foto

Milly Mathis

  • nar. 8.9.1901
    Marseille, Francie
  • zem. 30.3.1965 (63 let)
    Salon-de-Provence, Francie

Biografie

S korpulentní postavou a dobrosrdečnou tváří obohatila Milly Mathis desítky francouzských filmů svými vedlejšími rolemi, nejčastěji bývá zdůrazňována její účast na tzv. marseillské trilogii z první poloviny třicátých let 20. století. Milly Mathis, vlastním jménem Émiliene Thomasini, se narodila v Marseille, kde byla v té době početná italská komunita, k níž i ona patřila, jak napovídá příjmení. V Marseille začala také svou uměleckou dráhu, nejprve v hudebních kavárnách a kabaretech, později pronikla i na divadelní scény.

Počátky filmového herectví Milly Mathis spadají hned do nástupu zvukové éry, mezitím také začala užívat umělecký pseudonym, který vznikl jednoduchou úpravou vlastního jména. Před kamerou stála poprvé po boku Jeana Gabina ve filmu MEFISTO (Méphisto, 1930), v následujícím roce ji oslovil režisér Marc Allégret, když chystal zfilmování úspěšné Pagnolovy hry MARIUS (1931). Allégret se snažil dosáhnout věrohodnosti mimo jiné tím, že angažoval vesměs herce z jižní Francie, což byl případ i Milly Mathis, která ve filmu hrála tetu Claudine. Stejnou postavu pak zopakovala i v navazujících filmech FANNY (1932) a CÉSAR (1936). Všechny tři filmy jsou známé jako tzv. marseillská trilogie a dodnes patří k vrcholům tehdejší francouzské kinematografie.

Pro všechny zúčastněné to znamenalo rostoucí počet nabídek a to se týkalo i Milly Mathis, která se během třicátých let stala velmi často obsazovanou herečkou vedlejších rolí. Již tehdy se její postava značně zaoblila, ona sama to ale neřešila a dodávala, že nadváha je součástí její divácké obliby. Točila několikrát ročně a střídala postavy prostých žen z lidu, hrála kuchařky, domovnice, prodavačky. Několikrát pracovala s režisérem českého původu Karlem Antonem (LÍČENÍ – Maquillage, 1932) i s dalšími tvůrci významných jmen, častěji ale vystupovala v průměrné komerční produkci komediálního a melodramatického žánru. Počátkem třicátých let hrála i v pařížských divadlech (Théâtre de Paris, Théâtre de Marigny), poté byla ale natolik vytížená filmováním, že na jevištní angažmá musela rezignovat.

Není nijak překvapivé, že větší herecké příležitosti jí poskytl Marcel Pagnol, který se mezitím sám odhodlal k filmové režii (REGAIN, 1937; STUDNAŘOVA DCERA – La fille du puisatier, 1940). Mezitím se Milly Mathis dostala i k postavám z vyšších společenských vrstev, v černé komedii TŘINÁCTÁ KOMNATA (Chambre 13, 1940) byla například baronkou, podobnou úlohu pak ztvárnila v Pagnolově adaptaci jeho vlastní divadelní hry TOPAZE (1950). Mezitím ale vypukla druhá světová válka, během níž Milly Mathis vystoupila z kolotoče filmování a válečná léta strávila v ústraní v Marseille.

Znovu začala častěji točit po roce 1945, s Pagnolem naposledy pracovala na filmové verzi jeho románu MANON OD PRAMENE (Manon des sources, 1952), v níž vytvořila manželskou dvojici se svým dávným kolegou z Marseille Charlesem Blavettem. Z její práce v padesátých letech připomeňme častější participaci na průměrných komediích Émila Couzineta nebo Maurice de Canonge, jednu z tetiček hlavní hrdinky hrála v mezinárodně úspěšném dramatu ŽIVÁ VODA (L’eau vive, 1958). Tehdy se také vrátila k divadlu a vystupovala například v Théâtre Marigny nebo Théâtre des Bouffes Parisiens. Svou početnou filmografii uzavřela melodramatem BUSINESS (1959), celkem hrála ve více než stovce filmů.

Milly Mathis strávila poslední léta života na jihu Francie v Salon-de-Provence, kde zemřela 30. března 1965 ve věku 63 let. Pohřbena je v rodném Marseille, kde je dnes po ní pojmenována jedna ulice.

Pavel "argenson" Vlach

Herecká filmografie

Filmy

1960 Business
1958 Arènes joyeuses
Désert de Pigalle, Le
1957 Blonde des tropiques, La
Eau vive, L'
Nous autres à Champignol
Trois de la marine
1954 Collège en folie, Le
Trois jours de bringue à Paris
1953 Des quintuplés au pensionnat
1952 Amants maudits, Les
Ce coquin d'Anatole
Manon des sources
1951 Au pays du soleil
Bagnard, Le
Bibi Fricotin
Bouquet de joie
Le Passage de Vénus
Topaze
1950 Envoi de fleurs
Le Trésor de Cantenac
1949 Ronde de nuit
Vie est un rêve, La
1948 Toute la famille était la
Voleur se porte bien, Le
1947 Charcutier de Machonville, Le
1945 Bifur 3
1944 Coup de tête
Un chapeau de paille d'Italie
1942 Cap au large
Chambre 13
Mélodie pour toi
Simplet
1941 Parade en 7 nuits
Prière aux étoiles, La
Trois Argentins à Montmartre
Troisième dalle, La
1940 Cavalcade d'amour
La fille du puisatier
Nuit merveilleuse, La
Tobie est un ange
1939 Grand-père
Jeunes filles en détresse
Main a frappé, Une
Pièges
Tourbillon de Paris
Vous seule que j'aime
1938 Champions de France
Gargousse
J'étais une aventurière
Légions d'honneur
Moulin dans le soleil, Le
Nuits de princes
Trois artilleurs à l'opéra
1937 Blanchette
Fessée, La
Franco de port
Její první ples
Liberté
Meurtre à été commis, Un
Regain
Soir à Marseille, Un
1936 Avec le sourire
Coeur de gosse
César
Enfants de Paris
Gigolette
Jacques et Jacotte
Main passe, La
Maison d'en face, La
Mrně
Notre-Dame d'amour
Petite dame du wagon-lit, La
Prends la route
Rose effeuillée, La
Une femme qui se partage
École des journalistes, L'
1935 Amants et voleurs
Arènes joyeuses
Bout de chou
Gaspard de Besse
Juanita
Justin de Marseille
Lune de miel
1934 Konec krise
Scandale, Le
Tartarin de Tarascon
1933 C'était un musicien
D'amour et d'eau fraîche
Du haut en bas
1932 Fanny
Maquillage
Merveilleuse journée, La
Moune et son notaire
Prenez garde à la peinture
Simone est comme ça
1931 Marius
1930 Mephisto
1927 Láska Jeanne Neyové

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky