foto

André Reybaz

  • nar. 29.10.1922
    Paříž, Francie
  • zem. 7.4.1989 (66 let)
    Le Pré-Saint Gervais, Francie

Biografie

Francouzský herec André Reybaz proslul především svou prací pro divadlo, a i když i před kamerou se objevoval již od počátku své kariéry, u nás jsme jej mohli vidět spíše až v několika jeho posledních filmech. Pocházel z Paříže a od dětství jevil zájem o literaturu a divadlo, což jej po střední škole přivedlo ke studiu herectví na škole Rue Blanche.

Před kamerou stál poprvé v řadě svých začínajících vrstevníků v menší roli studenta v romantické komedii PRVNÍ DOSTAVENÍČKO (Premier rendez-vous, 1941) režiséra Henriho Decoina. Ten mu pak svěřil větší roli Émila Manu z pařížské zlaté mládeže v dramatu NEZNÁMÝ V DOMĚ (Les inconnus dans la maison, 1942). Zajímavé příležitosti mu poskytl další významný režisér Maurice Tourneur ve filmech PEKELNÉ ÚDOLÍ (Le val d'enfer, 1943) a CÉCILE JE MRTVÁ (Cécile est morte, 1944).

Přes slibný rozjezd kariéry filmového herce se André Reybaz po druhé světové válce začal věnovat hlavně divadlu, se svou partnerkou na jevišti i v soukromí Catherine Toth založil vlastní společnost, která svým poetickým pojetím klasického divadla brzy získala pozornost i uznání odborníků. Se svými představeními a často ve vlastní režii účinkoval v různých pařížských divadlech, vystupoval také na divadelních festivalech. V letech 1960-1970 byl navíc ředitelem divadelního studia Centre Dramatique du Nord ve městě Tourcoing na hranicích s Belgií.

Po několikaleté přestávce se začal znovu před filmovou kamerou objevovat v padesátých letech, připomeňme například postavu kněze Simona v Cayattově justičním dramatu VŠICHNI JSME VRAHOVÉ (Nous sommes tous des assassins, 1952), kněžský háv ve vyšším společenském postavení pak oblékl i v historickém velkofilmu Sachi Guitryho KDYBY MI VERSAILLES VYPRÁVĚLY (Si Versailles m'était conté, 1954), kde hrál biskupa Massillona. Pozornost si zaslouží skutečný příběh pařížského kněze abbého Pierra, který proslul péčí o chudé, HADRNÍCI Z EMAUZ (Les chiffonniers d'Emmaüs, 1955). Jen ve francouzských kinech vidělo tento film dva a půl miliónu diváků a vzhledem k tomu, že hlavní roli otce Pierra hrál právě André Reybaz, lze to považovat za jeho největší filmový úspěch.

Celá sedmdesátá léta strávil André Reybaz na jevišti nejslavnějšího francouzského divadla Comédie Française, kde odehrál desítky vedlejších rolí ve francouzské i světové klasice. Kromě divadla a filmu působil také v dabingu, kromě toho od počátku 60. let točil i v televizi. Například v pěti epizodách kriminálního seriálu PÁNI POROTCI (Messieurs les jurés, 1975-1981) hrál soudce, v podobné roli předsedy soudu jsme jej mohli vidět i v retrospektivních scénách ve filmu TĚLO MÉHO NEPŘÍTELE (Le corps de mon ennemi, 1976). Ze závěru jeho práce pro film je na místě připomenout i opětovnou spolupráci s André Cayattem, v jehož režii ztvárnil například ředitele školy v dramatu UMŘÍT NA LÁSKU (Mourir d'aimer, 1970) s Annie Girardot v hlavní roli. Opět s Cayattem pak natočil i svůj poslední film VE STÁTNÍM ZÁJMU (La raison d'état, 1978), kde se objevil jako šéf tajných služeb.

V televizi se během 70. let objevoval nejčastěji v inscenacích a seriálech s historickým námětem a opět hrál například kněze, v seriálu MAZARIN (1978) hrál proslulého ochránce chudých svatého Vincence z Pauly. Na jevišti stál naposledy v Shakespearově Othellovi v pařížském divadle Théâtre des Célestins v roce 1985, o rok později odehrál i poslední epizodku v televizi. André Reybaz zemřel v Le Pré-Saint-Gervais poblíž Paříže 7. dubna 1989 ve věku 66 let. I když nikdy nebyl filmovou hvězdou, v rozsahu několika desetiletí po sobě zanechal 24 rolí v zajímavých počinech francouzské kinematografie.

Pavel "argenson" Vlach

Herecká filmografie

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace