foto

Mario Mattoli

  • nar. 30.11.1898
    Tolentino, Itálie
  • zem. 26.2.1980 (81 let)
    Řím, Itálie

Biografie

Italský režisér Mario Mattoli sám sebe označoval jako filmaře bez talentu a odborné průpravy, přesto dokázal italskou kinematografii obohatit o více než osmdesát filmů, které byly úspěšné u diváků a – jak už to bývá – zatracované kritiky. Pocházel z významné rodiny šlechtického původu, jeho otec Aristide Mattoli působil jako lékař v nevelkém městě Tolentino u jadranského pobřeží a tady se také Mario narodil.

Mario Mattoli vystudoval práva a původně začal pracovat jako právník v proslulém vydavatelství Suvini e Zerboni, které se specializovalo na distribuci hudebnin. Díky tomu se Mattoli začal stýkat s umělci, mezitím se v roce 1924 ve vydavatelství vypracoval na pozici tajemníka, ale svět divadla jej začal přitahovat více. V roce 1927 založil novou pobočku divadelního uskupení Spettacoli Za bum a během několika let z ní vytvořil svébytnou a populární scénu. Opustil zaměstnání právníka a naplno se začal věnovat práci divadelního ředitele, přičemž se mu podařilo získávat do svého souboru později slavné herce v čele s Vittoriem de Sicou.

K práci filmového režiséra se Mattoli dostal víceméně náhodou, když chtěl zfilmovat jednu z divadelních her s jeho herci, všichni oslovení režiséři však byli zaměstnáni jinými závazky, Mattoli se tak filmové režie ujal sám a debutoval komedií PLNÁ RYCHLOST (Tempo massimo, 1934) s již zmíněným Vittoriem de Sicou v hlavní roli. Během třicátých let pak natočil několik dalších filmů, komedií i melodramat, vesměs dnes řazených do tzv. éry bílých telefonů. Za zmínku ale stojí spolupráce s tehdy populárním komikem Erminiem Macariem, s nímž natočil například komedii OBŽALOVANÝ, VSTAŇTE! (Imputato, alzatevi!, 1939); tento film byl jako jeden z dokladů vývoje italské filmové veselohry promítán v nesoutěžní sekci na festivalu v Benátkách v roce 2010.

Za druhé světové války se Mario Mattoli nechal inspirovat vrcholnými díly francouzské kinematografie a realizoval několik dramatických snímků s vyššími uměleckými ambicemi. Pomohl tehdy mimo jiné ke stoupající slávě mladé Alidy Valli, jíž v letech 1938-1945 svěřil velké role v šesti filmech. I v českých protektorátních kinech se tenkrát naši diváci s Alidou Valli mohli seznámit v Mattoliho filmech PROBUZENÉ MLÁDÍ (Ore nove lezione di chimica, 1941) nebo NOCTURNO (Luce nelle tenebre, 1942). Spolupráci s Alidou Valli završil dramatickým příběhem mladé matky, která se za války v nepřítomnosti manžela nechá svést svým sousedem (ŽIVOT ZAČÍNÁ ZNOVU – La vita ricomincia, 1945). Tento film viděly v italských kinech v roce 1945 bezmála tři milióny diváků a Alidě Valli otevřel cestu do Hollywoodu.

Jako jiní režiséři spjatí s érou bílých telefonů, tak i Mario Mattoli měl krátce po válce cestu do filmových studií uzavřenou a jeho filmografie z let 1945-1947 je početně velmi chudá, z této doby pochází jedna adaptace klasické literární předlohy (DVA SIROTCI – I due orfanelli, 1947), což je v jeho filmografii vzácný případ. Koncem čtyřicátých let zahájil Mattoli nový a mimořádně úspěšný útok na italská kina, když své síly spojil s populárním komikem Totò. Ten tehdy stoupal k vrcholům filmové slávy, točil samozřejmě i s jinými režiséry, nicméně 16 filmů realizovaných s Mattolim tvoří v jeho početné filmografii významnou položku. Hned jejich první filmy FIFA E ARENA (1948) a TOTÒ NA TOUR D′ITALIA (Toto al giro d′Italia, 1948) vidělo v kinech devět miliónů diváků a Mario Mattoli se tak stal komerčně nejúspěšnějším režisérem za rok 1948.

Mattoliho nijak netrápila nálepka komerčního režiséra bez vyšších uměleckých cílů, na druhou stranu je nutno přiznat, že s despektem na něj pohlíželo i samotné vedení filmové společnosti Cinecitta a Mattoli musel nejednou čekat s natáčením ateliérových scén, až studio uvolní významnější filmaři. I to bylo příčinou, proč jeho filmy vznikaly často v řádu několika dnů, což se týkalo právě komedií s Totò. Ze spolupráce s jinými herci se sluší připomenout dramatický příběh z počátku 20. století NIČIVÉ PLAMENY LÁSKY (Assunta Spina, 1948) s Annou Magnani v hlavní roli.

I když v padesátých letech pracoval Mattoli i s jinými herci, těžiště jeho tvorby té doby tvořily komedie s Totò. Za neúspěch se považovala návštěvnost v kinech klesající teprve pod tři milióny diváků, což Mattoliho i Totò řadilo mezi komerčně nejúspěšnější filmaře té doby. Naopak kritika se k Mattoliho filmům stavěla značně rezervovaně, některé jejich společné filmy ale dodnes patří ke klasice italské komedie, připomeňme alespoň tituly jako NEAPOLSKÝ TUREK (Un turco napoletano, 1953) nebo BÍDA A VZNEŠENOST (Miseria e nobiltà, 1954). Ve druhém jmenovaném filmu byla partnerkou Totò mladá Sophia Loren, s níž předtím Mattoli natočil historickou komedii DVĚ NOCI S KLEOPATROU (Due notti con Cleopatra, 1953). Totò točil filmy až do své smrti v roce 1967, s Mattolim pracoval naposledy ale již v roce 1961 (JEHO EXCELENCE SE STAVILA POJÍST – Sua Eccellenza si fermo a mangiare, 1961).

Mezitím pod Mattoliho režijním vedením absolvovala svůj filmový debut také populární dvojice komiků Franco Franchi a Ciccio Ingrassia (SCHŮZKA NA ISCHII – Appuntamento a Ischia, 1960). Následně se Mattoli neubránil dobové poptávce po žánru sandálu a meče (MACISTE PROTI HERKULOVI V ÚDOLÍ BÍDY – Maciste contro Ercole nella valle dei guai, 1961) a jeho filmografii uzavírá titul z dalšího tehdy žádaného žánru spaghetti westernů, pojatý ovšem jako parodie (PRO JEŠTĚ MÉNĚ DOLARŮ – Per qualche dollaro in meno, 1966).

Mario Mattoli byl od roku 1928 ženatý s divadelní herečkou Mity Mignone, jejich dcera Marina Mattoli působila v 70. a 80. letech jako asistentka režie. Mario Mattoli zemřel v Římě 26. února 1980 ve věku 81 let. Od roku 2008 probíhá v jeho rodišti v Tolentinu každoročně akce Mattoli si nasce, kde se konají přednášky k jeho rozsáhlé tvorbě a projekce nejslavnějších filmů.

Pavel "argenson" Vlach

Režijní filmografie

Filmy

1966 Per qualche dollaro in meno
1964 Cadavere per signora
1963 Obiettivo ragazze
1962 Appuntamento in Riviera
1961 Appuntamento a Ischia
Jeho Excelence se stavila pojíst
Maciste contro Ercole nella valle dei guai
1960 Mandarino per Teo, Un
Muži se rodí
1959 Guardatele ma non toccatele
Non perdiamo la testa
Tipi da spiaggia
1958 Come te movi, te fulmino!
Totò, Peppino a fanatička
1957 Peppino, le modelle e chella là
1955 Le diciottenni
Ultimo amante, L'
1954 Bláznivý lékař
Bída a vznešenost
1953 Due notti con Cleopatra
Neapolský turek
Siamo tutti inquilini
1952 Cinque poveri in automobile
Vendetta... sarda
1951 Accidenti alle tasse!!
Anema e core
Arrivano i nostri
Il padrone del vapore
1950 Cadetti di Guascogna, I
Inafferrabile 12, L'
Totò Tarzan
Vedovo allegro, Il
1949 Adamo ed Eva
Signorinella
1948 Assunta Spina
Fiacre N. 13, Il
Fifa e arena
Totò al giro d'Italia
1947 Due orfanelli, I
1946 Partenza ore 7
1945 Vita ricomincia, La
1944 Circo equestre Za-bum
1943 Ho tanga voglia di cantare
La vispa Teresa
Ultima carrozzella, L'
Valle del diavolo, La
1942 Labbra serrate
Neviditelná pouta
Stasera niente di nuovo
Tre aquilotti, I
1941 Nocturno
Ore 9: Lezione di chimica
1940 Abbandono
Miseria e nobiltà
Non me lo dire!
1939 Ai vostri ordini, signora...
Eravamo sette vedove
Imputato alzatevi!
Lo vedi come sei... Lo vedi come sei?
Mille chilometri al minuto!
1938 Dama bianca, La
Eravamo sette sorelle
Il destino
Il trionfo dell'amore
L'ha fatto una signora
La damigella di Bard
Nonna Felicita
1937 Felicità Colombo
Gli ultimi giorni di Pompeo
Questi ragazzi
1936 L'uomo che sorride
Musica in piazza
Sette giorni all'altro mondo
1935 Amo te sola
1934 Tempo massimo

TV seriály

1965 Za-bum N. 2 (TV seriál)

Herecká filmografie

Filmy

1934 Tempo massimo

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky