Biografie
Francouzská herečka Paula Dehelly se před kamerou objevovala přes padesát let, a i když s velkými časovými odstupy natočila pouhých devatenáct filmů, mohli se s ní setkat i čeští diváci. Pocházela z Paříže a herectví studovala pod vedením slavného Louise Jouveta, po jehož boku se poprvé objevila i před kamerou (VSTUP PRO UMĚLCE - Entrée des artistes, 1938), z počátků její práce pro divadlo připomeňme hru Země je kulatá prezentovanou v témže roce v Théâtre de l'Atelier.
Kvůli svému židovskému původu se Paula Dehelly za druhé světové války musela držet v ústraní, což přibrzdilo slibný začátek její kariéry. K herectví se vrátila po válce, kdy v různých pařížských divadlech začala hrát ve francouzské moderně i osvědčené světové klasice (Zkrocení zlé ženy). Příležitostně se znovu objevovala i ve filmech, a i když točila spíše jen výjimečně, poštěstilo se jí spolupracovat s významnými režiséry. Přední tvůrce tzv. francouzské drsné školy Jean-Pierre Melville jí například svěřil roli paní Fèvre-Berthier, manželky francouzského diplomata, kolem jehož zmizemí se točí základní zápletka filmu DVA MUŽI NA MANHATTANU (Deux hommes dans Manhattan, 1959).
Jako jeptiška Catherine se objevila v úspěšné adaptaci divadelní hry DIALOGY KARMELITEK (Les dialogue des carmélites, 1960), vedlejší role jí nabídly i americké projekty realizované ve Francii (GIGOT, 1962; UP FROM THE BEACH, 1965), u nás jsme si Pauly Dehelly mohli povšimnout v menší roli hospodyně na rodném zámku titulní hrdinky v první části série o krásné Angelice (ANGELIKA, MARKÝZA ANDĚLŮ - Angélique, marquise des anges, 1964). Tehdy začala spolupracovat také s televizí, nadále ale samozřejmě hrála v divadle, v 60. letech to byla jeviště Théâtre Montparnasse nebo Théâtre des Célestins.
Z její další sporadické spolupráce s filmem připomeňme menší role ve filmech významných režisérů jako byli Claude Berri (FILM TATÍNKŮ - Le cinéma de papa, 1970) nebo Jacques Deray (TROCHA SLUNCE VE STUDENÉ VODĚ - Un peu de soleil dans l'eau froide, 1971), častěji ale tehdy hrála v televizních seriálech, převážně kriminálních, vidět jsme ji ale mohli i v historickém seriálu MARKÝZ DE BOIS DORÉ (Ces beaux messieurs de Bois-Doré, 1976). Před filmovou kameru se postavila později v roli matky jednoho z hlavních hrdinů ve Ferreriho filmu MILUJI TĚ (I Love You, 1986), po jedenáctileté odmlce zakončila svou práci ve filmu rolí chůvy v komedii ZAMILOVANÁ ČARODĚJKA (Un amour de sorciere, 1997).
Paula Dehelly se kromě divadla, filmu a televize významně uplatnila také v dabingu. I když pro francouzskou distribuci namluvila významné herečky jako Ingrid Bergman nebo Deborah Kerr, proslula především jako dvorní dabérka Angely Lansbury, za niž mluvila nejen ve filmech, ale hlavně v populárním seriálu TO JE VRAŽDA NAPSALA (Murder, She Wrote).
Paula Dehelly zemřela v Paříži 24. března 2008 ve věku 91 let.
Herečka
Filmy | |
---|---|
1997 |
Zamilovaná čarodějka |
1986 |
Miluji tě |
1978 |
Selimova cesta (TV film) |
1974 |
Nemožné? Neznáme! |
1971 |
Un peu de soleil dans l'eau froide |
1970 |
Le Cinéma de papa |
1966 |
La Prise du pouvoir par Louis XIV (TV film) |
Sympatický dareba |
|
1965 |
Up from the Beach |
1964 |
Angelika, markýza andělů |
1963 |
Les Vierges |
1962 |
Gigot |
Nůž v ráně |
|
1960 |
Le Dialogue des Carmélites |
1959 |
Deux hommes dans Manhattan |
1949 |
Le Grand Rendez-vous |
1945 |
Son dernier role |
1943 |
Andělé hříchu |
1938 |
Brána k umění |
Seriály | |
---|---|
1980 |
Les Amours des années folles |
1979 |
L'île aux trente cercueils |
1978 |
Une femme, une époque |
1977 |
Un juge, un flic |
1976 |
La Vérité tient à un fil |
Markýz de Bois-Doré |
|
1975 |
Jack |
1974 |
Messieurs les jurés |
1970 |
Nanou |
1967 |
Saturnin |
1958 |
Posledních pět minut |