xxmartinxx

xxmartinxx

Martin Svoboda

okres Nymburk


Twitter: MartinSvoboda91
Facebook: martin.svoboda.14606
Instagram: marsv91

183 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 34 66 99 131
    • 15.8.2018  22:43

    Film o tom, že je jedno, jestli jste na západě nebo východě, když jste idioti, co prostě neumí žít. Přestože jde o film založený na skvěle využívané hudbě, tak se mi na něj především nádherně koukalo - místy byl ten zážitek až hypnotický.

    • 15.8.2018  00:45
    Wittgenstein (1993)
    ****

    Nezvykle umírněný Jarman - a právě díky téhle relativní soustředěnosti vyniká jeho důmyslnost, která se v jiných jeho filmech, co jsem viděl, poněkud rozpouštěla ve všudypřítomném punku. Sice by se dalo říct, že ten film by šel bez větší obměny inscenovat jako divadelní hra - což evokuje určitou mediální nevyužitost, ale když se na to přistoupí, tak ok.

    • 9.8.2018  21:01
    Jan Palach (2018)
    ***

    Nejvíc mě překvapuje (vlastně jediné, co mě překvapuje a co mě na tomhle filmu překvapovat může) je, jak bezpečně je natočený, jak málo vybočuje z představy, jak "má" vypadat film o Janu Palachovi. Sedláček si udělal celkem jméno na subverzivních výkladech českých dějin, zde postupuje dětskými krůčky (a v chodítku) tím jediným směrem, který je před ním vytyčený, a vypráví sošný dojímavý příběh o sošném dojímavém člověku tak dlouho, dokud ho neodvypráví. A pak je konec. Podařilo se mu to nepokazit, ale to je vše.

    • 3.8.2018  23:29

    Toporný, mrtvý film, který jakoby nedokázal navázat kontakt se mnou jako divákem. Předvádí vysoce a nemotorně aranžované konflikty a scény, které nezvládám začít sledovat - na to jsou moc vzdálené a postrádající náboj ve smyslu čehokoliv, co by mě na nich začalo zajímat a přitahovat formálně nebo dějově. Tak s tím filmem jen dvě hodiny existujeme vedle sebe v trapné chvíli vzájemného ticha.

    • 31.7.2018  20:33
    Devilman: Crybaby (TV seriál) (2018)
    ***

    Po první epizodě jsem byl přesvědčený, že to bude absolutní pecka. Bohužel spadl řetěz, ztratilo se to, zapomnělo... je jedno, jaký eufemismus se tomu přidá, ale nevyužitý potenciál je jasný. Za zmínku stojí perfektní mixáž zvuku, ze které je poznat, že Netflix věděl, že si to většina lidí bude pouštět se sluchátky.

    • 31.7.2018  00:06

    Pár působivých siluet, jinak nemotorné a nechávající potenciál (i vzhledem k době vzniku) výrazně dole.

    • 27.7.2018  05:46
    Jeden den (2018)
    ****

    Psychoteror všedního dne, obyčejného života, žitého ve znamení udržení statutu quo, který přitom z duše nenávidíte. Funguje přesně tak, jak potřebuje, byť to nezajde ani o krok dál - což je jen další znak všudypřítomné trýznivosti. Rozhodně vyčerpávající film. V dobrém.

    • 25.7.2018  22:31

    Jsem nejistý. Bylo tam několik perfektních scén. Cesta na chatu je nejen proklatě vtipná, ale i důmyslná hra příčin a následků, kde humor nepramení jen z toho, jak se někdo zatváří, ale co ze situace vyplývá pro postavy, a tak to je víceméně po celý film, tedy alespoň na úrovni vystavění jednotlivých scén (byť celý děj překvapivě moc na tak mladého režiséra hraje na nostalgický fetišismus). Mrzí mě ale, že z těch zajímavě definovaných postav, které jsem upřímně chtěl poznat, v těch vtipných situacích nakonec nic nevyplývá. Když jsem s Tomášem Pavlíčkem dělal rozhovor, sám říkal, že Chata na prodej je spíš sled vtipných scének, o kterých ví, že jen problémově drží pohromadě - překvapuje mě, s jakou nevyhnutelností to sám přijal, když ačkoliv to určitě je problém filmu, není nějak hluboce zažraný v jeho jádru a naopak mám pocit, že stačilo celkem málo, aby tomu bylo jinak. Vlastně by stačilo, aby během jedné z posledních scén, té u posedu, která má být jistě magickým okamžikem spojení celé rodiny, byl vybudován nějaký vztah postav k oné situaci, aby to náhle zjevení mělo iluzi nějaké vnitřní hodnoty - právě v ten okamžik, kdy začne hrát dojemná mystická hudba a postavy zasněně hledí, aniž bychom chápali, co pro ně ten okamžik znamená, se odhaluje prázdnota - která ale nebyla nevyhnutelná! Stačilo by o deset minut natáhnout stopáž a méně hnát (postavy jsem si tak oblíbil, že mě štvalo, v jaké zkratce se posouvají jejich emoce a jak odnikud přicházejí některé jejich zkraty - chtěl jsem s nimi trávit víc času a dopřát jim trochu prostoru "být víc opravdoví"). Když ale k tomu filmu ale přistupuju jako k mainstreamové komedii pro masy, kterou v dobrém slova smyslu rozhodně je, tak jen stěží přemýšlím o lepším z tohohle ranku posledních let. 3 a 1/2 Zaokrouhlil bych nahoru, kdybych neměl dojem, že jediný důvod, proč ten film není lepší, je ten, že si tvůrci řekli, že "takhle stačí". PS: Docela zvláštní, že film je o prodeji chaty, kterou nikdo prodat nechce, z prodeje pro skoro všechny členy rodiny pramení dokonce smutek, nikdo netvrdí, že k prodeji musí dojít (není třeba představa mizerná finanční situace), a přesto se tento prodej z nějakého důvodu odehrává. Možná to svou nesmyslností mělo být poetické, možná to mělo být obrazem nesmyslných dramat, která lidi sami sobě bezdůvodně připravují? Kdo ví...

    • 17.7.2018  23:24
    Pan Včelka (2007)
    ***

    Bizarní film, který je tím bizarnější, když se vezme v potaz jeho vznik: Unuděný Jerry Seinfeld řekne na schůzce Stevenu Spielbergovi, že by chtěl natočit film, kde bude hrát včelu. Myslí to ironicky, ale Spielbergovi se okamžitě protočí oči při pomyšlení na ten merch a začne po Seinfeldovi házet balíky milionů dolarů - a protože Seinfeld chce vědět, kam až to může zajít, souhlalsí, i když netuší nic o animaci a vlastně ani netuší, o čem by ten film měl být. A výsledek tohohle procesu je Bee Movie - film pro děti, jehož většina se odehrává u soudu, plný židovské symboliky a bůh ví, jestli ne odkazů na holocaust (obzvlášť u scén plynování včel). V hlavě zbude po skončení hlavně otázka, jestli může mít žena sex se včelou a co teda s tím Karlem Marxem. Bravo.

    • 11.7.2018  00:35

    Geniální novela Dostojevského, které je jedním z nejzlejších a nejnegativnějších kusů literatury, je tu uchopena tím nejpasivnějším a nejnefunkčnějším způsobem. Že se protagonista místo psaného deníku své myšlenky točí, je absolutní minimum toho, co šlo udělat. Jde o jeden z těch filmů, jejichž podoba v podstatě nedává smysl, pokud nevíme, že jde o adaptaci literárního díla. Na jednu stranu to nemusí být nutně špatně - zvlášť když jde o něco tak základní, jako jsou Zápisky z podsvětí, si může filmař dovolit být s původním dílem v dialogu a založit zážitek právě na tom - v tomhle případě z toho ale nevychází nic zajímavého, protože jediné téma onoho pomyslného dialogu je "jak adaptovat co nejbanálněji, nejpříměji" (a ty falešné představy jak z Ally McBeal mě hodně otravovaly). Výsledek je nekonečným voiceoverem zaplevelená teatrální adaptace vytržená z doby vzniku, nezapadající do žádné další doby, aniž by tím získala na luhrmannovské postmoderní nadčasovosti. A vzhledem k malému rozsahu předlohy je na pováženou, že se ji i tak daří myšlenkově zjednodušit. Naštěstí Henry Czerny je ucházející herec (i když by mu slušel pevnější režisér) a samotný příběh je natolik atraktivní, že nějaký základní dojem je zachován.

    • 3.7.2018  18:50
    Nathan for You (TV seriál) (2013)
    ****

    Ten geniální koncept se s postupem skutečně trochu otahá předně protože se usadí ve svém komediálním statutu quo a přestane se posouvat. Začne být moc průhledné, o co a jak se Nathan pokouší, a jak toho bude docilovat - i tak ale chytrá a vtipná reflexe i sebereflexe.

    • 3.7.2018  13:37
    Domestik (2018)
    ****

    Koncentrovaný zážitek, který překvapivě žene - není jemný ani pomalý, jak se tváří, ale naopak celkem nezastavitelně boří cestu dopředu. Možná proto mě zklamalo, že to vlastně na konci není tak daleko od výchozího bodu. Čekal jsem, že to překročí hranice reálna k nějakému Fight Club/Black Swan rozuzlení. Každopádně takový nenačančaný Refn, no. Užil jsem si to a od Adama Sedláka a jeho týmu čekám věci. Ambice jsou, schopnost vyhmátnout nadčasové téma taky - to půjde vybrousit.

    • 1.7.2018  13:45

    Olmo Omerzu si to tam hází lehkou rukou a ten spoleh na intuici bez klíče mě baví. Chvíli mi trvalo si zvyknout, ale nakonec mě třeba skoro úplné vynechání expozice docela vyhovovalo. Zajímavý protipól ke kontrolovanému Domestikovi. Chce to od lidí trpělivost a musíte přistoupit na na pravidla (nebo jejich absenci), co film diktuje. Ale nakonec pro mě příjemný zážitek.

    • 30.6.2018  03:26

    Asi je třeba ocenit, že film odevzdaný této estetice vůbec vznikl - jde o celkem odvážný úkrok oproti současnému americkému mainstreamu. To ale nic nemění na tom, že to je hnusné, až z toho oči bolí a hloupé, až mysl přechází. New age moudra přeříkávaná unuděnou Oprah, postavy předčítající scénář způsobem, kdy jsem předpokládal (nemíněno v nadsázce), že se z nich vyklubou skrytí mimozemšťané, a v neposlední řadě strašně mechanicky špatně sestavené vyprávění... Hodně nezvládnuté ve všem. Ale respekt za pokus.

    • 28.6.2018  16:02

    První Ant-Man je možná moje třetí nejoblíbenější Marvel (po Thorovi 3 a Iron Manovi 3), ale tady jsem se nudil. Rudd působí podivně ne-fresh, nevýrazný konflikt, kde o nic moc nejde, nemá moc čím získat mou pozornost a vlastně přemýšlím o nějaké třetí věci, co se o tom filmu dá vůbec napsat. Má to všechny vady, které jsem popíral u jedničky.

    • 28.6.2018  03:37

    Stačí pár vteřin sledovat Sicario, aby bylo jasné, že přešlo od Villeneuvea a Deakinse do rukou zásadně standardnějších filmařů - což ale nemusí být nutně na škodu, ostatně z jedničky jsem nějak zvlášť stržený nebyl a dokonce mám pocit, že dvojka mě i při svojí "nevyjímečnosti" zajímala o trochu víc. O trochu. Sicaio si každopádně našláplo na bourneovskou nekonečnost, kdy může vzniknout libovolné množství dílů, v nichž ty samé postavy budou řešit ty samé křivdy, protože děj vždy skončí tam, kde začal - když si to člověk uvědomí, tak to plahočení Del Tora v posledních scénách má hned trochu meta význam. Jinak film veskrze rutinní a čitelný, na němž se jen krásně odhaluje americká ideologie - jakkoliv už si Američané nedělají iluze o svém systému a dekonstruují a podvracejí ho už i v dílech největšího mainstreamu, právě americký systém produkuje jedince, kteří se vůči němu v jeho rámci vzbouří a tu holčičku zachrání - to je ten rozdíl, který odlišuje mexické kartely, které mladé lidi vraždí, a Američany, z jejichž řad vždy vzejde někdo, kdo je zachrání. V Sicariu už je to svojí přímostí a psychologickou nevěrohodností (uchovávaná vnitřní čistota Brolina a Tora je jenom klišé, o jehož uvěřitelnost se nikdo ani nesnaží, jsou to prostě konstanty), ale tak nevadí...

    • 24.6.2018  12:47
    Kadeřnictví (TV seriál) (2018)
    odpad!

    Byl zajímavý marketingový pokus Streamu obrátit se na divačky Ulice a Ordinace - co jsem koukal na čísla sledovanosti, tak neúspěšný. Naštěstí. Že se Stream propadl od produkce Semestru a Pěstírny k tomuhle je samozřejmě smutné. A tím nemyslím zacílení na diváky, primárně divačky, středního a vyššího věku, ale dementní scénář, odpudivé antiherectví a neschopnost timeované komediální režie vedoucí k trapně sterilnímu odříkávání vtipů mentálně zaseklých na konci 90. let. Kadeřnictví je vším, čím se má za to, že internetová produkce být nemůže - je konzervativní, je pomalé, nemá spád ani cit pro pointu, nemá kontakt se světem - je takovou antitezí všeho, že vlastně dávalo smysl očekávat, že zaplní díru na trhu. Naštěstí se ukázalo, že nějaká laťka přece jenom existuje. Alespoň u lidí, co mají počítač. Doufám, že to pro nové směřování Streamu bude dostatečným klepnutím přes prsty a příště alespoň trochu zohlední kvalitu jako nutný aspekt díla.

    • 23.6.2018  04:31
    Vystavení (2000)
    **

    To nízké hodnocení nesměřuje ani tak k samotnému projektu (byť je vtipné, že z tak nonkonformního konceptu, tedy pokusu o něj, vznikla v důsledku směšná soap opera - i když i to má svůj smysl a výpovědní hodnotu), ale dokumentu, který skutečně neklade situaci žádné překážky a jen se opájí uměleckostí a genialitou, které ale nijak netestuje. Lars von Trier dal do kupy zajímavý experiment, z nějž by šlo hodně vyvozovat, ale tenhle dokument na to vše jen pasivně kouká a přijímá (a zpětně vysílá) jednu tezi za druhou.

    • 22.6.2018  23:34
    Očištění (2002)
    ***

    Vždycky je problém, když cítí dokumentarista ke svým sůbjektům až moc sympatie a má tak málo odstupu. O Dogme se toho člvoěk zase tak moc nedozví, je to vlastně taková oficiální showreel s pohledem do zákulisí. Takový Občan Havel pro von Triera.

    • 20.6.2018  21:50

    Vlastně stejný paskvil jako Justice League, jen ta brutální úřednická úslužnost a zbavení jakékoliv příchuti v komiksové týmovce vynikne, kdežto tady se ztratí, protože jde přece jenom o banálnější námět, takže se i při stejné neschopnosti výsledek míň rozpadá. Jsem každopádně zastánce jedničky (míněno restartu) a když Trevorrowi vytýkali, že nechápe, jak má vypadat bloskbuster, a jen patlá, co ho napadne, stavěl jsem se proti. Mačkám ale ctrl+c a ctrl+v u těch výtek a vkládám je sem. Jediná vykupitelská momentka je noční scéna v gotickém hradu, kde holčičku v posteli ohrožuje dinosaurus, která je naplněním veškerých mých dětských nočních můr po koukání na jedničku (míněno originál). I tenhle záblesk naděje je ale ubit nudou a sterilitou dementní zápletky, neexistující chemie mezi postavami i neschopností vystavět napínavou scénu a okamžitě ji nepopřít. První polovina je ukázkou toho, jak vyvolat absolutní nezájem, kdy vyloženě chcete, aby vás zbytek nudil a mohli jste aspoň zůstat naštvaní. Pak to jde trochu nahoru, i když horší vyprávění si nejde představit (nulové payoffy na všechny budované motivy) - ale jen trochu. Jednička pro mě byla sympaticky meta, i když určitě nevybroušená a kompromisní. Tohle je jen ztráta času. 1 a 1/2

    • 20.6.2018  01:39
    Branky, body, kokoti (TV pořad) (2018)
    ***

    Dojem překvapivě pozitivní a jestli se vyšvihnou ke svižnějšímu střihu (každý vtip jede o pár vteřin déle, než by bylo nutné) a už tak hodně sympatická Dočkalová se s tou rolí maličko víc sžije, tak si to oblíbím.

    • 10.6.2018  22:44
    Ghostland (2018)
    ***

    Psal jsem to už minule, ale musím to napsat znova. Laugier to má hrozně těžké, protože po Mučednících prostě nemůže točit "normální filmy", musí být vždy o kus víc meta, o kus víc progresivní, o kus víc subverzivní. Ani Ghostland nezapře až křečovitou snahu splnit všechny nároky, které kdyby nebyly naplněny, tak by Laugier prohrál - nároky, které jsou kladeny na málokoho dalšího. Kdyby ten film nebyl tak nesmírně zatížený a mohl se chvílemi nadechnout, tak by byl příjemnou, důmyslnou žánrovkou. Ale protože tou být nesmí, má poměrně málo manévrovacího pole. A končí jako mechanická a po první třetině i odhadnutelná snaha o nemožné. 3 a 1/2

    • 9.6.2018  00:26
    Archer (TV seriál) (2009)
    ****

    Jsem překvapený, jak dlouho tahle subverze maskulinity vydržela fresh. Plus ta cool popartová animace!

    • 7.6.2018  23:22

    Film, který se tak strašně snaží nebýt špatný, že nakonec není vůbec nic. Nepřekvapivý scénář drží sotva krok s publikem (natož, jak by bylo u heistu žádoucí, aby ho předcházel) a herečky mají co dělat, aby uplatnily své jindy jistě existující charisma. Když se podíváme, kam vzal Soderbergh tenhle formát s Loganem a kde je toto, není asi potřeba dodávat víc. Rutina, která občas funguje.

    • 5.6.2018  02:59

    Fascinuje mě, s jak málem jde udělat tolik. Soderberghovu jménu jsem dlouho odolával a pamatuju si, že mě v době, kdy jsem filmy začal sledovat, vyloženě iritoval. Nevím, v jakém poměru jsem se změnil já a v jakém on, ale jeho poslední věci mě pravidelně dostávají. A klaustrofobické béčko Unsane je pro mě rozhodně velká lahůdka.

    • 3.6.2018  18:10

    Nemám nic proti tomu, když je potřeba udělat určitý "leap of faith" a přijmout u filmu pár nesmyslných premis, aby jeho koncept mohl fungovat. Tím spíš u hororů. Nicméně jak celkový koncept, tak i jeho manifestace v jednotlivých scénách vyžaduje u Quiet Place absolutní nemyšlení publika na úrovni, kdy si nejde vytvořit skutečně pevnou představu o světě. Bylo by zajímavé, kdybych jako divák mohl přemýšlet o tom, jak mohou hrdinové té věčné nástraze hluku uniknout, ale to dělat nemůžu, protože jakákoliv logika je z okna a svět se podle vlastní premisy beztak nechová. Monstra jde ostatně porazit tím prvním způsobem, který by musel každého napadnout, a přitom to nenapadlo doposud zřejmě nikoho na planetě. A vzhledem k tomu, že ten film není ani nějak zvlášť natočený, tak za mě nuda. Špatně propracovaný zajímavý koncept - nic víc.

    • 2.6.2018  11:16
    Obrazy osvobození (studentský film) (1982)
    ****

    Hezký studentský pokus o Tarkovského. Dospělému filmaři bych to asi spolkl méně ochotně, ale ta ambice odkrýt svou křehkou duši je hodně sympatická a, trochiu nechronologicky, při vědomí, kam tem příslib dojde, je snadné to přijmout.

    • 31.5.2018  23:49
    Boku no Hero Academia (TV seriál) (2016)
    ***

    Nemá to žádný drive, ve čtvrté epizodě to ještě vlastně nezačalo. Ještě chvíli počkám, protože námět je ok, ale byl bych rád, kdyby se to trochu zaprvé rozjelo a zadruhé to začalo volit víc než první očividné volby. Je vidět, že to je spíš pro děcka.

    • 31.5.2018  15:44

    Mrzí mě, že to úplně nevyužilo potenciálu, který si to nakonec otevřelo, ale jako antalogie tří hororových situací velmi slibné. Odměna je sice vždycky menší než příslib, což asi leckoho zklame, ale někdy i příslib sám může stát za to.

    • 30.5.2018  16:24
    Trust (TV seriál) (2018)
    ***

    Čtyři díly. A jak jsem se snažil, tak jsem se do toho nedostal. Je to rozhodně lepší než Scottův maraton šedivosti, ale nepřišlo mi, že námět utáhne seriálový formát - zkrátka jsem se brzo nudil.

<< předchozí 1 2 3 4 34 66 99 131
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace