CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 25.9.2014  12:07
    Equalizer (2014)
    ***

    Snímek mě zabavil, při jeho sledování jsem se však nemohl ubránit pocitu, že nevyužil svůj plný potenciál a upadl do jakési stylové nerozhodnosti. Na jedné straně se Fuqua snaží naplnit formát obvyklého akčního béčka, film ale trochu spontánně inklinuje k civilnímu dramatu á la Bourne. Tento fenomén prostupuje celým filmem, nejmarkantnější však je ve chvílích, když se hlavního protagonisty umírající mafiáni vyptávají, co je on vlastně zač. Místo typické drsňácké hlášky, kterou byste od béčka čekali, tam McCall jen stojí a kouká, jakoby tu větu někdo těsně před natáčením vyškrtnul ze scénáře. Kromě této významné vady, která ovlivňuje především střih a dynamiku, však nemám moc dalších připomínek. Film je zajímavý hlavně hereckými výkony Denzela Washingtona a Chloë Grace Moretz, kterou jsem do závěrečné scény málem nepoznal. Potěšila mě také stínová kamera a velmi decentní hudba. 6/10

    • 4.9.2014  13:47

    To se často nestává, že by druhý díl šel po krku prvnímu. Sin City však i ve dvoutřetinovém režisérském složení dovede uhranout. K formě nemám výhrad – ponurý černobílobarevný obrazový fetiš okořeněný osobitou animací, noirový béčkový střih, extravagantní noční scenérie, psychologické interní monology a plno krve a násilí k tomu – vše do sebe krásně zapadá. Z kvalitních hereckých výkonů profituje zejména ústřední epizoda s Joshem Brolinem a Evou Green. Objevem filmu se však pro mě stal Dennis Haysbert, na jehož zjev jen tak nezapomenu. Trochu mě zamrzelo, že zbylé epizody jsou trochu upozaděny a zdají se být scénáristicky nadbytečné. Možná je šlo trochu více provázat, to už ale opravdu hodně hnidopiším. Pravdou je, že dobrou práci odvedli téměř všichni před i za kamerou a nové Sin City stojí za výlet do kina. 8/10

    • 4.8.2014  23:19

    Do třetice bohužel žádná sláva, Postradatelným zkrátka došel dech. Ve třetí inkarnaci se Rockymu dostala pod ruku opět sehraná parta osvědčených bouchačů. Zdá se mi však, že pod taktovkou Patricka Hughese se nedaří vydojit tu kvalitu, které byl v předchozích dvou dílech přehršel. Část starých osvědčených postav odešla a zbytek je z naprosto neznámých důvodů zatlačen do kouta. Mezi nováčky je odzbrojující padouch Mel Gibson, ale i ukecaný a nanervyjdoucí cirkusák Antonio Banderas. A potom tu je ještě banda neznámých mlaďochů, kolem kterých se točí většina filmu a kteří i přesto nikoho nezaujmou. Scénář je napsán poněkud nesmyslně, což jen podtrhuje beznadějnost některých akčních scén. 5/10

    • 4.8.2014  22:32

    Zazobaný Marvel tentokrát chytře vsadil na starý dobrý situační humor. Díky němu se Gunnovi Strážci Galaxie bezesporu odlišují od konkurence, která mi teď v porovnání připadá až pateticky vážná. Zloduši prý táhnou víc – a takto jsou nám jednotlivé postavy i představeny. Nic víc než zločinci, kteří sledují své vlastní nízké zájmy. Pro mě však bylo velmi zábavné sledovat, jak neskutečné okolnosti svedou tuto podivnou partu dohromady a donutí je spolupracovat na něčem dobrém. Čert ale vem epický příběh o záchraně galaxie – Gunn této šablonovité zápletky využívá hlavně k tomu, aby si udělal legraci ze sebe, z postav, z příběhu a snad i z celého žánru. Díky tomu se snímek perfektně odlehčuje a nenudí. Nutno ještě podotknout, že technicky je vše bezchybné. Zvláště pak musím pochválit krásné speciální efekty a fenomenální osmdesátkový soundtrack, který jsem hned po projekci musel mít. 8/10

    • 24.7.2014  00:22
    Holubice (1960)
    ***

    Lyricky silný snímek vytváří prostřednictvým rozličných symbolů a metafor velmi hustou poetickou atmosféru. Výprava je na můj vkus dosti statická, herecké výkony jsou ryzí a přímočaré. Scénáristicky mi přišel snímek vcelku fádní. Zaujal mě ale magicky uhrančivý vizuál Čuříkovy kamery, jehož intenzitu ještě umocňuje postmoderní hudební doprovod Zdeňka Lišky. Jako celek pro mě Holubice byla těžkým soustem, které jsem musel dlouho převalovat v ústech a ještě dlouho potrvá, než jej zcela strávím. 6/10

    • 19.7.2014  12:33

    Po prvních negativních kritikách jsem od Transcendence příliš mnoho neočekával, i tak jsem ale byl hořce zklamán. Film zbytečně roztahuje děj půlhodinového konverzačního pořadu do dvou dlouhých hodin. Aby se divák nenudil, vyplňuje Pfister přidaný čas Morganem Freemanem, švenky na hi-tech datacentra s děsivě problikávajícími monitory, umělou lovestory s Rebeccou Hall, nudně filosofickými konverzačními scénami a Nolanovskými přelety po přírodě. Tyto záběry mají bohužel spolu s extrémně předvídatelnou zápletkou přesně opačný efekt, než by si režisér přál, a tak jsem byl nucen většinu filmu prozívat. Johnny Depp se před kamerou narychlo otočil jen na začátku a pak až úplně na konci a v obou případech od něj nebyla vidět žádná velká snaha o věrohodný herecký výkon. I když vizuálu (který nese viditelnou stopu Christophera Nolana) nemohu moc vytknout, scénář, herci i střih jsou hluboko pod průměrem. 5/10

    • 13.7.2014  20:01

    Cynicky láskyplná encyklopedie žárlivosti, vzteku a pomsty se skládá ze šesti dějově izolovaných epizod, které by mohly platit za samostatné krátkometrážní filmy. V každé z nich se Szifrón rozhodl mučit obyčejného člověka neuvěřitelně nešťastnými náhodami, dokud z něj nevyrobí zakomplexovanou a pomstychtivou bestii schopnou čehokoliv. Nutno říci, že co se stane potom, je vždy zobrazeno velmi syrovým a bezprostředním způsobem, kterému zároveň nechybí pořádná dávka humoru. Nejvíce se mi líbil procítěný příběh o Ing. Dynamitovi, nejméně ukecaná historka o mladém autovrahovi a dlouhé vyprávění o (ne)šťastné svatbě. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 13.7.2014  19:33

    Ačkoli byl film natočen jako adaptace velmi originálního příběhu, vůbec mě neoslovil. Třicetiletá Kumiko uniká od nudné práce a rodiny, která na ní klade jen samé povinnosti, k dobrodružnému hledání pokladu, který někde někdo zakopal ve filmu, jenom proto, že byl opatřen nálepkou: "This is a true story." Problém mám zejména s formou narace - film exponuje mnohem více informací, než potřebujeme znát, a v důsledku tak působí staticky, indiferentně a nudně. Zellner se to sice snaží zachránit škatulkou "indie" a celkem zdařilou interakcí mezi postavami v Americe. Mě to však nepřesvědčilo a navíc pro mě čas plynul mnohem pomaleji. Kamera i zvuk bohužel také žádná sláva, jediným zajímavým aspektem tak zůstává herecký výkon hlavní představitelky. 4/10 [KVIFF 2014]

    • 13.7.2014  19:03

    Podivná komedie, dokumentující postupnou přeměnu bankovního účetního ve vášnivého zlodějíčka s Kafkovským vzezřením. Na snímku mě zaujaly osobní zpovědi jednotlivých postav, kterými je protkána hlavně první polovina filmu. V té druhé se spíše soustředíme na osobní zápolení mezi zlodějem a řezníkem. Zvláštní jsou také filosofické debaty o vlastnictví, které zloděj vede se svým morálnějším otcem. Snímek tak získává určitý politický podtext a vyznívá jako levicově nakloněná kritika společnosti. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 11.7.2014  22:09

    "Sněhoborec" byl pro mě velmi silným flmovým zážitkem. Co se zprvu tvářilo jako čistokrevná sociální balada, proměnilo se nakonec v pestrobarevný sci-fi / steampunk zážitek zavdávající si v pohádkovosti s Karlíkem a továrnou na čokoládu, v morálce s Matrixem a v bojovnosti s Hunger Games. Film spočívá z většiny v tom, že postupně prolézáme vagóny čehosi, co dovede tisíckrát přebít nejvyrumělkovanější sen každého šotouše. Po cestě pozorujeme bídu i luxus, krásu i ohavnost, upřímnost i pokrytectví až nakonec dokráčíme k velkým opancéřovaným dveřím, za kterými náš vyvolený Neo zjistí děsivou věc. Tento snímek mě i přes svou délku naprosto uchvátil dokonalým audiovizuálem, originálním a svižným scénářem a překvapivě kvalitním hereckým obsazením. Navrch toho všeho přidávám půl hvězdičky za české cameo v sauně. 9/10 [KVIFF 2014]

    • 11.7.2014  18:07
    Malej Quinquin (TV seriál) (2014)
    *****

    V celovečerním uvedení působí seriál poněkud natahovaně a snesl by drobné zkrácení. Jinak mu toho ale moc nevytknu. Scénář je prakticky vidláckou detektivkou, vyprávěnou jako prázdninové dobrodružství "drzého smrada" Quinquina a vyšetřování dvou dokonale tupých policistů, z nichž jeden nápadně připomíná retardovaného vesnického Columba pofrancouzsku. Kamera i střih na mě působily až realisticky strnule a vzdušně. Počet narážek na duševně choré, černé a muslimy mi přišel přinejmenším podezřele vysoký. 9/10 [KVIFF 2014]

    • 11.7.2014  17:42
    Todo modo (1976)
    ****

    Mysteriózní bunkrová psychodetektivka s prvky extrémního křesťanského moralismu se snaží o socialistickou kritiku zkorumpovaných společenských vazeb mezi mocnými a jejich deformovaného nahlížení na obyčejný svět. Kvůli přílišnému soustředění na konkrétní vraždy však snímek vyznívá trochu jinak a dopadá spíše jako nábožensky ujetý mix Fantomase a Čtyři vraždy stačí, drahoušku. I přesto se však jedná o originální a napínavý film, který mě u plátna udržel až do poslední minuty. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 10.7.2014  23:40

    Zákaz kouření mi svým námětem připomněl Hru s Michaelem Douglasem. V tomto snímku se ovšem nad naším hrdinou nevznáší pouze temný stín polozločinecké organizace sledující každý jeho krok, do koktejlu je navíc přimíchána koňská dávka čistě kapitalistického ega, orientálního nadpřirozena a občasných bollywoodských tanečních výstupů. Abych to shrnul, první polovina filmu se mi moc líbila díky pečlivě načasované situační komice, nadhledu a originální expozici. V té druhé byl film na můj vkus příliš natažený a moc se zabýval odvykacím psychadelickým raušem, který ve spojení s kryptofašistickými tendencemi pana Kashyapa doslova "vyhladil" část pointy příběhu. Celou dobu se mi ale líbila technická forma, od progresivního střihu až po barevné hrátky a všemožné kontrasty mezi jednotlivými prostředími. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 10.7.2014  17:46

    Tento šílený film na mě zanechal stopu na velmi dlouhou dobu. Jedná se o zásah do soukromí vyschlého malíře, který začne postupně propadat podivným představám o nymfomanické komtese Wandě, která v jeho domě zemřela kdysi za války. Čím dál surovější fantasmagorie začnou zabírat stále větší část Leonardova života a spolu s tím se nekontrolovatelně začnou stírat dějové roviny. Vyvrcholení je silné, nesmyslné a alespoň pro mě nepochopitelné. Celý film je doprovázen experimentálním zvukovým podkladem od Ennia Morricone. 5/10 [KVIFF 2014]

    • 10.7.2014  17:28

    Růžový šum vypráví romanci dvou přestárlých hrdliček z kolumbijského zapadákova. Jeho scénář je přímočarý a typově předvídatelný, takže jej vůbec není složité prokouknout už někdy v půli filmu. Vydržet až dokonce se však pro mě stalo výzvou. Film je totiž neuvěřitelně zpomalený, působí těžkopádně a úplně postrádá dynamiku jako celek. Střih je vláčný, některé záběry jsou čistě atmosférické, film si často pohrává se zvukovými kulisami a ambientním šumem. Výsledný zážitek přesto nebyl zas tak nudný, jak bych očekával, a to zejména kvůli kvalitním hereckým výkonům představitelů ústředních figur, kteří i přes velmi strohé dialogy dovedli k divákovi přenést hodně informací. Kromě toho mě také uchvátila kamera, která každý záběr proměnila v pečlivě komponovaný obraz, za který by se nemusel stydět kdejaký umělecký fotograf. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 9.7.2014  23:23
    Fair Play (2014)
    ****

    Po delší době jsem narazil na další slušný kousek skomírajícího československého filmového průmyslu. Velmi se mi líbil původní námět, scénář však působí na můj vkus trochu přímočaře, zvláště pak ve spojení s poněkud průměrnými hereckými výkony. I přesto bych ale rád ocenil hlavní myšlenku a důležité morální dilema, které svým uměleckým počinem Andrea Sedláčková připomněla. Rád bych také vyzdvihl dokonalou realističnost celého příběhu, která jde ruku v ruce s velmi střízlivým a chladnokrevně objektivním vykreslením přidušených osmdesátých let a všudypřítomného totalitního režimu. To také souvisí s tmavou, kontrastní a studenou kamerou, která se v mých očích stala téměř bezchybnou. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 9.7.2014  15:04

    Kafkovsky temné drama začíná nevysvětleným zločinem, který se postupem času projasňuje formou vzpomínek a podivných záblesků z minulosti. Petri v průběhu filmu krásně ilustruje, jak italská policejní tradice, trocha přirozené autority a pečlivá manipulace s lidmi mohou ochránit vysokého komisaře před spravedlností i navzdory jasným a zdrcujícím důkazům o jeho vině. Na konci spatřujeme, jak může taková přílišná koncentrace moci vést k nesmyslu. V tomto snímku je Petri mistrem napětí, věcí nevyřčených a nálady okamžiku. Jedinečným je také hudební podklad Ennia Morricone, který používá originální technické efekty. 9/10 [KVIFF 2014]

    • 9.7.2014  14:42

    S grácií a vřelostí pravého Itala nám Pif vypráví odlehčený příběh o mladém Arturovi, který svým uličnictvím trumfne i Mikulášovy patálie. Pifův filmový jazyk je elegantní a souvislý, přesto nepostrádá vtip a na správných místech se brilantně vyostřuje. Od poloviny dále však Artur dospívá a s ním se bohužel umírňuje i doposud hravá dětská optika, kterou jsme na mafiánské Palermo nahlíželi. Film končí poctou všem mrtvým strážcům zákona, které jsme během filmu měli tu čest periferně zahlédnout. I když v této komedii Cosa Nostra slouží spíše jako historická kulisa a do příběhu zasahuje jako nespoutaný přírodní živel, rád bych ocenil, jak dobrosrdečně a vesele Pif příběh vyložil. Typickou ukázkou této cynické nátury je třeba scéna, kde mafiánský boss s upřímnou bezprostředností radí jinému mafiánskému kamarádovi, že aby si mohl vzít svojí vyvolenou dívku v souladu s pravidly Rodiny, musí nejprve odkráglovat jejího tatínka. Právě díky tomuto ironickému a bezstarostnému stylu jsem si po delší době v kinosále odpočinul a zároveň se dobře pobavil. 9/10 [KVIFF 2014]

    • 9.7.2014  01:40

    Co film ve svém titulu inzeruje, to se mu i daří dodat. Miroslav Krobot zkrátka natočil frašku o nijakosti zapadákova, která diváka ukolébává pozvolným scénářem a ubíjí svým ryzím vidláctvím. Ačkoli je v ní humor na několika pečlivě izolovaných místech přítomen, není příliš propracován a bohužel má úrovní blíže k trilogii Slunce, seno, ... Po nadějně střižené upoutávce přiznávám, že jsem zklamán. 5/10 [KVIFF 2014]

    • 8.7.2014  18:30

    Olga Sommerová natočila po všech stránkách skvěle vyváženou biografii, mapující osobní i umělecký život Marty Kubišové od šedesátých let až po současnost. Jsem potěšen, že dokument postavu Kubišové příliš nepřibarvoval, naopak divákovi otevřeně předložil fakta jejího životního příběhu včetně všech vzestupů i pádů. Toho Olga Sommerová dosahuje hlavně prostřednictvím kvalitního výběru archivních záběrů, které se přirozeně střídají s dobře dávkovanými rozhovory a temně působícími záznamy StB. Vše je odlehčeno jemně cynickým humorem Marty Kubišové a prokládáno lahodící dobovou hudbou, kterou film rozhodně není předávkován. 9/10 [KVIFF 2014]

    • 8.7.2014  17:57

    Po smíšených pocitech z prvních nepříliš pozitivních kritik mě tento snímek vcelku příjemně překvapil. Jeho narace má spíše charakter obsáhlého rodinného alba, které procházíme stránku po stránce za doprovodu vyšinutého hlasu vypravěčky. Když se nakonec dobereme k její osobě a jejímu životnímu příběhu, odezní pocit skoku do neznáma a jednotlivé střípky rodinné historie, doposud zbytečné, začnou působit jako koherentní poselství. Po technické stránce je film zpracován kvalitně - animace má bezesporu svůj styl, který se vyznačuje originální kombinací stop-motion fotografie s prostou kresbou. Také mě zaujalo, jak film pracuje s barvami a stíny. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  22:11
    Norsko (2014)
    ***

    Norsko mě příliš nezklamalo. Uhrančivě zabarvená kamera si hraje se stíny a spolu s rytmem osmdesátkového diska působí na diváka jako drogové opojení. O to méně byl bohužel kladen důraz na herectví nebo scénář, který je možná originálně ujetý, ale také trestuhodně bez smysluplného konce či pointy. 5/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  15:52
    Maria Stock (studentský film) (2013)
    ***

    Síla tohoto snímku je především v poetické atmosféře, kterou kolem sebe vytváří. Scénář jsem rozhodně nepochopil celý a myšlenka za ním mi bohužel také uniká. 5/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  15:47

    Andreii Gruzsniczkimu se podařilo i s černobílým arzenálem vykreslit věrohodný portrét rumunského totalitního aparátu pomocí takřka dvouhodinové ilustrace jedné z mnoha epizod. Díky pozvolnému scénáři, pečlivě vloženým pauzám a častému prokládání pohledů můžeme nerušeně sledovat postupné snažení obou stran a plně nasát těžkou atmosféru osmdesátých let, zahuštěnou špinavými praktikami místní tajné policie, které Gruzsniczki chytře postavil do kontrastu s lidskou osobností a pak také s nespornou matematikou. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  15:24
    Vrah (1961)
    ***

    Svojí atmosférou a provedením mi Petriho Vrah připomněl Kafkův Proces v adaptaci Orsona Wellese. Zaujalo mě především, že po technické stránce je snímek dokonale prostý, celkové působení filmu je však až rafinovaně komplexní. Nemohu také opomenout skvělý výkon Marcella Mastroianniho v hlavní roli. 6/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  00:28

    Myslím, že se Wajdovi podařilo tímto snímkem důstojně zdokumentovat život Lecha Walesy a jeho rodiny. Podobně jako například ve snímku Občan Havel je zde kladen důraz hlavně na Walesovo věčné zápolení se zločinným režimem Polska, reprezentovaným především tajnou policií. Je až zvláštní, že i v tomto rozložení nachází Wajda prostor pro jemný situační humor, kterým se film příjemně odlehčuje. Přesto bych chtěl podotknout, že závěrečná třetina mi přišla poněkud chaotická a nepřímočará. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  00:19

    Nadějný námět bohužel potopila příliš stylizovaná umělecká forma. Snímek na jednu stranu pracuje velmi zajímavě a téměř hypnoticky s archivními materiály. Výsledek však má podobu roztaženého, černobílého, němého filmu s vypravěčem, u kterého se musí divák hodně snažit, aby neusnul. Samotná pointa je navíc až pateticky jednoduchá a dala by se odvykládat několika větami. 4/10 [KVIFF 2014]

    • 7.7.2014  00:10
    Klauni (2013)
    ****

    Klauni jsou typicky českým hořkosladkým svědectvím o tom, jak s lidmi dovede život zamést. Hlavní atrakce, totiž trio Kaiser-Lábus-Flamand, podavá velmi ucházející výkon. Má pozornost se však během projekce stočila od herců a scénáře k samotné formě snímku. Zaujal mě například dabing Didiera Flamanda, který je v dnešní době tak trochu retro. Rád bych také zmínil dynamicky stavěnou konstrukci celého díla, která k divákovi promlouvá ve vlnách. To všechno ve mě pomohlo vzbudit dojem, že Klauni jsou i přes ohrané téma vcelku originální tvorbou. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 5.7.2014  20:38
    Mnich (2014)
    ***

    Z hlediska scénáristického u mě Mnich bohužel neobstál. Příběh o starém nemocném opatovi a zoufalém Zawanovi, který je ochoten udělat vše, aby mu pomohl, je přeci jen až příliš prostý a ani vložená cukrátka jako například iPod uprostřed džungle, vyoperovaná opatova varlata nebo propichování pohledy mezi Zawanou a vesnickou dívkou ho nespasí. Na druhou stranu na mě snímek zapůsobil po smyslové stránce. Dalo by se totiž říci, že z technického hlediska jsou jeho podstatou především dílčí obrazy - místy možná příliš meditativní a neprovázané, jindy naopak až nesourodě propojené. Vždy však dokonale nabarvené a perfektně ozvučené. A právě díky těmto dojmům jsem v kinosále vydržel až do konce. 6/10 [KVIFF 2014]

    • 5.7.2014  18:20
    Olga (2014)
    ****

    Jankův životopis Olgy Havlové konzervativně čerpá z rodinného archívu a přímých svědectví jejích přátel. Originálním prvkem filmu se stalo zapojení rozsáhlých materiálů StB, které ovšem někdy příliš rychle zabíjejí pointu, ke které by třeba divák sám dříve či později došel. Přesto bych rád ocenil jemné náznaky z mocenského pozadí a typický disidentský humor devadesátých let, který na plátně reprezentuje především dobrosrdečná osoba Václava Havla. Celkově se mi nejvíce líbilo, že se Miroslavu Jankovi podařilo zmapovat osobnost někdejší první dámy velmi metodicky a vyváženě. 8/10 [KVIFF 2014]