Hwaelos

Hwaelos

Petr Kuběnský

okres Brno
Sbírání střepů bosou nohou

38 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 9 17 24 32
    • 17.4.2018  02:40
    Jessica Jones - Série 2 (série) (2018)
    ***

    Ty rozpory! Druhá řada JJ se vyslovuje k velmi aktuálním společenským tématům (více viz https://wave.rozhlas.cz/jessica-jones-se-pustila-do-metoo-davno-predtim-nez-bylo-cool-6940687), zaměřuje se na pocity, vztahy a má velmi uvěřitelné dialogy. Tím vším naprosto nezapadá do Marflixovského univerza ani do konceptu "based on comics". Což ale taky znamená, že seriál tak nějak směřuje odnikud do nikam a chybí mu výraznější dějové komponenty, které by daly smysl délce série. Další sledování budu asi hodně zvažovat.

    • 2.4.2018  01:53

    Jedno se Spielbergovi musí nechat, jeho režijní práce nestárne. Jak dokáže sedmdesátiletý chlap chrlit filmy v tak závratném tempu a přitom s tak obdivuhodnou dynamikou filmové řeči, to je mi záhadou. Slabinou The Post je ovšem scénář. Citelně tu chybí dobrý příběh, který by ospravedlňoval dvouhodinovou délku, a především napětí, které divák cítí asi tak deset minut.

    • 1.4.2018  16:57
    Cukrář (2017)
    ****

    Cukrář pracuje velmi elegantně s dlouhými statickými záběry, často koncipovanými jako velké celky, v nichž nechává divákovi prostor, aby se vcítil do momentálních úvah svých postav. To podstatné se totiž děje v jejich hlavách, film je záměrně oddramatizovaný a o svých citech a bolestech nikdo nemluví nahlas. To je velmi cílevědomý a v kontextu současné dynamické kinematografie sympatický přístup.

    • 28.3.2018  05:42
    Inflation (1927)
    ****

    Výborný Richterův kraťas, odrážející dobové dění v Německu (ačkoli totéž by šlo po černém pátku natočit i v Americe). Jakkoliv se dá ocenit metafora se zhroucením domu, nebo převod lidských tváří do nul v částkách, nejlepší je patrně scéna, v níž se klobouk, coby symbol postavení, stává prostředkem žebroty.

    • 21.3.2018  23:36

    Herecky je na Naprosté cizince radost pohledět. Ústřední nápad je skvělý a rozhodně se nedá říct, že by ho scenáristé nevytěžili. Vlastně spíš naopak, problém je, že se prokutali až k extrému. (Spoiler:)Nejsilnější scény jsou tu překvapivě ty méně výbušné - třeba ta, v níž Rocco volá s dcerou, nebo Peppeho coming out. Zato vrstvení ohalení jedné nevěry na druhou vyznívá násilně a tudíž nemá ani správný emoční dopad.

    • 10.3.2018  17:33

    O Williamu Marstonovi jsem už ledacos četl, takže samotný příběh až takové překvapení není. V čem je ale film odvážný je to, že příběh o polyamory a (sub)dominanci naroubovává do strukturních prvků výstavby tradiční hollywoodské romance, čímž vlastně předkládá takový charakter vztahu jako něco ryze normálního. A to je sympatické.

    • 18.2.2018  22:48

    Pro člověka, jemuž se při vyslovení slov "new age" a "ezoterika" ježí chlupy po celém těle, není dokoukání tohohle "dokumentu" úplně snadné. Ke svému dílu toho Moore řekne naprosté minimum (což jsem ostatně čekal). Pro toho, kdo hledá sondu ke zdrojům z nichž vyvěrá dílo "komiksového Jamese Joyce", je to ale celkem zajímavý příspěvek.

    • 18.2.2018  19:50

    Po Temném obrazu a Béowulfovi mám pocit, že "hraná animace" je prostě slepá ulička, která moc nefunguje. Loving Vincent dokázalo tohle omezení alespoň částečně překonat. V mnoha scénách byl rozdíl krajinných záběrů nakreslených animátory a těch "pouze zkompírovaných" od Van Gogha znát minimálně. O to víc bohužel animace selhává na lidských figurách, zejm. tvářích, kde bylo vidět, že tvůrci vyšli vstříc podivné představě, že co je detailní a uhlazené, je pro diváka stravitelnější (když to člověk srovná s deformovaností malířových portrétů, je to k zaplakání). Příjemně ale potěší příběh, od něhož jsem v zásadě nic nečekal. Namísto toho je divákovi servírováno vyprávění jako vystřižené z Čapkovy noetické trilogie, v níž pokusy dobrat se objektivní pravdy narážejí na nepoznatelnost reality.

    • 18.2.2018  03:13

    Tenhle dokument má v podstatě jen dvě chyby. 1) měla by z něj být delší dokumentární série, která by šla o kousek víc do hloubky. 2) Na to, kolik času je věnováno 40. a 60. letům, jsou devadesátky hodně odbyté - chybí zásadní tituly a namísto nich se jen krátce konstatuje, že se v komiksech častěji objevovaly sexuální a násilné motivy. To je trochu odbytá práce.

    • 17.2.2018  17:42

    Spousta právnických řečí o tom, kterej vlastník Marvelu byl horší a kdo co kdy koupil nebo odprodal - a do toho jedna klíčová informace: Marvel byl v letech 96-98 v krizi, ze které mu pomohly filmy. To je tak všechno, co se divák dozví.

    • 17.2.2018  14:47
    Runaways (TV seriál) (2017)
    ****

    Je poněkud zaužívaným nešvarem, že první série nových seriálů se čím dál tím častěji stávají jakýmsi prequelem k dalšímu dění. Přesto Runaways nabízejí zajímavou a neotřelou premisu - v očích každého teenagera jsou jeho rodiče tak trochu padouchy, takže proč by v tomhle jednom konkrétním případě nemohli být opravdovými zloduchy? Scénář bohužel obsahuje množství situačních klišé, momentů, kdy se hlavní hrdinové chovají nelogicky a náhody se tu kupí taky snad až moc okatě (jeden člen party má nadpřirozené schopnosti, druhý je schopný hacker, třetího poslouchá dinosaurus a čtvrtý je technologický génius - a to jsem zapomněl na holku, co umí létat, a asiatku s kouzelnou holí). Zároveň ale drží Runaways příjemně civilní tón, nechybí jim humor a poměrně schopní mladí herci. Opatrné čtyři hvězdy a očekávání, co se z toho vyvine.

    • 17.2.2018  01:16
    Zelená ulice (studentský film) (1960)
    ****

    Jasně, je to jen školní cvičení s minimem děje, ale je vidět, že Chytilová koukala na Vertova opravdu důkladně a jeho montážní princip pochopila skvěle. Kopeckého voiceover je tu vlastně úplně navíc.

    • 1.2.2018  21:09

    Jsem nadšený. Celkem rychle jsem pochopil a přijal, že to nebude volný pokračování The Wire a od té doby mi nic nebránilo užívat si každou minutu. Přesto mají oba seriály společnou základní vlastnost - roztříštěnou strukturu, v níž se zdánlivě nesměřuje k nějakému cíli a která nás nenechá o žádné z postav myslet, že je tou hlavní. Jednotlivé charaktery se prostě v daném prostředí potkávají a jejich osudy se různě prolínají, aniž by něčí příběhová linka byla vyloženě závislá na lince někoho jiného. Přesto všechno zvládají tvůrci udržovat nepolevující napětí ze sledování.

    • 25.1.2018  21:43
    Americká 90. léta (TV seriál) (2017)
    ***

    Dokumentární série o devadesátkách z produkce Toma Hankse, která skutečně danou dobu dokumentuje, tj. předkládá divákovi útržky dokumentárního materiálu, které ale jen minimálně kontextualizuje či interpretuje. Což znamená, že jde o příjemný nostalgický výlet do období mého dětství a dospívání bez další přidané hodnoty.

    • 19.1.2018  01:44

    Na téhle filmové fan-fiction je vidět hodně snahy. Skalní fandové nebudou z přepisování jejich univerza nadšení (podobně jako před pár lety u Honu na Gluma) - to mě ovšem netrápí. Slabinou je ale hlavně scénář plný prkenných replik, s celkem nulovým dějem (vezmeme-li v úvahu hodinovou stopáž) a hodně nevěrohodným vykreslením vývoje hlavních hrdinů (mladej Raddle se chová jak dick, ale přesto ho ostatní berou jako nejlepšího kámiče...). Druhou kudlu do zad snímku zabodávají nevyrovnané herecké výkony, přičemž ten zřejmě nejhorší předvedla ústřední herečka. Kamera a vizuál jsou na druhé straně víc než dobré na amatérský film.

    • 9.1.2018  00:01
    Velká hra (2017)
    ****

    Velká hra je dobrý film. Bohužel ne tak dobrý, jak sliboval trailer, ale poctivý, dobrý film. Jessica Chastain je okouzlující a hraje skvěle, dialogy jsou chytré a vybroušené, repliky se střídají s kulometnou rychlostí, vyprávění probíhá na víc rovinách, a po vzoru po-sherlockovských filmů jsou užívány i zajímavé vizualizační prostředky (digitální dráha sjezdu hned na začátku filmu apod.). Pak jsou tu ovšem nějaká "ale". Soudní rovina, která - jak to podle traileru vypadalo - měla táhnout celý film, je zde úplně na okraji (čímž pádem nedostane moc prostoru i Idris Elba) a je vyřešená hrozně rychle, happy ending je na snímek naroubován hodně násilně a především v Molly's Game chybí víc zapamatovatelných scén (vybavuje se mi vlastně jen ta s Costnerem na lavičce parku). To je ostatně problém, který mám se Sorkinovými scénáři celkově. Jsou hrozně dobře napsané, ale filmy podle nich rychle vyprchávají z paměti.

    • 5.1.2018  05:13

    Vaughn ztratil všechny zábrany a natočil slepenec, který nedrží pohromadě a nemá míru v dávkování komiksové "přehnanosti", jakou se vyznačoval první díl. Btw. opravdu je tam Tatum jen pro to, aby si jednou sjetej zatancoval, nebo se mi to jen zdálo?

    • 12.12.2017  01:19
    Mollové tóny Karla Kryla (TV film) (1992)
    **

    Dokument, který nikam nesměřuje, stejně jako zmateně bezradný rozhovor "vedený" M. Pokorným. Cenné je to hlavně jako historická sonda, která asi nejlíp ukazuje, proč se porevoluční Kryl minul s zeitgeistem doby. Jasně, jde vidět, že Kryl má tu zahraniční zkušenost, která mu umožňuje vidět o kus jasněji chyby, které pro běžného tuzemského člověka vystoupily na povrch až po letech (namnoze až v dnešních dnech), Ale z druhé strany, jde z něho dost cítit, že se díky tomu stylizuje do jaksi nepatřičně nadřazené či blahosklonné pozice a působí tak dojmem zatrpklého "dědka". A to říkám s veškerým respektem, který jinak ke Krylovi chovám. Skromnost, s jakou dřív působil, je tady úplně pryč. Celé to navíc korunuje jaksi archaicky působící vlastenectví, v němž je otázka územní příslušnosti nadřazená otázce morální (ale to je spíš problém generační, který jde vzhledem k jeho situaci docela dobře chápat).

    • 30.11.2017  05:37
    The Punisher (TV seriál) (2017)
    ****

    Od první série Daredevila určitě nejlepší Marflix, kterej ve mně trochu obnovil víru v to, že tak nějak vědí, co dělají a rozumí postavám. Syndromem přepálenosti délky to sice trpí, ale zdaleka ne tolik, jako většina superhrdinské seriálové produkce. Navíc tvůrci dobře pracují s rytmikou vyprávění, zejména s cliffhangery a úvody k jednotlivým dílům. Velmi kvituju taky přesazení seriálu do současných kulis (Punisher najednou není exvojákem z Vietnamu, ale z Afghanistánu, což má pro příběh zajímavé důsledky), zejména schopnost vyjádřit se k některým ožehavým otázkám aktuální Ameriky. Z tohohle pohledu je podivné jen to, jakým způsobem je vedena debata o držení zbraní, kde liberálně kritické stanovisko zaujímá slizký kongresman, a naopak Karen Page působí jako (snad až přiliš) sympatický zástupce zbraňové lobby. Z druhé strany je fajn, že se tvůrci nepokusili roubovat do děje superhrdinské motivy a postavy, jakkoli se to nabízelo.

    • 27.11.2017  06:21
    The Get Down (TV seriál) (2016)
    *****

    Tak tohle je velká divočina: náladou mix Stand by me a West side story se stylovými prvky moderní pohádky, kung-fu filmů a gansterek 70. let. Vypráví se o počátcích hip-hopové kultury v newyorkském Bronxu, okolo hraje naplno klasické disko a funk a celý to má retro vizuál Baze Luhrmanna. Srdcovka.

    • 26.11.2017  20:29
    Xi huan ni (2017)
    ***

    Vcelku sympatická hloupost, v níž celkem dobře funguje komediální poloha, méně už ta romantická. Hlavní předností je chemie ústředního páru a chuť nahánějící chody jídla, u nichž člověk neustále přemýšlí, jak byly vlastně vyrobeny.

    • 25.9.2017  21:32
    The Keepers (TV seriál) (2017)
    *****

    Tahle dokumentární série je od Netflixu trefa do černého, jen je škoda, že nebude mít nikdy ani zlomkovou sledovanost jako hrané věci tohohle giganta. Dost to (kvalitou i zaměřením) připomíná Life and Deaths of Robert Durst - jen zde chybí stejně úderné rozuzlení vyšetřovaných vražd. Na druhé straně je ale každá epizoda mnohem lépe narativně vystavěná - oceňuju zejména důkazní cliffhangery na konci každého dílu, které pak člověka nenechají se pořádně vyspat, aniž by si pustil další díl. Nakonec ovšem stejně nejde ani tak o odhalení konkrétního vraha, síla The Keepers spočívá především v poukázání na velmi nechutné praktiky uvnitř katolické církve, kde ruka ruku myje, i kdyby druhá ze zmíněných rukou ještě před chvílí ošmatlávala malé děti. Silný doplněk případu Spotlight nebo kauzy Magdalénských prádelen.

    • 21.9.2017  00:00
    Krajinou domova (TV seriál) (2014)
    ****

    Dokumentární série, po jejímž shlédnutí budete mít chuť nejbližší víkend vyrazit na čundr. Kvalitní poměr informací pro každého a pěkných panoramatických záběrů. Je z toho cítit snaha přiblížit se standardům dokumentů BBC, která ale naráží na nestřídmost a občasné nepochopení věci. Letecké záběry jsou cool, ale působí trochu únavným dojmem - člověk tak trochu cítí, že kameraman má nezřízenou obsesi v používání dronů, pročež statické záběry prakticky absentují. Komentář osciluje mezi zasněnou a dramatickou polohou, i kdyby zrovna vyprávěl o cestě na nákupy. Samostatnou kapitolou je pak hudba - vcelku kvalitní a zajímavá, ale opět... nadužívaná a místy nesmyslně dramatická. Přes to všechno se na jednotlivé díly velmi příjemně kouká.

    • 28.8.2017  18:14
    The Defenders (TV seriál) (2017)
    ***

    Co říct, týmová chemie funguje na výbornou. Vážnost a patetičnost (Daredevil a Iron Fist) je úspěšně podkopávána ironií a nadsázkou (Jessica J., Luke Cage). Jen slušný příběh tomu chybí. Věčnej boj proti Ruce už trochu nudí a nevytrhne to ani angažmá Sigourney Weaver (zlatej Wilson Fisk). Finále se táhne jak karamel přes tři díly a vrší pouze jednu nelogičnost na druhou. Chybí tomu trocha detektivky a nějaký tý poctivý street work. Koukatelné to ale je a doufejme, že druhá série přijde s něčím lepším.

    • 7.8.2017  23:36

    Film plynoucí tak pomalu, že téměř stojí na místě, chtělo by se říct. Ve skutečnosti ale je třeba jen přijmout pravidla hry a adaptovat se na tempo, pak si lze Rubleva vychutnat. Mám ale velké pochybnosti o tom, zda je Andrej Rublev vrcholně transcendentním snímkem, jak se o něm často říká. Vlastně jsem po dokoukání intenzivně přemýšlel o tom, zda je transcendentno ve filmu možné. Pokud ano, jsou to pro mě spíše takové snímky jako Sokurovův Faust nebo Odpolední osidla Mayi Deren, které se aktivně brání vyložení, filmy kontemplativní, zneklidňující nebo zpracovávající např. mýtus všednosti. Sám Tarkovskij mluvil o svém díle často v souvislosti s poezií, která z podstaty na transcendenci stojí. Ovšem i v ní dochází k přesahování pouze u některých konkrétních básní nebo druhů poezie (žánrů, chcete-li), které nám ukají nějakou fasetu reality v nečekaném nasvícení a nutí nás se s ní vyrovnávat. U Tarkovského tento moment příliš nevnímám. Nutí mě přemýšlet, ale jeho filmy mě neučí nově vidět. Přesto se přidávám k těm, kteří Rubleva považují za režisérův životní majstrštyk (přičemž velký podíl na tom má kamera Vadima Jusova).

    • 7.8.2017  23:26
    Solaris (1972)
    ****

    "Netoužíme objevovat vesmír. Co bychom s ním dělali? Chceme zvětšit Zemi na úroveň vesmíru."

    • 7.8.2017  23:24

    Bergmanův raný film je ve svém vyznění lehce lacinou moralitkou z pomezí sociálního filmu a neorealismu a částečně také poetickou oslavou mládí. Vše je ale natočeno tak suverénně a s tak brilantními návratnými motivy, že se tomu dá odpustit skoro vše.

    • 7.8.2017  23:20

    Stillerův film je tak trochu shakespearovskou komedií omylů. Nikdo se sice za nikoho nepřevléká, ale partnerské šarády, na jejichž konci jsou všichni spokojeni, nápadně připomínají Večer tříkrálový. Jinak jde ale o dost zdlouhavou podívanou.

    • 7.8.2017  23:13
    Tetsuo (1989)
    ****

    Na to, že jde o poloamatérský snímek filmařského samouka, jde o překvapivě vyzrálé dílo, které sice zvysoka kašle na pravidla vyprávění, ale umí jej nahradit vlastním sevřeným systémem s jednotnou vizualitou. Zásadní otázkou zůstává: je to film o dospívání (viz vymačkávání kovového akné a samovolná erekce s fatálními následky)? :)

    • 7.8.2017  23:08
    Janička (2017)
    ****

    Není to zdaleka dokonalé, ale můžu celkem poctivě říct, že jsem nikdy nic takového neviděl. Retardovaný muzikál plný úvah o svrchovanosti Boha a superioritě francouzského krále, se zjeveními, které spouští salvy smíchu tak mocné, že lidi padají ze sedadel, herci se skvělým vokálním projevem, ale strašlivě prkenným herectvím a pohybovými kreacemi, jeptišky, jež headbangují s takovým zápalem, že jim padají plachetky z hlavy, rap horší než od Leoše Mareše a zcela statická kamera, která nás nechává kochat se francouzskou přírodou a všudypřítomnými ovcemi. Kdo nevěří, ať tam běží.

<< předchozí 1 2 3 4 9 17 24 32
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace