foto

Cheh Chang

  • nar. 10.2.1923
    Čína
  • zem. 22.6.2002 (79 let)
    Hong Kong, Čína
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Chang Cheh (nebo také Chang Che, Chang Cheuh, Chang Chueh, Chang Yik Yan) režisér, scénárista, hudební skladatel, filmový kritik, do dnešní doby určitě největší a nejzásadnější režisér jak studia Shaw Brothers, tak celé čínské kinematografie se narodil 10. 2. 1923 v Jit Kongu. Chang nepatřil k šedému čínskému průměru a nepocházel z nuzných poměrů. Jeho otec, Chang Au byl válečník a posléze také politik. A jeho synovi byla určená stejná kariéra. Vlastně válečníkem zůstal. Jeho hrdinové uplatňovali boj jako životní filosofii a náplň, jako princip svého bytí. A všichni hrdinové, opírající se o vojáckou čest vycházejí z Changovy osobní zkušenosti. Právě ve světě válečníků, které potkal za války s Japonskem, našel své budoucí předobrazy tvrdých, nekompromisních, ale spravedlivých hrdinů. Už tehdy ale víc směřoval ke kulturní oblasti.

Po absolvování střední školy v Sečuanu se už jako kapitán zapojil do kulturně sociální skupiny vedené dvěma jeho velkými vzory. Cheung Do Farn a Yu Kwun Tse byli důstojníci, které Chang později následoval do Šanghaje. A Cheung Do Farn přivedl Changa k filmu. Konkrétně k filmové společnosti Cathay Asia Films, která fungovala až do konce 90. let. Majiteli Cathay Asia Films byla další zásadní filmová legenda, bratři Lau Chung Ho a Lau Chung Leung, tedy filmoví zakladatelé klanu Lau. Changovým vzorem byl v tu dobu režisér Fai Mu, muž, který ovládat podobu klasického „ping“ filmu 40. let.

Chang v sobě objevil velký talent k psaní scénářů a první uváděnou prací, pod kterou je podepsaný se uvádí GIRL BEHIND A MASK, film natočený na sklonku 40. let. HAPPENINGS IN ALI SHAN (1949) Chang nejen napsal, ale i režíroval. A svůj režijní debut zvládl na výbornou. Bez přípravy a zkušeností se režie ujal s profesionalitou, kterou získal jen ze sledování jiných filmů. Po neúspěchu filmu THE HEART OF A LOVER, THE HEART OF A WOLF, ke kterému Chang napsal scénář se autor přesunul do Hong Kongu a na jedenáct let zanevřel na svůj oblíbený Taiwan. Vypadalo to, že zůstane na okraji a nikdy neprosadí svůj talent. Chang psal recenze a články, publikoval pod několika pseudonymy, hltal romány s bojovou tématikou a díky výbornému stylu se začal stávat předmětem zájmu filmového světa, který na něj už dávno zapomněl.

Chang Cheh se stal dvorním scénáristou Shaw Bros a v roce 1964 napsal scénář k filmu THE WARLORD AND THE ACTRESS. Romantické dobrodružné drama získalo cenu Zlatého koně a Chang už u Shaw Bros zůstal. THE FEMALE PRINCE (1964) vychází z čínské opery a stejně jako THE AMOROUS LOTUS PAN (1964) patří ke stylu Huangmei diao. V roce 1965 se Chang vrátil k dávno opuštěné cestě. Začal znovu režírovat. Po THE BUTTERFLY CHALICE se náhle trochu odvrátil od „operetních“ čísel a natočil kung fu film. Navíc našel to, co Run Run Shaw tak moc potřeboval. Prvního skutečného hrdinu, ideálního válečníka, typického šermíře, který přichází, aby spasil, když ne svět, tak alespoň jeho malé části, herce, se kterým se publikum ztotožní a kterého bude následovat do kin. TIGER BOY (1966) (Hu Xia Jian Chou) představil divákům největší budoucí hvězdu žánru wuxia pian Jimmyho Wang Yu. A i když se Chang Cheh hned dalším filmem vrátil pokorně k huangmei diao ve snímku THE PERFUMED ARROW (1966), vývoj už se nedal zabrzdit. Jeho další film měl z nadaného režiséra, spisovatele a hudebního skladatele vytvořit kmotra hongkongského filmu.

První monumentální wuxia Changa Cheh neslo název THE MAGNIFICENT TRIO a vzniklo v roce 1966. Chang ho napsal i režíroval. Po dvou dalších wuxia filmech (THE TRAIL OF THE BROKEN BLADE (1967), THE SWORD AND THE LUTE (1967)) Chang Cheh opět zazářil kultovním snímkem. ONE-ARMED SWORDSMAN (1967) naplnil pokladny, přitáhl do kin snad úplně celou Asii, Japonsko nevyjímaje a stal se legendou. Ve filmech THE ASSASSIN (1967) a GOLDEN SWALLOW Chang dál rozvíjel svůj motiv hrdinského krveprolití a utvrzoval si místo na špici hongkongského filmového průmyslu. RETURN OF ONE-ARMED SWORDSMAN (1969) navázal na úspěch prvního handicapovaného šermíře, ale nepřekonal ho. Chang tu ale poznal své nové dva hrdiny, kteří s ním později natočili okolo třiceti hrdinských filmů. David Chiang a Ti Lung vytvořili s režisérem slavný „železný trojúhelník“, který později doplnil ještě Chen Kuan Tai.

V tomto složení natočil Chang spoustu kasovních trháků a čínskému publiku představil nový styl moderního noirového ladění, ve kterém je hlavním hrdinou tvrdý mladý bojovník. Filmy tzv „násilného kung fu“ vycházely z podobných amerických a francouzských snímků, promítalo se do nich ale množství čínských aspektů a do dnešní doby si podržely svou jedinečnost. VENGEANCE !, THE DUEL, DUEL OF FIST nebo THE ANGRY GUEST opakují schematicky stejné motivy, každý z nich má ale jedinečnou formu. Po potížích s hlavními herci Changova týmu musel režisér najít novou hvězdu, kterou objevil v Alexanderu Fu Shengovi. Spolu s ním přesunul svůj realizační tým na Taiwan a vytvořil Fu Shengovu slavnou šaolinskou sérii, ve které posunul generační snímky „násilného kung fu“ blíž klasickému kung fu žánru. SHAOLIN MARTIAL ARTS, SHAOLIN TEMPLE, FIVE SHAOLIN MASTERS, NEW SHAOLIN BOXERS a další filmy s Fu Shengem byly velice oblíbené a zdálo se, že Changova popularita neztratí nic ze své síly. Ale po Fu Shengově smrti se režisérova naděje rozplynula.

Poslední velká etapa jeho tvorby je spojovaná se skupinou herců taiwanské opery, známými u nás jako The Venoms, kteří účinkovali v Changově filmu FIVE VENOMS. S Venoms Chang natočil několik dalších filmů, které si dodnes podržely svůj kultovní nádech, ve srovnání s jeho předchozí tvorbou ale působí velice anachronicky a nedokonale. V 80.letech pomalu zanikalo studio Shaw Brothers a Chang Cheh se přesunul na okraj zájmu. Postupně se dostával do větší a větší izolace, točil slabší snímky a nikdy už se nedostal na původní úroveň své režijní práce. Chang Cheh zemřel 22.6.2002, ale jeho žáci, John Woo nebo Tsui Hark pokračují v linii, kterou svým dílem začal.

miklaras

Režijní filmografie

Filmy

1993 Shen tong
1990 Jiang hu qi bing
1988 Guo jiang
1987 Xian sha lu
1986 Da Shanghai 1937
1985 The Dancing Warrior
1984 Jiu zi tian mo
Shanghai tan shi san tai bao
1983 Lei tai
Shen tong shu yu xiao ba wang
Xi shen bao chou
1982 House of traps
Ren zhe wu di
Shen diao xia lu
Xia ke hang
1981 Bi xie jian
Cha shou
She diao ying xiong chuan san ji
1980 Dva šampioni Šaolinu
Heaven and Hell Gate
Legend of the Fox
The Rebel Intruders
Železná vlajka
1979 Guangdong shi hu xing yi wu xi
Jin bei tong
Mai ming xiao zi
Sheng si dou
Za ji wang ming dui
Šaolinští zachránci
1978 Can que
Nepřemožitelný shaolin
Pět zbraní
She diao ying xiong chuan xu ji
1977 Chrabrý lučištník
Hai jun tu ji dui
Jiang hu han zi
Tang ren jie xiao zi
1976 Ba dao lou zi
Ba guo lian jun
Chrám Shaolinu
Nová škola šaolinu
Šaolinští mstitelé
1975 Hong hai er
Ma Ge Bo Luo
Stoupenci Šaolinu
Tao wang
Všichni muži jsou bratři
1974 Dva hrdinové
Na Zha
Peng you
Pět mistrů Shaolinu
Shao Lin zi di
Wu hu jiang
Šaolin: Škola bojových umění
1973 Da dao wang wu
Fen nu qing nian
Jing cha
Král mořských vlků
Pan ni
Pokrevní bratři
1972 Chou lian hu an
E ke
Kuai huo lin
Ma yong zhen
Nian qing ren
Qun ying hui
Si qi shi
Vodní hranice
1971 Da jue dou
Jednoruký šermíř 2
Quan ji
Shuang xia
Wu ming ying xiong
Ying wang
1970 Msta
Shi san tai bao
Xiao sha xing
You xia er
1969 Da dao ge wang
Du bei dao wang
Fei dao shou
Putování meče
Si jiao
Tie shou wu qing
1968 Jin yan zi
1967 Da ci ke
Duan chang jian
Jednoruký šermíř
1966 Hu xia jian chou
Nezdolné trio
1965 Hu die bei
1957 Ye huo
1949 Alishan feng yun

Scenáristická filmografie

Herecká filmografie

Filmy

2001 Iron Fist Pillage - a.z.
1972 E ke

Dokumentární

1996 Yang Yin: Gender in Chinese Cinema

Fanoušci tvůrce

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace