foto

Peter Hedges

  • nar. 6.7.1962 (56 let)
    Des Moines, Iowa, USA
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Nadaný režisér a hlavně scénárista Peter Hedges započal svoji uměleckou dráhu jako divadelní herec a občasný režisér na Valley High School v jeho rodné Iowě a poté v North Carolina School of Arts.

„S uměleckými školami se to má tak, že čím víc dřete, tím lépe na tom ostatní jsou. Skutečně jsem tehdy byl nejpracovitějším žákem.“

Nedá se říci, že by Hedgese herectví nebavilo, avšak psaní vlastních her a vytváření těch nejlepších možných rolí pro své spolužáky začalo postupně převládat, a proto se po ukončení studia přestěhoval se sedmi svými kolegy (např. i Mary-Louise Parker) do New Yorku, kde založili vlastní divadelní společnost, pro kterou psal Hedges okolo tří let autorské hry a většinu jich i režíroval.

„Měl jsem pocit, že svět nutně nepotřebuje moje herectví, zato moje spisovatelské schopnosti se zužitkovat mohly.“

Roku 1991 jednu ze svých her vydal jako román pod jménem CO ŽERE GILBERTA GRAPEA a krátce na to byl požádán Lasse Hallströmem, aby ji zkusil adaptovat pro film a nahradil si touto zkušeností filmovou školu. Pro hlavní roli zamýšlel původně Hedges Rivera Phoenixe, avšak televizní herec Johnny Depp byl románem tak nadšený, že se upsal projektu ještě před tím, než byl scénář hotový. Roční produkce filmu byla pro Hedgese utrpením, avšak zároveň i obrovskou možností, jak získat rychlé a neocenitelné zkušenosti v oblasti filmu. Přesto, že u psaní románu a her zůstal, rozhodl se Hedges pokračovat ve vytváření lukrativních scénářů, aby si tak mohl otevřít cestu k potenciální vysněné režii.

Hedgesovým debutem se stal film VEČEŘE S APRIL, který provázely neustále neshody s distributorem United Artists. Ten chtěl například nahradit herečku Patricii Clarkson známějším jménem. Přes snížení původního rozpočtu si snímek režisér ani napotřetí neobhájil, a proto ho zafinancoval jeho známý, producent Gary Winick ze společnosti InDigEnt. Večeře s April měla premiéru na festivalu Sundance, sklidila velký úspěch a odkoupil ji nikdo jiný než United Artists, který paradoxně utratil obrovské množství peněz za propagaci oscarové nominace Patricie Clarkson. Po návratu ze Sundance získala Hedgesova tvorba ještě jednu nominaci a to za adaptovaný scénář JAK NA VĚC, přestože byl jeho původní návrh bratry Weitzovými mnohokrát přepisován.

Jeho druhým filmem se roku 2007 stal ŽIVOT PODLE DANA, a přesto, že nezískal množství ocenění či nominací, ponechal si Hedgesův osobitý rukopis a samozřejmě i pozitivní kritiky, které pěly chválu na herecký výkon Steva Carella, který si sem odskočil od komediálních projektů.

Jako třetí projekt si Hedges vysnil tradiční pohádkově-rodinný film. Než se však stačil pustit do psaní, kontaktovalo ho studio Disney s nápadem Ahmeta Zappy. Hedges se původně do projektu pouštět nechtěl, ale jeho první verze scénáře měla u producentů veliký úspěch. Projekt se přesto začal režisérovi trochu hroutit, a proto si přizval některé své kolegy z divadelní kariéry, kteří mu vypomohli s přepracováním scénáře, přidali pár režijních tipů a společně film dovedli do zdárného konce. Snímek se sice setkal se smíšenou kritikou, Hedges si však splnil svůj sen a jak sám říká:

„Mám hrozně rád, když se někdo vychloubá, jak mi dokázal dobře poradit nebo jak vymyslel vyznění nějaké scény. Pak totiž vím, že jsme se na tom skutečně podíleli všichni a to magické skupinové snažení snad vyústilo v něco, co je nakonec lepší než vize, kterou jsem si představoval a připravoval sám.“

Meala "Brousitch" Brousil

Scenáristická filmografie

Spisovatelská filmografie

Filmy

1993 Co žere Gilberta Grapea - kniha

Režijní filmografie

Herecká filmografie

Filmy

2016 Little Sister
1977 Sammy

Producentská filmografie

Filmy

2018 Ben Is Back

Fanoušci tvůrce

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace