xxmartinxx

xxmartinxx

Martin Svoboda

okres Nymburk


Twitter: MartinSvoboda91
Facebook: martin.svoboda.14606
Instagram: marsv91

208 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 37 73 109 145
    • 23.5.2020  00:53
    Awoken (2019)
    *

    Fakt špatný. Technicky nezvládnutý od svícení po účesy, herecky i co do budování postav a konfliktů toporný, bez náznaku atmosféry. Místy to bylo zjevným rozdílem mezi tím, co si to o sobě myslelo, a co to bylo, až úsměvný. Když ten bondovský padouch na konci hezky vysvětlil svůj stejně nudný jako dlouhý plán, tak mě až překvapilo, že tak chabý scénář měl vůbec někdo potřebu Philipsovi dovolit realizovat.. Závěrečný souboj ve vášnivějším předčítání byl ale tak pitomý, že mě ke konci trochu vytrhl z letargie.

    • 21.5.2020  19:38
    Veliká (TV seriál) (2020)
    ***

    Je to jako by někdo vzal Favoritku, hodil ji do vody a deset hodin louhoval, pak scedil a servíroval. A je to... prostě to je. Chybí tomu jakákoliv nuance a vše je tak prvoplánové a povrchní, jak jen může být. Ale místy to je roztomilé a zábavné. Rozepíšu se tu ale o něčem trochu stranou: I když u filmů a seriálů zpravidla nevyžaduju historickou věrnost, mám morální problém s tím tou konkrétní situací, kdy je existující osoba zobrazena jako zlá prostě pro lenost vypravěčů. V The Great to je až absurdní. Petr III byl coby dítě oběť týrání a do dospělosti si hrál s hračkami. Jako panovník ale zavedl řadu pro Rusko nezvykle liberálních reforem - zrušil mučení i tajnou policii, podporoval vzdělání. Potom, co byl zmrzačený neštvovicemi a jeho ambiciózní a už tak nalomená manželka ho neshledávala atraktivním, jí byl svržený a zavražděný. V tomhle seriálu je zobrazený jako šovinistický sociopatický ignorantský egomaniak. Nemám problém s tím, že jedna z hlavních dějových linií je založena na tom, že má Petr III komplexy z toho, že nestačí čerstvému odkazu svého otce Petra Velikého, přičemž Petr Veliký ve skutečnosti nebyl jeho otec, ale dědeček, a mezi jejich vládami bylo šest jiných panovníků. Nevadí mi, že tu má Petr III vycpanou svou matku, která měla zemřít relativně nedávno a její výchova v něm zanechala hluboké stopy, i když ve skutečnosti zemřela matka Petra III tři týdny po jeho narození a neměl s ní tedy žádný vztah. Samozřejmě mi nevadí moderní vystupování a jazyk postav. Vadí mi ale, že celá epizoda je věnována tomu, jak dává Petr mučit svůj dvůr, když historický Petr mučení plošně zakázal - tady už nejde jen historickou nepřesnost, ale něco, co mi přijde zákeřné. Upřímně řečeno nechápu, když faktograficky nic krom aktu svržení manžela manželkou neodpovídá historickému předobrazu, že nebyla zvolena fiktivní jména. (Navíc mi přijde nepraktické pro popově feministický seriál zvolit událost, kdy je z možná slabého, ale rozhodně ne zlého člověka děláno všehoschopné monstrum, aby se na něm mohla utiskovaná Kateřina vyřádit bez pocitu viny.) Osobně bych považoval za lepší, kdyby ten seriál sledoval ruské panovníky, kteří neexistovali, než když sleduje ruské panovníky, kteří neexistovali, ale dává jim jména skutečných lidí, kteří s nimi nemají nic společného. Jde o bezohlednost ve jménu zábavního produktu, druhořadého vývaru lepšího filmu. Tohle sice nepromítám do hodnocení, protože z principu pořád zastávám, že filmy a seriály nemají žádnou povinnost vůči dodržování reality, ale v případech analogických s tímto mám dost velký morální problém. Protože jestli ten seriál bude úspěšný, tak si široká veřejnost nahradí oběť vraždy a týrání a člověka, o jehož charakteru není známo nic negativního, jakousi karikovanou zrůdou. A to mi prostě taky nepřijde v pořádku z principu. Takže dva principy proti sobě... Je to víc problém života toho seriálu jako média ve společnosti - kdybych věděl, že mediální gramotnost veřejnosti je dost vysoko na to, že budou všichni chápat, že z toho nemohou nic vyvozovat, byl bych klidnější. Ale tím si nejsem jistý. Nevím, jak se k tomu všemu postavit. PS: Je vtipné, že si v desáté epizodě dělá Petr legraci z francouzštiny, když myslím, že je celkem obecně známé, že celý ruský dvůr mluvil až do poloniny 19. století francouzsky a rusky umělo jen služebnictvo. Tvůrci tohohle seriálu ale očividně neví, že angličtina protagonistů nahrazuje francouzštinu, ne ruštinu. PPS: Zeptejte se schválně sami sebe, když o seriálu, kde jsou desítky, možná stovky historických nepřesností a je založen na tom, že je v něm historie uchopena stylizovaně, někdo jako tu jednu věc, která mu vadí, vyjme, že je tu "přenegrováno". Co to nevyhnutelně o tom člověku říká?

    • 17.5.2020  00:12
    Butt Boy (2019)
    ****

    Je to naprosto stupidní. Absurdní. Nejsem fanoušek oceňování těhle bizár filmů, protože mi přijde, že se hodně snaží zamaskovat bezradnost nějakým gimmickem. Ale Butt Boy je svou všeobjímající demencí jedinečný filmařský statement, jehož existence je hodnotným vyjádřením ke stavu celé západní civilizace. Protože film o chlápkovi, který si v důsledku krize středního věku začne strkat do zadku tužky, ovladače, psy, děti a nakonec i policejní vyšetřovatele prostě musí být o něčem hodnotném, jinak to není možné. Označení tohohle filmu jako sci-fi je legrační - zajímalo by mě, co tu má být vědeckofantastický aspekt? Možná nám tím distributor chce říct, kam spějeme? Baví mě, že ten film jde naprosto neironicky vykládat jako alegorii hned několika věcí, ale zároveň se tak moc vysmívá jakékoliv "vážnosti" tím, jak hyperseriózné vše podává, že vlastně vůbec nevíte, co si máte počít. Člověk si připadá jako idiot jen proto, že se dobrovolně a vědomě rozhodl to sledovat. Byl snad záměr tohle divákovi říct? Mělo mi po heroickém závěru dojít, jaké nesmysly chci běžně sledovat? Radši tomu dám vysoké hodnocení, abych nějak čas s tím strávený legitimizoval a dal najevo, že to chápu. Takže Cornack nade mnou vyhrál? Asi vyhrál!

    • 14.5.2020  21:53
    Survivor: Winners at War (TV pořad) (2020)
    ****

    Tohle ať rozhodně nečte nikdo, kdo není divák Survivora. Kdo nepatří k těm pár lidem, kteří ho u nás sledují, nemůže chápat, co se právě událo. 40. série je něco jako Avengers: Edgame světa reality TV. Vyústění 20 let svého času největší televizní události (je neuvěřitelné, že první sérii sledovalo naživo 50 milionů lidí - tak obludná mediální událost už asi nikdy nevznikne, rozhodně ne v televizi), která postupně zajela do kolejí a sice ztratila svůj prominentní statut, vybudovala si ale pevné diváctvo a jemu dává dvakrát ročně neustále složitější a komplexnější hru. To je samozřejmě i kámen úrazu; hra je poslední roky už tak složitá, že ji prakticky nejde vměstnat do čtyřicetiminutových epizod, takže mizí dřívější budování silných narativů i postav a důsledné sledování procedury soutěže - dnes se musí volit řada efektních zkratek a bohužel stále častěji vyznívají série hluše, protože i pro pravidelné diváky je prakticky nemožné se jednak plně zorientovat a jednak navázat vztah s postavami. Není náhoda, že nejlepší části jsou scény uvolňované navíc na Youtube, které ukazují banálnější momenty života mimo hlavní hru. To jsou nejsympatičtější okamžiky, které uchovávají, čím byl Survivor před dvaceti lety, a je smutné, že do televize se paradoxně nevejdou, pokud má být aspoň trochu pochopitelné, co se vůbec děje. 40 tedy pořád trpí na přebujelé twisty - EoE je naprostá ztráta času, tokeny mě obtěžují zrovna tak. Fetišizmus nesmyslných "big movez" likviduje jemněji vybudované vztahy. (Nikdo mi nevymluví, že vyidolovat Sandru byla ze strany Denise fatální chyba, která prakticky pohřbila její šance vyhrát. Ale Sandra určitě udělala tu chybu, že si myslela, že Denise se zachová logicky, a vzala to jako samozřejmost, i když velká část činů je samozřejmě motivovaná emočně. A z toho pohledu je vyidolování Sandry triumf.) Ale přesto tahle série na základní rovině funguje, protože pracuje s 20 z nejvýraznějších postav, které byly za těch 20 let vybudovány (i když mi hodně chyběli Todd, Fabio, Mike a i ten Rich. I bych věděl, za koho je vyměnit. Z ženských vítězek v důsledku nižšího počtu máme skoro všechny, zamrzí hlavně ta Tina, zvlášť když se tak moc chtěla vrátit). I když Survivor nekončí, nesla se tahle řada ve znamení dovyprávění dějových linií, uzavření příběhů, protože někteří hráči s legendárním statutem se rozhodli tuhle příležitost využít k rozloučení. Takže samozřejmě šílená nostalgie, která na mě ve velké míře fungovala. Bostona Roba rád nemám, tahle řada mi potvrdila proč, když ze svého tábora vysál jakékoliv náznaky pozitivní nálady plus dokázal, jak rigidní a nefunkční je jeho styl hry, pokud nemá extrémní štěstí. Ale je to přece jenom člověk, který tenhle pořad do značné míry reprezentuje. Celý jeho život, včetně jeho ženy a dětí, je přímým důsledkem téhle gameshow, což je svým způsobem fascinující. Takže když se slzami v očích opouští hru, nese to v sobě prostě něco skutečně silného. Je to připomínka toho, jak absurdně pohlcující umí tenhle stupidní pořad být pro lidi na obou stranách obrazovky. Je to asi i argument, proč mu pořád ještě věnovat pozornost. I když bych byl rád, kdyby se v něm několik věcí změnilo. Bylo hezké, že Probst uznal, že show i on sám byli v minulosti sexističtí - ale nemělo by zapadnout, že to není věc prvních řad. Při pohledu na posledních cca. sedmi let je dnes Survivor sexističtější než kdykoliv dřív. Sice už se ženy nesvlékají za jídlo jako v roce 2003, ale zase prakticky nemají šanci hru vyhrát. Z posledních 15 vítězů je 12 mužů - to je prostě absurdní. Zvlášť když před tím byl počet mužů a žen v čele vyrovnaný. Nikdo se nemůže ani tvářit, že to je náhoda, pokud nemá nějaký způsob, jak popřít základní principy matematiky. Nepochybuju o tom, že nikdo z produkce neudělal záměrné rozhodnutí, jehož cílem bylo uškodit ženám. Jde zkrátka o kusé volby upřednostňující fyzickou a mechanickou hru alfa-hráčů. Což jsou v drtivé většině případů muži. Celé se to dalo do pohybu zhruba v době, kdy dvakrát za sebou prohrál přitroublý sociopat Russel Hantz, kterého si zamilovali zastydlí edgelordi a vydali se na křížovou výpravu za ukřivděné superhráče, s čímž Probst podle náznaků vnitřně souzněl. (Hodně černým bodem historie Survivora je kyberšikana Natalie White, která byla prakticky vyštvaná z komunity. Sandra, která si o rok později prošla tím samým, je naštěstí jiná nátura, než aby se jí dotkl sebevětší zástup idiotů.) A tak se prostě začala hra nenápadně posouvat. To je ale pokrytecké a nemorální řešení. Pokud by přepsali stanovy hry a obsadili výhradně zábavné agresivní muže, bylo by to problémové z jiných důvodů, ale bylo by to míň úlisné než na oko inkluzivně obsazovat různé typy lidí, ale nastavit hru tak, aby mohli vyhrát jen někteří z nich. Pokud zkrátka pořad obsazuje stejný počet žen a mužů a avizuje rovnocennou šanci na vítězství - a historicky to je dosažitelné -, tak nemůžou být najednou pravidla přenastavena tak, že ženy prakticky přestanou vyhrávat. Survivor je tu opět mikrokosmem společnosti - vkládá woke scény řešící feminismus a sebenaplnění, ale jeho systém je co do rovnosti naprosto rozbitý. Nejvíc mě baví, když někdo vytáhne "přežije ten nejsilnější" - bavíme se tu o situaci, kdy byla změněna pravidla soutěže tak, aby zvýhodňovala konkrétní typy hráčů, takže argumentovat nějakou "přirozeností" v jakémkoliv smyslu je prostě tupé. Ze všech změn, co jsou potřeba, tohle bych asi pořešil jako první. Závěrem: V důsledku překombinované hry a nesmyslných twistů tahle série těžko může dosáhnout stejné kvality jako Čína, HvV, MvX, Cagayan a většina z prvních dvaceti řad, v kontextu poslední pětiletky je ale hodně dobrá. Žádnou mojí topku to nenabourá, ale jako závěr téhle části ságy a reminder jednoho z největších televizních fenoménů uspokojivé. 75 % PS: Názory na nikoho jsem moc nezměnil, s výjimkou Adama, který mě dřív moc nezajímal, ale tady jsem si ho hodně oblíbil. Zlepšil jsem si i názor na Wendella, který občas působil jako "nejnormálnější člověk v obsazení" a jeho poznámky upozorňující na absurditu dění okolo byly hodně sympatické. Jsem nadšený, že tolik lidí docenilo Sophii, pro mě to byla jedna z vstupních favoritek a mých oblíbenců. Naopak jsem se nedokázal naladit na vlnu Michelle/Jeremy dua, kterému propadl minimálně celý Reddit. Jo a teda nikdy by mě nenapadlo, že bych mohl na konci sezóny fandit Sarah - ale že její edit v minulých sériích byl dost nekompletní a je jiná hráčka, než se zdá z televize, jsem už věděl. PPS: #QueenStaysQueen samozřejmě. Sandra nepřestala drtit do posledního okamžiku - jsem rád, že někdo našel odvahu vykašlat se jim na ten nesmysl s EoE a ještě na sociálních sítích trolluje nejnesnesitelnější část fandomu. Až vyrostu, chci být jako Sandra ve všech ohledech... jen možná pohyblivější.

    • 11.5.2020  10:06

    Nečekané překvapení. Nenápadně vytříbený film, který dokáže s pomocí ostrého osvětlení a několika chytře zvolených nápadů vykomunikovat komplexní příběh muže, o jehož svatozář nechceme přijít, i když se hroutí před našima očima. Že byl zvolen finanční podvod namísto třeba #metoo skandálu, je dobré v tom, že velká část lidí z ideologických důvodů považuje odhalení sexuálního skandálu za něco, co by v žádném případě nemělo pověsti a postavení člověka uškodit, takže tím, že konflikt Bad Education působí méně kontroverzně, není odváděna pozornost. I když implicitně se to samozřejmě nevyhnutelně vztáhne k mnoha kauzám od C.K. po Gibsona. Vyjadřuje se to ale i k důvěře v systém, dokonce se najdou i nějaká intimnější témata, Jackmanova postava je svojí neuchopitelností (může být čímkoliv od chudáka přes padlého hrdinu až po sociopata) až hypnotizující a vynikající práce filmařů s dávkováním informací to hodně buduje - v tomhle ohledu je v tom filmu několik velmi nečekaných voleb, které pro mě dělaly sledování nesmírně zábavným a zneklidňujícím zároveň. Vešlo se toho dovnitř celkem moc a já to rozhodně nečekal, protože s Finley nemám nejlepší zkušenost. Ten film nemůžu dostat z hlavy. PS: Myslím, že důvod celkem nemastného přijetí ze strany širšího publika je očekávání komedie, kterou evokují i trailery. V tom filmu je hodně cynicky úsměvných momentů, ale rozhodně to není komedie - převládající emoce jsou negativní, konflikt zakomplexovaného antihrdiny místy vyvolává až existenciální tíseň. Naprosto chápu, že někdo, kdo si ten film pustil na základě kampaně s představou, že se bude smát a bavit, je z toho zmatený a zklamaný, ale samozřejmě to není chyba toho filmu - je ale asi dobré na to upozornit. Někdy je hodně těžké opustit škatulku, kterou jsme pro film připravili, a když do ní nepasuje, vnímáme to jako chybu. Proto je lepší dopředu si přerovnat očekávání.

    • 10.5.2020  08:10
    Z (2019)
    ****

    Sympatických 83 minut - ani scéna navíc. Velmi intenzivní, velmi dobře natočené. Nepřekombinované, soustředěné, zhruba všechno, co tam potřebuju mít, tam mám.

    • 8.5.2020  02:29

    Říkal jsem si celou dobu, co mi na tom nesedí. Historická událost, kterou to řeší, je pro mě osobně zajímavá, reprezentuje hodně o americké společnosti a konzumní společnosti, médiích a zábavní tvorbě obecně. Ale prostě ne - ten film mi něčím vadil i přes tolik působivých a podnětných okamžiků. Jako možné vysvětlení mě napadá, že i když řeší komplexní téma, tak je zároveň trochu absurdní, jak smrtelně vážně bere kauzu, že jedna stupidní televizní soutěžní show byla zfixlovaná. Tím, jak chladně a samozřejmě to je v tichém šoku z toho, že tak nemorální produkt mohl vznikat, se ten film paradoxně stává součástí problému - protože mýtus očekávání skutečných hodnot v něčem tak banálním živí. A pokud je poctivosti televizní soutěže přikládána tak mamutí váha, mělo by to být nějak vyargumentováno - jaké hodnoty to má vlastně v tomhle kontextu reprezentovat? Ale nemyslím, že to ten film dělá. A vzhledem k tomu, jak zcizený je od všech klasických prvků jako "protagonista" ve prospěch toho, aby bylo zastřešující téma v popředí, je docela problém, že mi to přijde nakonec dost naivní, nesebereflektivní a sebedůležité. Ve smyslu těch současných memů "we live in society". Když na konci ve zpomaleném záběru sledujeme smějící se publikum ve znamení toho, jak strašné je, že se lidé baví u NEPOCTIVÉ (!!!) televizní soutěže, tak jsem si jen říkal, co si Robert Redford myslí, že hrozného to má o společnosti říkat, a co mu dává právo pohoršovat se nad lidmi, kteří se prostě dobře baví u něčeho, co beztak nemá žádnou hodnotu bez ohledu na autenticitu či neautenticitu soutěžního aspektu. Ne že by na celém tom procesu nebylo co ke kritizování, naopak, ale myslím, že tenhle film si to celé zarámoval tak absurdně, že funkční reflexe není schopný.

    • 6.5.2020  03:10
    The Wretched (2019)
    ***

    Hodně dobrý výběr herců, fajn atmosféra, ale chtělo by to lepší scénář. Je to velká škoda, protože mě bavily ty postavy (především vážně díky sympatickým a dobře expresivně a přitom ne přehnaně vedeným hercům, než že by byly dobře napsané) a přál bych jim lepší věci k dělání. Tenhle teen-horor, kde se strašení mísí s dobrodružstvím a komedií o dospívání, může být fajn a celkový nádech se mi líbil. Mrzí mě, že prostě nemůžu dát víc.

    • 4.5.2020  00:57

    Je poněkud zvláštní, že v seriálu, který byl původně alegorií na fašistický stát, se najednou začal řešit Hitler a nacisti - je to podivná kombinace lacinosti, kýče, odvahy to vyzkoušet a důvěry v sebe sama, jakou má fakt jedině anime. Čistě objektivisticky bych musel říct, že se to pokouší udělat moc věcí najednou, ale emocionálně to asi spíš funguje.

    • 3.5.2020  23:37
    Fullmetal Alchemist (TV seriál) (2003)
    ****

    Oslovilo mě, o kolik propracovanější myšlenkově to je než novější víc na akci zaměřená verze. Provedení je ale občas trochu krkolomné, dlouhé dialogy nepřirozeně roubované na sebe působí divadelně a mechanicky a ke konci už jsem byl docela netrpělivý a zmatený. První půlka je ještě lepší než Brotherhood, ale pak se to trochu ztratí - a to říkám i přesto, že samotné směřování a originální dějové zvraty se mi líbily.

    • 30.4.2020  14:53
    Anatomie zrady (TV film) (2020)
    **

    V přvní řadě je potřeba zmínit otřesnou audiovizuální postprodukci. Obraz je gradeovaný, jako když patnáctiletý puberťák poprvé objevuje Instagram. Ale to je pro mě pochopitelnější - to je prostě nevkus režie (ostatně všechny stylistické volby jsou ve znamení okázalého kýče). Ale ten zvuk? Postsynchrony už tu fakt zní, jako by si náhodní lidi vylosovali náhodné postavy a namluvili je v ponorce 2 kilometry pod vodou. Ruchy na ulici evokují záznam halového fotbalu. Nechápu to. A tohle není nějaká věc názoru - to je tak blízko objektivní realitě, jak jde být. Není otázka, jestli to tak je, ale proč to tak proboha je? Nebo se to dodělávalo kvůli koronakrizi přes Skype? Ty voiceovery znějící jako komentář k přírodovědnému dokumentu jsou pak zlato, ta absurdita technické nekvality je neuvěřitelná. Přitom Češi jsou rozhodně schopní dělat oboje na normální úrovni a já jsem si naprosto jistý, že ten samý tým by musel být schopný udělat normální zvuk. A co do děje... jde o zvláštní kombinaci polopatičnosti a nečitelnosti, kdy o konání všech víme vše, protože nám ho každý opakovaně popisuje, ale přitom mu vůbec nerozumíme, protože postavy postrádají jakýkoliv vnitřek. O Moravcovi nevím z toho dvojfilmu nic. Hlavně že v prvních šedesáti vteřinách stihnou filmaři ukázat kozy - na to jsou v České televizi kvóty. Podobně jako u Monstra je v první řadě smutné, že tak silný námět je zpracován tak strašně špatně. Tohle je skoro větší umění udělat takhle blbě, než by bylo udělat to průměrně.

    • 29.4.2020  12:37
    Pán tygrů (TV seriál) (2020)
    ***

    Mohlo by to být podobně komplexní jako O.J.: Made in America, očividně se to ten dokument pokouší emulovat. Je to ale šíleně povrchní, informace jsou hodně špatně kurátorované - upřímně řečeno si myslím, že to s bulvární kýčovité estetikou nejen pracuje, ale plně ji to využívá. Tvůrci můžou říct, že to je míněno ironicky, ale já tomu nevěřím. Podle mě to je prostě jen zábavný bizár, který je řízen povrchními emocemi a zábavností. Ano, je místy zábavný, ale to je na ten mamutí prostor celkem málo. Na konci se to dokonale rozplizne a ukáže se, že ta emocionální jízda nikam nevedla a tvůrci nemají co říct.

    • 28.4.2020  18:39
    Sincerely Louis CK (divadelní záznam) (2020)
    ***

    C.K. je pořád jeden z nejtalentovanějších komiků, samozřejmě, ale ještě chvíli bude divné na něj koukat a smát se jeho vtipům. Naštěstí to není tak přeplněné dog-whiste jako jeho leaklé předchozí "poskandálové" show, ale pořád mi není jasné, jak se teď sám sebe pokouší zarámovat. To brečení, jaké špatné věci se mu to staly, které z jeho strany občas probleskly, byly vážně podivné. Zdá se, že se rozhodně neplánuje distancovat od maskota "oběti #metoo", kterou se na něj někteří lidi snaží vehementně roubovat. Viz i tón těch pár komentářů tady - je vtipné, že v tuto chvíli krom mého jsou zbylé komentáře nasáklé anti-SJW rétorikou, aniž by se tu objevil jediný SJW, což je samo o sobě krásnou ilustrací toho, jak je to s tím "honem na čarodějnice" doopravdy, a že se tu parta "slušných lidí" rozhořčuje nad něčím, co existuje jen v jejich hlavách - tohle je ideologie stáda v praxi. Schválně se sem přijdu podívat ještě za pár týdnů, abych viděl, kolik lidí se tu bude navzájem poplácávat po zádech a opakovat si, jaké represi C.K. čelil (ačkoliv žádné nečelil - dal si na pár měsíců z vlastní iniciativy pauzu, a pak se vrátil před vyprodané sály - je to multimilionář na úrovni marvelácké hvězdy, nikdy nebyl jakkoliv existenčně ohrožený), a vsadím se, že tu přitom nebude jediný komentář, který by proti němu nějak explicitně vystoupil a mohl být teda dokladem nějaké SJW hysterie. A celý stand-up k téhle situaci jedině přispívá. Plave v jakémsi normalizačním limbu, kdy C.K. ví, že se od největších idiotů nemůže distancovat, když pro něj teď představují jistou diváckou základnu. Ačkoliv je jasné, alespoň v kontextu jeho předchozích názorů, že mu to nemůže vyhovovat. Doufám, že v budoucnosti se to téhle pachuti zbaví, ale v tuhle chvíli je C.K. moc opatrný na to, aby to něco bylo. Párkrát jsem se samozřejmě zasmál, C.K. je nesmírně talentovaný, ale ta divná atmosféra je ještě patrná. A bude tak dlouho, dokud si Louis neujasní, co chce, a nějakým způsobem se k tomu nepostaví. Protože jeho vystupování je teď automaticky ideologickým gestem - tak to prostě je. Pro velkou část lidí (hlasitou většinu) je jeho vystupování okázalým vítězstvím nad #metoo, což nezapomínají dávat najevo (a zároveň vyčítat lidem s jiným názorem, že politizují), a myslím, že pro opačnou část spektra je "škodlivý" ani ne tak C.K., jako spíš právě tahle jeho role maskota konzervativců. Podle mě je na něm, aby se od toho jasně distancoval - ne ve smyslu "musí to udělat, protože to chci", ale "musí to udělat, pokud chce dál zastávat hodnoty, které doposud tvrdil, že zastává". Protože hrozí, že z komika, který testoval hrany a překračoval hranice, teď bude symbol udržení statutu quo a potvrzování názorů svého publika. Zatímco dřív, když napadal politickou korektnost, dělal tak coby progresivec a mluvil k jiným progresivcům. Nyní je podle reakcí jasné, že podobně stavěné vtipy byly přerámovány jako výsměch "těm druhým" SJW, kteří nejsou přítomní a můžeme se jim všichni společně vysmát a ujistit se, jak my jsme ti chytří a slušní. Dřív nabízel sebereflexi, nyní je to výsměch, agrese, malichernost. A to je smutný pád někam na rovinu českého stand-upu. Hodnotím pořád relativně vysoko, protože technicky to je vystavěno jako vždy chytře a dobře a já se nechci vzdát naděje, že se C.K. opravdu vrátí. Tohle je zatím návrat fyzický, teď ještě čekám návrat morální. PS: Když už se vyjadřuju ke komentářům druhých, co to je za logiku vyčítat implicitně jako pokrytectví, že někdo na C.K. změnil názor po tom, co se o něm dozvěděl něco, co před tím nevěděl? To je snad normální proces uvažování. Naopak neměnit názor nehledě na jakékoliv nové informace (zvlášť o člověku, kterého osobně neznáme a ty nelichotivé věci jsou jediné, co o něm víme na nějaké rovině empiričnosti) je dost divné. Že někdo o C.K. psal hezky, a pak se dozvěděl víc, a najednou psal opatrněji, je doklad toho, že ten autor nebo to médium zdravě uvažuje, ne nějaké závady. WTF fakt.

    • 27.4.2020  17:43
    RuPaul's Drag Race (TV pořad) (2009)
    ***

    Bavila mě šestá řada, protože měla nejsympatičtější účastníky. Jinak to u mě má ale tenhle pořad těžké, protože v něm chybí jakýkoliv konflikt. Vše je pod dokonalou kontrolou a veškeré narativy jsou řízené produkcí - v průběhu není nic, co by se mohlo odehrávat samovolně a na co by produkce musela nějak reagovat. Dokonce se tu ani nepředstírá nějaké rozhodování poroty, vše je na volbě jednoho člověka, což není ideální a po dvanácti řadách ani zajímavé. Když si to porovnám se Survivorem, ten je pro mě pořád nejzajímavější reality TV, protože se odehrává zčásti mimo kontrolu produkce - ta může například jen částečně ovlivnit vyřazování soutěžících, protože o vyloučení i vítězi rozhodují vždy sami hráči. Jakákoliv manipulace tedy musí probíhat okolo něčeho, co má v sobě náznaky autenticity. RuPaulovi se dokonale podařilo cokoliv, co by nebylo pod jeho kontrolou, izolovat od samého počátku, a v důsledku toho vypráví jen banální a nudně konzervativní hřejivé příběhy. Je to prostě po chvíli hyperkorektní nuda postrádající jakoukoliv příchuť. Jakmile opadlo ohromení, že takový pořad může existovat v rámci mainstreamu a dokonce se stát nejprominentnějším reality tv pořadem své doby, což už deset let bude, nezbývá moc dalšího. I ty tři hvězdy, primárně za povedenou šestou řadu, mi přijdou docela štědré.

    • 7.4.2020  23:15

    Výhodou tohohle filmu je, že jeho dětský protagonista působí opravdu jako průměrný sedmnáctiletý kluk, na kterého padá celý svět - ve filmech se postavy jako on píšou většinou jako nerealisticky dospělé. Clovehitch je dost dospělý film na to, aby se nebál zobrazit svého hrdinu jako sotva odrostlé dítě. Chová se proto občas hloupě a naivně, ale naprosto smysluplně v kontextu své situace. Zpětně se mi líbí třeba že hned první důkaz. který se hrdinovi dostane do ruky, tedy fotka, kterou najde u otce v kůlně, je v podstatě konečný a usvědčující, ale jeho syn se chová, jako by měl jen vágní podezření a potřeboval dál vyšetřovat a pátrat. Setkal jsem se s výtkou, že to filmu bere napětí, že odkrytí karet mělo být pomalejší, ale to považuju za tlačená toho filmu do škatulky, jakou očividně sám nevolí. Není to o odhalování pravdy, ale o reakci na tu pravdu, o snaze přesvědčit sám sebe o opaku, o neschopnosti čelit realitě. To je na tom to zajímavé. Ten film se taky nebojí zajímavých zlomů - věcí, co vypadávají z dosavadní kontinuity a film nějak mění. Jednak vypravěčsky, když protagonista najednou zmizí z děje na poměrně dlouhou dobu, jednak žánrově, když se ke konci film přelévá do skoro detektivního dobrodružství, v němž musí děti zvítězit nad dospělým padouchem. Tyhle zlomy většinou vědou k odcizení publika, protože pokud publikum něco nemá rádo, tak když se v průběhu filmu stane něco, co silně mění status quo filmu. Pokud se to děje, musí se to dít jako gimmick, musí to být vykřikováno a divák musí chápat, že jde o záměr - tady to je o hodně subtilnější. Ale právě proto zajímavé. A ten konec je perfektní.

    • 7.4.2020  21:32

    Nevadilo by, že ta premisa logisticky nefunguje - horory jsou často alegorie, a ty nepotřebují svou komplexností napodobovat svět. Takže mi nevadí, jak málo smyslu dává, že má kluk tyhle schopnosti od narození a za roky v ústavu si toho nikdo nevšiml. Co je pak ale zásadní, aby ta alegorie fungovala, což tu mám dojem jakési polovičatosti. Hloubky se tu dociluje tak, že postavy chodí a mluví opravdu pomalu, aby bylo jasné, že opravdu hodně trpí, a tak nějak se to přes ně všechno přežene. Chybí tomu poslední krok k nějaké větší zajímavosti.

    • 6.4.2020  15:54

    "I’m 3D enthusiast."/"That’s not a thing!"/"It is now." Sebereflektivní horor s porcí nadsázky je docela riskantní koncept - může to být snadno trapné. Ale Found Footage 3D funguje díky skvělým hercům, uvěřitelnosti a zjevnému opravdovému porozumění jak hororu, tak i filmařině jako takové - užijí si to asi hlavně lidi, kteří vědí, jaké to je natáčet filmy (frustrace zvukaře z toho, že jeho práce je udělat co nejhorší zvuk). Ten gimmick found footage z natáčení found footage filmu je dokonale funkční a vede k několika brilantním momentům - když třeba štáb poprosí dva vidláky, aby předstírali strach z ducha, aby se nakonec ukázalo, že opravdu existuje nějaká místní pověst, které se ti dva bojí - napsáno to asi působí jako nic, ale ve filmu to přepnutí dokonale funguje a je to geniální moment. Stejně tak na mě fungoval ten jednoduchý nápad páru, který se hádá skrz naskrz vrstvami příběhu. Tohle je způsob, jak udělat vypotřebovaný koncept svěžím a zábavným. Snad by tomu jen prospěl prostřih o 10/15 minut, ale found footage potřebuje vatu, jinak to není pořádná found footage.

    • 5.4.2020  20:45
    Frčíme (2020)
    ***

    Pamatuju si doby, kdy se čekalo, kdy se s jistotou předpovídalo, že za několik let se Pixar naprosto emancipuje a začne produkovat komplexní animované filmy nezatížené potřebami dětského publika. To bylo ještě před Disneym samozřejmě. Vycházely články na téma Kdy uvidíme první mainstreamový CGI animák pro dospělé? Musím si na to vzpomenout obzvlášť v době, kdy tu máme asi dvacátý film s pointou "the real dead father was the friends we made along". Ne že by bylo nutně špatně dělat filmy pro děti, ale stejně to naprosto nechápu - vidět tu fetišistickou detailnost a propracovanost animace, která je až tísnivě dokonalejší každým filmem, využívanou k odvyprávění těhle roztomilých dojímavých banalit. Proč to vůbec existuje? Dětem je přece jedno, kolik milionů realisticky pohybujících chlupů je programováno - nedokážou to vůbec pojímat. Ten pixarovský exces je pořád divnější a divnější... střet absolutní technické preciznost a vrcholu současných možností s nejlínějším a nejkonzervativnějším vyprávěním. Je to matoucí. K čemu to všechno je? Uvidíme, co předvede Soul - tam jsou zase nějaké ambice. Je to poslední šance?

    • 5.4.2020  01:13
    Terrifier (2017)
    ****

    Velmi klasické scary movie s poctivými maskami a zjevným odhodláním splnit všechna klišé do puntíku tak čistě, jak jen to jde. Velmi příjemné ve své důvěře v sebe sama a nepotřebě hledat nová řešení, když jako by si tvůrci chtěli prostě udělat radost.

    • 31.3.2020  08:01

    Tenhle dokument by mohl být rozebírán jako lekce v propagandě vydávané za vyvážený pohled. Je mi líto Petersonových kritiků, kteří byli zneužiti pod záminkou natočení nezávislého dokumentu, aby byly jejich výpovědi začleněny tak, že působí nepatřičně a mylně, ale aby to pořád vypadalo, že měli šanci se obhájit, tudíž jde o další velké Jordanovo vítězství. Je vtipné, jak někdo prohlásí něco negativního, načež následuje střih na Petersona, který řekne, že podobná obvinění nejsou pravdivá, přihodí nějakou anekdotickou příhodu, která to údajně vyvrací, aniž by ve skutečnosti reagovala na jakýkoliv argument, a začne hrát vítězoslavná hudba. A tím to je jako vyřešeno. (Ty nejzákladnější výtky vůči němu, vůči nimž se nejde vymezit historkami ze všedního života, začleněny nejsou.) Další krok za zrcadlo Petersonova kultu stojícího na sebeklamu, aroganci a neschopnosti (sebe)kritického myšlení. V pár momentech to bylo v něčem přínosné, a sice tím, že režisérka zjevně natolik sdílí Jordanovu optiku "kontroverzního učence říkajícího nepříjemné pravdy", že z filmu mnohdy nevědomky sálají všechny ublíženecké komplexy, malichernost, hrdá neinformovanost a arbitrárnost Petersonova postoje. I když by některé momenty měly vyznívat dramaticky nebo triumfálně, jsou především směšné. Jako tour-de-force petersonovským grandiózním bludem to je tedy občas poučné, ale pokud to mám hodnotit podle štítku, který si to samo volí, tedy "vyvážený pohled na fenomén Jordana Petersona", musím upřednostnit hodnocení, které odpovídá škodlivosti možnosti, že by tomu někdo uvěřil.

    • 30.3.2020  01:33
    Starfish (2018)
    ***

    Film, který se pokouší dosáhnout podobné unikavosti a přelévavosti jako Kaufmanova Synekdocha - úspěšnost toho je vlastně neposouditelná, jen já můžu říct, že jsem nebyl stržený, pouze chvílemi zaujatý. Bude to asi vyžadovat opětovné zhlédhnutí.

    • 29.3.2020  23:51
    Zrádci (TV seriál) (2020)
    *****

    Ok, napálím plný počet, protože taky můžu jednou za čas propadnout nadšení. I když je to možná trochu přehnané, v pár místech mi to zaskřípalo. Ale když se to vezme kolem a kolem, zaskřípalo to jen proto, že to fakt jede. Je to nejlepší Tauš, skvělá katarze nakonec, plné energie, kterou mě bavilo čerpat, a v neposlední řadě na ČT je to asi největší možný punk a to oživení je potřeba ocenit.

    • 29.3.2020  18:33
    Lake Mungo (2008)
    ***

    Pro příznivce creepypast to asi bude jako dělané, ale mně už to přijde takové opotřebované a průhledné. Neumím se na to asi naladit tak, jak by bylo potřeba - i když je určitě potřeba docenit vedení herců.

    • 28.3.2020  20:27

    Naprosto respektuju, že když studio zjistilo, že trainwreck, jakým byla Suicide Squad, dokázal vygenerovat jednu relevantní věc, a sice figuru Harley Quinn, která se stala notoricky oblíbenou hrdinkou fan-fiction a nesmírně se s ní sžily dospívající dívky, tak bylo potřeba na tom nějak vydělat. Tak Hollywood funguje. Takže nejsem nějak pohoršený tím, že existuje film motivovaný zájmen pubertálních holek. Tahle demografie byla vždy démonizovaná a věci tvořené pro ni byly vnímány jako automaticky špatné a nehodné pozornosti. Zatímco produkty motivované oblibou nedospělé chlapecké fascinace jako Ready Player One jsou legitimizovány jako správné a hodnotné projevy cinefilní zalíbenosti a jsou do nich lity stamiliony (ačkoliv jde v důsledku o projevy té samé infantility s toxickým potenciálem, pokud se na ně díváme dospělou optikou), holčičí ekvivalenty jsou většinou direct-to-video béčka pašovaná studii na trh skoro s pocitem ponížení. Takže je vlastně dost fajn, že tu máme takovýhle film. Jde velmi učebnicově po tom, co malé holky na Harley milují, je to přímočará girl power, která je snadno přeložitelná do cosplay. Pokud nechápete, proč ten film kladl v marketingu takový důraz na to, že Harley má hyenu, když ta hyena je ve filmu v pár záběrech, a je to podle vás chyba, tak sorry, ale vůbec nechápete, jak svět funguje, jste staří a brzo umřete. A jakkoliv to není film mluvící primárně ke mně, tak jeho místo na světě mi dává smysl a je dostatečně cool, abych si ho i já užil. Taky je cool, že postava koncipovaná původně jako male gaze ozdoba z milionté dementní komiksárny si žije svým životem. Umím si představit, že kdybych byl třináctiletá holka, tak by mi to dalo vše, co od umění potřebuju a chci. A tahle třináctiletá holka ve mně tedy dává 85 %.

    • 28.3.2020  02:20
    Díra (2019)
    **

    Myslím, že spokojit se s touhle polopatickou, doslovnou a ani ne moc výstižnou společenskou alegorií je v době, kdy je společenskou alegorií snad většina filmů, vážně mimo můj toleranční level. Na tohle už je potřeba nasadit nějakou citlivost a mít nějaké nároky, jinak budou za chvíli tyhle filmy otravnější než komiksové adaptace.

    • 28.3.2020  02:10
    Villains (2019)
    ****

    Je to klišé, ale klišé, co mě baví. Zábavní herci, roztomile připitomnělé. Nic proti ničemu. Kdybych na to kladl nějaké konkrétní nároky prakticky jakýmkoliv směrem, asi bych byl zklamaný, ale přesto mám pocit, že mi to dalo dost zábavy.

    • 25.3.2020  17:27
    Lov (2020)
    **

    Myslím, že tenhle film si satiru představuje asi jako tvůrci Blaníka, tedy "zesměšňovat vše, jen si dát pozor, aby se nikdo neurazil a aby z toho opravdu něco nevyplývalo", což rozhodně nemám rád. Můžu ale říct, že několik momentů bylo rozhodně vtipných, i když tomu občas padal řetěz. Krvavá nevěsta byla ale z těhle semi-politických hororových blbin lepší. (Nejvíc mě teda irituje, jak to drží morální ochranitelskou ruku nad protagonistkou - celé to pak ztrácí smysl.) Plus to má fakt hrozné dialogy a děsně unylý střih. 50 %

    • 21.3.2020  04:27
    Neviditelný (2020)
    **

    Neviditelný je film tvůrce, který chce o všem hodně přemýšlet, chce hodně přinést důmyslnou formální stránku, ale prostě na to nemá. Stejně jako Upgrade to postrádá jakoukoliv finesu a cit, je to jen spousta smutné snahy, hyperaktivní mávání rukama s cílem, abychom si ho někdo všimnul, ale bez talentu na jakékoliv frontě. Vím, že je kruté to takhle říct, ale život je někdy krutý.

    • 15.3.2020  17:58

    Nemůžu uvěřit, že tým producentů po nečekaném úspěchu jedničky nebyl schopen vygenerovat lepší pokračování, které by působilo přirozeněji a méně bezradně. PS: Myslím, že Disney má tak špatnou historii co do vyrovnání se západním kolonialismem, že by už se mohl poučit a nedělat to ústřední zápletkou filmu pro šestileté holky.

    • 10.3.2020  10:14
    Vylidněno (2019)
    ****

    Myslím, že by neškodilo, kdyby to bylo trochu méně sebedojímavé. Ale jinak dobré, informativní, popisovaný princip pochopitelný... Tohle je aktivistický dokument, který přesto nějak vypadá... Možná trochu standardní a "normální", ale velmi funkční. 70 %

<< předchozí 1 2 3 4 37 73 109 145