Reklama

Reklama

Jindřich Plachta

Jindřich Plachta

nar. 01.07.1899
Plzeň, Čechy, Rakousko-Uhersko

zem. 06.11.1951 (52 let)
Praha, Československo

Biografie

„Eman je pašák. Eman je pašák...“

Říká si starostlivý a dobrosrdečný krejčí Emanuel Habásko o svém synovi v Innemannově a Poláčkově komedii MUŽI V OFFSIDU (1931). Právě starého krejčího Habáska skvěle zahrál Jindřich Plachta. Ve filmu sehrál desítky podobných rolích oplývající svou upřímností a lidskostí. Vytvořil však i závažnější role, ale krejčí Habásko mu přinesl na začátku zvukové éry filmu velikou popularitu a „katapultoval“ ho mezi nejoblíbenější a nejpopulárnější herce své doby.

Narodil se 1. července 1899 Plzni jako Jindřich Šolle. Ke svému pozdějšímu jménu přišel díky rozevláté peleríně, kterou s oblibou jako školák nosil a která na jeho vysokém a hubeném těle vlála. Po absolvování obchodní akademie v Plzni (1918) byl nejdříve zaměstnán v plzeňské Ústřední bance československých spořitelen. V letech 1918 – 1919 pobýval služebně v Krakově, od roku 1919 pracoval v Praze jako praktikant Poštovní spořitelny. Již v této době tajně vystupoval na různých malých scénách. Po náhlém a předčasném odchodu do penze ze zdravotních důvodů v roce 1927 se věnoval jen umělecké činnosti. Se svou ženou Alenou měli dvě děti, dceru Alenu a syna Zdeňka.

Jako herec vystřídal řadu scén a kabaretů. Divadlo začal hrát již ochotnicky ve svém rodišti. Po příchodu do Prahy se začal objevovat se svými vlastními sólovými čísly (oblíbené a známé bylo číslo „Potlachy Vůněslavy Acetylénové“) v různých kabaretech (například Kabaret Satyr v Nuslích, Červená sedma /1921/, Rokoko, Varieté, Divadlo Vlasty Buriana /1927 – 1928/ atd.). Jeho první stálejší angažmá bylo v Osvobozeném divadle (1929 – 1930), v roce 1930 odešel opět do Rokoka a odtud ve stejném roce znovu do Divadla Vlasty Buriana, kde hrál až do roku 1933. Vystupoval opět v Osvobozeném divadle (1933 – 1937), v Tylově divadle v Nuslích (1937 – 1938), v Divadle U Nováků (1938 – 1941) a ve Velké operetě (1941 – 1944). V této době pohostinsky vystupoval i v Nezávislém divadle.

Po osvobození byl členem Divadla 5. května (1945 – 1948) a rovněž zájezdového Vesnického divadla, nazvané jako Divadlo pod Plachtou (1946). V letech 1948 – 1949 byl angažován v činohře Národního divadla. Sem ho chtěl již ve třicátých letech angažovat K. H. Hilar. Plachta pro svojí skromnost a nesmělost (někteří herci tvrdili, že tyto vlastnosti pouze předstíral) odmítl tuto i další výhodné nabídky. Na naší nejpřednější scéně však dlouho nevydržel – v sezóně 1950 – 1951 již vystupoval v Divadle na Vinohradech. Další jeho divadelní působení zhatila předčasná smrt.

Jeho divadelní a herecké práci i rozvoji herectví bránily veliká tréma a nedůvěřování si, kterými trpěl celý život. Vystupoval zejména v komediálních rolích, ve kterých uplatňoval své vyzáblé, dlouhé tělo, velký nos, svérázný, originální obličej, charakteristickou dikci a hlas. Jeho nejvýznamnějšími divadelními rolemi byl Maleček ve Vančurově „Josefíně“, pan Franc v Jiráskově „Lucerně“ či krejčí v „Janu Husovi“. Těžiště jeho umělecké činnosti však spočívalo ve filmu, který mu přinesl neskutečně velikou popularitu.

Ve filmu debutoval již v roce 1926 rolemi v šesti němých filmech DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK (vojenská stráž), FALEŠNÁ KOČIČKA (raněný na nosítkách), LOUPEŽNÍCI NA CHLUMU (loupežník Dlouhý Jíra), OTEC KONDELÍK A ŽENICH VEJVARA II. (pan Pajtlšmíd), PANTÁTA BEZOUŠEK (penzista), PRACH A BROKY (lesní adjunkt Cvrčala). V němém filmu si zahrál na dvacet různých rolí. Mezi ty významnější bezesporu patří komorník Kristián v komedii MILENKY STARÉHO KRIMINÁLNÍKA (1927), muzikant v PÁTERU VOJTĚCHOVI (1928), krajánek Dlouhý v komedii Z ČESKÝCH MLÝNŮ (1929), pan Pajtlšmíd v komedii s Antonií Nedošínskou a Theodorem Pištěkem TCHÁN KONDELÍK A ZEŤ VEJVARA (1929), krejčí v nejslavnějším českém němém dramatu TAKOVÝ JE ŽIVOT (1929) atd. Stal se oblíbeným a žádaným hercem. I když hrál třeba v podřadných rolích, nikdy nepředvedl podřadný výkon. Toto se přeneslo i do zvukového filmu, kde sehrál neuvěřitelných sto rolí.

Ve zvukovém filmu často hrál různorodé role ve filmech vyšší i nižší úrovně: drožkář v Antonově TONCE ŠIBENICI, nadporučík Hofer v Lamačově komedii C. A K. POLNÍ MARŠÁLEK, pošťák v Lamačově a Fričově komedii ON A JEHO SESTRA, sluha Puntík, říkající dnes již zdomácnělou větu „Krasavice inteligentní“ v komedii TO NEZNÁTE HADIMRŠKU, majitel sňatkové kanceláře Kubr v SŇATKOVÉ KANCELÁŘI, dělník Kukačka v Burianově komedii ANTON ŠPELEC, OSTROSTŘELEC, Emanuel Střela v komedii JEDENÁCTÉ PŘIKÁZÁNÍ, krejčí Bohdan Mráz v BARBOŘE ŘÁDÍ Miroslava Cikána, rada Bezchyba v Haasově a Vávrově filmu VELBLOUD UCHEM JEHLY, komorník Jan ve TŘECH MUŽÍCH VE SNĚHU, laskavý továrník Vydra ve Slavínského ULIČNICI, svérázný švagr Jan v DŮVODU K ROZVODU Karla Lamače, student Petr Lašek v JARČINĚ PROFESORU Čeňka Šlégla, mazaný vojín Vendelín Křídlo v ARMÁDNÍCH DVOJČATECH, obchodník Klučina ve SLEČNĚ MATINCE Vladimíra Slavínského, fotograf Mráček v Cikánově komedii PELIKÁN MÁ ALIBI, příštipkář Zouplna v TURBÍNĚ Otakara Vávry, rychtář Pálka ve Fričově komedii POČESTNÉ PANÍ PARDUBICKÉ, doktor v komedii PRSTÝNEK či krajánek Filip Čtverylka v Krškově poetické ŘEKA ČARUJE.

Své nezapomenutelné filmové role, ve kterých je vidět Plachtův charakteristický nesmělý projev a hluboká lidskost, vytvořil ve snímcích PŘED MATURITOU (profesor matematiky Kleč), MUŽI V OFFSIDU (již zmíněný krejčí Emanuel Habásko), VRAŽDA V OSTROVNÍ ULICI (detektiv Klubíčko), NAŠI FURIANTI (vysloužilec Bláha), FILOSOFSKÁ HISTORIE (aktuár Roubínek), PÁN A SLUHA (obětavý sluha Chytráček), CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE (laskavý profesor Matulka), SVÁTEK VĚŘITELŮ (úředník Kolčava), KDYBYCH BYL TÁTOU (starý mládenec Antonín Adamička), DRUHÁ SMĚNA (dělník Jančar), za tuto roli získal Národní cenu za umění filmové (1941), ADVOKÁT CHUDÝCH (hokynář Marvan), Z ČESKÝCH MLÝNŮ (mazaný krajánek Šafránek), KAREL A JÁ (drožkář Šourek), MĚSTEČKO NA DLANI (obecní blázen Janek Pudeš), NEBE A DUDY (horník Antonín Fábera) nebo U PĚTI VEVEREK (až neúměrně dobrotivý majitel domu Josef Houbička, svádějící urputný boj se svojí zlou manželkou), v tomto filmu si v malé roli zahrál i Plachtův syn Zdeněk Šolle.

Jako veliký a přesvědčený stoupenec komunistických ideálů spolupracoval za německé okupace s domácím odbojem, což ho několikrát přivedlo do ohrožení života, a finančně podporoval postižené rodiny. Aby se vyhnul nacistickým rozhlasovým skečům a účinkováním v německých filmech, schoval se za pomoci přátel do nemocnice a postoupil operaci s dlouhodobou hospitalizací.

Po válce sehrál ve filmu ševce Domažlíka v PRŮLOMU (1946), trhovce Františka Diviše v milé komedii PRÁVĚ ZAČÍNÁME (1946), dědečka Vejvodu v komedii NEVÍTE O BYTĚ? (1947), profesora přírodopisu Bláhu v komedii ČERVENÁ JEŠTĚRKA (1948), úředníka, později dělníka Nováka v komedii PAN NOVÁK (1949). Plachtovou vůbec poslední rolí se stal dělník Ferda Fikejs v agitce KARHANOVA PARTA (1951). V roce 1953 natočil režisér Čeněk Duba střihový film VEČERY S JINDŘICHEM PLACHTOU.

Plachta se věnoval rovněž rozhlasové činnosti, kde také předčítal své knížky a povídky (př. „Větroplachy paní Acetylénové“), spisovatelské a publikační práci. Je autorem dodnes oblíbených dětských knížek „Pučálkovic Amina“ (1931), která se dočkala i večerníčkové kreslené verze, „Dějepis světa a okolí“, „Trampský nástin dějin“ a posmrtně vydaných sborníků drobných humoristických próz a vzpomínek „Na slovíčko s Jindřichem Plachtou“ (1980) a „O lidech nešikovných“ (1989). Přispíval svými fejetony, kurzívami a povídkami do denního tisku (po roce 1945 zejména do Rudého práva). Na pokračování otiskoval v časopisech své „Koutky“ a „Blechu z Hollywoodu a její rozmarné a dobrodružné příběhy“.

Jako přesvědčený komunista jezdil hrát na vesnice, do továren a do dolů. Jako horník dobrovolně brigádničil v kladenských dolech, které mu podlomily zdraví. Na vyčerpání z těžké práce v dolech Plachta zemřel 6. listopadu 1951 v Praze ve věku pouhých padesáti dvou let. Díky svým rolím starých mládenců, které hrál již ve svých třiceti letech, si diváci ani neuvědomovali, že byl tak mladý. Díky svému hereckému umění se Jindřich Plachta zapsal (a stále zapisuje) do srdcí několika generací filmových diváků.

Jaroslav "krib" Lopour

Herec

Filmy
1950

Karhanova parta

 

Zvony z rákosu

1949

Pan Novák

1948

Červená ještěrka

1947

Dravci

 

Nevíte o bytě?

1946

Hrdinové mlčí

 

Pancho se žení

 

Právě začínáme

Reklama

Reklama

 

Průlom

1945

Z růže kvítek

 

Řeka čaruje

1944

Jarní píseň

 

Kluci na řece

 

Počestné paní pardubické

 

Prstýnek

 

Skalní plemeno

 

U pěti veverek

 

Černí myslivci

1943

Žíznivé mládí

1942

Barbora Hlavsová

 

Dlouhý, Široký a Bystrozraký

 

Host do domu

 

Karel a já

 

Městečko na dlani

1941

Advokát chudých

 

Gabriela

 

Nebe a dudy

 

Pantáta Bezoušek

 

Turbina

 

Z českých mlýnů

1940

Druhá směna

 

Konečně sami

 

Pelikán má alibi

 

Štěstí pro dva

1939

Cesta do hlubin študákovy duše

 

Dobře situovaný pán

 

Hvězda z poslední štace

 

Kdybych byl tátou

 

Svátek věřitelů

1938

Bílá vrána

 

Děti na zakázku

 

Ideál septimy

 

Milování zakázáno

 

Pán a sluha

 

Slečna matinka

 

Vzhůru nohama

1937

Armádní dvojčata

 

Důvod k rozvodu

 

Filosofská historie

 

Harmonika

 

Jarčin profesor

 

Karel Hynek Mácha

 

Kříž u potoka

 

Láska a lidé

 

Naši furianti

 

Poručík Alexander Rjepkin

 

Poslíček lásky

 

Ze všech jediná

 

Ztratila se Bílá paní

1936

Komediantská princezna

 

Tři muži ve sněhu

 

Uličnice

 

Velbloud uchem jehly

 

Vojnarka

 

Švadlenka

1935

Barbora řádí

 

Bezdětná

 

Jedenácté přikázání

 

Jánošík

 

Vdavky Nanynky Kulichovy

1934

Na Svatém Kopečku

 

Na růžích ustláno

 

U nás v Kocourkově

 

Z bláta do louže

 

Zlatá Kateřina

1933

Dům na předměstí

 

Její lékař

 

Na sluneční straně

 

Vražda v Ostrovní ulici

1932

Anton Špelec, ostrostřelec

 

Děvčátko, neříkej ne!

 

Před maturitou

 

Sňatková kancelář

1931

Aféra plukovníka Redla

 

Muži v offsidu

 

Obrácení Ferdyše Pištory

 

On a jeho sestra

 

On a jeho sestra (německá verze)

 

To neznáte Hadimršku

 

Třetí rota

1930

C. a k. polní maršálek

 

Fidlovačka

 

Tonka Šibenice

 

Tonka Šibenice

 

Tonka Šibenice (německá verze)

 

Černý plamen

1929

Neviňátka

 

Pasák holek

 

Takový je život

 

Tchán Kondelík a zeť Vejvara

 

Z českých mlýnů

1928

Aféra v grandhotelu

 

Děvče z tabákové továrny

 

Hřích

 

Láska kvete v každém věku

 

Osudné noci

 

Páter Vojtěch

 

Ve dvou se to lépe táhne

 

Veterán Votruba

 

Známosti z ulice

 

Životem vedla je láska

1927

Milenky starého kriminálníka

 

Pražský kat

1926

Falešná kočička aneb Když si žena umíní

 

Loupežníci na Chlumu

 

Otec Kondelík a ženich Vejvara II.

 

Pantáta Bezoušek

 

Prach a broky

1925

Dobrý voják Švejk

Dokumentární
2022

Životní styl první republiky (seriál) - a.z.

 

Kino a divadlo - a.z. (E04)

2014

Filmy pod taktovkou FOK - a.z.

2002

Příběhy slavných (seriál)

 

Hamlet IX. hodnostní třídy (S03E03)

1953

Večery s Jindřichem Plachtou - a.z.

Krátkometrážní
1935

Vesele do nového dne

Spisovatel

Filmy
1967

Pučálkovic Amina (TV film) - kniha

Seriály
2001

Pučálkovic Amina - kniha

Host

Reklama

Reklama