foto

Walter Huston

  • nar. 6.4.1884
    Toronto, Ontario, Kanada
  • zem. 7.4.1950 (66 let)
    Hollywood, Los Angeles, California, USA

Biografie

Walter Houghston (rodné jméno) pocházel z kanadského Toronta a ačkoli nikdy nedosáhl postavení opravdové hvězdy, stal se jedním z nejrespektovanějších a nejžádanějších charakterních herců anglicky mluveného divadla a filmu, a to od nástupu zvuku až po 40. léta. Původně studoval inženýrství, život však zasvětil divadlu, což je trochu s podivem, neboť je známo, že trpěl strachem z jeviště, kterého se nikdy docela nezbavil. V roce 1905 si vzal novinářku Rheu Goreovou, která se stala matkou jeho syna Johna Hustona (1906-1987), pozdějšího proslulého scénáristy a oskarového režiséra. Aby zabezpečil novou rodinu, Huston nechal estrád a začal pracovat jako inženýr pro missourijské vodárny. Naštěstí pro americkou divadelní a filmovou scénu, Hustonovy herecké schopnosti převyšovaly ty inženýrské a po jedné „skorokatastrofě“ (vodní nádrž, na které pracoval, málem zaplavila město) se v roce 1909 vrátil na profesionální hereckou dráhu.

Broadwayský debut učinil v lednu 1924. Hvězdu z něj však udělala až postava Ephraima Cabota v O'Neillově dramatu „Farma pod Jilmy“ (zfilmována roku 1958 s Lorenovou a Perkinsem). Hra měla ohromný ohlas, přesunula se na Boradway, na programu byla skoro rok a dočkala se více jak čtyřseti repríz. Sám O'Neill – jediný americký dramatik, který získal Nobelovu cenu – tvrdil, že Hustonovo ztvárnění Cabota v této hře bylo nejlepším výkonem ze všech herců všech jeho her. Ve 20. letech byl už Huston pevně zakotven na Broadwayi, když se přidal k zástupu těch, kteří to odjeli zkusit na Západ k právě se rodícímu zvukovému filmu. Pozoruhodně ztvárnil darebáka Trampase v původním Flemingově westernu THE VIRGINIAN (1929) postaveného proti pozdější superstar Gary Cooperovi, než byl obsazen jako usoužený prezident Abraham Lincoln ve stejnojmenném a předposledním filmu legendárního D. W. Griffitha z roku 1930. Ačkoli film propadl, Hustona ustanovil jedním z uznávaných velkých hollywoodských herců.

“Cosmopolitan Productions“ tiskového magnáta Williama Randolpha Hearsta (údajný předobraz Wellesova „Občana Kanea“) obsadila Hustona co by tvrdého policejního šéfa Jima Fitzpatricka v krimi z časů Krize THE BEAST OF THE CITY (1932), s Jean Harlow v roli děvky, která kazí jeho mladšího bratra. Byla to jedna z jeho nejpozoruhodnějších raných rolí a ukázala jeho jedinečný herecký talent v nenápadném sdělování velkých emocí („Těch pět let v Hollywoodu ze mě určitě udělalo lepšího herce. Naučil jsem se být přirozený – nikdy nepřehrávat. Zjistil jsem, že mohu hrát na jevišti stejným způsobem jako jsem hrál ve studiu: používat svůj běžný hlas, vypustit gesta, držet se nesmírně jednoduchého projevu.") Další památné role z této doby zahrnují ctnostného bankéře v Caprově dramatu AMERICKÉ ŠÍLENSTVÍ (1932) a protivníka Miss Sadie (Joan Crawfordová) v remaku Maughamova dramatu RAIN (1932) v režii Lewise Milestonea. Je jen dokladem Hustonových hereckých dovedností, že jeho předvedení farizejského Davidsona pravděpodobně překonává totéž v podání Lionela Barrymorea z němého originálu: Barrymore byl svého času obecně považován za nejlepšího amerického filmového herce až do nástupu Paula Muniho ve 30. letech.

Společnost „Cosmpolitan“, kterou Hearst původně založil, aby podnítil kariéru své milenky Marion Daviesové, dala Hustonovi ještě jednu z jeho pozoruhodnějších rolí, a to zkorumpovaného politika, který se promění v čestného prezidenta v kuriózní fantasy GABRIEL OVER THE WHITE HOUSE (1933). Huston zde hraje stejně dobře prodejného zákonodárce (vzorem byl údajně Warren G. Harding) vyneseného do Bílého domu machinacemi v politickém zákulisí, jakož i bohabojného prezidenta ovládaného Duchem svatým po téměř smrtelné autonehodě.

Velký filmový tvůrce William Wyler režíroval Hustona v jeho možná nejlepší filmové roli, titulní postavě v adaptaci románu Sinclaira Lewise TOVÁRNÍK DODSWORTH (1936), za kterou taky Huston obdržel první ze svých čtyř nominací na cenu Akademie. Zde také hledejme kořeny Hustonovy pověsti velkého herce. Pokračoval návratem na jeviště. Po třech týdnech v titulní roli Shakespearova dramatu „Othello“ (1937), sklidil obrovské ovace v broadwayském muzikálu „Knickerbocker Holiday!“ (1938), když jako Peter Stuyvestant zpíval klasický „September Song“ – jeho zvuková nahrávka se toho roku stala pro Brunswickovo vydavatelství bestselerem. Ve filmovém zpracování hry z roku 1944 mu však stejná role nabídnuta nebyla (hrál Charles Coburn). Svoji druhou oskarovou nominaci pro „nejlepšího herce“ získal jako Pan Scratch ve filmové adaptaci Benetovy fantasy THE DEVIL AND DANIEL WEBSTER (1941) a třetí, tentokrát pro „nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za Cohanova (James Cagney) otce v Curtizově muzikálu YANKEE DOODLE DANDY (1942).

Krátké cameo dostal jako umírající námořní kapitán, který odevzdává sošku sokola do rukou detektiva Sama Spadea (Humphrey Bogart) v krimi MALTÉZSKÝ SOKOL (1941), se kterou spatřil poprvé světlo světa žánr „noir“ - film se stal slavným režisérským debutem jeho syna Johna. Walter pokračoval ziskem Oskara pro „nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za postavu starého prospektora Howarda v dobrodružném westernu POKLAD NA SIERRA MADRE (1948), opět v režii jeho syna Johna (a opět s Bogartem). Když cenu v roce 1949 Huston přebíral, tak řekl: „Před mnoha lety. Mnoha a MNOHA lety, jsem vychoval chlapce a řekl mu, 'Synku, jestli se někdy staneš scénáristou, pokus se napsat něco dobrého pro svého starého otce.' A on to přisámbůh udělal!“ (John taky převzal za „Poklad“ Oskara, pro „nejlepší režii“.)

Walter Huston zemřel následujícího jara v Beverly Hills následkem aortálního aneurysmatu, den po svých šestašedesátinách a jenom devět dní před narozením prvního vnuka Tonyho. Byl třikrát ženatý. Je dědečkem Tonyho Hustona (1950) a herců Anjelicy Hustonové (1951) a Dannyho Hustona (1962). V jeho rodě nalezneme tři generace oskarových vítězů: Walter, syn John Huston a vnučka Anjelica (podobně je na tom už jen filmařská rodina Coppolů, kam patří mimochodem i Nicolas Cage). Díky velkému talentu a umírněnému stylu jméno Waltera Hustona neutrpělo tak jako u jiných jeho „velkých“ vrstevníků z 30. let, zdá se, že se naopak časem vyleštilo, když emotivní herecký projev minulosti vystřídal klidnější styl, který pokračuje dodnes.

Marek "džanik" Janík

Herecká filmografie

Filmy

1950 The Furies
1949 The Great Sinner
1948 Poklad na Sierra Madre
Summer Holiday
1946 Dragonwyck
Souboj na slunci
1945 And Then There Were None
1944 Dragon Seed
Twenty Years After - a.z.
1943 December 7th
Hranice temnoty
Mission to Moscow
Psanec
Severní hvězda
1942 Always in My Heart
In This Our Life
Yankee Doodle Dandy
1941 Bažiny
Maltézský sokol
Podsvětí Šanghaje
The Devil and Daniel Webster
1939 The Light That Failed
1938 Of Human Hearts
1936 Rhodes of Africa
Sun-Kissed Stars at Palm Springs
Továrník Dodsworth
1935 The Tunnel
1934 Keep 'Em Rolling
1933 Ann Vickers
Gabriel Over the White House
Hell Below
Storm at Daybreak
The Prizefighter and the Lady
1932 Americké šílenství
Kongo
Law and Order
Night Court
Rain
The Beast of the City
The Wet Parade
The Woman from Monte Carlo
1931 A House Divided
How I Play Golf, by Bobby Jones No. 7: 'The Spoon'
The Criminal Code
The Ruling Voice
The Star Witness
1930 Abraham Lincoln
The Bad Man
The Virtuous Sin
1929 Bishop's Candlesticks, The
Carnival Man, The
Gentlemen of the Press
Lady Lies, The
The Virginian
1915 Zrození národa

Dokumentární

2008 Thou Shalt Not: Sex, Sin and Censorship in Pre-Code Hollywood (TV film)
2004 Checking Out: Grand Hotel - a.z.
2003 Discovering Treasure: The Story of the Treasure of the Sierra Madre - a.z.
1984 Going Hollywood: The '30s
1975 Brother, Can You Spare a Dime?
1963 Hollywood Without Make-Up - a.z.
Hollywood: The Great Stars (TV film) - a.z.
1951 Screen Snapshots: Hollywood Memories - a.z.
1946 Let There Be Light
1945 Druhá světová válka 6: Začátek války v Americe
1944 Proč jsme bojovali VI.: Boje v Číně
1943 Druhá světová válka 2: Vpád nacistů
Druhá světová válka 3: Rozdělení & dobytí
Druhá světová válka 5: Bitva o Rusko
For God and Country
Muži z Aleut
Proč jsme bojovali IV.: Boje v Británii
The Voice That Thrilled the World - a.z.
War Department Report
1942 Our Russian Front
Proč jsme bojovali I.: Předehra k válce
1939 Land of Liberty - a.z.
1935 Hollywood Hobbies
1933 Hollywood on Parade No. A-9
Hollywood on Parade No. B-5

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky