MessiáŠ

MessiáŠ

Martin Šplíchal

okres Praha

homepage

37 bodů

Moje oblíbené seriály

  • poster

    Šílenci z Manhattanu (TV seriál) (2007)

  • poster

    Volejte Saulovi (TV seriál) (2015)

    Vince Gilligan navazuje na své mistrovství z Breaking Bad a hraje s divákem nápaditou a rafinovanou hru. Proti možným očekáváním, že Saul Goodman bude od samého začátku řešit spletité kauzy zločinců, je nám postupně poodhalováno pozadí, které vedlo ke zrodu (i konci?) Saula Goodmana, avšak tato postava se v první sérii kromě závěrečné scény ani na chvíli nevyskytne. V ironickém kontrastu se naopak Jimmy stará o postarší klienty a snaží si vybudovat solidní reputaci. Stejně jako u Breaking Bad si tvůrci pohrávají s chronologií vyprávění, když každý díl je povětšinou uveden flashbackem či flashforwardem, díky čemuž je divákovi ponechán prostor participovat na příběhu a vytvářet si určité hypotézy. S tím souvisí také záměrné zámlky (zvuk kopírky, zavřené dveře, náhlý střih), které vytváří hlavní napětí. Better Call Saul tak není bezhlavou strhující jízdou, avšak svým precizně detailním skládankovým narativem, kdy bezmála každá informace má své místo a je dříve či později zužitkována, nechává většinu na oko efektních seriálů daleko za sebou (v důmyslnosti s nakládáním s informacemi a postavami třeba přeceňovaný House of Cards). Jinými slovy by šlo říci, že nejde podobně jako Jimmyho nejlepšímu příteli o výsledek a cíl hry, ale o potěšení ze hry samotné. S přihlédnutím k potvrzené druhé série lze úvodní sérii brát jako chytře vystavěnou cestu k nové, titulní identitě. Jimmy nyní kolísá mezi onou solidní figurkou právníka, kterého by z něj chtěl mít jeho (jak se ukáže) ješitný a spořádaný bratr, a bývalým já, které ztělesňoval vychytralý zlodějíček Slipping Jimmy. Díky vztahu s bratrem dochází podobně jako u Breaking Bad k žánrovým přesahům do rodinného dramatu, přičemž tento vztah je klíčový pro syntetizovanou identitu Saula. Dále je nám vtipně ukázána Jimmyho záliba v rýmovaných vizitkách na své právnické služby, je zopakována Mikeova motivace, který se snaží finančně zabezpečit svou vnučku, atd. Průsečíky mezi Jimmym, Mikem a mexickými mafiány jsou také narýsovány bezchybně, že nezbývá než bez obav a s nadšením očekávat druhou sérii – tentokrát již v hlavní roli se Saulem Goodmanem. ___ Druhá série (taky) takřka geniální. Sice stále bez Saula, ale to vůbec nevadí, protože málokdo umí tak skvostně vystavět scénu nebo konflikt (ať už komicky, nebo vážně) jako Gilligan (tzn. dalo by se na to dívat pořád dokola). Nemluvě o tom, že nabízí možná až překvapivý (svou intenzitou), ale nepopiratelný existenciální přesah.

  • poster

    Stranger Things (TV seriál) (2016)

  • poster

    The Crown (TV seriál) (2016)

  • poster

    Fargo (TV seriál) (2014)

    Druhá série nejenže překonává sérii první (už tak výbornou), ale aspiruje i na to nejlepší, co jsem v seriálové tvorbě viděl (pravda, nebylo toho zrovna tolik, ale...); až jsem zhruba někde za polovinou zalitoval, že rozehraným situacím je věnována pouhá jedna série, protože místa k jejich rozšíření by jistě bylo dost. Nicméně i na poněkud omezeném (o to však sevřenějším) prostoru jedné série jde o bravurně rytmizovanou, mnohovrstevnatou fresku, v níž dominantní roli hrají ne úplně tradičně pojaté postavy. ___ Pracovně by se snad dalo pojetí postav označit za kunderovské, protože v Kunderových románech není pro postavy rozhodující jejich mimetické ztvárnění, nýbrž nosnost určitých témat; postavy jsou spíše fenomenologické konstrukty. Stejně tak ve Fargu představují hlavní postavy soubor myšlenkových schémat (diskurzů), typických (nejen) pro 70. léta USA; napětí mezi postavami vychází právě z toho, že klíčový je mezi nimi střet idejí. Modelovou ukázkou může být manželská dvojice Blumquistů: Peggy ztělesňuje prototyp maloměstské manželky, která se pod vedením své guru-přítelkyně začne tzv. realizovat; řezník Ed se pro změnu chce realizovat výhradně v intencích amerického snu, když si chce pořídit vlastní řeznictví a založit spokojenou rodinu. Stopy amerického snu lze pochopitelně vysledovat i u rodiny Gerhardtů, jejíž členové se odmítají podřídit konkurenčnímu mafiánskému spolku, neboť vzdát se části finančních podílů by znamenalo zpochybnit veškerou tvrdou práci, základní pilíř amerického snu, svých předků a taktéž vlastní nezávislost a svobodu. Jejich protivníci zůstávají de facto bez tváře, protože reprezentují mnohem spíše anonymní duch doby, změnu „starých dobrých časů“ (souznící s finální vnucenou metamorfózou pozice hitmana Mikea Mulligana), rostoucí nepřehlednost a zmatenost světa. ___ Jestliže ona zmatenost je ještě rezultátem zkušenosti z války ve Vietnamu, je třeba skrze deziluzi vystavět nový mýtus – odtud sledování politické kampaně Ronalda Reagana. Sofistikovaně do vyprávění zahrnutá postava Reagana zároveň demonstruje další klíčové téma – téma fráze a jazyka. Fráze jako životní princip nezahrnuje jenom politikovy proslovy, ale i monology Peggy o vlastní realizaci či Mikeovy všemožné citátové promluvy; i když tak v konverzaci postavy užívají tatáž slova, každý mluví v zásadě o něčem jiném, vztahuje je ke svému myšlenkovému schématu (např. proti absurditě existence se Ed ohradí, že je to přece nesmysl, že tu musí pracovat, něco dělat, ...); rozpor mezi označujícím a označovaným se tak snaží překlenout otcovská figura Loua, který začne vytvářet univerzální symbolický jazykový systém. ___ Postavy se ovšem uchylují nejen k novým mýtům fráze (a vizím o hyperkonzumním blahobytu), ale i k těm starším – jako když dcera z Gerhardtovy rodiny touží žít v éře hippie; na rovině mýtu je však tím nejdůležitějším ten o Sisyfovi, který je rozvíjen jak doslovně prostřednictvím prodavačky v řeznictví, která čte Camuse (existenciální filosofie podle všeho paradoxně více rezonovala ve Spojených státech než v Evropě, což seriál také mj. reflektuje), tak v širším rámci na úrovni celého příběhu. V celkovém neustále se množícím kontextu, v němž se témata paralelně doplňují či si kontrapunkticky odpovídají, má nakonec vše svůj specifický význam, včetně – jak jinak než existenciálně absurdní – návštěvy mimozemšťanů. A navíc se ony události podle všeho skutečně odehrály...

  • poster

    Machři a šprti (TV seriál) (1999)

  • poster

    The Fall (TV seriál) (2013)

  • poster

    Najděte mi hrdinu (TV seriál) (2015)

  • poster

    Semestr (TV seriál) (2016)

    Několik poznámek, ve kterých se snažím ozřejmit, v čem jsou podle mě hlavní přednosti Semestru a proč ho považuji za mimořádně zdařilé dílo.

  • poster

    Nesvá (TV seriál) (2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace