foto

William Wyler

  • nar. 1.7.1902
    Mülhausen, Alsasko, Německá říše
  • zem. 27.7.1981 (79 let)
    Los Angeles, California, USA
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Pilíř amerického, filmového průmyslu William Wyler režíroval jedny z nejmilovanějších filmů své doby. Je známý především díky citlivému režírovaní největších hvězd, pracoval s těmi nejlepšími včetně Johna Barrymora, Bette Davis, Humphreyem Bogartem a Myrnou Loy. Dnes je považován jak za Pana režiséra, tak i za obrovskou autoritu americké kultury.

Narodil se roku 1902 v Německu židovským rodičům, Wyler se začal zajímat o americkou kulturu již v raném věku. Jeho bratranec byl hlavou Universal Pictures a roku 1920 přivedl Wylera do USA. Krátce nato žil v Hollywoodu a pracoval na filmech. Během pěti let se stal asistentem režiséra a upínal svou snahu na krátké westerny.

Počátkem třicátých let začal režírovat filmy a s COUNSELOR AT LAW (1933) poprvé okusil chuť úspěchu. Příběh o New Yorském právníkovi a jeho okolí, film vynikal důvtipem a posunul tím hranice kinematografie zas o kousek dál. V nadcházejících dvou letech se věnoval dvěma filmům – komedii THE GOOD FAIRY a THE GAY DECEPTION (1935).

V roce 1936 spolupracoval se Samuelem Goldwinem na VRAŽEDNÉ LŽI. Tento film předznamenal počátek často obtížné, přesto neuvěřitelně úspěšné spolupráce mezi dvěma muži. Následující rok vytvořili TOVÁRNÍKA DODSWORTHA, film, který pojednával o rozpadajícím se manželství a roku 1937 film V NEWYORSKÉM PŘÍSTAVU o životě v chudinské čtvrti. Po celá třicátá léta konzistentně experimentoval s novými, filmovými technologiemi, zatímco si udržoval obrovské zaujetí pro dokonalost hereckých výkonů.

Na počátku čtyřicátých let spolupracoval s Bette Davis, Wyler stvořil klasické snímky jako LIST (1940) a LIŠTIČKY (1941). Oba jsou silně emotivní a vážná dramata, vyjadřují emoce a dramatickou hloubku na rozdíl od mnoha filmů, které přišly předtím. Wylerova technická preciznost i jeho schopnost zobrazit smysluplné hledisko skutečného významu, dodávala každému herci hloubku, která pak přispěla k vytvoření realističtějšího výkonu.

Během středu čtyřicátých let byl Wyler v armádě, kde vyprodukoval nemálo dokumentů. Před odchodem do služby stihl natočit svůj nejoblíbenější film PANÍ MINIVEROVÁ (1942) a po návratu vytvořil podle mnohých jeho nejlepší dílo NEJLEPŠÍ LÉTA NAŠEHO ŽIVOTA (1946). Oba snímky jsou z válečného období, PANÍ MINIVEROVÁ se během války zajímá o životy Britů, zatímco NEJLEPŠÍ LÉTA NAŠEHO ŽIVOTA vystihuje vážný pohled na životy tří veteránů vracejících se z války domů.

Pro Wylera byla padesátá léta obdobím velikého úspěchu. PRÁZDNINY V ŘÍMĚ (1953), nejenže tento významný a populární snímek režíroval, ale také poprvé představil Audrey Hepburn americkému obecenstvu. Po uvedení filmů jako THE DESPERATE HOURS (1955) a VELKÁ ZEMĚ (1958), si díky nevídanému úspěchu mohl dovolit vyjít na světlo s remakem filmu BEN HUR (1959). Jako většina jeho děl, BEN HUR byl více než zábavným a vizuálně poutavým snímkem – dokonalá rafinovanost v každičké vrstvě filmu, od scénáře k hraní přes drobné detaily díla. Získal 11 Oscarů a dodnes zůstává klasikou.

Po celou dobu šedesátých let Wyler pokračoval s filmováním: SBĚRATEL (1965) a FUNNY GIRL (1968) kde debutovala Barbra Streisand. Dále režíroval VYKOUPENÍ L. B. JONESE (1970) o rasismu na jižním městě. Brzy potom odešel do důchodu a v roce 1981 zesnul. Všude je uznávaný filmaři i akedemiemi pro své celoživotní dílo, které dosahuje těch nejvyšších kvalit, William Wyler vyčnívá jako hlavní pramen amerického dramatu na stříbrném plátně v celé historii filmu.

J_Fiu

Režijní filmografie

Producentská filmografie

Herecká filmografie

Fanoušci tvůrce

<< 1-20 >>
všichni fanoušci
(187)
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace