foto

Jimmy Wang Yu

  • nar. 28.3.1944 (75 let)
    Wuxi, Ťiang-su, Čína

Biografie

Narodil se ve Wuxi, v provincii Jiangsu, ale o jeho dětství i dospívání se informace rozcházejí, protože i sám herec rád mlží a dopřává si legendární pel. Zřejmě už ve škole v Šanghaji začal s plaváním a vodním pólem. Stal se reprezentantem a v plaveckých disciplínách slavil poměrně dost úspěchů. Později se stal vojákem, ale zároveň dost pramenů uvádí, že byl přijat na fakultu stavebního inženýrství v Hong Kongu, kde se poprvé setkal s filmem.Jaká chronologie jeho života před první hereckou etapou skutečně byla, je záhadou. Jisté je, že se v roce 1963 zúčastnil svého prvního castingu a v roce 1965 získal konečně roli, a to ve filmu THE TWIN SWORDS který režíroval Chui Chang Wang. Romantické wuxia poznamenalo celou jeho kariéru. Už v tomto filmu bylo jasné, že Jimmy je typ, který přesně pasuje k rámci velkého melodramatu spojeného s mácháním mečem.

TEMPLE OF THE RED LOTUS (1965) stejného režiséra byl identický bratr předchozího a Wang tu opět dominoval. Za ním se vrstvily pozdější velké hvězdy šedesátých a sedmdesátých let, jako výše zmiňovaný Lo Lieh, dále Ku Feng, Tien Feng nebo Petrina Fung Bo Bo, které se proslavily hlavně ve filmech Changa Cheh. Velký kmotr jim dal prostor a každému z nich vytvořil specifický charakter. Všiml si i Jimmyho Wonga, a protože rád dával příležitost mladým, neokoukaným tvářím, zaexperimentoval si s ním ve svém prvním černobílém kung fu (nikoli wuxia) filmu TIGER BOY (1966). Ovšem neobjevil jen jeho. Dal šanci i jeho souputníkovi Lo Liehovi. Kmotr si vždycky potrpěl na páry. Tiger Boy měl úspěch a Chang oba herce obsadil do velkého wuxia spektáklu THE MAGNIFICENT TRIO (1966).Neodolatelná trojička Jimmy Wang Yu-Lo Lieh-Cheng Lui porazila dosavadní kasovní úspěchy a vynesla na výsluní studio Shaw Brothers, které se zbavilo nálepky tvůrce slaďáků a převzalo vládu nad filmy s bojovou tematikou.

THE TRAIL OF THE BROKEN BLADE (1967) byl dalším velkým wuxia snímkem z kmotrovy dílny, ale úspěchů Magnificent Tria rozhodně nedosáhl. Chang Cheh se učil postupy, které ho později proslavily a také pracoval na Wangově charakteru. Brousil diamant. Hrdinu, kterého si lidé oblíbí a budou ho věrně následovat. Ale zatímco připravoval půdu největšímu snímku s Wangem v hlavní roli, Wang se ještě jednou spojil se svým objevitelem Chui Chang Wangem ve filmu THE SWORD AND THE LUTE (1967), kde byl k vidění i jeho stín Lo Lieh. Zatímco Lo se v roce 1967 na chvíli zpronevěřil kmotrovi a točil s jinými režiséry, ke své škodě se neúčastnil projektu, který rok 1967 naprosto ovládnul.

ONE-ARMED SWORDSMAN byl skvěle vystavěný příběh stojící na výborně propracované postavě mladíka, který je i přes svůj nízký původ vyučován mistrem spolu s urozenějšími spolužáky. Ti ho vyprovokují k souboji a rozmazlená mistrova dcera ho připraví o pravou ruku. Zmrzačený muž se dostane do opatrování obětavé dívky (Chiao Chiao) která mu vrátí nejen chuť do života, ale také bojové schopnosti, když mu předá manuál zděděný po otci, ve kterém se vysvětlují techniky levorukého šermu. V kulisovém městečku prodchnutém chladem povstane jednoruký šermíř a naplní všechny aspekty Changova „yanggang“ filmu, který vyzdvihuje mužské aspekty života, boje i hrdinské smrti. Griffin Yueh Feng obsadil ještě v roce 1967 Wanga do dramatu Auntie Lan, čímž trochu narušil linii jeho hrdinských filmů, ale THE ASSASSIN Changa Cheh vráti lhrdinu na jeho místo se vší důstojností a slávou.

Assassin sice nedosáhl slávy jednorukého šermíře, ale rozhodně patří k nejlepším raným wuxia snímkům Changa Cheh. Příběh nadaného šermíře (tentokrát opravdu mistra meče (tien) a nikoli šavle (dao) jako ve swordsmanovi), který pochází z národa Wangů a který se po několika osudových životních událostech stane nájemným vrahem předsedy vlády má několik nepřehlédnutelných předností. Za prvé výborný příběh se silnými dramatickými i melodramatickými prvky, za druhé natolik dobře vytvořené bojové sekvence, že je to pro danou dobu vzniku netypické, velmi dobré kostýmy a tím i zajímavou barevnou symboliku (Wang Yu se tu objvuje v černé, rudé a nakonec bílé) i samotného Wanga ve vrcholné herecké formě. Wang se tu opravdu vytáhl a Assassin určitě patří k jeho nejlepším rolím. Jeho pojetí ovlivnilo i mladší filmové tvůrce a Yimou se jím nechal inspirovat v HRDINOVI s Jetem Li v hlavní roli. Barevnou symboliku, která i v The Assassin vylézá hodně do popředí, ještě zvýraznil a i když ubral vyprávění na původní síle a obětoval děj estetice jednotlivých obrazů, dokázal, jak moc Assassin zapůsobil na publikum i budoucí tvůrce.V The Assassin navíc vygradoval motiv „hrdinského krveprolití“ a s ním spojeného kultu hrdinské mužnosti.

Jimmy Wang Yu se po dvou letech filmové práce stal hvězdou. Měl stejně rychlý nástup jako většina kmotrových synů, možná dokonce rychlejší a díky tomu i poměrně velké sebevědomí, které ho přesvědčovalo o jeho výjimečnosti. Chang Cheh měl sebevědomé mladé herce rád, ale znal hranici, za kterou nikdy nenechal své svěřence zajít. Už v roce 1967 bylo celkem jasné, že sebevědomá hvězda a slavný režisér nebudou vycházet tak, jak si původně mysleli. Zatím si ale Wang užíval popularity a točil s každým, kdo ji mohl rozšířit. Zajímavé je jeho propojení s japonskou kinematografií. Wang točil pro Japonce rád. Byl to relativně chytrý kalkul, protože japonské filmy byly v Číně nesmírně oblíbené a čerpal z nich i sám velký kmotr. ASIA-POL (1967) aka Ajia Himitsu Keisatsu byla jeho první spolupráce s japonskými filmaři. Film Matsuo Akinoriho byl také první moderně střiženou rolí ve Wangově kariéře a kriminální žánr mu docela sednul. Wang si tu zahrál japonskočínského Jamese Bonda, tedy tajného agenta se stylovou vizáží, pistolí v ruce a osudovou ženou v pozadí.

THE SWORD OF SWORDS (1968) natočil Ching Gong, který vsadil tutovku. Jimmy Wang v hlavní roli klasického „swordplay“, po jeho boku báječná Li Ching a jako choreografové Lau Kar Leung a Tong Gaai. I když měl film jen standartní úspěch, úspěch to byl. A Wang v něm byl dobře viditelný. Na řadu přišel vzápětí další velký kasovní trhák Changa Cheh GOLDEN SWALLOW (1968) s Cheng Pei Pei v hlavní ženské roli a dvojicí Lo Lieh-Wang Yu v hlavních mužských úlohách. Osudové drama bojovnice Zlaté vlaštovky, která stojí mezi dvěma muži plné velkých citů a stříkanců umělé krve přilákalo do kin opět spoustu lidí a dodnes se řadí k nejlepším kouskům Changovy tvorby. Chang tvořil trháky většinou po sériích, takže další na sebe nenechal dlouho čekat. RETURN OF THE ONE-ARMED SWORDSMAN spatřil světlo světa hned po Vlaštovce a měl patřit znovu hlavně Wangovi. Jenže Wang se nechal příliš unést. Byl slavný, žádaný a požadoval odměnu odpovídající jeho proslulosti. Dovolil si zatlačit nejen na kmotra, ale dokonce i na samotného Run Run Shawa. To nebylo jen odvážné. Bylo to hloupé. Hvězdy sice zaručovaly velkou část úspěchu filmu, ale neměly postavení svých dnešních kolegů. Nemohly si diktovat podmínky, které by pro studio byly finančně nevýhodné. A o peníze šlo vždycky až na prvním místě. Kmotr se netvářil vřele a Shaw přivřel dlaň. Návrat jednorukého šermíře znamenal jeho odchod. I když dál Jimmy Wang točil pro Shaw Bros, Chang ho ke svým dalším úspěšným projektům nepřizval.

A Wangovi nastala docela krutá léta. Ne, že by měl nouzi o role, ale přehlížel konkurenci, která sílila na všech frontách. Byl tu Bruce Lee, největší ikona asijského filmu a nositel nového stylu „martial arts“ filmů. Byli tu David Chiang a Ti Lung, ze kterých udělal kmotr veliké idoly během dvou filmů. Přicházela doba Chen Kuan Taie a Lau Kar Leung se rozhodoval pomalu k osamostatnění. Wang ztratil dech a musel udělat něco pro záchranu svého jména. Po akčním dramatu MY SON (1970), které naprosto zapadlo, napsal, zrežíroval a odehrál svůj tvůrčí debut, který ho nasměroval k drsnějšímu druhu filmů a do slova a do písmene vytáhl z hrobu.

THE CHINESE BOXER (1970) se proslavil stejně jako jednoruký šermíř a spojil Wanga s drsným, věru chlapským bojovým stylem, který odpovídal dobové módě svou tvrdostí, moderností a akčním pojetím .Po čínském boxerovi se Wang znovu spojil s japonskou produkcí a jako jednoruký šermíř se střetl s japonským hrdinou Zatoichim. Film ZATOICHI MEETS THE ONE-ARMED SWORDSMAN (1971) je něco jako Alien versus Predator. Dvě legendární postavy se střetnou ve stylizovaných soubojích a úspěch je zaručen. Japonec Kimiyoshi Yasuda a Číňan Chui Chang Wang spolurežírovali tento zajímavý projekt rok před vznikem hodně antijaponského Fist of Fury Bruce Lee! To je docela zajímavá paralela a nabízí mudrlantům široké pole k úvahám. Po nevýrazných wuxia THE SWORD(1971) a THE PROFESSIONAL KILLER(1971) Jimmy Wang natočil další film, ve kterém se opřel o úspěch Čínského boxera a tvůrčích postupů Changa Cheh. THE ONE ARMED BOXER(1971) byl vytvořený pro nově expandující studio Golden Harvest a i když Wang nezískal ke spolupráci žádné osvědčené hvězdy, jeho jméno a námět daly dohromady relativně slušný úspěch.

Tím ale Wang víceméně skončil. Jeho jméno se propíralo v bulváru a zajímavé nabídky se mu nijak nehrnuly. Shaw Brothers se s ním soudili kvůli nedodrženým smluvním závazkům a jeho osobní život budil zájem senzacechtivého publika. Šeptanda roznášela zaručené zprávy o jeho úzkém spojení s Triádou a Wang navíc nezdravému zájmu o svou odobu vypomáhal aférami. V roce 1969 se totiž oženil s herečkou Lin Tsui, jejíž manžel se oběsil a Wang v celém dramatu cizoložné manželky figuroval jako viník. Dav měl tučné sousto, protože Wang přivedl svou těhotnou milenku k oltáři brzo po smrti jejího muže, aniž byla rozvedená. Navíc jejich manželství rok od roku dramatičtěji gradovalo. Mluvilo se o násilí z Wangovy strany, o jeho žárlivosti, krutosti a on se naopak hájil tím, že jeho žena je lesbička.Takový typ drbů slavnému herci rozhodně neprospíval. Popularita se začala vytrácet.

Wang točil střídavě v Hong Kongu i na Taiwanu, ale od roku 1971 po několik dalších jalových let jeho filmografie neobsahuje nic, co by skutečně stálo za větší zmínku. Wangova kariéra byla v troskách, ale sebevědomý herec si toho nebyl zjevně vědom.Jeho obdivovatel, mladý herec Jackie Chan tehdy startoval svou hvězdnou kariéru a Wangovi chtěl pomoct na výsluní. Režisér Lo Wei tedy Wanga obsadil do kung fu filmu vlastní výroby THE KILLER METEORS (1976) a v roce 1977 využil slávy jeho jména Lau Kar Wing jako režisér wuxia filmu ONE ARM CHIVALRY FIGHTS AGAINST ONE ARM CHIVALRY(1977), jinak ale Wang celá 70. léta točil špatné taiwanské filmy a jeho sláva se smrskla jen do zpráv pro bulvár. Znovu se oženil, tentokrát s letuškou Kai-cheng, ovšem i druhé manželství bylo skandální. Wang nepovolil své ženě rozvod a přepadl ji v hotelovém pokoji při dostaveníčku s přítelem. Ne sám, ale za doprovodu reportérů i policie. Další nedůstojný skandál byl na světě. Všechny jeho aféry dokonce vyvrcholily obiněním z vraždy spisovatele Henryho Liu na Taiwanu. Obvinění bylo nakonec staženo, ale Wangovu už tak pošramocenou pověst dorazilo.

Po dalších neslavných filmech se Jimmy Wang objevil jako zázrakem v SHANGHAI 13 (1985). Naposledy si zahrál pod vedením Changa Cheh po boku všech kmotrových superstars. Ještě mu svitla naděje. Nikoli od Changa Cheh, který byl starý a končil, ale opět od Golden Harvest a Jackieho Chana, který dával Wangovi šance několikrát. THE MILLIONAIRE'S EXPRESS (1986) režírovaný Sammo Hungem byl špičkový kung fu film, ve kterém se Jimmy jen mihnul, ale toto mihnutí mu určitě stálo za to, protože jeho filmotéce chyběl pořádný kus. Další z jeho obdivovatelů Tsui Hark stárnoucí hvězdu nechal problesknout v kultovním ONCE UPON A TIME IN CHINA (1991), ale Jimmyho Wonga už jeho fanynky nepoznávaly. V obtloustlém mužíkovi se šprýmovným obličejem už se skutečně ztěží dal rozeznat pohledný jednoruký šermíř. Jimmy Wang Yu se vlastně vytratil a v dalších letech už žil jen ze vzpomínek na zašlou slávu a představ o vlastní výjimečnosti. Občas se člověk může dočíst o jeho činech a soubojích, které v životě vyhrál, ale hercova vlastní sebechvála i vybájené historky mají trochu tragikomický nádech. Je lepší zapomenout na druhou polovinu jeho života a raději si pustit staré wuxia, ve které byl sošným hrdinou, bránícím čest, spravedlnost a vyšší mravní principy.

Milada "miklaras" Střítezská

Herecká filmografie

Filmy

2012 Xie di zi
2011 Bao wei zhan dui zhi chu dong la! Peng you!
Tilt
Wu xia
1998 Vyobcovaná
1992 Huo tou fu xing
Wu hu si hai
1991 Qian ren zhan
1990 Bo jiao cha lao
Zajatec
1987 Thundering Ninja
1986 Milionářský expres
1985 Chuang jiang
1984 Shanghai tan shi san tai bao
1983 Mise moci
1981 Útočná síla "Z"
1980 Guningtou da zhan
1978 Tian jiang heng cai
1977 Da jiao niang zi
Du bi dao da zhan du bi dao
Shen quan da zhan kuai qiang shou
Xue lian huan
1976 Du bi quan wang yong zhan chu men jiu zi
Du bi shuang xiong
Duel gigantů
E tan qun hing ying hui
Hu hao shuang xing
Smrtící meteor
1975 Da qian shi jie
Lie ren
Muž z Hongkongu
The New Spartans
1974 Si da tian wang
Wo fu, wo fu, wo zi
1973 Hai yuan chi hao
Hei se xing qi wu
Leng mian hu
Long hu jin hu
Shuang long chu hai
Tang ren piao ke
Tie han
Ying xiong ben se
Zhan shen tan
1972 Chow Ken
Da dao
Jedna pěst jako kladivo
Kuang feng sha
Ma Su Zhen bao xiong chou
Meng si hung feng
Super drak
Tian wang quan
Yi shen shi dan
Zhong yi men
Zong heng tian xia
一夫官聞
1971 Da sha xing
Du hang da biao ke
Harušiho meč pomsty
Hei bai dao
Jian
Shin Zatôichi: Yabure! Tojin-ken
Wei zhen si fang
Xia yi shuang xiong
1970 Chun huo
Long hu dou
1969 Du bei dao wang
1968 Jin yan zi
The Sword Of Swords
1967 Auntie Lan
Da ci ke
Duan chang jian
Jednoruký šermíř
Qin jian en chou
1966 Hu xia jian chou
Kuai lo qing chun
Nezdolné trio
Tajná služba - Asiapol
1965 Chrám Rudého lotosu
Twin Swords

Dokumentární

2002 Jackie Chan: Fast, Funny and Furious

Režijní filmografie

Scenáristická filmografie

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace