Biografie
Hudebník ruského původu Daniele Amfitheatrof stejně jako řada jiných uměleců z Ruska našel po nástupu komunismu v Rusku uplatnění v zahraničí, stal se celosvětově uznávaným skladatelem a dirigentem a za svou filmovou hudbu získal dvakrát nominaci na Oscara. Narodil se jako Daniil Alexandrovič Amfiteatrov v Petrohradě do rodiny s bohatými kulturními tradicemi, otec Alexandr Amfiteatrov (1862-1938) byl spisovatelem a historikem, matka Iliaria Amfiteatrova byla zdatnou operní pěvkyní.
Již ve dvou letech absolvoval Daniele první z mnoha životních zvratů, když byl jeho otec za články proti carskému režimu poslán s celou rodinou do vyhnanství na Sibiř, po umožnění návratu do Petrohradu pak emigrovali do Itálie, v Paříži pak do rodiny přibyl druhý syn Maxim (1907-1990), později proslulý violoncellista. V Itálii se začal Daniele hudebně vzdělávat pod vedením své matky, v letech 1916-1918 rodina pobývala znovu v Rusku, když se otec stal politickým poradcem premiéra Kerenského, po velké říjnové revoluci však definitivně Amfiteatrovovi odešli. Na opětovné cestě z Ruska do Itálie pobýval Daniele v roce 1921 nějaký čas v Praze, kde studoval u Jaroslava Křičky, nakonec získal italské občanství a vzdělání dokončil na Královské konzervatoři v Římě v roce 1924.
Ve dvacátých letech se Amfitheatrof prosadil jako hudební skladatel, především byl ale dirigentem, zastával post uměleckého šéfa rozhlasu v Janově a Turíně a pořádal koncertní turné po celé Evropě. V Miláně se v roce 1930 oženil a se svou manželkou May Semenza měl dvě děti, syna Erika (*1931) a dceru Stellu (*1934). První vlaštovkou předznamenávající jeho pozdější bohatou spolupráci s filmem bylo italské drama ŽENA PRO VŠECHNY (La signora di tutti, 1934) německého režiséra Maxe Ophülse. Na koncertní sezónu 1937-1938 byl Amfitheatrof pozván do Spojených států. Mezitím v Evropě začala druhá světová válka a Amfitheatrof se rozhodl v Americe zůstat.
Po přesídlení do Kalifornie získal exkluzívní čtyřletou smlouvu se společností MGM a začal se věnovat komponování pro film. Svou první filmovou hudbu pro Hollywood představil v romantické komedii SVATEBNÍ KOMNATA (Bridal Suite, 1939), poté skládal pro řadu celovečerních filmů, v první fázi svého amerického pobytu ale pořídil hudební podklad i k desítkám dokumentů a krátkých snímků. Během války několikrát spolupracoval se skladatelem polského původu Bronislauem Kaperem, s nímž napsal například hudbu k filmu STRÁŽCE OHNĚ (The Keeper of the Flame, 1943) s Katharine Hepburn v hlavní roli. Z dalších známějších filmů té doby připomeňme horor DR. JEKYLL A PAN HYDE (Dr. Jekyll and Mr. Hyde, 1941) nebo slavný dobrodružný příběh LASSIE SE VRACÍ (Lassie Come Home, 1943). Připomenout můžeme i válečný film DNY SLÁVY (Days of Glory, 1944), v němž se objevil Hugo Haas se svou manželkou.
Po válce byl nominován dvakrát na Oscara za svůj hudební doprovod ke komedii PŮJČENÁ ŽENA (Guest Wife, 1945) a muzikálu PÍSEŇ JIHU (Song of the South, 1946). Přestože mu právě odlehčené žánry přinesly úspěch, v jeho filmografii následujících let převažují noir-filmy a westerny. Daniele Amfitheatrof si později posteskl, že jeho kariéra skladatele filmové hudby byla sice úspěšná, zpronevěřil se ale svým uměleckým ideálům, neměl čas na koncertování a stal se jen profesionálním hudebníkem, který pracoval na zakázku. Přesto v padesátých letech nadále skládal k několika filmům ročně, přestávku si udělal až v roce 1959, kdy opět načas přesídlil do Itálie. Na cestách mezi Amerikou a Evropou pořídil poslední filmovou hudbu k westernu MAJOR DUNDEE (1966).
Poslední léta života strávil Daniele Amfitheatrof v Benátkách, zemřel nakonec v Římě 7. června 1983 ve věku 82 let.
Skladatel
Seriály | |
---|---|
1966 |
The Time Tunnel |
1957 |
Wagon Train |
Dokumentární | |
---|---|
1942 |
Paramount Victory Short No. T2-1: A Letter From Bataan |
1941 |
This Is the Bowery |
1940 |
The Miracle of Sound |
Krátkometrážní | |
---|---|
1942 |
Vendetta |
1940 |
Happiest Man on Earth, The |
The Great Meddler |