Hwaelos

Hwaelos

Petr Kuběnský

okres Brno
Sbírání střepů bosou nohou

39 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 9 17 25 33
    • 16.6.2018  18:44
    The Marvelous Mrs. Maisel (TV seriál) (2017)
    ****

    Rachel Brosnahan je nová Lorelai. Jinými slovy Mrs. Maisel má všechno, co měly Gilmorky - rychlopalné dialogy, takové množství vtipů, že to nestačíte chytat, ale zároveň i lidské kvality, které seriál odlišují od sitcomu. Jsou tam i slabší pasáže, které by zasloužily proškrtat, ale celkově jde o podařený scenáristický comeback. Jen jedna věc mi nejde z hlavy: na to, že jde o seriál o stand up komičce, je hlavní postava překvapivě mnohem vtipnější, když není na stagi, ale baví se s vlastními rodiči.

    • 12.6.2018  22:23
    Na dotek (2004)
    *

    Představte si nějakou soc-realistickou klasiku z padesátek. Třeba Zítra se bude tančit všude. A všechna ideologicky zabarvená substantiva nahraďte slovem "láska". A máte Closer. Film s papírovými dialogy, kde se o citech jenom mluví, kde všichni hrají křečovitě, protože to s daným scénářem jinak nejde, film, který je úplně plochý a neživotný, ačkoli by se chtěl tvářit, že jde o ekvivalent de Laclosových Nebezpečných známostí.

    • 12.6.2018  01:18

    Po Brugách další tragikomická meditace nad smyslem násilí a náhody v životě. Násilí má vůbec v McDonaghově tvorbě zajímavé aspekty - je prostorem pro vytváření bludného kruhu, který hrozí všechny kolem sebe pohltit, zároveň má ale z příběhového hlediska i do jisté míry katarzní účinky (spíše pro diváka, méně pro postavy samotné). Oproti Brugám je humor jaksi střídmější a víc bolestivý. Liliputi ale samozřejmě nechybějí :) Přítomnost jisté fraškovitosti je spíš inherentně přítomná v kumulaci nepravděpodobných událostí a v jakési celkové přepálenosti situací, což je taky zřejmě důvod, proč nedávám plný počet. Nejde o "příběh, který by se mohl stát", spíš o účelovou konstrukci, která ale svoje poselství (slovo meditace to vystihuje poměrně dobře) tlumočí dobře.

    • 30.5.2018  02:52

    Dokument z doby, kdy slovo "angažovanost" ještě nebylo používáno jako nadávka. Ačkoli to samozřejmě Moore schytával už tehdy. Za sebe mám pocit, že čím jsem starší, tím míň věřím slova jako nestrannost nebo názorová vyváženost mají vůbec v dokumentárním diskurzu nějakou váhu. Stačí se podívat na záznam "diskuze" mluvčí NRA Dany Loesch s přeživšími útoku v Parklandu, aby bylo jasné, že tahle názorová strana bude prostě jen sypat sra*ky, bude-li jí dána příležitost (přesto se o něco podobného Moore pokusil s Hestonem). Místo toho je Bowling for Columbine spíš jakousi dokumentací cesty o hledání podstaty problému. A dělá to dobře. To, co mi ale poněkud nejde pod nos je občasná snaha inscenovat další průběh ve stylu Klusáka a Remundy - tam už dokument poněkud brousí hranu manipulace diváka.

    • 17.5.2018  20:05

    Devadesátky se vším všudy. Vidět to v šestnácti, tak to sežeru i s navijákem. Takhle je to trochu guilty pleasure... ale zábavný, to zas jo.

    • 15.5.2018  21:27

    Neuvěřitelný. V marvelovce je solidní množství vedlejších nesupráckých postav, které si divák zapamatuje. To tu myslím ještě nebylo. Krom toho skvělá práce výpravy a občas dokonce i nějaká (no dobrá, tak ve dvou scénách) akce, která není jen CGI shit. Rozhodně jeden z nejlepších přírůstků do MCU.

    • 15.5.2018  17:25
    Národní očista (TV film) (2018)
    ****

    Velice chytře prokomponovaný dokument, který hovoří o palčivém tématu, jež dodnes rozděluje společnost. Už název napovídá, že režisér pracuje s určitým zorným úhlem, ale domnívám se, že to nevadí. Kontext je v tomto případě dobře známý, proto mi nepřijde nutné pořád znova podotýkat, že retribuce se dotkly rovněž skutečných kolaborantů a válečných zločinců nebo že nasrání obyvatelstva mělo logické důvody. Namísto toho se Kratochvíl věnuje spíš oněm sporným případům, kde bylo jednoznačné provinění prokázáno spíš na podkladě plošného uplatnění Benešových dekretů, než na základě faktů. Kromě informační hodnoty si ale cením i toho, jak režisér film vystavěl. Sevřenost celku buduje za pomoci několika složek, které se opakovaně vracejí (mluvící hlavy, útržky z dobových filmových týdeníků a Werichova satira, z níž imho opravdu hodně mrazí). Zároveň se talking heads velmi dobře doplňují tím, že v jednotlivých segmentech hovoří vždy o stejném tématu, jen vnášejí různé úhly pohledu.

    • 29.4.2018  23:32

    Long Story Short: IW je výborná konverzační komedie, kterou ruší jen velké množství nudné CGI akce. V MCU prostě údery nebolí a nic reálného v zásadě neexistuje - kompletně vše překrývá simulakrum efektů. Překvapivě dobře ale příběh odsýpá a množství postav vlastně není na překážku, což byla moje největší obava. A Thanos aspiruje na pozici nejlepšího záporáka, který se v superhrdinském filmu kdy objevil (pokud si to DC rychle neuvědomí, bude jejich sestup do filmového pekla ještě rychlejší než doposud).

    • 17.4.2018  02:40
    Jessica Jones - Série 2 (série) (2018)
    ***

    Ty rozpory! Druhá řada JJ se vyslovuje k velmi aktuálním společenským tématům (více viz https://wave.rozhlas.cz/jessica-jones-se-pustila-do-metoo-davno-predtim-nez-bylo-cool-6940687), zaměřuje se na pocity, vztahy a má velmi uvěřitelné dialogy. Tím vším naprosto nezapadá do Marflixovského univerza ani do konceptu "based on comics". Což ale taky znamená, že seriál tak nějak směřuje odnikud do nikam a chybí mu výraznější dějové komponenty, které by daly smysl délce série. Další sledování budu asi hodně zvažovat.

    • 2.4.2018  01:53

    Jedno se Spielbergovi musí nechat, jeho režijní práce nestárne. Jak dokáže sedmdesátiletý chlap chrlit filmy v tak závratném tempu a přitom s tak obdivuhodnou dynamikou filmové řeči, to je mi záhadou. Slabinou The Post je ovšem scénář. Citelně tu chybí dobrý příběh, který by ospravedlňoval dvouhodinovou délku, a především napětí, které divák cítí asi tak deset minut.

    • 1.4.2018  16:57
    Cukrář (2017)
    ****

    Cukrář pracuje velmi elegantně s dlouhými statickými záběry, často koncipovanými jako velké celky, v nichž nechává divákovi prostor, aby se vcítil do momentálních úvah svých postav. To podstatné se totiž děje v jejich hlavách, film je záměrně oddramatizovaný a o svých citech a bolestech nikdo nemluví nahlas. To je velmi cílevědomý a v kontextu současné dynamické kinematografie sympatický přístup.

    • 28.3.2018  05:42
    Inflation (1927)
    ****

    Výborný Richterův kraťas, odrážející dobové dění v Německu (ačkoli totéž by šlo po černém pátku natočit i v Americe). Jakkoliv se dá ocenit metafora se zhroucením domu, nebo převod lidských tváří do nul v částkách, nejlepší je patrně scéna, v níž se klobouk, coby symbol postavení, stává prostředkem žebroty.

    • 21.3.2018  23:36

    Herecky je na Naprosté cizince radost pohledět. Ústřední nápad je skvělý a rozhodně se nedá říct, že by ho scenáristé nevytěžili. Vlastně spíš naopak, problém je, že se prokutali až k extrému. (Spoiler): Nejsilnější scény jsou tu překvapivě ty méně výbušné - třeba ta, v níž Rocco volá s dcerou, nebo Peppeho coming out. Zato vrstvení ohalení jedné nevěry na druhou vyznívá násilně a tudíž nemá ani správný emoční dopad.

    • 10.3.2018  17:33

    O Williamu Marstonovi jsem už ledacos četl, takže samotný příběh až takové překvapení není. V čem je ale film odvážný je to, že příběh o polyamory a (sub)dominanci naroubovává do strukturních prvků výstavby tradiční hollywoodské romance, čímž vlastně předkládá takový charakter vztahu jako něco ryze normálního. A to je sympatické.

    • 18.2.2018  22:48

    Pro člověka, jemuž se při vyslovení slov "new age" a "ezoterika" ježí chlupy po celém těle, není dokoukání tohohle "dokumentu" úplně snadné. Ke svému dílu toho Moore řekne naprosté minimum (což jsem ostatně čekal). Pro toho, kdo hledá sondu ke zdrojům z nichž vyvěrá dílo "komiksového Jamese Joyce", je to ale celkem zajímavý příspěvek.

    • 18.2.2018  19:50

    Po Temném obrazu a Béowulfovi mám pocit, že "hraná animace" je prostě slepá ulička, která moc nefunguje. Loving Vincent dokázalo tohle omezení alespoň částečně překonat. V mnoha scénách byl rozdíl krajinných záběrů nakreslených animátory a těch "pouze zkompírovaných" od Van Gogha znát minimálně. O to víc bohužel animace selhává na lidských figurách, zejm. tvářích, kde bylo vidět, že tvůrci vyšli vstříc podivné představě, že co je detailní a uhlazené, je pro diváka stravitelnější (když to člověk srovná s deformovaností malířových portrétů, je to k zaplakání). Příjemně ale potěší příběh, od něhož jsem v zásadě nic nečekal. Namísto toho je divákovi servírováno vyprávění jako vystřižené z Čapkovy noetické trilogie, v níž pokusy dobrat se objektivní pravdy narážejí na nepoznatelnost reality.

    • 18.2.2018  03:13

    Tenhle dokument má v podstatě jen dvě chyby. 1) měla by z něj být delší dokumentární série, která by šla o kousek víc do hloubky. 2) Na to, kolik času je věnováno 40. a 60. letům, jsou devadesátky hodně odbyté - chybí zásadní tituly a namísto nich se jen krátce konstatuje, že se v komiksech častěji objevovaly sexuální a násilné motivy. To je trochu odbytá práce.

    • 17.2.2018  17:42

    Spousta právnických řečí o tom, kterej vlastník Marvelu byl horší a kdo co kdy koupil nebo odprodal - a do toho jedna klíčová informace: Marvel byl v letech 96-98 v krizi, ze které mu pomohly filmy. To je tak všechno, co se divák dozví.

    • 17.2.2018  14:47
    Runaways (TV seriál) (2017)
    ****

    Je poněkud zaužívaným nešvarem, že první série nových seriálů se čím dál tím častěji stávají jakýmsi prequelem k dalšímu dění. Přesto Runaways nabízejí zajímavou a neotřelou premisu - v očích každého teenagera jsou jeho rodiče tak trochu padouchy, takže proč by v tomhle jednom konkrétním případě nemohli být opravdovými zloduchy? Scénář bohužel obsahuje množství situačních klišé, momentů, kdy se hlavní hrdinové chovají nelogicky a náhody se tu kupí taky snad až moc okatě (jeden člen party má nadpřirozené schopnosti, druhý je schopný hacker, třetího poslouchá dinosaurus a čtvrtý je technologický génius - a to jsem zapomněl na holku, co umí létat, a asiatku s kouzelnou holí). Zároveň ale drží Runaways příjemně civilní tón, nechybí jim humor a poměrně schopní mladí herci. Opatrné čtyři hvězdy a očekávání, co se z toho vyvine.

    • 17.2.2018  01:16
    Zelená ulice (studentský film) (1960)
    ****

    Jasně, je to jen školní cvičení s minimem děje, ale je vidět, že Chytilová koukala na Vertova opravdu důkladně a jeho montážní princip pochopila skvěle. Kopeckého voiceover je tu vlastně úplně navíc.

    • 1.2.2018  21:09

    Jsem nadšený. Celkem rychle jsem pochopil a přijal, že to nebude volný pokračování The Wire a od té doby mi nic nebránilo užívat si každou minutu. Přesto mají oba seriály společnou základní vlastnost - roztříštěnou strukturu, v níž se zdánlivě nesměřuje k nějakému cíli a která nás nenechá o žádné z postav myslet, že je tou hlavní. Jednotlivé charaktery se prostě v daném prostředí potkávají a jejich osudy se různě prolínají, aniž by něčí příběhová linka byla vyloženě závislá na lince někoho jiného. Přesto všechno zvládají tvůrci udržovat nepolevující napětí ze sledování.

    • 25.1.2018  21:43
    Americká 90. léta (TV seriál) (2017)
    ***

    Dokumentární série o devadesátkách z produkce Toma Hankse, která skutečně danou dobu dokumentuje, tj. předkládá divákovi útržky dokumentárního materiálu, které ale jen minimálně kontextualizuje či interpretuje. Což znamená, že jde o příjemný nostalgický výlet do období mého dětství a dospívání bez další přidané hodnoty.

    • 19.1.2018  01:44

    Na téhle filmové fan-fiction je vidět hodně snahy. Skalní fandové nebudou z přepisování jejich univerza nadšení (podobně jako před pár lety u Honu na Gluma) - to mě ovšem netrápí. Slabinou je ale hlavně scénář plný prkenných replik, s celkem nulovým dějem (vezmeme-li v úvahu hodinovou stopáž) a hodně nevěrohodným vykreslením vývoje hlavních hrdinů (mladej Raddle se chová jak dick, ale přesto ho ostatní berou jako nejlepšího kámiče...). Druhou kudlu do zad snímku zabodávají nevyrovnané herecké výkony, přičemž ten zřejmě nejhorší předvedla ústřední herečka. Kamera a vizuál jsou na druhé straně víc než dobré na amatérský film.

    • 9.1.2018  00:01
    Velká hra (2017)
    ****

    Velká hra je dobrý film. Bohužel ne tak dobrý, jak sliboval trailer, ale poctivý, dobrý film. Jessica Chastain je okouzlující a hraje skvěle, dialogy jsou chytré a vybroušené, repliky se střídají s kulometnou rychlostí, vyprávění probíhá na víc rovinách, a po vzoru po-sherlockovských filmů jsou užívány i zajímavé vizualizační prostředky (digitální dráha sjezdu hned na začátku filmu apod.). Pak jsou tu ovšem nějaká "ale". Soudní rovina, která - jak to podle traileru vypadalo - měla táhnout celý film, je zde úplně na okraji (čímž pádem nedostane moc prostoru i Idris Elba) a je vyřešená hrozně rychle, happy ending je na snímek naroubován hodně násilně a především v Molly's Game chybí víc zapamatovatelných scén (vybavuje se mi vlastně jen ta s Costnerem na lavičce parku). To je ostatně problém, který mám se Sorkinovými scénáři celkově. Jsou hrozně dobře napsané, ale filmy podle nich rychle vyprchávají z paměti.

    • 5.1.2018  05:13

    Vaughn ztratil všechny zábrany a natočil slepenec, který nedrží pohromadě a nemá míru v dávkování komiksové "přehnanosti", jakou se vyznačoval první díl. Btw. opravdu je tam Tatum jen pro to, aby si jednou sjetej zatancoval, nebo se mi to jen zdálo?

    • 12.12.2017  01:19
    Mollové tóny Karla Kryla (TV film) (1992)
    **

    Dokument, který nikam nesměřuje, stejně jako zmateně bezradný rozhovor "vedený" M. Pokorným. Cenné je to hlavně jako historická sonda, která asi nejlíp ukazuje, proč se porevoluční Kryl minul s zeitgeistem doby. Jasně, jde vidět, že Kryl má tu zahraniční zkušenost, která mu umožňuje vidět o kus jasněji chyby, které pro běžného tuzemského člověka vystoupily na povrch až po letech (namnoze až v dnešních dnech), Ale z druhé strany, jde z něho dost cítit, že se díky tomu stylizuje do jaksi nepatřičně nadřazené či blahosklonné pozice a působí tak dojmem zatrpklého "dědka". A to říkám s veškerým respektem, který jinak ke Krylovi chovám. Skromnost, s jakou dřív působil, je tady úplně pryč. Celé to navíc korunuje jaksi archaicky působící vlastenectví, v němž je otázka územní příslušnosti nadřazená otázce morální (ale to je spíš problém generační, který jde vzhledem k jeho situaci docela dobře chápat).

    • 30.11.2017  05:37
    The Punisher (TV seriál) (2017)
    ****

    Od první série Daredevila určitě nejlepší Marflix, kterej ve mně trochu obnovil víru v to, že tak nějak vědí, co dělají a rozumí postavám. Syndromem přepálenosti délky to sice trpí, ale zdaleka ne tolik, jako většina superhrdinské seriálové produkce. Navíc tvůrci dobře pracují s rytmikou vyprávění, zejména s cliffhangery a úvody k jednotlivým dílům. Velmi kvituju taky přesazení seriálu do současných kulis (Punisher najednou není exvojákem z Vietnamu, ale z Afghanistánu, což má pro příběh zajímavé důsledky), zejména schopnost vyjádřit se k některým ožehavým otázkám aktuální Ameriky. Z tohohle pohledu je podivné jen to, jakým způsobem je vedena debata o držení zbraní, kde liberálně kritické stanovisko zaujímá slizký kongresman, a naopak Karen Page působí jako (snad až přiliš) sympatický zástupce zbraňové lobby. Z druhé strany je fajn, že se tvůrci nepokusili roubovat do děje superhrdinské motivy a postavy, jakkoli se to nabízelo.

    • 27.11.2017  06:21
    The Get Down (TV seriál) (2016)
    *****

    Tak tohle je velká divočina: náladou mix Stand by me a West side story se stylovými prvky moderní pohádky, kung-fu filmů a gansterek 70. let. Vypráví se o počátcích hip-hopové kultury v newyorkském Bronxu, okolo hraje naplno klasické disko a funk a celý to má retro vizuál Baze Luhrmanna. Srdcovka.

    • 26.11.2017  20:29
    Xi huan ni (2017)
    ***

    Vcelku sympatická hloupost, v níž celkem dobře funguje komediální poloha, méně už ta romantická. Hlavní předností je chemie ústředního páru a chuť nahánějící chody jídla, u nichž člověk neustále přemýšlí, jak byly vlastně vyrobeny.

    • 25.9.2017  21:32
    The Keepers (TV seriál) (2017)
    *****

    Tahle dokumentární série je od Netflixu trefa do černého, jen je škoda, že nebude mít nikdy ani zlomkovou sledovanost jako hrané věci tohohle giganta. Dost to (kvalitou i zaměřením) připomíná Life and Deaths of Robert Durst - jen zde chybí stejně úderné rozuzlení vyšetřovaných vražd. Na druhé straně je ale každá epizoda mnohem lépe narativně vystavěná - oceňuju zejména důkazní cliffhangery na konci každého dílu, které pak člověka nenechají se pořádně vyspat, aniž by si pustil další díl. Nakonec ovšem stejně nejde ani tak o odhalení konkrétního vraha, síla The Keepers spočívá především v poukázání na velmi nechutné praktiky uvnitř katolické církve, kde ruka ruku myje, i kdyby druhá ze zmíněných rukou ještě před chvílí ošmatlávala malé děti. Silný doplněk případu Spotlight nebo kauzy Magdalénských prádelen.

<< předchozí 1 2 3 4 9 17 25 33
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace