foto

Oswald Morris

  • nar. 22.11.1915
    Hillingdon, Middlesex, Anglie, Velká Británie
  • zem. 17.3.2014 (98 let)
    Dorset, Anglie, Velká Británie
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Oswald Morris byl jedním z nejvýznamnějších kameramanů 20. století, a to hlavně díky inovativní práci v oblasti barevné kinematografie. Krátce po svých 17. narozeninách už započal svoji kariéru u filmu, když obstarával klapku ve Wembley Studios. Práce to byla náročná, jelikož studio v té době dělalo jeden film týdně, a tyto kvóty striktně dodržovalo. Ještě než bylo studio převzato společností Fox pracoval nějaký čas v British International Pictures v Elstree Studios, velmi brzy se ale vrátil tam kde začínal, avšak už jako asistent u kamery.

To už ale vypukla II. světová válka a jeho kariéra byla přerušena. Sloužil u letectva Royal Air Force jako pilot bombardéru, a létal mise jak nad Francií, tak i Německem. Později byl převelen do dopravních letadel, a ihned po skončení války se pustil do obnovování své kariéry a nastoupil v Pinewood Studios jako kameraman. Netrvalo dlouho a díky tvrdé práci a flexibilitě na sebe výrazně upozornil zpracováním Moulin Rouge Johna Houstona (pro tohohle režiséra natočil ještě dalších sedm snímků). Britská společnost, jíž byl aktivním členem, mu za toto dílo udělila hlavní cenu. Pomocí speciálních filtrů vytvářel tlumené a měkké tóny. Experimentoval s kouřem a mlhovými filtry, za účelem vytvoření textur v obraze.

Dalším z jeho děl byl ambiciózní Moby Dick, se snahou o vizuální styl připomínající staré lepty a tisky. 60. léta započal válečným dobrodružstvím Děla z Navarone, a o poptávce u kvalitních filmařů vypovídaly jeho spolupráce se Stanleyim Kubrickem na filmu Lolita, a Sidney Lumetem na válečném dramatu Pahorek. V této době ho bohužel zastihla rodinná tragédie a umřela mu jeho první žena Connie, se kterou měl tři děti. Stalo se tak během výroby filmu Of Human Bondage a později se oženil ještě jednou. Z pracovního hlediska jinak byla tato léta mimořádně úspěšná. Nátáčel Elizabeth Taylor spolu s Richardem Burtonem v klasickém díle Zkrocení zlé ženy, kdy bez použití stínů a měkce nastaveného osvětlení dospěl nízkého kontrastu, jež vyvolával malířský vzhled. Poté následovalo muzikálové trio Oliver, Sbohem pane profesore a Scrooge. Všechna tato tři zdařilá díla však osobně zahalil dalším muzikálem Šumař na střeše. Zde, k dosažení zajímavých obrazů vedlo i to, že přes objektiv přetáhl hnědé punčocháče.

70. léta už tak jenom dovršovala jeho kariéru. Ať už to bylo konverzační thriller Slídil, bondovka Muž se zlatou zbraní, či výpravný Muž, který chtěl být králem. V rámci jeho kvalitní práce je též skloňováno fantasy Čaroděj. Poté už se svojí ženou Eliane uchýlil do jejich domu v hrabství Dorset, přičemž ho jeho filmové nadšení neopustilo. Účastnil se různých festivalů a často přednášel o svém řemeslu. Byl jmenován čestným důstojníkem řádu Britského impéria. Dožil se úctyhodných 98 let, a přežil i svoji druhou ženu.

Mirokukii

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace