Mr.Apache

Mr.Apache

J.J. Apache

okres Ostrava
Člověk z 80. let.

homepage

242 bodů

Moje oblíbené seriály

  • poster

    The Twilight Zone (TV seriál) (1959)

    Máte rádi povídkové seriály jako Black Mirror, Příběhy ze záhrobí, Krajní meze, Věřte nevěřte nebo Divadlo Raye Bradburyho? Tak právě tohle je ten úplně první a zřejmě nejkultovnější seriál tohoto typu, jenž všechny výše zmíněné inspiroval. Před ním tu byl ještě Alfred Hitchcock uvádí, ale ten se zaměřoval hlavně na thriller a detektivku. Nadpřirozena v něm bylo pomálu a sci-fi úplně absentovalo. Proto musel přijít Rod Serling, válečný hrdina, který se rozhodl bojovat dál. A to v televizi. Podařilo se mu tam prosadit do té doby nemyslitelné: Seriál, zaměřený na dospělé publikum, kde bude hrát prim science fiction, horror a mysteriózno. A tak v roce 1959 vznikl vůbec první, čistě fantastický seriál pro dospělé v historii televize. Scénáře psal zpočátku výhradně Rod Serling, ale brzy mu bylo jasné, že sám to neutáhne. Proto přibral do party mladé nadějné spisovatele fantastiky z okruhu Raye Bradburyho - Richarda Mathesona, Charlese Beaumonta a George Claytona Johnsona (abych jmenoval alespoň tři nejdůležitější). Projekt byl od začátku vnímán jako velmi riskantní. Jen málokdo věřil, že sofistikovaný fantastický seriál, do něhož tvůrci od začátku vkládali různé závažné myšlenky, může zaujmout širší obecenstvo. Jenže... ono to fungovalo. Diváci (The) TWILIGHT ZONE milovali. A kritici jakbysmet. Seriál získával jednu význačnou cenu za druhou a pojem "zóna soumraku" záhy zlidověl. Zbytek je historie. - - - Rod Serling, jakožto vypravěč, producent, hlavní scénárista a tvůrce TZ, má na kontě autorství zhruba 70% všech příběhů. Mnohé z nich dokážou omráčit překvapivou pointou, fascinovat skvostným dějem nebo potěšit esteticky vybroušenou vizuální stránkou. V těch nejlepších dílech si pak všechny tyto klady obvykle podávají ruce navzájem. - - - Na druhou stranu, každá řada má na skladě epizody, které za vidění určitě nestojí. A občas se jich za sebou sejde hned několik. Takže pokud uděláte tu chybu, že se rozhodnete TZ sledovat poctivě díl za dílem, je docela možné, že seriál vzdáte ještě před koncem první řady. Ta má 36 epizod. Spousta z nich je vynikajících, ale najde se tu i nemálo takových, jejichž kvalita je... řekněme to diplomaticky, značně diskutabilní. A to se v dalších řadách nezmění. Plně to však vyvažuje fakt, že mnohé z těch skutečně dobrých dílů jsou kvalitativně někde na hranici geniality. Ano, i z dnešního pohledu. Nic lepšího než tyto epizody už totiž v rámci televizní tvorby nikdy nevzniklo. - - - Jedinou velkou slabinou seriálu je jeho čtvrtá řada. Tvůrci v ní byli nuceni zdvojnásobit délku epizod z obvyklé půlhodiny na hodinu, což nebyl zrovna nejšťastnější tah. Příběhy ztratily drajv a děj se rozředil. I ty nejlepší nápady, které by při tradiční délce zazářily, pohřbilo natahování. Pátá série se naštěstí vrací k tradičnímu formátu; ke konci je však už znát určitá vyčerpanost tvůrců i jejich nápadů. Přesto TWILIGHT ZONE zůstává jako celek fenomenálním dílem, které svými nejlepšími momenty dokáže spolehlivě sejmout moderního diváka i šedesát let po svém vzniku. - - - DESET NEJVĚTŠÍCH KLENOTŮ (řazeno chronologicky): The Hitch-Hiker (S01E16), A Stop at Willoughby (S01E30), Eye of the Beholder (S02E06), Nick of Time (S02E07), The Silence (S02E25), The Obsolete Man (S02E29), The Passersby (S03E04), Five Characters in Search of an Exit (S03E14), Kick the Can (S03E21), To Serve Man (S03E24). - - - DALŠÍCH DESET VELKÝCH PECEK: Where Is Everybody? (S01E01), The Lonely (S01E07), Mirror Image (S01E21), A World of Difference (S01E23), The After Hours (S01E34), Twenty Two (S02E17), A Hundred Yards Over the Rim (S02E23), Will the Real Martian Please Stand Up? (S02E28), A Game of Pool (S03E05), The Midnight Sun (S03E10). - - - JEŠTĚ NĚKOLIK SLAVNÝCH EPIZOD NAVRCH: Time Enough at Last (S01E08), Perchance to Dream (S01E08), It's a Good Life (S03E08), Nightmare at 20,000 Feet (S05E03), A Kind of a Stopwatch (S05E04), Living Doll (S05E06). - - - A PÁR PROSLULÝCH HLÁŠEK NAKONEC: "My name is Talky Tina and I'm going to kill you." +++ "That's not fair!" +++ "Push, push, push, Williams." +++ "Room for one more, honey." +++ "Where is everybody?" +++ "It's a cookbook!"

  • poster

    Příběhy ze záhrobí (TV seriál) (1989)

    Jeden z nejambicioznějších projektů nejen v historii HBO (v podstatě díky němu je dnes tato stanice tím, čím je), ale v historii soukromých televizí vůbec. Seriál, v němž se vystřídal asi největší počet velkých hereckých hvězd. Seriál, který producentsky zaštítili takoví režiséři jako Robert Zemeckis či Richard Donner. Seriál, který nebyl omezen žádnou cenzurou, a tak se v něm objeví více gore a erotiky než bylo do té doby k vidění v jakémkoliv jiném televizním projektu. Seriál, který je dodnes s oblibou citován či parodován v nespočtu filmů, pořadů a jiných televizních seriálů (včetně The Simpsons, samozřejmě). Seriál, který má momentálně na IMDb rating 8,0, na Rotten Tomatoes 86%, a na TV.com 8.8... Od samého začátku jsou Příběhy ze záhrobí originálním mixem horroru a komedie, přičemž v některých epizodách má navrch hrůza, v jiných humor, a ve spoustě z nich pak obě tyto ingredience kráčí abych tak řekl ruku v ruce. Původ seriálu lze najít v comicsových magazínech publikovaných v 50. letech (např. Haunt of Fear, The Vault of Horror, ShockSuspen Stories a - jak také jinak - v Tales from the Crypt). Tyto necelou půlhodinu dlouhé epizody mají krom všeho výše jmenovaného ještě jedno eso v rukávu. A tím je vypravěč, jehož osoba spojuje všechny příběhy: Jedinečný a nepřekonatelný CRYPT KEEPER alias Strážce krypty. Do jeho příbytku v hlubinách staré kobky nás za zvuků nesmrtelné Elfmanovy znělky zavádí úvodní sekvence, vysílaná před začátkem každého dílu. Tahle prohnilá a po čertech zábavná zombie kostřička tu na nás vybafne ze své rakve a s nebývalým gustem se ujme průvodního slova. Hlavní devizou Strážce krypty je černý humor. Trefné poznámky a ultimátní hlášky jsou mu pak samozřejmostí. ... Nechci vám lhát. Asi žádný seriál není úplně dokonalý. I mezi Tales se najdou slabší a průměrné kousky, a pozdější řady oproti prvním třem přece jen trochu pokulhávají. Ovšem Crypt Keeperův šarm a (zejména!) nebývalé množství dobrých a nadprůměrných epizod, dávají na jakoukoliv nevyrovnanost rychle zapomenout. ... Mé komentáře k jednotlivým epizodám obsahují jak faktické informace, tak osobní pohled a občas i nějaké to kritické zamyšlení. Můžete je brát jako vodítko při výběru epizod, zároveň k nim však přistupujte obezřetně. Stačí porovnat má hodnocení s hodnocením uživatele strougy, který se ve svém komentáři rovněž zabírá stručným rozborem jednotlivých epizod. Zatímco takový kousek, jakým je Three’s a Crowd z druhé sezóny, ode mne vyfasoval nadšených 5/5, strougy mu udělil pouze jednu hvězdičku a nazval jej jedním z nejhorších dílů celého cyklu. ... Dovolím si zde předložit též malý seznam epizod, ve kterých osobně vidím nejvyšší kvalitativní vrcholy seriálu. U většiny z nich uvádím v závorce také české názvy, které jsem jednotlivým kouskům nadělil v dobách, kdy jsem pracoval na jejich překladu... LIST OF APACHE’S FAVORITE TALES: Dig That Cat…He’s Real Gone (Devět životů, 1989), And All Through the House (Hoj, ty Štědrý večere, 1989), Only Sin Deep (Krása na prodej, 1989), Lover Come Hack to Me (Dokonalé líbánky, 1989), Four-Sided Triangle (Čtyřstranný trojúhelník, 1990), Television Terror (Televizní teror, 1990), Three’s a Crowd (Tři už jsou dav, 1990), The Thing from the Grave (Věc, která přichází z hrobu, 1990), The Ventriloquist’s Dummy (Břichomluvec, 1990), Korman’s Kalamity (Kormanův problém, 1990), Dead Right (Pravda zabíjí, 1990), Carrion Death (Mrchožrout, 1991), The Trap (Finta, 1991), Easel Kill Ya (Namaluj vraždu, 1991), Mournin‘ Mess (Smuteční hostina, 1991), Split Second (Dřevorubecká, 1991), Top Billing (Životní role, 1991), Dead Wait (Čermá perla, 1991), What’s Cookin‘ (Specialita podniku, 1992), The New Arrival (Děvčátko, 1992), Split Personality (Rozpolcená osobnost, 1992), Came the Dawn (Stalo se jedné noci, 1993), House of Horror (Dům hrůzy, 1993), People Who Lives in Brass Hearses (Zmrzlináři, 1993), Till Death Do We Part (Poprava blond holky, 1993), Let the Punishment Fit the Crime (1994), You, Murderer (1995), Comes the Dawn (1995), The Assassin (1995), Horror in the Night (1996) a Cold War (1996). ... Závěrem si můžete vyzkoušet malý test, k němuž mě inspirovala jedna ze scének, speciálně natočených pro menu na originálních DVD. Otázka zní: Kdo jsou dva nejlepší přátelé Crypt Keepera? A) Laurel a Hardy, B) Jeníček a Mařenka, C) Rigor a Mortis.

  • poster

    Buffy, přemožitelka upírů (TV seriál) (1997)

    Spike: "Kdyby u ukřižování byl každý upír, který to tvrdí, vypadalo by to tam jak na Woodstocku. Mimochodem, tam jsem byl. Vysál jsem jednoho hipíka, a pak jsem pět hodin pozoroval jak hýbu rukou." I když má tento seriál tu a tam nějaký politicky korektní moment (vznikal ostatně v pozdních 90. letech), občas je velmi potěšující jej sledovat i pro takového 80's-mana, jako jsem já. Než jsem do toho šel, bál jsem se, že půjde o jakousi upírskou variaci na Beverly Hills 902 10 spojenou s feministickou agitkou. Mé obavy se naštěstí ukázaly jako zbytečné. V prvních třech sériích sice některé z postav chodí na střední školu, ale tím podobnost s výše jmenovaným produktem končí. Zatímco v Beverly Hills se řeší neuvěřitelné pitomosti, v Sunnydale má každá z postav nějaký reálný problém, kterému člověk dobře rozumí. A když už se tu řeší věci, málokdy jde o něco menšího než je záchrana světa před Apokalypsou. Láska, vášeň, přátelství a vztahy jsou zde opravdové - žádné vzájemné kurvení se v partě znuděné zlaté mládeže. Feminismus je přítomen pouze v té nejsympatičtější možné podobě. Ženské divačky jistě během seriálu poznají v Buffy sebe samu v různých fázích svého života. Její vývoj od puberťačky ve zralou ženu je podán tak, že i mužům řekne o ženách mnohé, a pomůže jim je lépe vnímat a chápat. Nakonec ani s tou politickou korektností to není tak horké. Sami tvůrci si z těchto praktik dělají legraci, když ústy Buffy ironicky utrousí: "Upír? Není to moc hrubé? Neměla bych raději používat výraz ,nemrtvý Američan'?" BTVS je seriál u něhož budete jen těžko předvídat další děj. Seriál plný napětí, fantazie, dramatických i humorných situací, a v neposlední řadě také velice životných, nečernobílých postav. Jednou z těch nejzajímavějších je maník, který hulí jedno cigáro za druhým, nedělá mu problém praštit si do ženské nebo zabít dítě, cynicky u toho hláškovat a přesto je diváky (obého pohlaví) milován, obdivován a vyhlašován za nejoblíbenější postavu. Když ho v jednom díle vláká do pasti muž, kterému tento chlapík zabil matku, neexistuje jediný divák, který by při závěrečném zúčtování těchto postav fandil onomu spravedlivému mstiteli. Každý drží palce vrahovi jeho matky a modlí se, aby to snad nedejbože tentokrát neprojel. :-) Je velmi mnoho důvodů, proč je Buffy seriál, který stojí za to, a tenhle hrdina (bez uvozovek) je jedním z nich. Kdo nezažil, neuvěří. Jak jste již jistě pochopili, v BTVS zdaleka nejde jen o titulní postavu, obyčenou dívku, která byla vybrána mystickými silami, aby nesla břímě Přemožitelky. Jde také o její přátele, rodinu, spojence, protivníky - všechny ty, kteří jsou nějak vtaženi do hry. Díky nim získává seriál další rozměr a tolik oddaných fanoušků po celém světě. Buffy totiž není levná akční série o superhrdinské sexy bojovnici, ale osudová fantasy sága, srovnatelná s Pánem prstenů. Je to charismatická týmovka, hýřící vtipem a fascinující svou nápaditostí. Po (minimálně) dvojím zhlédnutí většiny dílů musím konstatovat, že v běžné seriálové produkci jsem nic lepšího neviděl. Jsem si naprosto jist, že většina diváků, která Buffy odsoudila po uvedení prvních řad na Primě nebo několika náhodně zhlédnutých epizodách, by za příhodnějších okolností radikálně změnila názor. Každý, kdo neviděl seriál komplet, si ke svému hodnocení může s klidem přidat alespoň dvě hvězdičky. - - - - - Jak hodnotím jednotlivé série: Season 1: ***; Season 2: ****; Season 3: *****; Season 4: ****; Season 5: ***; Season 6: ****; Season 7: ****. - - - - - Český dabing: odpad! - - - - - 25 BEST EPISODES: Season 1: Prophecy Girl; Season 2: School Hard / Halloween / Lie to Me / Passion / Becoming - Part 1 & 2; Season 3: Anne / Lovers Walk / The Wish / The Zeppo / Doppelgangland / The Prom / Graduation Day - Part 1 & 2; Season 4: The Harsh Light of Day / Hush / Restless; Season 5: Fool for Love / Checkpoint; Season 6: Once More, with Feeling / Normal Again / Seeing Red; Season 7: Same Time, Same Place / Lies My Parents Told Me / Dirty Girls / Chosen. - - - - - Oblíbené postavy: [1.] Alexander "Alex" Harris (Xander); [2.] Spike alias William the Bloody; [3.] Rupert Giles aka Ripper; [4.] Willow Rosenberg. - - - - - Další oblíbené postavy: ředitel Snyder, starosta Richard Wilkins III, Caleb, Anya, Oz, Andrew, Jonathan, Larry.

  • poster

    Machři a šprti (TV seriál) (1999)

    Nostalgické ohlédnutí za dětstvím a dospíváním na začátku 80. let. Sice se to odehrává v USA, ale protože jsem konec dětství a začátek dospívání prožil v úplně stejné době (i když samozřejmě v jiném systému), mohu porovnávat. Mé vzpomínky + pocity, které přináší seriál, jsou vzájemně ve velmi dobrém souznění. Normální mládež měla tenkrát zhruba stejné starosti - tady i tam - a rock 'n' roll vládl našemu světu. Výborným tahem je zaměření na dvě skupiny školáků, jejichž osudy se navzájem prolínají: starších, už téměř dospělých Machrů, a mladších, ještě skoro dětských Šprtů. Velice příjemné, úsměvné pokoukání, sympatické, výrazné postavy, a v každém díle jeden dva skvělé songy z americké rockové klasiky 70. a 80. let (Styx, Lynyrd Skynyrd, Van Halen, Alice Cooper a další). ... Vzhledem k mé slabosti pro daná témata i dobu, mi nakonec ani mírná kvalitativní nevyrovnanost jednotlivých epizod nezabrání v udělení maxima. A co teprv když to člověk konfrontuje s jinými teenagerskými seriály... Možná to byla právě doba, v níž se Freaks & Geeks odehrávají, která tvůrcům dovolila dát prostor spíš lidskosti a dobrému vkusu, než zrůdně blábolivé politické korektnosti.

  • poster

    Monty Pythonův létající cirkus (TV seriál) (1969)

    Revoluce v dějinách televizního humoru. Tohle mohlo přijít na svět jen v 60. letech. Hlavně první dvě řady jsou místy až geniální. MP probourali bariéru. MP šli nejdál, jak jen je možné v humoru zajít. MP znamenají pro filmovou legraci zhruba totéž, co Beatles pro pop a rock.

  • poster

    Doktor v domě (TV seriál) (1969)

    Tohle byl za totáče jeden z mála důvodů, proč jednou týdně usednout před bednu a pustit si tu naši socialistickou TV. Normálně by to bylo tak za 4 hvězdy, tenkrát by mě ale ani nenapadlo takhle škudlit. [Při sledování horroru Anatomie jsem si vzpomněl, že mám Doktora na videu, ještě od doby co běžel v ČT naposledy. Pustil jsem si pár epizod, a pořád to má grády.]

  • poster

    Divadlo Raye Bradburyho (TV seriál) (1985)

    Ti, kdo by od zfilmovaných Bradburyho povídek čekali nejlepší herce [*], významné režiséry a úžasné triky, si mohou rovnou odečíst jednu hvězdičku. Nic z toho se totiž v tomhle "divadle" nekoná. Ale pokud Bradburymu rozumíte, budete při sledování většiny epizod i tak velice spokojeni. Ty věci totiž na obrazovce fungují překvapivě dobře. Na druhou stranu: zas až tak velké překvapení by to být nemělo. Zvláště když zjistíte, že do scénáře přepisoval své povídky sám Velký Ray. A ten má přece na kontě i scénář k Bílé vellrybě. U některých kousků jakoby mistr využil jedinečné šance napsat je podruhé, a při té příležitosti je vybrousit až k dokonalosti. Nechybí snad žádný z jeho povídkových majstrštyků. A jen málokterý z nich dopadl hůř než původní literární předloha. Nostalgik Ray nás opět zavede do časů svého mládí, kdy mu každá zajímavá příhoda posloužila jako námět na povídku, nebo do dětství, kdy se za každým koutem skrývalo podivné dobrodružství. Vezme nás na jiné planety i do stroje času. Znovu (a nejednou) navštívíme typické Bradburyho světy, známé z Marťanské kroniky nebo 451°Fahrenheita. Světy, kde jsou zakázány knihy, kde byznys vítězí nad přátelstvím a technika nad člověkem. A kde se vždy najde nějaký blázen nebo hrdina, který vystoupí z řady jen proto, aby byl vzápětí rozdrcen systémem, zrazen vlastní manželkou nebo ušlapán tupou spokojenou masou. A hlavně, aby si spolu s divákem řekl to své: Stálo to za to. [* Poznámka: Slavní herci si v seriálu zahráli hlavně v první sérii, která u nás ale nikdy neběžela. Louise Fletcher nebo John Saxon byli v pozdějších dílech spíš výjimkou potvrzující pravidlo.]

  • poster

    Neobvyklé příběhy (TV seriál) (1979)

    Lahůdkový seriál podle geniálních povídek Roalda Dahla. Kdo viděl (dávali to v televizi se slovenským dabingem zhruba v první půli 80. let), ten ví své. Kdo četl (doporučuji parádní Dahlovy sbírky Jedenadvacet polibků nebo Milostné rošády), je mu to jasné. [Stejně je zajímavé, jak se časy mění. Kdysi byl u nás Dahl znám především jako autor mistrovských černohumorných povídek s šokující pointou, ale o jeho úspěšné tvorbě pro děti (např. Karlík a továrna na čokoládu, Čarodějky atd.) věděl jen málokdo. Dnes je tomu skoro přesně naopak.]

  • poster

    Horký vítr (TV seriál) (1980)

    Šurda Šurdilovič byl v socialistické televizi zjevením z jiného světa. Geniální flegmatik s nepřekonatelným odporem k jakékoliv práci, nebyl zrovna typickým hrdinou doby. Dodnes mi není jasné, jak se mohl na naše obrazovky probojovat. Zvlášť když při prvním uvedení (cca 1982) byla ještě nějaká "perestrojka" naprostým sci-fi. Možná si bolševici mysleli, že lidé budou Šurdu odsuzovat. (I když tohle se mi jeví jako naprosto zcestná myšlenka.) Lidé ho samozřejmě zbožňovali. Všichni mu záviděli jeho bezstarostnost a jeho (vlastně úplně zdravý) přístup k životu. O dekádu později, když se to v bývalé Jugoslávii začalo hromadně mydlit, nechápal jsem: Tohle je přece kraj Šurdy Šurdiloviče! Jak se to mohlo stát? "Horký vítr" patřil ve své době k vůbec nejkultovnějším seriálům: Jako dnes máme LOST a PRISON BREAK, tenkrát vládl Claudius se Šurdou. K mým nejoblíbenějším scénám patří ta, v níž se svérázný hrdina seznámí se svým budoucím věrným druhem (oba dva byli ideálními komickými typy, na jaké se nezapomíná): Šurda coby lazebník zjišťuje, že se k jeho holičství blíží nějaký chlapík (patrně další práce). Okamžitě uléhá a simuluje nevolnost. Poněkud přitroublý zákazník je ležícím holičem nejdříve využit k tomu, aby uvařil kafe a nasrvíroval mu ho (Šurda nemůže vstát, protože by se mu "odkrvila hlava"). Když pak zákazník vyjeví své přání ("oholit"), Šurda jej požádá, aby si zatím, než mu bude trochu lépe, namydlil obličej. Zcela zmatený chlapík se tedy s brbláním namydlí. Šurda jej chvíli zamyšleně pozoruje a nakonec absurdní situaci korunuje větou: "Víte, pořád se mi to nezlepšilo. Nemohl byste se oholit sám?"

  • poster

    Firefly (TV seriál) (2002)

    Nejlepší westernová space opera.