foto

Thelma Schoonmaker

  • nar. 3.1.1940 (80 let)
    Alžírsko

Biografie

Thelma Schoonmaker je americká filmová střihačka, která se narodila rodičům Thelmě a Bertramovi Schoonmakerovým. Bertram, pocházející z newyorské nizozemské politické rodiny, byl zaměstnán jako agent Stardart Oil Company a pracoval značně v zahraničí. Schoonmakerovi byli krátce evakuováni do Spojených států po pádu Francie během druhé světové války. V roce 1941 se rodina přestěhovala na nizozemsko-karibský ostrov Aruba, kde Thelmin otec pokračoval v práci pro společnost Standard Oil a její matka provozovala mateřské školy. Schoonmaker byla primárně vychovávána na Arubě, v komunitě, kterou popisovala jako „kolonii cizinců z celého světa“; také strávila část svého dětství v Portugalsku.

Schoonmaker nežila ve Spojených státech, dokud nedospěla v roce 1955, a byla zpočátku odcizena americkou kulturou. Schoonmaker měla zájem o kariéru v mezinárodní diplomacii a v roce 1957 začala navštěvovat Cornell University, kde studovala politologii a ruský jazyk. Když v roce 1961 promovala na Cornell University, začala zkoušet státní ministerstvo, aby se mohla ucházet o pozice ve vládě USA. 

Schoonmaker byla politicky nakloněna a namítána a byla proti vietnamské válce a podporovala hnutí za občanská práva. Absolvovala zkoušky ministerstva zahraničí, ale neuspěla v závěrečném „zátěžovém testu“, když vyjádřila nechuť k jihoafrické politice apartheidu, což byl postoj, který neseděl dobře s těmi, kdo testy prováděli.

Zatímco absolvovala postgraduální kurz primitivního umění na Columbia University, viděla reklamu v The New York Times, která nabízela školení jako asistenta střihu filmu. Odpověděla na inzerát a dostala práci. Práce vyžadovala asistenci střihače, který náhodně stříhal snímky z klasických evropských filmů (jako jsou filmy režisérů jako například François TruffautJean-Luc Godard a Federico Fellini), aby jejich délka odpovídala dobám amerického televizního vysílání.

Přihlásila se na krátký šestitýdenní kurz filmové tvorby na New York University, kde přišla do kontaktu s mladým Martinem Scorsesem, který se snažil dokončit svůj film. Negativní fréza se prorážela jeho filmem a nenechávala dost negativní rámečky pro umožnění horkého sestřihu, takže profesor filmu ji požádal o pomoc Scorsesemu. Schoonmaker sestříhala Scorseseho první celovečerní film Kdo to klepe na moje dveře (1967).

Na NYU se Schoonmaker také potkala s filmařem Michaelem Wadleighem a později upravila svůj dokumentární film o vlivném hudebním festivalu Woodstock, na kterém pracoval také Scorsese. Její první hlavní filmová střihačská práce na Woodstocku získala Schoonmaker nominaci na Oscara za nejlepší střih. Její použití superpozic a zmrazených rámečků přineslo výkony ve filmu k životu a přidalo se k široké přitažlivosti filmu, čímž pomohlo zvýšit umění a viditelnost dokumentárního filmu na novou úroveň.

Počáteční období kariéry Thelmy bylo obtížné. Přestože byla nominována na Oscara, Schoonmaker nemohla pracovat na celovečerních filmech, dokud se nestala členem Guild of Motion Picture Editors. Vstupní požadavky odboru zahrnovaly pět let strávených učením a tři asistence, které Schoonmaker nechtěla splnit. Schoonmakerová poznamenala: „A já jsem prostě nemohla pochopit, proč se já, která jsem byla plnohodnotným redaktorem a byla jsem nominována na Oscara, musím najednou stát studentem. A samozřejmě že jsem nemohla pochopit, proč bych měla být jako plnohodnotný střihač povolena já, která jsem nikdy nebyla v unii všechny ty roky a nikdy jsem nezaplatila poplatky po všechny ty roky a nikdy mi nesloužil můj čas v jejich smyslu. Na obou stranách to bylo celkem pochopitelné. Bylo to prostě šílené.“

V důsledku toho Schoonmaker v 70. letech se Scorsesem formálně nespolupracovala, avšak přispěla k Taxikářovi, ovšem nebyla uvedena v titulcích. Scorsese se rozhodl neupravovat snímek během hlavního natáčení, ale uložit všechny úpravy, dokud nebude natáčení zabaleno. Bohužel to mu ponechalo jen velmi málo času na samotný střih filmu, protože smlouva s Columbia Pictures stanovila, že finální střih musí být dodán do poloviny února. Scorsese přivedl Schoonmaker, aby pomohla. Následně pak Steven Spielberg navštívil Scorseseho a pomohl s některými úpravami k finální podobě.

V 80. letech byla Schoonmaker s pomocí Scorseseho s konečnou platností přijata do unie. Oba spolupracovali na Zuřícím býkovi, který získal Schoonmaker Oscara za nejlepší filmový střih.

Schoonameker byla za život jednou vdaná, a to za filmového režiséra Michaela Powella. Manželství skončilo Powellovou smrtí v roce 1990. Nemají spolu žádné děti.

Cever

Střihačská filmografie

Herecká filmografie

Host

TV pořady

1998 Na plovárně (TV pořad)

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky