bloom

bloom

Norman Bloom

Česko
kancelářská myš

39 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12
    • 17.4.2021  15:28

    Kde nice není, ani herci neberou. Zdeňku Podskalskému bohužel v jeho debutu chyběla pevná režijní ruka, která by povýšila slabou dobovou satiru - tak jak se to povedlo Martinu Fričovi se Zaostřit, prosím!. Nepovedený scénář navíc Podskalský překvapivě spáchal s představitelem hlavní role Vlastimilem Brodským. Ten si sice drží svůj herecký standard, ale jednu hvězdu dávám hlavně kvůli jiným spolehlivým jménům ve vedlejších rolích, díky nimž jsem se alespoň párkrát pousmál - Miloši Kopeckému, Lubomíru Lipskému a především Jiřímu Sovákovi. 20 %

    • 20.3.2021  14:57

    Nemůžu si pomoct, ale italské "lidové" komedie mě až na výjimky víceméně míjejí. Nástrahy velkoměsta mi z této série přijdou jako jeden z těch lepších kusů, ale sám nevím, jestli ho doporučuji. Udělil jsem tři hvězdičky, ale s hlubokou omluvou všem filmům, které jsem hodnotil stejně. 50 %. Více zde: https://normanbloom.blogspot.com/2021/03/minirecenze-nastrahy-velkomesta-il.html

    • 25.12.2020  23:42
    O vánoční hvězdě (TV film) (2020)
    ***

    Klobouk dolů před Karlem Janákem, že pro každou svou pohádku dokáže vymyslet jinou výtvarnou a dobovou stylizaci, a i tentokrát si vyhrál s ladovskými kulisami i nebeským prostředím. Bohužel postavy a jejich schopnosti jsou představovány tak dlouho, že až po padesáti minutách se s příjezdem Proximy na Zemi teprve začne něco dít. Děj se pak uzavře už 15 minut před koncem a zbytek už je jen takový "dojezd". Je to škoda, protože obsazení je (až na nucené úlitby slovenské a německé koprodukci) sympatické a herci si příležitost účinkovat v pohádce viditelně užívají, především skvělá Tereza Ramba. Předchozí Princezna a půl království se mi ale líbila víc.

    • 26.11.2020  17:05

    Jiří Menzel o sobě tvrdil, že je zakázkový režisér točící scénáře, které jsou mu zadané. To ale nebyla moc pravda, protože si látky spíš vybíral sám z okruhu svých oblíbených autorů. Báječní muži s klikou ale ukazují, jaká je škoda, že podobných méně autorských projektů nezkusil víc. Více viz: https://normanbloom.blogspot.com/2020/11/bajecni-muzi-s-klikou-1978.html

    • 28.10.2020  15:18

    Nechal jsem se nalákat obsazením vedlejších rolí, lokacemi a žánrem, k filmovému zážitku ale mnoho chybělo. Pokud se také rozhodnete ochutnávat Eurospy, tento chod raději vynechte. Více zde: https://normanbloom.blogspot.com/2020/10/le-vicomte-regle-ses-comptes-1967.html

    • 25.10.2020  15:04
    Kominského metoda (TV seriál) (2018)
    *****

    Nejsem fanouškem populárních sitcomů Chucka Lorrea, protože jejich hrdinové jsou na můj vkus příliš schématičtí a kromě řady vtipů k popukání jsem v nich narazil i na řadu nepovedených. Kominského metoda mě ale příjemně překvapila sarkastickými dialogy, které navazují na to nejlepší z americké konverzační komedie, a neodbytými postavami, kterým občas bez mrknutí oka odpustíte trochu sentimentu. Velkou poklonu si pak zaslouží legendy Michael Douglas a Alan Arkin, kteří se jako dvojice tímto stávají nástupci komediálního dua Lemmon-Matthau v 21. století.

    • 25.10.2020  14:58
    MOST! (TV seriál) (2019)
    ****

    Skvělý komediální seriál, který se dočkal zasloužené divácké pozornosti, ale za cenu, že u většiny diváků zůstal nepochopený a každý si na něj musel udělat "svůj" názor. Jedni plácají tvůrce po ramenech za to, jak se vysmívají přízemním hlupákům, a vůbec si nevšimli, že scénáristé a herci stvořili všechny postavy (snad kromě mafiána Romana) s velkou mírou lidského pochopení a že scénář se nesměje postavám, ale spíše situacím, v nichž se ocitají. Druzí zase tvůrce kritizují za jejich "sluníčkářské" vylíčení vztahů s menšinami, ale vůbec neberou potaz přiznanou až pohádkovou nadsázku. Most vůbec nemá ambice být sociáně kritický, chce především bavit, a to se mu daří náramně. Z obsazení nemá cenu nikpho vyzdvihovat, protože každý článek hereckého obsazení šlape jako hodinky. Dvojice Kolečko-Prušinovský prostě umí.

    • 30.8.2020  23:35
    Bobo (1967)
    ***

    Bobo se dnes bude líbit především příznivcům Petera Sellerse a fanouškům koprodukčních komedií ze 60. let, kteří jsou schopní jim odpustit i loudavější tempo. Více viz zde: https://normanbloom.blogspot.com/2020/08/bobo-bobo-1967.html

    • 30.8.2020  23:34

    Na rozdíl od jiných recenzentů si nemyslím, že by se Chabrol položil do svého obdivu k Hitchcockovi natolik, že by ho začal napodobovat. Ale i když je Chabrol jiný než Hitchcock, jeho Kloboučníkovy přeludy napínají i baví stejně. I díky skvělému výkonu Michela Serraulta stojí za to dám jim šanci. Více viz zde: https://normanbloom.blogspot.com/2020/08/kloboucnikovy-preludy-les-fantomes-du.html

    • 7.8.2020  23:14

    Více zde: https://normanbloom.blogspot.com/2020/08/touha-po-zlate-la-soif-de-lor-1993.html

    • 21.7.2020  11:50

    Více zde.

    • 13.7.2020  21:30
    1917 (2019)
    *****

    Strhující válečný příběh, u kterého se nabízí srovnání s o dva roky starším Dunkirkem. Nolanův film diváka ohromí svou promyšleností a rafinovaností (kterou si režisér evidentně užívá), ale veškeré dění podává s menším odstupem vypravěče, kterého baví, co vypráví a jak to vypráví, ale bez větší empatie k hrdinům svého příběhu. 1917 je oproti tomu film, kde se mi sice nelíbil každý detail (např. jedna dějová odbočka by se mohla úplně vystřihnout), ale dokázal mě strhnout mnohem víc i díky vyprávěcí struktuře vzdáleně připomínající válečnou počítačovou hru (hrdinové musejí přes jednotlivé "mise" splnit zadaný úkol). Jsme tak pořád po boku hrdinů - při ostřelování snajprem, jejich putování špinavými zákopy nebo opuštěnými bitevními poli pokrytými mrtvolami vojáků a dobytka. Kamera Rogera Deakinse doslova maluje neuvěřitelně působivé obrazy, ať už se jedná o hořící město nebo zelení obrostlou řeku, do které proud "uklidil" mrtvá těla. Vrcholem pro mě pak byla pocitově autentická scéna umírání jednoho z vojáků, který si uvědomuje, že mu po nečekaném zranění zbývají poslední vteřiny na tomto světě. Pochvalu zaslouží i začínající ústřední herecké duo MacKay a Chapman, které je jištěné ostřílenými hráči ve vedlejších rolích (zejména výraznými Scottem a Cumberbatchem). Kvůli tomu, co všechno jsem s nimi v tomto filmu prožil, 5 hvězdiček, u kterých rád přivřu oči nad některými muškami.

    • 13.7.2020  21:28

    Od Raoula Taburina jsem sice nečekal druhé Mikulášovy patálie, ale ani, že se u něj budu otravovat jako u limonády podle Rosamunde Pilcher. Benoît Poelvoorde a Edouard Baer jsou velcí sympaťáci, Suzanne Clément příjemná, malebné prostředí francouzské vesničky je útulné, na nápadnice mladého Raoula se hezky kouká..., ale to je tak asi vše. Celou první půlku bez Benoîta a Edouarda jsem odolával nutkání se podívat na hodinky a ani poté se žádná masáž bránice nedostavila. Za celou dobu jsem se jednou zasmál jednou (když Benoît vtipně načasoval leknutí při fiktivním rozhovoru s manželkou) a jednou pousmál - to je na komedii dost málo. Slibný námět opraváře bicyklů, který neumí jezdit na kole, mohl zadělat na pořádnou porci situačního humoru, ale právě na ten tvůrci bohužel zapomněli, stejně jako vyjasnit si míru nadsázky. Škoda.

    • 1.2.2020  00:26

    Na film mě nalákala chytlavá ústřední melodie skladatele Vladimira Cosmy a...Cosmova hudba je na celém filmu jednoznačně nejlepší. Jinak je tato výprava do historie francouzského ženského fotbalu spíše otravná.

    • 1.2.2020  00:22
    Bílý šejk (1952)
    ***

    Zatímco jednu polovinu Felliniho fanoušků Bílý šejk uráží tím, že jejich mistr natočil něco jako lehkou komedii, druhá polovina se jej snaží hájit jako režisérovo další mistrovské mnohovrstevnaté dílo. Jak úsměvné. :-) Bílý šejk je průměrná italská komedie 50. let se vším, co k tomu patří, včetně ukřičených hromadných scén a několika momentů, u kterých se člověku klíží oči. Felliniho první samostatná režie je méně jistá než v předchozích Světlech varieté (na kterých pracoval se zkušeným supervizorem), což se projevuje i v místy nelogickém střihu. Z herců jednoznačně vyčnívá už tehdy charismatický Alberto Sordi jakožto (pro FF typicky) nadutá mediální hvězda, zaujme i režisérův oblíbenec Leopoldo Trieste jako přesný novomanžel-bambula a Giuletta Masina v roličce,která si následně vysloužila vlastní film. Po mnoha letech použil zápletku Bílého šejka jeho velký fanoušek Woody Allen jako jednu z linek svého Do Říma s láskou a jeho nepřiznaný remake je mnohem živější a správně osekaný na menší prostor, který této téměř bakalářské historce sluší mnohem víc.

    • 31.1.2020  23:51

    Příběh stárnoucího komika poblázněného mladou subretou, pro kterou je ochotný obětovat svou tlupu kočovných komediantů, je sice možná trochu klišoidní, ale kupodivu dokáže na hodinu a půl zaujmout. Osobně bych to ale nepřičítal na vrub Fellinimu, ale zkušenějšímu režiséru Lattuadovi, i tak lze ovšem vysledovat některé oblíbené motivy Felliniho pozdějších filmů (scény lidové zábavy, marnivý život umělců). I přes menší prostor mi z herců přišla nejzajímavější Giuletta Masina.

    • 31.1.2020  23:26
    Čertí brko (2018)
    ***

    Musím říct, že v některých momentech mě Čertí brko upoutalo svou nápaditostí ("chytnout poezii", prohlížení obrázků na dotykovém displeji) nebo herci ve vedlejších rolích (především pánové Jeřábek a Budař v rolích záporáků). Ostatní momenty jsem však nezaujatě prozíval nebo se divil nad některými dírami v zápletce (Bonifác ví, ke kterému oknu má jít vysvobodit Markétku, ačkoliv mu to nikdo předem neřekl). Mezi Janem Cinou a Judit Bárdos to navíc po celou dobu vůbec nejiskřilo. Za tři hvězdičky, ale cíleně tuto pohádku asi vyhledávat nebudu.

    • 31.1.2020  23:07

    Překvapivě velice příjemná pohádka, které hodně pomáhá obsazení ústředního páru. Matouš Ruml a Eva Josefíková sice mohou působit jako sázka na jistotu, ale díky jejich zkušenostem a smyslu pro komedii se divákovi z princezny a jejího nápadníka neotevírá kudla v kapse (na rozdíl třeba od toporného Zdeňka Piškuly v předchozí režisérově pohádce). Dokonce i otravnější Jakub Prachař a Maroš Kramár se dají přežít - u prvního se nesympatie snesou s postavou, u druhého jsou daní za slovenskou koprodukci. Za řadu vtipných nápadů, vhodnou nadsázku i Marka Ebena (u kterého se asi bohužel jedná o ojedinělý herecký návrat) rád přimhouřím oči nad televizním zpracováním a zaokrouhlím hodnocení nahoru.

    • 9.5.2016  21:03

    Humor divadla Sklep má své věrné fanoušky (jako třeba mě), ale na druhou stranu mu spousta lidí nemůže přijít na chuť. Přesto je s podivem, že se Sklepákům dostalo vlastního dokumentárního filmu až při příležitosti 45. výročí jeho existence. Tým režisérky Olgy Dabrowské se s lehkostí na plátně posouvá po nejdůležitěších milnících historie souboru a podařilo se mu věrně zachytit naprosto uvolněnou atmosféru smíchy bouřícího publika při sklepovských představeních. Na druhou stranu si myslím, že nejen Sklep, ale celý fenomén Pražské pětky by si zasloužil vlastní dokumentární minisérii, jaké se dočkal Semafor nebo Činoherní klub, protože ve filmu zůstala celá řada věcí nedořečených či jen naznačených. Pro mě jako nepamětníka by bylo určitě zajímavé seznámit se i s ostatními soubory a aktivitami Pražské pětky, z nichž např. Vorlova napůl konkurenční Mimoza byla jedním z faktorů krize ve Sklepu v 80. letech. Nepříjemné momenty z minulosti souboru jsou vůbec opomíjeny nebo jen drženy v náznacích, jako např. odchod jedné z nejvýraznějších tváří divadla, Otakára Schmidta. Stejně tak je škoda, že někteří ze současných i bývalých členů (Jiří Macháček, Robert Nebřenský, Jan Slovák) nebyli zachyceni vůbec, jiní trestuhodně málo (Lenka Vychodilová). Scény s psychologem, systémovým inženýrem a Erazimem Kohákem pak působily poněkud rušivě. I přesto dokument rozhodně za zhlédnutí stojí, nejen kvůli pohledu do zákulisí představení sklepovské Besídky. 70 %.

    • 4.5.2015  23:47

    Překvapivě vůbec ne špatná německá varianta Kanclu. Pravda, hlavní herec občas trochu přitlačí na pilu, postava Ernieho je už trochu na hraně a některé vtipy jsou, ehm, německé, ale jako celek to funguje docela dobře.

    • 30.6.2013  23:43

    Bohužel zklamání. Nabité obsazení bohužel nezachrání chatrný scénář plný nelogického chování postav a chudý na řízné dialogy, které od komedie s Jackem Lemmonem v hlavní roli čekáte. Lemmon je standardně dobrý v typické roli zakřiknutého manžela, Catherine Deneuve v roli jeho "múzy", kvůli které opouští rodinu, působí chvílemi poněkud prkenně a na jejím ostýchavém výkonu je znát, že si nebyla svou angličtinou jistá v kramflecích. Trapnou opileckou scénu Jacka Westona a Harveyho Kormana místo smíchu vaše ústa spíše prozívají. Hudba Marvina Hamlische a Burta Bacharacha výsledný dojem nezachrání. 30%

    • 7.4.2013  23:12

    Alain Delon na mě vždy působil jako člověk, který se bere hrozně vážně a nemá smysl pro humor. Není mi ale úplně nesympatický a na většinu jeho krimithrillerů do poloviny sedmdesátých let, které většinou měli na starosti ti nejrenomovanější francouzští scénáristé a režiséři sedmdesátých let, se opakovaně rád dívám. Hlavně v klidu! je ale komedie a na herci, který se proslavil chladným vytupováním, je vidět, že se do komediální polohy kněze, který najde svou domněle mrtvou manželku, vyloženě nutí a není mu přirozená. Delon se tímto snímkem sám chtěl vymanit z gangsterské škatulky, moudře však pochopil, že přes komediální pole jeho cesta nevede, vrátil se k vážnějším žánrům a odlehčenější polohu nasadil úspěšněji v sebeironických rolích ve filmech Kdo nastaví kůži a Poloviční šance.

    • 7.4.2013  22:45

    Lotrando a Zubejda? Pošetilost mocných? Princezna ze mlejna? S čerty nejsou žerty? Celou dobu při sledování Nejkrásnější hádanky jsem si u každé scény kladl otázku, kde jsem podobný motiv či výstup viděl. Zdeněk Troška si v tomto filmu vypůjčoval a inspiroval se, kde se dalo (včetně svých předchozích pohádek), a rozhodně neskončilo jen u tvorby Jana Drdy. Většina herců ve vedlejších rolích navíc buď přehrává nebo naopak působí dojmem cimrmanovského oživlého dřeva, čehož si patrně všiml i sám režisér a nechal je přemluvit známými dabéry, takže výsledek působí jako německá pohádka z dovozu. Jedna hvězdička za Jana Dolanského.

    • 21.3.2013  21:28

    Pierre Tornade hraje otce, jehož starší syn se musí ženit a aby mladší potomek nedopadl stejně, dostane přísný zákaz styku s děvčaty. Mladší syn však doma předstírá, že je homosexuál, takže se rodiče rozhodnou ho "přeorientovat" správným směrem...Téma skutečně jednoduché komedie by mohlo vést na vulgární plochu, naštěstí se tvůrci tomuto směru vyhnuli. Filmu dominuje Tornade (stejně jako v českém dabingu Josef Větrovec), kterému zdatně sekunduje komička Michele Luccioni v roli starostlivé manželky. Něco takového si představuji pod termínem lehká letní komedie.

    • 21.3.2013  20:43

    Manželé Michel Serrault a Rosy Varte vlastní bistro na pařížském předměstí poblíž letiště. Přistávající letadla však svým hlukem výrazně narušují chod hospůdky a tak jsou manželé nuceni podnik prodat a koupit jiný v přímořském letovisku. Bohužel netuší, že právě jejich restauraci využívá gang místních pašeráků k předávání zásilek...Velmi zábavná bláznivá komedie, jedna z nejlepších s Michelem Serraultem v hlavní roli. Metody, jakými ústřední manželská dvojice likviduje dva konkurenční gangsterské gangy, skutečně rozesmějí, tempo navíc slušně odsýpá. Bratři Préboistové v rolích funebráků nebo Michel Galabru v tradiční roli policejního komisaře potěší, stejně tak ústřední melodie Gérarda Calviho a český dabing s Milošem Kopeckým. Televizní repríza by určitě stála za uvážení.

    • 21.3.2013  20:08

    V roce 1974 měl údajně malíř Adolf Born prohlásit, že Veselí chlapíci pro něj byly zklamáním a že se jedná o jeden z nejhorších filmů jeho života. Měl naprostou pravdu. Vedle dodnes oblíbených komedií vznikla v 60. a 70. letech ve Francii řada veseloher až béčkového charakteru, které většinou právem upadly v zapomnění v zemi svého vzniku, tuplem pak u nás. Začátek filmu přitom začíná povedeným gagem s ucpaným umyvadlem, ale zároveň s ním pro mě veškerá legrace skončila, zbytek filmu už byl jen nudnou vatou nevhodně prokládanou operetními pěveckými čísly. Všichni herci se navíc vydali na nešťastnou cestu přehrávání. 10%

    • 20.3.2013  23:19
    Podivné jméno pro psa (studentský film) (1993)
    **

    Saša Gedeon vzal do ruky text hry Neila Simona Poslední ze žhavých milenců, osekal ho na jakýsi výběr scének a natočený materiál sestříhal na přeskáčku. Bohužel toto pojetí Simonovu švýcarskému seřízení dialogů hodně ublížilo, což vnímám o to víc v kontrastu s americkou filmovou verzí z roku 1972, kterou jsem viděl jen o pár dní dříve. Miroslav Donutil jako smolařský záletník ovšem měl něco do sebe.

    • 20.3.2013  23:00

    Bankovní úředník Michel (Louis Velle) si užívá spokojeného života na venkově s manželkou a dvěma dětmi. Michelův odpor vůči automobilům a vytrvalá necohota pořídit si vlastní vůz jsou příčinou hašteření mezi ním a jeho švagrem. Díky dobrým výsledkům v bance je Michel povýšem a přeložen do Paříže. Po neúspěšné snaze dojíždět do nové práce jinými dopravními prodtředky je nucen se přihlásit do autoškoly, kde se seznámí se sličnou spolužačkou...Námět na komedii z autoškoly vypadal slibně, snímek bohužel dojel na obsazení hlavních rolí. Louis Velle a Pascale Roberts tvoří dokonalý manželský pár vystřižený jak z nějakého časopisu, díky jejich plochým výkonům však snímek i přes krátkou stopáž spíše odzíváte. Jakoby pánové Girault a Vilfrid byli bez výraznějšího protagonisty typu Funése či Gabina dočista ztraceni. V momentech, kdy se obejví jistoty jako Paul Préboist, Pierre Tornade či Daniel Prévost, se sice scéna trochu rozsvítí, celkově ale mají opravdu nedostatečně málo prostoru, aby výsledek zachránili. Je mi to líto, ale nemohu jinak.

    • 9.6.2011  19:28

    Profesor Armand Saint-Just (Bourvil) už má plné zuby toho, že jeho žáci spí na hodinách. Příčinou této neaktivity je televize a fůra času, kterou před ní děti tráví. Narozdíl od svých kolegů, kteří se snaží vliv televize tlumit různými peticemi, přejde Saint-Just k radikálnějším činům a spolu s několika dalšími se rozhodne ničit televizní antény pomocí speciálního roztoku...Je opravdu vidět, že Velké prádlo pochází od tvůrců komedie Přátelé kopretiny. Opět je v centru dění anarchistická skupinka snažící se svérázným způsobem napravit nějaký společenský jev a opět po ní dychtivě, avšak neúspěšně pase policie (komisař a jeho nohsledi jsou dokonce obsazeni stejnými herci). I gagy se pohybují v podobném duchu nadsázky, avšak díky hudbě na mě filmy působily trochu jinak. Zatímco flétny Gérarda Calviho dávaly Přátelům punc jisté poetičnosti, zde s dravým motivem Francoise De Roubaix film vyznívá o trochu více crazy. Každopádně je škoda, že se na tento snímek zapomnělo, přináší totiž jednu z mála příležitostí vidět Bourvila v trochu jiné roli než typického dobráčka.

    • 18.4.2011  23:36
    Garderobiér (1983)
    *****

    Jeden z těch případů, kdy stačí kvalitní divadelní předloha, dva skvělí herci a výborný film je na světě. Albert Finney a Tom Courtenay podávají naprosto bezkonkurenční výkony, ovšem každý tak trochu na jiný způsob. Finneyho Sir nabízí více možností herecké exhibice díky emočním změnám jak na horské dráze, kdy v řádu desítek vteřin přechází z depresivního útlumu do až dětinského nadšení. Navíc není ani zdaleka poznat, že hraje postavu asi o 20 let starší (k čemuž pochopitelně pomáhají masky). Courtenay za ním rozhodně nezaostává, byť se ze zdejších komentářů může zdát, že je trochu ve Finneyho stínu. Garderobiér Norman je naprosto detailně vykreslenou postavou, kterou její představitel měl v malíčku díky předcházejícím představením v divadle. Na první pohled může díky homosexualitě působit jako komická figurka, ale karikatuře se Courtenayovi (a stejně tak Václavu Postráneckému v českém dabingu) podařilo na míle daleko vyhnout. Po celou dobu v sobě skrývá svůj obdiv a lásku k Sirovi, aby v závěrečné scéně jeho emoce povolily. Ze všech scén se asi i mně zůstane v paměti tvorba bouřky při představení, i když mi vůbec nepřišla tak komická. Díky opravdu výtečně napsanému textu a oběma pánům v hlavních rolích si takřka ani nevšimnete, že většina filmu se odehrává v Sirově šatně. "Má paměť je jako policajt. Když ji potřebujete tak ne a ne přijít." 100%

<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12