Isherwood

Isherwood

Jiří Valášek

okres Praha


Twitter: J_V_Isherwood

1807 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 12 24 35 46
    • 18.5.2020  09:45

    Hodně to chytlo rytmus a plně retardovaná a vulgární stylizace už si taky subjektivně sedla. Okopávání Kellnerových kotníků navíc chvílemi pokukuje po genialitě. Ale ruku na srdce, statický pohled na Hrad s doplňkovým voiceovereme jako náhrada toho, co by šlo vymyslet asi pěti jinými způsoby, aniž by člověk musel být kreativnější, než při hodině výtvarky na základce, to je esence failu a (všeobecně hodně) zasloužené nenávisti k tomuhle seriálu – tvůrčí vágnost a lenost. Ta strašná neochota jít do plných pořád, být nad věcí chytrým způsobem a tvůrčí zkratky schovávat do levných vulgarismů. Sorry guys, ale takhle se to fakt nedělá. Chci film o filmu, kde se v závanu vůně marihuany tvůrci smějou hlavounům z Mall.tv za to, že jejich výtvor absolutně nechápou.

    • 11.5.2020  11:35

    Sebraná sbírka zásadních perel od Diagnózy Tomio Okamura, vepsaná do ledabylého dialogu, který působí jako standardní povýšená debata dvou liberálů na Facebooku, kteří si vzájemně přihoňují ega nad random verbálním ústřikem pologramotného fandy Ortelu a voliče SPD. Nebýt geniálního Vyorálka, který to prodává jak Vietnamec ve večerce, asi bych to odzíval jako další český satirický fail, ale zvědavost mi to asi nedá. PS: V alternativním světě by lidi, kteří tohle píšou a točí, podobnou věc rozcupovali na všech myslitelných platformách – od lame komentářů na ČSFD až po podcasty na Spotify.

    • 18.3.2020  00:05

    Totální náhul. Potřeboval jsem mozek do režimu stand-by, namísto toho jsem se dvě hodiny nechal válcovat naprosto nekompromisní palbou okázalého vizuálu, v jejímž jádru ale tepe neokázalá story, která nerdovská srdíčka zasypává odkazy, vtípky a pomrkáváním, přičemž ale nenechává bezradného nečtenáře komiksů za sebou a pere do něj změť plnotučných a sympatických postav, které si umí dojít pro nabubřelé osobní výstupy a zaseknout pavučinu do diváckého srdce, které mi v tomhle případě tepalo tak na sto padesát procent, protože tohle je čirá filmařská exhibice, na kterou někdo dal hrozně moc peněz a ještě víc tvůrčí svobody, ale výsledek, ač přetéká běžná pravidla a žánrové normy, nakonec musí uspokojit i toho nejkonformnějšího diváka, který ve finále chtě nechtě sezná, že Sony zamázli dekádu marvelovského univerza ve 111 minutách bez jakýchkoliv servítek.

    • 30.1.2020  08:39
    V síti (2020)
    *****

    Klusák on the top, tentokrát i díky své progresivní studentce Barboře Chalupové. Říkal jsem si, že po rozmáznutí morálního kripla, který už je nějaký ten pátek premiérem, nejde moc stoupat dál, že silnější protivníky není kde brát, a ta parodická elegie na jednoho holohlavého nedouka, který dostává výchovnou sodu uprostřed Osvětimi, to tak nějak potvrzovala. Jenže teď přichází tahle kopačka do břicha. Vyčítat režisérovi zbytnělé ego v době, kdy český dokument asi nemá silnější osobnost, považuju spíš za chabý konstrukt, než za přínosnou kritiku. Mohli sednout do tří pokojíčků, namísto stavění tří fejků uprostřed haly, ale pokud máte silné filmařské ambice, není na místě otázka proč, ale jak. A plní to účel. I když učíte občanku a informatiku, kdy se vám kyberbezpečnost chtě nechtě slévá, z náznaků tušíte, na co dneska děti na internetu koukají, tak asi víte, s čím budete mít co dočinění. Jenže V síti jde dalece za hranice běžné představivosti. Koncentrované morální dno nachrlené do sta minut, v němž je každá záminka k úlevnému smíchu doprovázená pocitem nepatřičnosti, vám hodně zamíchá pocity. Přičemž tomu ale skvěle funguje dramatický oblouk, který stíhá zahrnout jak samotný dokumentární proces, tak i regulérní napětí, které je při posezení nad limčou až nesnesitelné. Byl jsem zvědavý na závěr, na pointu, která nutně musí vést k edukaci. Finální rozhovor ale popíše všechnu špínu během tří minut bez náznaku jakékoliv morální klapky. Titulky, slzy na krajíčku, těžké nohy a nezvladatelné nutkání být okamžitě doma a obejmout vlastní dítě. A dvojitý panák alkoholu. Nic důležitějšího českými kiny letos nepůjde.

    • 27.1.2020  01:08

    Souzním.

    • 23.1.2020  13:31

    Vizuální manýrismus tak urputný, až jsem měl nutkání hodit telku z okna. Jenže co naplat, Sorrentino je možná pozér, který se opájí barvami a hrátky s kamerou, ale nakonec jsem se po půlhodině zpěčování podvolil a začal z plna hrdla užívat. Drive posledních deset minut je jak od Greengrasse. Tady tuším velký dobrý…

    • 19.12.2019  23:42

    Čtyřmiliardová akvizice musí sypat, ale je z toho nejdražší pohřeb popkulturní ikony v dějinách, který v touze zavděčit se všem ustrnul na místě, a pateticky přešlapuje ve sračkách, do kterých jej dostala nulová dramaturgie a autorská bojácnost. Když jsem se po hodině kouknul na hodinky, neodvratně se dostavila otázka, jestli už se začne něco dít. A pak se zvedla stavidla patosu, banalit a nejsnazších řešení, u kterých někdo měl ještě ve fázi psaní praštit do stolu a zařvat, že přece takovou pí*ovinu nikdo nemůže myslet vážně. A namísto toho to skončilo na plátně. Johnson možná nerespektoval kánon a odvážně relativizoval vše, co tohle náboženství obnáší. Abrams nerespektuje nic a výsledkem je směšná nicota, které chybí dobré postavy i cool momenty, takže to vypadá jak genericka marvelovka, evidentně drahá, pestrobarevná, načančaná, ale bez vášně a jakéhokoliv ikonického pomníčku pro další generace. Shořte v pekle, Disney, i vy všichni, kteří s tím máte co dočinění!

    • 1.12.2019  00:23
    Bez vědomí (TV seriál) (2019)
    ***

    Dokud Praha vypadá jako nejhnusnější místo na světě, které je až do morku prolezlé estébáky, je to fajn. Pak se rozehraje velká špionážní hra, která pohltí sebe sama. Nevadí mi nedivácký přístup a vršení otázek bez odpovědí, vadí mi ty béčkové zkratky a absence empatie vůči jakékoliv postavě. Chápu ty postranní úmysly, které brojí proti společenské ztrátě paměti, ale v závěru těch neopodstatněných šesti hodin už mi to bylo naprosto jedno.

    • 23.10.2019  08:20

    Watchmen: Legacy. Lindelof jde logicky jedinou možnou cestou, takže na původní Watchmeny i Minutemeny pouze vzpomíná a buduje svůj vlastní svět, který zákonitě spouští ideologická stavidla současnosti, přičemž stíhá být plně moderní, i přísně retro. Že to koncepčně působí jako nová řada Leftovers, nepřekvapí, překvapí ten okolní hejt, který je ve své argumentaci takový… roztomilý. PS: Hudba to posouvá minimálně o dva levely nahoru.

    • 9.10.2019  20:53
    Premiér (TV seriál) (2019)
    odpad!

    Tohle se nedá hodnotit už ani ironicky.

    • 17.9.2019  01:36
    To se ví (TV pořad) (2019)
    **

    Občas mám potřebu si vnitřně analyzovat, kde přesně se v tvůrčím procesu stane chyba. Kdy ten úctyhodný záměr, který se vydal k realizaci, narazí na svůj „breaking point“, a nenávratně se odepíše ještě dříve, než doopravdy začne. Alternativní pravdomluvci v čele s J. O. pak prožívají extázi a v mohutných výronech zaplavují socnety výpověďmi o tom, co se to za jejich 135 korun českých měsíčně zase vyprodukovalo. Vidím v tom vodu na mlýn těmhle otrokům mediálního ega, pro které je výslunní v podobě pokrouceného vidění světa, mantrou jejich životů. Ať už je původní formát jakýkoliv, tak moderátor i s hosty sedící za stolkem je pasé už asi 20 let. A to pojmenovávání pravd a lží směrem k bulváru je jak z přednášky na základní škole. Ten bod zlomu vidím v chabé dramaturgii, která se bojí ostřejšího našlápnutí směrem k opravdovému bordelu mediálního prostoru. Kdy vyzobat tu profesionálně zpracovanou debilitu, která hladí srdce konspirátorů, a konfrontovat ji, bez obalu popsat a označit jako opravdovou debilitu, musí dát minimum práce, ale chce pořádný koule. Stojí za tím schopný tvůrčí tým, svým jménem to ale zastřešuje jedna z nejkonzervativnějších institucí u nás. Vykašlete se na humor, Háma i Pawlovská mají zenity dávno za sebou, tohle musí sklouznout do férové publicistiky, jinak se tomu budou lidi jenom smát. Hrozně mě to mrzí, byť tomu ještě šanci dám. Ale ode dna se to bude odlepovat hrozně blbě.

    • 1.9.2019  00:21
    John Wick 3 (2019)
    *****

    Vybroušený diamant. Jasně, je to filmařská exhibice fanoušků žánru, ale v třetím dějství došla svého vrcholu. V těch esteticky vymazlených kulisách (neony s deštěm fungují vždycky) se odehrává festival tvůrčí fantazie, která odmítá polevit a sype z rukávu jeden highlight za druhým. Ty nekompromisně dlouhé, přehledné a bezezbytku fyzické akční scény jsou v mnoha ohledech až na hraně transu, a je úplně jedno, jestli se zrovna střílí, listuje knihou, nebo rozkazuje psům. Příběh je fantasmagorie, každá druhá replika je deklamací, ale pramení z toho nemálo ironických dialogů a komediálních výstupů. Dál už to hnát nejde. A pokud jo, tak ve čtyřce souboj Reeves vs. Iko Uwais, prosím pěkně.

    • 27.8.2019  14:53

    Portál do jiné dimenze už nikam nevede a stal se vedlejším. Zpočátku jsem měl podobné rozpaky, jako mnozí okolo, ale pak Dufferovic v posledních dvou dílech chytnou otěže a je to jízda. Pubertální lásky vytryskly mohutným gejzírem, přátelství se utužila, charakterové proměny svědčí o chuti jít dále, přitom se sem tam vynoří sovětský Terminátor, a pak už jenom láskyplně smlsáváte jednotlivosti. Třeba ten fenomenální rozhovor na poblitých hajzlech obchoďáku a s ním zmrzlinovou bohyni Mayu Hawke, Neverending story, kdy to všechno rupne do správného žánru a injekci destilovaného dojáku rovnou do slzného kanálku. Kouzlo je fuč, ale zbytek světa se točí dál… a taky upside down.

    • 10.6.2019  09:44
    Klec (TV film) (2019)
    **

    Skoro jako od Hitchcocka, ale fakt jenom skoro… Strach to má hodně v malíku, stačí mu málo, aby si postavy povodil správným směrem, herci si to dávají bez výdechu a ten suterénní byt anonymního pražského činžáku zmenšuje hrací plochu s ubíhajícími minutami naprosto fantasticky. Je proto až s podivem, že se vše podřizuje naprosto retardovanému scénáři, kdy Epstein na sílu tlačí všechny ty ohrané motivy „home invasion“ žánrů, ale sám se brodí v bahně klišé a logických nonsensů (na ty klíče ve světlíku by fakt nebyl potřeba MacGyver, aby šly ven!), přičemž to luxusně pohřbívá Hádkovou postavou, která z úlisného zmrdečka lusknutím prstu vyrobí násilnického hajzla, ale bez opravdového přerodu, bez ochoty více zapracovat na motivacích. Pak už je to jízda dolů, kdy Bohdalová jede, Hádek koketuje s hranicí parodie (ale tak nějak to ustojí) a ten vychtěný závěr, co má jakože být drsnou katarzí, očekáváte a tak nějak se mu i pousmějete… blbě, ironicky, úlevně. PS: Chápu, že je Jiří oddaný katolík, ale s Markem si své „ano“ neřekli v kostele, takže zrealizovat text jiného scenáristy by fakt nebyl žádný hřích.

    • 5.6.2019  13:06
    Černobyl (TV seriál) (2019)
    *****

    Událost. Prvotní rozpaky mají rychlý poločas rozpadu, protože ty odosobněné momenty nakonec vyniknou více, než tklivé tlačení na pilu. Scenáristická univerzita, kterak zacházet s licencí „based on true story“ a přitom zůstat v pozorovacím módu. Dokonalá studie lidské arogance, absence pokory a neochotě podívat se pravdě do očí. Vršení lží v přímém přenosu, který k nám putoval víc jak třicet let. I přes všechen respekt ke všem kritickým výtkám, ten hype je naprosto zasloužený.

    • 5.6.2019  12:58

    Nejnapínavější fyzikální přednáška všech dob. Nukleární rozštěp mezi famózní herectví a čistý střih. Proslov o lžích, které vrší dluhy vůči pravdě, je scenáristická perla, která se rodí jednou za sezonu.

    • 14.5.2019  23:28

    …a realita je horší veškeré myslitelné fikce. Čert vem osobní roviny, tady nenahlédneš do jádra, jádro nahlédne do tebe. Namísto popcornu jódové tablety.

    • 14.5.2019  10:27
    Živé terče (TV seriál) (2019)
    **

    Dát dokupy takhle komplikovanou pomstu, je docela slušný oser. Zvlášť, když si k tomu vyberete neortodoxní nástroje a vymyslíte si ještě složitější schéma. Naštěstí u olomoucké kriminálky pracují retardi, takže toho stihnete vykosit víc, než jste možná sami doufali. První dva díly jsou průměrná žánrová standardka, které moc nejde práce s napětím, a postavy jsou spíše takové roztomilé karikatury (kde svoje zadání pochopil akorát výtečný Michal Isteník) kteří se ve vyhrocené situaci spíše trapně plácají, než aby opravdu něco řešili. Hřebejk ze sebe sype rutinu, která za každou cenu potřebuje zabít tři nedělní večery, přičemž jej sráží Jarchovského scénář, který závěrečnou epizodu zvrtne do čistého pekla tvůrčí lenosti, kdy se banality mísí s nonsensy. Závěr už vše jenom korunuje. To není prostor pro diváckou fantazii, to je břídilství.

    • 9.5.2019  14:36
    Černobyl - 1:23:45 (E01) (epizoda) (2019)
    ****

    Realita zde hraje v (ne)prospěch filmového média. Paradox, na kterém se bude v dalších epizodách stavět, nebo naopak podkopávat. Faktografická přesnost jako prostředek odosobněného vyprávění, kterému by, při vší vůli, na poli fikce nikdo neuvěřil. Chci více vztahu k postavám, jinak to z pozice neutrálního „dokumentu“ se štědrým rozpočtem za zády, zásadně promarní příležitost.

    • 6.5.2019  09:54

    Realizační možnosti hollywoodského blockbusteru na maximu, o tom není sporu. Řemeslně vycepovaná jízda, která nemá čas váhat, ani škobrtat. Ale emočně mě to minulo víc, než jsem si byl v první moment ochoten připustit. Očekávání Thanosova nekompromisního bodycountu mizí lusknutím prstu a tam, kde se jiným kutálely slzy, už jsem jenom nervózně poposedával. V té velkolepé ždímačce emocí jsem si tak užil vlastně jednu hodně nečekanou, a to když si dva dospělí chlapi po cestě k autu jen tak pokecají. Zbytek mě minul. O Kevinu Feigem se jednou bude vyučovat, všechna čest.

    • 25.4.2019  12:29
    Mrňousci (TV seriál) (2006)
    *****

    „Ha ha ha.“ (Vincent V., 14 měsíců)

    • 15.4.2019  10:43
    Vodník (TV seriál) (2019)
    ***

    První díl je jak z žánrové učebnice. 30 let starý mord, nejasná dětská fantazie a boží práce se zvuky a kamerou, která maximálně těží z atmosféry vedrem spalované vesnice, navnadí diváka do plných obrátek. Když ale druhý díl začne až příliš okatě vynechávat některé motivy a postavy, nemusíte být ani o moc bystřejší než komisařka Výrová, aby vám došlo, kdo erbenovsky nechal rozetnou dítě vpůli. Od momentu s fotoalbem už je to čisté „lazy writing“, kdy se vše rozetne tím nejbanálnějším způsobem, a i přes nesporně působivý závěrečný monolog v lese, je to prostě selhání hned několika tvůrčích složek. Vlastně mi, vzhledem k vývoji některých postav, přijde jako zajímavější varianta, že mohla vrahova identita zůstat navždy skryta.

    • 1.4.2019  10:41
    Rammstein: Deutschland (hudební videoklip) (2019)
    *****

    Černá kněžka Germánia pluje prostorem i časem a nechává se vzývat šesticí uctívačů. Tohle už není videoklip, to je desetiminutová nálož, která vydá za 2 celovečeráky. Vizuální stylizace dějinné marnosti takhle naposledy vynikla u Field in England, kterého si osedlal technokratický jäegermeister, a spirituální náboj to má jak This is America. Jasně, je to čirá provokace, ale ta Rammstein provázela i tehdy, když jim ještě nekoukaly šediny z řídnoucích vlasů. České zpravodajské titulky plní pruhovaná pyžama postávající pod oprátkami na dvoře koncentračního tábora, ale tak laciné to není. Moment vzdoru napříč dějinami je střihová dokonalost, která stíhá emoce s urputností vlčáka. Nepopírám ale, že za kompletní dějepisnou referenční příručku seženu potkaní flek u klerikálního feastu.

    • 26.2.2019  08:31
    MOST! - Epizoda 8 (E08) (epizoda) (2019)
    *****

    Dost možná jedno z nejlepších seriálových zakončení vůbec. Beze srandy. Cokoliv utahovat by automaticky znamenalo sklouznout ke klišé, ale tahle volně plynoucí rozlučka, která vrací do hry komediální podtón, jenž, ruku v ruce s funusovou atmosférou, nutně hořkne, ukazuje, že sebevědomá tvůrčí vize je víc, než laciná podbízivost tradičnímu publiku. Ty nedohrané party mě vůbec nemrzí, naopak připomínají, že někde plyne život i po osmi týdnech sledování dál, bez vůle to radikálněji změnit. Prušinovský je momentálně daleko nad tím, co jsem až doposud v tuzemsku považoval za vrchol.

    • 9.1.2019  11:18
    MOST! - Epizoda 1 (E01) (epizoda) (2019)
    *****

    Asi to pár kritiků shodí z mostu a povýšeně pohovoří o (ne)kvalitách, přičemž se nezapomene otřít o myšlenkové podhoubí, ale já cením především ten čistý průnik napříč diváckými preferencemi, které slibují bavit všechny, ať už si dáváte dýňové latté v Praze a spíláte zbytku republiky do vidláků, nebo naopak v zapadlé severce pijete na sekeru pátého gambáče z umaštěného půllitru a hrdě nosíte odznáček s českým japoncem na džínové vestě. Dokoukat už to musím jenom proto, abych věděl, zda-li ten balanc Prušinovský s Kolečkem udrží, nebo pak někdo bude psát nasraná udání na neobjektivní dramaturgy na Kavkách. První díl je čistých 10/10, tohle se tady rodí jednou za dvě dekády.

    • 7.1.2019  12:41
    Útěk z vězení v Dannemoře (TV seriál) (2018)
    *****

    V polovině seriálu jsem se přistihnul, že mě svrbí prst nad Wikipedií, abych z ní nevysál všechno info o tomhle případu, ze kterého bizarnost jenom kape. Vydržel jsem až do konce a pak žasnul nad tím, že Ben Stiller přeci jenom trochu obrousil hrany, především co se povahy hlavního dua týče. Tahle dvojka nejsou vysmátí muklové, ale párek zmrdů, který je vám možná sympatický castingem, ale ten útěk jim ve svém hlubokém spravedlivém jádru vlastně ani nepřejete. Šel by z toho udělat dvouhodinový film se stejným poselstvím, ale pak bychom byli ochuzeni o precizní režijní jízdu, kdy si Stiller přesně vodí hrdiny i soundtrack, který pracuje s náladou, která jde proti diváckým očekáváním i žánrovým klišé. Plyne to zvolna a tušíte, jak to dopadne, ale tohle týdenní trýznění, kdy nedočkavě přešlapujete u televize a čekáte, až bude ve stream service aktivní tlačítko "play", jsem nezažil léta. Za tou zdánlivě prostou a šedivou fasádou věznice se skrývá hodně, systémová obžaloba, rozbité rodinné vazby i neuvěřitelný motor touhy po svobodě. Přičemž vyzobávat si můžete dle libosti. Do budoucna to nebude trvalka, chybí tomu víc diváckých highlightů i větší tah na pozlacená ocenění, ale obrovský pocit skvěle odvedené tvůrčí práce ve mě zůstane ještě dlouho.

    • 13.12.2018  08:40

    Po zhlédnutí mám víc jak otázek, jak odpovědí, ale jako zrychlená poznávačka vzestupu mladého fašounka velmi poučné. Citelně mi tam chybí myšlenkové hnací motory a motivace k buzeraci desítek podobně naladěných kluků, ale ohlédnutí do historie nabízí paralely, které mnohé mezery vyplní samo. Tuším v tom škodolibý režijní záměr, ale závěrečná návštěva kadeřníka a proslov na náměstí už jsou jak z jiného světa. Uznání potvrzuje sedm zdvižených pravaček z desíti.

    • 10.12.2018  00:54

    Singer mechanicky cyklí lidská dramata, studia a živá vystoupení, která v dílčích jednotlivostech překypují energií, prýštící ze všech stran – od výborných herců, skrze kameru a střih až k poslednímu přesně namířenému světlometu, ale jinak těch 130 minut proklouzne mezi prsty jako promarněná šance jít za hranu uhlazeného biopicu, kterému plátno sluší. Ale tím, jak k němu houfně usedávají diváci bez rozdílu věku i hudebního vkusu, se značí především to, že snaha zalíbit se absolutně všem klapla na výbornou. Nebýt ale té geniální hudby (a to říkám jako člověk, který k ní nepřetéká vřelostí), je to sezónní tuctovka. Naštěstí to o té hudbě je a já to nebudu skrývat: dojalo mě to.

    • 30.11.2018  09:38
    Sedmilhářky (TV seriál) (2017)
    *****

    Když jste na mateřské déle, než biologické hodiny schvalují, může se stát, že ten smrsknutý svět dětských plen, špinavého oblečení a tekoucích nosů bude nutné napínat za hranu, kde dobré mravy oťukávají paragrafy zákona. Štiplavá sonda do láskyplného objetí všehoschopných matek, jejichž světu sice zdánlivě nerozumíme, ale v mnohém ho s nimi sdílíme. Tou detektivní linkou bych se nenechal zmást, i těm méně bystrým brzy dojde, kdo si zaslouží zemřít. Ale ta postupná cesta k nevyhnutelnému konci je protkána fascinující pavučinou zdánlivých banalit, rozhovorů odposlouchaných ze života, které tvoří fascinující celek. Vallée je mistr střihu a stačí mu ve správnou chvíli na půl vteřiny nahlédnout jinam a vodí si diváka jako na provázku. Girl power, jak ji možná nechceme vidět, ale bezezbytku musíme. Cvak, cvak. Těším se na další řadu.

    • 12.11.2018  10:31
    Šťastné pondělí (TV pořad) (2016)
    ***

    Fascinující přímý přenos ve vyčerpání formátu, kde jde vidět, že i John Oliver vlastně jenom umně klouže po bulvárních plochách, jenomže tady vyhrává ego, a i když neupírám Jindřichu Šídlovi unikátní komentátorské schopnosti, nutnost mít za zády úderného dramaturga je zde do očí bijící. Pragocentrismus tak moc „over the top“, až si říkám, jestli to není naschvál. Po té obří čistce na Streamu, kdy zůstal Šídlo osamoceně s Jankem Rubešem, je absence schopnějšího tvůrčího zázemí až příliš markantní. Koukám už jen sporadicky a vždycky mě to vytáčí čím dál víc.

<< předchozí 1 2 3 4 12 24 35 46