CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 8.11.2013  20:42

    Druhý Thor mi udělal radost. Jako sequel je trochu teatrálnější, akčnější a epičtější, to je asi dnes již samozřejmé. Touto kombinací se mi však překvapivě trefil do vkusu mnohem více než první díl. Filmu opět herecky dominuje Chris Hemsworth. Nemohu ale také přejít úžasného Toma Hiddlestona, který si během několika minut získal celé publikum, a krásnou Natalii Portman, která zde bohužel upadla do jakéhosi scénáristického zákrytu. Scénář je obecně dosti temný a spíše rozvíjí fantasy mytologii Marvel univerza po vzoru konkurenčního Man of Steel. Film je technicky řešen dostatečně kvalitně a kromě uchvacujících CGI nabízí i hezky postavenou kameru a příjemně epickou hudbu. Jediné, co mě tedy nutí srážet skóre, je epizodovost celého filmu. Po vzoru amerických sitkomů se totiž na konci vracíme přesně tam, kde jsme začali. A tak by celý film vlastně mohl být dvojdílem stejnojmenného televizního seriálu. Přesto si ale stojím za svým – málokdy si oblíbím sequel více než originál. 8/10

    • 6.11.2013  10:26

    Plán útěku nám opět představuje duo stárnoucích drsňáků, tentokráte v breakout stylu. Divák se může těšit na smyslný úvod, stať plnou zírání po hi-tech superkobce a padnoucí finále, které je bohužel vytlačeno natahovaným epilogem. Nikoho asi nepřekvapí, že film sám o sobě bez ústředních protagonistů za moc nestojí. Není to ani tak neoriginalitou námětu jako spíše tuctovostí scénáře a jemně podprůměrným řemeslem. Na druhou stranu ale zase nemohu zanedbat přínos tak silného obsazení, jako je Schwarzenegger+Stallone. Ti si každou vteřinu spolu upřímně užívají a Håfström moc dobře ví, jak je na plátně zužitkovat. Terminátor například po delší době vezme do úst rodný jazyk. Sly zase trousí narážky na Rockyho a Ramba kudy chodí. Za vyvrcholení můžeme považovat akční orgie Schwarzeneggera s proklatě těžkým kalibrem ve slow-mo. Snímek jako celek navozuje jemnou nostalgii na osmdesátky hraničící s guilty pleasure ostřílených mazáků. Když odhlédnu od všech tech školáckých chyb, musím uznat, že jsem se při sledování dobře bavil. 8/10

    • 30.10.2013  11:43

    Navzdory nízkým očekáváním jsem se celkem dobře bavil. Film je sice plný debilních vtípků, americké stupidity, násilného zjednodušování a hollywoodské komerce. Na druhou stranu je na něm ale také vidět, že se při natáčení bavili i sami tvůrci. Proto je mnohem zajímavější sledovat různá camea a narážky na jiné filmy, než se zajímat o samotný příběh, postrádající jakoukoli originalitu, koncepci i téma. 5/10

    • 17.10.2013  13:28
    Don Jon (2013)
    ****

    Joseph Gordon-Levitt mě neustále překvapuje. Jako Don Jon se ukázal nejen jako dobrý herec, ale i jako kvalitní režisér. Jeho snímek je upřímný, smělý, plný emocí a jemně sarkastického humoru. Synopse je šablonovitá, díky živé formě ale nepřestane bavit, ani když se děje přesně to, co jste očekávali. Po herecké stránce film nemá chybu. Scarlett Johansson si svojí roli vysloveně vychutnala a Julianne Moore mě příjemně překvapila. Technické řešení je bezchybné a minimalistické. Ukázáno je jen to nutné, forma nijak neruší obsah, na druhou stranu jej také skvěle doplňuje. Gordon-Levittova prvotina se zkrátka povedla. Je jen škoda, že jí na konci trochu necitelně utnul. 7/10

    • 12.10.2013  23:40
    Gravitace (2013)
    *****

    Gravitace je svým způsobem jedinečná. Hned od počátku zaujme velmi precizní kamerou, dokonale zpracovanými efekty a strhujícími zvuky, které svou kvalitou a realismem přebíjejí i takový audiovizuální požitek, jako je Sunshine. Jak ale čas ubíhá, divák stále plesá nad bezchybnou formou a ani ho nenapadne, že navzdory neutuchajícímu vzrušení Gravitace postrádá jakoukoli vyšší myšlenku. Od začátku jde jen o únik do bezpečí a nalezení stability. Z herecké stránky je film výhradním dílem Sandry Bullock, která musela podat vyčerpávající výkon, takže ani po devadesátiminutovém sólu diváka neomrzí. Kromě ní však úžasnou roli ztvárnil i George Clooney, kterého bych si býval přál na plátně vidět o trochu déle. Podtrženo, sečteno: svojí Gravitací monsieur Cuarón vybočil z blockbusterové šablony a natočil hollywoodský hit postavený na realismu, okamžiku a niterní evoluci hlavní protagonistky. Natolik komplexní podívanou se vyplatí vidět jedině v kinosálu. 9/10

    • 11.10.2013  00:09
    2 zbraně (2013)
    ****

    Islanďan Kormákur v Texasu nelenil, nasál mexický drogový odér a připravil pro nás guilty pleasure roku, které navíc úžasně obsadil. Duo 2W (Washington-Wahlberg) si sedlo naprosto dokonale a tvoří solidní základ pro zábavnou řežbu. Ta začíná nesměle a poněkud šablonově (za všechny zmíním např. Rychle a zběsile), má ale zajímavý scénáristický zvrat a opět trochu okoukané vyvrcholení. To mě ale vůbec nezklamalo právě díky formě, kterou Kormákur pro 2 zbraně zvolil. Bad-ass gesta, drsňácké hlášky, vzrušující akce a občasné machrování – to vše příjemně děj okoření a občas i vyloudí úsměv na tváři divákově. Musím také hodně pochválit technickou stránku produkce, která podle mě velmi kvalitně celý film podkresluje a proti které nemám žádných výhrad. Na druhou stranu se mi trochu zdálo, že ten samý génius Kormákur neodhadl dobře timing celé věci. Střed filmu mohl být rozhodně kratší a finále zas o ždibec delší. Také mě dost zamrzelo, když se Bill Paxton a Paula Patton před kamerou jen ukázali a pak zase ustoupili do zapomnění. To ale nevadí, třeba se v sequelu dozvíme víc. 2 zbraně jsou povedenou, vtipnou a zábavnou buddy-akcí, kterou stojí za to vidět. 8/10

    • 9.10.2013  01:16
    Zmizení (2013)
    ****

    Pan Villeneuve má určitě talent, podle mě ale tento kus zkazil. Námět byl originální, scénáristické pojetí ještě originálnější a nebýt několika neobratných zaškobrtnutí, mohla se z tohoto embrya vyloupnout pětihvězdičková kráska. V první řadě mě zklamal Hugh Jackman, který ač se před kamerou producíruje o sto šest, zůstal upozaděn perfektním výkonem Gyllenhaalovým. Vedlejší role mi připadly až příliš postranní a ploché. Možná by se bývalo hodilo krapet více uvěřitelných emocí. Řemeslně mám výhrad také dost – celé dějové prostředí mi připadlo jaksi překombinované. Zahuštění atmosféry protažením filmu možná zafungovalo, přebíjelo se ale s zvláštně desaturovanými filtry a stacionární scénickou kompozicí. Výsledkem byla nuda v Brně a vyrumělkovaná kamera. Filtrů bych se zbavil, nekonvenční úhly ale chválím. A hudba, ta zas na mě působila hodně minimalisticky a levně. Zmizení je nekonvenční drama, které vás strhne silným realistickým příběhem a originální zápletkou. Je to plnokrevný thriller, u kterého je opravdu atmosféra v sále tak hustá, že by se dala krájet. Na druhou stranu ale má pár nehezkých vad na kráse, kvůli kterým působí místy zvláštně, nejistě až neurčitě. 7/10

    • 4.10.2013  23:48

    Žánr Western je již dávno mrtvý, to ví i Verbinski. Tímto dílkem tedy ani tak nekope do mrtvol, jako spíše navazuje na post-westernové dědictví Kovbojů a vetřelců. Hlavní atrakcí filmu je samozřejmě Jack Sparrow, který však vyměnil loď za vlak, šavli za revolver a s vizáží Jokera se potuluje pouští a blbne vesele dál. Jeho partner Armie Hammer působí herecky indiferentně a spíše je ve filmu proto, aby mu dokončoval věty. Příjemně mě také potěšila Helena Bonham Carter, která se prostě musí objevit v každém Deppově filmu. Jinak je herecké obsazení bohužel slabota. Scénáristicky je snímek koktejlem Zorra, Pirátů z Karibiku, Vinnetoua a Návratu do budoucnosti III. Příběh je přesto vcelku originální, je však vyprávěn příliš zdlouhavě. O akční scény sice není nouze, film ale i tak trvá přes dvě a půl hodiny a řada dějových kliček podle mě mohla pryč. Konečným pocitem diváka tedy není ani tak nuda jako spíše vyčerpání. Jinak ale proti snímku nemám z řemeslného hlediska žádných výhrad. Kamera pana Bazelliho se povedla přímo extrovně a hudba Hanse Zimmera opět nezklamala. Mou pozornost také strhl Burtonovský svět piraňa-králíčků, divných koní a polomrtvých havranů, který si Johnny Depp zřejmě přinesl s sebou. Shrnutí: Osamělý jezdec je osobitou, dobře míněnou zábavou, která se v žádném případě nesnaží imitovat staré kovbojky. Slouží spíše jako další svět, který Johnny Depp poctil svojí ikonickou přítomnosti. Bohužel ale krachuje na příliš dlouhé stopáži a nekvalitním ztvárnění podpůrných postav. 7/10

    • 27.9.2013  22:57

    V zápletce nápaditě podobné filmu Oko bere vytvořil Brad Furman zajímavou podívanou, věrně opisující pseudo-mafiánské praktiky naroubované na svět hazardu 21. století. A aby to nebylo nudné, sem tam utrousil akční scénu a připepřil cynickým vtípkem. S finesou jako z Dannyho parťáků vykresluje kontrast mezi zaplivaným skladištěm a Gatsbyovským večírkem, poodrhnuje závěs a ukazuje nám Bena Afflecka jako miliardářského křížence Bruce Wayna a Tonyho Starka (jaké správné načasování) s jemně zločinnými tendencemi. Scénář se povedl na výbornou – ačkoli má film silnou tematickou konkurenci, odlišuje se dostatečně a rozhodně nepůsobí ploše. K ústřednímu duu nemám žádné herecké výtky. Nutno ale poznamenat, že film je víc o Affleckovi než o Timberlakovi, což je asi dobře. Mařenka Arterton jen chvílemi projde kolem, žádný dechberoucí výkon. Je tu ale ještě ten cynický humor a kvalitní soundtrack, kvůli kterým jsem vážně uvažoval o pěti hvězdičkách. Závěrečný verdikt: nikoli béčko, nýbrž bé plus. 8/10

    • 20.9.2013  22:53
    Hellboy (2004)
    ****

    Slušné komiksové béčko vznášející se nad hranicí tří a čtyř hvězdiček. Je vidět, že del Toro měl komiks rád, a tak i Perlmanův Hellboy působí dobře zahraný a příjemně cynický. Přesto mi ale připadá trochu indiferentní a nedotažený. Výsledkem je nejisté žánrové přešlapování mezi konverzačním románkem a akčním guilty pleasure – na jednu stranu byste chtěli vymlátit všem těm příšerám mozky z lebek, předtím vás ale zaujala i pohledná Selma Blair a její milostný trojúhelník; a tak je to pořád tam a zpět. Scénáristicky jinak nemám větších připomínek. Pokud tedy bez problémů strávíte celý jemně za vlasy přitažený příběh, provedení vás nezklame. Chválím hlavně kameru, CGI, masky a výkon Johna Hurta. 7/10

    • 19.9.2013  10:46
    Riddick (2013)
    ***

    Po mistrovské jedničce a bláznivé dvojce působí třetí Riddick jako návrat ke kořenům. Jezdí na kvalitní Diesel přepumpovaný béčkovým testosteronem s CGI zviřátky. Tím ale všechny mé pochvaly končí. Scénáristicky je to jemně navlhčená Černočerná tma (opět) říznutá Vetřelcem a několika dalšími filmy. Twohymu vyčítám především ůvodní voice-overovou půlhodinku a totálně zprasený konec. Kamera je jemně nezáživná a CGI působí místy levně a uměle. Třetí díl zkrátka nastavuje správný směr, potrvá ale ještě jeden, dva filmy, než se dostaneme zpátky na úroveň jedničky. 6/10

    • 1.9.2013  15:24
    Solaris (2002)
    ***

    Meditativní vědeckofantastický snímek, který donutí k zamyšlení. Zápletka je velmi dramatická, téměř psychologická. Technicky je ale velmi prostá, a tak potravu pro diváka tvoří spíše její ozvěny. Velmi solidní výkon podal George Clooney, dobře k němu zapadla i Natascha McElhone. Vizuální stránka mne zaujala, nepovažoval bych jí však za zvláště výjimečnou. 6/10

    • 30.8.2013  23:22

    Posmrtní Krotitelé duchů ve westernovém aranžmá pro nenáročné mě celkem zklamali. Očekával jsem méně přihlouplou zábavu s větší propracovaností a menším podílem klišé. Režisérsky se jedná o naprostý úlet, scénáristicky extrémně neoriginální. První hvězdičku dávám za téměř přirozenou chemii dua Reynolds-Szostak, druhou za Jeffa Bridgese a Mary-Louise Parker. 4/10

    • 28.8.2013  23:39
    Elysium (2013)
    ****

    Originální námět obratně zabalený do vizuálně chutné sociální balady. Film táhne dopředu hlavně Matt Damon, který se na roli zřejmě pečlivě připravoval. Jeho protivníkem však ve skutečnosti není až tak Jodie Foster, ale neznámý Sharlto Copley z D9. Neill Blomkamp se při kompozici hodně soustředil na klíčový prvek kontrastu – uhlazený designový zámek Elysium vs. lidnaté zasmrádlé podzámčí. Hltat hezké interiéry a CGI dokáže každý, já si ale navíc cením realistické bídy budoucnosti, která nepůsobí příliš uměle či patetizovaně. Synopse samotná je zajímavá a asi i skutečnější než ledaskde, místy ale doplácí na krkolomnost a vyžaduje trochu filmovější dotek. Hlavním problémem je však vložená romance, která je prosta emocí a postrádá osobitost. Finále je epické i citlivé, rozuzlení je ale dalším učebnicovým příkladem syndromu zoufalého scrénáristy s mesiášským komplexem. Elysium je zkrátka hezká podívaná, která žel bohu trpí několika školáckými chybami. 7/10

    • 24.8.2013  22:50

    Dokonalý herecký výkon Anthony Hopkinse a Jodie Foster. Drama okamžiku, smrtelné napětí a suspenze emocí. Ve finále je atmosféra tak hustá, že se skoro dá krájet. Tomu říkám dokonale vytěžený námět! 9/10

    • 24.8.2013  01:06
    Podfukáři (2013)
    ***

    Podfukáři jsou moderní adrenalinovou honičkou jako vystřiženou z Iluzionisty či Brownových knih. Mysteriózní flashbacky, postupné slepování jednotlivých kusů skládačky a nečekané rozuzlení na závěr. Akorát že ne tak úplně. Po bezchybném antré totiž začne filmu docházet dech. Mark "Langdon" Rufalllo (pořád duchem nepřítomen) je stále všude pozdě, a to i přes veškeré akční spěchání diváka časem omrzí. Aby situaci zachránil, přispěchal pan Leterrier s krátkým románkem, který ovšem krachuje na tom, že Mélanie Laurent nedovede pořádně ztvárnit emoci. A tak, ač se Morgan Freeman s Michaelem Cainem snaží seč můžou (a že se snaží), herecky už film nevzkřísí. Soustřeďme se tedy spíše na zápletku. Ta začíná dosti originálně, její rozuzlení je ale klasickým exemplářem scénáristické bezradnosti – zoufalého pokusu o uzavření příběhové linie, jež se vymkla kontrole. Zbývá tedy už jen technické zpracování, proti kterému nemám vůbec nic. Zvláště pak kamera se povedla výtečně. To je ale bohužel asi tak všechno. Musím přiznat, že jsem byl trochu zklamán a možná i podfouknut. Pokud by si tým scénáristů ukousnul trochu menší sousto, mohlo to dopadnout mnohem lépe. 6/10

    • 21.8.2013  12:20

    Sem tam nějaká ta historická událost pro uvěřitlenost, jinak bezúčelné bitky zabalené do směšně závažného obalu. Kdyby Bekmambetov zahrál spíše na strunu guilty pleasure, mohlo to dopadnout jako Jeníček a Mařenka. 4/10

    • 20.8.2013  23:12
    Kick-Ass 2 (2013)
    *****

    Tento film mohl dopadnout buď hodně dobře nebo hodně špatně. Nyní už mohu s úlevou prohlásit, že jsem zažil opravdový Nářez. Ještě rychlejší, ještě vtipnější, o hodně krvavější a mnohem drsnější - to si může Kick-Ass 2 hrdě vytknout do štítu. Obsazení bylo opět perfektní. Hodně prostoru dostala dospělejší Chloë Grace Moretz, která se role Hit-Girl zhostila mnohem barvitěji, a tak kromě bezchybných bojových scén a bad-ass hlášek od ní vidíme i velmi solidní emoce. Jim Carrey, který byl jedním z lákadel, mě také nezklamal. Jen snad mohl zůstat na plátně o trochu déle a nevypařit se hned po třech scénách. Scénáristicky je snímek až překvapivě kohezní. Stejně jako v prvním dílu, i zde je vyprávěn příběh podle komiksu, což tvůrce drží na uzdě, a tak film rozhodně neskončil přepálený. Jedinou slabší částí byl snad krátký fekál-exkurz do amerických dívčích high-school seriálů, který ovšem měl své opodstatnění a uspokojivé vyústění, takže jej Wadlowovi klidně odpustím. Na druhou stranu oceňuji zasazení do reality a těch pár hořkých momentů. K samotnému zpracování nemám námitky. Kamera i hudba dopadly úžasně - adrenalinový střih se střídá s kvalitními komiksovými kresbičkami a do toho navíc hraje Jessie J, co víc si můžeme přát... Kick-Ass 2 je originální, smělý a má své poselství. Nelpí příliš na předchozím dílu, ani neuhýbá šíleně stranou. Zkrátka, je více než srovnatelný s jedničkou. 9/10

    • 18.8.2013  21:57

    Obyčejně sice romantiku nevyhledávám, herecky mě ale tento film zaujal. Duet Michaela Douglase s Annette Bening byl přinejmenším působivý, zvláště pak v kombinaci s politickými intrikami opepřenými přijemně neobratným humorem. S těchto motivů skládá Reiner mozaiku, která ačkoli ctí pravidla klasické hollywoodské romance, zároveň působí nesmírně civilně a nevyrumělkovaně. Snímek se také může chlubit jemně přepísknutou infuzí pravého amerického vlastenectví a typickým prezidentským sociálním moralismem. Výprava dokonalá, interiéry se povedly. 7/10

    • 16.8.2013  22:13
    Iron Man 3 (2013)
    ****

    Třetí železný muž poněkud vybočuje ze šablony určené předchozími díly. Jeho příběh je totiž mnohem komplexnější, než by se z upoutávek zdálo - dokonce až tak, že vyžaduje prolog v podobě několikaminutového voice-overu, což není nikdy dobré znamení. Scénáristé dějovými zvraty zrovna nešetřili a s dynamikou je to také jak na houpačce. Tím ale negativa vesměs končí. Herci se tentokrát povedli, a to jak senilní Kingsley, tak nezničitelný Pearce. Robert Downey Jr. ale samozřejmě hraje prim. Návrat arogantního excentrika, chemie s G. Paltrow i dětinské intermezzo s T. Simpkinsem mě potěšily. Když ale přišla nespavost a panické záchvaty hrůzy, bylo zle – tento styl mi prostě k Robertovi jaksi nepasuje. Finále bylo originální (super-Pepper zaujala), i když nakonec vyústilo v jedno z klasických superhrdinských klišé. K technickému zpracování nemám připomínek, snad bych jen stříhal trochu agresivněji. Podtrženo, sečteno: trojka není o nic dospělejší, je zkrátka jiná. A nebýt roztahanosti a jisté zmatečnosti, mohla být snad i lepší než oba předchozí díly. Nakonec ale dle mého názoru získává čestné místo na půli cesty mezi nimi. 8/10

    • 11.8.2013  22:06

    Nízkorozpočtový Trosečník Forrest Gump z Indie mě příjemně překvapil. Navzdory knižní předloze rozhodně netrpí typickými syndromy. Místo toho se může chlubit pozvolnou dynamikou, solidní dějovou kohezí a dokonalými CG-zviřátky. Pan Miranda si zřejmě vůbec dal za kamerou záležet a ve spolupráci s kolegy ze speciálních efektů pro nás připravil nezapomenutelnou a uchvacující podívanou hraničící s vizuálem Avataru. Tímto mu skládám velikou poklonu. Dost práce však bylo také odvedeno před kamerou - Sharmův herecký výkon je (s výjimkou nudnější expozice) na vysoké úrovni, zvláště pak když uvážíme, že polovina filmu je jen o něm a virtuálním tigrovi, kterého si při natáčení musel domýšlet. Režisérsky je film zvládnutý dobře - nemám výhrad. Moc se mi také líbí scénáristický obrat na konci. 9/10

    • 10.8.2013  00:11

    Designová výprava do amerického podsvětí 19. století s pomstychtivým DiCapriem v čele. Film je sám o sobě velmi dlouhý a některé scény působí vinou nešikovného střihu nataženě. S výpravou si tvůrci zřejmě vyhráli, exteriéry ale kulisami připomínají značku "barrandovský plast". Ačkoli příběhová linie diváka upoutá, dějové odbočky po chvíli omrzí, a tak jediným, co shledávám na ucházející úrovni, je herecké obsazení. I když Leo funguje dobře, hlavní postavou je ve skutečnosti Daniel Day-Lewis. Jemu zřejmě role kníratého řezníka sedla až do takové míry, že se z něj stal maskot filmu, kterého nám je paradoxně na konci líto zabít. Náš hrdina Leonardo se mezitím snaží vybočit z Titanikové šablony mladého nezkušeného králíčka. Většinu filmu ale zamračeně zírá mimo kameru a přestože tu na chvíli vznikne jistá chemie mezi ním a Cameron Diaz, dělá dojem, že se zajímá jen o pomstu, což mi na něj typově nesedí. S lepším DiCapriem a svižnějším scénářem by se jednalo o plné 4 hvězdičky, v tomto podání ale musím trochu ubrat. 7/10

    • 6.8.2013  18:19
    Red 2 (2013)
    *****

    Po prvním dílu jsem nevěřil, že duo Hoeber může přijít s něčím ještě šílenějším, aniž by se vyhnulo debilitě. Nutno říci, že jsem se mýlil. Dvojka je velkolepější a hvězdnější, rozhodně ale neztrácí dech a v jádru se stále podobá jedničce. Staví hlavně na prominentní sestavě, ujetých vtípcích Johna Malkoviche a kvalitní porci akce, která přichází hned z několika stran. Větší rozpočet je celkem znát, zvláště pak na destinacích, na kterých si pan Chediak doopravdy smlsnul. Snímek však v žádném ohledu kvůli přebytku financí neztrácí úroveň. Kdybych mu měl něco vytknout, byla by to až přílišná snaha hrát si na skutečný spy-film. Rozšafně excentrická jednička přece byla dobrá a hlavně originální, tak proč to měnit? Přesto ale musím uznat, že RED 2 je velmi příjemnou akčně laděnou zábavou. 9/10

    • 6.8.2013  00:36

    Starověký sci-fi epos dost neobratně našroubovaný na Černočernou tmu, která byla úplně o něčem jiném. Snímek se může pyšnit novou, dosti šílenou mytologií, velkolepými scénami, bohatšími efekty, Judi Dench a úplně odlišným klimatem, které ani špetkou nepřipomíná ten noční horor skupinky ztroskotanců s tajemným Riddickem. Z něj je teď bájný bojovník-polobůh, který jako jediný stojí v cestě všemu zlu. Kde já jen podobnou zápletku slyšel? Twohy bohužel z nadprůměrné jedničky odstranil vše zajímavé a prázdné místo zaplnil extrémně klišovitou a absolutně vysušenou PG-13 zápletkou na úrovni Beowulfa. Zůstal už jen ten Riddick, se kterým celá série stojí a padá. V tomto ohledu ale Diesel funguje překvapivě dobře a většinu filmu drží nad vodou svými hláškami a bojovými scénami. Bez něj by to byla o hvězdičku horší zábava. 5/10

    • 30.7.2013  21:23

    Ach jo, zase další promarněná šance. Forster mohl mít na svědomí tak úžasný trhák, místo toho se ale spokojil se zadumaným hybridem Resident Evilu a I Am Legend. Omezující knižní předloha mu zřejmě nesedla a řada klidnějších scén na to doplatí. Jakmile se ale objeví zombíci, úroveň zábavy prudce vzroste. Akční bitky, velkolepé honičky i plíživé hororové momenty jsou zkrátka dovedeny do dokonalosti. To si vysvětluji jako režisérskou snahu přílišnou "knižnost" vyvážit. Na jednu stranu dobrý tah, vedlejším účinkem je ale dynamika rozhoupaná jak na horské dráze. Podezřele nezranitelný Brad Pitt sice celkem táhne, s dlouhými vlasy ale vypadá spíš jako rakouský eko-aktivista. A zbytek hereckého osazenstva prakticky spíše zaclání nebo umírá, žádné překvapení se nekoná. Scénář je natahovaný a prošpikovaný klišé, finále je originální, přesto vyčáchlé. Musím však ocenit kameru a hezky realistický portrét post-apokalyptického světa dnešní doby (pokud o něčem takovém lze vůbec hovořit). Konečný verdikt: kdyby se Forster mohl zbavit želízek, které mu spisovatel Brooks ukoval, mohla to být pětihvězdičková zábava. 7/10

    • 19.7.2013  00:33

    Lepší a smysluplnější než jednička, technicky dokonalejší a pro diváka mnohem sledovatelnější. Bohužel je to ale stále ta samá hovadina jako dřív. Formát zůstal také podobný: sem tam nějaké ty nerealistické hi-tech hračičky, horský zasněžený spektakl, pořádná porce výbuchů a přestřelek, ninja souboje s mečem i bez a na závěr samozřejmě veledůležitý nukleární zápas o budoucnost svobodného světa. Tím ale všechny podobnosti končí. Nová herecká sestava totiž výrazně pozměnila styl filmu – už totiž nepůsobí tak kýčovitě a komixově jako přechozí díl. Většina původního castu je pryč, a tak více prostoru dostává původně upozaděné trio "Rock"-Cotrona-Palicki, které navíc podpoří – jaké to příjemné překvapení – důchodce Willis. Díky němu se atmosféra odlehčí, snímek nabere spád a hlavně chybějící bad-ass. Když člověk nepřemýšlí, může se klidně dívat. Pro inteligentní diváky bez vypínače mozku je to však ztráta času – poznáte je podle dvou hvězdiček. 6/10

    • 17.7.2013  23:04

    Čekal jsem tisící recyklaci patetického patriotismu jako v Olympus Has Fallen – nikdy jsem se asi nemýlil více. Emmerich se tentokrát odvázal a po prvních 30 minutách nudné expozice odpálil bombu, která celý snímek přetavila do zvláštního koktejlu Die Hard, Policajta z Beverly Hills a guilty pleasure hraničícím s parodií sama sebe. Nacházíme tedy Channinga McClana, jak v usmoleném tílku prochází Bílý dům se samopalem v ruce společně s Barrackem Foxxem, který po rychlém vystřízlivění z vážnosti prezidentování obuje Jordans a hodí se do pohody. Společně se schovávají, utíkají, procházejí úžasně vybavenými místnostmi a hlavně drsně zabíjejí ikonické padouchy. Co víc si můžeme přát? Například malou přechytračelou Joey King a.k.a. Chloë Moretz 2., nerozhodnou a panikařící vládu, která jmenuje dva nové prezidenty v jedné hodině, nejtrapnější product placement všech dob, trapného hackera nebo nejkýčovitější únik kulce desetiletí. Tento film zkrátka nabízí vše, jen si nemůžete být jisti, jak moc vážně to s vámi Emmerich myslí. Když ale po tolika vtipných drsňárnách nechá vše zachránit malou holčičkou mávající prezidentskou vlajkou před rozbořeným Bílým domem ve slow motion, máte jasno.... – O třídu výš než Olympus Has Fallen a svým osobitým humorem neodolatelné. 9/10

    • 17.7.2013  12:43

    Russelova adaptace bohužel trpí klasickým syndromem knižního filmu. Jemně rozevláté, dynamicky neurčité a nevyhrocené pojetí příběhu způsobí v divákovi podvědomý pocit nejistoty a nedůvěry k materiálu. Ten je však rychle zatlačen nejprve Cooperovou bláznivou etudou a poté mistrně ztvárněným romantickým tandemem s Jennifer Lawrence. Jak ale čas ubíhá, pomalejší spád opět vyvolá otázku, zda opravdu nešly některé scény vyřešit lépe nebo úplně vypustit. Závěr snímku mě uspokojil, šlo z něj ale podle mého vytěžit mnohem více zvláště po technické a dynamické stránce. Kromě hereckých výkonů také chválím nepříliš kýčovitou obyčejnost prostředí a příjemný a nevtíravý soundtrack. Abych to shrnul: herecky je film naprosto úžasný, kazí to ale trochu roztahaný scénář. Proto dávám silné 4 hvězdy. 8/10

    • 10.7.2013  00:02

    Okoukaná americká vlastenecká pýcha s dlouhými shoty na národní chlouby, srdceryvnou hudbou k rozpárané vlajce a patetickým klišé "we will rebuild" na závěr. Pominu-li však hlavní dějovou linii, je z toho celkem obstojná a adrenalinem nabitá akce, ve které si Butler úspěšně hraje na Johna McClana. Eckhart je prezident na houby a Yune působí drsně, ačkoliv má lepší pokerface než Kristen Stewart. Jedinou hereckou protiváhou jim je pouze Morgan Freeman, který nikdy nezklame. Scénář je totálním rip-offem většiny Smrtonosných pastí, je jen obohacen o prezidentskou tematiku, opepřen dnes již klasickou nukleární zápletkou a aktualizován do 21. století skrze novodobou korejskou krizi. Film je technicky řešen kvalitně, zvláště se mi moc líbila noční stínová a denní barevně vyvážená kamera. Patriotický soundtrack bych ale přitlumil. Výsledkem je slušná a nenáročná zábava, od které nic než akci raději nečekejte. Amerikanofobům a umělcům nedoporučuji. Yippie-kai-yay! 6/10

    • 6.7.2013  23:05
    Miele (2013)
    ****

    Povedený debut - Valeria Golino umí dle mého soudu nejen dobře hrát, je z ní ale i dobrá režisérka. O kontroverzním tématu vypráví chytře jen skrze "obrazy z praxe" a divákovi velkoryse ponechává svobodu úsudku. Aby však snímek nepůsobil příliš prázdně, zaplňuje prostor portrétem charakteristické a přesto velmi ztotožnitelné postavy, jejíž optikou na celou záležitost nazíráme. Pohledná Jasmine Trinca v tomto ohledu odvádí úžasný výkon a pečlivě modeluje i ty nejjemnější charakteristiky hlavní protagonistky. Od dokumentu se ale Valeria vzdálí, když rozehraje velmi mělkou a subtilní zápletku se zdravým sebervrahem Carlem Cecchim, kterou kromě zvláštního zajiskření mezi diametrálně odlišnými postavami využije i k naraci filosofické stránky hlavního tématu. Jak podružně a nedůležitě však tento příběh začne, tak i skončí. Tentokrát ovšem s meditativním pozastavením a pozvolným epilogem. Kromě výše zmíněného mě také velmi potěšila kamera, zejména extrémně statické záběry kontrastující se záběry v pohybu. A k "empétrojkovému" soundtracku jen dodám, že Miele má dosti osobitý hudební vkus, který se mi vůbec nepříčí. 8/10 [KVIFF 2013]