CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

    • 8.7.2014  17:57

    Po smíšených pocitech z prvních nepříliš pozitivních kritik mě tento snímek vcelku příjemně překvapil. Jeho narace má spíše charakter obsáhlého rodinného alba, které procházíme stránku po stránce za doprovodu vyšinutého hlasu vypravěčky. Když se nakonec dobereme k její osobě a jejímu životnímu příběhu, odezní pocit skoku do neznáma a jednotlivé střípky rodinné historie, doposud zbytečné, začnou působit jako koherentní poselství. Po technické stránce je film zpracován kvalitně - animace má bezesporu svůj styl, který se vyznačuje originální kombinací stop-motion fotografie s prostou kresbou. Také mě zaujalo, jak film pracuje s barvami a stíny. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  15:47

    Andreii Gruzsniczkimu se podařilo i s černobílým arzenálem vykreslit věrohodný portrét rumunského totalitního aparátu pomocí takřka dvouhodinové ilustrace jedné z mnoha epizod. Díky pozvolnému scénáři, pečlivě vloženým pauzám a častému prokládání pohledů můžeme nerušeně sledovat postupné snažení obou stran a plně nasát těžkou atmosféru osmdesátých let, zahuštěnou špinavými praktikami místní tajné policie, které Gruzsniczki chytře postavil do kontrastu s lidskou osobností a pak také s nespornou matematikou. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  00:28

    Myslím, že se Wajdovi podařilo tímto snímkem důstojně zdokumentovat život Lecha Walesy a jeho rodiny. Podobně jako například ve snímku Občan Havel je zde kladen důraz hlavně na Walesovo věčné zápolení se zločinným režimem Polska, reprezentovaným především tajnou policií. Je až zvláštní, že i v tomto rozložení nachází Wajda prostor pro jemný situační humor, kterým se film příjemně odlehčuje. Přesto bych chtěl podotknout, že závěrečná třetina mi přišla poněkud chaotická a nepřímočará. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  00:10
    Klauni (2013)
    ****

    Klauni jsou typicky českým hořkosladkým svědectvím o tom, jak s lidmi dovede život zamést. Hlavní atrakce, totiž trio Kaiser-Lábus-Flamand, podavá velmi ucházející výkon. Má pozornost se však během projekce stočila od herců a scénáře k samotné formě snímku. Zaujal mě například dabing Didiera Flamanda, který je v dnešní době tak trochu retro. Rád bych také zmínil dynamicky stavěnou konstrukci celého díla, která k divákovi promlouvá ve vlnách. To všechno ve mě pomohlo vzbudit dojem, že Klauni jsou i přes ohrané téma vcelku originální tvorbou. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 5.7.2014  18:20
    Olga (2014)
    ****

    Jankův životopis Olgy Havlové konzervativně čerpá z rodinného archívu a přímých svědectví jejích přátel. Originálním prvkem filmu se stalo zapojení rozsáhlých materiálů StB, které ovšem někdy příliš rychle zabíjejí pointu, ke které by třeba divák sám dříve či později došel. Přesto bych rád ocenil jemné náznaky z mocenského pozadí a typický disidentský humor devadesátých let, který na plátně reprezentuje především dobrosrdečná osoba Václava Havla. Celkově se mi nejvíce líbilo, že se Miroslavu Jankovi podařilo zmapovat osobnost někdejší první dámy velmi metodicky a vyváženě. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 5.7.2014  18:11
    Majdan (2014)
    ****

    Snímek velmi silně a procítěně vykresluje události na Ukrajině posledních několika měsíců. Jeho největší devízou je jedinečný styl kamery, který pomocí dlouhých a souvislých pohledů ponoří diváka přímo do děje na kyjevském náměstí. Tento styl zpočátku působí dosti nevšedně a rafinovaně, v druhé polovině jsem však jím byl poněkud znuděn, neboť do filmu už nevnášel nic nového. Trocha svižnosti na závěr by opravdu neškodila. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 4.7.2014  20:33

    Kde někteří vychvalují zajímavý námět, já vidím nevyužitý potenciál. Hvězda kriminálu k divákovi promlouvá především syrovými emocemi a násilím, které podle Davida Mackenzieho patří k dennímu chlebu irských vězňů. Mám však pocit, že kromě bojů, krve a nenávisti mohla být více zdůrazněna složka psychologická, která v aktuálním zpracování vyznívá spíše jako zbytečný a nepochopený diskurz. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 2.7.2014  11:17

    Tento snímek mě zaujal po všech stránkách. Jeho scénář je prostý, přesto poněkud nesmělý a nepředvídatelný, a tak až do poloviny filmu nebylo jasné jeho téma. Když se však příběh zjevil, byl jsem překvapen, jak realisticky a procítěně jej Cahill dovedl odvyprávět. Mnohem více než individuální herecké výkony mě zaujala samotná audiovizuální stránka, která vykazuje známky pečlivé přípravy a příjemně doplňuje divákův prožitek. K tématu je nutno poznamenat, že kontemplativní diskuse o střetu vědy s náboženstvím je alespoň z hlediska filosofického dosti ohranou písničkou. Přesto mám pocit, že se snímek k tomuto tématu vyjádřil jedinečně a nabídnul východisko, které je v souladu s východní filosofií smířlivé a harmonické. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 12.6.2014  16:26

    Tento film nemá skoro nic společného s divokým západem, western je zde pouze kulisou pro jinak dobou nedotčený scénář. Vtípky jsou bohužel jen lehce nad úrovní Kameňáku a ani v této holywoodské komedii se nevyhneme nechutnostem, jako je například průjem, koňské exkrementy, více průjmu, et cetera. Když odhlédnu od všech těchto rušivých elementů, má film vcelku dobrý příběh a překvapivě kvalitní herecké obsazení. Mluvím zejména o Charlize Theron, která v mém pohledu odvedla na plátně nejvíce práce. Velkou radost mi také udělaly velmi dobře zapojené narážky na symboly filmové popkultury, zejména pak cameo Jamieho Foxxe a Christophera Lloyda. 7/10

    • 3.6.2014  18:55

    Po přečtení knihy od Johna Greena jsem se velmi opodstatněně obával o osud této filmové adaptace. Nutno však říci, že se mé obavy ukázaly jako zcela zbytečné. Scénář byl zpracován opravdu pečlivě a až na pár malých zaškobrtnutí na začátku a nejistou dynamiku těsně před vyvrcholením vytváří krásnou klenbu příběhu. Titulní pár, Shailene Woodley a Ansel Elgort, vytvořili lidské a přístupné postavy, které mezi sebou našly emocionální a intimní pouto navzdory společnému prokletí. Jejich vztah ovšem není pouze romantický, je navíc i intelektuální, za což si zaslouží můj skromný obdiv. Tuto lahodící harmonii čas od času skvěle naruší Dafoeův cynický ožrala se svým švédským hip hopem nebo filosofickým problémem drezíny. Jsem velmi rád, že tento film netrpí skoro žádným z obvyklých symptomů knih adaptovaných do filmové podoby. Chtěl bych také ocenit dokonalý výběr hudebního doprovodu, hlubokou a charakteristicky barevnou kameru a zachování silné myšlenky, která se prosazovala na pozadí celého příběhu. Tento film nevypravuje o ideálu – ukazuje, jak se dá žít, když na život nezbývá čas. 8/10

    • 15.5.2014  23:44
    Challenger (TV film) (2013)
    ****

    Tento film mě příjemně překvapil svým ponurým realismem, díky kterému se z poněkud ploché předlohy vyšetřování havárie Challengeru vyloupnulo plnokrevné investigativní drama z doby dozvuků studené války. William Hurt, který mistrně stvárnil vyšinutého akademika za zenitem, své postavě vtisknul charakter a svědomí, čímž příběh nabírá na morálním rozměru. Film je vzrušující, má svůj styl i spád. Nejvíce si na něm asi cením dobové akurátnosti. 8/10

    • 3.4.2014  08:36

    Nový Kapitán není ani tak pokračováním starého Kapitána jako spíše vykleštěním Avengers. Samozřejmě, film se na správných místech na svého předchůdce náležitě odkazuje. Je ale také o dost akčnější, dynamičtější a epičtější, čímž zmíněný pokladní trhák přinejmenším připomene. Rozšíření herecké sestavy mu podle mého názoru také velmi prospělo. Dobře totiž na plátně fungují Samuel L. Jackson i Scarlett Johansson. Na snadě je tedy otázka, zda v té epické změti události a postav na starého dobrého Kapitána zbyl vůbec nějaký čas. Já myslím, že ne. Takovou chybu totiž udělal již předchozí film a velmi mu to uškodilo, protože i přes všechno to americké vlastenectví je Kapitán sám o sobě jen nudnou figurkou. Marvel tedy dovádí svůj prototyp univerzálního superhrdinského filmu do dokonalosti. Ukazuje se, že už vůbec nezáleží na tom, jak se film jmenuje, nebo o čem v něm běží. S rostoucími hodnoceními, podle kterých se v Marvelu zřejmě řídí, klesá originalita, a tak jejich nová produkce postupně začíná připomínat ony legendární Baťovy cvičky. I když se však jedná o masovou produkci, musím uznat, že tento kus se povedl. 8/10

    • 17.3.2014  21:52

    Málokdy se stane, že sequel předhoní originál. Anchorman je ale výjimka potvrzující pravidlo. Nutno říci, že i samotný první díl byl sám o sobě dostatečně trapnou, oplzlou a přiblblou šaškárnou. Druhému dílu se však podařilo laťku ještě o malý ždibec zvednout. V mnohem rozsáhlejším scénáři se naštěstí Willu Ferrellovi podařilo vyvážit složku příběhovou se vším tím humorem, a tak je nový Anchorman skoro jako ten starý. Jen s více lidmi, lepšími lokacemi, dražším zázemím, bezmála tuctem cameí a baby žralokem. 6/10

    • 27.2.2014  23:16
    Památkáři (2014)
    ****

    Památkáři mají skvělé obsazení a vyprávějí zajímavý příběh, zhoubnou se jim ale stala knižní předloha. Ono prokleté dílo autorů Edsela & Wittera se totiž v rozsahu může směle měřit s Remarquem, když se však dostalo pod ruce Clooneymu a Heslovovi, muselo být nutně opracováno na kost. Výsledkem je dvouhodinová upoutávka na knihu s poněkud epizodickou kompozicí. Není zde ani tak vyprávěn příběh, jako spíše dokumentaristický náhled do osudů hlavních postav. Osobně musím říci, že mi tento skákavý styl příliš nevadil, přestože některá vypuštěná místa byla velmi zřetelně znát. Učarovali mi spíše sympatičtí představitelé hlavních postav, jejichž výkon dle mého názoru nelze přejít. Ano, jestli tento film v něčem exceluje, je to herecké osazenstvo. Nemohu také pominout kvalitní práci kamery a zvukového oddělení. Režie mě nijak nerozladila, Clooney za kamerou funguje stejně dobře jako před kamerou. Nebýt onoho osudného kiksu Clooneyho, scénáristy, mohli jsme tu mít další legendární produkci. Škoda. 7/10

    • 4.2.2014  01:51
    Enderova hra (2013)
    ****

    Gavin Hood svojí hru rozehrál velmi rafinovaně na několika frontách. Ve spolupráci s oddělením SFX obmazává ústa divákova pohádkovým sci-fi a fenomenálními vesmírnými záběry. Od prvního okamžiku se také zanořuje hluboko do Enderovy mysli a podrobně zkoumá jeho psychologii. Vzniká tím zajímavý kontrast, jenž požitek ze sledování obzvláštní a v závěru i dosti umocní. Samotné finále je dobře dotaženo a z původní předlohy přebírá silnou myšlenku. Doopravdy jsem si přál, aby z této kvalitativní úrovně nebylo sestoupeno, leč i tento snímek má své vady. První z nich je přílišná příběhová koncentrace na Enderův výcvik. Kvůli ní si místy připadám jako v typickém americkém středoškolském filmu. Jindy zase sklouzneme do druhého extrému, který připomíná militantní Spy Kids v univerzu Hvězdné pěchoty. Přes to všechno musím uznat, že Enderova role je dobře obsazená. Kdo mě však vysloveně zklamal, byli dospěláci Kingsley a Ford, kteří mi připadli absolutně nevyužití. Abych to shrnul, Enderovu hru považuji za jedinečný film, který však kvůli drobným jizvičkám a škrábancům musím s těžkým srdcem ohodnotit 8/10.

    • 23.1.2014  00:46

    Má očekávání se bohužel nenaplnila. Špinavý trik měl exkluzivní obsazení, dobrého režiséra, originální zápletku a tudíž i tu nejlepší vyhlídku stát se retro-variací na mé oblíbené Dannyho parťáky. Místo toho ale Russell upustil od akce a rozhodl se pro podstatně nudnější dvouhodinovou tlachárnu. Co naplat, že Christian Bale předvedl nejkvalitnější výkon, který jsem u něj doposud viděl. Jeho práce se společně s prací ostatních protagonistů ztratila v nekonečném víru dialogů a scén, který se zamotává sám do sebe, způsobuje zmatky a diváka udrží u plátna jen proto, že chvilkami vyvrhuje nějaký ten střípek dokonalosti. Je to obrovská škoda, hlavně kvůli všem těm jednotlivostem, které mi padly do oka a které mě potěšily. Předně jde o volbu dobově laděné hudby a velmi pečlivě dekorované prostředí, pak také všechny herecké výkony ústředních pěti protagonistů a velmi osobitý humor, který celou dvouhodinku příjemně okoření. 7/10

    • 20.1.2014  23:09

    Sociální studie amerického zdravotnictví otevírá hned několik kontroverzních témat najednou. Zamýšlí se nad morálkou farmaceutického průmyslu, arogantní byrokracií FDA a omezením svobody jedince, které jej může stát život. Aby to nebylo tak suché, na všechny tyto motivy nahlížíme z perspektivy lidově vyhlížejícího kovboje, který po diagnóze AIDS objeví způsob, jak se udržet při životě, a nakonec si z něj udělá živobytí. Musím říct, že McConaugheymu se tuto postavu podařilo ztvárnit velmi charakterně a spolu s Jennifer Garnerovou vytvořil sympatický pár. Nemohu také opomenout výkon nekonvenčního Jareda Leta. Scénář i technické zpracování jsou průměrné, mojí pozornost přitáhly snad jen vhodně použité zvukové efekty a barvy obrazu. Kromě toho ale film má velmi silné téma, které mě v mém kladném hodnocení utvrdilo. 7/10

    • 13.1.2014  22:50

    Příjemná oddechová Ferrellovka zasazená do prostředí legendární americké novinářské mašinérie. Jak už to tak ve Státech bývá, humor je určen spíše pro střední a nižší inteligenční třídy. Na druhou stranu zde ale dobře funguje obsazení hlavních rolí a příběh je podle mého názoru hezky vystavěn. Díky tomu jsem během projekce relativně dobře bavil. 7/10

    • 28.12.2013  00:10
    47 róninů (2013)
    ****

    Jak si asi tak v Hollywoodu představují pohádkové Japonsko? Vezměte špetku Harryho Pottera, doplňte Jacksonovými Novozélanďárnami a přidejte trochu wasabi. Herecky tedy nic moc – mezi Japonci najdeme nanejvýš dva slušné herce, zbytek asi viděl kameru poprvé. Samotná hvězda filmu, Keanu Reeves, nepřirozeně vyčnívá a navíc hraje stylem pěst na oko. Scénáristicky není Sedmačtyřicítka také žádná sláva. Akce je sice kvalitní, jako vyslovený hřích však vnímám pětiminutový voice-over v prologu a promarněné vyvrcholení na konci. Co ale bezpodmínečně chválím, je kamera – zvláště pak krásné přírodní a harmonické záběry, které divákovi poví více než kdejaký dialog. S takto smíšenými pocity a jemným optimismem v duši musím uznat, že 47 Róninů není zas takový debakl, jak by se původně mohlo zdát. 7/10

    • 30.11.2013  19:05

    Jako dobré víno, i Hunger Games dozrávají pomalu. Ta tam je roztřesenost a zmatenost prvního dílu – tento sequel má styl, koncepci a dokonalé technické zpracování. Výrazově je mnohem silnější a barevnější, zvláště v blízkosti motivů totality a intimních pocitů, u kterých s divákem vysloveně emocionálně klátí ze strany na stranu. Herecky nezůstal kámen na kameni. Jennifer je sice opět navzdory svému indiferentnímu výrazu bezchybná. Kromě ní však vyjde na světlo i trio Hutcherson-Banks-Harrelson, jejichž výkony považuji za podstatné zlepšení oproti jedničce. Vadil mi snad jen příliš tuctové hollywoodské zakončení střihnuté á la Lidice poamericku s příslibem epické pomsty v dalším díle. 8/10

    • 24.11.2013  12:29
    jOBS (2013)
    ****

    Silně emotivní jOBS dokázal z osobnosti skutečného Jobse vytěžit to nejdůležitější – vizi, inspiraci a rebelování. Ukazuje jeho slavné garážové začátky, přerod malé improvizované firmičky do velké korporace a Jobsův následný několikaletý exil. Bohužel ale také vynechá celou řadu důležitých událostí jeho života a za horizont samotného Applu zajde pouze sporadicky. Kvůli tomu se z něj stává spíše celovečerní dokumentární reklama. Na druhou stranu, všichni herci včetně Kutchera předvádějí velmi kvalitní výkony a k technickému zpracování také nemám připomínek. Problémový je tedy pouze scénář. Ten je rozhodně nekompletní a podle některých i historicky nepřesný. Musím předem podotknout, že člověk bez hlubších znalostí jobsovské problematiky nepocítí ani jeden ze zmíněných nedostatků. Já ale četl životopis od Isaacsona, a tak si mohu rýpnout, že na spočítání věcí, které scénárista Whiteley přeskočil, mi obě ruce nestačí. Potom asi už nikoho nepřekvapí, jak skuteční žijící účastníci příběhu (Woz) mohou jít ještě dál a tvrdit, že se věci měly ve skutečnosti úplně jinak. I přesto je ale film velmi slušnou celovečerní zábavou a když si nebudete příliš lámat hlavu nad drobnostmi, stane se z něj poutavý a energický příběh o šílenci, který chtěl změnit svět. 8/10

    • 8.11.2013  20:42

    Druhý Thor mi udělal radost. Jako sequel je trochu teatrálnější, akčnější a epičtější, to je asi dnes již samozřejmé. Touto kombinací se mi však překvapivě trefil do vkusu mnohem více než první díl. Filmu opět herecky dominuje Chris Hemsworth. Nemohu ale také přejít úžasného Toma Hiddlestona, který si během několika minut získal celé publikum, a krásnou Natalii Portman, která zde bohužel upadla do jakéhosi scénáristického zákrytu. Scénář je obecně dosti temný a spíše rozvíjí fantasy mytologii Marvel univerza po vzoru konkurenčního Man of Steel. Film je technicky řešen dostatečně kvalitně a kromě uchvacujících CGI nabízí i hezky postavenou kameru a příjemně epickou hudbu. Jediné, co mě tedy nutí srážet skóre, je epizodovost celého filmu. Po vzoru amerických sitkomů se totiž na konci vracíme přesně tam, kde jsme začali. A tak by celý film vlastně mohl být dvojdílem stejnojmenného televizního seriálu. Přesto si ale stojím za svým – málokdy si oblíbím sequel více než originál. 8/10

    • 6.11.2013  10:26

    Plán útěku nám opět představuje duo stárnoucích drsňáků, tentokráte v breakout stylu. Divák se může těšit na smyslný úvod, stať plnou zírání po hi-tech superkobce a padnoucí finále, které je bohužel vytlačeno natahovaným epilogem. Nikoho asi nepřekvapí, že film sám o sobě bez ústředních protagonistů za moc nestojí. Není to ani tak neoriginalitou námětu jako spíše tuctovostí scénáře a jemně podprůměrným řemeslem. Na druhou stranu ale zase nemohu zanedbat přínos tak silného obsazení, jako je Schwarzenegger+Stallone. Ti si každou vteřinu spolu upřímně užívají a Håfström moc dobře ví, jak je na plátně zužitkovat. Terminátor například po delší době vezme do úst rodný jazyk. Sly zase trousí narážky na Rockyho a Ramba kudy chodí. Za vyvrcholení můžeme považovat akční orgie Schwarzeneggera s proklatě těžkým kalibrem ve slow-mo. Snímek jako celek navozuje jemnou nostalgii na osmdesátky hraničící s guilty pleasure ostřílených mazáků. Když odhlédnu od všech tech školáckých chyb, musím uznat, že jsem se při sledování dobře bavil. 8/10

    • 17.10.2013  13:28
    Don Jon (2013)
    ****

    Joseph Gordon-Levitt mě neustále překvapuje. Jako Don Jon se ukázal nejen jako dobrý herec, ale i jako kvalitní režisér. Jeho snímek je upřímný, smělý, plný emocí a jemně sarkastického humoru. Synopse je šablonovitá, díky živé formě ale nepřestane bavit, ani když se děje přesně to, co jste očekávali. Po herecké stránce film nemá chybu. Scarlett Johansson si svojí roli vysloveně vychutnala a Julianne Moore mě příjemně překvapila. Technické řešení je bezchybné a minimalistické. Ukázáno je jen to nutné, forma nijak neruší obsah, na druhou stranu jej také skvěle doplňuje. Gordon-Levittova prvotina se zkrátka povedla. Je jen škoda, že jí na konci trochu necitelně utnul. 7/10

    • 11.10.2013  00:09
    2 zbraně (2013)
    ****

    Islanďan Kormákur v Texasu nelenil, nasál mexický drogový odér a připravil pro nás guilty pleasure roku, které navíc úžasně obsadil. Duo 2W (Washington-Wahlberg) si sedlo naprosto dokonale a tvoří solidní základ pro zábavnou řežbu. Ta začíná nesměle a poněkud šablonově (za všechny zmíním např. Rychle a zběsile), má ale zajímavý scénáristický zvrat a opět trochu okoukané vyvrcholení. To mě ale vůbec nezklamalo právě díky formě, kterou Kormákur pro 2 zbraně zvolil. Bad-ass gesta, drsňácké hlášky, vzrušující akce a občasné machrování – to vše příjemně děj okoření a občas i vyloudí úsměv na tváři divákově. Musím také hodně pochválit technickou stránku produkce, která podle mě velmi kvalitně celý film podkresluje a proti které nemám žádných výhrad. Na druhou stranu se mi trochu zdálo, že ten samý génius Kormákur neodhadl dobře timing celé věci. Střed filmu mohl být rozhodně kratší a finále zas o ždibec delší. Také mě dost zamrzelo, když se Bill Paxton a Paula Patton před kamerou jen ukázali a pak zase ustoupili do zapomnění. To ale nevadí, třeba se v sequelu dozvíme víc. 2 zbraně jsou povedenou, vtipnou a zábavnou buddy-akcí, kterou stojí za to vidět. 8/10

    • 9.10.2013  01:16
    Zmizení (2013)
    ****

    Pan Villeneuve má určitě talent, podle mě ale tento kus zkazil. Námět byl originální, scénáristické pojetí ještě originálnější a nebýt několika neobratných zaškobrtnutí, mohla se z tohoto embrya vyloupnout pětihvězdičková kráska. V první řadě mě zklamal Hugh Jackman, který ač se před kamerou producíruje o sto šest, zůstal upozaděn perfektním výkonem Gyllenhaalovým. Vedlejší role mi připadly až příliš postranní a ploché. Možná by se bývalo hodilo krapet více uvěřitelných emocí. Řemeslně mám výhrad také dost – celé dějové prostředí mi připadlo jaksi překombinované. Zahuštění atmosféry protažením filmu možná zafungovalo, přebíjelo se ale s zvláštně desaturovanými filtry a stacionární scénickou kompozicí. Výsledkem byla nuda v Brně a vyrumělkovaná kamera. Filtrů bych se zbavil, nekonvenční úhly ale chválím. A hudba, ta zas na mě působila hodně minimalisticky a levně. Zmizení je nekonvenční drama, které vás strhne silným realistickým příběhem a originální zápletkou. Je to plnokrevný thriller, u kterého je opravdu atmosféra v sále tak hustá, že by se dala krájet. Na druhou stranu ale má pár nehezkých vad na kráse, kvůli kterým působí místy zvláštně, nejistě až neurčitě. 7/10

    • 4.10.2013  23:48

    Žánr Western je již dávno mrtvý, to ví i Verbinski. Tímto dílkem tedy ani tak nekope do mrtvol, jako spíše navazuje na post-westernové dědictví Kovbojů a vetřelců. Hlavní atrakcí filmu je samozřejmě Jack Sparrow, který však vyměnil loď za vlak, šavli za revolver a s vizáží Jokera se potuluje pouští a blbne vesele dál. Jeho partner Armie Hammer působí herecky indiferentně a spíše je ve filmu proto, aby mu dokončoval věty. Příjemně mě také potěšila Helena Bonham Carter, která se prostě musí objevit v každém Deppově filmu. Jinak je herecké obsazení bohužel slabota. Scénáristicky je snímek koktejlem Zorra, Pirátů z Karibiku, Vinnetoua a Návratu do budoucnosti III. Příběh je přesto vcelku originální, je však vyprávěn příliš zdlouhavě. O akční scény sice není nouze, film ale i tak trvá přes dvě a půl hodiny a řada dějových kliček podle mě mohla pryč. Konečným pocitem diváka tedy není ani tak nuda jako spíše vyčerpání. Jinak ale proti snímku nemám z řemeslného hlediska žádných výhrad. Kamera pana Bazelliho se povedla přímo extrovně a hudba Hanse Zimmera opět nezklamala. Mou pozornost také strhl Burtonovský svět piraňa-králíčků, divných koní a polomrtvých havranů, který si Johnny Depp zřejmě přinesl s sebou. Shrnutí: Osamělý jezdec je osobitou, dobře míněnou zábavou, která se v žádném případě nesnaží imitovat staré kovbojky. Slouží spíše jako další svět, který Johnny Depp poctil svojí ikonickou přítomnosti. Bohužel ale krachuje na příliš dlouhé stopáži a nekvalitním ztvárnění podpůrných postav. 7/10

    • 27.9.2013  22:57

    V zápletce nápaditě podobné filmu Oko bere vytvořil Brad Furman zajímavou podívanou, věrně opisující pseudo-mafiánské praktiky naroubované na svět hazardu 21. století. A aby to nebylo nudné, sem tam utrousil akční scénu a připepřil cynickým vtípkem. S finesou jako z Dannyho parťáků vykresluje kontrast mezi zaplivaným skladištěm a Gatsbyovským večírkem, poodrhnuje závěs a ukazuje nám Bena Afflecka jako miliardářského křížence Bruce Wayna a Tonyho Starka (jaké správné načasování) s jemně zločinnými tendencemi. Scénář se povedl na výbornou – ačkoli má film silnou tematickou konkurenci, odlišuje se dostatečně a rozhodně nepůsobí ploše. K ústřednímu duu nemám žádné herecké výtky. Nutno ale poznamenat, že film je víc o Affleckovi než o Timberlakovi, což je asi dobře. Mařenka Arterton jen chvílemi projde kolem, žádný dechberoucí výkon. Je tu ale ještě ten cynický humor a kvalitní soundtrack, kvůli kterým jsem vážně uvažoval o pěti hvězdičkách. Závěrečný verdikt: nikoli béčko, nýbrž bé plus. 8/10

    • 20.9.2013  22:53
    Hellboy (2004)
    ****

    Slušné komiksové béčko vznášející se nad hranicí tří a čtyř hvězdiček. Je vidět, že del Toro měl komiks rád, a tak i Perlmanův Hellboy působí dobře zahraný a příjemně cynický. Přesto mi ale připadá trochu indiferentní a nedotažený. Výsledkem je nejisté žánrové přešlapování mezi konverzačním románkem a akčním guilty pleasure – na jednu stranu byste chtěli vymlátit všem těm příšerám mozky z lebek, předtím vás ale zaujala i pohledná Selma Blair a její milostný trojúhelník; a tak je to pořád tam a zpět. Scénáristicky jinak nemám větších připomínek. Pokud tedy bez problémů strávíte celý jemně za vlasy přitažený příběh, provedení vás nezklame. Chválím hlavně kameru, CGI, masky a výkon Johna Hurta. 7/10

    • 28.8.2013  23:39
    Elysium (2013)
    ****

    Originální námět obratně zabalený do vizuálně chutné sociální balady. Film táhne dopředu hlavně Matt Damon, který se na roli zřejmě pečlivě připravoval. Jeho protivníkem však ve skutečnosti není až tak Jodie Foster, ale neznámý Sharlto Copley z D9. Neill Blomkamp se při kompozici hodně soustředil na klíčový prvek kontrastu – uhlazený designový zámek Elysium vs. lidnaté zasmrádlé podzámčí. Hltat hezké interiéry a CGI dokáže každý, já si ale navíc cením realistické bídy budoucnosti, která nepůsobí příliš uměle či patetizovaně. Synopse samotná je zajímavá a asi i skutečnější než ledaskde, místy ale doplácí na krkolomnost a vyžaduje trochu filmovější dotek. Hlavním problémem je však vložená romance, která je prosta emocí a postrádá osobitost. Finále je epické i citlivé, rozuzlení je ale dalším učebnicovým příkladem syndromu zoufalého scrénáristy s mesiášským komplexem. Elysium je zkrátka hezká podívaná, která žel bohu trpí několika školáckými chybami. 7/10