foto

Pavel Kolaja

  • nar. 20.9.1972 (46 let)
    Moravský Krumlov, Československo

Biografie

Pavel Kolaja odstartoval svoji filmovou kariéru po úspěšném přijímacím řízení na FAMU v roce 1994, kde byl přijat na katedru hrané režie k naší dámské legendě Věře Chytilové, která ho zásadním způsobem ovlivnila. V té době ho oslovil i student režie Bohdan Sláma a obsadil do hlavní role vedle herečky Petry Špalkové své školní televizní inscenace Okrajové podmínky (1996).

Už Kolajův první film Jablko (1994) byl silně ovlivněn pedagogickým vedením Chytilové, odvážně a expresivně v něm odrážel typické prvky režisérčina obsahu a výrazu. Kameramanem tohoto snímku byl tehdy neméně významný kolega z katedry kamery Klaus Fuxjäger, se kterým později spolupracoval na inscenaci Mimo provoz (1996).

Zásadním dílem z toho období je bezpochyby kinematografické dílo Letecký den (1997), pojednávající o útěku hrdiny z „ruchu“ velkoměsta na periférii lodního přístaviště, kde potkává spřízněnou duši. Jedná se o extatické a podmanivé vyrovnání a osvobození se od stavu neklidného světa. Odkrývají se v něm již experimentální filmové postupy a nastupující Kolajova nová cesta budoucích filmů. V těchto letech byl mimo jiné osloven osobním setkáním s německým režisérem Wernerem Herzogem.

Pavel Kolaja katedru hrané režie dobrovolně opustil v roce 1998. V té době úzce spolupracoval se slovenským režisérem, tehdy studentem FAMU Stano Kundou, o kterém pojednává i jeho pozdější diplomová práce. S tímto autorem se přiblížil k vrcholu nové a originální duchovní cesty v kinematografii.

Kolajovo další působení se přesunulo na DAMU, a to na katedru autorské tvorby a pedagogiky pod vedením další významné osobnosti prof. Ivana Vyskočila. Zde několik let studoval a účastnil se na výzkumu Dialogického jednání, který ho, jak sám říká, zcela proměnil a napřímil. Rok zde při tomto předmětu působil jako Vyskočilův asistent. Sedmiletý pobyt na této katedře Kolaja zúročil osobitým Vyskočilovým portrétem Krajina osudu (2009), za který získal hlavní cenu na Festivalu českých filmu Finále Plzeň (2010).

Mezi tím již studoval Katedru střihové skladby (2000–2005) pod vedením další ženské osobnosti českého filmu Drahomíry Vihanové. Tento obor absolvoval s autorským hraným filmem Probuzení (2003).

Později také Pavel Kolaja působil jako pedagog režie a střihové skladby na Filmové škole ve Zlíně, a následně začal pracovat jako profesionální filmový střihač.

Poslední Kolajova profesní práce je ověnčena vítězstvím na MFF v Karlových Varech filmem Křižáček (2017) a předtím účasti na Berlinále s debutem od stejného autora Osmdesát dopisů (2010) režiséra Václava Kadrnky. Zde se naplno projevuje Kolajův citlivý duchovní přístup a kinematografický um.

Radim Valak

Střihačská filmografie

Filmy

2018 Žádný člověk (divadelní záznam)
2017 Křižáček
2013 Pestré vrstvy (TV film)
2012 97 kroků
2010 Osmdesát dopisů

Dokumentární

2019 Homo Academicus – Josef Jařab
Moje století (TV seriál)
2018 Dobrý život sokola Bendy
Eduard Ovčáček (TV film)
2017 Film o filmu Bába z ledu
2014 Raport o Velké válce (TV seriál)
Viktor Kolář (TV film)
2012 Zvony nad Tbilisi
2011 Mlčení, modlitba, pokání (TV film)
2009 Krajina osudu
2008 Cinémensonge (film-lež)
2007 Ovoce samo padající (studentský film)
2005 Schwejking (studentský film)
2003 Paměť krajiny (studentský film)
2002 O blízkém a vzdáleném (studentský film)
2001 Cesty

Režijní filmografie

Filmy

2003 Probuzení (studentský film)
2001 Rozestýlání (studentský film)
2000 Bílení noci (studentský film)
1997 Letecký den (studentský film)
1996 Mimo provoz (studentský film)
Okno (studentský film)
1994 Jablko (studentský film)

Dokumentární

2012 Zvony nad Tbilisi
2009 Krajina osudu
2002 Tvár druhého (studentský film)

Scenáristická filmografie

Filmy

1996 Mimo provoz (studentský film)
Okno (studentský film)

Dokumentární

2009 Krajina osudu

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace