xxmartinxx

xxmartinxx

Martin Svoboda

okres Nymburk

homepage

Twitter: MartinSvoboda91

164 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 33 65 96 128
    • 20.2.2018  05:37

    Po rozhovoru s režisérem mám na ten film o kus lepší názor, můj dojem z něj stoupl. Ale to nikdy není dobré znamení. Všechny ty komplexní problémy mi nepřijdou 100% jasně artikulované, tak to nakonec z velké části sklouzává ke kroucení hlavou a pohoršením - ale to je málo, to nestačí. A režisér to ví, tak se snaží nebýt jen další observací extremistů, kterých už je v Česku i ve světě víc než dost. Daří se jen částečně.

    • 13.2.2018  20:21

    Nuda k nepřežití. Zapomněl jsem, jak unylé byly vlastně MCU originy první fáze - Panter je jejich ozvěnou svou mechanickou čitelností (plus divadelní načasovaností scénáře). A dokonce zatím nejvíc ze všech Marvel filmů tomu chybí i náznak rukopisu. A když se budeme bavit o přesahu, tak je to film o bílém světě (Wakanda je paralelní víc než k jakékoliv zemi k USA, teda až na tu podivnost, že tak civilizovaná země "volí" krále soubojem na smrt - vlastně se nedivím, že nikomu nepřijde urážlivé, že při pokusu o vykreslení černošské utopie zřejmě neměl nikdo potřebu opustit primitivní kmenové zvyky), mluvící k bílému publiku (check your privilege) řešící bílé otázky (přijímání uprchlíků, pozici privilegované kultury) - černo je tu jen na povrchu, skoro jako by to bylo připsáno na poslední chvíli, a za vším tím afričaněním nevidím sebemenší snahu reflektovat realitu - naopak se jí co nejvíc vzdálit. Vykreslení Wakandy a interakce postav nejsou reflexí černochů, ale opět jen bělochů jakoby překrytích exotickou barvou (viz už zmíněné nesmyslné uchovávání kmenových tradic u takto vyspělého národa, které je očividně jen copypastou, ne budováním funkčního světa). Další věc je, že vypjatě se vyhýbat klišé není totéž jako něco aktivně tvořit. V důsledku by Black Panther nemohl být vanilkovější, což ale nepočítám do hodnocení, jen podotýkám na okraj. Mně prostě jen vadí, že to je klišé nuda - nějakým řečem o progresivitě a odvaze se fakt z vysoka směju.

    • 12.2.2018  19:44

    Well.. At liest you tried. Jeden slepý pokus o filmovou revoluci a naplnění Ejzenštejnových divokých snů o dynamickém rámu obrazu, který ukazuje především naprostou otravnost tohohle nápadu při jeho použití v "normálním" filmu. V avantgardě a ve vysoce stylizované akci, popřípadě izolované v pár scénách (Mami!) či naopak v delších úsecích (Grandhotel Budapešť), si to umím představit - sledovat ale ve filmu, který nemá být explicitně o tom, jak se nonstop mění ratio, je dost marné. I když se tvůrci úpěnlivě snaží to nějak motivovat. A kdybych dal tohle vše stranou a nehodnotil celý princip, ale jen tenhle film, dopadne to ještě hůř. Možná se teda stalo něco jako u Hobita a vysokofrekvenčního promítání - mizerný film zničil potenciál celé technologie. Ale spíš ne.

    • 12.2.2018  16:54
    Hmyz (2018)
    ***

    Vzhledem k tomu, že ještě Šílení považuju za špičkové, jsem neměl důvod očekávat, že je Švankmajer za zenitem - takže neberu jako výhru, že tenhle Deadpool pro intelektuály není přímo špatný. Má několik zajímavých momentů, několik ukázek důmyslnosti (už chvíle, kdy Švankmajer "musí" opakovat záběr, ve kterém avizuje, že scénář vznikl na jedno posezení, je v dobrém slova smyslu symptomatická pro humor a smysl filmu). Určité zastaralost na mě ale sálá. Celá linie s bořením čtvrté stěny je v důsledku spíš banální a v době snadné viditelnosti do zákulisí každého filmu díky různým internetovým klipům působí strašně neobjevně. Na jednu stranu oceňuju výrazné oddalování uspokojení diváka a narušování potenciálních vrcholných scén, ale tenhle gimmick se mi celkem rychle okoukal. Ke konci jsem jen přemýšlel, kde končí tumpachovost záměrná a kde už se odhaluje limit tvůrce (například prostříhávání na akci s Lábusem, která se vždy po dobu nepřítomnosti diváka úplně zastavila - měl být i tohle metakomentář, nebo jde prostě o vypravěčskou chybu?). Abych to nějak shrnul, Hmyz působí jako film vynikajícího a důmyslného filmaře, který už ale vymýšlí a inovuje tak odděleně od světa, že mu prostě nestačí. Je cosi smutného na scénách, které mají zjevně překypovat podvratností a nekonvenčností, ale prostě nestíhají dnešnímu kontextu. Pro někoho bude tohle vytržení z dneška atraktivní a vlastně to chápu, ale osobně to ve mně vyvolávalo spíš lítost. Lítostí k tomu, že i lidi jako Švankmajer musí zestárnout a že se to (s velkou pravděpodobností a jen občasnými výjimkami) musí projevit na jejich tvorbě. Není to lítost nad Švankmajerem jako takovým, který našel i ve svém věku dost energie natočit film, ale nad lidskou smrtelností a nad tím, že Švankmajerův talent není nesmrtelný a nebude se manifestovat napořád.

    • 12.2.2018  03:39

    Spring Time for Kim-čong v plné parádě. Drzý koncept se ukazuje jako naprosto funkční, mrzí mě jenom, že se mu tvůrci víc neodevzdali a nešli do větší stylizovanosti.

    • 12.2.2018  02:36

    Jeden z nejvlivnějších polských dokumentů byl sice dohnán následující dekádou vystavujícím lidské soukromí už zcela běžně, ale to jeho hranu obrousilo překvapivě málo.

    • 11.2.2018  22:51
    Bratři (2015)
    ***

    Další z řady polských dokumentů, kterým chybí málo k tomu, aby se mohly vydávat za fikční film. Staroń mi přesto přijde trochu nenápaditý a ne tak precizní ve střihu i kameře, jako někteří jeho mladší krajani.

    • 11.2.2018  20:17
    Gwizdek (2012)
    ****

    Skvělý koncept - týpek je rozhodčí u vesnického fotbalu, kde zažívá chvilkové pocity moci, zatímco doma ho máma sekýruje jak děcko. Polsko zjevně má rádo svoje kuchyně a není se čemu divit - odehrávají se v nich zřejmě větší dramata než na jevišti.Chápu, že v Americe to rezonovalo víc, tady podobné věci přece jen vidíme častěji. 3 a 1/2

    • 11.2.2018  19:43

    Pro mě jako pro velkého fanouška In Treatment je tohle rozhodně vděčná podívaná. Minimalistické nastavení, 95 % stopáže HD detail lidské tváře, která vypráví a vyprávění se jí odráží v obličeji, což je silnější než jakákoliv rekonstrukce. 76 minut je poměrně zápřah, zvlášť když Lozinski dokonce vůbec nemění úhly a rámování - je to absolutní strohost. A to je na tom to fascinující, i když usledovat to doma bylo tak těžké - lepší je asi sedět v kině a buď usnout, nebo ne, ale být stranou od všech ruchů.

    • 8.2.2018  23:49
    Nauka (2016)
    ****

    Plující kamera, precizní kompozice, okolo lidí (dětí) nekonečný prostor plný neuchopitelného komplexu informací. Efektní ve svém jasném sdělení.

    • 8.2.2018  22:16
    The Ritual (2017)
    ****

    Je skvělé, že po desítkách, možná stovkách filmů jde pořád najít způsob, jak udělat les strašidelným místem. Film, který jen pomalu odkrývá karty a končí úplně jinde, než by divák tušil. Hodně příjemné, hodně svěží.

    • 7.2.2018  00:26

    Baví mě Waititiho verva, se kterou oživuje existující koncepty. Nebojí se nařčení z neoriginality, nesnaží se dokázat divákovi, že nabízí "víc". Místo toho takřka k dokonalosti dovádí něco, co k ní doposud nebylo přivedeno právě proto, že se filmaři báli takové čistoty provedení. K tomu mě navíc baví Waititiho budování filmového světa, která zjevně není zcela realistický, ale není ani přímo nadrealistický - zkrátka cosi mezi, co překvapivě funguje. Plus sympatické postavy. Plus dokonalý timing.

    • 6.2.2018  10:07

    Nejenže je ten film hloupý a nudný, on je i dost blbě natočený - tak blbě, jak americké áčkové produkce bývají málokdy. Naprosto chápu rozhodnutí vypustit to znenadání, aby to co nejrychleji vidělo co nejvíc lidí, než se roznese, jak veskrze špatné to je.

    • 5.2.2018  12:23

    Ten film mě moc nebavil, jeho stopáž je přestřelená, jeho tempo nevstřícné, ale oceňuju, že vůbec existuje takovýhle high concept film maskovaný za žánrovou zábavu - Andrew Niccol se o to neúspěšně pokouší od Truman Show a je vidět, že není samozřejmost dosáhnout funkční společenské satiry v mainstrevovém provedení. Payne to zvládl, byť za cenu toho, že vlastně nejde o moc "dobrý" film, který by mohl v jakémkoliv slova smyslu "bavit".

    • 3.2.2018  10:04
    Vazby (2016)
    ****

    No přepadá mě další vlna žárlivosti na Poláky, kteří to prostě s kamerou i nůžkami umí nesrovnatelně líp. Že dvacetiletá holka udělá lepší, civilnější a přesvědčivější dokument než kdokoliv v Česku, by se prostě nemělo dít!

    • 2.2.2018  16:14
    Dukátová skála (2018)
    odpad!

    Vyslovuju hypotézu, že tenhle film je záměrně natočený tak, aby co nejrychleji zmizel z kin, nikdo ho neviděl a tvůrci si prostě rozdělili rozpočet. Nemám na to důkazy, takže nikoho aktivně neobviňuju, ale natočit 110 minut tohohle ničeho není možné s jakoukoliv ambicí kvality nebo jen adekvátnosti. Tohle nemá nikoho uspokojit - naopak to co nejrychleji přestat existovat. Což se i stane.

    • 31.1.2018  23:57

    Prezident Blaník je, stejně jako seriálová Kancelář, bezkontextová směsice gagů, která sice pracuje s reálnými osobami a objekty, ale ačkoliv se tak tváří a mnozí ji tak vnímají, nepokouší se v nejmenším reflektovat politické dění a principy. Jestli si někdo za deset let Prezidenta Blaníka pustí, nebude z něj mít sebemenší šanci pochopit, jak probíhala prezidentská volba, kdo byli kandidáti a co se mezi nimi dělo. Je to dobře, protože je tak film nadčasovější? Je to špatně, protože naprosto nefunguje jako satira ať už v pevnějším žánrovém, nebo ve volnějším pojetí? Otevřená otázka... Pak se tvůrci dál topí v tradičních nekonečných paradoxech české apolitické politické reflexe, kdy zjevně mají nějaký názor, ten se ale bojí nahlas připustit, tak neustále utíkají před vlastní agendou, jako by byla nějak špatná (čímž nahrávají těm, co ji tam pak "šokovaně" odhalují), a nakonec je celkem bizarní, kam je tenhle úprk dovádí a jak moc a jak nepřirozeně se musí vykrucovat, aby nemuseli o ničem nic říct. A třetí problematická věc přejatá ze seriálu je neexistující profilace nebo konzistence postav, jejichž osobnost nesahá za scénku, v jíž se právě nacházejí, a minutu z minuty mohou být někým úplně jiným, což jen podporuje roztříštěnost a dramaturgickou nefunkčnost. Ve filmu (natočeném nevhodně širokoúhle, takže je někdy těžké usledovat divnou kompozici obrazu) všechny tyhle nedostatky trčí o kus víc než v seriálu. 2 a 1/2, nejsem úplně rozhodnutý o zaokrouhlení (přes kritiku mě ledasco pobavilo, předně syndikátově organizovaná pražská kavárna v maskách Václava Havla), ale jestli má být výsledek tak nadhodnocený, jak se den po premiéře jeví, tak to radši posouvám dolů. Prezident Blaník je co do nemožnosti funkční politické satiry u nás součástí problému, ne řešení. A nejenže nefunguje jako nějaký ideál satiry, nefunguje ani jako film.

    • 31.1.2018  20:19

    Tísnivý pohled do "zkažené" duše fanatického džihádisty a milujícího otce. Hrůzné svou bezvýchodností, svým dojmem, že hrdinův názor je tak pevně zakořeněn v jeho životě a v prostředí, v němž existuje, že přemýšlet o změně je skoro nemožné. (Jeden z několika IDFA filmů, v jejichž kontrastu se ukazuje nepovedenost a nedostatečnost Daliborka rovněž reflektujícího chorobně narušené vnímání světa, ale s lidskostí leda proklamovanou - opravdu to bolí až tehdy, když se místo karikatur musíme dívat na lidi.)

    • 31.1.2018  19:46

    Zhypnotizovaný Orson Welles, meloun, Jeff Goldblum. Pravděpodobně nejkomplexnější film, co kdy vznikl. Nejsem si úplně jistý, jestli to muselo být tak moc absurdně neusledovatelné a nepřehledné - přestože jde zjevně o záměr. Každopádně zajímavý metafilm, který výrazně předběhl dobu.

    • 30.1.2018  23:39

    Vynikající film, který je v některých ohledech výrazně anekdotický, aby mohl být v jiných komplexní. Zábavná, nevypočitatelná a přitom nezastřená hra. Zajímavé je i, jak PTA vůbec nepodléhá estetice módy, která není sofistikovaně krásným únikem a nádherné šaty, interiéry a make-upy jsou nahlíženy jako neutrální zabírané předměty. Zdůrazňovány jsou textury - ať lichotí, nebo ne. Chybí měkké světlo, které by zahlazovalo vrásky a nevhodné záhyby - nic v tom filmu není tak krásné, jak se snaží být. Což platí doslova o všem v něm.

    • 30.1.2018  10:19

    Absolutně strhující zážitek, jeden z nejintenzivnějších za dlouhou dobu. Přitom to je tak jednoduché! Tenhle polský masakr ukazuje druhý extrém oproti komplexnosti většiny dokumentů IDFA - někdy stačí vložit důvěru do jednoduchého námětu "příprava na olympiádu" a při správném uchopení vznikne něco nezapomenutelného, po čem člověk opouští sál jakoby přejetý vlakem. Nechává do daleko za sebou Já, Tonya a v nejsilnějších momentech i Černou labuť i s jejich fikčními výhodami.

    • 25.1.2018  00:09

    Toporné dialogy, nudná klišé, mdlí herci, nevýrazné vyprávění. Film, který existuje jen proto, aby se u něj spalo.

    • 22.1.2018  14:17

    Troška by řekl: "Filipe, brzdi, člověče."

    • 22.1.2018  09:34

    Dokumentaristé měli velké štěstí, že se podařilo majitele fotek najít, protože tím vznikla iluze, že ten dokument má strukturu a někam směřuje. Kdyby se to nepovedlo (což bylo do poslední chvíle možné), zůstalo by jen prázdné tápání bez konceptu.

    • 22.1.2018  02:01
    Mom and Dad (2017)
    ****

    Shining na Crank level. Zábavné a rychlé, přitom efektní v tom, o čem to chce být. Nicolas Cage hraje samozřejmě šílence normálněji než otce rodiny, ale to nevadí. Překvapilo mě, že to není trochu víc gore - ale tak nejde mít všechno.

    • 19.1.2018  12:47

    Chybělo mi jádro sdělení - něco víc než obecnosti a nihilistické coolovosti. Ale koukalo se hezky, zvlášť díky kameře a režisérově snaze furt něco vymýšlet.

    • 18.1.2018  23:49
    Dobrý časy (2017)
    ***

    Film, který zoufale touží po vaší pozornosti. Chce strašně, STRAŠNĚ moc, abyste si ho všimli a abyste mu řekli, jak je šikovnej. Tak teda plác plác po zádech! A běž si hrát zase chvíli vedle prosimtě. 70 %

    • 17.1.2018  19:55

    Přiznanáp hororová variace na Groundhog Day, která se ani v nejmenším se nepokouší koncept posunout a "vylepšit". Což je v důsledku jediné možné řešení a jediný způsob, jak z toho vykličkovat důstojně. Vznikl zábavný lehký teen horor, který se nestydí za to, čím je, a nesnaží se diváky obelhat. Svěží podívaná.

    • 16.1.2018  23:25
    Tvář vody (2017)
    ***

    Když ještě půl hodiny po začátku filmu netušíte, o čem film je, a jen mlhavě tušíte, o kom je, je to buď hodně dobré, nebo hodně špatné znamení - nic mezi. Samozřejmě, že v důsledku mohutné propagace všichni víme, kam to směřuje, ale to vůbec nepramení ze samotného filmu, který je vyprávěný velmi mizerně. Asi není náhoda, že málokterý tak dobrý režisér jako del Toro točí tak často mdlé, nevýrazné filmy utopené v detailech, postrádající ale linku. Zde navíc (Kde jsou časy Labyrintu?) zásadně váznou jakékoliv emoce - od naprosto nesmyslné skokovosti odvádí pozornost jen nesnesitelná, občas podivně pseudofrancouzská návodná hudba (počkat, neodehrává se to v USA? proč ta hudba zní, jak zní?), která se snaží vyvolat dojem mnohem větší emocionální komplexnosti, než jaká ve většině scén je. Zatím snad nikdy jsem u del Tora neměl dojem takové skořápky filmu bez čehokoliv uvnitř. A to pominu, že obědové pauzy u bazénu s supertajným monstrem jsou spolu s Churchullovou jízdou v metru nejtopornější setup roku 2017.

    • 15.1.2018  16:43
    Mimi šéf (2017)
    **

    Ten film je divný. Jeho ústřední metafora pro svou překombinovanost nefunguje, jeho poselství je pochybné (hezky zní, ale je nereálné) a předně tu je málo humoru nejen povedeného, ale humoru obecně.

<< předchozí 1 2 3 4 33 65 96 128
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace