Reklama

Reklama

Franz Hofer

Franz Hofer

nar. 31.08.1882
Malstatt, Německá říše

zem. 05.05.1945 (62 let)
Berlín, Německo

Biografie

Franz Hofer se narodil jako Franz Wygand Wüstenhöfer v německém Malstattu (Saarland) v rodině železničního úředníka. V roce 1899 se přesunul do Altenburgu studovat strojírenství, ale není známo, jestli zde nakonec opravdu studoval. Svoji kariéru začal jako divadelní herec a scenárista pro berlínské Zentral Theater v roce 1909. O rok později začal psát scénáře pro filmovou sérii s herečkou Henny Porten a pro režiséry jako Viggo Larsen - DIE SCHWARZE KATZE (1910), nebo Walter Schmidthässler - DAS WEIB OHNE HERZ a DER ZUG DES HERZENS (oba 1912).

Po natočení svého prvního snímku DES ALTERS ERSTE SPUREN (1912-13) pro nově založenou produkční firmu Luna-Film, zrežíroval dále během tří let celkem 25 filmů pro tuto společnost, což je také nejproduktivnější a komerčně nejúspěšnější fáze jeho kariéry. Vzhledem k tomu, že filmy nejen režíroval, ale zároveň i psal, získal kompletní kontrolu nad jejich stylem a obsahem. Jeho kinematografické snahy sahaly od prvních sofistikovaných komedií - HURRA! EINQUARTIERUNG! (1913) a VAMPYRE DER GROSSTADT (1914); po melodramata - KAMMERMUSIK (1915). Často snímky zasazoval do prostředí 1. světové války jako např. WEIHNACHTSGLOCKEN (1914). Ačkoliv byly jeho filmy vystaveny radikální cenzuře odpovídající době, jeho dva snímky DIE SCHWARZE NATTER a DIE SCHWARZE KUGEL ODER DIE GEHEIMNISVOLLEN SCHWESTERN (oba 1913) přispěly k tzv. Sensationfilm, žánru založeném na rychlém spádu, silném eroticismu a explicitnímu násilí, kvůli čemuž se stal hlavním terčem konzervativního reformního hnutí filmařů.

Jelikož si Hofer psal pro své snímky vlastní scenáře, filmoví historici řadí dnes jeho filmy mezi autorské a oceňují tím jeho nezaměnitelný stylistický rukopis, specifický v jeho tvorbě minimálně od roku 1913. Soudě dle 11 dochovaných filmů z let 1912-1916, hlavní formální kvality filmů Franze Hofera lze vidět v nepředvídatelnosti a bizarních zápletkách; extravagantních dekoracích a způsobech svícení, které často zdůrazňovaly ornamentální stíny a pitoreskní siluety; dále komplexní využití symetrických kompozic, vnitřní montáž skrze překrývané pohledy; a nakonec silný emoční zážitek vyvolaný klíčovými záběry a point-of-view střihem, frontálním scénováním a přímým oslovením diváka. Franz Hofer dokázal často ze herců vytáhnout nezapomenutelné herecké výkony, a to převážně u ženských představitelek, jejichž jména jsou již dávno zapomenuta. Za zmínku stojí především mladá Dorrit Weixler, která se díky filmu DAS ROSA PANTÖFFELCHEN stala hvězdou. Účinkovala poté v dalších 10 jeho filmech až do rozchodu s Hoferem a spáchání sebevraždy v prosinci 1916 (ve věku 24 let).

Po roce 1915 natočil desítky snímků pro další produkční společnosti, po roce 1920 si dokonce založil společnost vlastní a natáčel tzv. Sitten Film (filmy o padlých ženách), ovšem jeho sláva postupně opadala. Většina filmů, které natočil ve 20. let, se stala propadáky. V roce 1932 se stal členem NSDAP a natočil svůj poslední snímek DREI KAISERJÄGER (1933). Zemřel pravděpodobně v závěrečných válečných dnech v Berlíně. Ačkoliv byl Hofer znovuobjeven teprve nedávno, je nyní oceňován jako nejvýznamější německý režisér 10. let. Unikátní konstrukce narativu odhaluje dynamické stylistické paradigma radikálně odlišné jak od klasické hollywoodské produkce, tak od velmi často statické a teatrální kinematografie evropské.

jiri "Max-Wesslo" slavik

Režisér

Filmy
1933

Drei Kaiserjäger

1929

Madame Lu, die Frau für diskrete Beratung

1928

Notschrei hinter Gittern

 

Notschrei hinter Gittern

1927

Das rosa Pantöffelchen

 

Elternlos

 

Vom Leben getötet

1925

Der Schrei nach Glück

1923

Das Mädchen aus dem Warenhaus

Reklama

Reklama

 

Schwarze Erde

1922

Die Glocke, 2. Teil - Das verlorene Elternhaus

 

Die Uhr

 

Wege des Lasters

 

Zwischen Nacht und Sünde

1921

Aus den Akten einer anständigen Frau

 

Begierde

 

Der rätselhafte Tod

 

Die Beichte einer Gefallenen

 

Die Gebieterin von Saint Tropez

1920

Der Riesenschmuggel

 

Ein nettes Früchtchen

 

Ferréol

1919

Das Erbe vom Lilienhof

 

Das Mädchen mit dem fremden Herzen

 

Die Angelfreude

 

Die Feindlichen Reporter

 

Die Heimat

 

Hängezöpfchen

 

Meier und Sohn

1918

Das Patschuli-Mäuschen

 

Der Bettler von Savern

 

Die Schleichende Gefahr

 

Fräulein Pfiffikus

 

Leutnant Mucki

 

Seelen in Ketten

 

Seiner Hoheit Brautfahrt

 

Stürme des Lebens

1917

Das Luxusbad

 

Der Theaterprinz

 

Der falsche Waldemar

 

Die Glocke

 

Die Nottrauung

 

Rauschende Akkorde

 

Seltsame Menschen

1916

Das Riesenbaby

 

Das gepumpte Papa

 

Das rosa Pantöffelchen - 2. Teil

 

Das zweite Ich

 

Der Posaunenengel

 

Dressur zur Ehe

 

Eine schwere Last

 

Heidenröschen

 

Tote Gedanken

 

Wir haben's geschafft

1915

Das Geheimnis einer Nacht

 

Das Spürnäschen

 

Das dreizehnfache Selbstmord

 

Der Eremit

 

Die weisse Rose

 

Ein Verliebter Racker

 

Fräulein Hochgemuth

 

Jahreszeiten des Lebens

 

Kammermusik

 

Sein Störenfried

1914

Das Liebesbarometer

 

Der Hochtourist

 

Der Unsichtbare Zeuge

 

Deutsche Helden

 

Ein seltsames Gemälde

 

Irrlichter

 

Malheurchen Nummer acht

 

Reingefallen

 

Todesrauschen

 

Vampyre der Großstadt

1913

Das rosa Pantöffelchen - 1. Teil

 

Des Alters erste Spuren

 

Die schwarze Kugel oder Die geheimnisvollen Schwestern

 

Die schwarze Natter

 

Drei Tropfen Gift

 

Ein medizinisches Rätsel

 

Roman einer Verschollenen

 

Wer ist der Täter?

Krátkometrážní
1915

Fräulein Piccolo

 

Papa Schlaumeyer

1913

Der Steckbrief

 

Hurra!... Einquartierung

Scenárista

Herec

Kameraman

Dokumentární
1974

Violin Concerto

1972

B 7: Beethoven Seven

Reklama

Reklama