foto

Václav Vích

  • nar. 19.1.1898
    Karlovy Vary, Čechy, Rakousko-Uhersko
  • zem. 14.9.1966 (68 let)
    Řím, Itálie
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Kameraman Václav Vích se narodil 19. ledna 1898 v Karlových Varech. Nejdříve se vyučil holičem a od šestnácti let byl vášnivým fotoametérem. Za první světové války se velmi zdokonalil a sloužil jako vojenský fotograf na frontě, v zákopech a na bojištích, kde mu hrozila i ztráta života.

Po návratu z vojny okamžitě vstoupil do služeb české kinematografie, kde začínal od píky u všech oborů. Poprvé se s filmováním dostal do styku jako představitel cirkusáka v komedii VENOUŠEK A STÁZIČKA (1922) režiséra Svatopluka Innemanna s Adolfem Branaldem a Zdenou Kavkovou v titulních úlohách.

K herectví se ještě vrátil v první polovině 30. let jako divák na hokeji v Innemannově komedii SŇATKOVÁ KANCELÁŘ (1932), fotograf v operetě POLSKÁ KREV (1934) Karla Lamače a kameraman v české i německé verzi komedie Martina Friče a Vlasty Buriana HRDINA JEDNÉ NOCI (1935).

Roku 1923 již začínal jako druhý kameraman u Otty Hellera (ÚNOS BANKÉŘE FUXE) a Josefa Kokeisla (DVOJÍ ŽIVOT, DĚVČE Z HOR). Již roku 1925 působil jako samostatný kameraman u řady významných režisérů, například u Karla Antona (DO PANSKÉHO STAVU, OTEC KONDELÍK A ŽENICH VEJVARA I. a II. či POHÁDKA MÁJE), Svatopluka Innemanna (ŠVEJK V RUSKÉM ZAJETÍ, VE DVOU SE TO LÉPE TÁHNE aj.), Přemysla Pražského (PODSKALÁK), J. S. Kolára (SVATÝ VÁCLAV), Vladimíra Slavínského (Z LÁSKY) a zejména Gustava Machatého, kdy slavil světový úspěch svým vizuálním ztvárnění jeho EROTIKONU (1929). Mimoto natáčel krátké a osvětové snímky (PRAHA, MĚSTO STA VĚŽÍ, PRAHA V ZÁŘI SVĚTEL, MLÉKAŘSKÁ DRUŽSTVA, OD ZRNA AŽ K CHLEBU, POKUSY S MODELY JEZŮ).

Jako žák Otty Hellera vynikal skvělým zachycením české krajiny a konvenčních ateliérových scén. Často své filmy snímal ve spolupráci s dalšími kameramany (např. s Ottou Hellerem či Janem Stallichem). Bohužel zachycení portrétních snímků pro něho bylo největší obtíží. Se zvykem staré kameramanské školy snímal osoby od hrudníku po oči či od kotníků k bradě, takže často nebyl obličej snímané osoby ani vidět. Přesto se mu povedlo pozdvihnout fotografickou stránku více jak 40 filmů 1. poloviny 30. let.

Také ve zvukovém období spolupracoval s nejlepšími českými režiséry: Svatoplukem Innemannem (FIDLOVAČKA, PSOHLAVCI, MUŽI V OFFSIDU, KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ, ŠENKÝŘKA „U DIVOKÉ KRÁSY“, PŘED MATURITOU, VRAŽDA V OSTROVNÍ ULICI apod.), Karlem Lamačem (C. A K. POLNÍ MARŠÁLEK), Gustavem Machatým (ZE SOBOTY NA NEDĚLI, NAČERADEC, KRÁL KIBICŮ), Jindřichem Honzlem (PUDR A BENZIN, PENÍZE NEBO ŽIVOT), Martinem Fričem (U SNĚDENÉHO KRÁMU, ŽIVOT JE PES, MAZLÍČEK) ale často i s těmi průměrnými – M. J. Krňanským (př. ZE SVĚTA LESNÍCH SAMOT), Miroslavem Cikánem (DŮM NA PŘEDMĚSTÍ, HRDINNÝ KAPITÁN KORKORÁN atd.) nebo Vladimírem Slavínským (ZLATÁ KATEŘINA, MATKA KRÁČMERKA, STUDENTSKÁ MÁMA).

Svou dosud dobrou mezinárodní pověst upevnil svou kamerou u česko – francouzských dramat VOLHA V PLAMENECH (1934) Viktora Turžanskije a Duvivierova GOLEMA (1936), jež byly natáčeny v nových barrandovských ateliérech. Roku 1936 se nechal zlákat nabídkou Gustava Machatého, aby s ním odjel do Itálie natočit drama BALLERINE / TANEČNICE (1936), které skončilo naprostým fiaskem. Ale díky skvělé kameře získal Vích nové nabídky italských producentů na spolupráci.

V Itálii se natrvalo usadil a tvořil zde pro řadu významných italských režisérů (př. G. Alessandrini, C. D'Erric, M. Soldati). Kromě italských filmů (IL CORSARO NERO, IL CONTE DI BRECHARD, CORONA DI FERRO, CESARELLA) natočil Vích také francouzské (NOUS NE SOMMES PAS), anglické (NIGHT BEAT), německé (MADELEINE UND DER LEGIONÄR, DIE SÜNDERIN, ES GESCHEHEN), americké (THE DEVIL MAKES THREE), jugoslávské (DJEVOJKE I MUŠKARCI) a rakouské (DER SCHÖNSTE TAG MEINES LEBENS). Naposledy filmoval roku 1962. Za kameru u filmu DANIELE CORTIS (1946) získal Stříbrnou stuhu /Nastro d'Argento/ (1947). Průkopník Václav Vích zemřel 14. září 1966 v italském Římě.

Jaroslav "krib" Lopour

Kameramanská filmografie

Filmy

1962 Journey Into Nowhere
Peccati d'estate
Romanze in Venedig
1961 An einem Freitag um halb zwölf
Verdammt die jungen Sünder nicht
1960 I giganti della Tessaglia
1959 Avventura a Capri
Cerasella
1958 Madeleine und der Legionär
Nipote Sabella, La
1957 Der Schönste Tag meines Lebens
Der tolle Bomberg
Dívka ze saliny
Te sto' aspettanno
1956 Pulverschnee nach Übersee
1954 Allegro squadrone
Il matrimonio
Tua donna, La
1953 Kufr snů
La passeggiata
Piovuto dal cielo
1952 Illusion in Moll
Nachts auf den Straßen
The Devil Makes Three
1951 Der Verlorene
Es geschehen noch Wunder
Hříšnice
1950 Cielo è rosso, Il
1948 Arrivederci, papà!
L'ebreo errante
La leggenda di Faust
Lettera all'alba, Una
1947 Daniele Cortis
Nightbeat
1946 Americano in vacanza, Un
Eugenia Grandet
Nous ne sommes pas mariés
1945 Nessuno torna indietro
1944 Nebbie sul mare
1942 Luisa Sanfelice
Sedm let štěstí
Sette anni di felicità
Ultimo addio, L'
Čtyři kroky v oblacích
1941 L'amante segreta
La Corona di ferro
Notte di fortuna
Primo amore
1940 Diario di una stella
Fanfulla da Lodi
Incanto di mezzanotte
La peccatrice
Senza cielo
Última falla, La
1939 Assenza ingiustificata
Ballo al castello
Retroscena
Segreto inviolabile, Il
Tajemná maska
1938 Amicizia
Argine, L'
Il conte di Brechard
Souboj národů
Stasera alle undici
Černý korzár
1937 Fratelli Castiglioni, I
Regina della Scala
To jsem byl já
1936 Baletky
Cavalleria
Golem
Skeppsbrutne Max
1935 Koho jsem včera líbal?
Král ulice
Pan otec Karafiát
První políbení
Studentská máma
1934 Dokud máš maminku
Grandhotel Nevada
Hrdinný kapitán Korkorán
Hudba srdcí
Matka Kráčmerka
Mazlíček
Pokušení paní Antonie
Volha v plamenech (francouzská verze)
Zlatá Kateřina
Život je pes (německá verze)
1933 Dům na předměstí
Kantor Ideál (francouzská verze)
Prodaná nevěsta
Skřivánčí píseň
U snědeného krámu
U svatého Antoníčka
V tom domečku pod Emauzy
V tom domečku pod Emauzy (rakouská verze)
Vražda v Ostrovní ulici
Ze světa lesních samot
Štvaní lidé
Život je pes
1932 Malostranští mušketýři
Načeradec král kibiců
Peníze nebo život
Před maturitou
Šenkýřka „U divoké krásy“
1931 Aféra plukovníka Redla
Karel Havlíček Borovský
Loupežník
Miláček pluku
Muži v offsidu
Psohlavci
Pudr a benzin
Ze soboty na neděli
1930 C. a k. polní maršálek
Fidlovačka
Když struny lkají
Za rodnou hroudu
1929 Dva bratři
Erotikon
Hříšná krev
Pasák holek
Svatý Václav
Tchán Kondelík a zeť Vejvara
1928 Podskalák
Ve dvou se to lépe táhne
Z lásky
1927 Osud vdovy Novákové
1926 Otec Kondelík a ženich Vejvara I.
Otec Kondelík a ženich Vejvara II.
Pohádka máje
Válečné tajnosti pražské
Švejk v ruském zajetí
1925 Do panského stavu
1924 Dvojí život
Děvče z hor
1923 Únos bankéře Fuxe

Dokumentární

1960 Giuseppina
1932 Bouře nad Tatrami
IX. slet všesokolský v Praze
1928 Praha v záři světel
Praha, město sta věží

Herecká filmografie

Fanoušci tvůrce

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace