Novinky

Kdo, co a proč

  • Obrázek k novince 15.5.2020

    Remake Zjizvené tváře našel režiséra

    O remake Zjizvené tváře se v průběhu let snažilo několik tvůrců, těmi posledními jsou zatím scenáristé a režiséři bratři Coenovi. Ti teď napsali nový scénář, jehož děj by se měl odehrávat v dnešním Los Angeles, zatímco původní film z roku 1932 se odehrával v Chicagu, a remake Briana De Palmy zase pro změnu v Miami. O režii se pak postará italský tvůrce Luca Guadagnino (Dej mi své jméno, Suspiria). Kolem projektu v minulosti kroužili například David Ayer nebo Antoine Fuqua, zapojení Coenů a Guadagnina je tak přece jen posun k lepšímu.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 14.5.2020

    Russell Crowe jako nelítostný gangster

    Australský herec Russell Crowe (Gladiátor) si zahraje ve snímku American Son, jenž je remakem oceňovaného filmu Prorok Jacquese Audiarda. Příběh vypráví o muži, který ve vězení spadne pod křídla nelítostného gangstera (Crowe) a postupně si vybuduje vlastní kriminální syndikát, se kterým zaujme místo po boku ostatních mafií. Film natočí režisér Andrew Onwubolu (Blue Story) podle scénáře Dennise Lehanea (knižní předloha Gone, Baby, Gone). Crowe se mezitím objeví letos v létě ve snímku Unhinged, který by mohl být prvním filmem, jenž půjde po pandemii do kin.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 13.5.2020

    Emmerichova novinka našla hlavní hvězdu

    Chystaný katastrofický snímek Rolanda Emmericha (Den nezávislosti, 2012) Moonfall obsadil představitele hlavní role. Bude jím herec a komik Josh Gad (Kráska a zvíře). Film vypráví o tom, jak je Měsíc vychýlen ze své oběžné dráhy neznámou silou, a brzy dojde k jeho střetu se Zemí. Na padající Měsíc je tak vyslána skupinka lidí, která má za úkol zachránit lidstvo. Gad ztvární chaotického vědce, který je geniální, ale zároveň nesmírně excentrický. Scénář napsal Emmerich ještě spolu s Haraldem Kloserem a Spenserem Cohenem. Emmerich a Kloser snímek zároveň nezávisle financují.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 12.5.2020

    Jižní Korea testuje bezkontaktní kina

    Jeden způsob, jak se v budoucnu vyhnout zavíraní kin? Vybudovat je tak, aby byla zcela bezkontaktní. Přesně něco takového nyní testuje největší řetězec kin v Jižní Koreji, CJ-CGV. Majitelé společnosti nyní v sálech zavádí roboty s umělou inteligencí, automatizované kiosky a samonaváděcí boxy s jídlem. Podle všeho se pak tento způsob zatím oplácí, začali ho totiž testovat i další. Kinaři doufají, že se jim tímto způsobem podaří znovu nakopnout tržby, které v uplynulých měsících spadly na nulu. Pakliže analýzy v následujících měsících prokážou, že diváci bezkontaktní kina preferují, je pak klidně možné, že se tato forma stane novou normou.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 12.5.2020

    S třetím Deadpoolem to vypadá bledě

    První Deadpool byl velkým riskem pro zaniklé studio 20th Century Fox, jenže z filmu se stal obří hit a tak se hlavní hvězda filmu a zároveň producent Ryan Reynolds dočkal pokračování. To se pak neslo ve velmi podobném duchu a do pokladny studia, které už mezitím pomalu přecházelo pod hlavičku Disney, přililo spoustu dalších peněz. Tehdejší šéf Disney Bob Iger pak fanoušky ujistili, že třetí Deadpool rozhodně bude. Jenže od té doby Marvel mlčí a čerstvá slova spoluautora komiksového Deadpoola Roba Liefelda bohužel fandy přisprostlého hrdiny příliš neuklidní.

     

    Ten totiž tvrdí, že zatímco první dva filmy dorazily krátce po sobě, nyní se nic neděje, což prý může znamenat jenom jedno. Marvel s Deadpoolem v tuto chvíli nepočítá. Může jít pochopitelně jen o frustraci tvůrce, který by si přál více svých postav na plátnech kin, na druhou stranu Marvel potažmo Kevin Feige má přesně danou strukturu a plán, podle kterého celé MCU jede. Pakliže do ní Deadpool v tuto chvíli nezapadá, je klidně možné, že se třetího snímku jen tak nedočkáme. A jestli po nějaké době dorazí, vůbec to nemusí být s Reynoldsem, jak mnozí doufají. Jinými slovy nezbývá než počkat, s čím Marvel přijde.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 11.5.2020

    Zemřel herec Jerry Stiller

    Ve věku 92 let dnes ve Spojených státech zemřel komediální herec Jerry Stiller. Zprávu na svém twitterovém účtu zveřejnil jeho syn, hollywoodský herec a režisér Ben Stiller. Podle příspěvku zemřel hercův otec z přirozených příčin.
    Vlastním jménem Gerald Isaac Stiller byl rodák z Brooklynu. Během druhé světové války sloužil v armádě, v roce 1950 vystudoval drama na Syracuse University. V 60. a 70. letech tvořil se svou ženou Anne Meara (1929-2015) komediální duo Stiller & Meara. Znám byl zejména ze seriálů Show Jerryho Seinfelda a Dva z Queensu, zahrál si ale také v mnoha filmech, např. Letiště 1975 a Přepadení vlaku v Pelhamu. Pod režijní taktovkou svého syna Bena se objevil v komediích Zoolander 1 & 2.

    (Goldbeater)
  • Obrázek k novince 11.5.2020

    Novinka M. Night Shyamalana nabírá obsazení

    Režisér M. Night Shyamalan je věčný tajnůstkář. Jeho filmy bývají často přísně střeženým tajemstvím, které divák neodhalí většinou dřív než ke konci snímku. Ne vždy to za to bohužel stojí, jeho příští film se každopádně zatím nese ve stejném duchu – nic o těm totiž nevíme, a to dokonce ani jeho název. Víme však, kdo si v něm zahraje. Díky doma natočeným konkurzům nakonec obdrželi role v Shyamalanově novince od studia Universal herci Eliza Scanlen, Thomasin McKenzie, Aaron Pierre, Alex Wolff a Vicky Krieps. Datum začátku natáčení? Neznámá. Premiéra? Kdo ví. Mezitím však režisér stihl dokončit produkci na druhé sérii seriálu Servant od Applu a ta by tudíž měla dorazit na stream ještě v letošním roce.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 10.5.2020

    Pořadatelé Comic-Conu oznámili domácí verzi

    Přestože se většina kulturních a dalších společenských akcí v letošním roce přeložila na pozdější termín, nebo rovnou zrušila, sem tam se pořadatelé rozhodnou pro alternativní cestu zahrnující přesun do online prostředí. Potkalo to například filmový festival South by Southwest, nebo teď nově největší geekovskou akci roku, sandiegský Comic-Con. Pořadatelé oznámili tzv. „domácí edici“, která prý bude mít výhodu v tom, že sebou můžete mít mazlíčka, jídlo a pití vás nebude stát celou výplatu, a máte parkování zdarma.

     

    Krom toho ale zatím žádné další info není, bohužel se tak zatím nemůžeme začít těšit na oznámení nových filmů, ani seriálů, protože je dost možné, že studia ani tvůrci nebudou mít zájem v takovém prostředí představovat své novinky. Na druhou stranu diskuzní online panely nejsou nic neobvyklého, a nové informace k již oznámeným filmům ničemu neublíží. Pakliže bude navíc celá akce placená, teoreticky bychom se přece jen mohli dočkat i pár exkluzivit. Datum konání se ještě upřesní.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 10.5.2020

    Režisér Doktora Spánka chystá další kingovku

    Mike Flanagan (The Haunting of Hill House) už s adaptacemi knih Stephena Kinga má nemalé zkušenosti. Po Geraldově hře dostal od studia Warner Bros. šanci natočit velkorozpočtové pokračování Osvícení Doktor Spánek, které ale v kinech nikterak neoslnilo. Zdá se, že jeho vztahy se studiem ale zůstávají nadále více než vřelé, dostane totiž příležitost zkusit to znova. Tentokrát pro ně bude adaptovat Kingův román Revival z roku 2014. Příběh vypráví o drogově závislém hudebníkovi a pochybném léčiteli, který se snaží najít způsob, jak komunikovat se svojí mrtvou rodinou, ale místo toho se spojí s lovecraftovskou hrůzou. Flanagan zatím píše scénář, a má možnost snímek i zrežírovat.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 10.5.2020

    Rozpočet pokračování Avatara přesáhl miliardu

    Režisér James Cameron je více než schopný filmař. Dokáže lámat box office rekordy jako nikdo jiný, a zvládá točit sequely, které jsou lepší než původní filmy – to samo o sobě z něj dělá jedinečného filmaře. Zároveň však rád riskuje a točí za velké peníze. Obřím rozpočtem mával například už u druhého Terminátora nebo pak znova u Titanicu. No a teď se opět překonal, podle nové informace totiž rozpočet všech tří pokračování Avatara dohromady přesáhne miliardu dolarů. Samozřejmě když ty částky rozdělíte, vyjde vám zhruba stejný rozpočet, jaký měl první film. Jenže ten vyšel před deseti lety, a tak se miliardová investice do tří filmů, z nichž ten poslední nedorazí dříve než v roce 2027, zdá nesmírně odvážná. Jestli si však někdo dokáže podobnou částku uhájit, je to Cameron.

     

    Další zprávou je, že Nový Zéland se pomalu začíná otevírat a to by znamenalo, že práce na Avatarech, stejně jako na nově vznikajícím seriálu The Lord of the Rings od Amazonu, budou brzy znovu zahájeny.

    (dO_od)

Filmové akce, rozhovory a úvodníky

  • Obrázek k novince 28.5.2020

    Festival We Are One oznámil program

    Globální online youtubový festival We Are One, na němž se podílí filmové festivaly z celého světa, včetně například Karlových varů, Berlinale či Cannes, oznámil svůj program. Od zítřka (29. 5.) až do příští neděle (7. 6.) tak na stránce festivalu najdete unikátní a zajímavé snímky z celého světa. Celkově festival nabídne přes 100 filmů, z celkového počtu 35 zemí, jež byly vybrány z dohromady 21 významných festivalů. A na co že se tedy můžete například těšit?

     

    Režisér Josh Swade uvede svůj dokumentární snímek Ricky Powell: The Individualist, Telmo Esnal pro změnu představí španělský muzikál Dantza a Giorgio Ferrero nabídne pohled na krásné věci ve filmu Beautiful Things. Festival kromě jiného zprostředkuje také rozhovory s prominentními filmovými tvůrci, včetně Francise Forda Coppoly, Joon-ho Bonga či Guillerma del Tora. Příprava festivalu, jenž vznikl v reakci na zrušení většiny letošních akcí z důvodu pandemie, trvala asi pět týdnů. Veškeré dobrovolné finanční příspěvky pak poputují na charitativní účely v rámci boje s nemocí Covid-19.

     

    Kompletní přehled chystaných filmů každopádně najdete pod tímto odkazem.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 18.5.2020

    Roztočte spirálu své filmové kariéry!

    Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva se letos týká tématu „Pozitivní spirála“, aneb jak jeden dobrý skutek dokáže změnit svět k lepšímu. Výherci získají štědrou finanční odměnu. Vyhlášení letošních výherců proběhne v červenci 2020. Vzhledem k nastalé situaci, se účast výherců na festivalech v Cannes a v Karlových Varech přesouvá až na rok 2021. Dobrou zprávou je posunutí uzávěrky přihlášek a krátké filmy ve vertikálním formátu (9:16) mohou autoři letos přihlašovat výjimečně až do 31. května.

    Společnost Nespresso již pátým rokem pořádá soutěž, ve které dává šanci výjimečným filmovým talentům z celého světa, a současně chce tvůrce inspirovat k tomu, aby změnili svět k lepšímu. Stejně jako v předešlých ročnících, i letos se musí začínající filmaři držet společného tématu a zpracovat jej v krátkém filmu na výšku, tedy způsobu přehrávání videí, jehož popularita za poslední roky neustále roste.

    O co se soutěží? V mezinárodním kole čeká na tři nejlepší autory finanční odměna na rozjezd filmové dráhy. Samozřejmě nepřijdou ani o pozvání na filmový festival v Cannes (pouze mezinárodní výherce). Stejně tak lokální výherci nepřijdou o pozvání na filmový festival v Karlových Varech a mentoring pod vedením filmových profesionálů. Díky vzniklé situaci se oba festivaly uskuteční až v roce 2021. České kolo soutěže pro finálovou trojici vyvrcholí vyhlášením vítězů, které se uskuteční během července 2020. Vítěz získá 3 000 eur a autoři na 2. a 3. místě výhru ve výši 1 000 eur.

    Soutěžní videa lze nahrávat až do 31. května 2020 na adresu Nespresso.com/talents, kde bude následně zveřejněno 30 nejlepších snímků o tom, jak dobro mění svět. Ať už jde o malé zdvořilé gesto odplacené stejnou měrou, nebo velký čin, který prospěje celé planetě.

    Soutěž Nespresso Talents představuje šanci pro zrod nových filmových hvězd. V roce 2017 vyhrála mezinárodní kolo Daria Kashcheeva z pražské FAMU. Zúčastnila se díky tomu mentoringových seminářů s filmovými experty, v roce 2019 vyhrála studentského Oscara za film Dcera a letos v lednu získala nominaci na Oscara v kategorii krátký animovaný film.

    Aby měla soutěž Nespresso Talents pozitivní dopad ve všech ohledech, vysadí i letos společnost Nespresso za každý přihlášený film 10 stromů, a to v rámci rozsáhlé iniciativy v partnerství s projektem PUR. Cílem je pomoci malým pěstitelům začít s výrobou biokávy za využití poznatků z oboru agrolesnictví.

  • Obrázek k novince 15.5.2020

    46. Letní filmová škola Uherské Hradiště bude

    15. květen 2020, Uherské Hradiště – Letní filmová škola v Uherském Hradišti proběhne. Pořadatelé festivalu se k tomuto kroku rozhodli po jednání s městem a ministerstvem kultury. Je samozřejmé, že základní podmínkou této dohody je zachování bezpečnosti návštěvníků, hostů a obyvatel města. Festival se zkrátí na šest dnů a namísto tradičního termínu na přelomu července a srpna se uskuteční 7.–12. srpna 2020. Organizátoři počítají s omezeným počtem diváků v sálech, s dodržováním povinných rozestupů, se zvýšenými hygienickými opatřeními a se zrušením davových akcí, tedy se všemi platnými pokyny ministerstva zdravotnictví. Vyjádření k tomuto rozhodnutí vedle ředitelky Letní filmové školy Uherské Hradiště poskytli také starosta města Uherské Hradiště a ministr kultury ČR:

     

    „Mám radost, že se našemu týmu podařilo udržet vizi konání Filmovky a že vše směřuje k tomu, že skutečně bude! Je jasné, že kvůli dodržení všech hygienických a bezpečnostních norem bude jiná, než jak ji všichni známe. Jsem ovšem přesvědčená o tom, že to bude ročník, na který nikdo nezapomene a atmosféra v sálech bude srdečnější než obvykle. Veškerých příprav se zhostíme s největší možnou zodpovědností k našim návštěvníkům, hostům, partnerům i obyvatelům města tak, abychom naši milovanou Filmovku oslavili ve zdraví, lásce, radosti ze setkání a nových objevů. To vše v plné součinnosti s městem UH, MK ČR, Krajskou hygienickou stanicí Zlínského kraje a dalšími institucemi, což, jak věříme, přispěje k hladkému průběhu akce. Držme si tedy palce, aby se naše plány uskutečnily, naše společnost si mohla oddechnout od strachu svírajícího současný svět a my vás v srpnu mohli s úsměvem přivítat v našem filmovém ráji, v srdci Slovácka. Těšíme se na společné tvoření a setkání s vámi, jako by to bylo poprvé.“ – Radana Korená, ředitelka festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště a Asociace českých filmových klubů

     

    „Podporuji uskutečnění Letní filmové školy, nicméně z pozice města jako hlavního partnera akce velmi apeluji na podmínku dodržení veškerých bezpečnostních opatření. Zorganizovat festival v náhradní verzi bude nepoměrně složitější a těžší, než v režimu, na který jsme všichni zvyklí. Oceňuji dosavadní snahu AČFK udělat všechno pro to, aby se Letní filmová škola vůbec mohla uskutečnit. Ve snaze nalézt smysluplné a funkční řešení tradičního filmového svátku v Uherském Hradišti jsme s organizátory v těsném kontaktu a mohou počítat s naší pomocí při koordinaci jednotlivých akcí festivalu.“ – Stanislav Blaha, starosta města Uherské Hradiště

     

    „Musíme se začít postupně vracet k normálnímu životu a k tomu samozřejmě kulturní a společenské akce patří. Pokud tedy bude epidemiologický vývoj nadále příznivý, jsme domluveni s ministrem zdravotnictví, že od 25. 5. by mohl být počet návštěvníků kulturních akcí navýšen na 500 osob a zároveň bychom mohli na konci května říci, kolik lidí se bude moci účastnit přímo letních akcí a já pevně věřím, že při takových číslech, která bychom mohli oznámit, by se mohly konat již celkem zajímavé letní kulturní akce." – Lubomír Zaorálek, ministr kultury ČR

     

    Akreditace budou spuštěny na začátku července. Z programu doposud byla oznámena sekce Terra festivalis: Izrael a předpremiérové uvedení na Oscara nominovaného filmu Corpus Christi. Na webu LFŠ jsou k dispozici Otázky a odpovědi k 46. LFŠ.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 30.4.2020

    Edisonline je tu!

    Edison Filmhub spouští nové webové stránky a s nimi přidává poslední dílek do skládačky „kino | café | téma | VoD,“ která je jeho definicí. Rozšiřuje tak svůj brand první česko-slovenskou festivalovou online videotékou. „Edisonline není panickým projektem pro čas karantény, VoD platforma byla součástí našeho filmhubu již od jeho spuštění. Proto jsme našli výhodu v nevýhodě a uvolněné kapacity využili k jejímu doladění,“ komentuje start online videotéky zakladatel Film Europe, Ivan Hronec.

    Divákem Edisonline je návštěvník klubových kin, galerií, koncertů, s hlubším zájmem o kinematografii i kulturu obecně. Cílem je poskytnout zájemcům o festivalový film bezprecedentně rozsáhlou a pravidelně aktualizovanou SVoD knihovnu ke streamingu kdykoli a kdekoli, na webovém prohlížeči či Apple nebo Android zařízeních.

    Za cenu jednoho lístku do kina – 155 Kč – uživatel získá měsíční přístup ke službě. Při spuštění 28. 4. 2020 bude v základním balíčku 50 filmů převážně evropské produkce oceněných na festivalech v Cannes, Benátkách či Berlíně, 12 filmů pro děti a přístup k online vysílání filmových kanálů Film Europe, Be2Can a Československo se stovkami festivalových a archivních česko-slovenských snímků. V průběhu roku až do 31. 5. 2021 přibyde každý měsíc dalších 30 filmů a postupně tak Edisonline nabídne více než 400 SVoD snímků v základním balíčku.

    VOD je posledním střípkem v hybridně distribučním modelu, ve kterém chce Film Europe své filmové akvizice na český, ale i evropsky filmový trh uvádět a provést tak snímky celým jejich životním cyklem: od kinopremiéry, uvedení v online prostoru a reprízy v TV – přičemž časová okna mezi těmito platformami budou zkrácena na nezbytné minimum.

    Edisonline má však i aktuální ekonomický a partnerský rozměr: „Měsíc po uzavření kin nabízíme kulturní komunitě reálnou finanční pomoc. Stát samozřejmě před tímto problémem nesmí zavřít oči, ale musíme si umět pomoci i sami. Proto 155 Kč, které divák za měsíc užívání Edisonline zaplatí, rozdělíme mezi producenty, distributory a poskytovatele platformy. 20 % z této částky pak chceme využít jako podporu kulturním prostorům zasažených karanténou a krizí. Proto je dostane buď zprostředkovatel prodeje služby, ať už jím je kino, filmový magazín, škola, divadlo, galerie či festival nebo i samotný divák, který si službu zakoupil napřímo a může tak těchto 20 % z ceny předplatného své oblíbené instituci věnovat. Idea tohoto mikrosponzoringu je pozvat všechny do filmového prostoru solidarity pro 21. století,“ komentuje Ivan Hronec možnost partnerství a okamžité finanční pomoci českému kulturnímu prostoru.

    Edisonline najdete na webových stránkách www.edisonline.cz / www.edisonline.sk.
    Popřípadě se na něj prokliknete přímo z webu kina a jeho partnerů: www.edisonfilmhub.cz / www.GoOut.cz.

  • Obrázek k novince 30.4.2020

    Největší filmové festivaly se spojily

    Více než 20 filmových festivalů z celého světa se spojily, aby společně uspořádali akci zvanou We Are One na platformě YouTube, kde po dobu deseti dní budou streamovat vše od filmů, dokumentů, hudby, až po rozhovory. Součástí festivalu jsou všichni hlavní hráči, tedy Cannes, Berlinale, Sundance, Toronto, Tribeca a další. Účast přislíbily již také Karlovy Vary.

     

    Přesný program zatím nebyl oznámen, zároveň s tím by diváci neměli čekat žádné obří premiéry nových snímků. Online festival bude zdarma a přístup k němu budou mít všichni, součástí ale pochopitelně bude možnost dobrovolně přispět Světové zdravotnické organizace na její boj s koronavirem.

     

    Více informací a později také přesný program naleznete zde.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 28.4.2020

    Filmový festival v Karlových varech se ruší

    Po týdnech spekulací a čekání na vývoj okolo situace s koronavirem v Česku se pořadatelé Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary rozhodli letošní ročník zrušit. „Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary je jednou z nejvýznamnějších kulturních událostí u nás a jako organizátoři jsme nakonec dospěli k názoru, že hledání redukovaných nebo alternativních variant by šlo proti jeho hlavnímu smyslu, a tím je vzájemné setkávání diváků, filmových tvůrců, lidí z různých oblastí života a jejich kolektivní vnímaní filmových děl. Věřím, že síla společného prožitku při projekcích v sálech a jeho sdílení jsou nenahraditelné,“ uvádí v tiskové zprávě prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška.

     

    Místo festivalu se ve dnech 3. 7. – 11. 7. uskuteční akce Vary ve vašem kině, která nabídne mimořádný výběr snímků, které podle organizátorů stojí za to letos vidět. 55. ročník festivalu jako takový mezitím dostal nové datum konání, a to 2. – 10. července 2021. Festival se rovněž připojí ke Cannes, Torontu a dalším, kteří se zapojí do mezinárodního projektu We Are One: A Global Film Festival. Více informací najdete pod tímto odkazem.

    (dO_od)
  • Obrázek k novince 25.3.2020

    Češi vyhráli světové finále 48 Hour Film Project

    Populární celosvětová soutěž, ve které mají filmaři za úkol za pouhých 48 hodin vymyslet, natočit a odevzdat hotový krátký film, má poprvé za 20 let svého konání české vítěze. Stali se jimi filmaři z Popojedem! production, pod vedením režisérů Jana Chramosty, Janka Cingroše a Lukáše Venclíka. Jejich 7-minutový film Good Catch, na který se můžete podívat zde, nejprve zvítězil v národním kole a poté se utkal se 150 finalisty z celého světa na světovém finále v Rotterdamu.

    Kromě ocenění za nejlepší film si tvůrci odnesli také cenu za nejlepší režii a nominaci za nejlepší scénář. Toto vítězství zároveň kvalifikovalo jejich film pro festival v Cannes, kde budou uvedeni ve výběrovém pásmu 12 nejlepších krátkých filmů této soutěže. Filmařům z Popojedem! production už se jednou podařilo dostat s krátkým filmem BioBuddy těsně pod vrchol, když se v roce 2016 umístili na světovém finále na 2. místě.

  • Obrázek k novince 15.3.2020

    Virová nákaza ve filmech

    Momentální krizová situace reagující na probíhající šíření viru Covid-19 měla mimo jiné za následek i uzavření veškerých kinosálů, což pochopitelně vedlo k tomu, že distributoři začali rušit či odkládat plánované premiéry leckterých nových snímků, případně pro jejich uvedení zvolili jinou alternativní cestu. Stejné kroky podnikli i organizátoři připravovaných nebo i částečně rozjetých filmových festivalů. Jaké ekonomické dopady budou mít bezpečnostní opatření, k nimž se vlády jednotlivých zemí uchylují, lze v tuto chvíli jen stěží odhadnout. Změnu celkové atmosféry ve společnosti však pociťují pravděpodobně všichni – v médiích i mezi lidmi se téměř o ničem jiném nemluví.
     
    Pocit, že virová nákaza prosákla už prakticky všude, prohlubují i leckteré weby publikující nejrůznější žebříčky filmů s právě tímto zaměřením. Nejde přitom pochopitelně o pouhý rozmar – nemožnost chodit do kina totiž nevedla k tomu, že by se lidé méně věnovali filmům a seriálům, právě naopak. Jak lidé tráví více času doma u televizí a streamovacích služeb, mají možnost dohánět resty. Pozoruhodné přitom je, že jejich volba se v mnoha případech dotýká právě tématu virové pandemie, přičemž sahají jak po klasikách typu Smrtící epidemie (1995) či 12 opic (1995), tak po filmech novějších – velkou renesanci nyní zažívá například doposud mírně přehlížený snímek Nákaza (2011).
     
    Jednoho by přitom napadlo, že by přeci dávalo větší smysl sledovat filmy jiných, především odlehčenějších žánrů, které budou mít na lidskou psychiku spíše uvolňující efekt. Na druhou stranu, člověka to pak alespoň vede k tomu, že si uvědomuje různé chyby, jichž se hrdinové takových filmů dopouštějí, a může se z nich poučit a případně nebrat dočasná omezení a doporučení na lehkou váhu. Vzhledem k intenzitě a charakteru virových nákaz v těchto snímcích se může teoreticky dostavit i uklidnění opírající se o to, že na tom vlastně nejsme ještě tak špatně.
     
    Pandemické filmy jako takové jsou přitom v podstatě příspěvky do katastrofického žánru, které mohou nabývat nejrůznějších podob, často jde o thrillery či horory. Nejčastěji skloňovaná hollywoodská Smrtící epidemie s hvězdným obsazením a režií Wolfganga Petersena je děsivá právě v tom, že se snaží být realistická v zobrazování světa, jímž se šíří smrtící virus, a to včetně toho, jak by asi společnost v takové chvíli reagovala. V tomto směru na ni úspěšně navazuje právě výše zmíněná Nákaza Stevena Soderbergha, kterou i zdravotničtí odborníci považují za nesmírně věrohodnou v navozování určitých situací, budování atmosféry šíření strachu ve společnosti i chování individuálních jedinců.
     
    Smrtící epidemie přitom není ani zdaleka prvním snímkem pandemického žánru. Mezi jeho téměř neznámé zástupce se řadí např. americké drama Pacific Liner (1939), zabývající se vypuknutím chaosu na lodi kvůli choleře, kterou na ni zavleče černý pasažér. Podstatně známější je noir-krimi Panika v ulicích (1950), v níž se pátrá po zločincích, neúmyslně roznášejících po městě plicní mor. S trochou nadsázky lze mezi film zabývající se nákazou zařadit třeba i Sedmou pečeť (1957) Ingmara Bergmana, jejíž děj se odehrává na pozadí morové epidemie. Ve všech třech případech se však jedná o onemocnění bakteriálního původu, nikoli virového.
     
    To, že virové nákazy mohou mít nejrůznější symptomy, dokazují např. filmy Hrozny smrti (1978), v nichž se virus šíří ve víně a mění jeho konzumenty ve vraždící šílence, Cabin Fever (2002), v němž hrdiny napadne virus požírající maso, Potomci lidí (2006), odehrávající se ve světě, kde se přestaly rodit děti, Stalo se (2008), v němž v důsledku virové nákazy lidé ztrácejí pud sebezáchovy a páchají sebevraždy, Slepota (2008), jejíž hrdinové postupně přicházejí o zrak, či Perfect Sense (2011, viz. obrázek), v němž virus postupně obírá své oběti pro změnu o čich, chuť a sluch.
     
    Šíření viru může mít mnohdy i metaforický význam, třeba jako poslední krok v rozkladu už tak dost zkažené a „nemocné“ společnosti nebo jako určitá forma božího trestu. Ve filmu Rabid (1977) Davida Cronenberga je virus propojen s falickými motivy (nákaza se začne šířit prostřednictvím bodce, který se vysouvá hlavní hrdince z otvoru v podpaží), ve společensky kritickém paranoidním thrilleru The Crazies (1973) George A. Romera zas hraje roli ve vyobrazení společnosti po válce ve Vietnamu. Zmínit se dají i filmy odehrávající se až po proběhnutí virové nákazy, kdy ve městě přežívá buď jen malé procento přeživších, jako např. ve 12 opicích, nebo jeden jediný člověk, jako třeba ve filmu Já, legenda (2007) nebo v podstatně starším The Last Man on Earth (1964).
     
    Speciální kapitolou jsou pak zombie filmy, v nichž virová nákaza mění lidi v oživlé mrtvoly, napadající v touze po lidském mase a mozcích další jedince. V tomto ohledu nelze opomenout již zmíněného George A. Romera a jeho hororovou sérii započatou snímkem Noc oživlých mrtvol (1968), v němž postavy zombies v této podobě představil poprvé (do té doby pojem zombie, související s kultem voodoo, představoval osobu zotročenou pod vlivem omamných látek). Romero zombies zpopularizoval coby plahočící se a sípající bledé mrtvoly, jež symbolizovaly obecně bezduchost a nemyslící lidské masy propadající mimo jiné třeba konzumerismu – viz Romerův Úsvit mrtvých (1978).
     
    Po přelomu milénia se ze zombies stala mnohem dravější hrozba, svižně pobíhající a v houfech se pohybující armáda hladových těl se zbytkovou inteligencí. Přelomovými snímky jsou v tomto ohledu 28 dní poté od Dannyho Boylea (2002) a Úsvit mrtvých od Zacka Snydera (2004). Motiv virové laboratoře jako epicentra nákazy pak do žánru vrátila série Resident Evil (2002-2016). Velkým americkým hitem byla Světová válka Z (2013), celosvětově úspěšný byl i jihokorejský Vlak do Pusanu (2016). Ostatně, Jižní Korea má v poslední době virové nákazy v rámci filmových námětů poměrně v oblibě, viz také snímky Vyšinutí (2012) či The Flu (2013). Jako dalšího mimo-amerického zástupce zombie žánru stojí za to zmínit oblíbený panelákový horor [REC] (2007). A že si se zombies jde užít i v komediích (ovšem se stále přítomným motivem smrtelné nákazy) dokazují třeba britský Soumrak mrtvých (2004), americký Zombieland (2009) nebo norský Mrtvý sníh (2009), kde na hrdiny útočí zombie-nacisté.
     
    Filmů s tématem virové nákazy je zkrátka obrovské množství, nepočítaje nehoráznou spoustu snímků se zombie apokalypsou. Výše popsaný průřez rozhodně nelze označit za vyčerpávající, leč může posloužit jako zdroj inspirace pro neotřelé filmové zážitky, jež mohou působit zejména za momentální situace mimořádně výživně. Komu by to nestačilo, může si na ČSFD v sekci „Podrobné vyhledávání“ zadat požadovaná klíčová slova alias tagy (třeba „virus“ nebo „epidemie“) a zobrazit si výčet všeho, co může toto heslo nabídnout. Nicméně je pravděpodobné, že řada z vás dá přednost raději nějakému zcela jinému žánru, aby myšlenky na nebezpečné viry a pandemie alespoň na nějakou dobu vyhnala z hlavy.

    (Filmmaniak)
  • Obrázek k novince 7.3.2020

    27. Český lev – výsledky

    Letošní 27. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer, inspirovaný tradičním českým cibulákem, plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to pod tradičním režijním vedením Michaela Čecha. Nejvíce nominací proměnil snímek Václava Marhoula Nabarvené ptáče včetně filmu roku, režie a kamery. V hereckých kategoriích si rozdělily ceny snímky Vlastníci Jiřího Havelky a Staříci Martina Duška a Ondřeje Provazníka. Ceny si odnesli Tereza Ramba, Jiří Schmitzer, Klára Melíšková a Ladislav Mrkvička.

     

    Nejlepším studentským filmem se stala na Oscara nominovaná Dcera (Daria Kashcheeva). Další ceny si odnesli tvůrci tv seriálu Most! a tv minisérie Vodník. Cenu za Mimořádný přínos české kinematografii si odnesl dvorní producent Jana Švankmajera Jaromír Kallista. Cenu filmových fanoušků ČSFD.cz převzal na tiskové konferenci od zástupkyně ČSFD.cz Barbory Kosařové režisér Martin Horský za film Ženy v běhu. Kompletní výsledky cen naleznete v sekci Ocenění.

    (Bart)
  • Obrázek k novince 6.3.2020

    Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

    Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu. Deset nejúspěšnějších účastníků soutěže vyhraje cestu na Mezinárodní filmový festival v Cannes, který patří mezi nejstarší a nejprestižnější filmové festivaly na světě. Festival se koná 12. - 23. května 2020 a pořadatel soutěže hradí výhercům ubytování i cestu.

    Loňského ročníku soutěže se v celé Evropě zúčastnilo přes 14 000 mladých lidí. Jednu z výher získala i Michaela P. z České republiky, podle vlastních slov velký fanoušek evropských filmů.

    Soutěž #euFilmContest potrvá do 26. března 2020 a účastníci v ní mají odpovědět na 20 otázek týkajících se filmů nebo aktivit podpořených programem Kreativní Evropa MEDIA. Za každou správnou odpověď získají jeden bod, bod navíc pak mohou získat také za sledování facebookové nebo twitterové stránky programu. Zúčastnit se mohou soutěžící starší 18 let. Pravidla soutěže a soutěžní otázky najdete na www.wealllovestories.eu/filmcontest.

    Kreativní Evropa MEDIA je program Evropské unie na podporu evropského audiovizuálního průmyslu, existující od roku 1991. Každý rok podpoří kolem 2 000 projektů, včetně filmů, TV seriálů, videoher, vzdělávacích programů, kin a mnoha dalších. V České republice vzniká s podporou KE MEDIA řada nových českých filmů, v poslední době třeba Nabarvené ptáče, Národní třída nebo Staříci. V roce 2019 mělo v českých kinech premiéru 55 českých a zahraničních evropských snímků podpořených program KE MEDIA, které navštívilo více než 934 000 diváků. Program podporuje také filmové festivaly - Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě, Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež ve Zlíně či Jeden svět. Podporu má i 33 kin ve 22 městech - Ostravě, Hradci Králové, Vsetíně nebo v Českých Budějovicích.

<< předchozí 1 2 3 4 18 35 52 69