xxmartinxx

xxmartinxx

Martin Svoboda

okres Nymburk


Twitter: MartinSvoboda91
Facebook: martin.svoboda.14606
Instagram: marsv91

227 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 39 76 114 151
    • 8.5.2021  10:11
    Teorie velkého třesku (TV seriál) (2007)
    *

    Jediné zajímavé na téhle genocidě humoru je, že mnozí lidi, který jinak píšou dost kriticky o toxické maskulinitě, milují sitcom, který je jedním z jejich největších propagátorů v kontextu nerdské subkultury a naprosto amorální chování konstantně zobrazuje jako roztomilé, možná trochu nešťastné, ale "krásně klukovské" a postavám dává nějakých 12 let, aby z něj "trochu" povyrostly". Spolu s Ready Player One krásná ukázka toho, že v nerdské subkultuře se může prakticky cokoliv a jindy ostražití strážci ochotně koukají na opačnou stranu, když tvůrci jejich popkulturu staví do středu dění Třeba kdyby to bylo aspoň trochu vtipné a ne holokaust komedie, taky bych tomu propadnul. Až se na tuhle obludnost podívají lidi za dalších deset let, budou nás soudit. Aspoň že už to skončilo.

    • 8.5.2021  00:34
    Jakob's Wife (2021)
    ****

    Sympatická manželská alegorie, která není vyloženě překvapivá, ale potěší schopnostmi herců pohybovat se vkusně na hraně karikatury. Vyhovovala mi atmosféra filmu, který se nebere vehementně vážně, ale není ani laciná sebeparodie.

    • 4.5.2021  07:26
    Stručné dějiny vyhlazování (TV seriál) (2021)
    ****

    Unikátní kontrast rozmáchlosti a intimity v tématu, které je tím těžší, čím méně se snažíme zakrýt jeho přímočarost. Možná jsem čekal trochu efektnější tečku, to bylo moje jediné větší zklamání - na konec to vlastně jen zopakovalo teze, které to říkalo celou dobu a rozhodně jsem nabyl pocitu, že by to celé šlo sestříhat o epizodu kratší.

    • 2.5.2021  17:51
    Jsme epicentry zemětřesení (studentský film) (2020)
    **

    Umím si představit, že pro tvůrce bylo hodně důležité ten film natočit a hodně pro ně znamená, ale to není vždy přeložitelné pro publikum. Nechci se tomu přímo smát, spíš tak trochu tápat, proč to bylo odevzdané jako studentský film, když to vypadá spíš jako autoterapie filmem, ve které není žádná atraktivita pro druhou osobu.

    • 2.5.2021  14:27
    Paní Šťastná (studentský film) (2020)
    ***

    Ty dopisy jsou silný podklad, ale obrazová složka je velmi nezajímavá - není moc důvodů se vůbec během poslouchání na obraz koukat. To je u studentského filmu na filmové škole asi problém.

    • 2.5.2021  13:03
    Další (studentský film) (2020)
    **

    Velmi, velmi marně se snažím najít spojnici mezi závěrečným titulkem a způsobem, jakým se to režisér rozhodl artikulovat. Přijde mi taky až trochu perverzní od režiséra takhle manipulovat s tak intimním ženským tématem pro nějaké jeho hysterické režijní cvičení. (Mimochodem z 12 nehereckých pracovních pozic 11 obsazeno mužskými jmény - možná proto to má nuance na úrovni atomového výbuchu? Ale já samozřejmě nejsem ten, kdo by se měl soustředit na tuhle kritiku, to musí udělat někdo jiný.)

    • 2.5.2021  12:09
    Projekt Adam Basma (studentský film) (2020)
    ***

    Přijde mi trochu zvláštní, když má strýčky k dispozici na drátě, proč o něm točit jako o nějaké nepřístupné a nedotknutelné věci. Proč ho kontaktovat teprve po tom, co je ten film dokončený pokud to teda nebylo aranžované? Asi by to mohl být koncept, ale není mi moc jasné k čemu přesně vede.

    • 1.5.2021  22:51
    Protihráč (studentský film) (2020)
    **

    Další Erbanův film založený na lítosti - a tady je to o dost méně funkční než minule.

    • 1.5.2021  20:58
    Musí to být bolestivý (studentský film) (2020)
    ****

    Skvěle realizovaný námět. Možná by nevadila trochu ostřejší pointa - přece jenom jde o film, který divák umí v hlavě přehrávat vždycky s párminutovým předstihem, tak by bylo dobré něčím překvapit. U kraťasu to ale tolik nevadí.

    • 1.5.2021  20:43
    Hranice (studentský film) (2020)
    ***

    Poněkud polopatické? Nebylo mi jasné, nakolik to chce být realistické a nakolik alegorie, ale v každém případě by méně vznešeně sošní uprchlíci a trochu životnější dialogy prospěly. Některé motivy se mi ale líbily.

    • 1.5.2021  19:59

    Jsem rád, že jsem si to mohl pustit do sluchátek.

    • 28.4.2021  02:27
    Podle Sylvie (studentský film) (2019)
    ***

    Bylo to dobré, jen by tomu pomohlo zkrácení tak na půlku - tohle potřebuje být svižná anekdota. Ve chvíli, kdy mám pocit, že se to vleče, už to není ono.

    • 28.4.2021  02:15
    Magda (studentský film) (2021)
    **

    Krom toho, že jsem byl pořád dost zmatený z polohy postav jedna k druhé a skoro divadelnímu mizení/vcházení přítele do scény, jsem se hodně snažil najít nějakou otevřenost k tomu filmu a najít v něm nějakou důvěryhodnou emocionální linku, ale prostě se mi to nepovedlo.

    • 28.4.2021  01:49

    Člověk si vzpomene, jak se jako malý cítil u filmů Tima Burtona.

    • 28.4.2021  01:29
    Kanya (2020)
    **

    Poněkud klišé, plné povrchních obrazových metafor, chvílemi mi to přišlo jako scéna v Disneyovce, ne v dobrém.

    • 27.4.2021  23:04
    Zazpívej (studentský film) (2020)
    ****

    Kamera na FAMU je vážně silná, a komunikace s režiséry asi probíhá vážně dobře, protože až na výjimky mi FAMU filmy přijdou nejsilnější tehdy, když se krátkému filmu podaří funkčně motivovat pěknou obrazovou exhibici. Intimita, tělesnost a zranitelnost Zazpívej je vážně skvělá.

    • 27.4.2021  22:57
    White Room (studentský film) (2021)
    ***

    Krásná kamera. Čím si nejsem jistý, jestli se jakkoliv podařilo evokovat nebo přiblížit white torture. Samozřejmě, že žádný krátký (ani jakýkoliv jiný) film nemůže plně zprostředkovat takový zážitek, ale volby v tomhle filmu mi evokovali spíš pravý opak - velké množství senzorických podnětů, neustále zdůrazňovaná identita vypravěče a intimita... Je to zvláštní disonance.

    • 26.4.2021  06:56
    Oscar 2021 (TV pořad) (2021)
    ****

    Bylo to moc dlouhé, ale moc dlouhé to je vždycky. Všechny volby, které mohly být učiněny, byly učiněny celkem dobře - nosný motiv zdůrazňování začátků každého nominovaného ještě podtrhoval intimní a otevřenou atmosféru a zapadající slunce za okny Central Station tomu dodalo šmrnc. Soderbergh zvládl nabídnout filmový look a poprvé jsem se při sledování Oscarů necítil ulepený cukrem. Jasně mohlo se míň řečnit, ale chápu že si to ty lidi chtěli užít. Velmi dobře odvedená práce. (Samozřejmě nehodnotím samotné výsledky.) PS: Příliš mnoho projevů o sociální spravedlnosti v prostoru, jaký mají na Oscarech, může působit celkem neobjevně, ale za sladké slzy ublížených buranských rasistů to stojí. Těším se na další ubohé komentáře typu "bylo to nevkusné, dokud nepřišla bílá žena a nedodala tomu kus noblesy". Píšu teprv třetí komentář, ale už to tu jede. Každý jeden takový ukřivděný panáček, jehož přízemní svět se při pohledu na úspěšného černocha s názorem hroutí, je k nezaplacení.

    • 25.4.2021  14:59

    V tom filmu mi chybělo nějaké soustředění, nějaký úhel pohledu. Bohužel to nefunguje jako morální konflikt ústředního "Jidáše", který z filmu na snad i desítky filmu mizí. "Mesiíš" pak žádný moc velký konflikt nemá a chová se jediným způsobem, jakým se od něj dá očekávat. Vlastně nevím, proč je to zpracováno jako fikční celovečerní film, proč to není radši třeba komplexní dokusérie nebo tak, protože se rozhodně nepodařilo ty zajímavé a důležité události oživit nějakým příběhem nebo výjimečným zpracováním. (Zajímavé mi přijde, o kolik jsou postavy postaršeny. Kaluuya je o deset let starší, než kolik měl Hampton, a Stanfield ještě o víc, než kolik bylo O'Nealovi - myslím, že to posunuje hodně dynamiku vztahů a nevím přesně, proč se pro to filmaři rozhodli. A o to zvláštnější je, že věk explicitně zmiňují v závěrečném titulku.)

    • 25.4.2021  13:00

    Sociální porno if I've ever seen one. Je zajímavé, že letos je tenhle film, který je každoročně na seznamu nominovaných bez šance, patří mezi favority. Natočené to je každopádně hezky, ale jsem moc chudý člověk na to, aby mě dojímalo sledování jiných chudých lidí - to můžu jít navštívit rodinu. PS: Na IMDb v triviích se chlubí tím, že její "spoluherci" nevěděli, že McDormand je herečka a mysleli si, že věci, které jim vypráví, jsou pravdivé - pokud tomu tak je, tak to bylo ze strany filmařů velmi neetické chování vůči nehercům, kteří by měli mít jasnou představu o natáčení, jakého se účastní.

    • 25.4.2021  05:36
    Minari (2020)
    ***

    Je to hezký, hezoučký až pěkňoučký film. Nic pro mě. Ale umím si představit, že pro korejskou komunitu v USA a komunity v analogických pozicích jinde půjde o takový ten pěkný osobní kýč, který jednou za čas každý potřebuje - budiž jim to přáno.

    • 25.4.2021  04:41
    The Father (2020)
    ****

    Efektní, čistý film, který nezapře původ v divadelní hře. Zrovna nedávno jsem tu psal, že herecké exhibice mě příliš nezajímají, ale musím uznat, že tenhle "subžánr" zfilmovaného divadla má svojí nezaměnitelnou energii právě díky herectví. Taky zajímavá práce se subjektivním pohledem.

    • 25.4.2021  04:04

    Nepříjemné na sledování to nakonec bylo víc než I Spit On Your Grave. Skvěle koncipovaná protagonistka, která nikdy nezačne být sympatická, ale nejde ji ani ignorovat. Celý zážitek byl intenzivně zneklidňující. Největší hodnota toho filmu ale je, že je nomonivaný na Oscara - přítomnost na tak prominentním místě, aby se nad ním mohli lidi rozhořčovat a lámat rukama, je přece jenom úžasná a dodává hodně plusových bodů. (Paradoxně jediná scéna, která mi přišla zvlášť přehnaná, byla ta s Molinou, která se snažila ukázat upřímně litujícího muže - zajímalo by mě, jestli byl záměr, že ze všech zrovna tenhle prvek vypadá tak nepřirozeně a nezvykle.) Nadějná mladá žena je statement, který byl slyšet. A já zvládnul ten film sledovat i s tím, jak moc mě irituje Bo Burnham, což je velký výkon. Jediné, co mě mrzelo, byla ta snaha vyextrahovat tomu v nějakém slova smyslu šťastný konec, ve kterém bude nějaké zadostiučinění - přišlo mi, že to trochu neguje sílu filmu.

    • 25.4.2021  02:37

    Herci a herectví jsou to úplně poslední, co mě na filmech zajímá, ale při obvyklém vystupování Rize Ahmeda mě jeho manýrismus zde opravdu překvapil - technicky rozhodně velmi precizní a obdivuhodný výkon, který nepůsobí jako exhibice. Pokud mu vynese Oscara, budu mu to přát. Zároveň jsem ale já pořád já, takže sledovat dvouhodinový film, na němž není zajímavého nic moc víc než jednoho hereckého výkonu, není můj šálek. Taky nevím, co si přesně myslím o tom, jak málo toho o protagonistovi vlastně vím přesto, kolik času s ním strávím, a jak ideálně celý proces jeho proměny v důsledku proběhne. Celé je to trochu moc čisté a přímočaré. Vlastně nevím moc, jak to ohodnotit - jde o ten případ, kdy tři mi přijdou málo a čtyři moc. Ale když všichni dávají čtyři, tak dám taky čtyři, no.

    • 20.4.2021  05:10
    Like House (TV pořad) (2021)
    odpad!

    Kdyby se producenti podívali na jakoukoliv úspěšnou Reality TV, zjistili by, že obsazení je všechno. Nejde vybrat skupinu monotónních, mladých, krásných a hloupých lidí a myslet si, že to bude někoho zajímat (Too Hot To Handle je výjimka, která z mnoha jiných důvodů potvrzuje pravidlo - tam je celý koncept kolem té stejnosti obtočen plus má série jen osm epizod). To bylo tak v roce 2002. Je potřeba namixovat různé postavičky, jejichž odlišnost zrodí nějaký potenciál a jejich střety bude důvod sledovat. Zpravidla platí, že jeden TikToker na sérii je akorát - většinou to je ten nejnudnější člověk, jehož jméno si nikdo nepamatuje, ale přesto taková ta naivní čistá duše, co chce šířit dobrou náladu, takže si v komunitě najde místo. Udělat pravý opak toho, jak Reality TV funguje, a obsadit všechna místa tímhle jedním archetypem člověka, je... nešťastné. A sledovat to je vážně utrpení. Nejvíc i proto, že mizerný střih nedokáže skrýt, jak bezradně a trapně je těm samotným lidem, kteří viditelně ví, jak strašně nudné a nezajímavé je všechno, co se okolo nich děje, a low energy toho pořadu je v důsledku až absurdní. Pateticky nudné soutěže tomu nepomáhají. ////// Při čtení komentářů bych rád poznamenal něco o druhé straně mince. LIKE HOUSE je snadný terč kritiky - je to nekvalitní pořad. A nikoho není snadnější nesnášet než mladé influencery. To ale nedává nikomu právo šířit toxické urážky a závodit v jejich ponižování. Všichni ti lidi, co jsou v tom pořadu, jsou úplně normální - každý jeden z nich by byl funkčním charakterem v sérii reality TV, problém je pouze ten, že nemůžou fungovat všichni společně jako jediná náplň pořadu. Jejich nezkušenost, naivita, banalita jejich uvažování a i ta arogance nejsou smrtelné hříchy a byly by to vlastnosti, které by v rozmanitějším obsazení působily zajímavě - pouze při téhle jednostrannosti to je veletrh marnosti. Místo toho, aby se ti lidi dostali do nějakého zajímavého konfliktu a tyhle jejich vlastnosti se mohly s něčím střetnout a posunout, je to jen jejich statická exhibice žabomyší války, které nemění ničí pohled na nic - a to je vážně nesnesitelné. Předhánět se ale v jejich urážení dává najevo jen vaši vlastní nejistotu a komplexy. Kultura influencerů se dá kritizovat, jejich vliv na děti většinou není dobrý, ale může to mít nějakou úroveň a lidskost. Sám v komentáři píšu, že jsou to hloupý lidi, už to je ale možná trochu nefér bez rozvedení. Je nutný vzít v potaz, že kolektiv dvacetiletých opilých lidí nemá moc příležitostí manifestovat chytrost. Jejich hloupost je teda sama o sobě způsobena situací a médiem, ve kterém vystupují, a v kontextu toho média je třeba tuhle kritiku vnímat. Nezbavuju je odpovědnosti - zaslouží si kritiku za to, že svůj život i mimo tenhle pořad formátují tak, aby byl uzavřený v téhle krabici hlouposti. Ale existuje způsob, jak to kritizovat vkusně. Plus většina z nich z toho třeba vyroste. Jo a jestli patříte mezi lidi, který v roce 2021 používají spekulace o něčí sexuální orientaci jako urážku, jste debilové.

    • 16.4.2021  13:57

    Tak strašně pitomý film by měl být rozhodně zábavnější. Radši Godzillu v gumovým obleku, se kterým je sranda.

    • 8.4.2021  23:26
    Q: V oku bouře (TV seriál) (2021)
    ****

    Osobně bych nepotřeboval, aby to bylo tak moc tlačeno k narativu detektivního pátrání odvážného dokumentaristy - musí kvůli tomu být zbytečně dlouho odsouvány některé informace a zjištění. Na druhou stranu ale chápu potřebu udělat šestihodinovou sérii zajímavější a víc vzrušující na sledování. Rozhodně to je hodně povedená minisérie, která je tím lepší, čím víc se vzdaluje té jedné kauze a mluví i celé děsivé poušti internetu. Tohle je film, který dokáže relativně komplexně představit celou tu síť s jejím kladným i záporným potenciálem a bylo fajn to sledovat.

    • 5.4.2021  22:23
    Služebníci (2020)
    ***

    Já si nejsem úplně jistý, k čemu vlastně tenhle film dneska slouží. Vyjadřuje se k něčemu relevantnímu? K něčemu, co může dnes lidem bát nějak platné? Filmaři mi často říkají o styku se západními producenty, že cítí tlak točit pořád dokola o "vyrovnávání se s komunizmem", protože to se od nich čeká. Služebníci by byly skvělý film na takovou zakázku - z pohledu člověka naprosto mimo je těžko jiné téma, které by se dalo na Slovensku řešit. Vždyť co máme "tady na východě" dělat jiného než od rána do večera přemýšlet o zločinech komunizmu? Troufám si říct, že skutečnost je taková, že po těch třiceti letech už jsme někde jinde a zrovna katolická církev čelí úplně jiným výzvám. Samozřejmě se dá namítnout, že film nemusí ničemu sloužit a nemusí se vyjadřovat k ničemu aktuálnímu - budiž. A co jsou pak Služebníci? Pusťte si trailer a představte si, že místo 80 vteřin trvá 80 minut - dojem z filmu je stejný. Statické, sošné (a velmi krásné!) obrazy kladené za sebe. Ta topornost hraničí se směšností, ale naštěstí nikdy nepřekročí hranici. Je to film, na který se krásně dívá, jeho příběh je celkem přímočará anekdota a jeho smysl... vážně nevím. Má dneska někdo podobné vnitřní konflikty? Kdy? V jaké situaci? A pokud to mám vnímat prostě jako inspirativní příběh o boji za svou víru, bylo by aspoň dobré představit nějaká pozitiva toho, za co se bojuje. Když ke konci hrdinovi vtloukají do hlavy "Udělej X, jinak jsme bojovali za nic", tak jsem se musel pousmát, protože v kontextu toho filmu rozhodně bojovali za nic - z víry tu nevyplývá nic pozitivního, netušíme, jaký má smysl pro hrdiny, jak pomáhá společnosti. I když teda odhlídnu od jakýchkoliv požadavků na film v kontaktu s realitou a budu se soustředit výhradně na realitu, jakou mi to nabízí, budu zklamaný. Upřímně řečeno by mi tenhle projekt dával větší smysl jako fotografická výstava talentovaného kameramana - všechno ostatní tu je tak nějak z donucení. Těm krásným obrazům se moc nechce ani hýbat, natož víc. 2 a 1/2

    • 30.3.2021  18:06
    Plavec (1968)
    ****

    Tyhle "high concept" alegorie jsou hrozně chytlavé. Plavec balancuje na hraně polopatické doslovnosti a působivé efektivity tím nejlepším možným způsobem - lopotné to je jen v několika málo momentech, většinou to šlape. Bohužel jsem znal pointu (mimochodem je bizarní prozradit pointu v oficiální synopsi - kdybych to nevěděl před tím, asi by mě to naštvalo), tak nemůžu odhadnout, jak by na mě film působil, kdybych ji objevoval spolu s ním. Mohlo by to být ve všech ohledech vytříbenější, ale nakonec možná ta právě tak, jak je, i s občasnými zaškobrtnutími, to působí nejlíp. Určitě v tom hraje roli i komplikované natáčení, kde se střetlo několik vizí a hranice surreálna je posunuta nejspíš o kus dál, než bylo zamýšleno.

    • 18.3.2021  13:53

    Víceméně ten samý film, jen bez vystříhaných dialogů (takže ho jde trochu chápat), plus se Snyderovi podařilo udělat vraždícího maniaka ještě z Wonder Woman. Chápu, že tohle je víc komunitní event než film a já jsem tu vetřelec, ta čtyřhodinová délka je vlastně fér filtr - když je někdo ochotný věnovat čas čtyřhodinové předělávce špatného filmu vedené Zackem Snyderem, asi má předpoklady jeho volby ocenit. Rozhodně je to lepší film než kinoverze (což bylo prakticky nevyhnutelné), ale v žádné z mnoha realit to není dobrý film. Přeju ale fanboyům pocit vítězství. Dneska je těžké se pro něco nadchnout a umím si představit, že ta euforie z "výhry" nad "zlým studiem" a "světem" musí být velká.

<< předchozí 1 2 3 4 39 76 114 151