Reklama

Reklama

Raymond Souplex

Raymond Souplex

nar. 01.06.1901
Paříž, Île de France, Francie

zem. 22.11.1972 (71 let)
Paříž, Île de France, Francie

Biografie

Raymond Souplex nebyl jen hercem, ale také scénáristou, dramatikem i skladatelem a zpěvákem. Narodil se v Paříži jako syn státního úředníka a vyrůstal v harmonickém prostředí početné rodiny. Vystudoval práva a začal pracovat jako nižší soudní úředník, mezitím se ale neúspěšně pokoušel o zkoušky na konzervatoř. Ve dvacátých letech se seznámil s lidmi z umělecké branže a začal se pomalu sám prosazovat jako autor písní a scének, v nichž sám zároveň účinkoval v různých kabaretech a kavárnách.

Do světa filmu pronikl Souplex až počátkem čtyřicátých let, podílel se na scénáři ke komedii PŘEKVAPENÍ Z RÁDIA (Les surprises de la radio, 1940), v níž se také objevil v roli sebe samotného. Nebyla to ale úplně první role, před kamerou debutoval již krátce předtím v komedii NA SOUŠI (Sur le plancher des vaches, 1939). Mezitím navázal bohatou spolupráci s herečkou Jane Sourza (1902-1969), zvláště populární byla jejich série jejich skečů Na lavičce, která se později dočkala i filmové podoby (NA LAVIČCE – Sur le banc, 1954). Za války hrál Raymond Souplex v Théâtre 10 heures, účinkoval také v rozhlase, jeho odvážná satira mu ale vynesla nepříjemnou pozornost orgánů německé okupační správy.

S filmem spolupracoval více až v padesátých letech, kdy jich točil i několik ročně, objevoval se v různých žánrech a v nestejně velkých rolích. Velkou příležitostí pro něj byla úloha pana Paula v Clouzotově mezinárodně ceněném snímku MANON (1949), vyjma několika dalších filmů zasazených do historického prostředí (ROZKOŠNÁ CAROLINE – Caroline chérie, 1951; KDYBY MI VERSAILLES VYPRÁVĚLY – Si Versailles m´était conté, 1953) je však jeho filmografie té doby poskládána z průměrných a dávno zapomenutých titulů. Výjimku tvoří již zmíněná komedie NA LAVIČCE (1954), v níž s Jane Sourza vytvořil ústřední pár bezdomovců, znovu pak spolu hráli ve filmu MRKVE JSOU VAŘENÉ (Les carottes sont cuites, 1955). Jednu z mála dalších hlavních rolí dostal v kriminálce IDENTITÉ JUDICIAIRE (1951), v níž hrál policejního komisaře Basquiera.

Právě role komisaře Basquiera se stala předobrazem k nejslavnější Souplexově postavě, jíž byl komisař Bourrel v kriminalistickém seriálu POSLEDNÍCH PĚT MINUT (Les cinq dernières minutes). Jednu z hlavních postav vyšetřujícího policisty hrál Souplex v 56 dílech (seriál se vysílal v letech 1958-1973). Velkou roli policejního komisaře Mullera mezitím ztvárnil také ve dvou kriminálních filmech režiséra Roberta Bibala KAŽDÁ MINUTA SE POČÍTÁ (Chaque minute compte, 1959) a ALIBI PRO VRAŽDU (Alibi pour un meurtre, 1960).

Postavy kriminalistů hrál Souplex na přelomu 50. a 60. let i v dalších filmech, příležitostně se znovu objevoval i v jiných žánrech (HLÍDKA, KTERÁ ZASPALA – La sentinelle endormie, 1966), do konce šedesátých let vystupoval i na různých pařížškých jevištích. Raymond Souplex zemřel následkem rakoviny plic v listopadu 1972 ve věku 71 let, a přestože zmíněný seriál měl ještě připravená pokračování, tvůrci od dalšího natáčení upustili. Raymondova dcera Perette Souplex (*1930) je též herečkou, ve filmu i v televizi se s otcem často setkávala.

Pavel "argenson" Vlach

Herec

Scenárista

Filmy
1954

Sur le banc

Host

Pořady
1961

La Grande Farandole

Reklama

Reklama