foto

Dalibor Stach

  • nar. 2.12.1971 (45 let)
    Ostrov, Československo

Režijní filmografie

  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Diskuze k tvůrci (1)

    • 18.3.2014  10:13
    sator
    (hodnocení, komentáře)

    ÚSTECKO Spisovatel, scénárista a režisér Dalibor Stach pochází z Ostrova nad Ohří, ale sedm let žije v Teplicích, považuje se za Krušnohorce. V současné době dopracovává scénář ke svému druhému filmu, který se bude z větší části odehrávat nejen na mystických místech Krušnohoří.

    Režisér Dalibor Stach si do filmu vybral altánek v areálu bývalých bílinských lázní. | foto: Lada Laiblová, 5plus2.cz

    Režisér si vybral tu těžší cestu ke vzniku filmu, na kterém se s ním podílejí nejen špičky hereckého umění, ale celý štáb profesionálů.

    V úvodu jste naznačil, že jdete těžší cestou k filmu. Co se pod tím skrývá?
    Šel jsem opačnou cestou, než někteří současní režiséři. Nejdříve jsem se nechal na 17 let zaměstnat a v 35 letech natočil první film. Chtěl jsem nasbírat zkušenosti a poznat příběhy lidí. Studoval jsem vztahy mezi lidmi. Hlavně poznat realitu života. Dnes si děcka řeknou, že vystudují školu a jsou z nich režiséři, ale chybí jim zkušenosti a o životě neví prakticky nic.

    Kdy jste natočil svůj první film?
    To bylo v roce 2006 podle cenné rady přímo od Miloše Formana v roce 1997. Jmenovalo se to Návrat cínové hole a byla to taková rocková krušnohorská pohádka podle receptu na sekyrkovou polévku.

    Jak jste se setkal s Milošem Formanem?
    Byl jsem jediný fotograf, který mu přinesl fotografie po nějaké akci a při té příležitosti jsem se ho zeptal, jak natočit film. Poradil mi, že ho mám natočit nejdříve s ochotníky a neherci. Až si to vyzkouším, tak zjistím, že film není jen o obrázcích, ale právě o vztazích mezi lidmi. Vše se pak ve filmu promítne i emoce, které s filmem nesouvisí. Měl pravdu.

    Takže podle toho, jak je člověk naladěný, může i ovlivnit již předem daný film?
    Pokud nebudu v pohodě a nebudu mít klid, tak se to na filmu rozhodně odrazí. Chtěl bych tento nový film dovyprávět co nejlépe, jak to jen půjde. Bohužel tohle si spousta lidí od filmu neuvědomuje. Točí nějaké látky, které nemají zažité. Následně vznikne prázdný příběh, který nikoho nebaví. Snažím se o to, aby film měl hlavně myšlenku, kde bude humor, osobní zkušenost a příběh ze života.

    Prozradíte, kdo bude ve vašem filmu hrát?
    To je zatím předčasné, ale co mohu prozradit je to, že mi na spolupráci kývli opravdové hvězdy a profesionálové. Mám i takovou zodpovědnost vůči nim, že si vlastně budují kariéru několik let a pustí se do spolupráce vlastně s nováčkem. Toho si opravdu vážím. Hercům, kteří budou ve filmu hrát, se scénář líbil. Spolupracuji s vynikajícím litvínovským scénáristou Jiřím Švejdou a podařilo se mi získat jednoho z nejlepších kameramanů u nás. Tím, že se podařilo dát dohromady tak dobrý štáb, budu mít více času na práci režiséra a mohu se na to plně soustředit. Komu se líbil film Křídla Vánoc nebo Atlas mraků, tak se mu bude líbit i tento zfilmovaný příběh.

    Máte připravený dobrý štáb. Počítáte s tím, že vám do toho budou mluvit?
    Dokonce to vítám, protože zkušenosti od takových lidí jsou velmi cenné. Když malíř tvoří obraz, tak je na to sám, ale když se dělá film, jde o kolektivní práci. Je to o sdílení nejen zkušeností, ale také myšlenek. Pokud mi někdo, kdo se podílel na filmu Tmavomodrý svět řekne, že se to udělá tak, nebudu vymýšlet něco jiného. To bych byl sám proti sobě.

    Jak už jste řekl, jste Krušnohorec, takže film se bude odehrávat v této lokalitě?
    Natáčet se bude od Ostrova nad Ohří až po Tisou u Děčína. Filmem bych chtěl také propagovat území Krušných hor, které nemá zrovna dobrou pověst a tímto by se to mohlo změnit. Ukázat, že to není jen o vydolovaných územích. Bude to taková trvalá pozvánka do tohoto kraje prostřednictvím příběhu. Z toho důvodu také vyjednávám se starosty jednotlivých lokalit, kde se scény budou odehrávat, ohledně podpory. Bez potřebných financí nemá film šanci vzniknout.

    Jste ve vyjednávání úspěšný?
    Většinou ano. Například velmi nám vyšli vstříc v Teplicích, Jirkově, Ostrově nad Ohří nebo v Mostě. Pochopili, že ne každý den se u nich bude točit film s hvězdným obsazením. Ten půjde nejdříve do kin a následně do televize. Také samotný film by měl oslovit široké publikum. Před sebou ale mám ještě další jednání v místech, které bych chtěl do filmu zařadit a poměrně na nich trvám.

    Prozradíte, jaká místa to jsou a která se ve filmu měla objevit z Teplicka a Mostecka?
    V Teplicích se bude natáčet v lázeňském areálu. V Bílině bych chtěl využít také lázeňské prostory a určitě mystický Bořeň. Člověk kolem jezdí téměř každý den a neuvědomuje si nejen krásu tohoto masivu, ale i sílu, kterou vyzařuje. Tam bych chtěl právě zasadit mystickou část příběhu. Na Mostecku bych chtěl využít tramvajové dopravy.

    Jaký máte názor na současnou kinematografii a kulturu vůbec?
    Podle mě je v hluboké krizi. Říká se, že když se krájí tenké krajíce, skončí se s prázdným žaludkem. To platí nejen u kultury, ale u všeho. Jakmile se začne šetřit na kultuře, není to dobré znamení. Lidé se potřebují družit, někde scházet a odpočinout si od celodenní práce. Problém českého filmu je ten, že se točí prázdné filmy bez příběhu a téměř nikoho to nebaví. Vše bylo v pořádku v době, kdy fungoval Barrandov podle Hoollywoodského systému. Byly tu připravené kompletní štáby a dnes se musí dát vše pracně dohromady. To samozřejmě zdržuje a natáčecí termíny to tak neustále posouvá. To byla podle mě velká chyba po revoluci, že se to rozpadlo. Prostě báječní muži s klikou tu již nejsou.

    Nemyslíte, že lidé šetří na kultuře hlavně proto, že je k tomu tlačí tento systém?
    Samozřejmě, protože víme, že peníze jsou, ale neustále se rozkrádají. Prostě nejsou tam, kde by měly být. Současný systém je strašně bezzubý a ti, kteří nám tady vládli poslední čtyři roky, tak rozvrátili, co se dalo. To byl naprostý diletantismus. Jak to také může dopadnout, když ekonomiku řídí chemik. Někteří sedí ve vládě 20 let a jsou zcela mimo realitu a kvůli tomu také lidi ryjí držkou v zemi. Krizi už začínají vnímat ale i v Praze a vidí, že už to dávno není zlatá loď.

    Kde vidíte hlavní problém?
    Hlavně v tom, že se lidé nechtějí na politice podílet. Před problémy zavírají oči, a to je šance pro darebáka, který si začne dělat, co chce. Proto politik pracuje hlavně ve svém osobním zájmu, a ne pro lidi. Pozitivní ale je, že stále více lidí si to uvědomuje a mají snahu s tím něco udělat. Až ta část převáží, tak se začne něco měnit k lepšímu.

    Vy se zajímáte aktivněji o politiku?
    Začal jsem na komunální úrovni. Hlavně z toho důvodu, že jsem chtěl některé darebáky klepnout přes prsty. Už to, že do toho jdete, je první krok ke změně, která se může udělat. Úspěch jde ruku v ruce s neúspěchem a musím počítat, že se mi třeba dvě věci povedou a tři ne. Důležité je se nevzdat a jít si zatím, co pokládám za správné.

    Letos jsou komunální volby, které se vyznačují nízkou účastí. Přitom by to mělo být naopak...
    Právě v komunální politice jsem pochopil, jak se v malém městě dá tunelovat. Tam je to vše skryté a tam sbírají politici své "zkušenosti". V současné době se politice věnuji spíše ideologicky. Ne každý musí být hlasitý revolucionář na demonstracích. Důležité je hlásat dobré myšlenky, které přinesou dobré věci. Pokud někdo roznáší ty špatné, tak vzniká zlo.

    V úvodu jste zmínil, že mladí dnes studují, ale o daném oboru nemají páru. Zažil jste to v praxi?
    Právě že zažil. U filmů je to vidět hodně na tématech, která jsou prakticky o ničem. Není to ale jen u filmu, ale sám jsem v praxi zažil třicetileté manažery, co doslova páchali na lidech. Manažerem by se měl stát člověk po čtyřicítce, který svůj obor perfektně zná a začal od píky. Ředitelem ještě později. Dříve to tak bylo. Dnes je to obráceně a vzniká jen chaos. V podstatě takovým systém vůbec nefunguje. Kdybych měl firmu, tak bych takové lidi, které si ukájejí svá ega na druhých, vůbec nechtěl.

    Prozradíte, v jakém to bylo oboru?
    Bylo to v bance, kde tedy není vůbec tvůrčí prostředí, ale byl prostor pro osobní příběhy lidí. Celkem by to i šlo, ale jen do té doby, než tam nastoupili ti mladí pseudomanažeři. Nedělali nic jiného, než že kradli, lhali a dělali z lidí, jak se lidově říká, blbce. Absolutně zneužívali svoje postavení a být to v Německu, tak si jdou okamžitě sednout a nikdo by se s nimi nebavil. Ovšem u nás takové zákony nefungují.

    Vrátíme se k vašim knihám. Kolik jste jich napsal?
    První kniha se jmenuje, Mrtví muži nemluví a jedná se o detektivku. Z velryby, to jsou mystické povídky a další knihou je duchovní detektivka Brána. Po delší pauze, kdy jsem pracoval v bance, vyšly knihy Oáza v poušti, Za oponou noci a Krušnohorské proroctví. Z těch posledních dvou se složí i již zmiňovaný celovečerní film.

    Kdy přijde váš film do kin?
    Podle mých představ by to mělo být příští rok v listopadu. Hodně to asi protáhnou trikové scény, kterých mám několik, a ty musí být opravdu propracované.

    Autoři: Redakce 5plus2, Lada Laiblová

     

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace