mortak

mortak

Michal Morte

okres Praha
věčný student

22 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 17 33 48 64
    • 17.11.2017  23:11

    Je to "jen" pouhopouhé řemeslo, ať se na to podíváte z jakékoliv strany. Jenže když všichni odvedou to řemeslo, ať už je to divadelní hra Agáty Christie, režisér, kterému stačí jeden soudní sál, aby držel diváky v napětí, či herci, kteří ani nepodehrávají, ani nepřehrávají, jen prostě ví, co ty postavy potřebují, najednou je v tom řemesle něco daleko víc, než ve všech těch uměleckých festivalových filmech.

    • 17.11.2017  17:40

    Ano, v jádru i na povrchu je to pořád to klasické standardní rodinné disneyovské "be yourself". Ale hvězdu dávám navíc za to originální osvěžující balení do světa počítačových her.

    • 17.11.2017  08:58

    K superhrdinským komiksům filmaři přistupují různě. Marvel vsadil na pojetí dětské hry, ve které je hodně legrace a nadsázky, a občas ta špetka tragiky. A jak ukazují tržby a recenze, daří se mu to, co si předsevzal. DC se snaží vsadit na temnější a dospělejší podobu, která odráží dnešní problémy světa. Nolanovi se to v jeho batmanovské trilogii povedlo, protože dokázal pracovat s charaktery a najít to podstatné spojení s dnešní realitou (závěr Temného rytíře). Snyder bohužel s postavami pracovat neumí, a vlastně ani ani nechce. Caine s Freemanem byli Batmanovi důstojnou oporou, i výraznými protihráči. Ironsův Alfréd je naproti tomu zbytečná postava, která řekne pár vět a zmáčkne pár tlačítek u pultu. A CGI sběrač energie jménem Doomsday nenahradí čisté zlo Jokera, či rozervaného Two Face. Na BvS se dá koukat, ale jen proto, že ty prachy jsou tam vidět na každém políčku filmu. Jenže když režiséra zajímají jenom "money shots" a nikoliv postavy, tak je i obrovský rozpočet vcelku k ničemu.

    • 16.11.2017  11:04

    Díky Hitchcockově režii snesitelné dvouhodinové WTF. Scénář je sice neskutečně dementní a soudruzi ze Státních Bezpečností celého východního bloku se při jeho sledování museli prohýbat smíchy. Závěrečná třetina už je spíše nechtěná komedie, zvýrazněna Hitchcokovou snahou křísit napětí z absurdních zápletek typu autobus, či divadlo. Do toho nesympatická Andrews jako zářivý prototyp americké ženy a vlastenky... Holt když si studio dupne, i Mistr musí tancovat dle jejich přání.

    • 12.11.2017  17:24

    Baron Prášil jako Casanova dobývající svět spíše svým pyjem než kyjem. První polovina filmu je salónní divadelní konverzačka, v níž je Rusko líčeno jako nějaké pohádkové El Dorádo (kaviár je konzumován chudinou na ulicích, v palácích dostávají k obědu smaragdy). Dámy, královny i děvečky padají baronovi k nohám, jen se na ně vteřinu podívá. Jedinou zajímavou podívanou skýtá občasné setkání barona s mágem Caligostrou. Dvě silné osobnosti, jedna toužící po ženách a dobrodružství, druhá po ovládnutí světa, to by byl film. Jenže všechny slibné zápletky jsou přehlušeny postelovými dobrodružstvími, ať už na carském dvoře, v tureckém zajetí, či v katolických Benátkách.A to vše je ještě rámováno kýčovitou "Věcí Makropulos". Ale pravda je, že toto není film pro naší dobu. Je to film pro válečná léta, pro totalitní kina, barevná pohádka plná opulentních kostýmů a jalových dialogů, které nemají hlavně evokovat nic z reality.

    • 8.11.2017  20:59
    Summer Stock (1950)
    ***

    Já chci mít ve stepařském sále taky vrzající prkno! Prvních patnáct minut sice velmi připomíná komunistické filmy ze stejné doby a Judy Garland oslavující písní při jízdě svůj traktor a matku přírodu je opravdu šílené WTF. Naštěstí se na scéně rychle objeví Gene Kelly a ošklivé káčátko Judy se začne měnit před očima (doslova - pro závěrečné, a dnes velmi slavné "Get Happy", které se točilo později, zhubla Garland o pěkných pár kilo). O děj naštěstí moc nejde, protože jen chabě spojuje skvělá taneční čísla dohromady.

    • 6.11.2017  07:24

    Po většinu doby decentní parodie, ať už filmů s Johnem Waynem (Wilderuv opilec sidekickujici hrdinuv boj proti zlu), či femme fatale a la Marlene Dietrich. Občas se sklouzne k lidovému humoru (fazole), občas je to nádherně dada (příjezd do města, závěr). Pro mě solidní čtyři. Amici ten film trochu precenuji, ale budiž jim přáno.

    • 5.11.2017  12:11

    Vhodné jako ukázkový příklad do školního předmětu "Začátečnické chyby scénáristů a režisérů". Na tomto obřím propadáku se dá demonstrovat mnohé. Například, že nevadí, když adaptujete starou slavnou knihu trochu jinak, ale že je pro scénář smrtící, když totálně změníte charaktery hrdinů. Udělat z Fogga naprostého pitomce, z Fixe postavičku jako z grotesky... no comment. Nedovolit hlavní hvězdě, aby si z toho dělala one-man show odkazující především na jeho starší filmy (takže hurá do Číny) a tím zlikvidovala kontinuitu scénáře. A když už bude mít někdo ve filmu cameo, tak ať souvisí s příběhem, a nevrazí se tam ve stylu "Máme Schwarzeneggera a nebojíme se ho použít". A hlavně se nenechat zblbnout vysokým rozpočtem.

    • 4.11.2017  20:29
    Mělčiny (2016)
    ***

    Blake Lively v plavkách a nádherná pláž. Už to si tři zaslouží. Škoda té rodinné a psychoterapeutické omáčky okolo, která zabírá třetinu filmu, a je vlastně u tak jednoduché zápletky zbytečná. Hra na kočku a myš nepotřebuje motivaci a sáhodlouhé zdůvodňování.

    • 2.11.2017  21:54

    To propojení klasického muzikálu s rozborem krize středního věku u bývalých G. I. moc nefunguje z pohledu celku, ale vůbec to nevadí, protože v jednotlivých tanečních číslech či scénách je tento film skvělý. Jen se Kelly asi nemohl rozhodnout, zda to celé má být posmutnělá fraška či rozverná komedie, a tak to míchal hlava nehlava dohromady.

    • 29.10.2017  07:01

    Co se týče tance, tanečníků, choreografie, u nich je to jasných pět hvězd. Ale všechna ta profesionalita a nápady celovečerní film nedělají. Kelly sice rozlišil příběhy (klasická tragédie, fraška o morálce moderní doby, pohádka - opiový sen námořníka), ale už to neudělal s hudbou, scénou, kostýmy a ostatními složkami. Výsledkem je emocionální otupění obyčejného diváka, který vlastně sleduje neustále to samé. Tak zanikne i využití Šeherezády Rimskij-Korzakova v Sinbadovi Námořníkovi, nehledě na to, že tím trpí příběh, který se řídí jeho hudbou, místo toho, aby hudba podporovala příběh. Na divadle s přestávkami by to byla pecka, film chce ale příběh s velkým P.

    • 28.10.2017  18:32
    Wind River (2017)
    ****

    Je dobře, že tento film vznikl, protože BBC ve svých reportážích na problém mizejících indiánských dívek upozorňovala již několikrát. Toto je první článek, který jsem na dané téma četl, a nedávno vyšel další. Už z nich je patrné, že Wind River není detektivka, protože příběhy zmizení, znásilnění, a vražd indiánských dívek se sobě velmi podobají. Na začátku je vždy touha uniknout tomu království sněhu a ticha někam na jih, hledání chlapa, který ji ten sen umožní, či získávání prostředků na svůj sen z prostituce, a pak stačí jeden špatný stop ve tmě u silnice, nikdo ji nevidí nastupovat, nikdo nikdy neviděl toho zvrhlého muže uvnitř, a pak už se najde jen tělo, které kdysi bylo snící a toužící dívkou. Sheridan se tuto "obyčejnou" historii snaží poctivě zachytit, a i když se nevyhne různým klišé a jednorozměrným postavám, hlavní je zde síla příběhu.

    • 22.10.2017  18:56

    O řád níž než jednička, protože scénář není spontánní, ale je z něho slyšet vykalkulovaný tikot hodin. Film začne emočně fungovat až v závěrečné třetině, kdy se jednotlivé linky začnou spojovat dohromady a začíná se vyplácet to velmi velmi pomalé budování příběhu. Ano, když v závěru zazní Vangelis a duše jedničky a dvojky BR se propojí, mám jako fanoušek slzy v očích. Bohužel právě to pomalé tempo ponouká k přemýšlení, a tady u mě Villeneuve tradičně ztrácí body. Postavy se v ději objevují dost chaoticky (prostitutka vejde a nikdo se na nic neptá), často se jede na spíše na efekt než na logiku (scéna s Elvisem), některé postavy jsou jednorozměrné a špatně napsané (chudák Robin Wright), či závěr vlastně popírá snažení všech postav filmu. U filmu, který má tak dokonalou kameru, zvuk, i hudbu, bych čekal stejnou investici do scénáře.

    • 21.10.2017  21:20
    Motýlek (1973)
    *****

    Dnes je již prokázáno, že si Charriere "přivlastnil" příběhy několika vězňů, které slyšel, učinil se jejich hrdinou a volně je převyprávěl. Trochu to ubírá kouzlo jedné z oblíbených knih mého dětství, ale na druhou stranu věznice na Dábelských ostrovech byla reálná až moc. A film se právě na tuto skutečnost zaměřuje. V epizodické knize je pobyt na samotce jen jedna z kapitol, nikterak dlouhá, nikterak výjimečná. Steve McQueen z ní učinil nezapomenutelné vítězství lidského ducha nad terorem. Kniha je taky hodně sebestředná, a Motýlek z ní vychází skoro jako superman. Spojením příběhů několika Motýlkových spoluvězňů do postavy Degy vznikl nádherný dramatický oblouk, dodávající filmu další rovinu, která knize chybí. Pokud si mám vybrat mezi knihou a filmem, v tomto případě vítězí film na plné čáře. Hey you bastards, I am still here.

    • 21.10.2017  20:59

    Rutinní filmový přepis x-té knihy rutinní knižní krimi série. Není moc co kritizovat, ale taky moc co chválit. Aspoň že Liam Neeson znovu prokáže umění telefonovat...

    • 14.10.2017  21:17

    Hodina a půl nekonečného opakování dvou vtípků - Kaktusový Jack klade pasti a padá, Krásný Cizinec s kamennou tváří Arnolda Schwarzeneggera odolává nadržené slečně Jonesové. I s krátkou indiánskou vložkou se to vleče do cíle jako dýchavičná lokálka. Francouzi se pokusili film oživit tím, že kůň Whiskey mluví, a docela dobře hláškuje, a tím se postarali o bezkonkurenčně nejlepšího herce filmu. Ti, co viděli film ve francouzském znění, nechť si jednu hvězdu do hodnocení přidají.

    • 14.10.2017  18:59

    Mohla to být slušná dramedy o tom, jak jedna dysfunkční americká rodinka cestu k sobě našla a i do světa se podívala. Jenže takto to plně funguje pouze u postavy agorafobního bratra. Goldie Hawn se snaží, ale problémem je Amy Schumer, která si prostě jede dál tu svoji one-single-desperately-without-man-show jak ji známe z TV, a svými kreacemi rozbíjí celý film (vypadlé ňadro je fakt zoufalství). Amy zapomněla, že musí hrát v součinnosti s ostatními a nikoliv za sebe, a že hlavní je ve filmu příběh a nikoliv ona. Humor by měly obstarávat vedlejší postavy, které jsou tu ale hodně v pozadí (indianajonesovský "lovec" či němá ex-agentka). A zrovna ony dodávají v podstatě smutnému příběhu tu šťávu.

    • 8.10.2017  09:22
    Konzultant (2013)
    ***

    McCarthyho úpadek podle mě začal už Cestou, ve které se drsný kronikář genius loci mexické hranice přesunul směrem k rádoby hluboké alegorii utopené v morálním poselství. Jenže z toho byla Pulitzerova cena, a tak si McCarthy podobným způsobem napsal filmový scénář. Zatímco Cesta byla spíše biblické podobenství, tady se odkazuje k antickým tragédiím, jen místo zpupného Oidipa tu máme hedonistické děti Fassbendera, Bardema či Pitta, naivní hedonistickou Cruz, a "roznožku" Diaz. Jenže McCarthy se rozhodl, že se jeho pokusu o klasickou antickou tragédii přizpůsobí i jazyk, a tím ten scénář zabil. Nejvíc tím utrpěla Diaz používající v řeči aristotelovskou logiku, což vede k nezáměrným slovním "perlám" (scéna ve zpovědnici mající její postavě dodat motivaci je opravdu neuvěřitelné WTF). Je až s podivem, jak tomuto scénáři dokázal Scott dát sílu, a i když herci hrají svůj standard (po kolikáté už Pitt předvádí svého mudrujícího texaského zabijáka), vyložený průšvih to není.

    • 6.10.2017  17:38

    Pegg sice u tohoto prvního dílu trilogie plně nezvládá scenaristicke řemeslo a hlavně v závěru je to řešení osobních vztahu uprostřed zombie apokalypsy až moc nasilne a neverohodne, ale jinak jde o skvělou komedii s mnoha nezapomenutelnymi scénami. A Pegg se z těchto chyb dokázal poučit, jak dokazuje třetí díl, který je variací prvního.

    • 29.9.2017  09:26

    Nějak tak jsem čekal, že se Harold na konci pochlapí, ale On nic. Základním problémem této hodinové grotesky je to, že je tvořena třemi krátkými dvacetiminutovkami, třemi variacemi na dané téma. Závěrečná třetina je tedy samostatným úsekem, a film místo toho aby kulminoval nějakou bláznivou honičkou, tak se třikrát rozbíhá od začátku..

    • 28.9.2017  21:51

    Angelina běží, Angelina je ve sprše, Angelina používá rozličné dopravní prostředky, Angelina kope, Angelina mluví s něčím jako malá holčička... Angelina dobrý, ale kde je ten film?

    • 24.9.2017  21:48

    Škoda, že skvěle rozehraný film vrcholí nekonzistentně citacemi Indiana Jonese a Starwars, které by jinde působily zábavně, ale sem se nehodí. Dětskou část se prostě nepodařilo propojit s tou dospělou. Ovšem i když se obě linky moc nedoplňují, tak se navzájem nedusí. Děti mají roztomilého ptáčka, dospělí bajku o tom, že na nový začátek není nikdy pozdě.

    • 24.9.2017  11:28
    Project A 2 (1987)
    ***

    Dějově je to spíše Police Story posunutá o jedno století dozadu než pokračování Projektu A. Tomu taky odpovídají bitky, které jsou dost ostré a bez humoru. Co zůstává z jedničky, to jsou citace Chanových oblíbených scén ze západních grotesek. Některé se povedly, ale bohužel celá ta napodobenina přeplněné kajuty z Noci v opeře od Bratří Marxů je zoufale nevtipná a vleče se. Závěrečná akční scéna je sice nadmíru povedená, ale celá střední půlka filmu by potřebovala zkrátit.

    • 21.9.2017  22:00

    Seriál zvítězil nad filmem. Pokud měla první syrová verze dvojky skoro čtyři hodiny, možná že by bylo lepší ji rozstříhat na dvacetiminutové díly, a byl by to seriál jedna báseň. V něm by nevadilo, že se někteří hrdinové jen představí, jako že v další sezóně to teprve rozjedou, či že zažijeme i návrat ve stylu Dallasu. Jako seriál to rozhodně nenudí, ale já bych prosil raději obyčejný film, ten se se začátkem a koncem.

    • 17.9.2017  16:07
    Život (2017)
    ***

    Nijak výjimečný klon Vetřelce. Chování všech postav je sice idiotské, či naprosto absurdní, ale to si říkám při čtení příčin jaderné havarie v Černobylu taky.

    • 15.9.2017  23:31
    Lovci lvů (1996)
    ***

    Na hranici kýče. Tsavo Man-Eaters opravdu terorizovali stavbu mostu, ale film se nijak reality nedrží. Douglasův lovec je fikce, vytvořená přesně dle školní definice romantického hrdiny z doby Karla Hynka Máchy, což vlastně vůbec nevadí, protože celý příběh je převeden do podoby šestákového dobrodružného příběhu. Bohužel za tu cenu, že se lovci chovají dost hloupě, jak se na hrdiny pulpového dobrodružství sluší a patří. Goldsmith odvedl skvělou práci, ale mimo jeho hudby tu moc není důvod se k tomuto dobrodružství vracet.

    • 10.9.2017  09:05

    Poctivé chlapské dobrodružství inspirované setkáním nejslavnějšího hobo známého jako A-No.1 a začínajícího spisovatele Jacka Londona. Jenže Carradinova postava, která svou přezdívkou odkazuje na Londona (Cigaret), zrovna neodpovídá dnešnímu obrazu slavného spisovatele. Ale A-No.1 ho ve své knize vydané rok po Londonově smrti viděl nejspíš jinak (štěně následující věrně svého pána). Ať tak či tak, Aldrichův pokus v závěrečné třetině vybudovat vztah mezi dvěma "nedobrovolnými" společníky zpomalí tu skvěle rozehranou hru na kočku a myš. Je to pochopitelné, pokud se díváme na životopis, ale protože tvůrci nezmínili Londona ani v titulcích, většina diváků (i ve zdejších komentářích) nechápe tu změnu tempa filmu.

    • 8.9.2017  22:13

    Dvě hvězdy berte s rezervou. Stylem je to prostě ta "nejpokleslejší" telenovela, a já neumím brečet a dojímat se u tak přepálených citů a patosu doprovázených přerodem beránka na nemilosrdnou mlátičku. Západní civilizace už k tomuto typu příběhu potřebuje nadsázku a humor, povětšinou černý. Poprvé mi chyběl nějaký sidekick, který mě sice u Jackieho Chana většinou otravuje, ale tady by mohl tu explicitní přepálenost trochu zlehčit. Soubojů je sice dost, ale zapamatovatelné jsou dle mého jen dva (výtah a závěr). Na tři to u mne nestačí, ale chápu, že tohle není film určený pro západního diváka.

    • 6.9.2017  18:13

    Zda se, že v současné době je největším zlem na světě CIA. Kdyby se příběh Barryho Seala natočil dle skutečnosti, Cruise by hrál odpudiveho padoucha, který pasoval drogy, a když mu začalo teci do bot, stal se praskacem. Jenže v tom by Cruise nikdy nehrál, takže tu milé děti máme pohadku o jednom sympatickem gaunerovi, zlocinne CIA, a zkorumpovanych politicích (zleva i zpráva). To, co dělala CIA za Regana, bylo sice děsivé (doporučuji ke studiu vyčerpávající knihu Veil: the Secret Wars of the CIA od Boba Woodwarda, toho z Watergate), ale posouvat divákům dnes, že Seal je "american made", to je opravdu prekrucovani skutečnosti. A tak, i přesto, že jsem se bavil, jen tři hvězdy.

    • 3.9.2017  20:14

    Režisér a kameraman odvedli dokonalou práci, což o to, ale ten scénář je prvoplánový až hanba. Ameriku pořád pronásleduje chování CIA za vlády Ronalda Regana v osmdesátých letech, která se po letech útlumu způsobených Watergate, rozhodla aktivně vyvážet demokracii, a dopadlo to katastrofálně (viz třeba Salvador od Olivera Stonea). Villeneuve sám řekl, že chtěl ukázat jak se léty boje proti narkotikům stala Amerika stejným monstrem jako nepřítel. A to dle mého tvrzení velmi daleko od pravdy. Bohužel, scénář tuto lež vypichuje dost podivnou postavou Emily Blunt, která se vůbec nechová jako profesionál, ale jako rozmazlené tvrdohlavé děcko. Jenže křehká a (skoro) mravně dokonalá žena uprostřed mužského světa vlků, tomu prostě scénárista nemohl odolat. A tak je Sicario ukázkou mistrovství režiséra stojícího na vachrlatém scénáři, který mu podráží nohy.

<< předchozí 1 2 3 4 17 33 48 64
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace