Biografie
„Myslím, že jsem se stala herečkou, protože jsem nechtěla být sama sebou“.
Narodila se jako Gladys Georgianna Greene v městě Plattsburgh asi 20 mil jižně od kanadských hranic. V letech 1908 – 1915 žila s rodinou ve městě Westbrook ve státě Maine, když její otec Hubert Sidney pracoval v Portlandu jako fotograf. Jean má ještě tři starší bratry: Daniela Huberta, Alberta Sidneyho a Roberta B. Během první světové války pracovala jako stenografka na Manhattanu. Na počátku 20. let ji objevila společnost Fox, když se věnovala modelingu v New Yorku. Svůj filmový debut zaznamenala v malé roli v němém snímku Johna Forda CAMEO KIRBY z roku 1923. Poté strávila několik let hraním nepříliš výrazných rolí v komediích a westernech. S koncem němé éry a příchodem zvukového filmu se začala objevovat ve filmech, jejichž kvalita se mírně zvýšila. Své umělecké jméno si vytvořila ze jmen dvou svých oblíbených hrdinů, kterými byli Joan of Arc (Jeanne d´Arc) a King Arthur.
Její popularita začala pozvolna stoupat v roce 1935, kdy si zahrála společně s Edwardem G. Robinsonem ve Fordově gangsterce THE WHOLE TOWN´S TALKING. Opravdový zlom ale nastal o rok později, když ji Frank Capra obsadil do klasické komedie ÚŽASNÁ UDÁLOST, ve které si zahrála s Gary Cooperem. Byl to právě Capra, který přesvědčil tehdejšího ředitele společnosti Columbia Studios, aby s Jean uzavřel smlouvu. S Garym Cooperem se v tomtéž roce objevila před kamerou znovu, tentokrát v roli Kalamity Jane ve westernu VELKÝ BILL. S Frankem Caprou Jean znovu spolupracovala v roce 1938 při natáčení romantické komedie VŽDYŤ JSME JEN JEDNOU NA SVĚTĚ. Jean zde hraje obyčejnou dívku Alici, která se zamiluje do svého nadřízeného, následně se s ním zasnoubí a oba snoubenci se pak snaží seznámit své vzájemně dost odlišné rodiny. Dalšího mužského hrdinu v podání Jamese Stewarta zachraňovala v roli jeho sekretářky před skupinu manipulátorských a cynických politiků v Caprově mistrovském kousku s názvem PAN SMITH PŘICHÁZÍ z roku 1939. Ve stejném roce se objevila v roli Bonni Lee ve filmu Howarda Hawkse ONLY ANGELS HAVE WINGS, kde byl jejím partnerem Cary Grant. V roce 1942 si zahrála – opět s Grantem – v romantické komedii George Stevense nazvané ROZRUCH VE MĚSTĚ.
S Georgem Stevensem spolupracovala i následující rok na romantické komedii VESELÁ TLAČENICE. Jejím hereckým partnerem zde byl Joel McCrea a Jean byla za svůj výkon v tomto filmu nominována na Oscara pro nejlepší herečku v hlavní roli. Jean zůstala hlavní ženskou hereckou hvězdou společnosti Columbia Pictures až do roku 1944, kdy jí skončila smlouva, a na její pozici nejžádanější herečky společnosti ji nahradila Rita Hayworth. V roce 1948 si pak zahrála společně s Marlene Dietrich a Johnem Lunderem ve snímku Billyho Wildera z prostředí poválečného Berlína s názvem ZAHRANIČNÍ AFÉRA, ve kterém ztvárnila kongresmanku Phoebe Frost. Poté se Jean objevila na velkém plátně už jen jednou a to opět při spolupráci s Georgem Stevensem. Tentokrát ale nešlo o komedii, nýbrž o western SHANE z roku 1953, kde byli jejími hereckými partnery Alan Ladd a Van Heflin. Tento film byl jakousi labutí písní její kariéry na stříbrném plátně. V roce 1966 pak poskytla divackému publiku poslední příležitost ocenit její herecké umění, když se objevila jako ovdovělá právnička Patricia Marshall v televizní sérii THE JEAN ARTHUR SHOW. Časy její největší slávy už ale byly dávno pryč a tato show se vysílala pouhých 11 týdnů.
Jejím prvním manželem se stal v roce 1928 fotograf Julian Ancker, ale jejich manželství bylo hned následujícíc den anulováno. Druhým manželem Jean se stal v červnu roku 1932 producent Frank Ross, ale manželství skončilo v březnu roku 1949 a Frank následně pojal za manželku Jeaninu hereckou kolegyni Joan Caulfieldovou. Jean zemřela na selhání srdce ve věku 90 let.
ČSFD.cz
Herečka
Seriály | |
---|---|
1966 |
Jean Arthur Show, The |
Dokumentární | |
---|---|
1988 |
The Making of a Legend: Gone with the Wind (TV film) |
1984 |
Going Hollywood: The '30s |
1939 |
Screen Snapshots Series 19, No. 1 |
Screen Snapshots Series 19, No. 2 |
|
1938 |
Screen Snapshots Series 17, No. 12 |
1930 |
Screen Snapshots Series 9, No. 24 |
Krátkometrážní | |
---|---|
1927 |
Bigger and Better Blondes |
Hello Lafayette |
|
1926 |
Eight-Cylinder Bull |
The Mad Racer |
|
1924 |
Case Dismissed |
Powerful Eye, The |
|
1923 |
Spring Fever |
Host
Pořady | |
---|---|
1962 |
Hollywood: The Fabulous Era |