foto

Colette Darfeuil

  • nar. 7.2.1906
    Paříž, Francie
  • zem. 15.10.1998 (92 let)
    Montfort-l'Amaury, Francie

Biografie

Francouzská herečka Colette Darfeuil natočila přes stovku filmů, v řadě z nich hrála středně velké i hlavní role, ale vzhledem k její participaci na převážně nenáročné komerční produkci se z ní nikdy velká hvězda nestala. Narodila se v Paříži v roce 1906 jako Emma Floquet a její cestu k filmu známe z životopisů i řady jiných hereček - byla objevena náhodou ve filmových ateliérech, kam pouze doprovázela kamarádku. Jako patnáctiletou ji v ateliérech společnosti Gaumont oslovil režisér Pierre Colombier, který ji angažoval do svého krátkého filmu LES ÉTRENNES A TRAVERS LES AGES (1920), až o několik let později začala hrát v dlouhometrážních titulech významnějších režisérů.

Během dvacátých let natočila Colette Darfeuil dvacet filmů, díky nimž se postupně vypracovala mezi oblíbené herečky, připomeňme alespoň umělecky hodnotnější tituly režisérů Léona Poiriera (PŘÍPAD KURÝRA Z LYONU - L'affaire du courrier de Lyon, 1923) nebo Dmitrije Kirsanoffa (PÍSEK - Sables, 1927). U filmu našla i svého prvního manžela, režiséra a producenta Pierra Weila (1906-1961), za nějž se provdala v roce 1928 (v témže roce spolu natočili film GROS SUR LE COEUR, 1928).

Bez problémů přešla Colette Darfeuil do zvukového filmu poté, co tvůrci a producenti shledali její verbální projev jako uspokojivý. Dostala dokonce nabídku z Hollywoodu, kterou však přes smlouvu se solidními podmínkami odmítla a setrvala ve Francii. Na přední místa plakátů se dostala s Ganceho filmem KONEC SVĚTA (La fin du monde, 1930), který byl alespoň z technického hlediska průkopnickým. V následujících letech se Colette Darfeuil stala hojně vyhledávanou herečkou středně velkých i hlavních rolí, její doménou se staly ženy typu "femme fatale", u nichž morální zásady nebyly silnou stránkou. V tomto typu rolí byla konkurentkou hereček Viviane Romance nebo Ginette Leclerc, jejich hvězdné slávy ale nedosáhla.

Z bohaté filmografie třicátých let připomeňme alespoň adaptace osvědčených literárních a divadelních předloh jako MLÁDENEC PANÍ HUSSONOVÉ (Le rosier de Madame Husson, 1932) nebo CARŮV KURÝR (Michel Strogoff, 1935). Snadno zpochybnitelné kvality jejích dalších filmů z té doby dokládají již jen názvy, na druhou stranu nelze popřít, že například jen v roce 1936 hrála Colette Darfeuil ve čtrnácti filmech a diváci v kinech ji nemohli minout. Nutno ale dodat, že znovu se příležitostně dostala ke spolupráci s významnými režiséry a na hodnotných filmech, opět s Kirsanoffem například točila ČTVRŤ BEZ SLUNCE (Quartier sans soleil, 1939), v menší roli se mihla i v Duvivierově filmu VĚČNÝ NEPŘÍTEL (Untel père et fils, 1939).

V roce 1938 skončilo rozvodem desetileté manželství s Pierrem Weilem, v témže roce se jejím druhým manželem stal filmový producent René Bianco. Za druhé světové války se Colette Darfeuil před kamerou objevovala jen zřídka, ovšem znovu v úspěšných titulech, například s populárním komikem Fernandelem ve filmu KLUB NÁPADNÍKŮ (Le club de soupirants, 1941) nebo v Lacombově melodramatu SCHODIŠTĚ BEZ KONCE (L'escalier sans fin, 1943), v očích veřejnosti jí naopak uškodila účast na propagandistickém snímku OKULTNÍ SÍLY (Forces occultes, 1943) financovaném německou okupační správou.

Po válce se dostala již jen k několika málo velkým rolím, větší příležitosti v divácky úspěšných filmech jí poskytli režiséři Robert Hennion (PLUM PLUM TRALALA - Ploum ploum tra la la, 1946) nebo Marcel Blistene (BIBI FRICOTIN, 1951). Již od válečných let lze u Colette Darfeuil sledovat snížený zájem producentů, který pokračoval i po roce 1945, kdy se ve filmu objevila řada nových tváří. Od počátku padesátých let žila Colette Darfeuil v soukromí, zemřela 15. října 1998 ve věku 92 let v malém městečku Montfort-l'Amaury nedaleko od Paříže.

Pavel "argenson" Vlach

Herecká filmografie

Filmy

1952 Cet âge est sans pitié
Das Geheimnis vom Bergsee
La fille au fouet
Le Costaud des Batignolles
1951 Bibi Fricotin
1950 Furet, Le
1949 Menace de mort
Vagabonds du rêve, Les
1948 Souvenirs ne sont pas à vendre, Les
1946 Malheurs de Sophie, Les
Ploum ploum tra la la
1943 Escalier sans fin, L'
Tajemné síly
Věčný nepřítel
1941 Le Club des soupirants
1939 Bossemans et Coppennolle
Cas de conscience
Esprit de Sidi-Brahim, L'
L'amore si fa così
Quartier sans soleil
1938 Avion de minuit, L'
Firmin, le muet de Saint-Pataclet
Patriote, Le
Prince de mon coeur
1937 Belle de Montparnasse, La
Chéri-Bibi
Franco de port
Monsieur Bégonia
Soir à Marseille, Un
Tamara la complaisante
Treizième enquête de Grey, La
1936 Course à la vertu, La
Empreinte rouge, L'
Flamme, La
Gigolette
J'arrose mes galons
La Chanson du Souvenir
Petite dame du wagon-lit, La
Prends la route
Tout va très bien madame la marquise
Une gueule en or
École des journalistes, L'
1935 Carův kurýr
Et moi, j'te dis qu'elle t'a fait de l'oeil
Touche-à-Tout
1934 Bleus de la marine, Les
Casanova
Caserne en folie, La
Chéri de sa concierge, Le
J'épouserai mon mari
Le roi des Champs-Élysées
Maison dans la dune, La
Mam'zelle Spahi
Minuit, place Pigalle
Mon coeur t'appelle
1933 Bludičky Paříže
Pour ętre aimé
Procureur Hallers, Le
Tout pour l'amour
Trois balles dans le peau
1932 Baroud
Béguin de la garnison, Le
Ce cochon de Morin
Colette et son mari
Feu Toupinel
L'âne de Buridan
Le rosier de Madame Husson
Martyre de l'obèse, Le
Monsieur de Pourceaugnac
Truc du Brésilien, Le
1931 Konec světa
Le lit conjugal
Pour un soir..!
Un coup de téléphone
Y'en a pas deux comme Angélique
1930 Bodega, La
Cendrillon de Paris
1929 L'éternelle idole
La roche d'amour
1927 Sables
1926 Mots croisés
1925 Flamme, La
Justicière, La
L'homme des Baléares
1924 Réponse du destin, La
1923 Château historique
L'Affaire du courrier de Lyon

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky