mortak

mortak

Michal Morte

okres Praha
věčný student

22 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 17 33 49 65
    • 21.1.2018  12:13

    Kdysi se mi při studiích filosofie tato intelektuální hříčka velmi líbila, protože na rozdíl od těch všech "vznešených" metafyzických konstrukcí o transcendenci k věčnému životu a bohu vypráví o obyčejných lidských touhách po transcendenci - neúspěšný umělec do toho úspěšnějšího, žena do muže, starý do mladého... A i když už jsem od dob studií dospěl tak, že nechci nic víc, než být sám sebou, a intelektuální svět jsem již dávno opustil, zůstala mi láska a obdiv k antickému světu a náboženství, ve kterém metamorfózy lidského bytí hrály velkou roli. A Kaufmanův scénář je jejich moderní ozvěnou.

    • 20.1.2018  10:48
    Oheň (1991)
    ***

    Na tento náborový snímek do sboru hasičů se nemůžete dívat jen tak, ale očima dítěte. To totiž nevnímá všechna ta klišé trčící z každé scény, z každého dialogu, a s otevřenou pusou žere všechny ty správné chlapy držící své hadice pevně v rukou. I když ty klišé jsou často klišé jen na povrchu - například jeden život začíná, tj. milování, a některý zase končí, jenže pochybuji, že blondýna, která se za dva roky "vypracovala" od pokladny na šéfku štábu volební kampaně, by nemyslela na antikoncepci, a vlastně ten hasič nezemřel, ale bude žít, i když šíleně popálený. Akční scény jsou velkolepé, i když popírají úsloví, že není kouře bez ohýnku (tady vše hoří, ale dým nikde, protože by divák nic neviděl). Prostě tři hvězdy jako průměr všech pro a proti.

    • 10.1.2018  21:53
    La La Land (2016)
    ***

    Bio vegan cukrlandová limonáda pro všechny ty Aleny Dolákové snící o kariéře v Hollywoodu. Chazelle přeplňuje film skvělými vizuálními nápady, a dokáže vynalézavě kamerou zastřít, že Stone i Gosling jsou "jen" herci, kteří spíše recitují do hudby a "šlapou" kroky (ale úvodní taneční scéna na dálnici je nádherná). Jenže já se nemohu naladit na ten nereálný svět, na ten skoro-ráj, ve kterém je každý deštíček rychle přikryt zářivými barvičkami, a ve kterém servírka jezdí Priusem (asi přestanu dávat dýška),a ve kterém je citace důležitější než příběh sám. No nic, prostě typický hit na Oskary.

    • 31.12.2017  23:44

    Ta jediná pravá nefalšovaná vánoční pohádka.

    • 31.12.2017  16:15

    Na první pohled by se mohlo říci, že jde o skvěle natočenou a zahranou krimi s emocionálním morálním dilematem v závěru. Jenže vzhledem k tomu, že Norsko (Barnevernet) už si žádné morální otázky v tomto ohledu neklade, může se v budoucnu stát, že v socialistické Evropě bude tento film zakázaný. Dennis Lehane napsal "jen" oddychovou krimi, levicová Evropa jí dává nový rozměr a přesah.

    • 30.12.2017  08:38

    Komiks, film - oba jsou za pět. A kdybych chtěl něco kritizovat, tak to jde na vrub Moorovým politickým zkratkám. Ale Moore je prostě takový, a i přes jeho všechny zápory, jeho komiksy ční nad vším, co ze sebe chrlí konkurence.

    • 29.12.2017  08:28
    Moon (2009)
    ***

    Výchozí humanistická teze bohužel přehlušila logiku a ovládla celý scénář. Duncan chce ukázat "lidskost lidštější lidí", ale šustí to papírem a logickými dírami. Vůbec s tím mám problémy jako třeba s Příchozími (adaptace povídky). Formát sci-fi povídky by Moonu slušel daleko víc než nedokonalý převlek za celovečerní film.

    • 28.12.2017  20:05

    Moje největší guilty pleasure. Neskutečně pitomé a přepálené v každém ohledu, a vrcholící nejabsurdnější akční scénou všech dob. Jenže ta chemie mezi natvrdlým ožralým poldou Eastwoodem a prostitutkou s vysokoškolským titulem Locke funguje na jedničku, a ve scéně se sexistickým zkorumpovaným poldou si nelze Sandru nezamilovat. Ideál ženy. Napůl světice, napůl...

    • 28.12.2017  19:45

    Clint "Bud Spencer" Eastwood a jeho parťák "Terrence Hill" Clyde. Italská komedie made in USA, a i když místo chytlavých melodií od "Oliver Onions" tu máme country music, motorkáři, či policisté padají jako hrušky pod údery Clintových pěstí naprosto stejně jako pod těmi Spencerovými a Hillovými (jinak v závěru se dočkáme tohoto camea). A vůbec je osvěžující vidět film, kde osamělý muž toužící po ženě neroní slzy, nemodlí se k bohu ani nepíše básně, ale vezme opici a jde do pornokina.

    • 27.12.2017  21:54
    Muž v ohni (2004)
    ****

    Ráj a peklo, a nic mezi nimi. Nemusím epileptický styl Tonyho Scotta, ale pro vyjádření pekla na zemi se dost hodí. A chápu i ráj, protože kdysi jsem byl v životě dole, a tak jsem šel učit, a každý můj žák/-yně mě posouvali dál a dál k životu. Jo, a za ten český překlad názvu filmu by si ten, kdo to překládal, zasloužil pár facek.

    • 27.12.2017  07:55

    Věrná a skvěle zahraná adaptace románu, která mu nic neodbírá, ale taky si k němu nic nepřidává.

    • 26.12.2017  19:42
    Richard Wagner (TV seriál) (1983)
    ***

    Všechno to natáčení na reálných místech, a všechny ty herecké hvězdy v epizodních rolích zastírají fakt, že scénář klouže po povrchu postav, a často ho drží nad vodou jen Wagnerova hudba a Burtonovo vyhasínající charisma. Lokace se mění, Wagner jako politický uprchlík cestuje z místa na místo, za sebou zanechává dluhy, Minna trpí jeho postelovými avantýrami, až přijde Ludvík II... Těch osm hodin to zaznamenává monotonně, odškrtává si jednotlivé životní milníky, ale emoce, či výraznější scénu, nic z toho se do tohoto kolosu dostat nepodařilo.

    • 20.12.2017  19:38
    Sousedi 2 (2016)
    **

    První půlka filmu se drží na úrovni jedničky, občas se dočkáme solidních fórků, ale pak tvůrcům došly nápady a ten přeslazený závěr vše dorazí.

    • 17.12.2017  19:33

    Pozor, z jiskry vzejde plamen. Jen jde o to, v kolikátém díle a zda se toho ještě dožiji. Osmá epizoda je sice bombastická a často dechberoucí, ale po odchodu z kina zjistíte, že jste viděli pár hodin ze života "povstalců" (ty časové roviny jednotlivých linií mi nějak do sebe nezapadly, ale čas je pojem relativní, že). Uvozovky jsou tu na místě, protože takovou partičku, kde každý kope sám za sebe, snad Disney přetáhl z Pirátů z Karibiku. Resistance žije jen proto, že se tu a tam objeví nějaký ten spasitel (díky za to velké sólo Marka Hamilla). S novými postavami mám vůbec dost problém - naprosto nemůžu cítit ženy spasitelky, a Rey se transformovala v jednu z nich. Finn se po celou dobu chová jako pětiletý rozmazlený fracek, a v tom mu sekunduje dobře Poe. Otázka je, co ta omladina bude dělat, až je nebude jistit stará garda.

    • 17.12.2017  12:08

    Jakmile Peabody, Sherman a Penny běhají někde v minulosti, je to docela zábava, i když celá Florence mi spíše připomněla Willisův komediální fail Hudson Hawk. Jenže v druhé půli se dostane ke slovu naprosto standardní mix morální výchovy a rodinného sentimentu, a nadšení z grotesky a honiček bylo najednou pryč.

    • 17.12.2017  08:48
    Jeff (1969)
    ***

    Další z Delonových pokusů proniknout na americký trh se svou ikonickou rolí. Film spoluprodukovali Warneři, a tak se zobrazení násilí muselo přizpůsobit americké cenzuře. Jenže Herman není Mellvile (ten dokázal z Delona vymáčknout i herecký výkon), a když se k tomu připočte scénář plný jalových dialogů, žádný druhý Samuraj tu nevznikl, jen těžký průměr, s několika solidními akčními scénami (rvačka v tělocvičně).

    • 15.12.2017  21:13

    Prvních patnáct minut skvělá satira, ale pak už se jede v zajetých infantilních kolejích - "from zero to hero" - ale zato v rychlém tempu, s několika dobrými vtípky, a efektní závěrečnou destrukcí. A Sean Penn si svou roli určitě užil - mrrrm.

    • 14.12.2017  20:15

    Hlavně tam nacpat co nejvíce žvížátek. Takže milé děti máme tu orla, a proč je tam ten orel? To neví ani on sám. A to metalové psisko, proč tam je? A křeček, a kanárek, a krokodýl, a já nevím kdo ještě, když tam není příběh, který nahrazují padající mazlíčci. Nikdy bych si nemyslel, že uvidím film, ve kterém má nejlepší vtipy Kevin Hart.

    • 10.12.2017  18:29
    Baby Driver (2017)
    ***

    Úvodní reklamní klip na Subaru WRX jasně ukáže, jakou cestou se bude film ubírat. Ještě se nám představí nějaký ten Chevrolet a Dodge, nu a to je asi tak všechno. Příběh ani herci v těch dvou hodinách nehrají podstatnou roli. Baby Driver od Simona a Garfunkela uvádějící závěrečné titulky má v sobě v těch pár minutách daleko víc emoci než celý ten celovečerní reklamní taneček. Ale tři hvězdy to u mě dá bez problémů

    • 9.12.2017  18:56

    Sympaticky temně pojaté, aniž by se zapomínalo, že jde o rodinnou pohádku. Jistě, jde jen o rozšíření potterovského universa, ale vše je profesionálně odvedené. Nová lokace, plně využitý posun v čase, a ústřední čtveřice funguje, jak má (a Redmayne je skvělý v tom, jak ožívá v kontaktu se zvířaty a snaží se je chránit, zatímco s lidmi se stahuje do ulity). Škoda jen, že tempo je v první půlce dost pozvolné s mnohými odbočkami, protože jde o začátek série, a tak se musí rozehrát mnoho linií (volby), a taky dodat divákovi nějaké ty trikové akční scény. Větší sevřenost by neškodila.A docela bych rád viděl dospělácký spin-off z první světové o nasazení draků do boje. Scamander něco takového zmínil.

    • 1.12.2017  22:59

    Akční scény vynikající (i když silně nerealistické, hlavně ta závěrečná, ale jde o choreografie, nikoliv o skutečný boj) , a že příběh je pře- pře pře- kombinovaný ad absurdum, to není u béčka na škodu. Proto zamrzí, že se režisér snaží brakovou historku vyšperkovat nejen o psychologický profil osamělosti agentů v poli, kteří"kujou pikle" proti všem (láska, cit, pravda - všechny ty fráze jsou v kontextu brakové špionážní historky dost směšné), ale i politický kontext (k čemu jsou všechny ty hry, když padá zeď), či o umělecké pomrkávání na postmoderního diváka (Tarkovskij). Na druhou stranu - Charlize Theron a Sofia Boutella v jedné posteli, to na miskách vah převyšuje jakýkoliv pokus o umělecký přesah.

    • 26.11.2017  20:37

    Batman returns? Ani ne. To spíše Tim Burton returns. Batman se v první třetině skoro neobjeví, ve druhé buď statuje nebo je za naprostého hlupáka, a teprve v té závěrečné přebírá iniciativu. Tim Burton je však ve svoji vizi Gothamu jako hlavního města psychopatů s rozličnými maskami navenek i uvnitř důsledný a nekompromisní už od prvních záběrů. Teroristický útok o Vánocích, Selina rozřezávající v dřezu plyšáky, pan Tučnák a batmobil... to není současný marvelovský barvičkový eskapismus, ani tu není patos z DC adaptací, jen psychopati a nic okolo.

    • 25.11.2017  20:50

    Alistair MacLean dovedl vyprávět své překombinované historky tak, že čtenář neodložil knihu před poslední stránkou, a vždy věděl, co vědět měl. Satan Bug je jedna ze dvou knih, které napsal pod pseudonymem Ian Stuart a řadí se k jeho nejlepším kouskům. Filmaři ji sice převedli v rámci svých finančních možností vcelku věrně na plátno, jenže bez MacLeanova spisovatelského umu tu zbyla jen překombinovaná historka, která vlastně nedává smysl (v knize má padouch podobný plán jako Alan Rickman v Die Hard, tady je to jen šílenec nebo co). Jako kdyby scénárista James Clavell (slavný to spisovatel) vybral z knihy určité scény a zapomněl je propojit tak, aby navazovaly. Béčkoví (Andrews) či televizní herci (Maharis).nemají dostatečné charisma a v těch oblecích a kloboucích jsou v podstatě zaměnitelní jeden za druhého. Jako kdyby tento film točili roboti, a nikoliv lidé. Což mě jako fanouška Alistaira MacLeana dost irituje.

    • 25.11.2017  11:14

    Pocta německému filmovému expresionismu, která je expresionističtější než její předloha. Škoda, že pasáže Drákulových útoků jsou až moc stylizovány dle předlohy a vystupují z celého filmu (Adjani je v expresionistickém líčení opravdu nádherná), který jinak skvěle buduje atmosféru. Ať už spojením Wagnera a horské přírody, či vršením rakví a krys.

    • 24.11.2017  21:00
    Temná věž (2017)
    **

    Kdyby se to nejmenovalo Temná věž, ani pes by po tomhle filmu neštěkl. Už od počátku bylo jasné, že tento filmeček na Stephenu Kingovi jenom parazituje. Daleko horší je, že je to i špatné béčko. Když tu má Muž v černém svého henchmana (tedy henchmanku), očekávám, že ji Pistolník bude muset porazit v napínavém souboji. A ono nic, naprosto nic. Nebo se objeví příšera na pár minut, jenže je jen záminkou pro krátkou nic moc akční scénu, a pak nic. Dvě hvězdy za ten akční závěr, jenže když ho doslova předchází prázdné chození po poušti a rádoby hluboké tlachání, čtvrthodinka na konci už nic moc nezachrání. Kdyby scénáristé nechali z knihy jen pistolníka a muže v černém, a vykašlali se na kluka, mohlo to být alespoň solidní béčko.

    • 21.11.2017  21:21
    Macbeth (2015)
    ****

    Chladná intelektuální úvaha nad Shakespearovým Macbethem, která ořezává divadelní text na minimum, a snaží se ho plně nahradit kamerou a střihem. Tak filmový Shakespeare tu snad ještě nebyl. Bohužel veškeré emoce, které najdete na divadle, tady mizí pod psychoanalytickým rozkrýváním motivací. Proč lady Macbeth jedná tak a tak, nevyčtete z kamenného obličeje Marion Cotillard, ani nevycítíte z jejího monotónního šeptání. Režisér ji vede jako prázdnou loutku a říká nám, tohle udělala proto a tohle zase proto. Macbeth sám je sfinga se stejným údělem - loutka v rukách režiséra. I tak ale čtyři hvězdy - dát Shakespearovi filmový drive a přitom ho nezničit, to zaslouží úctu.

    • 19.11.2017  16:14

    Na tehdejší dobu originální pohled na Sherlocka Homese, který sice dnes nikoho neohromí, protože variace na Irenu Adler, či narážky na homosexualitu, se v současnosti musí objevit snad v každém Holmesovi, ale před půl stoletím to bylo něco nového. Bohužel to taky proto neskousli studioví papaláši čekající od Wildera něco jiného, a film musel jít pod kudlu. Z pohledu dnešního diváka je však problém jinde. WIlder pro všechno to okolo Holmese zapomněl na skutečný případ. Hodina a půl (když neberu půl hodiny předehry na ruském baletu) je prostě moc na jednu variaci příběhu o Ireně. Divák má jasno po půl hodině, a ač je Skotsko krásné, ta historka je prostě moc natahovaná a často bez chuti. Tvůrci televizního Sherlocka se stylem filmu ve třetí a čtvrté sérii inspirovali až moc.

    • 19.11.2017  09:21

    Žánrový hybrid spojující v sobě mystiku wuxia fantasy filmů pojednávajících o posledním a největším boji válečníka probíhajícím v jeho duši a tradiční vyprávění o vzestupu legendárního bojovníka. Zatímco v běžných wuxia fantasy válečník nakonec umírá porážející své temné já a smiřující se se svou láskou (či rodinou) a možným prostým životem, které opustil pro vzrušení z boje, v tomto případě Su can sice porazí své temné já (skvělá scéna ve studni, kontrast mezi kamenným horským světem válečníka, a překrásné přírody obklopující ženu), nezemře, ale stane se mrzákem, bez citu, opilým bojovníkem. A závěr už se nese v tradičním vlasteneckém tónu, jak ho známe z Ip mana. A právě pro ten závěr nemohu dát víc jak tři hvězdy. Kdyby se Yuen držel wuxia tradice, a nechal bojovníka zemřít ve svém posledním největším zápase se smrtí, byl bych spokojen. Ale ten vlastenecký závěr s Carradinovým cameem prostě nesedí k první části filmu, a sráží ho dolu.

    • 17.11.2017  23:11

    Je to "jen" pouhopouhé řemeslo, ať se na to podíváte z jakékoliv strany. Jenže když všichni odvedou to řemeslo, ať už je to divadelní hra Agáty Christie, režisér, kterému stačí jeden soudní sál, aby držel diváky v napětí, či herci, kteří ani nepodehrávají, ani nepřehrávají, jen prostě ví, co ty postavy potřebují, najednou je v tom řemesle něco daleko víc, než ve všech těch uměleckých festivalových filmech.

    • 17.11.2017  17:40

    Ano, v jádru i na povrchu je to pořád to klasické standardní rodinné disneyovské "be yourself". Ale hvězdu dávám navíc za to originální osvěžující balení do světa počítačových her.

<< předchozí 1 2 3 4 17 33 49 65
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace