CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 11.7.2015  00:11

    Holčičí emo-nuda poamericku. Film zprvu zaujme originální vizuální kompozicí, kamera se však úplně zkazí, když se nastálo přesuneme do třídy jakési americké střední školy. Jádrem pudla je neuvěřitelně nudný dialog o vztazích mezi sborem čítajícím zhruba dvacetkrát Avril Lavigne a dirigentkou, která podle výrazu v obličeji během filmu málem prodělala menopauzu. Pointa příběhu je přitom zcela všední a předvídatelná, a tak se film od ní musí snažit odvádět pozornost všemi dostupnými prostředky, zejména scénami, které jsou evidentně nadbytečné a slouží pouze jako časová výplň. 3/10 [KVIFF 2015]

    • 10.7.2015  23:53

    Audiovizuálně intenzivní snímek vlastním způsobem vypráví o chudobě a lásce k rodičům. Na počátku sice diváka zmate poněkud nesystematickou metodou expozice, poté však velmi přímočaře směřuje k závěru, který má zbytečně brutální tón. Bohužel jsem si nevšiml ničeho originálního. 4/10 [KVIFF 2015]

    • 10.7.2015  23:40
    Kámoš (2014)
    ***

    Úsměvná povídka o dvou stárnoucích kamarádech, které jednoho dne rozdělí žena. Film nám nejprve vymaluje téměř homosexuální svazek dvou osamělých staříků, z nichž následně udělá dokonalé osly ve společnosti něžného pohlaví. Závěr však podle mého názoru přišel příliš brzy, čímž snímek ochudil o hlavní pointu. 7/10 [KVIFF 2015]

    • 10.7.2015  23:26

    Tradiční zápletka, netradiční rozuzlení. Krásný zpěv doprovází neuvěřitelně zvrácený vidlácký příběh o zamilovaném eunuchovi. I přes skvělý scénář a slušnou režii by mě více potěšilo, kdyby film býval více pracoval s náznaky a nemusel nutně zobrazovat úplně všechno. 6/10 [KVIFF 2015]

    • 10.7.2015  23:17

    Drama o odvykání lze natočit více způsoby. Tento snímek šel cestou subtilního výraziva, vybledlé kamery a mysteriózního scénáře, který se v příhodných chvílích opírá o prolínání halucinací s realitou. Pozoruhodná je také chemie mezi ústředními postavami a jejich herecké výkony obecně. Nelíbilo se mi snad jen, že závěr byl natolik podivný, že jeho interpretace zůstává otevřena veřejnosti. 7/10 [KVIFF 2015]

    • 10.7.2015  23:00

    Dokument věrně přibližuje život i dílo legendárního filmaře a animátora prostřednictvím rozhovorů s jeho nejbližšími, ukázek jeho tvorby, historických záběrů z natáčení a soudobou demonstrací technik trikového filmu. Pozitivisticky tónované vyprávění mi celkově přišlo lehké, laskavé a jen místy až příliš čecháčkovské. 8/10 [KVIFF 2015]

    • 10.7.2015  01:03

    Vím, že Dekameronů už tu je hodně, toto však byl můj první a nemohu říci, že by se mi úplně nelíbil. Film sice režií a střihem vykazuje prvky silného amatérismu a hudební doprovod v určitých momentech působí velmi uboze, dobře zvládnutá dynamika filmu a ucházející herecké výkony však od těchto nedostatků lehce odpoutají pozornost. Jediná zbývající věc, která mě tedy vysloveně bije do očí, je výprava spolu s kostýmy, které spíše navozují dojem, že renesanční Florencie byla krásně čistá a barevná, ačkoli realita musela být často mnohem vybledlejší a umazanější. 5/10 [KVIFF 2015]

    • 10.7.2015  00:47
    Prach (2015)
    *

    Tento film mě totálně minul. Krásná výtvarná kamera sice měla něco do sebe, jinak to ale byl děs a nuda. Žádná pointa, jenom ubulené zírání do prázdna a do přírody za zvuku cvrčků a osiky. Postav bylo zbytečně mnoho, a tak jejich charaktery nebyly příliš propracované a při interakci působily velmi mělce. Dialog mezi nimi navíc často úplně chyběl a když už se výjimečně dostavil, působil zcela nuceně a prostoduše. Z této rétoriky, která byla rozličnou přírodní výplní nastavena na nesnesitelných devadesát minut, jsem málem umřel nudou ještě dříve než chorý otec na plátně. 2/10 [KVIFF 2015]

    • 9.7.2015  17:17
    Proradní (2015)
    **

    Přepálený historický hnus. Očekával bych, že snímek pojednávající o temném období korejských dějin, které někteří zamlčují a jiní srovnávají s holocaustem, bude k dějinnému materiálu přistupovat s větší pokorou. Místo toho si však režisér náramně libuje v doslovném zobrazování krveprolití a podobně jako pomatený tyran, o kterém sám vypráví, chaoticky přeskakuje mezi jatky a pornem. Spolu se zbytečně energickým střihem, přesycenou kamerou, uřvanými dialogy a šílenou rétorikou mě tato zvrácená velkoformátová podívaná příliš nenadchla. Byly by bývaly stačily jen náznaky. 4/10 [KVIFF 2015]

    • 9.7.2015  16:56
    Aferim! (2015)
    ****

    Výpravný film o rumunských cikánech plný rumunských pořekadel, rumunské hudby a neustálého rumunského klábosení. Jen těžko by mohl být ještě rumunštější! Ačkoli nejsem žádný expert přes místní dějiny, myslím, že rumunský národ i jeho tradice byly vyobrazeny věrně a bez předsudků. I přes téměř dvouhodinovou stopáž jsem se nenudil. 7/10 [KVIFF 2015]

    • 9.7.2015  16:40
    Tělo (2015)
    ****

    Ačkoli je téma poněkud pochmurné, ne-li přímo depresivní, režisérka s ním naložila neuvěřitelně jemně a laskavě. Trocha absurdity a lidské přirozenosti totiž vždy skvěle rozehřeje bledou realitu, do které jsou ústřední postavy uvrženy. Dobře stylizované záběry spolu s velmi slušným herectvím vytvořily perfektní klima pro hořký, místy úsměvný příběh dvou zcela odlišných figur, které k sobě znovu hledají cestu. Závěr se však dostavil příliš rychle. 8/10 [KVIFF 2015]

    • 7.7.2015  23:19
    Ztrácení (2014)
    ***

    Patologická studie známého psychologického fenoménu je zasazena do velmi příhodného prostředí. Kvůli neustálému přehlížení situace personálem puritánské dívčí školy se totiž z nudné zápletky rázem stává obrovitá záhada s rozpačitým začátkem, komickým průběhem a šíleným rozuzlením. Houstnoucí atmosféra se projevuje zejména v přírodních obrazech, kterými je snímek prokládán, a vrcholí v bleskových sekvencích, které prostřednictvím trefných analogií objektivizují emoce na plátně. I přes skvělé herectví Maisie Williams však musím konstatovat, že to mohlo být o dost lepší, kdyby film zbytečně nemátl diváka změnami tónu. V důsledku režisérka rozmělnila svůj výpravný styl do podivné amorfní směsi. 6/10 [KVIFF 2015]

    • 7.7.2015  17:19
    Mustang (2015)
    ****

    Snímek se pokouší podat autentickou zprávu o tradičním tureckém patriarchálním despotismu vůči mladým dívkám. Místy skvěle zobrazuje vesnický folklór skrze malé absurdní epizodky, ke konci však sklouzne k manipulativnímu vyjadřování a při snaze zoufale předat ústřední myšlenku ženské vzájemnosti se oddálí od uvěřitelného. Až na nepřirozené dějové figury v závěrečné části je však film řemeslně dobře natočen. Zvláště bych rád vyzdvihnul skvělou dějovou kohezi a dynamický spád vypravování. 7/10 [KVIFF 2015]

    • 7.7.2015  16:56

    Dvě zcela oddělená dějství. První intimně sleduje denní rutinu nejnižších vrstev jižanské společnosti, druhé poodhaluje oponu jakési místní nacionalistické domobrany. Jelikož nám jsou prezentovány dva nesouvisející obrazy, dalo se očekávat spojení či alespoň paralela mezi nimi. K mému zklamání se však nedostavilo ani jedno, ba ani jakákoli jiná myšlenka na závěr. Druhá strana místo toho poskytuje ryzí, předsudky nezkreslenou výpověď, která díky delším sekvencím zabíraným ruční kamerou působí téměř dokumentárně. Bohužel také ovšem zdlouhavě a prostoduše. 4/10 [KVIFF 2015]

    • 6.7.2015  23:25
    Údolí (2014)
    **

    Dlouhé, tiché, statické záběry, pohledy do prázdna, pomalu se pohybující postavy a absence dialogu - to je výrazivo, které divák snese pouze v omezeném časovém intervalu. Jakmile však vkročíme do Údolí, čas se zastaví a i pouhé dvě hodiny se mohou zdát jako věčnost. Neuvěřitelně nudný a roztahaný film se přitom snaží upoutat pozornost velmi jemnými náznaky, ze kterých vyvstane více otázek, než scénárista stihne zodpovědět. Jakási myšlenka se zde nachází, podle mého názoru však mohla být uvedena mnohem lepším způsobem. Z projekce jsem odcházel vyčerpán a zklamán. 3/10 [KVIFF 2015]

    • 5.7.2015  23:45

    Cesta do Říma začala velmi nadějně. Hned zpočátku pro mě bylo uchystáno velice příjemné překvapení v podobě skvělého retro audiovizuálu opepřeného suchým humorem, který byl vhodně dávkován a doplněn originální hrou se slovy. Snímek tak hned nabral svižné tempo a zdálo se, že jej už nic nemůže zastavit, dokud nepřišla střední část. Ta se odehrávala především ve vlakovém kupé a svojí stavbou mi trochu připomněla Dekameron. Byl by to býval i dobrý scénáristický nápad, kdyby ovšem svojí rozlohou nezabraly medailonky jednotlivých postav většinu filmu. Má pozornost v té době již byla odvedena od vzrušující loupeže a zaměřena na hledání odpovědi k otázce, proč se proboha tvůrce rozhodl přivést tolik rozličných figur na scénu, když jejich působení bylo pro synopsi zcela irelevantní. Nejhorší však teprve mělo přijít, když se místo důstojného rozuzlení dostavilo oduševnělé imaginativní vakuum, které považuji za scénáristický kiks nejvyššího řádu. Tento verdikt mě mrzí o to více, neboť tento film měl potenciál stát se hipsterskou komedií roku. Ač byl řemeslně velmi dobře vyřešen, disponoval pozoruhodným hudebním doprovodem a hvězdným obsazením, takovou fatální chybu zkrátka nemohu odpustit. 6/10 [KVIFF 2015]

    • 4.7.2015  17:57
    A co teď? (2011)
    *****

    Snímek vykresluje poetický, místy ale děsivě skutečný portrét zapadlé vesničky ležící v zemi, kde se již řadu let občané vraždí pouze kvůli odlišnému vyznání. Autorka tragikomicky konfrontuje módní náboženskou segregaci s lidským rozměrem věci skrze optiku ubohých žen, které musí po skončení bojů své druhy pochovávat. Na pacifistickou strunu zahraje v okamžiku, kdy rozličným ženštinám dojde trpělivost, spolčí se s místními duchovními a typickými ženskými zbraněmi násilnosti ukončí. S trochou nadsázky Slunce, seno a granátomet. 9/10 [KVIFF 2015]

    • 4.7.2015  17:34

    Kolik podivných náhod se musí sejít, abyste mohli podezírat vlastní matku, že není tím, za koho se vydává? A jak s ní potom naložíte? Tvůrci k oběma otázkám přistoupili vcelku nekonvenčně. Poetickou přírodní idylu dvou mladých bratrů na prázdninách prostupuje zprvu nepatrný pocit odcizení, který vlivem dalších pozoruhodných střetů získává na intenzitě i závažnosti. Toto mystérium je skvěle vybudováno a pečlivě udržováno. Ve spojení s přírodními obrazy a nevinnými hrami vytváří optimální klima strachu a úzkosti. Všechna podezření se utvrzují v závěrečné půlhodině, kdy napětí kulminuje formou zdlouhavě násilných, možná až naturalistických pasáží, které vedou k závěrečnému překvapení. Scénáristicky dobře promyšlený snímek mě zaujal zejména dobrou výpravou, hypnoticky saturovanou kamerou a dunivým doprovodem. 7/10 [KVIFF 2015]

    • 4.7.2015  01:27
    Varieté (1925)
    *****

    Zrekonstruovaná verze Dupontova Varieté je opravdovým klenotem rané kinematografie. Již klasický příběh o nevyhnutelnosti nevěry ozvláštnila zvuková složka od skupiny The Tiger Lillies. Nový audiodoprovod má vskutku na divácké vnímání filmu velmi silný vliv, jelikož kromě hudby obsahuje také zpěv, který v některých chvílích volně přechází v melodramatickou naraci až v dabing. Velice příjemný experiment. 9/10 [KVIFF 2015]

    • 4.7.2015  01:17

    Lyrická přírodní meditace nad Ruskem, jeho minulostí a budoucností, dokumentuje prostý život listonoše, od kterého se v odlehlých končinách žádá více než pouhé doručování dopisů. Film, který oslavuje vlastenectví, obyčejnost a vesnický způsob života, se může pyšnit zejména uhrančivými plnými barvami kamery a širokými přírodními scenériemi. 6/10 [KVIFF 2015]

    • 4.7.2015  01:05
    Mimo život (1991)
    ****

    Očekával jsem psychologické drama studující vztah mezi únoscem a uneseným. Bagdadi však ve svém snímku nabídl o trochu více. Kromě napínavého příběhu a dokumentace postupného bláznění hlavní postavy nám poskytl jedinečný vhled do izraelsko-palestinské války. Na jeho adaptaci mě zaujalo, že naraci konfliktu provádějí sami únosci, se kterými fotograf nedobrovolně tráví svůj čas. A právě díky jejich komentáři nezavládne při válečných pasážích úplný chaos, ba právě naopak - zobrazované hrůzy začnou nabývat děsivě racionální podoby. Naštěstí jsou tyto oblasti dávkovány velice pečlivě a často zahuštěnou atmosféru provzdušní tragikomická konfrontace hektické válečné cvokárny s prostotou lidskosti civilistů, kteří se uprostřed zabíjení snaží vést obyčejný život. 8/10 [KVIFF 2015]

    • 29.6.2015  13:34

    Ruch ulice, barvy zašlých grafitů, cizí telefonní rozhovory, rozostřené záběry do dálky skrze sklo a mříže – tyto vjemy rychle navodí ambientní, odosobněnou atmosféru. Nezískejte však pocit, že Time Out of Mind je pouze lyrickou sondou americké společnosti. To snad jen chtěl Moverman vyjádřit rozhořčení z civilní byrokracie, když nechal upovídaného bezdomovce bloumat po úřadech s kamarádem, jehož herectví bylo scénářem zredukováno na zamlklé pohledy. Možná postavil formu nad obsah, možná hledal poslání, v každém připadě mi jeho film přišel zdlouhavý a nepromyšlený. Za dvě hodiny jsem neobjevil žádný znatelný posun a měl jsem pocit, že vše skončilo stejně rozpačitě jako začalo. 5/10 [KVIFF 2015]

    • 6.6.2015  17:23

    Zatímco většina diváků nového Šíleného Maxe přijala s otevřenou náručí, já se konzervativně držím zpět. I když film opravdu dodal, co inzeroval – tedy dynamickou šílenou podívanou pro automobilové fetišisty spojenou s násilnými choutkami nejvyššího kalibru – vůbec jsem se při projekci nebavil. Hlavní potíž tkvěla nejspíš v tom, že mě ani tři scénáristé najednou nedovedli přinutit vcítit se do libovolné figury, a tak mi v průběhu filmu na nikom nezáleželo. To považuji za zásadní scénáristickou chybu, a nemohu proto na nového Maxe pět ódy a dožadovat se dalšího dílu. Uznávám, že Sealeho pouštní kamera, herecký výkon Charlize Theron a poskapokalyptické auto-serepetičky nejdou jen tak přejít a film mi i v některých chvílích vyloudil malý úsměv na rtech (nikdy nezapomenu na toho ohnivého kytaristu). To však samo o sobě nestačí. 4/10

    • 5.4.2015  21:00

    James Wan vnesl do zavedené hollywoodské série řadu změn. A přestože nedovedu jednoznačně říci, zda jí tím spíše pomohl či uškodil, seznávám, že se mi jeho výtvor vcelku zamlouvá. Film upoutal zájem veřejnosti zejména kvůli smrti Paula Walkera. Tomuto tématu bych se raději obloukem vyhnul a spíše upozornil na herectví Jasona Stathama, kterému se velice dobře podařilo ztvárnit akční postavu, i přestože nedostal tolik prostoru před kamerou. Rovněž nemá smysl rýpat se ve scénáři a hledat neoriginality, dějové či fyzikální chyby, protože těmi je film vysloveně prošpikován. Jediné, co tedy zbývá k posouzení je celkový dojem po stránce zábavní, hudební a audiovizuální, a ten je naštěstí velmi dobrý. Až závěrečný sentimentální sestřih všech dílů mi pomohl pochopit, jak rozsáhlou proměnou tato filmová série prošla. Od závodního žánru se filmy Rychle a zběsile postupně propracovaly k žánru loupežnímu, filosofii rodiny a nakously i tak neuchopitelné otázky, jako je například problém dobra a zla. Z toho důvodu si troufám říci, že tato filmová série nestagnuje, má stále světu co říci, a změna, která po tomto dílu bude nejspíše následovat, může otevřít nové a zajímavé obzory. 8/10

    • 7.2.2015  10:18

    Novodobá popelka pod taktovkou autorů Matrixu se bohužel totálně vymknula kontrole. Wachowští se zřejmě nechali unést svým fantastickým vesmírným královstvím a tak trochu pozapomněli na klíčové komponenty filmu. Jen tak si dovedu vysvětlit svojí neschopnost soucítit s hlavními postavami. Channing Tatum byl scénářem zredukován na postavu s emocionální kapacitou Terminátora, což mu vůbec neprospělo. Zvláště pak ve spojení s inertní Milou Kunis bych býval ocenil jakýkoli romantický kontakt, který by dovedl zastínit podivné okamžiky pseudo-procítěného žvatlání. Ještě hůře dopadl Redmaynův padouch, jehož se mi chtělo každou chvíli litovat. Pokud odhlédnu od scénáře a hereckého obsazení, musím vyzdvihnout kvalitu speciálních efektů a vědeckofantastických serepetiček, které nepůsobí příliš vědecky, ale rozhodně se na ně dá dívat. I tak ale ve mě film zanechal smíšené, převážně negativní pocity. Věštím mu osud Zlatého kompasu. 5/10

    • 29.1.2015  11:55
    Whiplash (2014)
    *****

    Tento komorní leč náramně ujetý exkurz do světa muzikantských stereotypů mě nejprve vyděsil, pak rozčílil a nakonec úplně vyždímal. S potěšením jsem sledoval J.K. Simmonse, který dokonale vklouznul do role brutálního Dr. House a sarkasticky zpražil kdejakého chudáka ze svého bandu. Miles Teller na druhou stranu ztvárnil roli relativně normálního paličatého kluka, který se pod Simmonsovou démonickou taktovkou začal zajímavě proměňovat. A tak hodina a půl plná soutěžení, zápolení a nečekaných zvratů vesele uběhla. A aby toho nebylo málo, vše bylo podloženo velmi lahodícím jazzem. 9/10

    • 25.1.2015  12:15

    I přes pocit malé rezervy v podobě nevyužitého potenciálu Poeova díla mi Andersonovo zpracování celkově lahodilo. Hustotu atmosféry v povídce se filmařům podařilo napodobit tak dobře, že hrůza, kterou jsem při sledování první části zažil, nepůsobila ani trochu uměle. Bohužel v závěru filmu i tato musela být přebita hollywoodským akčním klišé a zejména poslední čtvrtina na mě působila jako podivná všehochuť, v níž se klasické Poeovy figury najednou přeměnily do stereotypů současných akčních filmů. Nutno však říci, že jsem neodcházel zklamán, neboť epilog tento nedostatek téměř dovedl napravit. Herecké obsazení mi přišlo znamenité. Ačkoli jsem se těšil, že bude dáno více prostoru například Michaelu Caineovi, kamera se soustředila hlavně na Kate Beckinsale a Jima Sturgesse. I tak však musím ocenit krásnou výpravu spojenou s příjemným hudebním doprovodem, které alespoň v úvodu dodaly filmu nádech 19. století. 7/10

    • 7.12.2014  23:54

    Právě jsem zhlédl dvouhodinovou upoutávku na poslední díl a nejsem tak zklamán, jak jsem původně čekal. Samozřejmě, i tento film se mi snažil vsugerovat, že válku je možno proplakat až k vítězství, že revoluce uspěje jen s dobrým filmovým štábem a že před vojenskou výpravou je stylový outfit důležitější než dobrá výzbroj. Přes to všechno mě ale potěšilo, že třetí díl dovedl konečně překročit stín svých předchůdců tím, že se přestal centrovat kolem samotných Her a všech hloupých drobností s nimi spojených a místo nich zvolil komornější schéma, více zaostřené na psychologii postav. I zde se však dal najít zakopaný pes spočívající v bezvýraznosti většiny hereckých výkonů a obecné neschopnosti scénáristy vlichotit alespoň jednu postavu do divákovy přízně. Jediné, proti čemu snad nemohu nic namítnout, je kamera, efekty a hudební doprovod, které působí o píď kvalitněji než u předchozích dílů, zvláště pak v poslední době mnohokrát skloňovaný kus The Hanging Tree a závěrečný song od Lorde. S opatrným optimismem tedy očekávám závěrečný díl, ve kterém se snad od Francise Lawrence dočkáme dostatečně epického zakončení. Do té doby mu mohu nabídnout pouze bílou růži a 5/10.

    • 6.11.2014  00:17
    Interstellar (2014)
    *****

    Ačkoli jsem očekával čistě vědeckofantastickou zábavu, Interstellar mě zasáhnul na emoční rovině. Musím uznat, že sourozencům Nolanovým se scénář filmu opravdu povedl. Jejich příběh je výrazný, dynamický, procítěný a na konci dokonale zamotaný sám do sebe. Jeho síla stojí hlavně na charakteristickém zjevu, který McConaughey rozšiřuje, aniž by se obtěžoval s rozsáhlejší expozicí vlastní postavy. Můj obdiv si také zaslouží Jessica Chastain a Anne Hathaway, jejichž výstup byl ve správných chvílích opravdu dechberoucí. Po technické stránce nemohu filmu nic vytýkat. Nolanovi se podařilo odolat a nevyužívat epické vesmírné pohledy v každém druhém záběru. I přesto mě digitální zjevy krásného vesmíru spolu s vědecky přesnými ruchy a kontrastní hudbou Hanse Zimmera úplně uhranuly. V tomto aspektu bude Interstellar nejspíše srovnáván s Gravitací, já bych jej však spíše připodobnil ke klasice 2001: Vesmírná odysea a Spielbergově A.I. Tak či tak, bavil jsem se opravdu královsky a u závěrečných titulků jsem měl co rozdýchávat. 9/10

    • 29.10.2014  18:33
    John Wick (2014)
    ****

    Chtěl bych věřit, že John Wick je jiskrou naděje v současné temné éře akční tvorby. Film sice začíná velmi rozpačitě a neobratně, pak ale upoutá nejen úsměvným humorem, ale i kvalitní akcí. Reevesův herecký výkon mi vcelku lahodil – jeho titulní postava byla dostatečně prokreslená, lidská, ale zároveň i chladnokrevná a nemilosrdně vypočítavá. Díky těmto kvalitám jsem nakonec mávnul rukou i nad takovými kiksy, jako třeba byly úvodní pokusy o emoce nebo miniromance s bíglem. Dále jsem si liboval ve scénáři, zejména propracovanosti světa, do kterého byl Wick zasazen – ruská mafie s trezorem v kostele, zločinecký hotel nabízející služby všeho druhu, strategické hrátky zabijáků, to všechno mě jen dále přesvědčovalo o skutečnosti celého Wickova světa. V neposlední řadě mě snímek oslovil z hlediska stylu, který spojil vybledlý design prostředí s pestrobarevnou noční kamerou a syntetickou hudbou, která dokonale sedí k některým bojovnějším scénám. Snad to bude stát za druhý díl! 8/10