mortak

mortak

Michal Morte

okres Praha
věčný student

22 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 17 33 48 64
    • 17.9.2017  16:07
    Život (2017)
    ***

    Nijak výjimečný klon Vetřelce. Chování všech postav je sice idiotské, či naprosto absurdní, ale to si říkám při čtení příčin jaderné havarie v Černobylu taky.

    • 15.9.2017  23:31
    Lovci lvů (1996)
    ***

    Na hranici kýče. Tsavo Man-Eaters opravdu terorizovali stavbu mostu, ale film se nijak reality nedrží. Douglasův lovec je fikce, vytvořená přesně dle školní definice romantického hrdiny z doby Karla Hynka Máchy, což vlastně vůbec nevadí, protože celý příběh je převeden do podoby šestákového dobrodružného příběhu. Bohužel za tu cenu, že se lovci chovají dost hloupě, jak se na hrdiny pulpového dobrodružství sluší a patří. Goldsmith odvedl skvělou práci, ale mimo jeho hudby tu moc není důvod se k tomuto dobrodružství vracet.

    • 10.9.2017  09:05

    Poctivé chlapské dobrodružství inspirované setkáním nejslavnějšího hobo známého jako A-No.1 a začínajícího spisovatele Jacka Londona. Jenže Carradinova postava, která svou přezdívkou odkazuje na Londona (Cigaret), zrovna neodpovídá dnešnímu obrazu slavného spisovatele. Ale A-No.1 ho ve své knize vydané rok po Londonově smrti viděl nejspíš jinak (štěně následující věrně svého pána). Ať tak či tak, Aldrichův pokus v závěrečné třetině vybudovat vztah mezi dvěma "nedobrovolnými" společníky zpomalí tu skvěle rozehranou hru na kočku a myš. Je to pochopitelné, pokud se díváme na životopis, ale protože tvůrci nezmínili Londona ani v titulcích, většina diváků (i ve zdejších komentářích) nechápe tu změnu tempa filmu.

    • 8.9.2017  22:13

    Dvě hvězdy berte s rezervou. Stylem je to prostě ta "nejpokleslejší" telenovela, a já neumím brečet a dojímat se u tak přepálených citů a patosu doprovázených přerodem beránka na nemilosrdnou mlátičku. Západní civilizace už k tomuto typu příběhu potřebuje nadsázku a humor, povětšinou černý. Poprvé mi chyběl nějaký sidekick, který mě sice u Jackieho Chana většinou otravuje, ale tady by mohl tu explicitní přepálenost trochu zlehčit. Soubojů je sice dost, ale zapamatovatelné jsou dle mého jen dva (výtah a závěr). Na tři to u mne nestačí, ale chápu, že tohle není film určený pro západního diváka.

    • 6.9.2017  18:13

    Zda se, že v současné době je největším zlem na světě CIA. Kdyby se příběh Barryho Seala natočil dle skutečnosti, Cruise by hrál odpudiveho padoucha, který pasoval drogy, a když mu začalo teci do bot, stal se praskacem. Jenže v tom by Cruise nikdy nehrál, takže tu milé děti máme pohadku o jednom sympatickem gaunerovi, zlocinne CIA, a zkorumpovanych politicích (zleva i zpráva). To, co dělala CIA za Regana, bylo sice děsivé (doporučuji ke studiu vyčerpávající knihu Veil: the Secret Wars of the CIA od Boba Woodwarda, toho z Watergate), ale posouvat divákům dnes, že Seal je "american made", to je opravdu prekrucovani skutečnosti. A tak, i přesto, že jsem se bavil, jen tři hvězdy.

    • 3.9.2017  20:14

    Režisér a kameraman odvedli dokonalou práci, což o to, ale ten scénář je prvoplánový až hanba. Ameriku pořád pronásleduje chování CIA za vlády Ronalda Regana v osmdesátých letech, která se po letech útlumu způsobených Watergate, rozhodla aktivně vyvážet demokracii, a dopadlo to katastrofálně (viz třeba Salvador od Olivera Stonea). Villeneuve sám řekl, že chtěl ukázat jak se léty boje proti narkotikům stala Amerika stejným monstrem jako nepřítel. A to dle mého tvrzení velmi daleko od pravdy. Bohužel, scénář tuto lež vypichuje dost podivnou postavou Emily Blunt, která se vůbec nechová jako profesionál, ale jako rozmazlené tvrdohlavé děcko. Jenže křehká a (skoro) mravně dokonalá žena uprostřed mužského světa vlků, tomu prostě scénárista nemohl odolat. A tak je Sicario ukázkou mistrovství režiséra stojícího na vachrlatém scénáři, který mu podráží nohy.

    • 2.9.2017  20:32

    Čtyři hvězdy už jen kvůli okouzlující Katharine a mému souznění se scénářem stojícím na tom, že překrásná katastrofa je tisíckrát lepší frigidní upjatá vzdělaná cudná bigotní... I když pro Granta v tomto filmu je to v podstatě jedno. Název filmu vyjadřuje vše - Výchova děťátka (Bringing Up Baby). A Grant, přes všechno prožité, je i na konci pořád děťátkem. A právě tato hořká životní pravda skrytá za bláznivě absurdním dějem spolu se všemi těmi dvojsmyslnými vtípky a narážkami, které mi připomněly mojí neoblíbenější Shakespearovu komedii (Marná Lásky Snaha), pozdvihuje tuto screwball komedii z tehdejšího průměru.

    • 26.8.2017  17:43

    Pět je možná o hvězdičku víc, než by dal objektivní kritik, ale nemohu jinak. Jako dítě jsem totiž snad padesátkrát přečetl Let do nebezpečí od Artura Halieyho (tedy Let do nebezpečenstva, protože mi knihu rodiče koupili na Slovensku), a k tomu jsem ještě miloval rozhlasovou adaptaci s Eduardem Cupákem. A pak jsem poučený literaturou v letním kině viděl tuhle skvělou parodii. Prostě tohle je moje dětství, takže těch pět je jasných. A vůbec, dnes po těch letech dnes už můžu ocenit i jiné vtipy - jako třeba ti náboženští šílenci na letišti, kteří nám tehdy byli tak nějak vzdálení, protože jsme žili v ateistickém náboženství očekávajícím nikoliv poslední soud, ale beztřídní společnost.

    • 26.8.2017  16:01
    Amyino plodné lůno (TV seriál) (2013)
    **

    Amy má občas dobré nápady, ale všechno končí na tom, že je neumí rozpracovat, a hlavně vypointovat. Jede si to svoje - nadržená single alkoholička uprostřed velkého světa šoubyznysu - ale místo toho, aby se do toho pořádně opřela, spíše jen něžně satirizuje. Asi to tak mají ženy rády, ale jako muž bych čekal přece jen větší vodvaz, než pár vypípaných fucků.

    • 19.8.2017  22:40
    Showgirls (1995)
    ***

    Nechápu ten rozdíl v hodnocení mezi Showgirls a Černou knihou. Jistě, van Houten na rozdíl od Elizabeth Berkley umí hrát, ale Verhoevenův rukopis se nemění. V Černé knize využil skutečný příběh nizozemského zrádce a vraha židů a převedl ho na melodramatický přepálený brak plný sexu, tady dělá to samé jen v prostředí tanečnic Las Vegas. Oba dva filmy patří k žánru exploitation, a oba skrývají drsnou až drastickou skutečnost za brakové pozlátko a nechají hlavní hrdinku projít peklem, aby z něho vyšla silnější a dospělejší. Proč je tedy jeden z těch filmů vychvalován, a druhý zatracován?

    • 19.8.2017  09:42
    Jack a fazolový stonek (TV film) (1967)
    ****

    Jako malému se mi to moc líbilo. Není to nijaké veledílo, ale když Kelly bojuje s kočkou nebo tančí s kreslenou princeznou, má to své osobité kouzlo. Takto si představuji sváteční vánoční pohádku, a nikoliv ten marxisticko-leninský výplach, který nám české televize servírují každé vánoce.

    • 18.8.2017  22:45

    Všichni se strašně snaží, aby to bylo víc než obyčejné béčko, jenže nakonec je to béčko, ovšem moderně levicové - zlí kapitalisté vlastnící výrobní prostředky, váhající a mlčící inteligence, a někde vzadu bouřící se... (ale to by byl spoiler). Do toho Scarlett s podivnými hereckými etudami na téma stroj nachází emoce, a Juliette Binoche, která si neuvědomila, že toto není francouzský artový film pro intelektuály. Pohříchu totiž filmu naléhavě promlouvajícím o emocích chybí.. emoce. Vše, co by je mohlo dodat - hledání sexuality,interakce s okolím, je potlačeno, a zůstává jen béčkový scénář. Na druhou stranu se člověk nenudí, takže tři hvězdy jsou adekvátní.

    • 13.8.2017  21:01

    Proč jsem si já nebohá nevzala Pištu Hufnágla. Než poslouchat v reálném životě tuto větu, tak jsem se raději neoženil. Díky Gábi! Maloměšťácká rodinka na prázdninách je od shlédnutí tohoto seriálu moje noční můra. A tak zatímco mí kolegové trpí na dálnici do Chorvatska, já si pouštím v klidu rodinu Smolíkovu.

    • 13.8.2017  09:35

    Podrobit si národy a rasy ekonomicky, to je daleko jistější cesta než armáda, která remcá a chce zavádět pochybné demokratické praktiky. Satira Asterixovi vždy slušela (nezapomenutelných 12 úkolů pro Asterixe), a proměna galské vesnice na tržiště pro bohaté je vtipná... až k pláči (občas si přeji, aby se vrátil Český Krumlov mého dětství - oprýskané historické centrum plné tajemných uliček a vojenský cvičák za železničním nádražím, jenže to už je pryč, teď je to nový Řím).

    • 12.8.2017  22:04

    Skvělá zábava hrající si inteligentně s holmesovským universem. Bohužel zatímco jednička vracela Holmese tam kam patří - byla to braková četba na pokračování vycházející na pokračování v časopisech - dvojka je spíše komedií či až parodií (ty převleky). Občas by neškodilo ubrat na blbnutí a věnovat se hlavní zápletce, která nepříjemně často mizí pod nánosem výbuchů, vtípků a citací.

    • 12.8.2017  20:57
    Pan Majestyk (1974)
    **

    V hlavní roli Ford Pickup. F-150. Do něho se nejde nezamilovat. Bohužel zbytek už za moc nestojí. Po skvělém úvodu s "náboráři" mexických migrantů sklouzne film do prapodivného béčka s psychopatickým mafiánem. Počet nelogičností na jednu scénu filmu překračuje několikanásobně kritické hodnoty, a Bronson se chová spíše jako idiot a díky tomu to pár jeho přátel za něj pěkně odnese.

    • 6.8.2017  14:52

    Chan chce být zároveň, klaďas a zároveň záporák, a tahle rozpolcenost charakterizuje celý film. Naivita hlavního hrdiny je obrovská, což mu nebrání lámat vazy (kde se naučil zabíjet?), aby se vzápětí choval jako Matka Tereza, a chtěl budovat čínskou ideální komunitu v Tokyu. Jako kdyby chtěl Al Pacinův Scarface šířit v Americe Castrovu idelologii, a ne prodávat drogy. Chan by se měl podívat na Henryho Fondu v Tenkrát v Americe, který dokázal skvěle zahrát padoucha a jít proti svému image. To Chan nedokázal.

    • 5.8.2017  16:53

    Clancyho "ryanovky" mám rád, už jen proto, že jsem kovaný pravičák (snad za toto prohlášení nepůjdu v socialistické EU do vězení). Ale právě proto jsem se adaptacím jeho knih vyhýbal, protože jsem čekal zjednodušení a posun k akci. Oboje jsem sice dostal v míře dost veliké, ale není to tak strašné, jak jsem se bál. Ryan jde do CIA - střih - Ryan vede tým, tak to je dost úsměvné, ale proč ne, i ta závěrečná akce není až zas tak za čárou. Jen to tlačení na pilu v obrázcích z rodinného života, tak to si uměl Clancy v knihách pohlídat. Patriot games začínají budovat Ryanův status (od mravenčí práce v CIA až k ideálnímu prezidentovi), a Harisson Ford byl z tohoto hlediska skvělá volba (s Alecem Bladwinem by to nebylo ono).

    • 4.8.2017  22:47

    Takové příjemné prázdné nic, které se mi v sedmnácti docela líbilo, ale dnes je to spíše "guilty pleasure". Natočit to Francouzi, tak hlavní role hraje Delon a Belmondo. Do absurdity vyhnaná maskulinní oslava mužského přátelství, přičemž ženy jsou tu z hlediska příběhu na rychlý sex, a z hlediska diváka, aby ukázaly prsa. Ale Eastwood s Bridgesem drží film nad vodou, a jen díky nim občas zafungují vtipné, či tragické okamžiky. které jsou bohužel dost často proloženy jalovými scénkami typu magor za volantem, či sex u rodičů. Cimino bohužel jako scénárista za nic moc nestojí, ovšem ta příroda je nasnímána hezky.

    • 4.8.2017  20:22
    Jen počkej, zajíci! (TV seriál) (1969)
    *****

    I po těch letech je to naprostá bomba. A to kvůli dokonale synchronizované hudbě s honičkami. Je to pastva pro oči a sluch sledovat dokonalé propojení pohybu animovaných postaviček a hudby, ten tanec vlka se zajícem, nebo spíše zajíce s vlkem.

    • 31.7.2017  09:49

    Takový film pro desetileté kluky, kterým ještě fantazie dovolí vnímat ty ledové papundeklové kulisy jako skutečné, a kteří dokáží být dvacet minut napnutí, když nic-moc model ponorky pluje v malé nádržce pod něčím, co by mělo evokovat ledové kry. Dvě hvězdičky hlavně proto, že kniha Alistaira MacLeana je napínavá od začátku až do konce, a film ji nesahá ani po kotníky. Ale jinak je film takový klukovský ekvivalent uklidňujících smyček s hrajícími si koťátky, jen tady je ponorka, která pluje, ponořuje se, vynořuje... Na uklidnění a usnutí dobrý.

    • 24.7.2017  20:22
    Dunkerk (2017)
    ****

    Pro ty, kdo četli o Dunkerku nějakou tu knihu (já nedávno sehnal za dvacku v antikvariátu tuto - Dunkerský zázrak od Waltera Lorda), bylo už z upoutávek jasné, že Nolan bude splétat dohromady střípky osudů popisovaných v těchto knihách. Bohužel mu to nevychází na sto procent, jak si přál. Když se například na plátně na začátku objeví titulek jeden týden, očekávám, že budu moci napočítat šest nocí, a že hrdinové se časem budou alespoň trochu měnit (vousy, oblečení...). O nadužívání "hudby" se bude diskutovat ještě dlouho, ale pravda je, že v tom jejím toku zaniknou mnohé emocionální momenty, a to především smrt. Nolan si ji totiž drží od těla, což v moderním válečném velkofilmu dost vadí. Hrůzu války pocítí divák nejvíce, když umře postava, ke které si vytvořil emocionální pouto, a těch tu moc není. Nolan oslavuje ZÁZRAK, nikoliv náboženský, ale zázrak, který vytvořili lidé na molu, v jachtě, na nebi, kdy přes sílu jejich spolupráce přichází záchrana. Nolanův Dunkerk by se líbil Johnu Wayneovi, ale dle mého je válka je především chaos, bolest, a smrt, a na ně v tomto jinak technicky skvělém filmu nějak nezbylo místo. Dvě mrtvoly houpající se na pár sekund v přílivu asi nejsou skutečným vyjádřením toho, jak to na pláži skutečně vypadalo.

    • 23.7.2017  21:55
    Zombieland (2009)
    **

    Psychoanalýza v době zombie. Napřed jsou všichni drsňáci, ale když najdou úkryt, ta okoralá slupka spadne, a jsou tu najednou křehcí tápající lidé toužící po lásce a rodině. City ovšem zraňují, a tak rychle zpátky zpátky do tvrďáckého skafandru.... a přes společné nebezpečí až k happyendu. Bohužel zombie jsou tu jen jakýmsi doplňkem k tuctové "coming-to-age-and-family" story, která se ještě k tomu bere smrtelně vážně. Což je úplně stejný vzorec jako například u animované série Doba ledová. Jen místo veverky tu máme zombie a Harrelsona místo Diega.

    • 22.7.2017  10:18

    Bear Island se určitým způsobem vymyká z tvorby Alistaira MacLeana. Jde totiž o čistou detektivku, která nestojí na akci. To se filmařům vůbec nelíbilo, a tak přepisovali a přepisovali, až z knihy nezbyla ve filmu málem ani čárka. Výsledek je pak ve všem průměrný a zaměnitelný dobrodružný film. Mimochodem, kniha je založena na jednom twistu, který v roce 1979 převedl do reality jistý Tony Mendez. Více ve filmu Argo.

    • 16.7.2017  21:09
    Čelisti (1975)
    *****

    V době, kdy neměli režiséři k dispozici výkonné počítače a při ruce partičku programátorů, ale jen nedokonalou mechanickou maketu, museli si hrát s napětím pomocí náznaků a hudby. A taky mít k dispozici pány herce. Kolika režisérům by dnes stačilo mít tři sudy ve vodě a tři chlapy na palubě, aby divákovi běhal mráz po zádech? Jenže tak se právě rodí legendy.

    • 15.7.2017  19:19

    Před sto lety se v komediích nemluvilo, a jen se vršily gagy a honičky v rychlém tempu na sebe. Dnes je komikem každý, kdo umí říci padesátkrát za minutu fuck (to je hint na tebe, Rogene), ale to, co tady předvádí Harold Lloyd, to už dnes nikdo nepřekoná. Tohle je a bude pořád jeden z vrcholů filmové komedie.

    • 15.7.2017  17:28
    Legally Blonde: The Musical (divadelní záznam) (2007)
    ***

    Po dvou skvělých úvodních číslech (Omigod You Guys a What You Want) se vše propadne do muzikálového broadwayského průměru, který nenudí, ale na obrazovce nestrhne.

    • 15.7.2017  07:17
    Projekt A (1983)
    ****

    Chan konečně dostal pořádný rozpočet, a tak už nemusí vyplňovat celovečerní stopáž svým ksichtěním, ale může se soustředit na akci, akci, a zase akci, tentokrát povětšinou ve stylu němých grotesek (a s jednou velmi povedenou citací).

    • 13.7.2017  23:00

    Tento film by milovali padouši z bondovek. Zkažené lidstvo se zmítá ve smrtelných křečích, potrestané matkou přírodou za své hříchy. A aby nová prvobytně pospolná společnost opic neopakovala lidskou cestu do pekel, musí být Caesar spasen a přiveden na správnou cestu nevinnou ženskou duši (jako nedávno starý Wolverine - pokoj jeho duši). Dívá se na to hezky, jen mě to sebemrskačství západní civilizace začíná docela dost štvát.

    • 9.7.2017  08:56

    Fanynky ještě (moc) nezbotoxovaného obličeje Brada Pitta si přijdou na své, filmu samému ovšem nějaký ten ksicht zoufale chybí. Ten rozpad na tři rozdílné epizody by nevadil, kdyby to dohromady dávalo nějaký ten celek povýšený nad své části. Jenže je na něm zoufale vidět, jak celé to téma je bráno jako "star vehicle" pro Pitta, s občasným vkladem režiséra, a i když musím uznat, že byla odvedena po všech stranách profesionální práce, výsledkem je zábavný popcornový průměr.

<< předchozí 1 2 3 4 17 33 48 64
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace