Reklama

Reklama

William Wyler

William Wyler

nar. 01.07.1902
Mülhausen, Alsasko, Německá říše

zem. 27.07.1981 (79 let)
Los Angeles, California, USA

Zajímavosti (44)

Vykoupení L.B. Jonese (1970)

  • Wyler věděl, že podobně kontroverzní dílo nemůže mít velký divácký úspěch, ale svého snímku si i po letech cenil. Vykoupení L.B. Jonese se celkem pochopitelně stalo jediným opravdovým propadákem v celé Wylerově tvorbě, ale část odborné kritiky, která se zcela neshodla na jeho kvalitách a vytýkala mu především akcentované násilí, už tehdy rozpoznala jeho výjimečnost. Kontroverzní přijetí filmu ve zjitřené době mělo mj. za následek zákaz jeho promítání na amerických vojenských základnách v Evropě. Dnes můžeme říci, že toto nekompromisní drama patří k nejsilnějším režisérovým titulům a v dobovém kontextu se jeví nepochybně jako odvážný počin. (Zdroj: Letní filmová škola)

Pan doktor a jeho zvířátka (1967)

  • Původně byly zvažování režiséři John Huston, Vincente Minneli či William Wyler. Hustona odmítl producent, Minneli byl vyškrtnut ze seznamu pro svou konvenčnost a Wylerovi zlomila vaz jeho vášeň v točení opakovaných záběrů, což s ohledem na rozpočet snímku nepřicházelo v úvahu. (Epistemolog)

Sběratel (1965)

  • Wyler pracoval se dvěma štáby, s britským v exteriérech hrabství Kent a okolí Londýna a s americkým v hollywoodském studiu společnosti Columbia, kde vznikla podstatná část snímku. Celé natáčení probíhalo víceméně chronologicky, především kvůli malým hereckým zkušenostem Samanthy Eggarové, jejíž zářivě rudé vlasy také Wylera přesvědčily o nutnosti použití barevného materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)

Sběratel (1965)

  • Wyler provedl oproti předloze jednu zásadní změnu, a sice eliminoval její duální perspektivu (v knize je dívčina linie příběhu vyprávěna formou nalezeného deníku), aby mohl zaujmout objektivnější stanovisko. Jinak vytvořil celkem věrnou adaptaci, odehrávající se prakticky v jediném prostředí odlehlého venkovského domu pouze mezi oběma protagonisty. (Zdroj: Letní filmová škola)

Spartakus (1960)

  • Kirk Douglas chcel hrať titulného hrdinu vo filme Ben Hur (1959), ale režisér William Wyler chcel, aby túto rolu stvárnil Charlton Heston. V neskorších rokoch sa Douglas priznal, že tento film (Spartakus) natočil, aby ukázal Wylerovi a jeho spoločnosti, že dokáže natočiť rímsky epos, ktorý by sa mohol rovnať filmu Ben-Hur. (westerns)

Ben Hur (1959)

  • Perfekcionista William Wyler asi nebol zrovna chápavým pánom za kamerou. Charlton Heston (Judah Ben-Hur) neskôr spomínal, ako ho režisér nútil niekoľkokrát opakovať jednoduchú scénu, keď prechádza izbou. Po ôsmom repete sa herec osmelil a spýtal sa, čo robí zle. Dostalo sa mu odpovede, že dobrý bol iba prvý pokus, kedy Heston cestou cez miestnosť kopol do hrnca a ozval sa pri tom zvuk. Herec si však myslel, že to kopnutie je zle a v ďalších záberoch sa mu schválne vyhýbal. (classic)

Ben Hur (1959)

  • Během natáčení si William Wyler všiml, že jednomu z komparzistů chybí ruka. Využil toho a natočil scénu, kdy muž bez ruky vylézá z podpalubí galeje. (HellFire)

Velká země (1958)

  • Režisér Wiliam Wyler absolútne nenávidel hudbu Jeroma Morossa, ktorú zložil pre tento film, a trval na najatí iného skladateľa. Ale diváci boli tak nadšení z hudby, najmä z tej úvodnej, že hlavná hviezda a koproducent Gregory Peck presvedčil Wylera, aby ustúpil. Tak sa nakoniec aj stalo a Moross bol nakoniec nominovaný na Oscara za najlepšiu hudbu. (westerns)

Velká země (1958)

  • Gregory Peck a režisér William Wyler sa pred pár rokmi spriatelili a dobre si rozumeli pri natáčaní filmu Prázdniny v Římě (1953), no počas natáčania filmu Velká země (1958) sa opakovane pohádali. Po tom, čo Peck jedného dňa po zúrivej hádke odišiel z natáčania, Wyler novinárom povedal: "Už by som s Peckom nerežíroval žiadny ďalší film ani za milión dolárov." O tri roky neskôr sa predsa len obaja zmierili, no ale spolu už ďalší film nenatočili. (westerns)

Přesvedčení (1956)

  • Povídky Jessamyn Westové o životě kvakerské rodiny se po svém vydání v roce 1945 měly stát příštím projektem Franka Capry, ale režisér usoudil, že poválečné politické klima není vhodnou dobou pro příběh lidí, jejichž pacifistické přesvědčení prochází v době občanské války zatěžkávací zkouškou. William Wyler se k hotovému scénáři dostal s odstupem několika let a zaujala ho právě situace, do níž se dostávají lidé z mírumilovné náboženské komunity, odmítající jakékoli násilí, když se jejich domovy ocitají v přímém ohrožení a je třeba je ochránit. (Zdroj: Letní filmová škola)

Prázdniny v Římě (1953)

  • Keďže film sa točí okolo princeznej, Paramount sa musel dohodnúť s britskou vládou, že vo filme nebude žiadny náznak, že by postava Audrey Hepburnovej mala nejaký vzťah k britskej kráľovskej rodine – najmä princeznej Margaret. William Wyler musel pre film nakrútiť celú scénu, len aby bolo jasné, že postava Hepburnovej nie je britská princezná. (Arsenal83)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Všechny cesty vedou do Varů

Všechny cesty vedou do Varů

29.04.2007

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary svůj 42. ročník odstartuje již 29. června a tedy by bylo na místě trochu poodhalit program nejprestižnější české filmové události. Předběžná filmová nabídka… (více)

Režisér

Filmy
1970

Vykoupení L.B. Jonese

1968

Funny Girl

1966

Jak ukrást Venuši

1965

Sběratel

1961

Dětská hodinka

1959

Ben Hur

1958

Velká země

1956

Přesvedčení

1955

Hodiny zoufalství

Reklama

Reklama

1953

Prázdniny v Římě

1952

Carrie

1951

Detektivní příběh

1949

Dědička

1946

Nejlepší léta našeho života

1942

Paní Miniverová

1941

Lištičky

1940

Dopis

 

Člověk ze Západu

1939

Na Větrné hůrce

1938

Jezábel

 

The Cowboy and the Lady

1937

V newyorském přístavu

1936

Děvče z baru

 

Továrník Dodsworth

 

Vražedná lež

1935

Barbary Coast

 

The Gay Deception

 

The Good Fairy

1934

Glamour

1933

Counsellor at Law

 

Her First Mate

 

Private Jones

1932

Tom Brown of Culver

1931

A House Divided

1930

Dvou srdcí spor

1929

Hrdinové pekel

 

Srdce na pravém místě

 

The Love Trap

1928

Anybody Here Seen Kelly?

 

Thunder Riders

1927

Blazing Days

 

Daze of the West

 

Desert Dust

 

Gun Justice

 

Hard Fists

 

Haunted Homestead, The

 

Home Trail, The

 

Lone Star, The

 

Ore Raiders, The

 

Phantom Outlaw, The

 

Shooting Straight

 

Square Shooter, The

 

Tenderfoot Courage

 

The Border Cavalier

1926

Fire Barrier, The

 

Gunless Bad Man, The

 

Lazy Lightning

 

Pinnacle Rider, The

 

Ridin' for Love

 

Ukradená farma

Seriály
1954

Producers' Showcase

Dokumentární
1947

Thunderbolt

1944

Fighting Lady: Letadlová loď Yorktown

 

Příběh létající pevnosti

Krátkometrážní
1927

Galloping Justice

 

Kelcy Gets His Man

 

The Horse Trader

 

The Silent Partner

 

The Two Fister

1926

Don't Shoot

 

Martin of the Mounted

1925

The Crook Buster

Producent

Herec

Scenárista

Dokumentární
1944

Příběh létající pevnosti

Kameraman

Dokumentární
1944

Příběh létající pevnosti

Host

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Všechny cesty vedou do Varů

Všechny cesty vedou do Varů

29.04.2007

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary svůj 42. ročník odstartuje již 29. června a tedy by bylo na místě trochu poodhalit program nejprestižnější české filmové události. Předběžná filmová nabídka… (více)

Reklama

Reklama