Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Krátkometrážní

Recenze (385)

plakát

Spider-Man: Bez domova (2021) 

Nenechte se mýlit. Spider-Man: Bez domova není ani zdaleka nejlepším MCU filmem všech dob, jak lze různě zaslechnout na internetu. Je to především jedna obrovitánská fan service. Film si to ale moc dobře uvědomuje a nijak to neskrývá. I přes veškerou tu chválu online však ten snímek dělá spoustu věcí na klasickou marvelovku strašně průměrně. Akce? Na MCU průměr. Humor? Na MCU průměr. Hlavní děj? Na MCU průměr. Emoce? Lehký nadprůměr. Nostalgie? MASIVNÍ. Třetí Spider-Man v podstatě spojuje hned tři generace diváků, kteří v průběhu let vyrůstali se svými Spider-Many. Pro ty přesně onen film je. Pro nikoho jiného. Divák se tak dočká nejenom starých dobrých postav z předešlých filmových verzí Spider-Mana, ale také mnoha a mnoha odkazů na různé hlášky, situace, plus dokonce i memečka. Film se tak snaží diváka opravdu nemilosrdně bombardovat nostalgií a hraním na emoce, nicméně musí se uznat... že to funguje. Tempo má ten film vynikající, postavy mají charisma, plus obecně se na to zkrátka dobře kouká. Občas ale pokulhává logika v motivech určitých postav, platí to obzvlášť pro jednoho z dřívějších padouchů. Celkově ale rozhodně zábavná marvelovka, která však svoje průměrné aspekty a nedostatky zakryla opravdu nesmírně tuhou a téměř nepropustnou vrstvou nostalgie a již zmíněnou fan service. Ale přiznám se, že se mi taky při několika situacích vykouzlil úsměv na tváři. Celkově ze všech MCU filmů určitě lehký nadprůměr. Ta pětihvězdičková hodnocení mi přijdou přemrštěná, ale zároveň je vlastně chápu.  Slabší 4*

plakát

The Tragedy of Macbeth (2021) 

Když jeden z bráchů Coenů dělá stylizovanou filmovou adaptaci Shakespeara, tak to přeci nemůže dopadnout špatně. The Tragedy of Macbeth svým stylem vlastně ani moc film nepřipomíná. Je to vlastně jako sledovat divadlo. Atmosférické a kameramansky mistrovské divadlo, které si vystačí s minimalistickými kulisami. A ono to vlastně opravdu bohatě stačí. K čemu by člověk potřeboval nějaké super CGI efekty, když Macbeth je primárně o nahlédnutí do niter postav, kterých se týkají motivy jako manipulace, fatalismus a svědomí. Washington zde předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů za posledních pár let. Plus vlastně celkově se na to moc hezky kouká. Jsem taky rád, že Joel Coen odolal touze udělat z filmu až příliš moc velkou artovku, jejíž stopáž by se protáhla na dvě a půl hodiny pouze nějakými super pomalými a němými záběry. Ve výsledku by to filmu rozhodně uškodilo. Takhle to bylo tak akorát. Velice působivá adaptace. I přestože mě to vlastně nedostalo do kolen. Průměrné 4*

plakát

Ulička přízraků (2021) 

Hrozně jsem tomu chtěl přijít na chuť, ale podařilo se mi to jen částečně. Nightmare Alley je snímek, který má rozhodně parádní výpravu a po většinu času i působivou atmosféru. To vše navíc doplňuje i herecké obsazení, ve kterém je to jeden sympaťák vedle druhého. Obzvlášť Bradley Cooper zde předvádí jeden z nejlepších výkonů své kariéry. První polovina se ale hrozně táhne. A i přestože si udržuje poměrně působivou atmošku, párkrát jsem si uvědomil, že se vlastně docela nudím. Film nabere mnohem lepší tempo poté, co se v něm představí postava Cate Blanchett. Vlastně si říkám, že kdyby snímek ubral na karnevalových sekvencích, zlepšilo by se mu nejenom napětí, ale určitá struktura vyprávění. Jakmile začne Cooperova postava jednat více za sebe, tak rázem jsem se na to koukal s mnohem větším zájmem. Guillermo del Toro tam dává hodně symbolů, občas se k nim ale natolik upne, že tím trpí samotný děj, který v rámci toho může připadat zmatečný. Ve výsledku je to krásně natočený film, který ale s člověkem vlastně příliš nehne. Ovšem konec to má parádní, to jako jo.  Lepší 3*

plakát

Válka zítřka (2021) 

V podstatě strašná pí**vina, která vykradla kde co - Vetřelce, Věc, Den nezávislosti, Na hraně zítřka, atd. Ale co na tom, když je to zábavný jak sviň! V první řadě musím přiznat, že na film mě nalákalo především herecké obsazení. Chris Pratt je sympaťák každým coulem, plus pro Yvonne Strahovski mám slabost od dob Mass Effectu a Příběhu služebnice. Jinak bych filmu asi dal pass. Válka zítřka připomíná ony staré dobré banální akční sci-fi filmy z přelomu tisíciletí, které se nesnažily hrát si na něco, čím vůbec nebyly - hlavní zápletka je jednoduchá, hlavní hrdinové mají laciné dialogy, občas je tam trochu humoru, padouši jsou zlí do morku kostí, atd. Že se to jeví jako negativ? Naopak! S kombinací staré techniky vyprávění a novodobému stylu točení akčních filmů je Válka zítřka poměrně uspokojující a zábavnou jízdou, u které sice už můžete dávno předem předpovědět, co se asi stane v následujících sekvencích, ale ono to vůbec nevadí. Tvůrci to teda ovšem trošku přestřelili se samotnou délkou, osobně bych to zkrátil tak o 20-25 minut, protože tomu ke konci začal silně docházet dech. Ve výsledku ale spokojenost. Neočekávejte od toho něco super originálního a hlubokého. Prostě vypněte mozek, čučte a nechte se unést tou mírnou vlnou sci-fi akčňácké nostalgie. Slabší 4*

plakát

V nemilosti (2021) 

Poměrně slušný film, který svou syrovou realističností krapet připomíná Lonerganovo drama Místo u moře. Alespoň tedy v prvních dvou třetinách, v té poslední to sklouzne do trochu nelogického bince. V nemilosti je ale po většinu času slušným a poutavým nahlédnutím do života člověka, jenž se právě dostal z basy za zločin, kteří by mnozí považovali za skutečně neodpustitelný. Velká škoda je ale ta, že film v jeden moment sklouzne z onoho pomalého a tísnivého dramatu do jakéhosi krimi thrilleru, čímž si film trochu pohnojil samotný závěr, který byl jak uspěchaný, tak i nepravděpodobný. Hrozně mě bavilo Sandru Bullock sledovat během jejího prodírání se běžným po-vězeňským životem, ve kterém nenachází téměř žádné pochopení A přesně toho se měl film držet po celou dobu. Ona dějová linka se dvěma bratry, kteří se hlavní hrdince budou chtít určitým způsobem pomstít, mohla být zpracována lépe a realističtěji. Takhle ale zkrátka hrozně ubrala na kvalitách, které má jinak snímek rozhodně slušné. Má to dobrou atmosféru, není to sentimentální, plus Sandra tam je fakt skvělá. Ve výsledku vlastně hodně dobrý film. Kombinace žánrů tomu ale rozhodně uškodila. Slabší 4*

plakát

V rytmu srdce (2021) 

CODA je poměrně povedeným milým dramatem s fungující dějovou linkou, kterou jste sice viděli už tisíckrát, ale v tomto případě dělá i něco vcelku unikátního. Příběh se točí kolem mladé holčiny, která je jedinou slyšící v rodině. V rámci toho musí obětovat své sny/záliby na úkor toho, aby mohla pomáhat svým neslyšícím rodičům. Ta unikátnost filmu tkví právě v obracení oněch stereotypních rolí - protože člověk by čekal, že tomu bude spíše naopak. Tedy že hlavní hrdinka bude v rodině jediná neslyšící, která ale miluje zpívání. Zaplať pánbů, že se tak nestalo! Protože to by z toho rázem bylo tuctové teen drama, který se snaží tvářit strašně chytře a dojemně, ale ve skutečnosti ničím příliš zajímavým není. Teda ne snad, že by ten film neměl pár problému, vztah mezi hlavní holčinou a jejími rodiči mohl být lépe napsaný a ucelený, plus kdyby nebylo onoho unikátního obrácení rolí, pravděpodobně byste na film rychle zapomněli. Zároveň to ale má po většinu doby fajn feeling, sympatický humor a jednu poměrně dojemnou scénu na konci, kde si někteří možná popláčou. Ve výsledku fajn film. Ale hodně dělá právě ta obrácená myšlenka. Slabší 4*

plakát

Vykopávky (2021) 

Velice hezké a skromné melodrama, které místo konečnosti smrti vypráví o kontinuitě života samotného. A to skrze sympatické postavy, které postupně odkrývají archeologický objev z dob středověké Anglie. Samozřejmě to ale celé není pouze o jakési analýze jednotlivých vykopávek (však na to máme normální dokumenty, ne?), ale i o vztazích mezi jednotlivými charaktery, které po většinu doby působí uvěřitelně a podmanivě. Film je tak díky tomu vcelku jednoduchou, ale zároveň velice emocionální podívanou, která si nehraje na něco, čím není. Nekáže, nepoučuje. A přesně to je na tom super. Celé to doplňuje slušná komorní atmosféra a hlavně parádní herecké výkony, které mi připomněly, že Britové zkrátka umí dělat filmy. Jen tomu musí člověk dát chvíli času. Než to řádně nabere grády, může to pár těch desítek minut trvat. Ale ve výsledku by divák neměl litovat. Svým stylem to vlastně trochu připomíná Pýchu a předsudek, kdyby ho natočil Terrence Malick. Zatím slušný kandidát na Oscara za rok 2021. (Tyvole, to už jsme zas za půlkou roku?) Průměrné 4*

plakát

West Side Story (2021) 

Jako jo. Dobrej remake.  Ale že by se to vyrovnávalo kvalitě parádní šedesátkové verze, to se fakt říct nedá. Ten film má opravdu hodně velký štěstí, že ho vede zrovna Spielbergova zručná ruka. Výpravou, kamerou a tou vylepšenou/nablýskanou stylizací je to fakt hodně pěkná podívaná, nicméně i tak mi přijde, že originál byl o něco energičtější. Za největší fail ale považuju obsazení Tonyho, kterého ztvárnil přeceňovaný a necharismatický Ansel Elgort, jehož jsem nikdy nepovažoval za dobrého herce. Ale třeba naopak Anita byla hodně povedená, přičemž se i vyrovnala výkonu té šedesátkové, za co jako fakt klobouk dolů. Taktéž se mi líbilo, že Spielberg některé sekvence udělal velkolepější, skvělým příkladem je píseň America, která byla zcela bez pochyby vždy ten nejlepší song z celého muzikálu. Chemie mezi Tonym a Maríou však příliš silná nebyla, navíc mě mrzí, že film vynechal onu hezkou blbnoucí scénu z obchodu, která ono zamilované pouto mezi oběma protagonisty doplňovala zas trochu jiným způsobem než jen toužebnými pohledy a sentimentálními dialogy. Ve výsledku velice hezky natočený a nápaditý remake, nicméně od kvalit originálu má i tak poměrně daleko.  Jo, a taky mě štve, že Ice, který byl ze všech Tryskáčů vždy nejvíc cool, byl tak trochu okraden o svůj part v songu Boy, boy, crazy boy.  I mean, c´mon...  Slabší 4*

plakát

Zaklínač - Série 2 (2021) (série) 

Pojďme si, milé děti, říct něco o tom, jak fungují filmové a seriálové adaptace knížek. Evidentně totiž mezi námi furt existují ťuťu ňuňu naivky, které si myslí, že prostě stačí na plátno převést všechno, co se v původní předloze píše. A to zcela do puntíku. Protože seriál a kniha jsou dvě zcela stejné formy média, že jo? Tak to ale nefunguje. Styl vyprávění se v audiovizuálních dílech od knižních předloh bude vždy výrazně lišit, v rámci čehož pak musí zcela nevyhnutelně dojít k určitým úpravám, aby ona adaptace nepůsobila moc bezduše a bezcílně. A tak nám nastupuje druhá série Zaklínače. Určitě byste neměli poslouchat ty kecy o tom, že druhá řada není podle knížek. Je to absolutní hovadina. Druhá sérka adaptuje události, ke kterým došlo ve třetí knize jménem Krev elfů, nejukecanějšímu dílu ze série, kde se téměř hovno stane. A všechny důležité události, ke kterým došlo v původní předloze, zahrnula i seriálová adaptace - Ciri na Kaer Morhen, její výcvik a interakce s Triss, její odchod do svatyně Melitelé, kde se poprvé setká s Yennefer, Rience a jeho mučení Marigolda, politické pletichy u čarodějů.... to všechno jsou podstatné události z knihy, které seriál zahrnul také. Oni "kritici" mají patrně na mysli dodatečné dějové linky, které knihy nezahrnuly. Oni tomu říkají "trapná fan fikce" , já tomu říkám kvalitní world building, který seriál, jenž chce vytvořit vztah nejen mezi divákem a Geraltem s Ciri, ale i ostatními postavami Severních království, nutně potřebuje. A i když je to v jistých mezích poměrně chaotické, rozhodně je to podané natolik podmanivou formou, aby diváka zajímaly i další linie, které se přímo netýkají Geralta. Závěrečný díl je možná svou akcí a velkolepostí až příliš přepálený, ale dobře ustanovuje důležitost a unikátnost Ciri postavy a její pradávné krve. Natočený je to furt moc hezky, dobře si to udržuje napětí, plus akční a komické sekvence má druhá série zvládnuté také poměrně dobře. Trochu mě ale mrzí, že Netflix nakonec ustoupil a udělal z Triss Ranuncul zrzku jenom proto, aby konečně zavřel držku těm hysterickým a ufňukaným panicům, kteří si evidentně furt myslí, že ten seriál nevychází podle nějakých knížek, ale podle videoherních adaptací. Během první série jsem si nebyl jistý, jakým směrem se přesně chce seriál vydat. Teď už to asi vím. A moc se mi to zamlouvá. Ještě by to teda chtělo mít větší konzistenci v onom vyprávění dějových linek, které se přímo netýkají Geralta a Ciri, protože v těch seriál poměrně pokulhává, byť jsou po většinu času zajímavé. A ještě víc by to chtělo okořenit vztah mezi Geraltem a Ciri. Chce to ještě více interakci, více hádek a emocí. Zatím na mě ten jejich vztah působí poměrně chladně, což je rozhodně škoda. Jinak ale velká spokojenost. Házejte po mě rajčaty, ale mě normálně to zamerikanizované pojetí prostě baví. A Marigold je i nadále prostě boží. Zaklínač sice není tou největší ligou, kterou byla například Hra o trůny během svých prvních sérií, ale i tak je to dobrej, opravdu DOBREJ, seriál. A všichni ufňukaní pseudoznalci, kteří tráví dopoledne tím, že blahořečí omleté marvelovky, odpoledne zase nadávají na feminismus, LGBT a černochy ve filmu, přičemž večer den zakončí tím, že si ho vyhoní u nějakého úchylného hentai obrázku, mi můžou políbit prdel. 4*

plakát

Zaklínač: Vlčí sen (2021) 

Čekal jsem, že to bude hovadina. A světe div se, hovadina to nebyla. Byla to normálně jedna velká sračka. Mimo ten fakt, že se ztvárnění Sapkowskiho světa do stylu anime ani trochu nehodí, je film jedno velké dramaturgické peklo. Expozice trvá přes půlku celkové stopáže, během které se téměř absolutně nic nestane, plus se samotnými postavami se pracuje jen částečně, díky čemuž žádná z nich pořádně nevynikne. Kouzla Sapkowskiho světa je tam minimum. Live-action seriálu sice chyběla ona slovanská atmosféra, ale aspoň si to vynahrazoval převedením jednotlivých motivů z knih do celistvého příběhu, díky čemuž ten svět působil zajímavě. Zde to je jenom: "Zaklínači jsou cool lol". Celým dějem provází příšernej hipsterskej zaklínač Vesemir, přičemž člověk, který navrhl jeho hairstyle, by si zasloužil zcela nekompromisně bez milosti popravit. Vesemir je jedna velká kupa legrace, protože během boje s nestvůrami nezavře držku a musí furt házet nějaký laciný "vtipný" hlášky, plus neustále se u toho kření. Protože práce zaklínače je přece strašná švanda a legrace, kterou chce dělat každý, žejo. Taky se mi moc líbilo, že normální lidští sedláci a vidláci nemají absolutně žádný problém bojovat bok po boku se strašlivými a krvelačnými nestvůrami proti lidsky vypadajícím protivníkům. Cool. To dává smysl. Navíc bojové scény působí nesmírně nudně, ale to je asi problém zejména té animace. Jak je to strašně přestylizovaný a částečně nadsázkový, nepůsobí to vůbec napínavě/zábavně. Ale tak co. Dyť to má hezkou animaci, postavy dělají supr čupr věci (třeba pět metrů vysoká salta, protože to taky přece zaklínači úplně na pohodu umí, že), plus se to snaží tvářit až přehnaně moc dospělácky a hustě. A to hádám divákům asi stačí. Průměrné 2* Btw, na Kaer Morhen mají patrně kromě Barber shopu i salón krásy.