Reklama

Reklama

Svatopluk Karásek

Svatopluk Karásek

nar. 18.10.1942
Praha, Protektorát Čechy a Morava

zem. 20.12.2020 (78 let)
Praha, Praha, Hlavní město Praha, Česko

Diskuze

sator

sator (hodnocení, recenze)

Svatopluk Karásek
Evangelický farář, písničkář a politik Svatopluk Karásek se narodil roku 1942 v Praze jako třetí dítě Petrovi a Doubravce Karáskových. Otec, vzdělaný člověk, který vládl mnoha jazyky, pracoval jako bankovní úředník, matka byla nejprve v domácnosti, později měla zaměstnání v Náboženské matici: pocházela z evangelické rodiny, takže Sváťu již odmala – stejně jako jeho starší bratry Milana a Oldřicha (pozdějšího slavného fotografa) – vedla k víře.

Základní školu začal Sváťa navštěvovat v pohnutém roce 1948 a neustále v ní měl nějaké problémy: hodně zlobil, šaškoval, vytáčel spolužáky i učitele, takže dostával dvojky a trojky z chování a přestupoval z jedné smíchovské základky do druhé. Naproti tomu byl zdatným sportovcem – závodně plaval, hrál volejbal, v zimě se věnoval lyžování. Zároveň ho velmi oslovil rock´n´roll; už někdy v šestapadesátém napsal svůj první písňový text – „Dalibor rock“ na melodii elvisovského rock´n´rollu „Jailhouse rock“. Po ukončení základní školy začal v roce 1956 studovat na Střední zahradnické škole v Děčíně. A zase: znalosti měl v malíku (výborná paměť), sport ho bavil nadále (hrál volejbal a basket), psal texty školní kapele, ale jak byl tím zlobivým (kanadské žertíky) a velmi nepřizpůsobivým, opět často dostával trojky z chování. Postupně se vše kupilo a sčítalo, až byl nakonec v roce 1958 ze školy vyloučen, pak přijat, pak vyloučen, v devětapadesátém znovu přijat, ale tentokrát na stejný typ školy v Mělníce (obor zahradnicko-vinařský), pak byl ale znovu vyloučen. Nakonec byl po práci ve vinných sklepech v Mělníce na školu opět přijat.

Ve městě Ludmily se seznámil s jiným studentem, jazzovým klarinetistou Vratislavem Brabencem. Začali spolu diskutovat o Bibli, v které si oba četli, občas si spolu zahráli – Sváťa uměl trochu na bendžo, tak si založili kapelu Potkani – a poté spolu dělali i divadlo malých forem, dokonce se s ním dostali do celostátní soutěže. Z té pak byli vyloučení, neboť je na ní dostihl špatný posudek ze školy, v němž stálo, že „mají špatný vliv na svou generaci“. Možná to všechno vycházelo i z celkové Karáskovy nekonformity: například na přelomu 50.–60.let ho nadchla poezie beat generation, která ho velmi inspirovala, a v níž si hoví dodnes (jeho rock´n´rollová báseň „Sezam“ z roku 1959 je beatniky silně ovlivněna).

V roce 1961 Sváťa odmaturoval a podal přihlášku na evangelickou bohosloveckou fakultu, kam ovšem na zásah nějakého soudruha z ministerstva nebyl přijat. Aby se vyhnul vojně, začal makat v kladenských dolech. Zároveň si tím plnil i tehdejší státní požadavek nejméně jednoleté praxe v dělnickém povolání před studiem na vysoké škole. Komenského bohosloveckou fakultu v Praze tak začal Karásek studovat až v roce 1964. A aby se vyřádil i sportovně, hrával za céčko Slávie VŠ basket. V pětašedesátém začal studovat tutéž VŠ i jeho kamarád Brabenec – často spolu chodívali do hospod, kde mezi ostatními studenty „šířili víru“. V Jirchářích také pořádali jazzové večery s hudbou a poezií. Sváťa se pak seznámil se studentkou pedagogické fakulty Stáňou Žaludovou, s níž začal chodit. Ve třetím ročníku Karásek studium bohoslovectví přerušil a dobrovolně odešel do vojenské služby. Se svými přímočarými a jasnými názory se tam pochopitelně dostával do všelijakých problémů: například v době izraelsko-arabské války mu za jeho odmítnutí bojovat proti Izraeli a následném odevzdání samopalu svému velícímu důstojníkovi, hrozil polní soud za velezradu a následné zastřelení. Naštěstí byl Izrael s Araby do šesti dnů hotov, takže ČSLA (také naštěstí) do války nezasáhla, a Karáskovi se soud vyhnul. Následně byl poslán na psychiatrické vyšetření a posléze dostal papír o „nemožné přizpůsobivosti vojenskému prostředí“.

Vrátil se tedy ke studiím na fakultu, přičemž zjistil, že jeho kamarád Brabenec ze školy hodlá odejít. V tom čase také vyšly první Karáskovy verše ve vysokoškolském časopise Kostnické jiskry. V lednu ´68 nastoupil Sváťa jako diakon (nejnižší stupeň kněžstva) na faru v povltavské Hvozdnici, kde se rozhodl po ukončení studia vykonávat svoje kněžské povolání. Napřed se ale ještě oženil se Stáňou, jež byla v pokročilém stádiu těhotenství. V květnu 1968 pak úspěšně dokončil studium na VŠ a přesunul se do Hvozdnice. Rodinu tehdy postihla krutá rána. Stánin první porod skončil tragicky – narodila se nedonošená dvojčata, ale v pražské nemocnici tehdy nebyly inkubátory, proto musela být převezena v sanitce do Písku. A jelikož ve voze nefungovalo topení, obě děti cestou zmrzly. Pro Sváťu (a ještě větší pro Stáňu) to byl šok, takže se na režim, který je takto neschopen postarat se o narozené děti, fakticky nasral.

Sváťa se pak faru snažil s přáteli zvelebovat, vybudoval tam kupříkladu noclehárnu pro příchozí. A postupně se zdvihla i návštěvnost na kázání. V devětašedesátém se pak Karáskovým narodila dcera Adélka. V roce 1970 byl Karásek po intervenci státních orgánů přeložen do Nového Města pod Smrkem. Tam začal se skutečným psaním písniček: první byla „Vy silní ve víře“ na nápěv nějakého anglického songu, dále tu kupříkladu vznikly „Boj na nebi“, „Já jsem ňákej stounavej“ či „Svatba v Káni“. Za čas se objevil problém – na kázání tam Sváťovi chodili mladí lidé, což bylo „proti zájmům státu“, takže se ho bolševik snažil i z tohoto města vystrnadit. A v roce 1971 mu byl nakonec odebrán státní souhlas s výkonem duchovenské služby.

V dvaasedmdesátém se Karáskovi přesunuli na hrad/zámek Houska, kde Sváťa začal pracovat jako kastelán. Jelikož „mu připadalo smutný“, že jen kvůli jednomu jedinému štemplu nemohl nikde kázat, a tím tedy naplňovat svoje poslání, začal psát další texty písní a všude, kde se octl, je hrál na kytaru a zpíval. Občas zajížděl do Prahy, kde zpíval s církevní skupinou Berani (mj. pro ně napsal text „V nebi je trůn“). A naopak na Housce se zase často zastavovali Sváťovi kamarádi ze studií a další faráři či teologové.

Karáskovo první setkání s undergroundem proběhlo během akce na pražském parníku v rámci „Soukup´s Marriage“ v létě 1973. Na ní ho pozval jeho dávný kamarád Vráťa Brabenec, který v té době začal hrát na saxofon s Plastic People of the Universe, a je třeba říci, že z obou stran bylo jaksi rozpačité. Pak ale byly ledy postupně prolomeny. Karáskovi začali chodit k rodině Němcových do Ječné, kde probíhaly přednáškové university, společně se stýkali po různých večírcích, s Jirousem a Charlie Soukupem vyráželi na spanilé jízdy mimo Prahu. V září 1974 hrál Sváťa na Festivalu 2. kultury v Postupicích. Na sklonku onoho roku nahráli Plastici na Housce v provizorním studiu svoje album „Egon Bondy´s Happy Hearts Club Banned“. V tom čase se Karáskovým narodil syn Šimon.

V roce 1975 vyšly v samizdatu Karáskovy básně ve sbírce „Staré věci“, ve stejné době pak složil Egonu Bondymu k narozeninám song „Say No To The Devil (Sejmou ti podobu, sejmou)“, který se (stejně jako některé další) objevil v samizdatovém sborníku „Egonu Bondymu k 45. narozeninám invalidní sourozenci“. Karásek v tom čase také církevně oddal Mejlu Hlavsu a Janu Němcovou. V tomtéž roce přijel na Housku Zdeněk „Londýn“ Vokatý, s nímž se Sváťa hned skamarádil a jenž mu pak pod některé texty skládal hudbu (např. „Žalm /Obešel já polí pět/“). Společně organizovali filosofické a teologické přednášky, často tu přednášeli faráři z tzv. Nové orientace (Miloš Rejchrt, Alfréd Kocáb, Jan Šimsa atd.). Od pětasedmdesátého byl Karásek taktéž veden v evidenci StB jako „nepřátelská osoba“. Nu, a na podzim na Housce nahrávala některé písně i skupina DG 307 básníka Pavla Zajíčka.

V únoru ´76 hrál Karásek na II. Festivalu 2. kultury v Bojanovicích, ale následně v březnu začalo zatýkání androšských mániček a on byl vzat do vazby. Posléze byl v rámci tzv. případu Plastic People odsouzen na 8 měsíců nepodmíněně. Za mřížemi napsal některé další texty, jimiž byly třeba „Rozsévač“, „Pavouci“ nebo nová verze songu „Zlámali kříže“ (pův. „It´s Too Late“), která je dnes známa pod lidovým názvem „Voni se k sobě tulej“. Po návratu z vězení v listopadu ´76 už nesměl na Housce pobývat, a tak zůstal v Praze. Mezitím, co byli mužové v kriminále, jejich manželky – Stáňa a Juliana Jirousová si za peníze půjčené od Václava Havla a dalších přátel koupili byt v Praze na Smíchově v ulici U Zámečnice (což je v podstatě kolonie Buďánky), takže Sváťa měl i kde bydlet.

V roce 1977 pak samozřejmě podepsal Chartu a zahrál si na Hrádečku u Václava Havla na III. Festivalu 2. kultury. Poté už mohl pracoval jen v dělnických povoláních – byl zaměstnán jako myč výloh v NP Úklid Praha. A i s tím měl potíže, neboť StB se naň (stejně jako na další chartisty) zaměřila: šlo zejména o domovní prohlídky a cépézetky. Bylo to velmi obtížné období – Karáskovým se narodila dcera Kristýna a Stáňa byla těžce nemocná se srdcem. Přesto Sváťa s manželkou i dětmi stále jezdili na návštěvy přátel do androšských baráků, zejména do Řepčic k manželům Parkánovým a do komunity mániček v Nové Vísce u Chomutova. Do estébáckého ohně bylo oleje přilito ještě víc, když se Sváťovy nahrávky objevily na deskách v zahraničí: Jiří Pallas ve Švédsku vydal nejprve sampler „Zakázaní zpěváci druhé kultury (1978, kromě Karáska ještě Marta Kubišová, Charlie Soukup, Vladimír Veit, Vlasta Třešňák a Jaroslav Hutka) a v roce 1979 vyšla tamtéž u Pallasova labelu Šafrán 78 a zároveň u kanadského labelu Boží mlýn Prod., za kterým stál překladatel Paul Wilson, LP-deska „Say No To The Devil“. Sváťa ji nahrál se Zdeňkem „Londýnem“ Vokatým a obsahuje slavnou, téměř zlidovělou píseň „Say No To The Devil“ plus další songy jako „Temné stíny“, „Muž bohem ztracený“, „Je pozdě (It´s Too Late)“ nebo „Žalm (Aj obešel já)“.

A jelikož navíc Karáskovi s Kukalovými, Londýnem, Bobšem Rösslerem a dalšími lidmi koupili mlýn v Prosíčkách u Ledče nad Sázavou, a hodlali tu vybudovat další komunitní barák, tlak na Karáska i jeho rodinu ze strany StB sílil. V jeho spisu se píše: „…S osobou Karáska byla provedena řada preventivně rozkladných opatření, jejichž cílem bylo zamezit jeho další účasti na nepřátelské činnosti, která se však nesetkala s pozitivními následky. Z těchto důvodů bylo v roce 1979 přikročeno k zařazení akce ‚Sutana‘ (takhle si fízlové sledovačku Karáska pojmenovali – pozn. aut.) do projektu ‚Asanace‘, jejímž cílem bylo využít inklinace Karáska k tzv. západnímu způsobu života s tím, aby se rozhodl vystěhovat z ČSSR.“ A tak neustále probíhaly u Karáskových domovní prohlídky, jejichž hlavním účelem bylo co nejvíce všechno rozházet a zdemolovat. Výslechů absolvoval Sváťa nepočítaně. Navíc mu bylo naznačeno, že barák v Prosíčkách bude zlikvidován. Život zde se již stal neúnosným…

V první polovině roku 1980 emigrovali Karáskovi společně s Vokatými (Londýnem a Dášou) nejprve do Rakouska, Karáskovi pak pokračovali ještě do Švýcarska. V Bonstettenu poblíž Curychu pak Sváťa působil jako evangelický farář, přičemž po pěti letech svou práci začal vykonávat na curyšském předměstí v Hönggu. Mezitím často vystupoval se svými písničkami na různých emigrantských srazech – u Charlieho Soukupa v Alsasku, u Londýna na jeho vpravdě undergroundové usedlosti v Klement, v Mnichově, v Rohru u opata Opaska, ve Frankenu, ve Vídni v Chmelákově hospodě Nachtasyl. Nejčastěji pak Karásek hrával s Dášou Vokatou, s Charliem a také s Miroslavem „Skalákem“ Skalickým a samozřejmě s Londýnem.

Po sametové revoluci v roce 1989 se Sváťa vrátil na čas do Československa (bez Stáni – ta měla ve Švýcarsku zavedenou lékařskou praxi). Vyšlo mu tu napůl koncertní album „Řek´s už ďáblovi ne?“, obsahující koncert Karáska z polské Wroclawi, kde ho na kytaru doprovází opět Londýn Vokatý. Druhá strana je již studiová (raritou je song „Hadovky smrduté“, což je parodický text na Bondyho „Houby“, s použitím Hlavsovy hudby). V jednadevadesátém pak Kocour Havelka v Globusu vydal Karáskovu desku „Say No To The Devil“ s klasikami jako „Say No To The Devil“, „Ženský jsou fajn“, „Já jsem ňákej stounavej“, „Návštěva v pekle“, „Je pozdě (It´s Too Late)“, „Vy silní ve víře“. V letech 1990 a 1991 měl Karásek v Československu také častá kázání (např. v pražské Betlémské kapli), dlouhodoběji pak působil v Novém Městě pod Smrkem a posléze v Praze. Vykonával i funkci studentského duchovního na ČVUT a samozřejmě koncertoval, památná jsou zejména společná vystoupení s křesťanskou skupinou Oboroh po českých věznicích. S kapelou Oboroh pak Sváťovi vyšlo album „Nebeská kavárna“. V období 1991-92 ještě dokázal kombinovat své duchovní povinnosti ve Švýcarsku s aktivitami u nás, ale v roce 1993 se musel zase vrátit do Švajcu. V tom samém roce mu vyšla (již oficiálně) jeho původně samizdatová sbírka „Staré věci“ plus nějaké jeho písňové texty pod názvem „Protestor znamená vyznávám“.

V sedmadevadesátém se Sváťa natrvalo vrátil do Čech a nastoupil do funkce faráře na staroměstském sboru U Salvátora. Bohužel krátce poté mu zemřela manželka Stáňa.

V roce 1998 vzbudila nadšení kniha „Sváťa Karásek – Víno tvé je výborné“ – jde o svazek rozsáhlých rozhovorů, které se Sváťou vedli evangeličtí farářové Štěpán Hájek a Michal Plzák. V téže době se na pultech objevila reedice Karáskova alba „Řekni ďáblovi ne“. O rok později vyšly knižně další Karáskovy básně a texty písní pod názvem „V nebi je trůn“ a v tomtéž čase nahrál novou desku „Halelujá“ se svou kapelou Pozdravpámbu. V následujícím roce 2000 vyšlo také jeho více než 50 kázání v souboru nazvaném „Boží trouba“. Zároveň ve Švýcarsku vyšla v němčině kniha „Der durchnässte Pfarrer: Ein fröhlich-ernster Lebenslauf Prag-Zürich retour“ (Promočený farář: Veselovážný životopis Praha-Curych zpáteční). A v tomtéž roce došlo k vydání souborných nahrávek z různých koncertů pod názvem „Rány zní (Blues, Spirituals &…)“. Jedná se o koncertní záznamy z Nové Vísky (1979), z Hrádečku (1977), z Rohru (1987), z vídeňského Nachtasylu (1988), Mnichova (1987), Prahy (1990), Plzně-Lochotína (1990) a ze statku Charlieho Soukupa z Alsaska (1985).

V červnu 2001 se Karásek stal členem Rady České televize, ale po zvolení Jiřího Balvína ředitelem ČT, což se stalo v říjnu téhož roku, na tuto funkci rezignoval. O rok později skončil s farářováním u Salvátora, neboť se vrhl do politiky. Ve volbách v roce 2002 byl zvolen do Poslanecké sněmovny jako nezávislý za stranu Unie svobody – Demokratická unie, která tvořila koalici s KDU-ČSL. V letech 2002 až 2004 byl místopředsedou sněmovního výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, zároveň v letech 2002–2003 členem výboru pro obranu a bezpečnost. V roce 2004 Karásek přijal členství v US-DEU a taktéž byl jmenován zmocněncem vlády pro lidská práva. Po prohraných volbách v roce 2006 ale ukončil svoje poslancování a o pár měsíců nato ho Topolánkova vláda odvolala i z funkce vládního zmocněnce pro lidská práva. Poté se ještě dvakrát snažil kandidovat do senátu, ale už neuspěl. Během své politické kariéry se stačil ještě jednou oženit – s mladou úřednicí Pavlou, která mu v roce 2004 porodila dceru Kláru. Krátce poté Karáskovi adoptovali z kojeneckého ústavu holčičku Markétu.

V roce 2007 vyšla Sváťovi v Curychu další kniha „Verlacht diese Hoffnungslosigkeit!“ (Vysmějte se téhle beznaději) a on sám se vrátil na kněžský stolec, když opět začal působit jako duchovní u Salvátora.

V roce 2010 byla vydána vzpomínková nahrávka „1. 1. 1990“, což je živý záznam Sváťova vystoupení pro časopis Vokno. Bohužel, v tomtéž roce Svatopluk Karásek prodělal mozkovou mrtvici, při které bylo postiženo řečové centrum a pravá část těla. Z této cévní příhody se zotavuje dodnes. Přejme mu tedy brzké uzdravení a zapějme si společně song „Je pozdě (It´s Too Late)“, který byl kdysi označen za hymnu českého undergroundu.

Uživatel sator smazal svůj příspěvek.

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Herec

Dokumentární
2014

Fenomén Underground (seriál)

2012

Rok bez Magora

2009

13. komnata (seriál)

 

13. komnata Svatopluka Karáska (S04E40)

 

Proces s Plastic People (TV film)

2008

Naše jediná jistota je, že všechno dobře dopadne (studentský film)

2005

Na druhé koleji

2001

Příběhy slavných (seriál)

 

Mejla (S02E20)

1998

Bigbít (seriál)

1985

Setkání u Čárlího 1985

Reklama

Reklama

1977

Atentát na kulturu (TV film) - a.z.

Koncerty
2020

Kaiser & Vokatá v undergroundu

Host

Reklama

Reklama