Recenze (3 645)
Detektivní příběh (1951)
Nedôveryhodná a príliš divadelná snaha prekonať afekt žánru a pozrieť sa na detektívov a ich prácu z civilnejšieho pohľadu. Výsledkom je herecký súboj, kto sa viac hodí o zárubňu. Kľúčovou postavou príbehu je žena hlavného detektíva, ktorej osobný príbeh sa stáva súčasťou prípadu. Jej postava je však len primitívnym nástrojom rozprávača a jej reakcie sa zo sekundy na sekundu menia podľa toho, ako sa to hodí. Zostarlo to strašne, ale strašne. Čím vážnejšie a serióznejšie sa tieto "ambiciózne" noirovky snažili tváriť, tým horšie to dopadlo (viď. napr. The Lost Weekend).
Zabijáci (1946)
9/10 Noir podľa Hemingwaya. Titulnú poviedku som čítal, ale absolútne si ju nepamätám. Film je ale skoro dokonalá žánrovka so všetkým, čo noir potrebuje: je tu tajomná vražda, zločin, vyšetrovanie, podrazy, femme fatale i hra s tieňmi. "If there's one thing in this world I hate, it's a double-crossing dame."
Ztracený víkend (1945)
5/10 Uhladený Oscar bait s riadne naivným koncom a výbornou kamerou.
Rychle a zběsile (2001)
Videoherný príbeh vo videoklipovom vizuále, ktorý už dnes nemá čo ponúknuť, ak človek nie je fanatik do áut. Keby sa to aspoň nebralo tak vážne...
Zjizvená tvář (1932)
Oceňujem autentickú dobovú atmosféru, ktorá sa dnes len ťažko dá zreplikovať, na svoju dobu riadnu dávku násilia a i nejaká letmá erotika tam bola (film vznikol pred kódom). Paul Muni je šialene dobrý a v jednotlivých momentoch je to pôsobivé, ale ako celok som sa dosť nudil (za veľa môže aj absencia hudby).
Zpovídám se (1953)
Montgomery Clift je sympaťák (i keď herecky nemá čo ukázať), atmosféra Quebecu pôsobivá a kamera je úplne nádherná, no samotný materiál je strašne slabý (ten dlhočizný flashback uprostred filmu bol vyslovene scenáristický kŕč). Rutina bez napätia.
Jsem uprchlý galejník (1932)
Drsný príbeh podľa skutočných udalostí, ktorého posledná tretina je riadne napínavá a celkový dojem ťahá výrazne nahor.
Key Largo (1948)
7/10 Na noir nezvyčajne kladný hrdina (v predlohe bol dezertérom), ale Humphrey je frajer a divák len čaká, kedy si ich všetkých podá.
Přízračná dáma (1944)
Taký priemer, ktorý hore ťahá najmä krásne nakrútený záver. Vysvetlenie "tajomnej ženy" je triviálne a prichádza už niekde v polovici filmu.
Zátah na Jižní ulici (1953)
Pickup on South Street neoplýva žiadnym extra originálnym príbehom (viď. napr. This Gun for Hire) a nemá ani tajomstvo, ktoré by hnalo príbeh, je však mimoriadne remeselne zručne napísaný a nakrútený. Nosné postavy majú šikovne napísané charaktery a to nielen tie hlavné, ale aj vedľajšie majú skvelé momenty (Mo). Príbeh dobre šľape, pästiarske súboje majú grády a kamera, aj keď nemá na vrcholné kúsky žánru, stále skvelo pracuje so svetlom a uhlami. Výborná žánrovka so správnou atmosférou špinavých ulíc a ešte špinavších existencií, ktoré sa po nich potulujú.