Varhan Orchestrovič Bauer je český hudebník, hudební skladatel, aranžér a dirigent excentrického vzezření a silného charisma.
Již během studia na Střední průmyslové škole chemické v Praze skládal hudbu ke školním divadelním představením. Po pobytu v Los Angeles, kde čerpal zkušenosti jednak z nahrávek a videokazet v Beverly Hills Library a dále z přímého kontaktu s místními většinou jazzovými hudebníky, následně úspěšně absolvoval Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze, obory skladba (profesor Antonín Bílý) a dirigování (profesor Hynek Farkač). Již během studií založil a dirigoval svůj vlastní experimentální symfonický orchestr „Worchester Scandall“. S tímto tělesem realizoval vlastní kompozice, v nichž se snažil o syntézu různých stylů a žánrů, zejména pak o kombinaci symfonické hudby s prvky jazzu, funku či rapu. „Hledal jsem nejrůznější kombinace, aby to znělo tak, jak jsem si představoval. Měnil jsem formu a hledal jsem barvy, protože právě ta zpětná vazba je pro mě nejdůležitější,“ vzpomíná v jednom internetovém rozhovoru skladatel. V průběhu studií též začal spolupracovat s řadou českých skladatelů (Karel Svoboda, Ondřej Soukup, Michal Pavlíček, Michael Kocáb či Aleš Březina) coby aranžér a orchestrátor. Později založil Okamžitý Filmový Orchestr, s nímž vystupuje na různých filmových a divadelních festivalech (MFF Karlovy Vary) a předávání cen (Český lev, Elsa).
V roce 2006 vytvořil hudbu k poslednímu celovečernímu dramatu oscarového režiséra Miloše Formana Goyovy přízraky. V roce 2013 napsal hudbu ke kanadskému rodinnému dobrodružnému filmu Against the Wild, který byl nominován na cenu Emmy. O rok později složil hudbu k mnohokrát oceněnému krátkému 3D animovanému filmu Wildlife Crossing. Z české filmové tvorby uveďme Eliška má ráda divočinu a dokumentární film Český sen.
Netají se svými sympatiemi k odkazu Václava Havla. Ty již za jeho života projevil zhudebněním jeho sbírky „Antikody“ do podoby scénického oratoria pro recitátora, smíšený sbor, sólisty a symfonický orchestr. „Je to takový konglomerát všeho možného,“ říká skladatel o skladbě, ve kterém zazní všechno od rockové kytary, přes vysavač, až po normální symfonickou muziku a jazzrock. Z jeho další divadelní a scénické tvorby stojí za připomenutí jeho muzikál „Sněhová královna“ na libreto L’ubomíra Feldeka, který v letech 1999-2001 uvedlo pražské divadlo Jiřího Grossmana a dále hudba k divadelnímu představení Miřenky Čechové „Deník Anne Frankové“, které bylo uvedenému mimo jiné i v New Yorku.
Jako dirigent se podílel na koncertním turné Evy Urbanové s Olomouckou filharmonií, koncertoval s německou zpěvačkou Ute Lemper, spolupracoval také s Lucií Bílou, Helenou Vondráčkovou, Leonou Machálkovou, Petrem Dvorským a dalšími významnými interprety.
V létě roku 2008 proběhla televizními médii zpráva, že Varhan Orchestrovič Bauer pozměnil poněkud text české hymny (kde domov můj → zde domov můj, podle něho „bychom už po těch letech mohli vědět, kde bydlíme a být na to hrdí“) a především pak její hudbu, do které zahrnul hudební motivy nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.
Honza "HonzaBez" Bezděkovský