Isherwood

Isherwood

Jiří Valášek

okres Praha
Kameraalitera.cz

homepage

Twitter: J_V_Isherwood

1805 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 12 23 33 44
    • 2.8.2017  22:25

    Major Fawcett nebyl doktor Jones, ale teprve až ve druhé půli mi došlo, že sleduju netradiční „based on true story“, protože něco tak starosvětského, velmi strohého a přitom co do diváckého požitku výživného, by žádný soudný producent neschválil, i když to stálo prostých 30 milionů. Bohužel to nevydělalo ani třetinu, a protože Hollywoodu vládnou účetní, mám trochu strach o modrookého blonďáka Hunnama, který (v českých kinech) v rozmezí měsíce předvedl dva diametrálně odlišné charismatické výstupy. Je to škoda, už jenom pro tu potemnělou atmosféru, soustředěnou a pečlivou režii a velmi nevtíravé glosy dané doby, by si to zasloužilo silnější diváckou odezvu.

    • 22.7.2017  18:40

    Pane na nebi! Dark fantasy v kulervoucí vizuální palbě, kde je všechno tak strašně over the top, až plně rozumím divákům, kteří to pošlou do splašků. Tohle bere všemožné žánrové motivy a lepí je na oprýskanou historku s chutí, při které byl režisér naposledy před sedmnácti lety. U intra s gigantickými slony jsem ještě trochu váhal, ale pak v geniální střihovce Artuš dospěje a já věděl, že je to doma, protože dojde i na Ritchieho milovaný běh po schodišti s Pembertonovým úderným podkresem, přičemž to nezaostává ani při trikových orgiích, kdy všichni věděli, že se můžou urvat ze všech řetězů, včetně herců. Jude Law hraje záporáka ve stejném stylu jako Mladého papeže a je to naprosto dekadentní bomba. A Charlie Hunnam? Už v Pacific Rim mi přišlo, že na sladkého idola holek 20- má podezřele charismatu a tady ho úročí v nejlepší možné formě. Dost jsem nad cestou do kina váhal, trailerová kampaň byla hodně mdlá, ale když vidím, že při rozpočtu 175 milionů to má celosvětově vyděláno (2 měsíce po premiéře) cca 145 milionů celosvětově, je mi jasné, že to u Warnerů někdo kardinálně podělal. Nejlepší fantasy od Pána prstenů.

    • 22.7.2017  06:39
    Dunkerk (2017)
    ****

    Fascinující produkční pozadí a ukázka realizačních možností hollywoodského velkofilmu na maximu, ale emoce na nule. Jako ve válečném dokumentu, kde ale absentuje výrazný voiceover. Chápu, že to byl tvůrčí záměr, ale poprvé v životě jsem se s Nolanem minul a najednou se cítím, jak když vám po spokojených letech vztahu holka zahne. Časem tomu šanci ještě dám, ale bojím se, že bez asistence IMAX formátu se vše jen stvrdí.

    • 20.7.2017  09:43
    Uteč (2017)
    ****

    Výtečná scenáristická a především režijní práce, kde funguje podivné bílé panoptikum, řádně nasáklé rasistické myšlenkové podhoubí a především neodbytný pocit „co se to kur…?“. Ta intenzita, kdy se modlíte, až už se děj posune dál a vy se dozvíte zase o kus víc, funguje především proto, že si hrdina zachovává racionální přístup po celou dobu a děj mu ani jednou nedovolí sklouznout k žánrové berličce, které navíc skvěle karikuje postava nejlepšího přítele, který telefonickým komentováním nadcházejících událostí uvádí i rozbíjí tradiční tvůrčí postupy. Je to strašně jednoduché a přitom dokonale promyšlené a v detailech vyšperkované, autorská práce jak ze žurnálu. 4 a ½.

    • 19.7.2017  09:59

    Ta představa působí v krimi žánru strašně směsně a archetypálně. Plešatějící ranař v rozevláté košili a koktající uhlazený intelektuál v obleku pátrají po sadistickém vrahovi. Jenže Alfaro je i přes zbrklé pěsti charakterní dobrák a Velarde naopak lehký sociopat, kteří pracují v chvílemi až nepochopitelné symbióze. Málokdy se urodí tak skvostný scénář, který hraje na podle klasických not, přičemž ale všechny charaktery i situace řeší úplně jinak, než jak je běžný divák zvyklý. Především pak téma motivu vražd starých žen je vcelku neokoukané a režisér se nebojí koketovat s náznaky i s explicitním násilím, přičemž jedno i druhé servíruje přesně tehdy, když to čekáte naopak. Je v to v každém ohledu překvapivé, odvážné i trefně černohumorné. Od scény s opuštěným kotětem to pak nabere neskutečné grády, které s rozdáním karet tempo nejenom neztrácí, nýbrž násobí, protože zásadní dějové zlomy se odehrávají jaksi mimochodem. Vzniknout něco takového na druhé straně Atlantiku, okamžitě se to zaparkuje v pozici „instant classic“. Divím se, že Warneři ještě nevyřvávají do světa zvěsti o okamžitém remaku.

    • 18.7.2017  09:57

    Být scenáristou miliardové franšízy musí být řehole. Šňupat kokain ze zadků top štětek L. A. a vědět, že ať si na papíře dovolíte sebevětší zhovadilost, projde vám to a někdo to nakonec opravdu natočí. Nenechte se zmást dokonalým produkčním pozlátkem, to je hollywoodské bahno, ve kterém absentuje byť jen kousek soudnosti. Nevadí mi přepálené akční orgie, kdy jdou kaskadéři do plných a vše ladí trikaři, jimž někdo bohatě platil přesčasy. Vadí mi to, že se lítá po světě bez ukotvení v ději, že těch deus ex machina vstupuje do děje tolik, že by jim ani Olymp nestačil, přičemž i ta zombie má být omluvena tím, že rodina je nade vše. Předražený kýč, který trend nastolený pátým dílem nekarikuje, nýbrž degraduje.

    • 15.7.2017  09:11

    Smát se v ateistickém Česku katolíku Gibsonovi, že jde nadoraz v příběhu vojína, který odmítá zbraň z náboženských důvodů, mi přijde jako laciná póza. Stejně tak totiž, jako Gibson neslevuje z pozice oddaného křesťana, nebere ohledy ani filmařské kompromisy. První hodina by možná zasloužila ještě o chlup vyhrotit a nechat diváka nakouknout do hlavy těm, pro které je zbraň ve válce samozřejmostí, ale ta druhá je rambovská kafilérie, která svojí vytříbenou, kamerou, střihem a zvukem vycizelovanou estetikou mění válečné peklo v téměř až hypnoticky umělecký zážitek, který se naposledy povedl Ridleymu Scottovi na počátku nového milénia. Můžete z toho v průběhu mít jakékoliv pocity, ale když v závěru zafunguje i ten Garfieldův omezený herecký kukuč, změní se to v emocionální vodopád, za který mi pro jednou nebylo trapně. 4 a ½.

    • 13.7.2017  23:21

    Po lehkonohém Marťanovi jsem měl za to, že pro Scotta je věk jenom číslem, které vznikne odečtením cifry z občanky od té na kalendáři, takže na senilitu bych to nesváděl. Spíše (a to je horší) na tvůrčí neukázněnost a zbytnělé ego, které se stalo nádorem jedinečného tvůrčího umu, který nerespektuje ani kánon, ani nenabízí nový přístup. Úvod je zmatený, postavy nemají zázemí, takže sledujeme skupinu opravdu, ale opravdu hloupých kreténů, a děj je při vší vůli velmi průhledný, přičemž to banální (krvavá fašírka) dostává přednost před tím opravdu zajímavým – a z hlediska vývoje série – důležitějším (stvoření). Scott chce ohromovat, ale postava Davida by mohla suplovat Krytona v Červeném trpaslíku, takže namísto zatajeného dechu cedíte skrze zuby smích a nadávky. Vizuální pestrost, Scottova dlouholetá devíza, která zachránila jeho nejeden film, absentuje též, přičemž to mnohdy vypadá jako dražší epizoda Hvězdné brány, kam vlastně svojí kvalitou patří i celý zbytek filmu. PS: Kurzelovo audio je temná nervózní fantazie, které ten film není hoden.

    • 13.7.2017  14:16

    Zklamání z minula bylo tak velké, že jsem se u trojky s pocitem jejich zbytečnosti vyhnul i trailerům. Jenže Reevese buď drželi pod sedativy, nebo mu nějaký odvážný producent opravdu uvěřil, a já se stěží bráním nadšení z pravděpodobně nejodvážnějších letního blockbusteru za několik posledních let. Ta úvodní akce je ještě hodně nucená, ale když pak celou další hodinu stopují v pomalém, ale filmařsky precizním a promyšleném tempu čtyři opičáci, jejichž CGI render je dokonalosti se neodbytně blížící realita, skrze zasněženou krajinu vojenskou jednotku, přičemž jsou hnáni tím nejlepším možným kinematografickým motorem, tedy touhou po pomstě, bylo mi jasné, že vše bude odpuštěno a jen jsem se modlil, ať to takhle šlape i nadále, protože Michael Giacchino diriguje minimalistické retro noty a kamera koketuje s přelomem šesté a sedmé dekády minulého století. A ono nejenom to. Woody Harrelson variuje tu nejlepší možnou kreaci khaki šílenství, které vyhřezlo ze srdce temnoty a po famózním dialogu s Cézarem film naskočí na temnou vlnu nevyzpytatelnosti chtěného dobra a vábení nejednoznačného zla, aby to dotáhlo až k epickému konci, který i v těch kýčovitých prolínačkách a patosu hrdinského sebeobětování pořád drží pochmurný ksicht, který se opírá o hrdiny, jenž už dávno nejsou zábavnými lidoopy, kteří umí vtipné posunky, nýbrž pevnými figurami, u kterých není o jejich nastupující evoluční nadvládě radno pochybovat.

    • 6.7.2017  15:22

    Napadaji me vsemozne floskule, ale ta o tom, ze tolik prace a pritom takova blbost, se k tomu asi hodi nejvic. Kdyz zadate na YOUtube "movie mashup", vyjedou vam desitky zabavnejsich veci. Fakt me to mrzi, ale chtel jsem si to uzit vic, treba tim, ze by dej sahal dal, nez od prvni sedacky ke kinoplatnu. Ze nejaky film po pulhodine vzdala vic jak tretina salu, jsem nezazil ani na nejvic obskurnich festivalovkach

    • 5.7.2017  10:00

    I sebelepsi HLP-cko se dovede v neukaznene umelecke ambici (kamera cumi minutu do zdi a nekdo bokem vede dialog) inkarnovat v banalitu, ktera promeni v genocidu i dvouhodinove sezeni v pohodlne sedacce Thermalu.

    • 18.6.2017  07:39
    Rakka (2017)
    ****

    Blomkamp a vetřelci po x-té a zase jinak. Podle páně Scotta je jeho vysněná verze přímé návaznosti na Camerona mrtvá, ale i víra Sigourney Weaver v jeho talent mě nutí doufat, že tohle prostě jednou, na rozdíl od Half-Life 3, opravdu klapne. Kompromis je pro Blomkampa zapovězené slovo a tak hledá skuliny v systému, jak protlačit svoje vize k širokému publiku jinak. Digitální platformy jsou mocné, a i když bych tuhle neučesanou, špinavou a technicky velmi umně maskující chabý rozpočet podívanou nejraději viděl na velkém plátně, furt budu rád za to, že to vznikne někdy, než nikdy.

    • 9.6.2017  19:43
    Mělčiny (2016)
    **

    Blake je k zulíbání a racek rovnou na Oscara, ale celá ta historka, i přes sympatickou délku, je tak nějak matná a bez opravdového překvapení. Párkrát jsem obdivně dumal nad produkčním zázemím, kde asi končí hrátky s kamerou a začínají nenucené trikové kejkle, ale Serra přijímá do své řemeslně vycizelované dílny jenom velmi ledabylá scenáristická zadání. [Finále = humorný sebeparodický fail. Až mi bylo všeho toho předchozího snažení docela líto.]

    • 3.5.2017  10:15
    Děti úplňku (TV film) (2017)
    ****

    Je to síla! Nemusí to nutně tlačit na pilu a ždímat z vás slzy tklivými záběry. Je to přesně trefený obraz toho, že lidé, co mají doma autistu, mají nad hlavou kousek svatozáře, ale taky pořádnou dávku lidství. Účelem dokumentu je pohnout věcmi, které tady stagnují léta, ať už se jedná o celospolečenskou debatu a vnímání, tak i roli státu, který nejenom, že neumí s některými lidmi naložit, ale často odmítá podat i pomocnou ruku. Vyčítat tomu absenci konfrontace s kýmkoliv z „druhé strany“ nemá smysl. To bude až v případě, pokud tenhle vykopnutý balon někdo nepochopitelně zahraje do autu.

    • 20.4.2017  11:38
    13 Reasons Why (TV seriál) (2017)
    ****

    Bolavá středoškolská romance, tempovaná přesným soundtrackem, dokonale mapující pouť k sebevraždě cestami, které mnohdy zlehčujeme, anebo (ne)záměrně přehlížíme, o to víc pak zamrzí, že snaha o téměř až mysteriózní atmosféru se tříští o fakt, že důvod, proč si Clay neposlechne všech 13 nahrávek hned a naprosto nesmyslně to odkládá, prostě není racionálně jakkoliv obhajitelný, čímž ani závěr, který chce nechat vyniknout linku všeobjímajícího pokrytectví, tomu nemůže plně dostát; à propos Dylan Minnette je herecký autista, seriálovými tvůrci naprosto nesmyslně protěžovaný, oproti tomu Katherine Langford bude jednou velká hvězda. 4 a ½.

    • 14.4.2017  06:54
    Five Came Back (TV seriál) (2017)
    *****

    Tři hodiny informačně vyčerpávající retrospektivy, v níž jedna slavná pětka okomentuje jedno unikátní filmařské období další slavné pětky. Od propagandy k sentimentu z toho, že někomu po válce bylo v Hollywoodu dopřáno, jinému už zase ne. Hltal jsem každé slovo a zároveň vypisoval asi metrový seznam toho, co musím okamžitě vidět. Takže nejpříjemnější na tom bylo, že ty nejpodstatnější filmy Netflix zařadil hned do závěsu.

    • 14.4.2017  06:49

    Překvapení z dimenze, kde český film není esencí upachtěné trapnosti a tvůrčího diletantství, ale naopak žánrové trefy. Ta (ne)chtěná předzvěst letního klonu „české komedie století“ ale paradoxně funguje ve všech myslitelných polohách. Od přesného dětské castingu, který jede pohodu, tak i dospělého, který ten prvoplánový manželský humor trefuje se samozřejmostí běžného života. Jasně, má to občas tendence sklouzávat k prvoplánovitosti a třeba linie s namachrovanými vodáky by ještě potřebovala vyztužit, ale pořád je to v kategorii rodinného filmu o hlavu výš, než běžná produkce. Možná proto, že díkybohu nemá nic dalšího za lubem.

    • 7.4.2017  20:32

    Lobotomie vkusu a stimulant lítosti. Ta idiocie je vyhnaná do takového absurdna, že už vlastně nemá smysl se na ten film jakkoliv zlobit. Snahy o ikonické momenty (drak) vycházejí vniveč, a cokoliv, co se tváří jako děj, vám utahuje vývrtku do lebky. Očekávané odšpuntování se nepřekvapivě nekoná a tomu „Final“ nevěří snad ani ta nejtupější zombie. Mille už je přes čtyřicet a Avon nezabírá věčně, do čtyř let je v Mývalově reboot.

    • 4.4.2017  06:46
    Modrý kód (TV seriál) (2017)
    *

    Čisté dno, kde nejlépe hrajícím hercem je poloožralý Roman Skamene a nejméně odpuzující prvek celkově je sterilní inscenační kamera. Během pár minut mi ‚guilty-pleasure meter‘ vyběhl do červených, takže čtyři díly byly čistým potěšením z tvůrčí pokleslosti, ale v pozadí nenápadně stoupající míra retardace rozsvítila varovné kontrolky už v páté epizodě. Prát si to pravidelně rovnou do stehenní tepny asi nebudu, ale doufám v příjemná letmá setkání na hraně lobotomie. Místo hvězdičky si domyslete rozšafného bláznivého smajlíka.

    • 20.3.2017  12:35
    Westworld (1973)
    **

    Crichton je možná pisatelský mastermind ve vyvolávání skrytých hrozeb technologických hraček, ale vlastní výsledek práce za kamerou připomíná výtvory jeho vědců – polofunkční vehikl, který láká na originální pozlátko, které se ale při první dramatické kolizi zadře. Yul Brynner si sveřepě odkráčí osmaosmdesát minut, ale s odstupem času to působí spíše směsně, než hrozivě. Dvě dekády pak trvalo, než v podobném duchu jeden excentrický miliardář vylovil z komárů ještěry. PS: Ten nápad je i přes oprýskané zpracování tak silný, že vlastně potřebu Abramse a Nolana, vykřesat z toho celý seriál, plně chápu.

    • 19.3.2017  17:21

    Padesátky naplno, kingovské propriety taky, ale ústřední čtyřka bez chemie a Reinerovo vyprávění vlastně taky. Tohle klučičí dobrodružství táhne jednoduchým dějem, ale odrazuje povídkářskou unylostí, která stopáž subjektivně natahuje na dvojnásobek, protože těch problémů, které kluci řeší ještě před tím, než se jim začnou líbit holky, by se našlo tucet navíc, ale namísto puberťáckého prozření se koná nekonečná kamerová potulka bez vášně a dramatu.

    • 12.3.2017  21:25

    Smutná pohlednice ze Sýrie, která naplno vynikne v momentě, kdy jeden z účastníků, ve chvilkovém pohodlí tureckého hotelu na školení, pronese: „Mír a klid, a přitom jenom stačí přejít hranici“. Udělený Oscar je bezesporu politickým gestem, ale nemožnost si vybrat si stranu, které budeme z pohodlí střední Evropy fandit, je pro některé evidentně nad jejich rozlišovací schopnosti. Není to tendenční, ani manipulativní, spíše hořké, ale ne beznadějné. Jak se říká: Ne všichni hrdinové nosí kápě.

    • 8.3.2017  11:44

    Obdivuhodná osobní oddanost ikonické postavě, která dalece převyšuje všechny, kterým bylo dopřáno vystoupit z ohmataných sešitů na velké plátno, v péči nanejvýš průměrného realizátora, který se veze na pohodlném ratingu a hrdinu dře do krve prvoplánově natolik, že ta cesta k čitelnému konci skrze instantní depresárium je až příliš okatá. Že malá holka v běsu rozsápe vojenské komando, je fajn, že mě ta hořká road movie s westernovým podkresem nechá emočně na nule, už ne. Ale aspoň si Foxové (ne)vědomky odškrtli adaptaci Last of Us.

    • 20.2.2017  09:42

    Vizuální žrádlo k nabušenému playlistu a reklama na Adidas tak markantní, že z toho půlka východní Evropy půjde do dřepu. Ta pachuť zbytečnosti bude u každého dost subjektivní, ale já tuhle smutně nostalgickou vzpomínku na heroinovou jízdu, z níž muselo zákonitě přijít vystřízlivění, beru.

    • 16.2.2017  12:03
    Do zbraně (studentský film) (2016)
    ****

    Klamání tělem kalibru 0.45. Ta první třetina, kdy se mladé kavárenské liberálky u internetu pohoršují nad vším, co má údernost větší než kapslovka z poutě, nenuceně sklouzne k promyšlené palbě do řad stoupenců i odpůrců, aby odvážně našlápla i k tomu, že při troše snahy si dneska palnou zbraň pořídí i… parta kamarádek z FAMU.

    • 13.2.2017  14:28
    Grandhotel (2006)
    ***

    Mám rád Rudišovy knižní post-punkery i Ondříčkovy vizuály jdoucí na volnou úroveň schengenského prostoru. Ale tahle fúze libereckých divnolidí drhne jak tramvaj na nebroušené koleji. Prvoplánové hlášky i chladně vysoustružená romance prostě nezakryjí, že pod povrch to jde jenom s německým oficírem a zbytek tím pluje jak ručně šitý balón. Ladně, ale pěstí na oko.

    • 8.2.2017  08:23

    Ta metafora zelené fousaté invaze je dobrá leda pro čtenáře Parlamentních listů, kterým už dál nedojde, že opravdová nekorektnost by spočívala ve vynechání fénixovského vyprošťováku ze závěrečné genocidy, protože kdyby tvůrci byli opravdu chytří, šli by dál, než k jednomu Kubrickovi a obtloustlému orlu, který by rád byl „great again“, nikoliv humoru z mateřské školky, jehož mentální úroveň se vleze do rozsahu displeje mobilu.

    • 25.1.2017  23:51
    Spojenci (2016)
    *

    Zemeckis s Burgessem si ujíždějí na nenápadných kamerově trikových hrátkách, ale namísto manželského dramatu bezděky mapují kýčovitou druhoválečnou romanci, kde sex je ekvivalentem pouštní bouře a rodinný piknik přesného úderu do hrotu Luftwaffe. Tyhle obrazy, snaživě opsané od Spielberga, včetně Williamsových not, jenom dokazují, že některé žánry jsou i pro zkušené vypravěče passé. Ten film má subjektivně čtyři hodiny.

    • 19.1.2017  07:49
    Rozpolcený (2016)
    ****

    Král je zpět v plné parádě. Zatímco jiní to do vás perou dvě hodiny a na konci vyměknou, Shyamalan víc jak polovinu filmu utíká ke komediálním proprietám, které jsou s vědomím, že ve sklepě jsou proti jejich vůli drženy tři mladé holky, docela creepy. A tak zatímco si McAavoy roztomile šlape po jazyku, nebo je přísně hnán OCD (kdyby akademie nebyla vyhraněná vůči některým žánrům, nominace by jej neminula), někde vzadu začínáte tušit vkrádající se zlo. Poslední půlhodina je čistá fantasmagorie hnaná do extrému, ale filmařsky tak precizně zvládnutá, až vám ten temný vibe vyklepe díru z hlavy ven. Anya Taylor-Joy bude jednou velká hvězda (snad i mimo žánr). PS: Barová scéna není zbytečná, je to sebevědomý a odvážný vtípek, který odkazuje na dobu, kdy v nás někteří lidé a některé věci budili samozřejmou jistotu.

    • 15.1.2017  22:50
    Snowtown (2011)
    ****

    Smutná balada z australského vidlákova a fyzický zážitek na max. Kurzel odmítá empatii a pod kůži jde s razancí nebroušené sekery. Dlouze, sveřepě a bolestně. Ta nemožnost dopátrat se v tomhle panoptiku kouska lidskosti je doslova hmatatelná a tak dáví v krku s úplně stejnou razancí jako fašírka z klokaních vnitřností na gauči. 4 a ½.

<< předchozí 1 2 3 4 12 23 33 44
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace