foto

Pola Negri

  • nar. 31.12.1894
    Janowa, Polsko
  • zem. 1.8.1987 (92 let)
    San Antonio, Texas, USA
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

“To, co dělám, považuji za významné, jelikož jsem významná umělkyně.”

Polská filmová herečka, která proslula jako femme fatale němých filmů druhé a třetí dekády minulého století. Narodila se jako Barbara Apolonia Chałupiec v Lipnu poblíž polské Toruně. Byla jediným dítětem chudých rodičů a poté, co byl její otec (chudý slovenský imigrant) zadržen Rusy a deportován na Sibiř, ji matka vychovávala sama. V roce 1902 se obě přestěhovaly do Varšavy, kde žily ve velké bídě. Barbara údajně cvičila na baletní škole v Petrohradě, pro tuberkulózu však byla nucena s tančením přestat. Aby unikla bídě, přihlásila se na varšavskou Královskou akademii dramatických umění a začala se věnovat herectví. V 17 letech již vystupovala v Polsku jako známá divadelní herečka a objevila se i v několika filmech (debutovala v roce 1914 snímkem OTROKYNĚ SMYSLŮ).

V této době přijala pseudonym “Pola Negri” (podle italské básnířky, Ada Negri). Objevila se v různých polských filmech: ŽENA, ZVÍŘE, STUDENTI, ROŠŤÁKOVA MILENKA (Kochanka apasza) a v sérii TAJEMSTVÍ VARŠAVY. Během své krátké varšavské filmové kariéry si získala značnou popularitu. Hrála s mnoha renomovanými polskými herci té doby. V 1917 jí její popularita přinesla možnost odjet do Berlína, kde se objevila v několika filmech režisérů agentury UFA, jako byli Max Reinhardt a Ernst Lubitsch. Jeden z jejích filmů v režii Lubitsche, MADAM DUBARRY (1919), byl v Americe promítán pod názvem PASSION a úspěch byl tak velký, že v roce 1922 dostala ona i režisér nabídku na práci v Hollywoodu.

Její cizokrajný půvab byl mezi diváky ve 20. letech velmi oblíbený (Lubitschova komedie FORBIDDEN PARADISE z roku 1924 s Adolphem Menjou, Stillerův válečný HOTEL IMPERIAL,1927), pozornost na sebe přitahovala také svými románky s herci úrovně Charlese Chaplina a Rudolpha Valentina. Jedna z nejpopulárnějších hollywoodských hereček své doby (a jistě nejbohatší žena ve filmovém byznysu toho času) žila v losangelském paláci vystavěném po vzoru Bílého domu. Její popularita však měla začít rychle upadat.

Po Valentinově smrti (1926) způsobila Negri mediální senzaci prohlášením, že spolu chystali svatbu. Doprovázela vlak s jeho tělem z New Yorku až do Los Angeles a při každém zastavení pózovala fotografům. Na pohřbu několikrát “omdlela” a na Valentinovu rakev dala umístit velké květinové aranžmá tvořené písmeny svého jména (P-O-L-A), zřetelné na fotografiích v tisku od pobřeží k pobřeží. Navzdory široké publicitě mnoho Valentinových přátel prohlašovalo, že žádná svatba připravována nebyla a odsoudilo její chování jako pouhopouhou sebepropagaci. Negri měla údajně Valentinovu fotografii na nočním stolku až do konce života a tvrdila, že byl její velkou láskou. Za její projevy ji pomlouvala zejména herečka Tallulah Bankheadová, jiní, jako například Mary Pickfordová (velkorysá zastánkyně a podporovatelka mnoha problémových hereček té doby) a Valentinův bratr Alberto, Polu bránili.

Její “vamp” styl ovšem pomalu vycházel z módy a příchod zvuku ji hodil klacek pod nohy: cizí přízvuk publikum nepřijalo. Jak uvedla Negri: “Přešli od Poly k Polaroidu.” Navíc kodex pro filmovou produkci vydaný roku 1930, tzv. Hays Code, bránil Negri při natáčení v užívání pro ni typických “technik”, pro které byla tak populární v Evropě. Zákaz “vášnivých scén” a “zdlouhavého a smyslného líbání” se ukázal být pro její americkou kariéru zničující. Po rozvodu s Eugeniuszem Dąbskim (1919-1922) se Negri v květnu roku 1927 provdala za Sergeho Mdivaniho (Mdivani o sobě prohlašoval, že je gruzínským princem a jeho bratr měl za ženu herečku Mae Murrayovou).

V roce 1928 natočila svůj poslední film pro Paramount Pictures s názvem ŽENA Z MOSKVY, po boku Normana Kerryho. Film byl teprve jejím druhým zvukovým (prvním byl LOVES OF AN ACTRESS, rovněž z roku 1928) a Paramount jí odmítl prodloužit smlouvu proto, že jí diváci, díky jejímu silnému polskému přízvuku, údajně špatně rozuměli. V roce 1929 Negri během úpadku přišla o většinu prostředků, s Mdivanim se rozvedla a vrátila zpátky do Evropy. V Anglii ještě ve stejném roce pak natočila drama THE WAY OF LOST SOULS, známém také jako THE WOMAN HE SCORNED.

Po roce 1930 točila již málo, pracovala hlavně v Anglii a Německu, kde účinkovala v několika filmech Goebbelsem kontrolované UFA. Film Williho Forsta MAZURKA z roku 1935 dosáhl v Německu značné popularity a stal se i jedním z oblíbených snímků Adolfa Hitlera, což vedlo k fámě, že s ním Negri prožila kolem roku 1937 románek. Pola se následně soudila s francouzským časopisem Pour Vous, který toto lživé prohlášení vypustil do světa a svou při vyhrála. V USA byl natočen remake filmu s názvem CONFESSION (Negri projevila touhu vrátit se do Států a na remaku se podílet, byla však odmítnuta; ve svém životopise pak film, v hlavní roli s Francisovou, označila za propadák). V pozdějších letech v jednom interview režisér Forst uvedl, že ačkoli byla Negri stále atraktivní, díky svému životnímu stylu hodně zestárla a nedala se zabírat z blízka. Také poznamenal, že ji viděl vycházet z toalety se “sněhem” (kokainem) na rtu.

Z Německá prchla Negri v roce 1938 poté, co několik nacistických špiček poukázalo na její částečný židovský původ. Odjela do Francie a v roce 1941 pak odplula z Portugalska do New Yorku, kde byla dočasně zadržena na Ellis Island. Po propuštění se vrátila do Hollywoodu a v roce 1943 se objevila ve filmu HI DIDDLE DIDDLE, i když její kariéra byla již v podstatě uzavřena. Poté co Mae Westová i Mary Pickfordová odmítly roli Normy Desmondové v “noirovém” dramatu SUNSET BOULEVARD (1950) se režisér Billy Wilder obrátil i na Negri. Wilder vzpomínal, že Negri “vybuchla vzteky při pouhé myšlence hrát bývalou hvězdu”. Role Normy Desmondové připadla přizpůsobivější a věrohodnější Glorii Swansonové. Slavný film nakonec získal tři Oskary a na dalších osm byl nominován.

V roce 1951 Negri získala americké občanství. Její poslední představení na plátnech bylo ve filmu Walta Disneye THE MOON-SPINNERS (1964) s Hayley Millsovou. Ve stejném roce získala čestné uznání od německého filmového průmyslu. Zbývající léta strávila v San Antoniu v Texasu ve společnosti své kamarádky, texaské dědičky a skladatelky Margaret Westové. Do konce života vystupovala okázale a často byla přirovnávána k filmové postavě, jejíž ztvárnění odmítla: Normě Desmondové.

Zemřela v roce 1987 ve věku 90 let. Příčinou byl zápal plic, současně ovšem trpěla mozkovým nádorem (pro který odmítla terapii). Její tělo bylo vystaveno v pohřební síni Porter Loring v San Antoniu, oblečeno bylo do žlutých šifónových šatů, které doplňoval zlatý turban. V místním tisku se objevilo malé smuteční oznámení “filmová a divadelní herečka, která prožila mezinárodní kariéru”. Pohřbena byla na hřbitově Calvary ve východním Los Angeles, hned vedle své matky Eleonory. Jelikož neměla žádné děti, většinu majetku odkázala univerzitě Sv. Marie v Texasu (včetně několika vzácných kopií svých filmů). Značnou část prostředků odkázala také polským sestrám Nebeského řádu (Seraphic Order); v malé kapli texaského San Antonia, vedle polské patronky Panny Marie Čenstochovské, visí dnes její velký černobílý portrét. Pola Negri má svoji hvězdu na hollywoodském Chodníku slávy - byla teprve jedenáctou hollywoodskou filmovou hvězdou, které otiskla svoje ruce a nohy do betonu před Graumanovým divadlem.

Marek "džanik" Janík

Herecká filmografie

Filmy

1964 The Moon-Spinners
1958 Das gab's nur einmal
1953 Yesterday and Today - a.z.
1943 Hi Diddle Diddle
1938 Die Nacht der Entscheidung
Svatá lež
1937 Hříšná láska
Tango Notturno
1936 Gräfin Volescu
Moskva - Šanghaj
1935 Mazurka
1934 Fanatisme
1932 A Woman Commands
1929 Ulice ztracených duší
1928 Druhý život
Loves of an Actress
The Secret Hour
The Woman from Moscow
1927 Hotel Imperial
The Woman on Trial
Za ostatným drátem
1926 Crown of Lies, The
Good and Naughty
1925 Charmer, The
Dáma z velkého světa
East of Suez
Flower of Night
1924 Carevna
Lily of the Dust
Men
Shadows of Paris
1923 Bella Donna, travička
Hollywood
Plamen
The Cheat
The Spanish Dancer
1922 Last Payment, The
1921 Arme Violetta
Die Dame im Glashaus
Horská kočka
Sappho
1920 Geschlossene Kette, Die
Martyrium, Das
Sumurun
1919 Komtesse Doddy
Kreuzigt sie!
Madame DuBarry
Vendetta
1918 Carmen
Küsse, die man stiehlt in Dunkein
Mania
Muž beze jména
Wenn das Herz in Haß erglüht
Žlutý pas
1917 Die toten Augen
Nicht lange täuschte mich das Glück
1916 Arabella
Jego ostatni czyn
Studenci
1915 Bestie
Czarna ksiazka
Pokój Nr 13
1914 Raba strastei, raba poroka
Tanz des Todes, Der

Dokumentární

2013 Ellis Island: Historie amerického snu (TV film) - a.z.
2011 Nitro Mania - a.z.
2007 Why Be Good? Sexuality & Censorship in Early Cinema - a.z.
1999 Berlin Metropolis: Jews in Early German Film - a.z.
1998 Dämonische Leinwand - Der deutsche Film der zwanziger Jahre - a.z.
1992 Die UFA - a.z.
1965 The Love Goddesses
1961 The Legend of Rudolph Valentino - a.z.
1950 The Golden Twenties - a.z.
1936 Fashions in Love - a.z.
1931 Screen Snapshots Series 10, No. 8
1923 Screen Snapshots, Series 3, No. 21
1922 Screen Snapshots, Series 3, No. 14
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace