let stvořil. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 9.6.2009

    Spolupráce Cameron + Fincher + Snyder?

    Malý test na úvod: Slavný komiksový tvůrce a momentální majitel a šéfredaktor prestižního žánrového magazínu Heavy Metal Kevin Eastman je: a, konzumentem nějaké velmi kvalitní návykové látky; nebo b, opravdu dává dohromady film snů. Zajímavé to začalo být už v okamžiku, kdy se pro třetí antologii Heavy Metal nadchl David Fincher. A Eastman teď jmenoval další tvůrce, kteří budou stejně jako Fincher spoluproducenty filmu a každý z nich si natočí jeden animovaný kraťas vycházející z komiksu publikovaného na stránkách magazínu. Připraveni? James Cameron, Zack Snyder, Gore Verbinski. A Mark Osborne, kterému pomůže kámoš z Kung Fu pandy Jack Black. A to není všechno, Eastman tvrdí, že získal další tři režiséry, z nichž nám upadnou čelisti, ale jejich jména zveřejní až po podepsání smluv. Hlavně doufejme, že se i nový Heavy Metal bude držet receptury, která proslavila jak samotný časopis, tak i dva předcházející filmy – tedy že sci-fi a fantasy šmakují nejlépe v kombinaci s dospělými tématy a pořádnou porcí sexu a násilí. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 8.6.2009

    Stmívání nad Hamletem

    Ultimátní zmodernizovanou verzi Shakespearovy klasiky předvedl Arnold v Posledním akčním hrdinovi, ale brzy se dočkáme další. Catherine „vykopli mě od Stmívání“ Hardwicke je teď spojována s mnoha projekty, ale zřejmě se pustí právě do Hamleta přeneseného do současné Ameriky. Ukecal ji totiž Emile Hirsch, pro něhož se jedná o vysněný projekt. A Catherine a Emile jsou přáteli už od Legend z Dogtownu. Příběh se nezměnil – mladý muž bojuje s touhou pomstit se vrahovi svého otce. Problém je v tom, že jde o jeho vlastního strýce, který se navíc nastěhoval do ložnice jeho matky. Než celou tuhle kombinaci odmítnete, vězte, že na scénáři pracuje Ron Nyswaner, který byl nominován na Oscara za Philadelphii a napsal třeba i Barevný závoj. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 7.6.2009

    Tony Scott chce opravdové gangstery

    Kam? K sobě domů asi ne. Ale do svého remaku drsňárny Waltera Hilla The Warriors rozhodně ano. Na filmu už prý intenzivně pracuje a v rámci příprav se osobně setkal s představiteli všech významnějších gangů, vládnoucích ulicím Los Angeles. Ostatně, nedělal to poprvé – opravdoví gangsteři se objevili už v Domino, kde namísto honoráře dostali sexy taneček Keiry Knightley. A zdá se, že podivná spolupráce bude pokračovat, protože kultovku z roku 1979 prý gangsteři považují za něco jako svou filmovou Bibli. A v nové verzi se rádi objeví. Scott tak bude moci natočit svůj vysněný záběr, ve kterém bude most Vincenta Thomase obsazen tisícovkami opravdových „vládců ulic“. Policie se v ten den asi zblázní. Scott tvrdí, že nechce natočit přímý remake, ale jeho verze bude mít stejnou zápletku jako originál: Na setkání všech městských gangů je zastřelen iniciátor schůzky a z jeho vraždy je hned na místě křivě obviněn gang Válečníků. Jeho členové se následně musí prostřílet napříč celým městem zpátky do svého rajonu, přičemž všechny ostatní tlupy jsou jim v patách. Podstatný rozdíl tkví v tom, že Scott přenese děj do Los Angeles, protože původní New York považuje se všemi těmi mrakodrapy za příliš „vertikální“ a on potřebuje příběh dostat do „horizontální polohy“. Přesně víme, jak to myslíš, Tony. Viděli jsme poletující rozdrcené automobily v traileru na Únos vlaku Pelham 1 2 3 (a vlastně ve většině tvých filmů). (Cervenak)
  • Obrázek k novince 6.6.2009

    Arquettovi opět vřískají

    Scénárista a občasný režisér Kevin Williamson pracuje na pokračováních Vřískotu. Ne, to není překlep, bude jich opravdu víc, pravděpodobně celá nová trilogie. Nějakou chvíli se mluvilo o „restartu“, ale i tvůrci a producenti pochopili, že tudy cesta nevede a zřejmě se dočkáme normálních sequelů. Nasvědčuje tomu fakt, že Williamson už oslovil Davida Arquetta a jeho manželku Courteney Cox, aby se vrátili do rolí Deweyho a Gale. O ději se toho moc neví, ale u těchto filmů vlastně ani není po čem pátrat – bude tam vrah v notoricky známé masce a bude všechny ohrožovat nožem. Co byste chtěli vědět víc? Spíš by nás zajímalo, jestli se počítá i s návratem Neve Campbell a (to hlavně) Wese Cravena. O tom však zdroje prozatím mlčí. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 5.6.2009

    Všichni chtějí Arnolda

    Někteří přímo, druzí ho touží pouze remakovat. K těm prvním patří Robert Rodriguez, který prý předělávky nesnáší ještě víc než... než všichni ostatní, a jeho Predators pro studio 20th Century Fox by proto měli být regulérním pokračováním série. A chtěl by (aspoň do menší role) samotného Schwarzeneggera. Jeho tým už prý panu guvernérovi poslal oficiální nabídku. Odpověď zatím nepřišla. Obávám se, že si Rodriguez bude muset pomoct digitálními efekty, stejně jako tvůrci Terminator Salvation. No a teď k těm remakům. Z kruhů blízkých studiu Fox se šíří klepy, že někdo uvažuje o nové verzi Komanda. Umím si představit něco v realistickém stylu 96 hodin, ale i tak se budu modlit, aby to byla jen kachna. Na druhou stranu, stejně tak jsme v špatný vtip doufali u avizovaného remaku Total Recallu... a zřejmě jsme nebyli vyslyšeni. Projekt se hýbe kupředu a scénář pro studio Columbia píše Kurt Wimmer. Viděli jsme od něj solidní Equilibrium i mizernou Ultraviolet, z jeho čerstvějších věcí jmenujme scénář k špionážní akci s Angelinou Jolie Salt a thriller s Foxxem a Butlerem Law Abiding Citizen. (Cervenak)
  • Obrázek k novince 4.6.2009

    Bill je mrtvý

    Teď už, bohužel, doopravdy. Nevěsta Uma si jej může definitivně vyškrtnout ze seznamu. David Carradine byl dnes nalezen bez známek života ve svém hotelovém pokoji v thajském Bankoku. Byl oběšen a pravděpodobně se jedná o sebevraždu, ale jeho smrt bude předmětem vyšetřování. David byl uprostřed natáčení filmu Stretch a podle svého manažera byl plný života a chuti pracovat a nic nenasvědčovalo tomu, že by plánoval něco takového. Dodejme, že David měl 72 let a za svou kariéru hrál ve víc jak stovce filmů. Proslavila jej však televize – konkrétně hlavní role v legendárním seriálu Kung Fu. Svůj velký comeback slavil díky titulní roli v Tarantinově eposu Kill Bill. (Cervenak)

Filmové akce, rozhovory a úvodníky

  • Obrázek k novince 6.4.2019

    AFO bude bořit mýty

    Blíží se 54. ročník mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Academia Film Olomouc (AFO). Čeká vás 6 dní plných vědy, poznání, filmů a mnohem víc! Od 23. do 28. dubna si nenechte ujít tuto vědeckou i kulturní událost. Akreditace je totiž zdarma! Letos se mýtus stane všudypřítomným, bude zastřešujícím tématem všech programových sekcí. V těch se vám představí mnoho hostů a hostek z celého světa a čeká vás výběr populárně-vědeckých filmů. Američtí bohové, Thor: Ragnarok nebo Star Gate jsou jen malým výběrem z mytologických a mýtických projekcí, na které se návštěvníci mohou těšit.

    Festivalová soutěž přinese mnoho zásadních snímků, které nebudou jinde v Česku ke zhlédnutí a některé se objeví i v české premiéře. Do soutěže se letos probojovalo 83 filmů, které nabídnou to nejlepší ze současné světové produkce v oblasti popularizace vědy. První vlaštovka, kterou vás lákáme na soutěžní program, je Eastern Memories, snímek představí jeho tvůrci Niklas Kullström a Martti Kaartinen. Filmem provede deník finského lingvisty G. J. Ramstedta, do kterého si zapisoval poznámky ze svého putování přes mongolské stepi do Číny, Koreji a Japonska. Greg Boustead je producent, který stojí za dvěma dokumenty, jež rezonují na mnoha filmových festivalech a zhlédnout je můžete i na AFO. Ve snímku The Most Unknown devět vědců poznává výzkumné oblasti svých kolegů a společně hledají cestu k odpovědím na zásadní otázky lidstva. Druhým snímkem je Human Nature. Film je sondou do dalekosáhlých důsledků objevu CRISPR, který umožňuje zásahy do DNA. Na loňský divácký úspěch filmu Jane letos naváže National Geographic filmem Science fair, který získal diváckou cenu na Sundance.

    Sekce Archivní horečka přinese špeky z všemožných filmových archivů. Staré, nikdy neviděné záběry, nové kontexty i příběhy. Peter Jackson dal dohromady unikátní snímky z 1. světové války, které přetavil do podoby filmu They Shall Not Grow Old. Bizarnost britského venkova, tradice, folklor, to vše doplněné elektroakustickou hudbou od muzikantů z Goldfrapp a Portishead bude artovou esencí této sekce ve snímku Arcadia.

    Akreditace na festival je již tradičně zdarma. Celý program a další informace k festivalu najdete zde.

  • Obrázek k novince 4.4.2019

    26. Dny evropského filmu

    Dny evropského filmu již 26. rokem nabízí divákům to nejzajímavější ze současné evropské kinematografie. Letos zvou do kin na 45 filmů z různých koutů Evropy a výběrem filmů se snaží přiblížit běžnému divákovi. Věnují se tedy tématům každodenního života: erotika, sport, příroda, hudba, láska, volby… Diváci se mohou těšit na celou řadu domácích i zahraničních hostů, kteří své filmy na projekcích osobně představí. Co ale DEF nabízí především, je kvalitní evropský film!

    DEF zahájí 4. 4. francouzský film Edmond, první celovečerní film režiséra Alexise Michalika. Velkolepé kostýmní komediální drama bylo natáčeno zejména v lokacích ČR. V sekci Best of je připravena severská černá komedie Boj sněžného pluhu s mafií se Stellanem Skarsgård a Bruno Ganzem o pomstě jednoho spořádaného občana. Lucemburský Supermaník se vrací je natočený podle vyhlášené komiksové předlohy. Snímek se stal nejúspěšnějším lucemburským filmem všech dob. Tradiční sekce K věci se letos zaměřuje na volby, ale i téma mediálního zobrazování. Film Mrtvý úhel představí belgického elitního vyšetřovatele, který vstoupí do voleb za kontroverzní populistickou stranu. Retro komedie Ženou z boží vůle zase ukazuje boj švýcarských žen za volební právo. Milovníci hudby si přijdou na své u dokumentu Whitney o známé zpěvačce. Ani obdivovatelé klasiky nepřijdou zkrátka – dokument Opera je provede pařížskou budovou opery, představí jim příběhy jejích pracovníků a nechá je nahlédnout do zákulisí. DEF nezapomenou ani na LUX Film Prize, kteru letos vyhrála islandská komedie Žena na válečné stezce o padesátnici Halle, která vezme ekologický boj do vlastních rukou. Z dokumentů, kterým sluší velké plátno, DEF představí například Říši dokonalosti, vizuálně opulentní studii hry Johna McEnroea a českého tenisty Ivana Lendla. Z českých filmů promítnou intimní debut Sněží! režisérky Kristiny Nedvědové a to v exkluzivní předpremiéře nebo koprodukční lotyšský film Bille.

    Součástí doprovodného programu bude filmová výchova a seminář pro filmové profesionály KINO 2019. Evropský dům se v době konání DEF promění na kino a galerii. Více informací zde.

     

  • Obrázek k novince 28.3.2019

    Nový seriál televize Mall.tv

    Ústřední trio mediální agentury VJJ je mladé, nadějné a odhodlané přicházet s unikátními kreativními koncepty, kterými zasáhnou srdce koncového spotřebitele a přepíšou dějiny marketingové komunikace. Aspoň do chvíle, než přijde první reakce od klienta a všechno je jinak. Šest dílů eponymního komediálního seriálu vzniklo v režii spolužáků ze scenáristiky Jana Prušinovského a Vladimíra Škultétyho a spolu s Jaroslavem Žváčkem, autorem dramatu Kobry a užovky, je psal sám život.

    Tři lidé a reklamní agentura. Vlastně je to spíš mediálka než reklamka, ale protože chce nabízet full service, pořídila si místnost v montovaném baráku a nahnala tam kreativce svádějící nikdy nekončící boj ve snaze naplnit „kápéíčka“ svého šéfa i neustále se měnící zadání klientů. Všechno je jinak, je zkrátka potřeba nehledat výmluvy, ale řešení a přemýšlet „out of the box“. A pro takový přístup mají copywriterka Lištice v podání Elišky Křenkové, Kryštof Hádek jako vedoucí Král a Jan Strejcovský coby grafik Levy všechny předpoklady.

    V režisérském křesle se s Janem Prušinovským střídal Vladimír Škultéty. Prušinovský ho ke spolupráci oslovil z důvodu velkého časového vytížení. K dělbě seriálu přitom přistoupili spravedlivě a velkoryse. Domluvili se, že oba natočí po třech dílech, přičemž Vladimír nastoupí do rozjetého vlaku a zřekne se dílu o počítačových hrách, protože v nich nikdy nenašel zalíbení.

    Sitcom Všechno je jinak byl poprvé představen během slavnostní premiéry v rámci Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest 2019. Na Mall.tv bude k vidění od 28. března, kdy internetová televize odvysílá jeho první díl a další budou následovat v týdenní periodicitě každý čtvrtek. Netrpěliví fanoušci si mohou čekání na nové epizody ukrátit a zhlédnout je všechny najednou na speciální projekci za účasti herců a tvůrců, která se uskuteční v pátek 29. března od 18:00 v kině Světozor.

  • Obrázek k novince 23.3.2019

    26. Český lev – výsledky

    Letošní 26. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to poprvé pod režijním vedením Marka Najbrta, známého díky Kanceláři Blaník či Čertímu brku. Největší počet nominací měl historický snímek Ondřeje Trojana nazvaný Toman, který neproměnil ani jednu z nich. U akademiků neuspěl ani Jan Palach s osmi nominacemi, Zlatý podraz s devíti či Tlumočník se čtyřmi.

    Naopak nejvíce sošek proměnilo drama Všechno bude režiséra Olma Omerzu, jež se stalo jak nejlepším filmem roku, tak držitelem ceny za režii, scénář, vedlejší herecký výkon absolutního neherce Jana Uhera anebo střih. Oceněn byl také hlavní herecký výkon Jenovéfy Bokové ve filmu Chvilky – jednalo se o jedinou nominaci tohoto snímku. Mužskou hereckou kategorii ovládl Karel Dobrý za film Hastrman. Šéf ČSFD.cz Martin Pomothy předal na tiskové konferenci Danu Svátkovi Cenu filmových fanoušků za snímek Úsměvy smutných mužů.

    Po letošním ročníku se tak dá říct, že akademici uplatňují pravidlo „méně je někdy více“. Celý seznam oceněných a nominovaných najdete na tomto odkazu.

    (SimpanzJi)
  • Obrázek k novince 23.3.2019

    Festival ProTibet připomíná smutné výročí

    Hlavním motivem letošního ročníku je připomenutí významného výročí – 60 let od tibetského povstání proti čínské okupaci a následný odchod Jeho Svatosti dalajlamy do exilu. Výtěžek festivalu probíhajícího celý březen poputuje na podporu tibetských seniorů, zejména na lékařskou péči a zlepšení jejich životních podmínek. Osmnáctý ročník Festivalu ProTibet se koná od 1. do 31. března v desítkách měst České republiky. V kinech, knihovnách nebo čajovnách budete mít příležitost vidět snímky, které vám přiblíží tibetskou kulturu, buddhismus nebo aktuální politickou situaci. I tento rok nabídne festival návštěvníkům několik filmových projekcí. Šedesát let od povstání zachycuje filmový dokument Kauza Tibet. Připomíná nucenou emigraci Jeho Svatosti dalajlamy a dalších tisíce následovníků, zničení 6 254 klášterů a násilnou smrt 1,2 milionu Tibeťanů. Dodnes jsou Tibeťané ve své zemi občany druhé kategorie bez přístupu k vyššímu vzdělání a k lepší práci.

    Na letošním Festivalu ProTibet diváky čekají i české filmové premiéry. Současnou situaci v Tibetu se snažili zmapovat dva američtí filmaři ve filmu State of Control. Jejich snažení vedlo až k pokusu o otravu jednoho z nich. Jak natáčení dopadlo? Druhou premiérou je snímek Pawo, příběh mladého Tibeťana Dorjeho, který utekl do exilu v Indii, kde si musí vybrat mezi novým životem a bojem za svobodu Tibetu. Tento ročník nabízí i dva environmentální filmy – Tání v Tibetu a Drancování Tibetu. Čína se snaží získat přírodní bohatství Tibetu. Daří se jí to? Dva struhující dokumenty uvede i německá režisérka Maria Blumencron. Snímky Útěk přes Himálaj a Na druhé straně Himálaje mapují osudy dětí, které byly nuceny překročit Himálaj na cestě za svobodou. A klade si otázku, zda tato cesta stála za všechno to utrpení.

    U příležitosti 60. výročí lhaského povstání chceme natočit pozdrav všem Tibeťanům. Z každého festivalového města bychom rádi získali minutový spot. Ze všech pozdravů vytvoříme video, které prostřednictvím tibetské exilové vlády předáme Tibeťanům. Výtěžek letošního Festivalu ProTibet poputuje tibetským seniorům prostřednictvím nadace The Dalailama Trust.

    Za podporu letošního ročníku děkujeme Statutárnímu městu Ostrava, Moravskoslezskému kraji a Městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Kompletní program Festivalu ProTibet naleznete na www.protibet.cz.

  • Obrázek k novince 19.3.2019

    Na Febiofestu uvidíte oscarové snímky

    26. ročník Mezinárodního filmového festivalu – Febiofest přiveze do Prahy francouzského herce a režiséra Louise Garrela, který 25. března osobně uvede svůj nejnovější film Věrní nevěrní. Komediální drama o milostném trojúhelníku Garrel režíroval, podílel se na scénáři a hraje v něm hlavní postavu. Do dalších dvou hlavních rolí obsadil také svou manželku, modelku Laetitiu Castu a dceru Johnnyho Deppa Lily-Rose Depp. Festival jej představí také v Bertolucciho Snílcích a v jeho celovečerním režijním debutu Dva přátelé.

    Febiofest přivítá také oscarového režiséra Bille Augusta. Významný dánský filmař se režii věnuje čtyřicet let a získal již řadu ocenění na mezinárodních festivalech. Mezi jeho nejvýznamnější úspěchy patří Zlatá palma a Oscar pro nejlepší cizojazyčný film za historické drama Pelle Dobyvatel, které mu přineslo celosvětový ohlas, mimo jiné i díky hereckému výkonu Maxe von Sydowa. Druhou Zlatou palmu získal o čtyři roky později za snímek S nejlepšími úmysly natočený podle scénáře Ingmara Bergmana. Velkou část Augustovy tvorby představují filmové adaptace. Na plátno přenesl mnoho slavných literárních příběhů, mezi něž se řadí například romány Noční vlak do Lisabonu, Cit slečny Smily pro sníh, Dům duchů nebo Bídníci, jejichž adaptace částečně vznikala na pražském Barrandově. Bille August, který pracuje po celém světě s těmi největšími hereckými hvězdami, povede na Febiofestu 27. března svou masterclass a představí svůj nejnovější snímek Šťastný to muž. Festival dále promítne jeho snímky Pelle Dobyvatel, S nejlepšími úmysly, Dům duchů a Tiché srdce.

    Febiofest nabídne celkem více než 150 filmů v 16 sekcích a většinu z nich v premiéře. Část filmů nepůjde ani do české distribuce. Nebudou chybět snímky, jejichž kvalitu potvrdilo nedávné vyhlašování cen Americké filmové akademie. V rámci sekce Docs bude na programu například dokumentární thriller Free Solo, který získal Oscara za Nejlepší celovečerní dokument. Sekce Central park zase představí snímek Kdyby ulice Beale mohla mluvit, love story z newyorského Harlemu 70. let, kterou porota ocenila v kategorii Nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli soškou pro herečku Reginu King. K vidění bude i životopisné drama Vice o bývalém viceprezidentovi USA Dicku Cheneym, které získalo Oscara za nejlepší masky. Z nominovaných potom festival nabídne U brány věčnosti, Dokážete mi kdy odpustit?, Werk ohne Autor nebo Mirai.

    V rámci doprovodného programu letos mohou diváci navštívit Klub FAMU, který se promění na festivalový klub, či Národní filmové muzeum NaFilM, jež letos Febiofest podporuje navýšením vstupného na vytipovaná představení. Vybraná suma poputuje na podporu muzea. S festivalem se propojila také pražská Pragovka či Městská knihovna s dětskou projekcí večerníčkové série. Více informací o festivalu naleznete na zde.

  • Obrázek k novince 9.3.2019

    12. ročník festivalu EIGASAI se blíží

    Filmový festival Eigasai, pořádaný již tradičně jako každé jaro Česko-japonskou společností ve spolupráci s Kinem Lucerna a Japonským velvyslanectvím v Praze, nabízí divákům v již 12. ročníku jedinečnou příležitost seznámit se pro­střednictvím současné filmové tvorby s japonskou kulturou, zvyky, ale především s aktuálním obrazem japonské spo­lečnosti. Festival letos představí především hrané filmy ze současnosti, ale i umělecké dokumenty, vzácné cestopisy a animovaný film pro celou rodinu s hlavním mottem: MOJE MÍSTO POD SLUNCEM. Zvláštní událostí je právě na rodiny s dětmi zaměřený sobotní Japonský den (23. března 2019 - vstup zdarma), kde se budou moci zájemci seznámit s kaligrafií, origami, hrou šógi, okinawským tancem, či bubny taiko. Živé umění na jevišti reprezentují divadelní komedie kjógen, bubny taiko či japonský tanec.

    Filmovými díly vybranými pro letošní ročník z nabídky Japan Foundation se vine zásadní otázka samotné lidské existence: „Kdo jsem? Kam patřím?“. Homogenitou japonské společnosti umocněná síla vnímání „svého místa pod slun­cem“ a hledání vlastní identity poskytují českému divákovi příležitost nahlédnout problémy v současném Japonsku z perspektivy země, která má před námi stále ještě jistý technologický náskok. Můžeme tak reflektovat, jakým životním situacím můžeme v budoucnosti být vystaveni i my. Festival bude za účasti japonského velvyslance Kaoru Šimazakiho a mnoha dalších hostů zahájen snímkem Bublina (natočeného v roce 2017 podle bestselleru spisovatele Asa Nonami "Kam patřím"). Film s magickými přírodními záběry vykresluje příběh mladého zločince, který najde svou šanci k nápravě mezi obyčejnými venkovany v hlubokých horách zapadlé provincie Mijazaki, kde ještě přežívají prastaré tradice a me­zilidské vztahy. Historický film Prasata a válečné lodě od nositele dvou Zlatých palem z Cannes, Šóheie Imamury, poodhalí metodou syrového poválečného neorealismu prostředí gangů jakuza na pozadí okupace Japonska armádou USA. Dokument Továrna na ústřice přináší pohled na pro­blematiku života obyvatel přesídlených z původních domovů po fukušimské tragédii, stejně jako obraz života čínských imigrantů v Japonsku, kterému se díky stárnoucí populaci palčivě nedostává pracovních sil. Ve snímku Věčné sakury je s pokáním i humorem vylíčen příběh bývalého učitele na vojenské škole, který si vyčítá, kolik studentů poslal zemřít během 2. světové války a zasvěcuje svůj zbývající život šlechtění a celosvětovému šíření sakur coby symbolů světového míru. Své místo na slunci hledá i dvanáctiletá hrdinka v psychologickém dramatu Propletení, jež nabízí originálně ztvárněný pohled na transgenderovou problematiku a jí ovlivněné vztahy v rodině i ve společnosti.

    V rámci festivalu Japonský den je na sobotní odpoledne připraven rodinný kreslený film z pera Keiičiho Hary, au­tora legendárního anime Kreion Šinčan, Prázdniny s vodníčkem Kúem, vykreslující trable i radosti obyčejné japonské rodiny, jejíž syn se rozhodl přes prázdniny adoptovat malého vodníka. Sobotní den pak zakončí komediální příběh mladé učitelky, která omylem nastoupí dráhu dirigenta v městském orchestru seniorů, Starci v orchestru.

    Mimo hlavní program jsou pak pro letošní festival připraveny výjimečné doprovodné projekce. Především jde o představení historických záznamů pořízených cestovateli Hanzelkou a Zikmundem během jejich putování po Japonsku v roce 1963. Vzácný filmový materiál si od letos stoletého Miroslava Zikmunda zapůjčil a komentářem je uvede cestovatel z další generace, dnes již osmdesátiletý fotograf Zdeněk Thoma. Vynikající dokumentární tvorbu televizní stanice NHK WORLD reprezentuje cyklocestopis Na kole po Japonsku (Cycle Around Japan) – představující očima cizinců ze sedla kola severní ostrov Japonska, Hokkaidó. Letošní festival uzavře úsměvný a něžný Dobrák Jonosuke, líčící nové vztahy a známosti nezkaženého venkovského mladíka z dalekého přístavu Nagasaki, jenž si svým naivním a vřelým srdcem získává přátele na studiích ve studeném a odcizeném velkoměstě Tokiu v době ekonomického rozkvětu Japonska v 80. letech.

    Využijte možnost vidět dnešní Japonsko očima současných režisérů ve filmech vybraných pro celou rodinu. Těšíme se na shledání v kině Cineport v Ostravě od 15. do 17. března 2019 a v kině Lucerna v Praze, kde proběhne hlavní část festivalu, od 18. do 24. března 2019.

  • Obrázek k novince 6.3.2019

    S Kreativní Evropou na festival do Cannes

    Program Kreativní Evropa letos v lednu již po třetí vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu. Deset vylosovaných účastníků soutěže vyhraje cestu na Mezinárodní filmový festival v Cannes, který patří mezi nejprestižnější filmové festivaly na světě. Festival se koná v květnu 2019 a pořadatel soutěže hradí výhercům ubytování i cestu. Loňského, druhého ročníku soutěže, se zúčastnilo celkem 11 455 milovníků filmů z celé Evropy, kteří odpovídali na otázky týkající se evropského filmu. Z toho 2 881 kandidátů dosáhlo plného počtu bodů. A mezi deseti vítězi byl, stejně jako v prvním ročníku soutěže, zástupce z České republiky. "Jsem z Prahy, je mi 27 let a pracuji jako freelancer v oblasti marketingu na internetu. Jsem velký fanoušek filmů, často chodím do kina a rád jezdím také na filmové festivaly," říká český výherce, pan Vojtěch R.

    Soutěž #euFilmContest potrvá do 19. března 2019 a účastníci v ní mají odpovědět na 18 otázek týkajících se filmů podpořených programem Kreativní Evropa MEDIA. Za každou správnou odpověď získají jeden bod, bod navíc pak mohou získat také za sledování facebookové nebo twitterové stránky programu Kreativní Evropa MEDIA. Zúčastnit se mohou soutěžící starší 18 let.

    Kreativní Evropa MEDIA je program Evropské unie na podporu evropského audiovizuálního průmyslu, existující od roku 1991. Každý rok podpoří kolem 2 000 projektů, včetně filmů, TV seriálů, videoher, vzdělávacích programů, kin a mnoha dalších. V České republice vzniká s podporou KE MEDIA řada českých filmů, letos se diváci díky pomoci KE mohu do kin vydat na filmy Na střeše, Nabarvené ptáče, Skleněný pokoj a mnohé další.


    V roce 2018 mělo v českých kinech premiéru 53 zahraničních evropských snímků s distribuční podporou programu KE MEDIA, které navštívilo více než 520 000 diváků. Diváci tak mohli vidět například snímky Studená válka, Dívka, Jack staví dům nebo Tísňové volání. Program podporuje také filmové festivaly - Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě, Anifilm v Třeboni, Jeden svět nebo MFF Zlín. Podporu má i na 33 kin ve 22 městech - Ostravě, Hradci Králové, Vsetíně nebo v Českých Budějovicích. Pravidla a soutěžní otázky jsou k dispozici zde.

  • Obrázek k novince 25.2.2019

    91. ročník Oscarů vyhlášen

    V noci ze 24. na 25. února 2019 byly vyhlášeny 91. ceny americké Akademie filmových umění a věd. Od roku 2002 se udílí v Dolby Theatre, a letos tomu nebylo jinak. Jedna výrazná věc se ale přeci jen změnila – po kontroverzích s Kevinem Hartem letošnímu ročníku chyběl hlavní moderátor. Nejlepším filmem roku 2018 je podle akademie snímek Zelená kniha, získal také cenu za původní scénář a vedlejší herecký výkon Mahershala Aliho. Divácký kinohit Bohemian Rhapsody, pojednávající o skupině Queen, proměnil čtyři nominace z pěti, včetně nejlepšího herce Ramiho Maleka. Snímek řeckého režiséra Yorgose Lanthimose získal bohužel jen jednu sošku z deseti nominací, odnesla si ji Olivia Colman za hlavní herecký výkon. Film se stejným počtem nominací, osobní výpověď Roma, naopak proměnil sošky hned tři, čítajíce nejlepší kameru, zahraniční film a režii. Všechny si převzal sám režisér a kameraman, Alfonso Cuarón. Velkým překvapením byl pak úspěch marvelovky Black Panther, která uspěla v hudbě, kostýmech a výpravě. Naopak žádného Oscara nezískaly filmy Žena, Zoufalství a naděje, At Eternity’s Gate nebo Mary Poppins se vrací. Všechny nominované a vítěze najdete v sekci Ocenění.

  • Obrázek k novince 24.2.2019

    Soutěžte s krátkým filmem v Nespresso Talents

    Milujete jídlo a točíte filmy? Pak zbystřete: letošní kolo filmové soutěže Nespresso Talents pro mladé tvůrce se nese v duchu jídla, jeho vůní, barev, chutí a příběhů. Své krátké snímky na téma „Jsme to, co jíme“ ve vertikálním formátu (9:16) mohou filmaři celého světa přihlašovat až do 25. března 2019. Najít v jídle příběh se vyplatí. Už počtvrté můžou začínající tvůrci ukázat svůj potenciál a propracovat se až na filmový festival v Cannes nebo v Karlových Varech. Stačí k tomu jediné – umět se na jídlo podívat filmovýma očima a jeho příběh zpracovat do krátkého filmu ve vertikálním formátu.

    Svůj snímek musí autoři odeslat do 25. března 2019 na Nespresso.com/talents. Každé dílo projde pečlivým výběrem a mezinárodní porota poté zvolí z finálové padesátky tři nejlepší autory, kterým tím začne nová profesní éra. Výherci získají nejen finance na rozjezd filmové kariéry, ale také exkluzivní pozvánku na světoznámý filmový festival v Cannes 2019, kde budou 17. května vybrané snímky oficiálně vyhlášeny. Navíc se autoři zúčastní i mentoringu v rámci Semaine de la Critique v Cannes.

    Talenty Nespresso hledá i v rámci jednotlivých zemí, a výjimkou není ani Česko. V lokálním kole Nespresso Talents ohodnotí nejlepší filmy česká porota. Pro vítězného filmaře bude připravena částka 3000 euro, pro druhého a třetího pak 1000 euro. Svou výhru si navíc užijí na 54. Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary, kam budou oficiálně pozvaní.

    Ojedinělá soutěž se s letošním ročníkem vyhlašuje už počtvrté a po loňském tématu „Co dokáže jen ona“ obrací pozornost od výjimečných žen k tématu jen zdánlivě všednímu. Tvůrcům se s pokrmem nabízí obrovské množství témat a pojetí. Otázka jídla spojuje lidi na celém světě a odráží v sobě lidskou historii a kulturu. Může v nás vyvolat vzpomínku na výjimečný den, odkazovat na recept předávaný po generace, na produkty výjimečné farmy nebo na nadšení zaníceného kuchaře.

    Jak tvrdí samotní organizátoři, cílem Nespresso Talents je oslavit talent tvůrců po celém světě a inspirovat filmaře, aby změnili svět k lepšímu, Ve stejném duchu proto Nespresso za každý přihlášený snímek zasadí jeden strom v Kolumbii, a to v rámci partnerství s projektem PUR, jehož cílem je pomoc malým pěstitelům.

1 2 3 4 5 6 7 8 17 34 50 66