Oblíbení režiséři (10)
Truffaut je můj miláček. Většina jeho filmů je mimořádných, část nadprůměrných a možná dva průměrné... Neexistuje ale Truffautův film, u kterého byste podle nějakých nejelementárnějších pravidel hodnocení filmu mohli dát pod 50%. To samo jej zařazuje mezi 1% nejlepších filmařů světové kinematografie. Na druhou stranu, mezioním1% jsou desítky dalších filmařů, ovšem tím důvodem, proč zde mám právě Truffauta a nikoliv třeba Tarantina nebo Scotta, je obecně mé tíhnutí k intelektuálnějším minimalistickým filmům, především však Truffaut vlastně absolutně naplňuje moji vnitřní poetiku, skrze své filmy mluví i za mě. Moje top5: Nikdo mě nemá rád, Jules a jim, 451° Fahrenheita, Láska na útěku, Žena od vedle.
Woody Allen
Nejlepší filmy:
Láska a smrt (1975)
Annie Hallová (1977)
Hana a její sestry (1986)
Nejraději mám Černého Petra a to, co je tímto filmem protknuto a dalo by se vyjádřit slovem "začátky". Z amerických mám nejraději Vlasy, odkazující melancholicky na to, co bylo a už se nikdy nevrátí. Filmy počínaje Valmontem se mi popravdě už zrovna dvakrát nelíbily a mrzí mě tak docela silně, že Forman nenatočil ani jeden ze tří filmů, o nichž v průběhu času uvažoval: o Lidicích, o Zbabělcích a o Mnichovu. To je ztráta nenahraditelná, neboť byť jediný z nich zfilmovaný by byl mnohem cennější než Muž na měsíci nebo Valmont..
Tom Tykwer
Nejlepší filmy:
Osmý smysl (2015) (seriál)
Lola běží o život (1998)
Parfém: Příběh vraha (2006)
Roman Polański
Nejlepší filmy:
Pianista (2002)
Čínská čtvrť (1974)
Rosemary má děťátko (1968)
Režisér filmů, u kterých jsem vyrůstal. V první republice i za protektorátu vzniklo nespočet (nejen) melodramatických komedií, ale v případě Friče se jedná až na zcela ojedinělé výjimky o skvělé filmy. Fričova filmografie je obdivuhodná - vedle "lehkých" komedií natočil také filmy s V+W, po válce stál u prvního československého film-noiru 13. revír, v Pytlákově schovance spolu s Oldřichem Novým napsali testament melodramatu a i po té natočil v nové době úplně jiné filmy, které obstály v čase (Císařův pekař, Princezna se zlatou hvězdou nebo poněkud závažnější Lidé z maringotek). Asi jen málokdo z mé generace vyrůstal na prvorepublikových filmech, ján jsem ale za tenhle "filmový základ"hrozně rád. Byť snad mezi jeho filmy není takový, který bych zařadil mezi svoji TOP 10, vždy budu na Martina Friče vzpomínat jako na autora filmů, které jsem měl rád a byť je už asi v životě příliš často neuvidím, nikdy na ně nezapomenu..
Andrzej Wajda
Nejlepší filmy:
Korczak (1990)
Země zaslíbená (1974)
Člověk z mramoru (1977)
Giuseppe Tornatore
Nejlepší filmy:
Bio Ráj (1988)
Nejvyšší nabídka (2013)
Legenda o "1900" (1998)
Richard Linklater
Nejlepší filmy:
Před úsvitem (1995)
Před soumrakem (2004)
Chlapectví (2014)
Sydney Pollack
Nejlepší filmy:
Vzpomínky na Afriku (1985)
Jeremiah Johnson (1972)
Koně se také střílejí (1969)