mortak

mortak

Michal Morte

okres Praha
věčný student

22 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 18 36 53 70
    • 19.1.2019  21:17

    It is a miracle. - It is not a miracle, it is an american seamanship. Povedená žánrovka, která naplňuje svůj název. Dvě třetiny filmu zaplňuje "Action in the North Atlantic", kde vybuchuje všechno, ponorky, lodě, letadla, i lidé. Ale právě proto musím dát oproti většině csfďáků jen tři hvězdy. Co s výbuchy, když tu nejsou lidé. Ta půlhodina na souši nikam nevede, Bogart se musí zamilovat jen proto, aby se ukázal ve svém typickém obleku, a hlavně aby se na plátně objevila žena, a zazpívala nějaký ten song. No, a námořníci si musí navzájem vysvětlit, proč opouštějí ženy a děti, a lezou na plovoucí rakve. PQ 17 musela počkat na Alistaira MacLeana, který si cestu do Murmanska prožil na vlastní kůži (i když v jiném konvoji), a vylíčil všechnu tu hrůzu a hrdinství v knize HMS Ulysses . České vydaní knihu přejmenovalo na "Konvoj do Murmanska". A z těchto dvou "Konvojů" se vždy budu vracet ke knize, zatímco film mi stačil jednou.

    • 19.1.2019  11:32
    Most! - Epizoda 2 (E02) (epizoda) (2019)
    ****

    Lepší úvodního dílu. Pryč jsou pády do záchodu a jede se na vývoj postav, zatímco sitcom ustupuje do pozadí. Hofmann je skvělý v úloze mosteckého Homera Simpsona, a když se proti sobě postaví Čvančarová a Stárková...

    • 18.1.2019  20:06
    Most! - Epizoda 1 (E01) (epizoda) (2019)
    ****

    Rozhodně výborně a originálně rozehrané, jen to trochu sráží ta sitcomová stylizace. Chápu, že tvůrci to vzali jako takovou hru na "Most", ale zrovna tady bych ocenil méně zcizováků a sitcomových fŕků, a bral bych víc dramatu.

    • 14.1.2019  18:17

    Nepřiznaná dvojka Coffy trpí typickými neduhy pokračování. Hill se snaží opakovat highlighty z Coffy, ale nedaří se mu to (rvačka v baru plném leseb má evokovat rvačku luxusních prostitutek z prvního dílu, ale výsledek je laciný a trapný). Při tomto opakování situací se ještě zapomnělo na tempo (film se strašně pomalu rozjíždí) a scénář (no, pokud se to tak dá nazvat) nutí "herce" hrát, což působí dost strašidelně. Pam jako vždy v sobě nádherným způsobem spojuje ženskou křehkost s "kick-ass" přístupem likvidace zločinců, ale její "clinteastwoodovská" cesta za pomstou vzbuzuje spíše otázky. Když Clinta padouší zmlátí do bezvědomí a on se odplíží z města, aby s kusem kamen kul pomstu, je to heroické. Když ženskou hrdinku ještě k tomu zmlácení znásilní, už to jako heroismus nevnímáme. Znásilnění je daleko horší zranění než pár ran pěstí. V tom to mají ženské akční hrdinky o hodně těžší.

    • 12.1.2019  21:06
    Toni Erdmann (2016)
    ****

    Líbí se mi námět a styl filmu. Posmutnělá psychoterapeutická komedie, ve které vystupují reální lidé, a nikoliv ty pohádkové postavy vedoucí v amerických patetických filmech hlavní postavu k prozření a lepšímu životu (Svět podle Prota může sloužit jako modelový příklad). Winfried je na začátku spíše smutná postava, která se snaží stáří vzdorovat infantilními vtípky. Ale jakmile se dostane do Rumunska a začne tuto trapnou infantilnost využívat jako zrcadlo šíleného životního stylu své dcery, z politováníhodného šaška je najednou postava klauna jako ze Shakespeara. Ines je skvěle charakterizována a zahrána, její nenávist k sobě (perverzní sex), její rezignace a submisivnost, a hlavně její originální vzpoura proti vší té přetvářce na konci. Bohužel to, jak k tomu dojde, je shozeno neskutečným klišé - musí získat sílu od prostého bulharského lidu, ke kterému ji přivede její otec. Jo, v Německu měšťáčtí intelektuálové už od doby Marxe a Engelse vzhlíží k proletariátu jako ke spáse. Tato berlička mi dost Toniho znechutila. Ale když pominu tuto rumunskou kýčovitou zápletku, pořád jde o nadprůměrný zážitek.

    • 12.1.2019  09:26
    Válka Bohů (2011)
    ***

    Výtvarné ladění odkazující k dílům renesančních malířů bohužel nedělá z pitomého běčka nic lepšího. Pořád je to pitomé béčko. Naštěstí docela koukatelné.

    • 6.1.2019  21:59
    Colombiana (2011)
    ***

    Takový příběh ze života o tom, že sladit kariéru s osobním životem je pro tvrdě pracující ženu dost obtížné. Ale když Zoe Saldana pracuje, stojí to za to, tak tři hvězdy.

    • 6.1.2019  15:20
    Coffy (1973)
    ***

    Pam Grier je neskutečně hot a drogy jsou špatné. Všechno ostatní je tu jen do počtu. Ovšem Pam je :-* <3

    • 6.1.2019  08:32

    Společenský přesah tohoto filmu je obrovský a v roce 1958 to muselo tnout do živého. Jenže na dnešní dobu je film až moc jednostrunný. Scénář se pečlivě vyhýbá hlubší charakterizaci obou hrdinů a těch pár dialogů mezi nimi nic moc neosvětlí. To, že jsou klaďasové, vyplývá hlavně z toho, že všichni ostatní (mimo šerifa) jsou krvežízniví rasisti. No a ta femme fatale na konci, která sem přišla z béčkových filmů noir, tomu nasazuje korunu. Čekal jsem více zátěžových zkoušek jako řeka, nebo jáma a více pohledů do minulosti obou hrdinů. Takto to moc nepřesahuje hranice záslužné protirasistické agitky.

    • 4.1.2019  21:59

    Béčkový chaos na chaos, který je stravitelný hlavně díky šílenému tempu. Fanoušci čekali krvelačného predátora, a místo toho dorazila matějská pouť. Střelnice, jízda na kolotoči, houpačky, no prostě Black dodal přesně tenhle typ zábavy.

    • 1.1.2019  19:55

    Jestli tohle je pro Američany zkažená úča, tak jim doporučuji okružní roční jízdu po českém školství. Kdyby se Cameron Diaz podívala do zákulisí takové Noci s Andersenem, protočily by se jí oči i s celým make-upem. Jinak se jedná o typickou dnešní americkou mainstreamovou komedii, která je sice na povrchu zdánlivě cool, ale pod povrchem ji tepe konzervativní mravoučné srdíčko. Ale Cameron si tu roli neskutečně užívá a kvůli ní bych se klidně znovu stal učitelem.

    • 1.1.2019  12:35
    Podfu(c)k (2000)
    ****

    Variace na dané téma a i na podruhé to vyšlo.

    • 1.1.2019  12:33

    Kdepak Arnold, to Jackie Chan měl předávat štafetu. Berg snad jako první natočil pořádnou americkou čistokrevnou hongkongskou akční komedii.

    • 31.12.2018  18:54

    Chazelleho zajímá opravdu jen Armstrong a jeho rodina, a tak divák na jednu scénu z NASA dostane několik rodinných videí najednou. Diváci si tedy užijí cachtání dětí v bazénu, rozhovory manželek, zatímco jsou muži v práci, pak hlavně otcovských pohledů do očích svých dětí, a pochopitelné s přibývajícím časem i rodinných krizí. Chazelle nechápe, proč by měl vysvětlovat nějakou tu rotaci, či dokonce divákovi sdělit, jak se pak dostali na zem. Hlavní je Armstrong, žena, děti to pořád dokola, a nakonec je tu Měsíc v nedůležité vedlejší roli. Přesto jsou tu dva důležité přesahy do dnešní doby Za prvé film ukazuje, jak těžké a nebezpečné to všechno bylo. Takže až zase uslyšíte mediální lháře (promiňte vizionáře) typu Elona Muska, jak mluví jenom o své genialitě a úspěších, co se týče připravované cesty na Mars, vzpomeňte si na tento film A za druhé hipízáci protestující tehdy před NASA vyhráli na plné čáře. Na Měsíc už se dávno nelétá, nebylo by na sociální dávky.

    • 30.12.2018  21:50

    Affleck se našel v této roli jako Arnold v Terminátorovi. Sedne mu jako ulitá, a on táhne celý film dopředu i přes jeho béčkovost a průhlednost. Plus Anna Kendrick je prostě roztomilost sama a při závěrečné scéně jsem byl docela dost naměkko. Chci další díl.

    • 29.12.2018  22:06

    Tak z Trainspottingu se stala komedie ve stylu Bud Spencer a Terrence Hill. I ti totiž ve svých filmech hráli takové ty flákače na okraji společnosti, co na začátku filmu nemají nic, pak to vypadá, že bude něco, nu a na konci... Do toho nějaký ten zlosyn, kterého ti naši hrdinové musí zneškodnit, nu znáte to. Tímto stylem může nyní Boyle natočit T3, T4, prostě kolik dílů chce. Jistě, je tu přidaný meta-komentář k jedničce (hádejte, z koho se vyklube Irvine Welsh), a nějaké ty moderní inovace (dotace), ale já čekal něco osudovějšího, něco, co bude mít fatální následky, něco, co řízne diváka do srdce. Dostal jsem jen lehce stravitelnou komedii.

    • 28.12.2018  21:56
    Rio Bravo (1959)
    ****

    Western, jak ho chtějí patriotičtí Američané. Neboť Amerika stojí na právních základech, nikoli na rodových. Vražda je vražda, i když ji spáchal bratr někoho mocného. A ztělesněním zákona je John Wayne. My tuto westernovou mytologii Divokého západu (příchod práva tam, kde vládla rodinná pouta) vnímáme trochu posměšně, ale většina Američanů ji bere velmi vážně. Rio Bravo je vrcholným dílem tohoto základního typu westernu, a tak mu divák promine to Waynovo toporné herectví, či ty rádoby vtipné vedlejší postavičky Stumpyho a mexického páru. A nutná milostná romance je sice až trochu perverzní (holčička hledá tatínka), ale i ta patří k westernové mytologii - ta pravá Amerika byla vybudována spojením tvrdých pistolníků, co poznali sílu práva, a lehkých holek, které se staly jejich ženami.

    • 26.12.2018  09:15

    Cockney English našla svého Shakespeara - Guy Ritchieho. Ten film je radost poslouchat.

    • 25.12.2018  16:41

    Milovaná pohádka mého dětství. A je to neuvěřitelný paradox, že mě chytí za srdce i dnes. Vyjadřuje totiž tím nejčistším způsobem mýtus o muži propadlém temnotě, a čisté ženě spasitelce. A protože jsem ve svém životě viděl mnoho žen, které jsem platonicky miloval, jak si ničí život a duši ve hrách bez výhry "Spas si svého alkoholika", či "Pozvedni jeho duši k bohu a čakrám" (no, povětšinou se pokoušely hrát obě hry dohromady), tak bych tuto pohádku měl nenávidět. Zeman byl však génius, který ten pro obě pohlaví destruktivní mýtus dokázal pojmout tak čistě, a tak pohádkově, a ještě ho naplnit emocemi, že ho nelze nemilovat.

    • 22.12.2018  20:56

    Je to opravdu ve všech směrech obyčejný průměrný noir, ale Bogartův chraplavý hlas ženoucí děj kupředu tomu přidává jednu hvězdu navíc.

    • 21.12.2018  22:51
    Mlčení (2016)
    ****

    Scorsese přepsal román větu po větě do filmu, a ještě ho obdařil nádhernou kamerou a skvělými hereckými výkony. Jenže Šúsaku Endó dosáhl dokonalosti ve formě - jeho román je napsán tak úsporným stylem, že ani jedno slovo nechybí, a ani jedno nepřebývá. Scorsese mnoho věcí rozvádí, a hlavně se často opakuje. Tam kde má Endó jednu větu, jich Scorsese musí použít deset a ještě je v průběhu filmu několikrát recykluje. Ale i tak rozhodně stojí za vidění.

    • 20.12.2018  18:18

    Převlekové komedie nemusím (Charleyho tetu jsem na divadle protrpěl), ale musím uznat, že se Wilderovi po většinu času daří držet v dialozích vražedné tempo s neuvěřitelnou kadencí hlášek, Curtis i Lemmon jsou skvělí, a Monroe nosí neskutečně "hot tits" kostýmy. Zda ale toto všechno stačí pro filmovou hvězdnou síň slávy, nevím. Skvělá oddychová komedie ano, ale jeden z nejlepších filmů všech dob?

    • 17.12.2018  20:22
    Zlé časy (1975)
    ***

    Hill se snaží okopírovat styl Leoneho dolarové trilogie a jako režisér a scénárista na to prostě nemá. Naštěstí má eso v rukávu - Charlese Bronsona. Ten je jako nemluvný boxer naprosto dokonalý a jeho "klidná síla" prozařuje celý film. Bohužel se Hill více věnuje Coburnovi, který jako ukecaný sidekick posouvá nic-moc děj svými vylomeninami trhavě dopředu. Škoda, protože Bronsonův "boxer beze jména" by si zasloužil režiséra formátu Sergia Leoneho, a nikoliv béčkaře Hilla.

    • 13.12.2018  17:43
    Sabotáž (2014)
    **

    Je to spíše torzo než plnohodnotný film. Evidentně tu byly ambice, ale takto vystříhané (prý až o hodinu) je to dost podvyživené. Ne že by se nedalo odhadnout, co všechno šlo pryč, na to je scénář až moc jednoduchý, ale ty jednotlivé příběhy lidí, které Arnold vytáhl z bahna, a dal jim práci, by tu gore přehlídku násilí více ospravedlnily. Takto ani divák moc neví, proč ti všichni tak Arnolda žerou, a proč je pro ně táta, či na čem vlastně ujíždí Mireille Enos, a co na ní Worthington vidí, že si ji vzal za manželku. O zabijácích z kartelu ani nemluvě, k těm byl střihač obzvláště nemilosrdný, A tak zbývá jen obyčejné akční béčko, které se snaží ohromit krví a sprostou mluvou, ale na takového Sicaria nemá ani náhodou.

    • 11.12.2018  21:20
    Bandolero! (1968)
    ***

    Americká křesťanská morálka má při hodnocení činů jednotlivce jen jednu cestu. A klasický western byl vždy jejím mluvčím. Máme tu toho dobrého s hvězdou, banditu se srdcem na pravém místě, jeho bráchu se srdcem na pravém místě, pro kterého je krev víc než zákon, ženu spasitelku, a taky vnější ohrožení - barbarské Bandoleros. Křesťanská morálka všem rozdala karty už na začátku příběhu, a proto je bohužel střední část příběhu tak nudná. Nic převratného se tu neděje, jen postavy se musí pomalu přesouvat na místo konečného zúčtování, a přitom v dialozích naplnit všechny ty povinné morální dějové zastávky. Bandolero! je i přes své profesionální kvality a krásnou Raquel hlavně připomínkou toho, jak zoufale western potřeboval spasitele v podobě Eastwooda.

    • 10.12.2018  17:34

    Caine hrál v mnoha filmech chladného amorálního zabijáka se srdcem na pravém místě, ale pouze jako Jack Carter překročil hranici béčkových filmů. Některé věci sice již dnes působí přehnaně - jako Carterova neustále zdůrazňovaná potence a nevybíravost v sexu (chudák Britt Ekland angažovaná jako hvězda tu jen pár vteřin masturbuje a mačká si ňadro), ale to vše bohatě vynahrazuje Newcastle s jeho dělnickými domečky, hospůdkami, a s novou výstavbou.

    • 10.12.2018  17:22
    Diktátor (2012)
    ****

    Šílená jízda po horské dráze, kdy jste chvíli na vrcholu a vychutnáváte si genialitu Cohenových vtipů, aby hned na to následoval strmý sešup do fekálního humoru. V kině to tak nevadilo, ale na obrazovce už je vidět ten promarněný potenciál. Cohen jakoby nechtěl u politické satiry moc zůstávat, a tak moc často uhýbá stranou do bezpečí fyzického neškodného humoru. Naštěstí na rozdíl od pozdějšího Grimsbyho je tu těch geniálních fórků ještě docela dost.

    • 10.12.2018  17:11

    Literatura faktu striktně převedena na plátno. Sledování tohoto filmu se rovná četbě Miloše Hubáčka. A to doslova. Není tu hlavní hrdina, jen sled historických události, prokládaný drobnými příhodami, tak jak je zaznamenali historici (telegram, letecká výuka v dvojplošníku, potvrzení útoku na ponorku...). Bohužel, mimo útok samotný je vše natočeno staticky a bez nápadu. Tři hvězdy, protože Nolan se ve svém Dunkirku taky držel historických faktů, ale dokázal celé té události dát neskutečný emoční náboj. A ten Tora!Tora!Tora! zoufale chybí.

    • 4.12.2018  21:59

    Film, který klame tělem. Diváci čekali akční zábavnou blbinu, a dostalo se jim moderní temné bajky o dvou zlých bílých heterosexuálních mužích, kteří skrz mimozemský očistec a lásku žen cestu ke svému srdci najdou a stanou se multikulturními hodnými bílými heterosexuály. Favreau se snaží dodat většině postav nějaký dramatický oblouk, cestu, kterou musí ujít, a přitom si hraje se základními westernovými motivy. Vnější ohrožení u starých westernů totiž často představovali indiáni, a komunita se musela stát jedním, aby je porazila (Fordovo Přepadení je asi nejznámějším příkladem). Tak tento motiv je tady up-datovaný ab absurdum. Bohužel výsledkem Favreauova snažení je rozplizlý kočkopes, který neuspokojil nikoho. Na zábavu je moc temný, a na přemýšlení moc primitivní a nedotažený. Škoda, ale nejde jít dvěma směry zároveň.

    • 3.12.2018  22:33

    Siegela nezajímá moc ani kriminálka, ani akce, ale půlku filmu se věnuje zesměšňování módních psychologických směrů napravování zločinců. A může si to dovolit, protože má mača všech mačů Eastwooda, který si psycholožky a hipízačky podává k obědu. Ženy chtějí být vlastněny silnými muži, a je jedno jestli vystudovaly psychologii, nebo jestli se válí někde v poušti a čekají, až muž přijde z lovu. Všechna tahle mačistická mytologie je v tomto filmu tak přepálená, že se tomu dneska divák musí smát. Ale při současném metoo křížovém tažení proti mužům mu smích tuhne na rtech. Extrémy na jedné straně budí extrémy na té druhé.

<< předchozí 1 2 3 4 18 36 53 70
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace