Reklama

Reklama

Amedeo Nazzari

Amedeo Nazzari

nar. 10.12.1907
Cagliari, Sardinia, Itálie

zem. 07.11.1979 (71 let)
Řím, Lazio, Itálie

Biografie

Amedeo Nazzari se koncem třicátých let zařadil mezi přední hvězdy italského filmu a svou pozici předního filmového milovníka si udržel ještě dlouho po druhé světové válce. Narodil se jako Amedeo Buffa ve městě Cagliari na Sardinii do dobře situované rodiny, jeho otec Salvatore Buffa byl majitelem továrny. Umělecké jméno Nazzari přijal Amedeo později po dědečkovi z matčiny strany, který byl významným právníkem ve městě Vicenza. O otce přišel v šesti letech a poté s matkou přesídlil do Říma, kde původně studoval církevní seminář, školní představení v něm ale probudila zapálení pro divadlo.

Koncem dvacátých let začal Amedeo Nazzari s různými společnostmi hrát divadlo, k první filmové roli se dostal v historickém příběhu GINEVRA DEGLI ALMIERI (1935). Po slabém úspěchu tohoto filmu se Nazzari vrátil k divadlu, ale nedlouho nato si jej jako hereckého partnera prosadila Anna Magnani do filmu KAVALÉRIE (Cavalleria, 1936), který se zařadil mezi komerční trumfy té doby. Světu filmu zůstal již Nazzari věrný a koncem třicátých let začala jeho hvězda prudce stoupat. Z dalších rolí v uniformě můžeme uvést film HRDINNÝ LETEC (Lucianno Serra pilota, 1938).

Za války proslavil Nazzariho především Blassetiho historický film HOSTINA POSMĚVÁČKŮ (La cena delle beffe, 1942), zasazený do renesanční Florencie, úspěch mu přinesla také titulní role v životopisném snímku CARAVAGGIO (Caravaggio, il pittore maledetto, 1942), za nějž získal Zvláštní cenu na festivalu v Benátkách. Několik filmů z té doby uvedla i česká protektorátní kina (za války hrál Nazzari ve více než třiceti filmech, vesměs v hlavních rolích). Za zmínku jistě stojí, že v romantickém příběhu PŮVAB (Grazia, 1943) byla jeho partnerkou česká hvězda Lída Baarová, která tehdy využila šance pracovat v Itálii, když jí bylo znemožněno točit v Čechách. Amedeo Nazzari měl v té době pověst problematického herce s hvězdnými manýrami, měl tendence zasahovat do scénářů a ovlivňovat celkovou koncepci filmů, a i když s ním režiséři spolupracovali často neradi, jeho postavení to nemohlo ohrozit.

Po válce se Nazzarimu podařilo na předchozí úspěchy navázat Lattuadovým neorealistickým filmem BANDITA (Il bandito, 1946), kde hrál opět s Annou Magnani a za svou hlavní roli získal Stříbrnou stuhu od Italského syndikátu filmových novinářů. Po několika dalších filmech slavných režisérů začal Nazzari spolupracovat s Raffaelem Matarazzem, který mu poskytl hlavní role v celé sérii melodramatických příběhů s často kriminálním pozadím. Nazzariho partnerkou byla v těchto filmech „královna italského melodramatu“ Yvonne Sanson (1926-2003). Matarazzovy filmy v sobě občas nesly prvky neorealismu, vesměs je ale kritika strhala jako přehnaně sentimentální, na druhou stranu je provázel mimořádný zájem diváků. Přestože společná práce trojice Matarazzo-Nazzari-Sanson nijak umělecky neobohatila italskou kinematografii padesátých let, diváci je milovali. Připomeňme alespoň názvy některých jejich filmů – ŘETĚZY (Catene, 1949), TRÁPENÍ (Tormento, 1950), KDO JSI BEZ HŘÍCHU (Chi e senza peccato, 1952) nebo MELANCHOLICKÝ PODZIM (Malinconio autunno, 1958).

Kromě toho ale Nazzari točil nadále i s jinými režiséry, zaujal například v hlavní roli Zampova dramatu PROCES PROTI MĚSTU (Processo alla citta, 1954), především ale podal zajímavý výkon v postavě stárnoucího herce Alberta ve slavném Felliniho filmu CABIRIINY NOCI (Le notti di Cabiria, 1957). Zatímco s koncem padesátých let začalo ubývat dalších nabídek, Nazzari se tehdy věnoval více rodině – v roce 1957 se jeho manželkou stala italská herečka řeckého původu Irene Genna (1931-1986) a narodila se jim dcera Evelina Nazzari (*1958), dnes taktéž herečka.

Šedesátá léta byla ve znamení expanze bláznivých komedií, v nichž Nazzari odmítal hrát, považoval se za herce velkých dramatických rolí, které pro něj nebyly. Některé chystané projekty navíc vyšly do ztracena a například plánovanou roli knížete Saliny ve slavném GEPARDOVI (1963) místo něj nakonec hrál Burt Lancaster. Poslední velkou roli hrál Nazzari v historickém snímku TRAJÁNŮV SLOUP (Colomna, 1968), kde ztvárnil titulní, nikoli ovšem hlavní postavu císaře Trajána. Mezitím dostal menší příležitosti v různých mezinárodních koprodukcích (MÁKY JSOU TAKÉ KVĚTY – Poppies Are Also Flowers, 1966; SICILSKÝ KLAN – Le clan des Siciliens, 1969).

V sedmdesátých letech hrál Nazzari spíše již jen v televizi, která navíc s úspěchem reprízovala jeho starší filmy. Problémy s ledvinami a několikerá hospitalizace nakonec Nazzariho zcela vyřadily z dalších uměleckých aktivit. V roce 1979 v rámci udílení prestižních Donatellových cen obdržel Zvláštní cenu Davida za celoživotní přínos italské kinematografii. Zemřel v listopadu téhož roku ve věku 71 let.

Pavel "argenson" Vlach

Herec

Filmy
1977

Melodrammore

1976

Nina

1975

Un sorriso, uno schiaffo, un bacio in bocca - a.z.

1972

Valachiho svědectví

1969

Sicilský klan

1968

Trajánův sloup

1967

Mistr Dynamit: Zítra vás políbí smrt

1966

Delitto d'amore

 

Máky jsou také květy

Reklama

Reklama

1965

Abajo espera la muerte

 

Il Gaucho

 

Monachine, Le

1964

Donde tú estés

1963

Frenesia dell'estate

 

Nejkratší den

 

Odio mortale

1962

Finden sie, daß Constanze sich richtig verhält?

 

Leggenda di Fra Diavolo, La

 

Straße der Verheißung

1961

Antinea, l'amante della città sepolta

 

Korsičtí bratři

 

Nefertiti, regina del Nilo

 

Nejlepší nepřítel

1960

Cartagine in fiamme

 

Contessa azzurra, La

 

Treno di Natale

1959

Carmen la de Ronda

 

Il raccomandato di ferro

 

La maja desnuda

 

Labyrinth der Leidenschaften

 

Policarpo, ufficiale di scrittura

1958

Anna di Brooklyn

 

Malinconico autunno

1957

Cabiriiny noci

 

La puerta abierta

 

Manos sucias, Las

 

Nebe v plamenech

1956

Intrusa, L'

1955

Angelo bianco

 

L'angelo bianco

 

L’ultimo amante

1954

Appassionatamente

 

Proibito

1953

Les Révoltés de Lomanach

 

Soucit s padlými

 

Ti ho sempre amato!

 

Torna!

 

Ženich pro Annu Zaccheovou

1952

Altri tempi - Zibaldone n. 1

 

Amori e veleni

 

Fiammata, La

 

Il brigante di Tacca del Lupo

 

Il mondo le condanna

 

Processo alla città

 

Sensualità

 

Všichni jsme vrahové

 

Zátěž nevinnosti

1951

Donne e briganti

 

I figli di nessuno

 

L'ultimo incontro

 

Lebbra bianca

 

Volver a la vida

1950

Alina

 

Barriera a Settentrione

 

Il brigante Musolino

 

Romanticismo

 

Tormento

 

Vedovo allegro, Il

1949

Catene

 

Don Juan de Serrallonga

 

Il lupo della Sila

 

Invasore, L'

 

Tradimento, Il

1948

Conflicto inesperado

1947

Cavaliere del sogno, Il

 

Fatalità

 

La figlia del capitano

 

Quando gli angeli dormono

1946

Giorno nella vita, Un

 

Il Bandito

 

Malacarne

1945

I dieci comandamenti

1944

La donna della montagna

1943

Apparizione

 

Harlem

 

Maria Malibran

 

Půvab

 

Quelli della montagna

1942

Benghází

 

Fedora

 

Giorni felici

 

La Bisbetica domata

 

La bella addormentata

 

Romanzo di un giovane povero

 

Sancta Maria

 

Žertovná večeře

1941

Caravaggio, il pittore maledetto

 

I mariti (Tempesta d'anime)

 

Il cavaliere senza nome

 

Scampolo

 

Ultimo ballo, L'

 

Villa da vendere

1940

Centomila dollari

 

Dopo divorzieremo

 

L'uomo del romanzo

 

Scarpe grosse

 

Yó soy mi rival

 

Útěk z Andělského hradu

1939

Assenza ingiustificata

 

Cose dell'altro mondo

 

La notte delle beffe

 

È sbarcato un marinaio

1938

Fuochi d'artificio

 

Hrdinný letec

 

Il conte di Bréchard

 

La casa del peccato

 

Montevergine

1937

Fossa degli angeli, La

 

Fratelli Castiglioni, I

1936

Cavalleria

 

Ginevra degli Almieri

Seriály
1976

Alle origini della mafia

 

Derrick

 

Der Mann aus Portofino (E29)

1975

La signora Ava

1969

Donna di cuori, La

1965

La figlia del capitano

1961

Ragazza mia

Dokumentární
1997

Torrella, una vida pel cinema - a.z.

Reklama

Reklama