foto

Larry Jordan

  • nar. 1934
    Denver, Colorado, USA

Biografie

Nezávislý filmař a animátor Larry Jordan se narodil v roce 1934 v Denveru, stát Colorado, USA. Do světa filmu byl zasvěcen experimentátorem Stanem Brakhagem v padesátých letech, kdy se jako spolužáci rozhodli zkoumat formy obraznosti využívající asociací - tzv "psychodrama".

Sám Jordan studoval v letech 1951 - 53 univerzitu v Harvardu, kde jej okouzlily obrazy předního surrealisty Maxe Ernsta. Velmi jej také ovlivnil film Jeana Cocteaua Krev básníkova. Začal sbírat černobílé rytiny a přetvářet je na krátké experimentální filmy. V padesátých letech rovněž pobýval s Brakhagem v New Yorku, kde se setkal s dalším surrealistou - Josephem Cornellem.

Zhruba v šedesátých letech Jordan takzvaně "našel svůj styl" - symbolicky manifestovaný filmem DUO CONCERTANTES (1964), ve kterém je stále znát značné ovlivnění Ernstem. Jedná se o devítiminutový film poskládaný z různých nasbíraných rytin, přičemž v něm nenajdeme žádný pevný příběh, ale spíše volné řetězení obrazů založené na podobnosti pohybu.

Pod vlivem Cornella natočil Jordan tři lyrické animované filmy používající opět pozadí rytin - DREAM MERCHANT (1965), PINK SWINE a GYMNOPEDIES (1965). V roce 1972 stvořil Jordan svůj asi nejlepší film, devítiminutový OUR LADY OF THE SPHERE, inspirovaný Tibetskou Knihou mrtvých.

V následujícím desetiletí Jordan svá díla prezentoval zejména v galeriích a specializovaných kinech. V této době natočil mimo jiné např. THE RIME OF THE ANCIENT MARINER (1977) - čtyřicetiminutové převyprávění básně Samuela T. Coleridge Píseň starého námořníka; opět s využitím rytin Gustava Dorého.

Během osmdesátých a devadesátých let při vytváření svých filmů používá také barevné rytiny - vznikají filmy jako je MASQUERADE (1981), osmdesátiminutový SOPHIE'S PLACE (1986) a THE VISIBLE COMPENDIUM (1991). Rovněž začíná využívat zvukové koláže. Film se tak pro něho stává jakousi hravou skládankou, postavenou z různých fragmentů a významů světa, a záleží již jen na samotném divákovi, jaký význam v něm nalezne.

V současnoti Jordan shromažďuje rytiny a vizuální fragmenty pro další dva filmy - GLASS HOUSE (nepochybně odkazující na Bretonův "skleněný dům") a KABBALAH. Kromě tvorby těchto snímků se Jordan v posledních letech věnuje také sochařství - vytváří trojrozměrné kolážové schránky. Zároveň je také předsedou filmového oddělení na San Francisco Art Institute.

Ninkaa

Herecká filmografie

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky