Diskuze
Málokdo má filmografii, která by tak dokonale vystihovala dobové pozadí. Hleďte - Bílá nemoc a Svět patří nám (1937) - antifašistické agitky. Jan Cimbura (1941) - jeden z ojedinělých příkladů kolaborantské protektorátní kinematografie. Čapkovy povídky, Podobizna (1947) - první příspěvky moderní a ideologií ještě nezglajchšaltované zestátněné kinematografie. Němá barikáda (1949) - angažovaná prorežimní kinematografie, leč na vysoké filmařské úrovni. Šmeral tu hrál interbrigadistu, a ti pár let na to přestali být stalinským režimem uznáváni (patřil mezi ně i London, Kriegl, Pavel a další pozdější osmašedesátníci, co si v padesátkách vytrpěli své). Výstraha (1953) - ukázkové padesátkové dílo, filmařsky neskutečně naivní až blbé. Čintamani (1964), Hotel pro cizince (1966), Nejkrásnější věk (1968) - díla české nové vlny nebo filmařů s ní sympatizujících. Kladivo, Směšný pán, Skřivánci (1969) - trezorová díla, každé po svém účtující s érou brutálního stalinismu. (Šmeral si prý měl zahrát v jednom televizním díle o rehabilitacích, kde hlavní roli hrál Michal Pavlata, ovšem ve filmografii chybí a možná se už ani nedochovalo). Už zase skáčů.. (1970), Princ a chuďas (1971) - pozůstatky šedesátých let. Vítězný lid (1977), Anna proletářka (1980), Temné slunce (1980) Příjemce platí v dolarech (1981) - ukázková normalizační díla. AEIOU (1979) - nesmělý pokus o kriticky založené dílo mladé filmařské generace.
No to dokazuje, že nešlo o žádného přesvědčeného komunistu, ale ryze účelově jednajícího egoistu. Vždyť na konci 60. let si zahrál v řadě pozdějších trezorových filmů (Kladivo, Skřivánci, Směšný pán). Nevadilo mu zahrát si jak politického vězně 50. let (Směšný pán), tak ideologa nacionálního stalinismu Nejedlého (Skřivánci). Toho odmítl hrát Neumann mladší, třebaže se mu scénář líbil, ale vůči Nejedlému byl lidsky zavázán, neboť jeho rodině prý dost pomohl. Šmeralovi to bylo fuk, a dokonce si zahrál Nejedlého ještě jednou, ale už jakoby vážně v normalizačním Vítězném lidu. U Anticharty samozřejmě nemohl chybět. Kdyby se dožil roku 89, určitě by se rád ujal rolí ve filmech reflektující Husákův režim.
Je škoda, že dosud nevznikl dokument či historická práce, která by se jeho osudu věnovala. Je nepochybné, že pro něj bylo herectví vším, snažil se hrát, co to dalo, věděl, že je v něm špička. Do KSČ vstoupil spíše jen proto, že to tenkrát bylo v uměleckých kruzích IN. Za války žádný odboj přesto nedělal, dlouho normálně hrál, do problémů se však dostal kvůli zmíněné židovské manželce - zde se tedy zachoval výjimečně charakterně, evidentně jí skutečně miloval.
V jeho životopise je dost nejasných míst - například proč si ve filmech vůbec nezahrál od začátku 50. let až do poloviny 60.?
Mandlová si se Šmeralem údajně začala už v roce 1943, tedy docela dlouho před koncem války. Pochybuji, že v té době mohla kalkulovat s tím, že jí tento vztah v budoucnu nějak pomůže.
Jinak souhlasím s tím, že Šmeral byl *píp*. Co jiného taky čekat od komunisty.
glajsachtovani
podielal sa aktivne na glajsachtocvani ceskej kultury -hlavne po roku 1945 a 1948
Je zajímavé číst, co o něm ve své knize Dneska už se tomu směju, píše Adina Mandlová. Někdy kolem roku 1944 s ním začala mít, jak ona píše, velmi intenzivní vztah, a to jak na fyzické, tak i duševní rovině. Začala se prý pod jeho vlivem měnit v zapálenou komunistku.
Mandlová s ním čekala dítě. Jednoho dne se jí dostal do rukou dopis, který Šmeral psal své ženě Marianě, která byla také v koncentráku. Psal jí tam, že po válce spolu odejdou do Rakouska a budou spolu žít jako předtím atd..Mandlová z toho byla v šoku, onemocněla a dopadlo to tak, že v 7.měsíci porodila mrtvou holčičku tady toho Šmerala, a dle doktora byl skoro zázrak, že to přežila. Pochopitelně na něj zanevřela. Až jednoho dne se u ní Šmeral objevil s tím, že utekl z koncentráku. Mandlová ho u sebe šest týdnů schovávala a pak jej s pomocí jejího známého ukryla jako pacienta se spálou, v nemocnici. Tam Šmeral přečkal až do konce války. Když pak Mandlová stála před soudem, Šmeral jí svým svědectvím nepomohl, myslím dokonce, že svědčil proti ní (v jedné hádce řekla, že nesnáší komunisty a hned po válce že uteče na Západ, což prý sice nemínila vážně, nicméně Šmeral věřil, že jak jí chytli u Berouna, chystala se právě na ten západ utéct).
Jak Mandlová píše, Šmeral se zachoval jako komunista - ukázal, že mu nic není svaté (pokud se to tak dá říct) - ano rodina ani přátelé...
Nadruhou stranu, od Šmerala bylo hezké, že se nerozvedl se svou manželkou i přesto, že byla Židovka.
Včera jsem do ruky dostala časpois, kde psali, že Mandlová v očekávání konce války začala schválně chodit s komunistou Šmeralem, aby jí to pomohlo. Je tedy možné, že i toto její jednání bylo účelové, i když to nelze dokázat. Jisté je, že mu s největší pravděpodobností zachránila život. Šmeral je pro mě něco, co se dá vyjádřit pouze vulgárními slovy.
na příspěvěk reagoval Claire75, Vladajsoucna
Jo, Smeral bol talent .....
V kladive na carodejnice vytvoril jednu z najlepsich zapornych postav, z Bobliga mam doteraz zimomriavky, teda zo Smerala, nie z pana Bobliga :D. Jako zaporaci by mu mohol konkurovat jedine Richard Burton alebo Christopher Lee.
To je prostě ďábel. Hrozně mi připomíná Christophera Leeho a Vlastimila Brodského v jedné osobě.
Herec
Seriály | |
---|---|
1980 |
Čas zakladatelů |
Předvoj nového života (E03) |
|
Hořký ústup (E02) |
|
1976 |
Der Knabe mit den 13 Vätern |
Muž na radnici |
|
Křížové tažení (E09) |
|
Vzbouření (E06) |
|
1975 |
My z konce světa |
Zkouška (E06) |
|
1974 |
Byl jednou jeden dům |
Obvaziště Boccaccio (E05) |
|
Ďábelské ostrovy (E04) |
|
Jízda do tunelu (E03) |
|
1973 |
Německé pohádky |
O starém komínu (E07) |
|
1971 |
Vietnamské pohádky |
1970 |
F. L. Věk |
Student (E02) |
|
Malý František Věk (E01) |
|
Lidé na křižovatce |
|
Rozsudek |
|
1965 |
Pohádkový zeměpis |
Dokumentární | |
---|---|
2004 |
Vyznavač ticha (TV film) |
2003 |
Příběhy slavných (seriál) - a.z. |
Stíny tanečního kroku - a.z. (S04E11) |
|
2000 |
Příběhy slavných (seriál) - vypravěč |
Bez obav - vypravěč (S01E21) |
|
1978 |
Díky, pane Kříženecký (TV film) |
1973 |
Chvilky s Vladimírem Šmeralem (TV film) |
1954 |
Rychloraziči z Tisové |
1953 |
Divadlo Československé armády |
1951 |
Rok stalinské epochy |
1950 |
Čína v boji |
1937 |
Píseň o Podkarpatské Rusi |
Divadelní záznam | |
---|---|
1969 |
Alchymista |
Krátkometrážní | |
---|---|
1979 |
Pavilón Z (studentský film) |
1971 |
Exekuce (TV film) |
1968 |
České pohádky (seriál) |
O dvou poutnících (E05) |
|
1967 |
Prager Legende (TV film) |
1962 |
Malá nočná povídka: Kolik půdy člověk potřebuje (TV film) |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1948 |
Dvaasedmdesátka |
Host
Pořady | |
---|---|
1967 |
Pohádky ze všech konců světa |